.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

امام باقر(ع) از اولین ائمه ای بود که با تبیین بینش و اندیشه ولایت زمینه نهاد ولایت را در دوران اختناق مروانیان مطرح کرد.

امام باقر(ع) از اولین ائمه ای بود که با تبیین بینش و اندیشه ولایت زمینه نهاد ولایت را در دوران اختناق مروانیان مطرح کرد.

چکیده خطبه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجد دز در اولین جمعه از سال ۹۶ آئین با شکوه نماز جمعه با حضور مردم مؤمن و ولایت مدار دزفول، مسافران نوروزی، راهیان نور و به امامت حجة الاسلام والمسلمین  عبدالحسین خسروپناه امام جمعه موقت دزفول در آستانه محمدبن موسی الکاظم(ع) سبزقبا این شهرستان برگزار شد.

آئین معاشرت و تبیین عصر سیاسی و اجتماعی امام باقر(ع)

خطیب موقت نماز جمعه دزفول در خطبه اول نماز ضمن دعوت مردم به رعایت تقوای الهی و تبریک سال نو اظهار امیدواری کرد که سال جدید منشأ طراوت و تحول عمیق در رشد مادی و معنوی مردم کشورمان و شیعیان جهان باشد.

امام جمعه موقت دزفول در ادامه این خطبه با تبریک سالروز ولادت امام محمدباقر(ع) به ادامه آئین معاشرت و تبیین دوره سیاسی و اجتماعی آن حضرت پرداخت و گفت: امام باقر علیه السلام در دورانی که جریان های مختلف فکری و گروه های انحرافی وجود داشتند با کلاس درس و شاگردپروری، تحول عمیقی در بین آنها ایجاد کرد.

وی افزود: تربیت ۴۹۷ شاگرد ویژه و شخصیت های بر جسته ای همچون ابوبصیر و محمدبن مسلم و تبیین ایدئولوژی اسلامی و مبانی شیعه و ارزش های اخلاقی و احکام، از مأموریت های الهی آن حضرت در آن دوران سخت و اختناق بود.

تبیین بینش و اندیشه ولایت از منظر امام محمد باقر(ع) 

حجة الاسلام والمسلمین خسرو پناه تصریح کرد: امام باقر(ع) از اولین ائمه ای بود که با تبیین بینش و اندیشه ولایت، زمینه نهاد ولایت را در دوران اختناق مروانیان و با استفاده از تاکتیک فقهی تقیه مطرح کرد.

امام جمعه موقت دزفول با بیان این حدیث از امام باقر(ع) که اسلام بر ۵ رکن نماز، زکات، حج، روزه و ولایت استوار است تأکید کرد: از منظر آن حضرت ولایت افضل چهار رکن دیگر است.

نخستین شب جمعه ماه پر برکت رجب «لیله الرغائب»

خطیب نماز جمعه موقت دزفول در پایان این خطبه با اشاره به نخستین شب جمعه ماه پربرکت رجب «لیله الرغائب» توصیه کرد: در این شب مهم مردم از خدای متعال به جای امور زمینی امور آسمانی را از خدای متعال طلب کنند.

اقتصاد مقاومتی ضرورتی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند

حجة الاسلام والمسلمین خسرو پناه در خطبه دوم نماز با اشاره به نامگذاری امسال با نام سال «اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی ضرورتی است که مقام معظم رهبری برآن تأکید دارند.

برشمردن الزامات اقتصاد مقاومتی: دولت، بانک ها،نهادهای امنیتی و مردم

امام جمعه موقت دزفول با برشمردن الزامات اقتصاد مقاومتی افزود: یکی از این الزامات دولت است که با تحول ساختار و قوانین بانکداری می تواند اقتصاد کشور را درمسیر رشد و توسعه قرار دهد.

وی در عملکرد بانک ها گفت: قوانین بانک ها در مسیر تولید و اشتغال نیست، بانک ها به دنبال خرید و فروش زمین و فعالیت های اقتصادی تورم زا هستند که باید این مسیر را به سمت ارائه وام بدون بهره و یا اندک اما با نظارت به کارگاه های اقتصادی تغییر دهند.

خطیب موقت نماز جمعه دزفول از نهادهای مالیاتی بعنوان الزام دوم اقتصاد مقاومتی نام برد و افزود: این نهادها تا زمانی که کارگاه های اقتصادی به مرحله تولید نرسیده اند نباید مالیات اخذ کنند.

وی سازمان ها ونهادهای امنیتی را از دیگر الزامات اقتصاد مقاومتی برشمرد و یادآورشد: این نهادها باید در کنار دیدبانی دقیق فضای امن را برای شرکت ها و سرمایه گذاران ایجاد کنند.

امام جمعه موقت دزفول بکارگیری مدیران لایق، مؤمن و انقلابی به جای مدیران تنبل، بی حال و بی انگیزه را از دیگر الزمات اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری است مورد تأکید قرار داد.

حجة الاسلام والمسلمین خسرو پناه همچنین نقش مردم را از دیگر الزامات اقتصاد مقاومتی خواند و یاد آورشد: مردم با قناعت پیشگی درکنار نهادها و ادارات دولتی با استفاده از کالاهای تولید داخل کشور می توانند نقش مؤثری را ایفا نمایند.

در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری اصل بر مشارکت حداکثری است

امام جمعه موقت دزفول در فرازی دیگر از خطبه های نماز جمعه دزفول انتخابات در پیش رو شوراهای اسلامی شهر و روستا ها و ریاست جمهوری را مهم دانست و تأکید کرد: در این انتخابات اصل بر مشارکت حداکثری است و هر چه آرا بیشتر باشد تضمین نظام را در پی خواهد داشت.

خطیب موقت نماز جمعه دزفول با بیان اینکه توده مردم دیگر از مسائل جناح بندی خسته شده اند توصیه کرد: مردم در این دوره از انتخابات افراد کارآمد و کاردان که بتوانند فرمایشات مقام معظم رهبری را اجرا و عمل کنند مورد توجه قرار دهند.

رابطه آمریکا با صهیونیست ها پیوندی ایدئولوژیکی اما با سعودی پولی است

امام جمعه موقت دزفول در بخشی دیگر از خطبه های نماز با اشاره به سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی گفت: رابطه آمریکا با رژیم صهیونیستی یک پیوند ایدئولژیکی  اما با عربستان سعودی پیوندی پولی است.

وی افزو د: ترامپ باید بداند که جنایت عربستان در یمن، سوریه، عراق و حمایت این کشور از تکفری ها دوام نخواهد داشت چرا که امروز این ناامنی ها حتی غرب و اروپا را هم فراگرفته است.

امام جمعه موقت دزفول در پایان از سیاست اخیر ترکیه در منطقه انتقاد کرد.

گفتنی است نماز عصر به امامت حجة الاسلام والمسلمین قاضی امام جمعه دزفول اقامه شد.

متن کامل خطبه ها:

خطبه اول:

السَّلامُ عَلَیْکُم ورَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ

اَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 

عِبَادَ اللَّهِ أُوصِیکُمْ وَ نَفْسِی وَ نَفْسِی وَ نَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه، فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوىٰ وَاتَّقونِ یا أُولِی الأَلبابِ

آغاز خطبه نخست این هفته همه شما مؤمنین و مؤمنات را و مخصوصا نفس این کمترین را به تقوای الهی سفارش می کنم. و همچنین حلول سال نو را به همه شما مؤمنین و مؤمنات عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم.

ان شاءالله سالی باشد که مقلب القلوب بر قلب ما یک تحول عمیق و ژرفی ایجاد کند. مدبر لیل و نهار بر سلوک معنوی ما تدبیری معنوی عطا کند. و بر احوال ما محول الحول تحویل عمیقی تحقق ببخشد و این سال را سالی با طراوت  و با معنویت و با رشد مادی و معنوی برای این کشور عزیز و شیعیان جهان ان شاءالله ایجاد کند.

چون اواخر هفته آینده آغاز ماه رجب است و سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) که آن حضرت در سال ۵۷ قمری به دنیا آمد و به همین جهت هم خدمت شما عزیزان تبریک عرض می کنم به مناسبت اینکه من معمولا در خطبه اول از آئیین معاشرت مطالبی را عرضه می دارم این روز مبارک را که سالروز ولادت امام محمدباقر(ع) است را بهانه می گیرم و مختصری درباره سیره سیاسی اجتماعی آن حضرت نکاتی را عرض می کنم.

همه شما شیعیان اهل بیت(ع) می دانید اوضاع و احوالی که اهل بیت عصمت و طهارت داشتند اوضاع سیاسی اجتماعی سخت و دشواری بود.

البته خیلی از ما گمان می کنیم عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) یک عصر نسبتا آرامی بوده است چون در یک انتقال حکومت بنی امیه به بنی مروان بوده است و بعد از بنی مروان به بنی العباس، لذا کمتر این ائمه و دو امام بزرگوار تحت فشار سیاسی قرار می گرفتند ولی اینگونه نیست هر دو امام مثل ائمه دیگر در یک فشار شدید سیاسی به سر می بردند.

منزل امام صادق(ع) را که آتش زدند و امام جان سالم به در برد و الا می خواستند امام را در آتش بسوزانند. امام باقر هم، چنین وضعیتی داشت اما با تدبیر توانست یک کار عظیمی انجام دهد. مأموریت الهی که امام باقر(ع) داشت با سایر ائمه و ائمه قبل از خودش تفاوت داشت.

امام علی(ع) ۲۵ سال باید آن حکومت ها را تحمل می کرد و بعد خودش هم حدود ۴ سال و ۹ ماه حکومت کرد که میراث آن حکومت، نهج البلاغه ای است که بخشی از خطبه ها و سخنان گهربار آن حضرت است. امام حسن مجتبی(ع) هم حدود ۶ ماه حکومت کرد و بعد صلح کرد و بعد هم حدود ۱۰ سال بعد که به شهادت رسید امام حسین(ع) ۱۰ بعد از شهادت امام حسن(ع) امام بود و قیام کرد و نهضتش را در کربلا ادامه داد و مقام شهادت نصیت امام و اصحابش شد.

امام سجاد(ع) هم که مأموریت نشر معارف از طریق ادعیه را داشت. صحیفه سجادیه که حتما استفاده می کنید یک دوره معارف ائمه اطهار است که بصورت دعا بیان شده است. ظاهرش دعاست ولی باطن آن مملو از معارف است.

مأموریت امام باقر(ع) این بود که در آن دورانی که جریان های مختلف فکری منحرف وجود داشت مثل خوارج و مرجعه و گروه های مختلفی که عمدتا از اهل سنت انشعاب پیدا کرده بودند یعنی کسانی بودند که خلافت بلافصل امیرالمؤمنین را قبول نداشتند ولی بعدها چون از بیت و ولایت امیرالمؤمنین فاصله  گرفته بودند همین سبب شد که انحرافات و اعوجاجات فکری برایشان پیدا شود.

مثلا همین خوارج و مرجعه که نام بردم دقیقا دو گروه مقابل هم بودند خوارج می گفتند هرکسی که گناه کبیره انجام دهد کافر است محدور الدم است و باید بلافاصله او را اعدام کرد مگر اینکه توبه کند.

مرجعه می گفتند که نه انسان هرچه گناه کند همین که بداند و بپذیرد که خدا و قیامتی هست کافی است و به سعادت می رسد و بهشتی هم می شود ولو گناه هم کند.

دو نقطه کاملا مقابل هم ۱۸۰ درجه با هم اختلاف فکری داشتند و هر دو هم اشتباه می کردند هر دو هم سخنانشان و دیدگاه شان خطا بود.

از این گروه های انحرافی فراوان بوند در عص امام باقر(ع) و امام باقر(ع) در آن زمان باید به گونه ای معارف اسلامی را بیان و معرفی می کرد که این انحرافات به حداقل برسد لااقل آنهایی که دنبال حقیقت اند و می خواهند راه سعادت را تشخیص بدهند بتوانند از مکتب امام باقر(ع) استفاده کنند و امام باقر با کلاس درس و شاگردپروری یک تحول عمیقی ایجاد کرد.

شاگردانی که می دانید امام هم در مدینه بود در حالیکه شیعیان عمدتا در عراق و در کوفه بودند و در عراق مستقر بودند و ارتباط شان با امام خیلی کم بود ولی طبق نقلی که شیخ طوسی رضوان الله تعالی علیه در رجال بیان می کند ۴۹۷ نفر امام باقر(ع) شاگرد ویژه داشت که اینها را تربیت کرده بود.

افرادی مثل زراره، بریدابن معاویه، ابان بن تغلب، ابوبصیر، هشام ابن سالم، محمدبن مسلم و امثالهم.

همین محمدبن مسلم که از اصحاب خاص امام باقر و امام صادق علیهم السلام بوده، ۳۰ هزار حدیث از امام باقر(ع) نقل می کند و حدود ۱۶ هزار حدیث از امام صادق علیه السلام. شخصیت مهمی است.

این نوع شخصیت­ها را امام باقر(ع) تربیت کرد و در واقع به تعبیر امروزی ­ها ایدئولوژی اسلامی و شیعی را از نظر مبانی و جهان ‌بینی و احکام و ارزش ها و اخلاق و مسائل اعتقادی و همه اینها را امام باقر علیه السلام بیان کرد و این شاگردان را تربیت کرد.

تبیین معارف، تبیین احکام، تبیین ارزش های اخلاقی … و لذا ما شیعیان در واقع الان سر سفره امام باقر و امام صادق علیهم السلام نشسته­ایم، لذا علت این که به ما شیعیان می گویند شیعه جعفری سرّش همین است، چون امام صادق علیه السلام و امام باقر علیه السلام در واقع این معارف را دقیق و کامل برای ما ارائه کردند و ما بهره مند شدیم.

این کار بزرگی بود که امام باقر انجام داد و مجموعه این روایاتی که الان هم هست. مثلاً این نماز خواندن ما، روزه گرفتن ما و احکام شرعی که عمل میکنیم، طبق فرمایشات امام باقر و امام صادق علیه السلام است، که البته فرمایشات امام باقر و امام صادق هم فرمایشات امیرالمؤمنین و نبی گرامی اسلام محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم است.

این یک کار بزرگی بود که امام باقر علیه السلام انجام داد که اشاره شد.

کار دیگر این بود که به هر حال امام باقر علیه السلام در عصر مروانیان بود. می ‌دانید وقتی مروان بن حکم به قدرت رسید بعد عبدالملک قدرت را به دست گرفت و عبدالملک بن مروان موفق شد عبدالله بن زبیر را از سر راهش کنار بزند و در سال ۷۳ قمری حکومتش دیگر کاملا در کل تقریبا جهان اسلام مستقر شود و بعد از عبدالملک بن مروان بچه های او حکومت را به دست گرفتند هشام بن عبدالملک، ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک و امثال ذلک یک مدت کوتاهی هم که عمر بن عبدالعزیز بود.

جز در آن مدت کوتاهی که عمر بن عبدالعزیز حکومت را به دست داشت و قدری فدک را برگرداند و یک حرمت خاصی برای اهل بیت قائل بود بقیه فرزندان عبدالملک بن مروان که حکومت را به دست گرفتند به شدت امام باقر و اهل بیت را تحت فشار قرار می ‌دادند و اجازه نمی ­دادند که حتی شیعیان از عراق بیایند و ارتباط برقرار کنند یا شیعیان اندکی که در مکه یا مدینه بودند با امام باقر ارتباطی برقرار کنند، نمی‌گذاشتند. به هرحال فشارهای سیاسی شدیدی بود.

امام در این اختناق چه کار می کرد؟ طبیعتاً باید قدری از تقیه استفاده می‌کرد، ولی از همین تقیه با یک شیوه‌ بسیار سیاسی استفاده می‌کرد. بعضی‌ ها تقیه را یک معنای بدی تفسیر می‌ کنند که مثلاً حالا دین خدا دارد از بین می ‌رود ما تقیه کنیم! یا احکام دارد خدا تعطیل می ‌شود تقیه کنیم! تقیه در واقع یک تاکتیک است، یک تاکتیک فقهی شیعی است، برای اینکه بتوانید از طریق این تاکتیک به اهدافتان برسید.

امام باقر علیه السلام قیام زید را تأیید می­کند از طریق همین تقیه. قیام مختار را تأیید می­کند از طریق همین تقیه. یعنی تقیه یک راهی بود که ظاهرا امام مبارزه مسلحانه ای ندارد البته معمول هم نبود. عرض کردم مأموریت امام باقر علیه السلام تبیین و ترویج معارف اسلامی و معارف ناب رسول گرامی اسلام بود، برای اینکه جلوی این انحرافات فرقه ای که پیدا شده بود گرفته شود، و راه صحیح از سقیم را مردم بتوانند تشخیص بدهند، مسیر حق را از باطل، صدق و کذب را بتوانند تشخیص بدهند.

وظیفه امام باقر این بود و این مأموریت را هم درست انجام داد مأموریت امام باقر قیام نبود ولی قیام هایی هم که انجام گرفته بود امام از طریق تقیه اینها را تأیید و حمایت می ‌کرد و گاهی اوقات حتی کمک‌ ها و حمایت‌هایی هم انجام می داد به همین خاطر هنوز بین بعضی محققین اختلاف است که آیا قیام زید مرضی ائمه بوده یا نبوده است، قیام مختار مرضی ائمه بوده یا نه. به خاطر این که خیلی نمی توانستند شفاف‌ سازی کنند به لحاظ همان وضعیت تقیه­ ای که داشتند، ولی از نظر محققین هم قیام مختار مورد تأیید ائمه بود و هم قیام زید.

این هم نکته دوم و نکته سومی که می خواستم عرض کنم و دیگر این بخش را تمام کنم این است که امام باقر علیه السلام جزء اولین ائمه ­ای است که زمینه نهاد ولایت را بیان کرد و زمینه را فراهم کرد.

بعضی از عزیزان که اهل مطالعه هستند می‌دانند گاهی اوقات تعبیر می‌شود، مثلا از زمان امام کاظم یا از زمان امام رضا علیه السلام نهاد وکالت شکل گرفت مثلاً امام هادی علیه السلام که تقریبا حدود ۶ سال زندان و در حصر بود نزدیک ۲۸۰ نفر وکیل داشت، وکیل در اصطلاح امروز ما یعنی ولی فقیه یعنی امام هادی ۲۸۰ ولی فقیه در سراسر جهان اسلام داشت که به آنها مأموریت داد فعالیت کنند. یکی‌ شان حضرت عبدالعظیم حسنی است که حتماً مشرف شدید و حرم او را زیارت کرده­اید. اینگونه بود.

اما قبل از اینکه این نهاد ولایت فقیه یا نهاد ولایت به تعبیر بنده شکل پیدا کند، باید اول تفکرش مطرح می‌شد، بینش آن مطرح می شد، اندیشه ولایت مطرح می شد، تا بعد نهادسازی شود. همیشه قبل از اینکه یک مسئله ‌­ای نهادسازی شود و جنبه اجتماعی پیدا کند، باید اول اندیشه ­اش تبیین شود و جایگاه خودش را پیدا کند. اندیشه ولایت را امام باقر(ع) مطرح کرد.

در آن حدیث معروف زراره که حضرت خطاب به زراره فرمود: « بنی الاسلام علی خمسة اشیاء » اسلام پنج رکن مهم دارد. علی الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه. امام باقر(ع) به زراره خطاب می­کند: « پنج رکن مهم اسلام عبارتند از: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت است.»

زراره شاگرد ممتازی است؛ این شاگردهایی که ممتاز هستند، وقتی یک مطلبی از استاد فرا می ­گیرند پرونده بحث را نمی ­بندند، سؤال می ­پرسند، سؤال جدید، چون می ­خواهند نکته جدیدی دریابند. اما این شاگردها و طلبه­ هایی که ممتاز نیستند؛ متوسط هستند، درس استاد را می ­گیرند، ممکن است یادداشت هم کنند و بعد هم بلند می ­شوند و می ­روند. زراره شاگرد ممتازی است، وقتی این حدیث را از امام محمد باقر(ع) شنید، از حضرت سؤال کرد:« افضل این­ها کدام است؟ » نماز برتر است، روزه برتر است یا … کدام برتر است؟ زراره­ دانشجوی ممتاز این سؤال را پرسید؛ کدام برتر است؟ حضرت فرمود: « الولایة افضل » ولایت افضل است. چرا؟ امام است، تعبداً بپذیر. نه. زراره است، زراره ممتاز از امام باقر(ع) دلیل می ­خواهد.

من دیروز نائب الزیاره شما بودم مشهد الرضا(ع)، محضر یکی از محدثین و علمای متبحر در حدیث رسیدم. از علمای معروف مشهد هستند، پیرمردی است، از معمرین مشهد است. کسی است که سالها در حدیث کار می­کند. ایشان می ­گفت:«من دلم می سوزد، طبق نقل حدود ۴۰۰ میلیون شیعه در جهان داریم. کم و زیادش بماند. چند درصد این مردم از معارف اهل بیت استفاده می­ کنند که این فرمایشات اهل بیت را بهره ببرند. چقدر ما حدیث می­خوانیم. چقدر اصول کافی را باز می­کنیم و مطالعه می­کنیم؛ کم.» اظهار تأسف می­کرد.

گفت:« چرا ما اینگونه هستیم؟! چرا ما محرومیم از این فرمایشات.» استدلالی که امام باقر(ع) به زراره دارد بر افضلیت ولایت، این است، می ­فرماید:« لأنها مفتاحُهُن والوالی هو الدلیل علیهن.» می­ فرماید: « چون ولایت کلید آن چهارتای دیگر است.» شما می ­خواهی نماز بخوانی، چطور؟ ولایت به شما می­گوید. روزه می ­خواهی بگیری، چطور؟ ولایت به شما می ­گوید. زکات می­ خواهی بدهی، ولایت به شما می ­گوید که چطور. حج می­خواهی بروی ولایت به شما می­گوید چطور.

کلید عبادات ما ولایت است، بعد امام در کنار این نکته که ولایت کلید است، بعد فرمود: « والوالی هو الدلیل علیهن » والی راهنما است. یعنی ولایت یک والی می­خواهد. والی امام است که راه را به ما نشان می­دهد. نکته آخر این بخش خطبه اولم، تأکید بر این لیله الرغائب است که اولین شب جمعه ماه رجب است، ان ­شاءالله حتماً فراموش نکنیم.

رغائب جمع رغیبه است، یعنی به معنای ما یرغبُ فیه. چیزهایی که شما رغبت دارید، آرزویتان است، نیازتان هست. خلاصه شب مهمی است. عزیزان ما عمدتاً گرفتار امور زمینی هستیم، یک وقت ­هایی را نیاز داریم برای پرداختن به امور آسمانی، یکی از آن وقت­ها همین لیله­الرغائب است که ان ­شاءالله خداوند توفیق دهد که بتوانیم از اعمال آسمانی در این شب بهره­ مند شویم.

پروردگارا همه ما را ببخش و بیامرز.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ  إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ  فصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

 

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 

أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِی وَ نَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه

مجدد تبریک عرض می کنم بعد از سفارش به تقوای الهی، این ایام مبارک را به شما نمازگزاران مؤمنین و مؤمنات، مخصوصاً مسافران عزیزی که در نماز جمعه شرکت کردند و در جوار بارگاه حضرت سبزقبا مشرف شدند و الحمدالله این سال را هم با این رحمت و طراوت الهی داریم بهره می بریم خدا را شاکریم. ان­شاالله این ایام بر همه شما مبارک باد.

به مهمانان ویژه ما راهیان نوری که در این جلسه حضور پیدا کردند هم خیر مقدم ویژه ای دارم. ان­شاالله در کنار این طراوت مادی الهی از معنویت و معرفت الهی هم بهره مند شویم.

نکات متعددی هست که من در این خطبه باید بیان می‌ کردم، ولی چون خیلی قصد خستگی شما را ندارم به چند نکته مختصر اشاره می‌کنم.

یکی عنوان سالی است که مقام معظم رهبری مثل هر سال برای سال جدید عنوانی را معنون و معرفی می کنند، در سال ۹۵ «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» را مطرح کردند، امسال هم فرمودند «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال». اینکه رهبری این همه تأکید می‌کند بر اقتصاد مقاومتی به هر حال یک ضرورت است، همه ما می‌دانیم که اولویت جامعه امروز ما مسائل اقتصادی است، البته معنایش این نیست که ما از مسائل فرهنگی غافل بشویم یا مسائل سیاسی را نادیده بگیریم، اما اولویت اول مسائل اقتصادی است. اقتصاد مقاومتی مخصوصاً با این قید تولید و اشتغال، الزاماتی دارد.

من خاطرم هست سال گذشته در همین زمان، در آغاز سال نو قدری در مورد اقتصاد مقاومتی و توضیح اینکه اقتصاد مقاومتی چیست نکاتی عرض کردم؛ من الان می خواهم خیلی کوتاه به الزامات تولید و اشتغال اشاره کنم.

الزامات دو دسته است، یعنی اگر این الزامات تحقق پیدا بکند ما به تولید و اشتغال می‌رسیم بعضی الزامات را دولت باید انجام بدهد منظورم از دولت هم فقط قوه مجریه نیست کل ساختار دولتی کشور تقنین و قضا و اجرا. بعضی الزامات را هم باید ما مردم انجام بدهیم، اینها باید دست به دست هم بدهند، البته الزامات دولت مهم تر و سنگین تر است.

الزاماتی که دولت باید به نظر بنده انجام بدهد و این نکاتی که الان خدمتتان عرض می کنم با استفاده از کارشناسان اقتصادی خدمتتان عرض می کنم یعنی بنده رشته ام اقتصاد نیست طبیعتاً آن مطلبی که می خواهم در مورد اقتصاد بگویم حتماً باید از نظر کارشناسان استفاده کنم و جمعی از کارشناسان متخصصی که مخصوصاً در اقتصاد مقاومتی تخصص دارند و کار کرده اند و آثاری دارند، نکاتی را استفاده کرده ام و عرض می کنم.

الزام اولی که دولت باید انجام دهد: ساختار و قوانین بانک در این مسیر است. اجازه دهید که من خیلی شفاف عرض کنم، این قوانین بانک در مسیر تولید و اشتغال نیست، بانکی که همه هدفش این است که خودش سود ببرد و برای این که سود بیشتری گیرش بیاید خودش هم فعالیت های نادرست اقتصادی انجام می دهد، یعنی فعالیت‌هایی که تورم زاست، زمین خرید و فروش می کند، این تورم می آورد.

اگر قرار باشد تولید رونق پیدا کند بانک باید وام‌ هایی با بهره اندک یا بی ‌بهره به تولید کننده دهد، البته با نظارت. ببینید تولید رشد پیدا می کند یا نه. نه اینکه خود بانک رقیب فعالان اقتصادی شود. این که می ‌گویم کمک کند، باز نه اینکه به گردن کلفت ها چند هزار میلیارد بدهد بدون گرفتن سند، نه، به همین کارخانه ها و کارگاه های کوچک. اقتصاد رشد پیدا می­کند.

بله، خیلی از کشورهایی مثل چین که رشد اقتصادی داشتند به همین کارخانه­های کوچک در خانه­ها، آمده است پشت بامش که آفتاب است یک طناب گذاشته است خز تولید می‌کند و از خز چندین استفاده اقتصادی می برد. یک کمکی بانک کرده و وامی گرفته و توانسته است امکانات اولیه اش را تهیه کند. این یک.

الزام دوم نهادهای مالیاتی است. تا زمانی که نهادهای مالیاتی دیده­ بان می­ گذارند تا یک مجموعه ­ای می­خواهد کار اقتصادی و تولیدی کند، اول می ‌خواهد مالیاتش را بگیرد، اقتصاد رشد پیدا نمی کند. تولید و اشتغال تحقق پیدا نمی کند، نهادهای مالیاتی باید مراقب باشند به هر حال مالیات خیلی مهم است خیلی خیلی مهم است. الان ما فرار مالیاتی متأسفانه زیاد داریم از آنها باید بگیرند اما کارگاه هایی که می خواهند تازه رشد اقتصادی کنند، باید تا مدتی معاف مالیاتی باشند تا بتوانند پیش بروند.

الزام سوم، سازمان های امنیتی است. سازمان ‌های امنیتی یا نهادهای امنیتی باید زمینه­ امن را فراهم کنند برای کار اقتصادی. اگر بخواهند ناامنی ایجاد کنند مثلاً به بهانه اینکه می ‌خواهند امنیت ایجاد بشوند یک حرکت های ناامن ایجاد شود. شرکت های اقتصادی فلج شوند و بعد سرمایه گذاران اقتصادی حاضر نشوند سرمایه گذاری کنند. نهادهای امنیتی قطعاً باید دیده ­بانی کنند و قطعاً باید کاری کنند که پیشگیری شود. اکثر این آسیب­های اقتصادی که از طریق همین نهادهای امنیتی کشف شده و با آنها مبارزه شده است که کار بسیار ارزشمندی هم بود عمدتاً پسگیری است، نه پیشگیری، چون ساختار بانک ساختار غلطی است. نهادهای امنیتی باید در کنار کار دقیق دیده­ بانی­ شان یک فضای امنی را در کارهای اقتصادی فراهم کنند.

و الزام چهارم، این است که آن مدیرانی که دولتمردان آن­ها را متولی بحث تولید و اشتغال می‌کنند، مدیران لایق، مؤمن و انقلابی باشند، که مکرراً حضرت آقا این ویژگی‌ها را در صحبت ­های اخیر شان هم فرمودند، نه آدم­ های تنبل، بی ­حال، بی انگیزه؛ معتقد باشند به کار اقتصادی و اقتصاد مقاومتی.

اینها الزاماتی است که دولت باید داشته باشد، الزاماتی هم مردم باید داشته باشند. مردم باید با مصرف کالای داخلی حمایت کنند از تولیدکننده. این چه فرهنگ غلطی است که خیلی از مردم یا بعضی از مردم دنبال این هستند که از برند­های خارجی استفاده کنند، بگویند این خارجی است و پُز آن را بدهند.

وقتی تو داری کالای خارجی میخری، به همان اندازه داری ضربه میزنی به تولید کشور، یعنی باعث بیکاری می شوی. همه مسائل که بحث دولت نیست مردم هم باید رعایت کنند. مصرف کالای داخلی، روحیه قناعت خیلی مهم است. انسانی اگر میلیاردر هم باشد اما قناعت نداشته باشد، این زندگی ‌اش واقعاً زندگی زنکاهی است به تعبیر قرآن. قناعت یک نعمت ارزشمندی است.

البته این نکته قناعت و مصرف کالاهای داخلی را که عرض کردم فقط توصیه به مردم نیست، دولت مردان ما هم همینطورند. فرمانداری، شهرداری، نهادهای دولتی چقدر از کالاهای دولتی استفاده می کنید خودتان؟! بزرگترین خریدار کالا خود دولت است دولت باید از کالای داخلی استفاده کند و مردم را تشویق کند به این امر.

و البته تولیدکننده هم باید تلاش کند که کالاهای خوبی تولید کند و مرتب رشد کیفیت و استاندارد داشته باشد تا مردم انگیزه بیشتری برای خرید کالای داخلی داشته باشند این هم یک نکته ای که حضرت آقا مفصل در حرم مطهر امام رضا علیه السلام فرمودند. نکات ارزشمندی بودند که واقعاً وقتی من گوش می­کردم افاضات ایشان را، دیدم چندین اصلاً پروژه پژوهشی از فرمایشات ایشان قابل استفاده است و امیدواریم حالا ما دعامان این است که گوش شنوا باشد که این مطالب را بشنوند و عمل کنند.

نکته دیگر هم بحث انتخابات است، چون ما انتخابات شوراهای شهر و ریاست جمهوری را داریم. این هم نکته ای است که جا داشت من در این خطبه بر آن تأکید کنم. هر دو موضوع هم مهم است هم شوراهای شهر و روستا بسیار اهمیت دارد هم انتخابات ریاست جمهوری من دوتا توصیه عرض می کنم حالا ان شاء الله از افاضات امام جمعه محترم خطبه های بعدی بیشتر بهره مند می شوید.

توصیه اول من این است که عزیزان اصل مشارکت مهم است این را بگویم خدمتتون این توصیه اول من است: مشارکت حداکثری مهم است یعنی هر چه قدر آراء شرکت ‌کنندگان در انتخابات بالاتر باشد تضمین نظام است. این توصیه اول.

توصیه دوم: افراد کارآمد را انتخاب کنید، واقعا توده مردم هم خسته شدند از این جناح های سیاسی، چپش، راستش، اصلاح طلبش، اصولگرایش، ما آدم کارآمد می خواهیم، ما آدم کاردان می‌خواهیم، آدم های کارآمد نیاز داریم که بتوانند این فرمایشات حضرت آقا را عملی کنند و الا مسئولیت اجرای کشور که دست رهبری نیست.

سیاست های کلان طبق قانون اساسی به عهده رهبری است. حضرت آقا هم  هم سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی را فرمودند، سیاست های انتخابات را فرمودند، ولی این سیاست ها باید عملی شود، این راهبردها باید تبدیل  شود به قانون، تبدیل شود به آیین نامه ­ها، شوراهای شهر و روستا هم باید کسانی باشند که تجلی مردم باشند، تجلی خاص مردم باشند، مظهر تسهیل مردم باشند، ارتباط با مردم داشته باشند، و از دل مردم بیرون بیایند و مردم امینی باشند که این اموال و امکاناتی که دستشان هست امانتداری کنند.

دو تا نکته­ای که عرض کردم مربوط به مسائل داخلی کشور بود. دو تا نکته مهم از نکات از نکات بین المللی عرض کنم و خطبه را تمام کنم.

نکته اول: اخیراً خبرهایی به گوش می‌رسد که ترامپ رئیس جمهور آمریکا دارد ارتباط وسیع تری با عربستان برقرار می­کند برای این که یک جورهای پیمان مستحکمی از گذشته داشته باشد، تلفنی صحبت می کنند، نامه نگاری می کنند که من الان وقت نیست مضامین این نامه ها یا یا خبرهای تلفنی که پخش شده در رسانه‌های خودشان عرض بکنم،  ولی این را توجه داشته باشید، رابطه آمریکا با رژیم صهیونیستی، یک پیوند ایدئولوژیکی­ است. اما رابطه آمریکا با عربستان یک پیوند پولی است؛

یعنی ترامپ همین اخیراً -حدود دو هفته پیش صریحاً گفته بود:« در جلسه ای که با مسئولین عربستان داشت اعلام کرد: ما با شما هم پیمانیم، ما از شما حمایت می‌کنیم، ما کمک تان می کنیم، ما چه می کنیم چه می کنیم… .» ولی اینها خرج دارد؛ هر چه پول بیشتری بدهید ما حمایت بیشتری می‌کنیم، این صریح جمله­ ترامپ به دولتمردان عربستانی است.

می‌دانید رفاقتی که بر اساس پول هم باشد نتیجه­ اش چیست. اول ما به ترامپ می‌گوییم تا کی می‌خواهید حمایت کنید از جنایات عربستان در یمن؟ تا کی می‌خواهید حمایت کنید از این حمایت های تسلیحاتی و مالی عربستان به تکفیری­ ها؟ که اولین نا امنی را دارد در همان غرب ایجاد می کند. الان اروپا ناامن ترین مناطق دنیا شده این را من عرض می کنم چون مکرر سفر دارم. به همایش‌های بین‌المللی شرکت می‌کنم.

قبلاً وقتی ما سفری می رفتیم در فرودگاه ویزای ما را چک می کردند، تمام مسافرها روی همدیگر نیم ساعت طول نمی­کشید، الآن ۶-۵ ساعت طول می­کشد، می­ترسند، کنترل می­کنند. شما وقتی فرودگاه امام خمینی(ره) می­روید، می ­بینید مردم همینطور راحت و سریع ویزایشان کنترل می­شود و وارد کشور می­شوند. این قدرت امنیت کشور را نشان می­دهد. در اروپا اینطور نیست.

در همین سفر چند ماه پیش که با پاپ فرانسیسکو دیدار داشتیم، نزدیک شش ساعت در فرودگاه روم معطل شدیم برای اینکه ویزای ما را چک کنند. سؤال کردیم چرا اینقدر معطل می­کنید، گفتند:« می ­ترسیم. امنیتی است. یک وقتی داعشی­ ها وارد این کشور نشوند و بمب ­گذاری کنند. مجبوریم کنترل کنیم.» تازه بعد از این معطلی ­ها بعد که رفتیم کیف­ ها و ساک ­مان را تحویل بگیریم، باز دیدیم هنوز نیامده. کلی کنترل می­کنند برای اینکه یک وقتی اتفاقی برایشان نیفتد. چه حمایتی؟!

اینکه گرفتاری برای خودتان درست می­کنید! این یک نکته که اگر فردا خبر به گوش شما می­رسد که آمریکا مثلاً دارد با عربستان چنین و چنان می­کند، نه. قصه این است، یعنی فردا تقی به توقی بخورد، اینها هیچ … اصلاً رابطه­ شان قطع می­شود.

این را عرض کنم، تمام کشورهای عربی رابطه ­شان را با ایران محکم کرده ­اند؛ فقط عربستان مانده. الآن کویت و قطر و کشورهای مختلف عربی، اصرار به عربستان می­کنند بابا این اختلافات را کنار بگذارید، به نفع منطقه نیست. یعنی تا اینجا رسیده­است. این یک نکته بود که می­خواستم عرض کنم.

نکته­ دیگر این است که عرض کنم خدمت شما. اخیراً جمعی از اهل سنت عراق با مسئولان ترکیه، در ترکیه دیدار داشته ­اند. ترکیه متأسفانه آرام نمی­ گیرد؛ این را تفکر پادشاهی عثمانی و حکومت عثمانی در سرشان هست و خیال کرده­اند مثلاً قرن ۱۵ میلادی است؛ زمان سلطان محمد فاتح، به قول خودشان سلطان محمت، یا سلطان سلیمان، سلطان سلیم اول است. در خیالات خود به سر می­برند.

اخیراً ترکیه اعلام کرده که کشور آذربایجان باید جزء ترکیه شود. این مشکلی است از این طرف. بعضی از علمای اهل سنت عراق را هم دعوت کرده که مثلاً یک جوری با هم هم­ پیمان شوند برای اینکه حشدالشعبی را تضعیف کنند. ولی در این نشست شان موفق نشدند، چرا؟ چون این حشدالشعبی، یعنی این مردم بسیجی مبارز علیه داعش، آنقدر در بین مردم عراق و مردم اهل سنت محبوبیت دارند، که حتی بعد از این که بعضی از این علمای اهل سنت برگشته ­اند عراق، مردم­­شان مأخذه­شان کرده­اند که چرا شما به این جلسه رفتید و این جلسه را تشکیل داده­اید؟!

اگر این حشدالشعبی ها نبودند که اصلاً عراق رفته ­بود، اینها به سنی رحم نکردند، به شیعه رحم نکردند، به هر انسانی که با عقاید اینها موافقت نمی ­کرد؛ نه اینکه مخالفت می ­کرد، تکه­ تکه­ اش می ­کردند. همین حشدالشعبی ما را نجات دادند. این هم یک حرکت ­هایی است که ترکیه انجام می­دهد و متأسفانه، که ان ­شاءالله توطئه­ شان به خودشان برمی­گردد.

پروردگارا به عزت و جلالت همه ما را ببخش و بیامرز …

تا ما را نیامرزیده ­ای از این دنیا مبر …

حب علی و اولاد علی را در دلهای ما احیا بگردان …

مولای ما امام زمان را، فرجش را نزدیک ­تر بگردان …

چشمان ما را به جمالش منور و روشن بفرما …

خدایا طول عمر با عزت به خدمتگزاران نظام، مخصوصاً مقام معظم رهبری عنایت بفرما …

صحت و سلامتی به حضار این جلسه، نمازگزاران عزیز، خودشان، خانواده­ هایشان و فرزندانشان عنایت بفرما …

مسافرین صحیحاً به خانه­هایشان برگردان …

پروردگارا باران رحمتت را بر ما نازل بگردان …

خدایا قسمت می­دهیم به عزت و جلالت توفیق به شیعیان جهان، شیعیان یمن، شیعیان بحرین عنایت بفرما …

توطئه دشمنان، مخصوصاً وهابیت، رژیم صهیونیستی آمریکا و خودشان برگردان …

همه را خوار و ذلیل بگردان …

مرضای مسلمین شفای عاجل کرامت بفرما …

ثوابی از این مجلس به ارواح طیبه شهدا، امام شهیدان، اموات این جمع، نائل  و واصل بگردان.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم   إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ   وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا   فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا 

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید