.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

مدیریت ستاد ملی کرونا و هیاتهای عزاداری از دستورات ولی امر مسلمین تبعیت و به حدیث اما الحوادث الواقعه و مقبوله بل صحیحه عمر بن حنظله عمل نمایند.

پیام محرم و کرونا

مدیریت ستاد ملی کرونا و هیاتهای عزاداری از دستورات ولی امر مسلمین تبعیت و به حدیث اما الحوادث الواقعه و مقبوله بل صحیحه عمر بن حنظله عمل نمایند.

بسم الله الرحمن الرحیم

🔰 قال رسول الله ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المؤمنین لاتبرد ابدا

🔻 ویروس کووید ۱۹ در جهان معاصر چالشهای متعدد اعتقادی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی و غیره پدید آورده است؛ از جمله آنها، چالش با عزاداری حسینی است که تاکید اولیاء دین و لزوم شرعی حفظ شعائر الهی، ظهور بر وجوب کفائی و لااقل استحباب موکد برای اجرای آن دارد.

لزوم حفظ و نظام الصحه و نفی ضرر و اضرار و لزوم حفظ مصلحت مسلمین نیز بر رعایت امور بهداشتی و سلامت در برابر این ویروس منحوس حکم می کند.
اینک در تزاحم دو حکم الهی مواجهیم که باید بر اساس قاعده اهم و مهم توسط کارشناسان مومن و متعهد و دارای تخصصهای مختلف سلامت و فقاهت، این تزاحم برطرف گردد.

🔻 ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا عنایت داشته باشد در حل تزاحم باید به وضعیت واقعی هر دو حکم شرعی توجه‌کند و به گونه ای بخش نامه صادر نکند که عملا یک حکم شرعی بدون ضرورت به طور کلی منتفی گردد که دو تالی فاسد خواهد داشت؛ اول اینکه عده ای بدان عمل می کنند و به مرور فرهنگ عاشورایی آسیب می بیند و بستر تهاجم و ناتوی فرهنگی تقویت می شود؛ هر چند شهادت امام حسین حرارت مستمری در دلهای مومنان خواهد داشت و دوم اینکه برخی از هیآت های مذهبی به آن بخش نامه اعتنا نمی کنند و نوعی تمرد از قانون مصوب دولت، رویه خواهد شد و چه بسا از نظام اسلامی فاصله بگیرند و به جریان های تفرقه انگیز و معاند نظام نزدیک شوند.

🔻 کارشناسان سلامت و فقاهت، راهکارهایی را دریافته اند که هم سلامت عزاداران را تضمین می کند و هم‌مجالس عزاداری را تعطیل نمیسازد و لذا لزومی به صدور حکم نسبت به نفی مجالس زیر سقف های بلند نبود که توالی پیشگفته را تقدیم خواهد کرد.

⭕️ جالب توجه اینکه سینماها با فروش نیم بهای بلیط زیر سقف مشغول فعالیت اند و هیچ حکمی نسبت به آنها صادر نمی شود و این نشان از غیبت فقیهان موضوع شناس در جمع تصمیم گیران ستاد دارد.
امیدوارم تا فرصت است فقیهان متخصص در ستاد مبارزه با کرونا دعوت شوند و در تصمیم های غیر فنی تجدید نظر نمایند.

‼️ پایان سخن توصیه میشود مدیریت ستاد و مردم متدین و متشرع و هیاتهای عزاداری از دستورات ولی امر مسلمین تبعیت و به حدیث اما الحوادث الواقعه و مقبوله بل صحیحه عمر بن حنظله عمل نمایند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

✍️ عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه ۳۰مرداد ۹۹

انتشار توسط: مدیر سایت

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید