.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

پارادوکس دیپلماسی با سخنان ظریف

خسروپناه

پارادوکس دیپلماسی با سخنان ظریف

بسم الله الرحمن الرحیم
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ»
«ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺍﺯ ﻏﻴﺮ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﺤﺮم ﺭﺍﺯ ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻫﻴﭻ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﻭ ﻓﺴﺎﺩﻱ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺷﻤﺎ ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﻧﻤﻰﻛﻨﻨﺪ؛ ﺷﺪﺕ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻱ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ؛ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎً ﺩﺷﻤﻨﻲ [ ﺑﺎ ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ] ﺍﺯ ﻟﺎﺑﻠﺎﻱ ﺳﺨﻨﺎﻧﺸﺎﻥ ﭘﺪﻳﺪﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ [ ﺍﺯ ﻛﻴﻨﻪ ﻭ ﻧﻔﺮﺕ] ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰﺩﺍﺭﺩ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﻣﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ [ ﻱِ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ ﺁﻧﺎﻥ ] ﺭﺍ ﺍﮔﺮ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﺳﺎﺧﺘﻴﻢ.»
وقتی سخنان غیرفنی دکتر ظریف را گوش دادم تعجب کردم و باورم نشد یک دیپلمات و وزیر خارجه کشوری اینگونه خودزنی کند و تخریب سردار دلها را آغاز سازد و با اینکه حاج قاسم تصریح کردند که هر تصمیمی در عرصه نظامی و امنیتی در راستای مصالح ملی بوده؛ تصمیم‌ او را غیر دیپلماتیک بخواند.
وزیر خارجه درباره این نفس زکیه و شهید مقاومت به گونه ای سخن گفت که وهابیت عربستانی و استعمار پیر انگلیس و منافقان را شادمان کرد.
دکتر ظریف! خطاب این مسکین با شماست و الا حساب میزبان سخنان شما یعنی مرکز بررسی های استراتژیک و منتشرکنندگان این سخنان(از هر جناح سیاسی که باشند) با کرام الکاتبین است.
وزیر محترم، لطفا آیات قرآن درباره ولایت مداری دوست و‌ دشمن را بخوانید و سخنان خود را با این آیات بسنجید تا بفهمید چه کردید؟!
جناب وزیر، سخنان امنیت ستیزانه و ضد دیپلماسی شما، خطای بزرگی است که نه از میدان چیزی می گذارد و نه از دیپلماسی.
سوال بنده این است که غرض سخنان ضد دیپلماسی ظریف چیست؟ آیا برای کسب اجماع اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ است تا او را جسور و هنجارشکن بدانند؟
وزیر محترم، شما پرسشهای زیادی را باید پاسخ دهید اما سراغ پاسخهای بی پرسش می روید. شما از مانع تراشی روسیه نسبت به برجام سخن گفتید؛ اما پرسش از چرایی خروج آمریکا از برجام و تخلف اتحادیه اروپا از مصوبات برجام را پاسخ ندادید؟ ظاهراً در پارادایم غرب گرایی شما پاسخی به این پرسشها یافت نمی شود.
وزارت خارجه شما همه تخم های دیپلماسی خود را در سبد غرب نهاد و هیچ جوجه ای برداشت نکرد.
اما اجازه بدهید نظر کارشناسان برجام را درباره نافرجامی برجام بگویم. برجام شکست خورد چون به آیه فوق عمل نشد و هشدارهای واقع بینانه رهبری جدی گرفته نشد و جنایتهای تاریخی و معاصر آمریکا و اروپا دیده نشد.
نگارنده مخالف مذاکره و ارتباط با کشورهای مختلف نیست؛ اما مذاکره و ارتباط وقتی موفق است که با قدرت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی داخلی انجام شود؛ اما متاسفانه با بی تدبیری این قدرت به نازل ترین مرحله خود رسیده است؛ نزولی که نه زاییده تدبیر بود و نه امیدی برای مردم باقی گذاشته است.
جناب ظریف! آری روسیه کارشکنی کرد؛ اما فراری دادن چین از همکاری با ایران بعد از برجام چه توجیهی داشت؟
دکتر ظریف، منصفانه نبود که اینگونه درباره برجام، ناعادلانه سخن بگویید و بر شهید دلها، بتازید و عملکرد ناصواب پارادایم غرب گرایی خود در سیاست خارجه را با پرواز ایران ایر به سوریه، پرده پوشی کنید.
خداوند، عاقبت شما و ما را ختم به خیر کند و آنچه می گوییم و می نویسیم مرضی رضای حق تعالی باشد.
سردار دلها، ما را ببخش
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه
طلبه حوزه علمیه قم
۶اردیبهشت ۱۴۰۰،سیزده رمضان 1442

انتشار توسط: مدیر سایت

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید