.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

تخلق الهی از دو راه، استیلا بر قوای حیوانی با ذکر موت، و کسب فضائل اخلاقی با ذکر خدا امکان پذیر است.

تخلق الهی از دو راه، استیلا بر قوای حیوانی با ذکر موت، و کسب فضائل اخلاقی با ذکر خدا امکان پذیر است.

چکیده خطبه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجددز آئین باشکوه نماز جمعه دزفول در اولین جمعه از رمضان المبارک با حضور اقشار مختلف مردم متدین و ولایت مدار دزفول و به امامت حجة الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه امام جمعه موقت دزفول در مصلای امام علی(ع) این شهرستان برگزار شد.

دعوت به تقوای الهی و تبیین ادب بندگی

خطیب موقت جمعه دزفول در خطبه اول نماز با دعوت مردم به تقوای الهی گفت: تنها ره توشه انسان پرهیزکاری است و انسان در ماه رمضان سیر و سلوک و تقرب خود را با خدای متعال پیدا می نماید.

امام جمعه موقت دزفول در ادامه این خطبه به تبیین آئین معاشرت و ارتباط با خدای متعال در ماه رمضان پرداخت و افزود: ادب بندگی از مهمترین آداب معاشرت است بطوریکه انسان کامل یعنی نبی مکرم اسلام(ص) اخلاق نیکو را از خدای سبحان درخواست می نماید.

ادب بندگی یعنی پذیرش قلبی ربوبیت الهی در همه امور

دکتر خسروپناه با بیان اینکه بخشی از اخلاق، ادب بندگی است به تقسیم بندی اخلاق انسان با خدای متعال، با خَلق، با خود و با طبیعت پرداخت و یادآور شد: ادب بندگی یعنی پذیرش قلبی ربوبیت الهی در همه امور و باید پذیرفت که ربوبیت خدا برکل عالم و آدم سریان دارد.

وی افزود: فرهنگ، اقتصاد و سیاست ما باید با تدبیر الهی باشد و از تفکر غرب که انکار ربوبیت الهی است باید اجتناب کرد.

راه رسیدن به تحقق ادب بندگی

امام جمعه موقت دزفول با تبیین راه رسیدن به تحقق ادب بندگی افزود: تخلق الهی از دو راه، یکی استیلا بر قوای حیوانی یعنی شهوت و غضب با ذکر موت و دوم با کسب فضائل اخلاقی با ذکر خدا امکان پذیر است.

حضرت خدیجه (س) نقش مهمی را در ترویج اسلام ایفا نمود

حجة الاسلام والمسلمین خسروپناه در خطبه دوم نماز با تسلیت سالگرد ارتحال ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری (س) اظهار داشت: آن بانوی مطهره با مجاهدت هایی که در کنار پیامبر اسلام داشت نقش مهمی را در ترویج اسلام ایفا نمود.

تبیین خط دقیق امام راحل با دو مبنای توحید و ولایت و با اصل مهم آن یعنی حکومت اسلامی

امام جمعه موقت دزفول در فرازی دیگر از خطبه های نماز با گرامیداشت سالگرد ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی(ره) و سالروز انتخاب حکیم فرزانه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای بعنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران به تبیین خط دقیق امام راحل با دو مبنای توحید و ولایت و با اصل مهم آن یعنی حکومت اسلامی پرداخت و اظهار کرد: با شناخت حداقل ۵ شاخص خط امام یعنی استقلال کشور، اسلامیت نظام، اعتماد به مردم و جمهوریت نظام و استکبار ستیزی بخصوص استکبار آمریکا و نیز توجه به محرومان و مستضعفان به خوبی می توان خط همه افراد و جریانات را شناخت.

انقلاب اسلامی نعمت بزرگ الهی است

دکتر خسرو پناه انقلاب اسلامی را نعمت بزرگ الهی برشمرد و گفت: پس از رحلت امام، رهبری فرزانه انقلاب به این شاخص ها عمل کرد و ذره ای از خط امام فاصله نگرفت، محکم  ایستاد بطوریکه دوست و دشمن به آن اعتراف می کنند.

حضور ۷۰درصدی مردم در انتخابات و در کمال امنیت یک معجزه سیاسی قرن ۲۱ است

امام جمعه موقت دزفول در بخشی دیگر از خطبه های نمازجمعه از حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تشکر کرد و اظهار داشت: حضور ۷۰درصدی مردم در این دوره از انتخابات و در کمال امنیت، یک معجزه سیاسی قرن ۲۱ است که باید این موفقیت را به مردم ایران تبریک گفت.

درخواست از رئیس جمهور منتخب و مسئولان محلی برای حل مشکلات مردم

وی افزود: جا دارد رئیس جمهور منتخب به دغدغه های مردم در خصوص اشتغال، توجه به محرومان، مبارزه با فساد اداری و حل مشکلات مردم اهتمام بیشتری ورزد و مسئولان محلی شهر نیز با کمک دولت نسبت به راه اندازی کارخانه هایی که به کشاورزی منطقه آسیب نرساند برای حل مشکل بیکاری جوانان شهرستان دزفول اقدام کنند.

گلایه از کوتاهی شورای انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش وپرورش و مجلس شورای اسلامی

دکتر خسروپناه همچنین با گلایه از فرآیند اجرایی سند ۲۰۳۰ و انتقاد از کوتاهی شورای انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی نسبت به این سند گفت: این نهادهای فرهنگی دیده بانند ولی متأسفانه درباره سند ۲۰۳۰ توجه دقیق نداشتند و باید جبران کنند.

هدف سند ۲۰۳۰ به لحاظ محتوا تبدیل کشور ما به شهروند غربی است

خطیب موقت جمعه دزفول افزود: هدف این سند به لحاظ محتوا تبدیل کشور ما به شهروند غربی است و این موضوع با آموزه های دینی و فرهنگ غنی ما تعارض دارد.

سفر ترامپ موجب افزایش اختلافات بیشتر کشورهای عربی از جمله قطر با عربستان شد

امام جمعه موقت دزفول در پایان به سفر منطقه ای ترامپ به منطقه اشاره کرد و گفت: ترامپ در این سفر شکست خورد و موجب افزایش اختلافات بیشتر کشورهای عربی از جمله قطر با عربستان شد.

 

متن کامل خطبه ها:

 

خطبه اول:

السَّلامُ عَلَیْکُم ورَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ

اَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

 عبادالله، اوصیکم و نفسی بتقوی الله

ابتدای سخنم در این خطبه، نفس این کمترین و نفوس شما را بزرگواران را به تقوای الهی سفارش می کنم. تنها زاد و توشه این سفر تقوای الهی است.

همچنین ایام ماه مبارک رمضان، این ماه عظیم و ارزشمند که ضیافت الهی است را تبریک عرض می کنم. انسان در این ماه سیر و سلوک و تقرب خود را به خدای سبحان پیدا می کند. بعضی از اهل معرفت ماه رمضان را آغاز سیر و سلوک خود معرفی می کنند، ماهی که تنفس در آن ماه هم تسبیح الهی است، خوابش عبادت و تلاشش عبادتی مضاعف است.

چون در خطبه اول معمولا به آئین معاشرت و آداب معاشرت می پرداختیم به مناسبت ماه مبارک رمضان قصد داریم که یکی از آداب معاشرت و ارتباط با خدای سبحان را خدمت شما عزیزان عرض کنیم.

یکی از مهمترین آداب و آئین ارتباط با خدای سبحان ادب بندگی است که بعضی از بزرگان از آن به اخلاق بندگی یاد کرده اند.

اخلاق خیلی مهم است آنقدر اهمیت دارد که انسان کامل نبی گرامی اسلام محمد مصطفی(ص) فرمودند: ” اَللَّهُمَّ کَمَا حَسَّنتَ خَلقِی فَحَسِّن خُلقِی ” خدایا همانگونه که آفرینشم را نیکو قرار دادی و آفریدی اخلاقم را هم پاک و نیکو قرار بده، فَحَسِّن خُلقِی یعنی اخلاقم را هم نیکو قرار ده. یعنی اخلاق طیب و پاک نصیب ما بفرما. این دعا و درخواستی است که پیامبر گرامی اسلام از خدای سبحان دارد.

بخشی از اخلاق هم ادب بندگی است. یک اخلاق رابطه انسان با خدا داریم و یک اخلاق رابطه انسان با خلق و یک اخلاق رابطه انسان با خود و یک اخلاق رابطه انسان با طبیعت.

اما اخلاقی که در رابطه انسان با خداست اخلاق و ادب بندگی است یعنی خلوص و اخلاص در بندگی. بندگی یعنی چه؟ بندگی یعنی پذیرش قلبی ربوبیت الهی در همه امور. به تعبیر اهل معرفت ” العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة ” عبودیت و بندگی جوهری است که حقیقت و کنه آن ربوبیت یعنی پذیرش ربوبیت الهیاست.

اینکه بپذیریم و درک کنیم و ایمان داشته باشیم که ربوبیت خدا بر کل عالم و آدمسریان دارد. ما هیچ چیز از خود نداریم. ما عین الفقر الی الله هستیم. این را باید انسان با تمام وجود درک کند.

وقتی این ربوبیت خالص می شود وقتی این درک ربوبیت الهی کامل می شود که انسان مؤمن ایمانش همراه با ظلم نباشد. لذا فرمود: ” الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إِیمانَهُمْ بِظُلْمٍ” ای اهل ایمان، ایمان خود را با ظلم آمیخته نکنید. می دانید که بدترین نوع ظلم شرک است و اینکه برای خداوند شریک قائل شویم.

بعد می فرماید” أُوْلَئِکَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ ” انسان های مؤمنی که ایمان شان آمیخته به ظلم و شرک نیست در امنیت بسر می برد و اهل هدایت هستند.

پس ادب بندگی عبارت است از خلوص و اخلاص در بندگی، بندگی هم یعنی پذیرش ربوبیت الهی و اینکه تمام تربیت ما بدست یک رب است که حق تعالی است. تمام حرکات و سکنات ما، فرهنگ، اقتصاد، سیاست ما باید به تدبیر او باشد. ربوبیت.

الان مشکل دنیای غرب این نیست که خدا را قبول ندارند. غربی ها اکثرا خدا را قبول دارند، کلیسا می روند، عبادت می کنند اما ربوبیت خدا را نپذیرفته اند. فرهنگ و تفکر غرب، تفکر مدرنیته که از غرب شروع شد و الان شرق عالم را هم گرفته است انکار ربوبیت الهی است نه انکار وجود خدا. خدا را قبول دارند اما این را قبول ندارند که سبک زندگی را باید از تربیت الهی و ربوبیت الهی گرفت.

ببینید قرآن چه می گوید در چگونه زیستن و چگونه مردن و چگونه اندیشیدن ما. بینش و منش و کنش و همه نگرش هایمان را باید از خدای سبحان بگیریم. بندگی یعنی این. همین که یک لحظه ای انسان بگوید من می خواهم فرهنگم را از غرب بگیرم نه از خدای سبحان.

مدل و سبک زندگی ام را می خواهم از غرب بگیرم نه از قرآن، این یعنی بندگی ندارد و ادب بندگی را لحاظ نکرده است و رعایت نکرده است.

حالا چطور ادب بندگی تحقق پیدا می کند؟ حالا که فهمیدیم ادب بندگی چیست چطور تحقق پیدا می کند؟ چکار کنیم کهادب بندگی داشته باشیم و این ادب بندگی حفظ شود؟

فرمودند تخلق به اخلاق الهی از دو راه امکان پذیر است. استیلای بر قوای حیوانی با ذکر موت. می دانید قوای حیوانی ما چیست؟ شهوت و غضب است. انسانی که زود عصبانی می شود و گاهی حرف های بی ربط میزند. غضب بر او استیلا دارد. انسانی که دنبال معادالله ناموس مردم است شهوت جنسی او بر او غلبه دارد. انسانی که بدنبال مال مردم است شهوت پولی او بر او استیلا دارد. انسانی که از هر وسیله ای استفاده می کند تا قدرت یافته و قدرت طلبی کند شهوت قدرت او بر او استیلا دارد.

استیلای بر قوای حیوانی یعنی شهوت و غضب، با ذکر موت امکان دارد، که راه آن را هم ذکر کرده اند انسان باید به یاد مرگ باشد. انسان باید به یاد این باشد که هر لحظه این نفس ذائقة الموت است. خطیبی که صحبت می کند هر لحظه ممکن است جانش از کالبدش جدا شود. انسانی که مستمع است به شرح ایضاً.

چه می دانیم تا ۳۰ ثانیه دیگر هستیم یا نیستیم؟ اهل معرفت با یاد مرگ خود را کنترل می کردند. گاهی لحدی درست می کردند، قبری درست می کردند و در آن می خوابیدند. که بدانند گاهی خاک بر سرشان است. اول خویشان آدم بیل دست می گیرند و خاک سر جنازه می ریزند. آنوقت چطور شهوت و غضب آدم بر آدم استیلا پیدا کند؟

راه ادب بندگی این است. والا بنده شهوت و غضب می شوی. این یک راه است استیلای بر شهوت و غضب و بر قوای حیوانی با ذکر موت. گهگاهی به قبرستان بروید اما نه شب های جمعه که دید و بازدید است، وقت هایی که دید و بازدید نباشد. سر قبرهای خیلی زیبا و خوش تیپ هم نروید قبرهایی که با سنگ، زیبا درست کردند و هر کس خیال می کند که خیلی … نه بروید و آن قبرهایی که قدیمی هستند و بدانید که این آخر و عاقبت همه ماست. با یاد مرگ استیلای بر قوای شهوت و غضب پیدا می کنی که این ادب بندگی می آورد.

دوم کسب فضایل اخلاقی با ذکر خدا می باشد، زبان را به ذکر خدا عادت دهیم تا قلب به ذکر خدا عادت کند چون ذکر قلبی از ذکر زبانی مهم تر است.

اگر این دو را داشته باشیم همان هفت شهر عشق عطار را که گفت:

هفت شهر عشق را عطار گشت         ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

می دانید هفت شهر عشق عطار چه بود؟ این هفت شهر عشق هفت شهر درون است نه شهر برون. شهر جان است نه شهرهایی که در مسافرت آنها را می بینیم. شهرهای جان هفت منزل است. ما آدم ها یک وجود هستیم.

ملاصدرا می گوید: النفس فی وحدتها کل القوی یک حقیقت و من هستیم اما این یک من مراتب دارد نازل ترین آن طبع است. طبع و بعد از آن نفس و بعد قلب است و بعد روح است و بعد سرّ است و بعد خفی و اخفا. اینها هفت منزل است که عرفا مفصل بحث کرده اند و الان وقت به تفصیل به این مباحث بپردازیم.

هفت شهر عشق این است که انسان از مرز طبیعت به منزل نفس برسد بعد قلب و بعد روح و بعد سرّ و بعد خفی و بعد اخفا برسد. این نفس مطمئنه است نفس راضیه است این نفس مرضیه است.

البته توصیه های دیگری هم اهل بیت(ع)فرموده اند که وقت نیست و در ماه مبارک رمضان تصدیع ایجاد نکنم.

خدایا توفیق ادب بنگی به ما عنایت بفرما.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِوَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ  إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ 

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

 

خطبه دوم:

اَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

خدا را شاکریم که توفیق شد در این ماه مبارک رمضان زمینه تقوای الهی راپیدا کنیم.

و لذا اول نقس خودم را و نفوس مؤمنین و مؤمنات را به تقوای الهی در این ماه مبارک سفارش می کنم.

مباحث متعددی هست که لازم است محضر شما عزیزان عرض کنم.

یکی از آن مطالب تسلیت سالگرد ارتحال ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری (س) در سه سال قبل از هجرت است که در ۱۰ ماه مبارک رمضان سالگرد ارتحال آن بی بی دو عالم ام المؤمنین این بانوی خدوم اسلام هست. شادی روح آن زن مطهره و آن بانوی مطهره و آن مجاهدی که در کنار پیغمبر خدمت کرد و نقش مهمی در ترویج اسلام داشت اجمالا صلواتی بفرستید.

مطلب دوم در آستانه سالگرد ملکوتی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و همچنین انتخاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای هستیم که در خرداد سال ۶۸ این دو حادثه و دو پدیده اتفاق افتاد. هم امام عزیزمان را ازدست دادیم و هم یک حکیم فرزانه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران شدند.

نکته ای که در این زمینه باید خدمتتان عرض کنم این است که عزیزان خط امام را باید دقیق بشناسیم. رهزنان این خط کم نیستند. این خط امام دو مبنا دارد که عبارت از توحید و ولایت است.

و یک اصل مهمی دارد به نام حکومت اسلامی. اما یک سری شاخص دارد که من ۵ شاخص خط امام را خدمتتان معرفی میکنم تا با این شاخص هم افراد را و هم جریان ها را بتوانید بسنجید.

لذا نگویید مثلا این جریان چون جریانی است که ما قبول داریم همیشه در خط امام است. این شاخص ملاک است. ممکن است آن جریانی که قبول هم دارید یک روز فاصله پیدا کند. گرفتار زندان جریان نشویم، آن جریانی که قبول داریم. هرکسی ممکن است از این خط فاصله بگیرد.

آن شاخصه هایی که به نظر بنده با توجه به اینکه حقیر توفیق داشته ام و کتاب منظومه فکری حضرت امام را با کمک جمعی از محققان تدوین نمودیم، اینگونه از منظومه فکری حضرت امام فهمیدم.

امام ۵ شاخص مهم حداقل برای خط خود ذکر کرده است. البته بیش از این هم می توان ذکر کرد.

یک استقلال کشور یعنی کم کردن وابستگی در عرصه های مختلف کم کردن وابستگی اقتصادی، سیاسی و بویژه فرهنگی. “استقلال کشور”

دوم اسلامیت نظام که روشن است یعنی نظامی که مبتنی بر آموزه ها و ارزش های اسلامی است.

سوم اعتماد به مردم و جمهوریت نظام  به تعبیر مقام معظم رهبری سالاری دینی. به مردم اعتماد کنیم، جنگ را مردم توانستند به پیروزی برسانند. در اوایل انقلاب این همه مشکلاتی که درروستاها وجود داشت، جهاد سازندگی کار مردم بود. همیشه مردم در صحنه بوده اند. در همین انتخابات ها نقش مردم سازنده است. به مردممان در حل معضلات کشوراعتماد کنیم.

چهارم استکبار ستیزی مخصوصا استکبار جهانی آمریکای لعین که چقدر امام بر این تأکید داشت. استکبارستیزی و روحیه استکبارستیزی خیلی مهم است. این را بدانید مستکبر که از استکبار خود دست نمی کشد. شما اگر استکبار ستیز نشوید یعنی ذلیل پذیر هستید و او استکبار خود را بیشتر می کند. غیر از این است؟ تاریخ هم این را نشان داده است.

پنجم توجه به محرومان و مستضعفان است. اسلام پابرهنگان امام تعبیر می کرد در مقابل آن اسلام آمریکایی و اسلام راحت طلبان، اسلام سرمایه داران، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین، اسلام فرصت طلبان، اسلام منافقین را بیان فرمود.

واقعا خدا به این انقلاب عنایت کرد که انقلاب به دست شخصی مثل امام به پیروزی رسید، نعمت بزرگی بود. المنة یعنی النعمة العظیمه خدا این نعمت عظیم را به ما عنایت کرد که امام و بعد از حضرت امام با درایت و بصیرت مجلس خبرگان، رهبری فرزانه و حکیم که تمام این شاخصه ها را از آغاز رهبری و قبل از رهبری و بعد از رهبری تا الان داشته است. این مطلبی نیست که خطیب نمازجمعه به شما بگوید، دوست و دشمن اعتراف می کند که مقام معظم رهبری ذره ای از خط امام فاصله نگرفته اند. و همیشه تلاش کرده اند تبیین کنند و توضیح دهند.

این همه دشمنان خارجی را به تعجب واداشته که چقدر ایشان مستحکم و محکم در خط امام قرار دارد، این شاخصه ها را پذیرفته و در سیره شخصی خود و در سیره سیاسی اجتماعی اش عمل می کند.

خداوند ان شاء الله به این حکیم فرزانه ما طول عمر با عزت عنایت بفرماید.

مطلب سومی که عرض می کنم درباره انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستاهاست که هم وظیفه خود می دانم از شما عزیزان تشکر کنم و همه مسئولانی که زحمت کشیدند و با کمال امنیت انتخاباتی که با حضور ۷۰ درصدی مردم یک معجزه سیاسی قرن بیست و یکم را تحقق بخشیدند و باید به این ملت تبریک گفت.

عزیزان هیچ جای دنیا از لیبرال ترین کشورها و دموکراتیک ترین کشورها که مطالعه کنید چنین جمعیتی پای صندوق های رأی حضور پیدا نمی کنند. ۳۵-۳۰ درصد از واجدین شرایط شرکت می کنند.

این جمعیت آمدند، با کمال امنیت، خیلی مهم است به همین جهت به تعبیر مقام معظم رهبری پیروز این انتخابات همین ملت شریف ایران هستند که در این انتخابات حضور پیدا کردند. باید از همه دست اندرکارانی که تلاش کردند مخصوصا عزیزان نیروی انتظامی و امنیتی و سربازان گمنام نظام جمهوری اسلامی که انصافا تلاش کردند در مرزها و در داخل کشور اتفاق ناگواری نیافتد باید از هم شان تشکر کرد.

امیدواریم الان که انتخابات تمام شده همه کمک کنند و دست به دست هم داده تا مشکلات این کشور به حداقل برسد.

انتظار ملت شریف ایران هم از رئیس جمهور محترم کشور این است، بهر حال دغدغه مردم مسئله اشتغال است دغدغه مردم توجه به محرومین و مبارزه با فساد است. اینها دغدغه های مردم هستند. همه مردم هم این دغدغه ها را دارند.

یعنی اینطور نیست که بگوییم مثلا مردمی که طرفدار یک کاندیدا بودند این دغدغه را دارند و دیگران ندارند. نه وقتی آدم با افراد مختلف مردم ارتباط برقرار می کند می بیند که واقعا از فساد اداری می نالند، از بیکاری و بی عدالتی ها گله مندند.

من اینجا هم یک تشکر از مسئولین شهر کنم و درخواستی از فرماندار محترم و امام جمعه محترم و نماینده مکرم تقاضای ما این است تلاش کنند در منطقه دزفول تعدادی کارخانه هایی، که البته آسیب به کشاورزی اینجا وارد نشود تلاش شود که این نسل جوان از این وضع بیکاری بیرون بیایند.

امکاناتی که دولت دارد قدری سراریز شود به این شهر عزیز برای خدمت به مخصوصا مردم و محرومین این شهر.

مطلب چهارم هم که این روزها سرو صدای زیادی در جامعه دارد، سند ۲۰۳۰ است دوستانی از من خواستند که در این خطبه قدری در این باره هم صحبت کنم.

دو مطلب است. یک بحث فرآیند اجرایی این سند است که ما گله مندیم مثل همه دلسوزان این کشور از شخص مقام معظم رهبری گرفته تا همه عزیزان، که چرا سندی به این مهمی، شورای انقلاب فرهنگی کوتاهی کرده است.

چرا مجلس شورای اسلامی توجه دقیقی به این سند نداشت؟ ریاست محترم مجلس توجیهاتی داشتند که بنده طلبه را قانع نکرد.

معنا ندارد که بگویند این سند یک بحث شکلی دارد و یک بحث محتوایی. مگر شکل و محتوای قانون از هم جداست؟ یعنی چه؟ ما شکل آن را تصویب کردیم و محتوای آن به ما ربطی نداشت. این چه حرفی است؟

مجلس قوه مقننه است. وقتی می آید مجلس شما باید بگویید این سند بالادستی است. جای سند فرهنگی در شورای انقلاب فرهنگی است. شما اصلا باید آن را بر می گرداندید. که نکردند. حالا ان شاء الله الان متوجه شده اند دستور هم داده اند و از این جهت هم ما از ریاست محترم مجلس تشکر می کنیم که دستور داده اند به کمیسیون علوم که این قضیه را جدی دنبال کنند.

سه شنبه همین هفته در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی سند بحث شد، عده ای موافق و عده ای منتقد، گفتگوهایی شد ان شاءالله امید است به لحاظ اجرایی به نتایجی مطلوب این نظام برسد. این بحث اجرایی است که من خیلی وارد نشوم.

ولی گله ما هست و گله ما به شورای عالی آموزش و پرورش هم هست، هم شورای عالی آموزش و پرورش و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم مجلس که باید دقت کنند، اینها دیده بان اند چرا دیده بانی نکرده اند.

امیدواریم تکرار نشود و این دقت را داشته باشند. ما که نباید صبر کنیم حضرت آقا تذکر دهند. البته حقیر از ۵-۴ ماه پیش این قصه را متوجه شدم و در حد خود تلاش هایی داشته ام اما قصه، قصه یک فرد یا دو فرد یا ده فرد نیست باید حتما نهادهای این نظام به این مسئله بپردازند.

اما به لحاظ محتوا، به لحاظ محتوا عزیزان می دانید هدف این سند ۲۰۳۰ چیست؟ من به ولله العظیم که اسم جلاله هست و با زبان روزه در این ماه مبارک قسم جلاله خواندم، اصلا بحث من به هیچ وجه نه سیاسی است و نه حزبی به هیچ وجه. دوستانی هم که مرا می شناسند از جناح های مختلف اعتراف کرده اند من سعی می کنم یک مسئله را تا مطالعه نکنم تا ابعاد آن را نبینم درباه آن صحبت نکنم. این را العلم در این باره و درباره این سند دارم صحبت میکنم.

این سند را که حدود ۴۰۰ صفحه است کامل خوانده ام حتی متون مختلفی که به زبان انگلیسی در این باره نوشته شده و گفتگوهایی شده دیده ام و آن تصویبی هم که در هیئت دولت شد که شرط کرده بودند اینها را همه توجه دارم.

اما عزیزان محتوای این سند می دانید چیست؟ هدف این سند یک جمله است ” تبدیل کشور ما به شهروند غربی ” است. می دانید چرا الان تجارت جهانی را نپذیرفته ایم؟ علت این بوده است که اگر ما زیر بار قوانین و اسناد تجارت جهانی برویم این چند کارخانه ای که در کشور کار می کند اینها هم باید تعطیل شود. برای اینکه ما که توان رقابت با تولیدات خارجی را نداریم.

مثلا اگر اجازه بدهند در قالب همین اسناد تجارت جهانی خودرو آزادانه وارد کشور شود و گمرک هم این مبلغ را که از این خودروها می گیرد که دو سه برابر قیمت های شرکت هست اینها را نگیرد، چون طبق اسناد تجارت جهانی نباید این مبالغ گرفته شود، کسی سراغ خودروی ملی نمی رود.

البته این به این معنا نیست که خودروسازان ما کوتاهی کنند و خودرو را ضعیف و با ۱۰۰ تا اشکال تولید کنند این اشکال دیگری است که باید برطرف شود راه حل آن این است که تولید خودرو را در داخل دست بخش خصوصی بگذارند نه بخش دولتی، بخش دولتی به دنبال جیب خودش است. اما اگر دست بخش خصوصی باشد و از آن طرف هم اسناد تجارت بین الملل را هم امضا نکنیم، خودرو باکیفیت تولید می شود بعد می توانیم رقابت بین المللی داشته باشد. اما الان نمی توانیم.

این سند ۲۰۳۰ دقیقا مثل آن اسناد تجارت بین المللی است یعنی می خواهد فرهنگ ما بشود فرهنگ غربی ها. فرهنگ غربیها فرهنگ غرب سکولار.

حالا شما ۱۰۰۰ تا تحفظ برای این سند بگذارید، ۱۰۰۰ تا شرط بگذارید. شرط وقتی معنا دارد که روح آن سند با آموزه های دینی ما تعارض نداشته باشد. مثلا یک سندی است ۹۰-۸۰ درصد با اسلام سازگار است ۱۰ درصد تعارض دارد می گوییم شرط تحفظ بگذاریم. نه سندی که می خواهد فرهنگ غرب و یک فرهنگ خاص را و اصطلاحا جهانی شدن را همه شنیده اید جهانی سازی است نه جهانی شدن. یعنی می خواهند یک فرهنگ خاص را که در یک غرب مبتذل پذیرفته شده در تمام دنیا سریان پیدا کند.

این سند ۲۰۳۰ عزیزان با چند متن و سند دیگر پیوستگی وسیعی دارد.

یکی سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد است. توسعه پایدار می دانید یعنی چه؟ یعنی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را کنار بگذارید. توسعه پایدار یعنی همان مدل توسعه پایدار غرب آن هم غرب لیبرال.

دوم بیانیه اینچئون کره جنوبی در سال ۲۰۱۵ است.

سوم سند چارچوب اقدام برای آموزش ۲۰۳۰ که در سال ۲۰۱۵ پذیرفته شد.

چهارم سند ملی آموزش ۲۰۳۰ است.

غیر از این یک سند دیگر WHO است که برای حمایت خانواده است. ظاهرا می گوید حمایت خانواده ولی تعریف غرب مدرن از خانواده چیست؟ باید به اینها توجه کنیم، من تعجب می کنم که چطور بعضی از عزیزان این را متوجه نمی شوند. تعریف خانواده در غرب مدرن قرن ۲۱ این است یعنی زن و مرد و فرزند، زن و زن و فرزند، مرد و مرد و فرزند. این تعریف خانواده است.

وقتی می گوید این سند دنبال حمایت از خانواده است. خانواده ای که او تعریف می کند نه خانواده ای که اسلام تعریف می کند. بعد دقیقا می گوید در چارچوب Civil Society یعنی جامعه مدنی. جامعه مدنی در فلسفه سیاسی غرب یک تعریف خاصی دارد.

چطور من که یک طلبه هستم اینها را می فهمم ولی شما که ادعا می کنید دانشگاه درس خوانده اید نمی فهمید؟

روشن است. جامعه مدنی یعنی حکومت اسلامی نه. سکولاریسم آری. یعنی تعطیل کردن قوانین اسلام. بعد هم می گویند باید از هرگونه نماد خشونت پرهیز کرد. نماد خشونت از نظر غرب چیست؟ شهید است، شهادت است.

لذا هنوز نه به دار است و نه به بار است می بینیم عکس شهید را از کتاب درسی حذف کرده اند.

این مسئولیتی که دارید از پرتو خون شهید است. چه زود این ارزش ها را فراموش می کنید.

کسی سند ۲۰۳۰ را می فهمد که این ۵ سندی که نام بردم را بفهمد. ولی ظاهر این سند می گوید شهروند جهانی. کسانی که ظاهر بین هستند می گویند شهروند جهانی چه اشکالی دارد، شهروند جهانی باشیم، مگر ما نمی خواهیم روابط بین الملل داشته باشیم؟ چرا می توانیم روابط بین الملل داشته باشیم ولی لازم است شهروند جهانی با تعریف غرب را بپذیرید؟

الان چندتا از کشورهای غربی ۲۰۳۰ را امضا کرده اند؟ بگذارید اول خودشان امضا کنند بعد شما نفر بعدی باشید.

محققین فراوان آمریکایی را سراغ دارم در نقد ۲۰۳۰ مطلب نوشته اند. ما همه اینها را آرشیو کرده ایم. خود آمریکایی ها نقد دارند. آمریکایی هایی که نظام خانواده را قبول دارند به تعریفی که نه آنها را ذکر کرده اند نقد کرده اند. چه عجله ای است؟

علاوه بر اینکه این سند با اسناد بالادستی ما مثل سند آموزش و پرورش و نقشه جامعه علمی کشور هم مخالفت دارد.

فرض کنید ما امضا کردیم و پذیرفتیم بریم جلو، آنها می گویند این سند که مهم نیست ضمانت اجرایی ندارد. ابتدا کسی که با تاریخ حقوق بشر، منشور حقوق بشر، چه منشور حقوق بشر نسل یک، چه نسل دو و چه نسل سه، -حقوق بشر سه نسل داشته است- اگر کسی با این فرآیند اسناد آشنایی داشته باشد می داند اول به صورت سند نوشته می شود و کشورهایی امضا می کنند بعد تبدیل به کنوانسیون می شود بعد در ساختار سازمان ملل وارد می شود بعد اگر یک تخلف کردید یعنی چه؟ یعنی مثلا طبق سند خانواده، آموزش جنسی را به کودکان در مهدکودک آموزش ندادید به تحریم هایی بدتر از تحریم های هسته ای گرفتار می شوید.

اول می گوید آزادید امضا کنید بعد نخواستید عمل نکنید، اولش این است. همه اسناد همینطور بوده این اولین سند که نیست.

مثل MPT ما امضا کردیم لذا تا یک فعالیت هسته ای انجام می دهیم با ۲۰ درصد سانتریفیوژ جلوی ما را می گیرند بعد این همه تحریم و بعد یک جریان جهانی علیه ما درست می کنند. بعد مجبور می شوید برجام درست کنید و تمام این سرمایه ملی را از دست بدهیم. این قصه قصه هسته ای نیست. این قصه ریشه فرهنگی ماست که اصلا برای همین انقلاب کردیم.

برای چه شهید دادیم؟ برای چه این همه دزفول موشک خورد؟ برای چه این همه مقاومت؟ برای اینکه سند ۲۰۳۰ امضا کنیم؟ من تعجب می کنم بعضی از وزرای محترم همینطور سطحی می گویند نه این اشکالی ندارد.

وزیر عزیز بیا بنشینیم ۱۰ دقیقه با هم صحبت کنیم بعد بگو اشکال نداره.

چرا ما مسائل را حزبی می بینیم؟ آنهایی هم که نقدهای غیر اخلاقی می کنند من تأیید نمی کنم. حزبی نباید با این مسائل برخورد کنیم. بحث بحث اصولگرا و اصلاح طلب و چپ و راست و میانه و این حرف ها نیست. هویت فرهنگی کشور است.

لذا این نکته یک نکته خیلی حیاتی است.

عرض آخرم، شکست ترامپ در منطقه خاورمیانه دیدید. ترامپ به عربستان رفت هم به تعبیر مقام معظم رهبری، پادشاهان عربستان را خوب دوشید اسلحه های دست چندم را به میلیاردها دلار به آنها فروخت و آمریکا بُرد. ولی هدف مهمی غیر از این هدف اقتصادی داشت و آن اینکه عرب ها را علیه ایران متحد کند. طولی نکشید اختلاف قطر و عربستان تشدید شد.

بلافاصله قطر به سفرای خود دستور داد از عربستان، کویت، بحرین، امارات و مصر به قطر برگشتند. و الان اختلاف شدید این دو کشور را شما مشاهده می کنید. خواست به هدفی برسد ولی موفق نشد.

عزیزان اگر با خدا باشیم خدا با ماست، اگر ایمانمان و ادب بندگی را که در خطبه اول توضیح دادم رعایت کنیم خدا ما را تنها نمی گذارد ولو علی الظاهر در اوج تنهایی باشیم. ولی خداوند کافی است.

اَللّـهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ …

اَللّـهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ…

اَللّـهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جائِعٍ …

اَللّـهُمَ اکْسُ کُلَّ عُرْیَانٍ…

اللَّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدِینٍ …

اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ …

خدایا همه ما را ببخش و بیامرز

تا ما را نیامرزیده ای از این دنیا مبر

فرج مولایمان امام زمان(عج) نزدیک تر بفرما …

قلب آن حضرت را از ما شاد بگردان …

الهی عمر طولانی بابرکت به مقام معظم رهبری عنایت بفرما …

روح امام را با ارواح طیبه شهدا، اهل بیت عصمت و طهارت(ع) محشور بگردان.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ     إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ    وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی دینِ اللَّهِ أَفْواجاً     فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید