.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

در مکتب حسینی پس از ایمان به پروردگار باید حسن خلق داشت.

خطبه های نمازجمعه

در مکتب حسینی پس از ایمان به پروردگار باید حسن خلق داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “مجد دز” در 7 شهریور 1399 آئین باشکوه نماز جمعه دزفول در آستانه تاسوعا وعاشورای حسینی و با حضور مردم متدین و سوگوار ابا عبدالله الحسین(ع) به امامت حجهالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه امام جمعه موقت دزفول در مصلای امام علی(ع) برگزار شد.

انسان باید بترسد از روزی که هیچ کس به داد دیگری نمی‌رسد و شفاعت کسی هم نصیب آدمی نمی‌شود

خطیب موقت نمازجمعه دزفول درخطبه اول نماز ضمن دعوت به تقوای الهی با تبیین آیه ۱۲۳ سوره بقره اظهار داشت: از منظر قرآن انسان باید بترسد از روزی که هیچ کس به داد دیگری نمی‌رسد و شفاعت کسی هم نصیب آدمی نمی‌شود چون شفاعت در یک مرحله بعد است.

امام جمعه موقت دزفول افزود: همه باید از تقوا و توصیه‌هایی که خدا در قرآن تأکید کرده است درس بگیرند و بهره‌مند شوند.

درس بزرگی که از صحنه کربلا باید آموخت یک مکتب درس آموزی است

حجهالاسلام والمسلمین خسرو پناه در ادامه با تسلیت ایام شهادت سرور عالمیان حضرت حسین بن علی(ع) و اصحاب با وفایش به تبیین سبک زندگی و آئین معاشرت از منظر امام حسین(ع) پرداخت و گفت: درس بزرگی که از صحنه کربلا باید آموخت یک مکتب درس آموزی است.

در مکتب حسینی پس از ایمان به پروردگار باید حسن خلق داشت

امام جمعه موقت دزفول افزود: درمکتب حسینی پس از ایمان به پروردگار باید حسن خلق داشت و به این رفتار نیک نسبت به اطرافیان، مردم، خانواده‌، همسایه و حتی نسبت به ارباب رجوع جامه عمل پوشید.

حقیقت دین از منظر پیامبر اسلام حسن الخلق است

وی افزود: حقیقت دین از منظر پیامبر اسلام حسن الخلق است.

امام حسین(ع) اوج اخلاق را در هنگامه خطرها برای جوامع بشری به یادگار گذاشت

امام جمعه موقت دزفول تصریح کرد: امام حسین(ع) برغم تهدیدهای متعدد نظامی و اقتصادی بر بالین اصحابش می‌آمد و آنها را آرام می‌کرد و اوج اخلاق را در هنگامه خطرها برای جوامع بشری به یادگار گذاشت.

وی با بیان بعد اخلاقی و عاطفی امام حسین(ع) و سرکشی آن حضرت به خیمه‌ها افزود: آن حضرت حتی در مقابل دشمنانش مدارا رفتار می‌کرد.

آمریکا اخیرا چند شکست جدی در کرونا و عدم همراهی اعضای شورای امنیت داشته است

حجهالاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: آمریکا اخیرا چند شکست جدی مانند مدیریت مفتضحانه در کنترل کرونا و همراهی نکردن اعضای شورای امنیت با سیاست‌های خصمانه‌اش متحمل شده است.

وی با اشاره به ناموفق بودن آمریکا و اغلب کشورهای اروپایی در مقابله با کرونا افزود: فقط آلمان در اروپا توانست تا حدی این ویروس را کنترل کند و آمریکا نیز با حجم معضلات ناشی از کرونا مواجه شد تا جاییکه تصمیم گرفت از سیاه پوستان تست کرونا نگیرند.

امام جمعه موقت دزفول تلاش آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را یادآور شد و گفت: این کشور اکنون نیز در حال طراحی برای ایجاد مشکل بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

مسئولان باید مراقب برخی زیاده خواهی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی باشند

وی افزود: سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، فرصت شفاف سازی را ایجاد کرد اما مسئولان باید مراقب برخی زیاده خواهی‌ها باشند زیرا معمولا به بهانه هسته‌ای می‌آیند ولی مسائل موشکی را مطرح می‌کنند.

امارات با این توافق به گاو شیردهی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شد

امام جمعه موقت دزفول با اشاره به توافق ننگین رژیم صهیونیستی با امارات متحده عربی گفت: امارات با این توافق به گاو شیردهی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شد.

حجهالاسلام والمسلمین خسروپناه افزود: توافق ننگین امارات با رژیم صهیونیستی با هماهنگی آمریکا صورت گرفته است.

اعتراضات داخلی و بی‌نظمی زیادی در ارتش رژیم صهیونیستی وجود دارد

وی با بیان اینکه اعتراضات داخلی و بی‌نظمی زیادی در ارتش رژیم صهیونیستی وجود دارد، ادامه داد: رژیم صهیونیستی با توجه به ضعف زیاد به دنبال یک حرکت نمادین بود.

سردار باقری موضعی قاطعانه و بسیار حکیمانه نسبت به توافق امارات و رژیم صهیونیستی داشت

امام جمعه موقت دزفول گفت: سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح موضعی قاطعانه و بسیار حکیمانه نسبت به توافق امارات و رژیم صهیونیستی داشت و به اسرائیل هشدار داد اگر یک حرکت نابخردانه انجام دهد موشک‌ها به سمت آنان شلیک می‌شود.

مردم بهترین داوران عملکرد دولت و نحوه خدمتگزاری آن هستند

وی با بیان اینکه امسال آخرین فرصت خدمتگزاری دولتمردان است، گفت: مردم بهترین داوران عملکرد دولت و نحوه خدمتگزاری آن هستند.

خطیب نماز جمعه دزفول با اشاره به اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران در دولت کنونی افزود: درست است نفت ما را نمی‌خرند ولی اقدامات زیادی می‌شد با کمک مردم انجام داد.

ساخت و سازها و ساختمان سازی اگر ادامه می‌یافت مشکل گرانی مسکن پیش نمی‌آمد

امام جمعه موقت دزفول اظهار داشت: ساخت و سازها و ساختمان سازی اگر ادامه می‌یافت مشکل گرانی مسکن پیش نمی‌آمد.

تشویق سرمایه گذاران، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید ضروری است

وی با تأکید بر لزوم جلوگیری از وارادت بی رویه و خام فروشی افزود: تشویق سرمایه گذاران، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید ضروری است.

همدلی مردم و مسئولان دزفول در خدمت به مردم و محرومین جای قدردانی دارد

حجهالاسلام والمسلمین خسروپناه با قدردانی از مردم و مسئولان دزفول بابت ایجاد همدلی افزود: وقتی امام جمعه، نماینده، فرماندار و مسئولین باهم به مسائل مردم و محرومین می‌پردازند جای شکر دارد و بنده بعنوان یک طلبه وظیفه دارم که از همه این عزیزان تشکر نمایم.

باید از نیروهای بانشاط، فعال و جوان نیز برای پیشبرد امور استفاده شود

وی با تأکید بر لزوم استفاده از نیروهای باتجربه برای امور مشورتی و هدایتگری در شهرستان دزفول افزود: باید از نیروهای بانشاط، فعال و جوان نیز برای پیشبرد امور استفاده شود.

قدردانی از نیروی انتظامی برای دستگیری تعدادی از باندهای سارقان مسلح در این شهرستان

امام جمعه موقت دزفول با قدردانی از نیروی انتظامی برای دستگیری تعدادی از باندهای سارقان مسلح در این شهرستان گفت: امید است دادگستری و دادستانی با این سارقان با جدیت برخورد کنند تا چرخه امنیت تکمیل شود.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر دزفول شناسایی منکران مفسدین اداری را در اولویت قرار دهد

حجهالاسلام والمسلمین خسروپناه با قدردانی از تلاش‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر دزفول بیان کرد: این ستاد شناسایی منکران مفسدین اداری را در اولویت قرار دهد و برخورد با مواردی چون بدحجابی را با کار فرهنگی دنبال کند.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید دیدبان مقابله با فساد باشد

وی از ستاد امر به معروف و نهی از منکر خواست دیدبان مقابله با فساد باشد و افزود: برخی از مسئولان با وجود فساد اقتصادی و اداری بعد از برکناری طلبکار شده‌اند که اگر مشی امام علی(ع) در مورد آنها اجرا و فساد آنها بیان می‌شد اینگونه طلبکار نمی‌شدند.

امام جمعه موقت دزفول گفت: این افراد با واگذاری امکانات مردمی با قیمت ناچیز، میلیاردها تومان به بیت المال خسارت زده و مبلغی هم به جیب زده‌اند.

وی افزود: انتظار می‌رود دستگاه قضایی بعد از شناسایی این فاسدان توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر برخورد لازم را با آنها داشته باشد تا نتیجه لازم حاصل شود.

برپایی مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جای قدردانی دارد

حجهالاسلام والمسلمین خسروپناه در پایان از مردم دزفول برای برپایی مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی قدردانی کرد.

مرثیه سرایی و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)  از دیگر برنامه‌های آیین عبادی سیاسی نماز جمعه دزفول بود.

متن کامل خطبه‌ها:

خطبه اول:

السَلامُ عَلَیْکُم ورَحْمَهُ اللهِوَبَرَکاتُهُ

اَعُوذُبِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

قال الله الحکیم فی کتاب الکریم وَاتَّقُوا یَوْمًا لَا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا وَلَا یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَهٌ وَلَا یُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ یُنْصَرُونَ

اُوصِیکُم عِبادَ اللّه وَ نَفسی بتَقوَى اللّه

در آغاز خطبه نخست، همه شما عزیزان و سروران گرامی را، خواهران و برادران نمازگزار را و همچنین نفس این کمترین را به تقوای الهی سفارش می‌کنم.

آیه‌ای هم که تلاوت کردم خدای سبحان هم می‌فرماید: وَاتَّقُوا یَوْمًابپرهیزید از روزی که لَاتَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا هیچ کسی به داد دیگری نمی‌رسد. وَلَا یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَهٌ شفاعت کسی هم نصیب آدمی نمی‌شود، چون شفاعت در یک مرحله بعد است.

دارد از یومی سخن می‌گوید که هیچ کدام از اینها نیست وَاتَّقُوا یَوْمًالَاتَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا وَلَا یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَهٌ وَلَا یُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ کسی نمی‌تواند عوض کارهای نکرده شما یا کرده شما باشد. وَلَا هُمْ یُنْصَرُونَ آنجا دیگر نصرتی نیست. انسان خودش هست و عملش ولاغیر.

امیدوارم همه ما از این درس تقوا و توصیه‌های تقوا که خدای سبحان در قرآن فرموده درس بگیریم و بهرمند بشویم.

تسلیت عرض می‌کنم ایام عزای اهل بیت عصمت و طهارت را و شهادت سرور عالمیان حضرت حسین بن علی(ع) و فرزندانش، برادرانش، اصحابش، یارانش که در غربت حسینی به ندای امام حسین(ع) جواب دادند و قیام کردند و مبارزه کردند و خالصانه جان دادند.

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُم مِنّى جمیعا سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

معمولا در خطبه نخست ما به سبک زندگی از دیدگاه ائمه(ع) می‌پرداختیم. چون ایام، ایام دهه محرم هست و شهادت امام حسین(ع) چند تا نکته سبک زندگی را و آیین معاشرت را از منظر امام حسین(ع) خدمتتان عرض می‌کنم. درس بزرگی که از صحنه کربلا باید یاد بگیریم درسهای زیادی است.

یک مکتب درس آموزی است که لحظات صحرای کربلا درس است و درس است و درس. اما یکی از درسهای خیلی مهم، درس اخلاق است. عزیزان بین مسلمان بودن و مؤمن بودن و اخلاقی بودن ملازمه‌ای نیست هان!

ممکن است یک کسی مسلمان باشد، مؤمن به اهل بیت(ع) هم باشد، ولی اخلاقی نباشد. آنی که از ما خواسته‌اند فقط مسلمان شدن و مؤمن بودن نیست. این کف قصه است. آنی که بعد از ایمان از ما خواسته‌اند اخلاق است. حسن خلق است. اینکه انسان نسبت به اطرافیان، نسبت به مردم، نسبت به خانواده‌اش، نسبت به همسایه‌ها، نسبت ارباب رجوع، حسن خلق داشته باشد.

یک شخصی آمد محضر پیغمبر(ص) سؤال کرد یارسول الله ماالدین؟ حقیقت دین چیست؟ پیغمبر(ص) فرمود: حُسنُ الخُلق. این شخص آمد، همان شخص، همان زمان، آمد دوباره سمت راست پیغمبر(ص) دوباره سؤال کرد ماالدین؟ فرمود: حُسنُ الخُلق. رفت پشت سر پیغمبر(ص) و سؤال کرد ماالدین؟ پیغمبر فرمود: حُسنُ الخُلق. آمد سمت چپ پیغمبر(ص) سؤال کرد ماالدین؟ فرمود: حُسنُ الخُلق. یعنی یک نفر، در یک زمان، یک سؤال را، چهار بار از پیغمبر(ص) سؤال کرد که حقیقت دین چیست؟ پیغمبر(ص) فرمود: حُسنُ الخُلق. اخلاق حَسَن داشتن.

خوب شما سیره امام حسین(ع) را ببنید؛ در حادثه کربلا جمع اندکی دور حسین بن علی علیه السلام هستند. در مقابلش سپاه  ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر دشمن. در محاصره‌اند، تشنه‌اند، گرسنه‌اند، امکانات ندارند، سه روز آب بر روی آنها بستند، تهدیدهای متعدد نظامی و اقتصادی و غیره؛ ولی رفتار امام حسین(ع) را ببینید، هر یک از عزیزان و اصحابش در حال جنگیدن زخمی می‌شوند، به زمین می‌افتد امام حسین(ع) تا آنجا که برایش میسر بود، گاهی اوقات به همراه یارانش مثل مثلا به همراه زهیر به همراه حبیب می‌رفتند سر این بدنهای زخمی شده و بعضاً تکه تکه شده و حضرت سر اینها را به دامن می‌گرفت.

درباره حرّ داریم، درباره زهیر داریم، درباره جون داریم که امام بر بالین اینها می‌رفت سر اینها را در بغل می‌گرفت. سر و صورت اینها را پاک می‌کرد. خاک و خون از صورتشان تمیز می‌کرد. بعد حضرت با اینها سخن می‌گفت. آرامشان می‌کرد. خوب این خیلی مقام و منزلت بالایی که انسان هنگام مرگ امام زمانش بر بالینش بیاید. این اوج اخلاق است.( من حالا از منظر اخلاق دارم این قضایا را خدمتتان عرض می‌کنم.)

یا مثلا وقتی حضرت تنها و تنها می‌شود؛ همه شما شنیدید بارها حضرت قدری می‌جنگید، بعد می‌آمد به خیمه‌ها سر می‌زد. گاهی اوقات روی بلندی می‌رفت این جمله و عبارت را می‌خواند لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِالْعَلِیِّالْعَظِیمِ ای اهل بیت هنوز حسین زنده است.

مثلا حالا امام حسین(ع) یک ساعت، نیم ساعت، زودتر از دنیا برود یا دیرتر از دنیا برود که اثری ندارد. این بُعد اخلاقی حضرت و عاطفی حضرت را ببینید که حضرت مرتب دارد به اهل بیت(ع) نشان می‌دهد یک وقت ناراحت نشوید، من هنوز هستم، از خیام حمایت می‌کنم، حراست می‌کنم. یا خود حضرت گاهی اوقات می‌آمد به خیمه‌ها سر می‌زد. هم مراقب خیمه‌ها بود و هم این بُعد عاطفی و احساسی و اخلاقی را رعایت می‌کرد.

اما در مقابل، سپاه دشمن را ببینید با اینکه جمعیت زیادی بودند، یکی از آنها زیر دست و پا می‌افتاد زیر دست و پای اسبهایشان، له می‌شد. یعنی به همدیگر هم رحم نمی‌کردند. اگر همین یک سیره عملی حسین بن علی(سلام الله علیهما) را درس بگیریم، برای ما در زندگی بس است که اخلاقی زیست کنیم، اخلاقی رفتار کنیم، نسبت به همه حتی نسبت به دشمنانمان هم باید اهل مدارا باشیم.

به هرحال یک دشمنی حمله کرده است، جنگ است، خوب انسان باید دفاع کند. حالا جنگ نظامی است، جنگ اقتصادی است، جنگ شناختی است، هر جنگی هست؛ اما انسان اگر می‌بیند مثلا فرض کنید حالا حرف و حدیثی پشت سرش می‌گوید، خوب بگوید، شما گذشت کنید، ایثار داشته باشید، مخصوصاً مؤمنین نسبت به یکدیگر.

خدا را قسم می‌دهیم به عزت و جلالش توفیق عبادت و بندگی و ترک معصیت و مخصوصا اخلاق حسینی نصیب همه ما مرحمت بفرماید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم  قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ  مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ  وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ  وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ  وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

خطبه دوم:

اَعُوذُبِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

عِبادَ اللّه اُوصِیکُم وَ نَفسی وَ نَفسی وَ نَفسی بتَقوَى اللّه

بعد از سفارش به تقوای الهی و عرض تسلیت مجدد این ایام، چند تا نکته سیاسی اجتماعی را هم در خطبه دوم محضرتان عرض می‌کنم.

نکته اول درباره این سفر مدیر کل آژانس هسته‌ای به ایران است که دوشنبه شب ظاهرا آمدند ایران، رافائل گروسی، این سفر، سفر معناداری بود. چون آمریکاییها در این مدت چند شکست جدی دیدند.

یک شکست آنها در همین مدیریت مفتضحانه شان در کنترل کرونا بود، که ادعا می‌کنند چه قدر دانشمند دارند و پزشک و فلان، ولی هم آمریکا هم اروپا شکست جدی دیدند. از کشورهای اروپایی فقط آلمان تا حدودی موفق بود که این ویروس را کنترل بکند؛ ولی آمریکاییها که میلیونها نفر مشکلات معیشتی پیدا کردند و آنقدر آنها کمبود داشتند که گفتند که اگر سیاه پوستان مراجعه می‌کردند به بیمارستانها که بیماری کرونا دارند، اینها حتی تست از آنها گرفته نشود.این یک شکست اخیر آمریکا بود.

یک شکست دیگر هم اینکه تلاش کردند پرونده ایران را مجدد به شورای امنیت ببرند و بازگشایی کنند و مجدد پرونده را مطرح کنند که بردند و رأی نیاورد و شکست مفتضحانه دومی را هم دید.

برای همین دارند تلاش می‌کنند که قصه پرونده ایران و آژانس بین المللی هسته‌ای را مجدد باز کنند. دارند نقشه می‌کشند، طراحی می‌کنند، این آقای گروسی هم آمد برای همین که ببینند به هرحال یک بهانه‌ای پیدا بکنند یا نه. البته سفرش برای ایران می‌تواند یک فرصت باشد. فرصت شفاف سازی که بدانند ما از قوانین بین المللی اصلا عدول نکرده‌ایم اما باید مسئولین و متولیان مراقب باشند از زیاده خواهیهای اینها، به بهانه هسته‌ای می‌آیند ولی بهانه موشک را مطرح می‌کنند. این نکته اول که باید خدا را شاکر باشیم که اینگونه آمریکاییها مفتضح شدند.

نکته دوم، این توافق ننگین امارات با رژیم جعلی صهیونیستی است که با نظر ترامپ انجام شد والحمدالله سردار باقری هم یک موضع گیری قاطع و شدیدی هم انجام داد. هرچند این توافق ننگین هیچ ضرری به ما نمی‌زند. ضرر به خود کشور امارات است که باز یک گاو شیرده دیگری شده برای رژیم صهیونیستی؛ چون این توافقها فقط برای این است که تا بتوانند خونشان را بمکند و از منافع اینها استفاده کنند.

البته این را بدانید اینکه اسرائیل رژیم غصبی صهیونیستی می‌آید و دنبال اینگونه توافق نامه‌هاست، می‌دانید نشانه ضعف اوست. گرچه پنجمین کشوری در دنیا است که ارتشی قوی دارد؛ (اولا اینکه در داخل ارتش او بی نظمی و دعوای شدیدی است، ثانیا احزاب رژیم صهیونیستی هم که به جان هم افتاده‌اند. مشکلات اقتصادی و مشکلات عدیده‌ای در حوزه مردم هم وجود دارد که مردم مرتب راهپیمایی می‌کنند، حتی می‌روند به دفتر نخست وزیری آنجا تجمع می‌کنند و شعارهایی علیه نخست وزیر می‌دهند.)

این وضعیت بسیار آشفته‌ای که اسرائیل دارد و شکستهای پشت سرهم و پی در پی هم که داشته همه اینها او را آنقدر ضعیف کرده است که می‌خواهد با این توافق نامه‌ها خودش را مطرح کند. بگوید حالا یک کشور عربی هم با ما توافق نشان داده است. این است که به نظر من این توافقنامه‌ها یک حرکت نمادین است.

البته سردار باقری یک اقدام بسیار حکیمانه‌ای انجام داد و موضع قاطع و شدیدی نشان داد که به هرحال به دشمن بفهماند یک ذره حرکت نابجا بکنید نابودتان می‌کنیم. ما کشور اهل تسلیم نیستیم. یک تیر به طرف ما شلیک کنید، موشکها به طرف شما می‌آید. این حرکت مقتدرانه بسیار بسیار بجا بود. هرچند عرض کردم این توافق نامه‌ها یک حرکت نمادینی بیشتر نیست.

نکته سوم: خطاب به دولت می‌خواهیم عرض کنیم که به هر حال دولتمردان، قوه مجریه بدانند که امسال سال آخرین فرصتی است که در اختیارشان هست که خدمت مردم و کشور بکنند. به هرحال اینها سالها اگر خدمتی کردند که سعیشان مشکور. اگر کوتاهی کردند که خداوند از سر تقصیراتشان بگذرد. داوری هم با مردم.

می‌دانم اداره کشور واقعاً در این اوضاع و احوال سخت است، تحریمها شدید است، نفتمان را نمی‌خرند، همه اینها درست است. ولی چه کارهایی با کمک مردم می‌شد انجام بدهند و ندادند. حرف ما اینجاست. حالا نمی‌خواهیم بگوییم اداره کشور در این اوضاع تحریمها و مشکلات عدیده کار ساده‌ای است، ما هم بی انصاف نیستیم. اما خیلی کارها را می‌توانستند به دست مردم انجام بدهند.

همین ساخت و سازها را اگر ادامه می‌دادند، ساختمان سازیها را، اینقدر وضعیت مسکن آشفته نمی‌شد. اینها را اقتصاددانان به آنها گفته بودند. حتی اقتصاد‌دانان دانشگاهی که گرایش سیاسی دولت را داشتند. نامه به آنها نوشتند، راه حل آنها نشان دادند. گوش نداند.( نشد)

توصیه مقام معظم رهبری این است این یک سال را یک کار اساسی انجام بدهند. چند تا کار مهم است. یک بحث جلوگیری از قاچاق و واردات بی رویه، به شرکتهای تولیدی آسیب زده است. خام فروشی، مرتب دارند خام فروشی می‌کنند؛ خوب تاکی؟ تا کجا؟

یعنی آن کارهایی که مثلا چینیها دارند انجام می‌دهند، مردم ما نمی‌توانند انجام بدهند؟ تشویق سرمایه گزاران، تلاش برای هدایت نقدینگی به سمت تولید، خیلی کارها دولت می‌تواند انجام بدهد. راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که بارها و بارها حضرت آقا فرمودند. (خوب نکردند.)

حالا امیدواریم مجلس حرکتی بکند، دولت را کمک کند تا این حرکات ان‌شاءالله انجام بشود این هم نکته سوم.

نکته چهارم هم جا دارد من تشکر کنم از سروران عزیز خدوم ما در شهرستان دزفول، هم از مردم، هم از مسئولان. از مسئولین محترم تشکر کنم برای این وحدت و همدلی بین آنها ایجاد شده برای رفع مشکلات مردم. وقتی مردم می‌بینند که امام جمعه و نماینده و فرماندار و مسئولین باهم می‌نشینند به مسائل مردم می‌پردازند، به مسائل محرومین می‌پردازند، هم جای شکرش باقی است هم مردم خوشحال می‌شوند. من هم بعنوان اقل طلاب وظیفه دارم که از همه این عزیزان تشکر کنم و توصیه ما همین است تا می‌توانید از نیروهای با نشاط و فعال و با انگیزه و جوان استفاده کنید که این جوان گرایی معنایش پیرزدایی نیست. حضرت آقا فرمودند. اما پیران در نقل تجربه‌ها و هدایت گری‌ها می‌توانند نقش داشته باشند؛ جوانان هم فعال هستند، با نشاط هستند، با انگیزه هستند، می‌توانیم از این ظرفیتها استفاده کنیم.

هم جا دارد از نیروی انتظامی عزیز تشکر کنم که یک عملیات ویژه اخیراً انجام دادند. دیروز دیشب بود و تعدادی از باندهای قوی سارقان مسلح را دستگیر کردند، سارقانی که امنیت را از مردم می‌گیرند، آرامش را می‌گیرند، اموال مردم را به تاراج می‌برند. کار بزرگی عزیزان ما در نیروی انتظامی انجام دادند. هم مجموعه آگاهی نیروی انتظامی، هم کل مجموعه فعال نیروی انتظامی؛ ان‌شاءالله با کمک حفاظت نیروی انتظامی و هم دادگستری و دادستانی این تلاشی که انجام شده به نتیجه برسد. مردم انتظار دارند، دادگستری نسبت به این سارقان مسلح تساهل نداشته باشند.(تکبیر نمازگزاران)

(برای سلامتی این عزیزان زحمت کش و مخلص نیروی انتظامی یک صلواتی بفرستید)

ستاد امر به معروف و نهی از منکر چون هفته امر به معروف و نهی از منکر بود هم باید تشکر کنیم از عزیزانی که انصافاً زحمت می‌کشند و پیگیر هستند. انصافا شبانه روز زحمت می‌کشند. شناسایی می‌کنند فاسدین و مفسدین را تا با آنها برخورد بشود. من یک خواهش از عزیزان ستاد امربه معروف و نهی از منکر دارم، (اولا ببینید دنبال منکران اداری و دولتی بروید)

این منکرین فردی باید یک کار فرهنگی کنید. اینجا باید سازمان تبلیغات تلاش کند، مجموعه‌های دیگر کار فرهنگی کنند، اینها بحث کلیدی نیست. نمی‌خواهم درباره حجاب نباید کار کرد. نمی‌خواهم بگویم در مسائل ارتباطات دختر و پسر نباید کاری کرد. اینها کارهای فرهنگی است.

ما باید روی منابر بگوییم، برای مردم توضیح بدهیم، ارشاد کنیم هدایتگری کنیم، خانمها مخصوصا طلاب حوزه‌های خواهران خیلی نقش مهمی دارند. اما ستاد امربه معروف و نهی از منکر باید دیدبان ناظر به فساد اداری باشد. یعنی اگر دیدند یک کارگزاری فساد کرده است. من دیده‌ ام گاهی اوقات مثلا بررسی می‌کنند آن مسئول و آن مدیر را عوض می‌کنند؛ خوب ثم ماذا؟

مثلا می‌گویند این آمده است معدنی را مثلا چه کرده است. اموالی فلان کرده است. رانتخواری کرده است. خوب بعدش چه؟

بعد که کنارش می‌گذارید، بعد در فضای مجازی تازه طلبکار هم می‌شود. آقا چرا مرا عوض کردند؟ عجیب پررو! فساد بعضاً می‌کنند، ستاد امر به معروف و نهی از منکرهم اینها را شناسایی می‌کنند، بعد هم چون …، علتش می‌دانید چیست؟ برای اینکه شیوه علی بن ابیطالب(ع) را ما پیاده نمی‌کنیم.

نمی‌‍‌آییم به مردم این آدمها را این ناآدمها معرفی کنیم که در این مدتی که این مسئولیت را داشته است چه فسادهایی داشته است؟ چه رانتهایی داشته است؟ چه امکانات مردمی و بیت المال را به ثمن بخس به عده‌ای فروخته و بعد یک چیزهایی تو جیب خودش گذاشته است. ستاد امر به معروف و نهی از منکر برود این کارها را انجام بدهد. پیگیری هم بکند. پرونده هم تشکیل بدهند. دادکستری هم بروند.

بابا یک آدمی یک تخلفی در فضای مجازی انجام داده است، محاکمه‌اش می‌کنند ۱۲ میلیون تومان جریمه‌اش می‌کنند تو چرا این مطلب را از این مثلا گوشی تو به فلان گروه انتقال دادی؟

اما یک آدمی میلیاردها تومان خسارت به بیت المال می‌زند، مسئولیت هم داشته است بعد عوضش می‌کنند، همین!

این حرف من نیست، اینها حرفهای مردم است. من البته از خدمتگزاران عزیزمان در دادگستری و قضات محترم و دادستان محترم تشکر می‌کنم. انصافاً دادستانی شبانه روز دارد زحمت می‌کشد. اصلا اگر همکاری دادستانی با نیروی انتظامی نبود این جهاد دیروز را نمی‌توانستند انجام بدهند.

به هرحال این نشان می‌دهد از همان ابتدا به هرحال باید دادگستری، داستانی اجازه بدهند تا نیروی انتظامی کاری را شروع بکند. من دست بوس همه آنها هستم، تشکر می‌کنم؛ اما یک خواسته‌ای دارم و آن این است، ستاد امر به معروف و نهی از منکر وقتی این منکرات را شناسایی می‌کنند تا مجازات آن افراد فاسد و مفسد، پرونده ادامه پیدا کند. این درخواست ماست. درخواست شما همین است یا غیر از این است؟(تکبیر نمازگزاران)

و اما، تشکر اصلی از مردم عزیزم که جانم فدای آنها باد. مردم مؤمن متدین که با این شرائط کرونایی و قوانین پروتکلهای بهداشتی هم به این قوانین و بخش نامه‌ها عمل کردند، هم عزاداری اهل بیت(ع) را تعطیل نکردند. احسنت بر شما. مجالسی که در این مصلی عزیزان روضه الزهرا(س) برگزار می‌کنند، در حسینیه ثارالله، در دبیرستان شریعتی، در مکانهای دیگر، همه هم این قوانین را رعایت می‌کنند.

ولی عزاداری را هم دارند. عرض ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را دارند. و انصافاً همه با انحاء مختلف از جمله همین خادمین آشپزخانه که دارند غذا آماده می‌کنند، تهیه می‌کنند، غذاها را به آشپزخانه موکب اربعین، جمع شدند و غذا برای عزاداران تهیه می‌کنند و برای خادمینی که در این مجالس خدمت می‌کنند، سعی همه آنها مشکور. من دست بوس همه آنها هستم خداوند ان‌شاءالله از آن عرقی که می‌ریزند ذره‌ای اجر به این کمترین هم عنایت بکند.

یک توسلی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) داشته باشیم.

من یک قدری متحیر بودم حالا امروز روضه علی اکبر(ع) بخوانیم، روضه ابوالفضل(ع) بخوانیم؟ به ذهن ما آمد به دل ما گذشت توسلی به علی اکبر(ع) داشته باشیم. جوان حسین بن علی(ع).

من عبارت لهوف را از سید بن طاووس می‌خواهم برایتان بخوان. روضه من این باشد. فَلَمَّا لَمْ یَبْقَ مَعَهُ سِوَى أَهْلِ بَیْتِهِ خَرَجَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیه السلام وقتی همه اصحاب حسین(ع) به شهادت رسیدند و فقط اهل بیت حسین(ع) ماندند علی بن الحسین علی اکبر(ع) از خیمه آمد بیرون که از حرم دفاع بکند.

وَ کَانَ مِنْ أَصْبَحِ النَّاسِ وَجْهاً وَ أَحْسَنِهِمْ خُلُقاً زیباترین انسان علی اکبر بود خُلق حسنی هم داشت.

فَاسْتَأْذَنَ أَبَاهُ فِی الْقِتَالِ از پدرش حسین بن علی اجازه خواست که برود بجنگد.

فَأَذِنَ لَهُ درباره حضرت قاسم(ع) داریم که وقتی آمد تقاضا کرد که وارد میدان بشود امام اجازه نداد. چند بار اجازه نداد. بعد آنقدر این دو بزرگوار گریستد که با زانو بر زمین نشستند. یعنی امام حسین(ع) با گریه به قاسم گفت برو. اما به علی اکبر(ع) اجازه داد. ولی این جمله را دارد.

فَأَذِنَ لَهُ ثُمَ‏ نَظَرَ إِلَیْهِ نَظَرَ آیِسٍ مِنْهُ تصور کنید امام حسین(ع) به علی اکبرش نگاه می‌کند یک نگاه مأیوسانه‌ای

وَ أَرْخَى عَیْنَهُ سمت چشمانش را به زمین افکند.

وَ بَکَى حسین زمان امام حسین گریست امام زمان گریست.

 ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ اشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَیْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِکَ بعد حضرت فرمود: ما وقتی می‌خواستیم یاد پیامبر بیافتیم به علی اکبر نگاه می‌گردیم بعد حضرت فریادی زد.

وَ قَالَ یَا ابْنَ سَعْدٍ قَطَعَ اللَّهُ رَحِمَکَ کَمَا قَطَعْتَ رَحِمِی نسلت قطع بشود نسل مرا قطع کردید.

فَتَقَدَّمَ نَحْوَ الْقَوْمِ فَقَاتَلَ قِتَالًا شَدِیداً رفت جنگید علی اکبر قدری شدید جنگید.

وَ قَتَلَ جَمْعاً کَثِیراً عده زیادی را هم کشت.

ثُمَّ رَجَعَ إِلَى أَبِیهِ برگشت پیش پدرش. خوب برای چه چیز برگشت پیش پدرش؟ آن چیزی که در لهوف درج شده این است. که جمله‌ای فرمود که وَ قَالَ یَا أَبَتِ الْعَطَشُ قَدْ قَتَلَنِی من فکر می‌کنم شاید برگشت علی اکبر یک بهانه‌ای بود که پدر یک بار دیگر جوانش را ببیند. ولی حالا عطش را بهانه کرده بود. بابا جان عطش دارد مرا می‌کشد.

وَ ثِقْلُ الْحَدِیدِ قَدْ أَجْهَدَنِی دیگر سنگینی اسلحه دارد آزارم می‌دهد.

 فَهَلْ إِلَى شَرْبَهٍ مِنَ الْمَاءِ سَبِیلٌ عزیزان درد تشنگی خیلی شدید است. در گرمای سوزان در حال جنگ. سه روز هم آب را به روی آنها بستند. تشنگی شدید خیلی سخت است.

وقتی این طلب را از پدرش کرد فَبَکَى الْحُسَیْنُ علیه السلام این بار هم امام حسین گریه کرد این بار دوم است که امام حسین گریه کرد.

وَ قَالَ وَا غَوْثَاهْ یَا بُنَیَّ بعد حضرت فرمود: برو یک قدری بجنگ عنقریب از دست جدت رسول الله سیراب می‌شوی، دیگر علی اکبر توان جنگیدن نداشت.

فَرَمَاهُ مُنْقِذُ بْنُ مُرَّهَ الْعَبْدِیُّ این منقذ آمد و یک تیری بر علی اکبر اصابت کرد وقتی این تیر بر حضرت اصابت شد حضرت فرمود یَا أَبَتَاهْ عَلَیْکَ السَّلَامُ هَذَا جَدِّی یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ عَجِّلِ الْقَدُومَ عَلَیْنَا حسین زود بیا پیش ما. منتظرت هستیم.

ثُمَّ شَهَقَ شَهْقَهً یک وقت علی اکبر جان به جان آفرین تسلیم کرد.

فَمَاتَ فَجَاءَ الْحُسَیْنُ حَتَّى وَقَفَ عَلَیْهِ امام حسین بر بالین علی اکبر آمد.

وَ وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى خَدِّهِ صورتش را به صورت علی اکبر چسباند.

بعد راوی نقل می‌کند که امام فرمود: وَ قَالَ قَتَلَ اللَّهُ قَوْماً قَتَلُوکَ

بعد راوی ادامه می‌دهد می‌گوید خَرَجَتْ زَیْنَبُ بِنْتُ عَلِیٍّ وقتی علی اکبر را به خیمه رساند زینب(س) فرزند امیرالمؤمنین(ع) از خیمه بیرون آمد.

تُنَادِی یَا حَبِیبَاهْ یَا ابْنَ أَخَاهْ ای فرزند برادر چه شده است؟ بدن قطعه قطعه علی اکبر را دید.

وَ جَاءَتْ فَأَکَبَّتْ عَلَیْهِ گریه می‎‌گرد ناله می‌کرد. به سروصورت می‌زد.

بعد دارد فَجَاءَ الْحُسَیْنُ فَأَخَذَهَا وَ رَدَّهَا إِلَى النِّسَاءِ. آمد بازوی زینب(س) را گرفت و برد به طرف خیمه پیش زنان اهل بیت برد.

لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِالْعَلِیِّالْعَظِیمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم   إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ   وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا   فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا 

وَالسَّلامُ عَلَیْکُم ورَحْمَهُ اللهِ

انتشار توسط: مدیر سایت

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید