امام مهدى(عليه السلام) مى فرمايد: (مَنْ كانَ في حاجَةِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ كانَ اللّهُ في حاجَتِهِ) ;
هر كسى كه به دنبال حاجت خداوند عزّوجلّ باشد، خداوند نيز دنبال كننده و برآورنده ى حاجت او خواهد بود.
دکتر خسروپناه
خطبه های نماز جمعه دزفول؛ 28 آبان 89 فرستادن به ایمیل

altبه گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجد دز- حجت الاسلام والمسلمین “خسرو پناه” درخطبه های نماز جمعه شهرستان دزفول به تبیین غدیر از منظر ائمه اطهار(ع) پرداخت وگفت: روز غدیرعیدالله الاکبراست ومومنین اگر می خواهند عزیز باشند باید تابع امامت و ولایت باشند چراکه زعامت مسلمین با ولایت و امامت تحقق پیدا می کند.

خطیب نماز جمعه دزفول تصریح کرد: شناخت امام نباید حداقلی باشد بلکه عمیق باشد.

امام جمعه موقت دزفول تصریح کرد: شیعیان بایدتلاش کنند برای اینکه وحدت بین سنی وشیعه آسیب نبیندوهم ازبشریت ازامامت محروم نشودبرای دنیای امروز،مرجعیت علمی اهل بیت (ع) ،مخصوصاً امیرالمومنین رابه دنیا معرفی کنند.وی افزود: با این حال نباید ازولایت سیاسی اهل بیت غفلت شود

دکتر” خسروپناه” با بیان اینکه ولایت سیاسی واجتماعی ائمه یکی ازمراتب ولایت اهل بیت(ع) است که درعصرغیبت این ولایت به فقیه جامع الشرایط منتقل شده است تاکید کرد: مااگرتوحیددرولایت راقبول داریم بایدولایت پیغمبر، امام وولی فقیه جامع الشرایط راهم بپذیریم

وی افزود: نظام اسلامی مابا ولایت حضرت امام خمینی (ره) تثبیت شدوباولایت مقام معظم رهبری توسعه یافت.

خطیب نماز جمعه دزفول با بیان ویژگیهای منحصر بفرد علمی ، سیاسی وفقهی حضرت آیت اله خامنه ای گفت: اولین شخصیتی که دراین نظام مساله تهاجم فرهنگی ،شبیخون فرهنگی ،خطرجنگ نرم رابه مردم معرفی کردمقام معظم رهبری بود،

دکتر خسروپناه افزود:اولین شخصیتی هم که مشکلات عقب ماندگی علمی راطرح کردوفرمود:نقشه جامع علمی برای کشوربنویسیدحضرت آیت اله خامنه ای بودواولین شخصیتی که فرمود:اگراین کشورمی خواهدازکشورهای پیشرفته هم لحاظ علمی واقتصادی جلوبرودبایدسندچشم اندازداشته باشدبایدسندبیست ساله داشته باشداین پیشنهاد پیشنهادرهبری بودکه همه باید شکر گزار این موهبت الهی باشیم .

حجت الاسلام والمسلمین “خسرو پناه”: پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران درهمه زمینه های علمی وبویژه نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژیوه وهسته ای ناشی از درایت ومدیریت مقام معظم رهبری واشتیاق جوانان دانشمند،متعهد وپرتلاش کشورمان است.

امام جمعه موقت دزفول دربخشی دیگر از خطبه های نماز به هفته بسیج وتشیکل این نهاد مردمی به فرمان امام خمینی (ره) اشاره کردوگفت: امام (ره)فرمودند: که من تاآخربشتیبان بسیج وسباه خواهم بودوتضعیف آنان راحرام می دانم.

وی گفت: خدمتی که بسیج درطول این سه دهه به نظام وانقلاب کردبسیار باارزش ومهم بودوهمه مردم بایدقدرشناس بسیج باشند.

حجت الاسلام والمسلمین “خسروپناه”با اشاره به اینکه بعضی ازدشمنان به دنبال آنند که بسیج راازمابگیرند گفت: اخیراٌبعضی تئوریسین های جامعه شناسی دردنیاآمده اندازهمین بسیج ماتئوری جامعه شناختی نوشته اندواین انقلاب تحولی دردنیای علم ایجادکرد قیام امام،نظام سکولاریزم ،سکولاریزاسیون وجدایی دین ازسیاست رابهم زدوبسیج تئوری های جدیدجامعه شناختی به وجودآورد.

امام جمعه موقت دزفول وظیفه ورفتار بسیجییان را مهم دانست وگفت: بسیج مقدس است ورفتار بسیجی باید توام با تقوی ، حلم ، علم واحسان باشد.

امام جمعه موقت دزفول دربخشی دیگرازخطبه های نماز جمعه دزفول بااشاره به اول آذر،۱۵ذی الحجه که مصادف با میلادامام علی النقی (ع)است ضمن تبریک این روزمبارک گفت : همه باید این روز را جشن بگیرند ومردم درآئینهای آن مشارکت فعال داشته باشند.

متن کامل خطبه

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

الحمدلله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا و نبینا و مولانا ابالقاسم المصطفی محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)و آله طیبین طاهرین المعصومین ولا سیما حجة بن الحسن العسگری اروحنا لتراب مقدمه الفداه.

عبادالله اوصیکم ونفسی بتقوالله.در آغاز سخن تبریک عرض میکنم اعیاد شریف و مبارکه رابه همه ی شما عزیزان وسروران گرامی و نمازگزاران محترم،عید شریف قربان و عیدالله الاکبرعید غدیررا،بهترین روز عید روزی است که انسان تقوای الهی را پیشه کند.هم تقوای نظری را وهم تقوای عملی را.تقوای عملی ،عمل به فروع دین،عمل به ارزش های اخلاقی است.همین توفیقی که شما عزیزان در روز عرفه داشتید و دعای عرفه را قرائت کردید این تقوای عملی است.این که کسی دو،سه ساعت در روز مبارک وعظیمی مثل روز عرفه مناجات ابی عبدالله الحسین (علیه السلام)را بخواند،با خدا راز و نیاز بکند،این تقوای عملی است.دعای عرفه بسیار دعای عظیم و بلندی است،یکدوره جهان بینی است،یک دوره معارف است،یک دوره خداشناسی است،یک دوره انسان شناسی است،یک دوره عرفان نظری و عملی است،ما شیعیان باید نگاه مان را نسبت به دعا تغییر بدهیم.گمان نکنیم که دعا فقط برای این است که انسان در برابر خدا مشکلاتش را عرضه کند.گرفتاری های مادیش را،اقتصادیش را در میان بگذارد.این یکبعد دعاست،اما ادعیه،صحیفه سجادیه،دعاهایی که در مفاتیح الجنان هست،دعاهایی که درزادالمعاد هست،وسایر کتابهای ادعیه،بیانگر جهان بینی است،بیانگر انسان شناسی است،عرفان است.من فقط یک فقره از دعای عرفه رابرایتان بخوانم ،یک جمله ی از آن را ببینید،حضرت با خدای خود چگونه سخن می گوید،اللهم اجعلنی اخشاک کأنّی أراک؛خدایا یک خشیتی در دل من بران که گویا تو را می بینم .علت اینکه انسان دست به معصیت می زند این است که خیال می کند که خدا را نمی بیند و خدا حاضر نیست ،می گوید خدایا از تو خشیتی می خواهم که به دنبالش رویت قلبی رابرای من به ارمغان بیاورد،و اسعدنی بتقوا؛خدایا با تقوای تو،با طاعت تو به من سعادت ببخش.ولا تشقنی بمعصیتک؛خدایا من را با معصیت های تو شقاوتمند نکن.ببینید این کلام معصوم است ،کلام معصوم معصوم از خطاست،این تقواست ،این که انسان دعا را بخواند و با خدای خود بداند چه می گوید فاین تقوای عملی است ،تقوای نظری است،تقوای نظری معرفت به خداستفمعرفت به مبدأو معاد است.معرفت به نبوت است،معرفت به امامت است ،هرچه قدر عزیزان شناختمان نسبت به مبداأو معاد و پیامبر و امام بیشتر بشود فتقوا نظری ما بیشتر خواهد شد.یعنی وقتی کسی از ماسوال کرد من ربک؟لازم نیست حتما شب اول قبر این سوال را ما بپرسند،اگر یک کسی از ما سوال کرد خدای تو کیست؟بعضی از بزرگان دین خود را عرضه می کردند به امامان معصوم و اولیای الهی ،که آقا شناخت من از خدا این است،درست است؟خدا را درست فهمیده ام؟شناختم نسبت به معاد درست است؟شناختم نسبت به نبوت ،نسبت به امامت درست است؟ اگر از ما سوال کردند امام توکیست؟«یوم ندعوا کل اناسٍ بامامهم»؛خداوند سبحان در سوره ی اسرا می فرماید:روز قیامت هر جمعیتی را با امامش مورد خطاب قرار می دهیم ،همه ی ما امام داریم،انسان بی امام در این عالم نیست،امام یعنی مقتدا،الگو،هر کسی یک شخصی را امام خودش ،الگوی خودش قرار داده ،حالا یا امامش امام هدی است،یا امامش امام ضلالت است .خوشا به حال آنان که امام هدایت را پذیرفتند،امامت امیرالمومنین را پذیرفتند،امامت ائمه اطهار (سلام الله علیهم اجمعین)را پذیرفتند،با این اما مروز قیامت محشور می شوند،وقتی مورد خطاب قرار می گیرند،مخاطب خطاب امیرالمومنین وشیعیانش هست،خوشا به حال اینها.لذا پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله و سلم):«من مات و لم یعرف امام زمانه،مات میتةً جاهلیه»؛اگرکسی امام زمانش را نشناسد،مرگش مرگ جاهلیت است .چرا؟برای اینکه با معرفت به اما راه هم شناخته می شود،مرز جاهلیت و اسلام به راه است،یعنی اگر کسی د مسیر اسلام قرارگرفت،جاهل نیست در دوران جاهلیت به سر نمی برد.ولی اگر در مسیر اسلامقرارنگیرد میشود جاهل ،راهبری که راه هدایت را از ضلالت به ما نشان می دهد امام است ،امام معصوم را باید بشناسیم،ما شیعیان نسبت به حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه)باید شناخت پیدا کنیم،مسئولیم،و الا معاذالله،مرگمان مرگ جاهلیت خواهدبود.امام باقر(ع)که هفته گذشته سالروز شهادت آن حضرت بود،فرمود:بنی الاسلام علی خمسة الاشیاء؛اسلام بر پنج امر بنا شده؛علی صلوة،نمازوالزکاة،والحج،والصوم والولایة؛ضراره ازامام باقر (ع) سوال کرد،ای شیءٌ من ذلک افضل؟از این پنج امری که ذکر کردید کدام افضل است؟آیا نماز افضل است؟زکات افضل است؟حج افضل است؟روزه افضل است؟یا ولایت؟کدام یک از اینها برترند؟حضرت در جواب فرمود الولایة افضل،لأنها مفتاحهن؛کلید نماز ولایت است،کلیدروزه ولایت است،کلید حج و زکات ولایت است.ولایت است که به ما می گوید چگونه نماز بخوانیم،ولایت است که به ما چگونه روزه گرفتن را،زکات دادن وحج رفتن رابه ما یاد می دهد.راه را ولی به ما معرفی می کند،لذا فرمود:والوالی هودلیل علیهن،والی هم راهنماست.می گوید از کجا برو،از کجانرو.راه چیست،چاه چیست.حنیف چیست،جنیف چیست.این کار ولی است.در حدیث دیگری باز امام باقر(علیه السلام)فرمود:«ولم یناد بشیءٍ ما نودی بالولایة یوم الغدیر  »عظمت ولایت اینقدر زیاد است،لذا روز غدیر را عیدالله الاکبر معرفی کرده اندفولی به تعبیر امام باقر(علیه السلام )فرمود:متاسفانه ،فاخذ الناس بالاربع و ترکو الولایه؛آن چهارتا را مردم گرفتند ولایت را رها کردند ،خیال کردند راه سعادت رااین است.نه این طور نیست. امام رضا (علیه السلام )در اصول کافی روایتی از حضرت نقل شده،باب نادر الجامع فی فضل امام صفاته،حضرت می فرماید:ان الامامة خلافة الله و خلافة الرسول ،ان الامامة زمام الدین ونظام المسلمین و صلاح الدنیا وعزّالمومنین. مومنین اگر می خواهند عزیز باشند باید تابع امامت باشند،تابع ولایت باشند.زعامت مسلمین با ولایت و امامت تحقق پیدا می کند. الامام المطهرعن الذنوب متبرء عن العیوب المخصوص بالعلم الموسوم بالحلم ،نظام الدین وعزّالمسلمین وغیض المنافقین؛ بدبختی کفاروخشم بر منافقین،عزت مسلمین،نظام دین و دینداری توسط امامت وولایت است.راه این است ،راه دیگری نداریم.اگر کسی شناختش نسبت به امام فقط این باشدئ که بگوید حالا ما گه گاهی یک پولی خرج کنیم فبریم زیارت عتبات یا زیارت امام رضا (ع)در مشهد ،بریم به زحمت خودمان را به ضریح بچسبانیم ،مردم را هم اذیت کنیم برای اینکه دستمان به ضریح برسدفبعد هم بگویم آقا قرض دارم ،قرضم را ادا کن.این شناخت نسبت به امام ،این شناخت حداقلی است.معرفت ما نسبت به امام خیلی عمیق تر از این باید باشدعزیزان.اگر جوانی را می بینید در خانواده در خانه به سمت پذیرش الگوهای ناشایسته می روند به خاطر این است که امام زمان خود را نشناخته اند.معرفت به امام ندارند.یک خواننده ای را شناخته بهش علاقه پیداکردهفیک بازیگررا شناخته بهش علاقه پیدا کرده است.روز در و دیوار اتاقش عکسش را زده است.این مقدار شناخت پیداکرده علاقه پیدا کرده.مگر محبت بی معرفت ممکن است.حتما یک شناخت اجمالی پیدا کرده ،نسبت به این شناخت بعد محبتی پیدا کرده.خوب ما شیعیان نسبت به اهل بیت نسبت به امامت باید معرفت پیدا کنیم.چقدر خوب است در این شهر دارالمومنین هفته ای یک شب یک مجلسی باشد که معارف را برای مردم شرح بدهد.توحید را برای مردم بگویند.نبوت را بگویند.امامت را بگویند.معاد را بگویند.مردم هم شرکت کنند.استفاده کنند.مگر ما آرزو نداریم کنار حوض کوثر از محضر مول الموحدین امیر المومنین استفاده کنیم و درس بگیریم ،همه ی ما آرزویمان این است.خوب کی ما را می گذارند این کلاس تحصیلات تکمیلی را برویم،وقتی که ابتداییمان را ،راهنمایمان را و متوسطه را پشت سر بگذاریم.انتظار داشته باشیم در بهشت کنار امیرالمومنین ازاومعرفت کسب کنیم مگرمی شود در عالم برزخ وقیامت معرفت کسب کرد.بله می شود. چرا نشود .بزرگترین آرزوی اولیاء الهی که چهل سال خون دل خوردندو سیر و سلوک کردند ،بزرگترین آرزویشان این است که از محضر امیرالمومنین در آن عالم بهره ببرند.فرمود:«یوم ندعواکل اناس بامامهم»اگر می خواهیم با امام معصوم باشیم باید تقوای نظری و تقوای معرفتی پیداکنیم،یعنی معرفت پیدا کنیم به اهل بیت.وخوشا به حال آنان که اهل معرفتندکه معرفت زمینه ی عمل است.وقتی دعای عرفه را می خواند با یک وقار خاصی بایک حال خاصی با یک خشیت خاصی دعا را می خواند.

خدا را قسم می دهم به عزت و جلالش توفیق عبادت،بندگی،ترک معصیت،تقوای نظری و عملی را نصیب همه ی ما مرحمت بفرماید.

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

اذاجاءنصرالله والفتح /ورأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا/فسبح بحمدربک واستغفره انه کان توابا

خطبه دوم

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین وصلی الله علیه سیدناونبیناومولاناابی القاسم المصطفی محمدوعلی امیرالمومنین علی ابن ابی طالب وعلی فاطمه الزهراوالحسن والحسین سید شباب اهل الجنة وعلی علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفربن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد وحسن بن علی وخلف القائم المهدی ارواحنالتراب مقدم الفداه

بازدراین خطبه دوم همه شماوخودم رابه تقوای الهی سفارش میکنم آن که تقواداردبه غایت می رسدوآنکه محروم ازتقواست بی شک به سعادت نمی رسدشرط اصلی رسیدن به سعادت تقوای الهی است.خشیت الهی است.خوب مناسبت های هفته متعدداست من به اهم آنهااشاره می کنم، یکی ۲۹آبان آغازهفته بسیج است امام (ره)فرمودندکه من تاآخربشتیبان بسیج وسباه خواهم بودوتضعیف آنان راحرام می دانم. عزیزان خدمتی که بسیج به نظام کرددرطول این سه دهه انقلاب خدمت ارزشمندی بودهمه مامردم بایدقدربسیج رابدانیم همه، وازقضادشمنان ماهم به دنبال همین هستند که بسیج راازمابگیرند جالب است اخیراٌبعضی تئوریسین های جامعه شناسی دردنیاآمده اندازهمین بسیج ماتئوری جامعه شناختی نوشته انداین انقلاب تحولی دردنیای علم ایجادکرد قیام امام،نظام سکولاریزم ،سکولاریزاسیون وجدایی دین ازسیاست رابهم زد،بسیج تئوری های جدیدجامعه شناختی به وجودآورد. قدربسیج رابدانیدبسیج فقط خدمتش دراین نبودکه نظام راحفظ کند تأثیربین المللی گذاشت اگرحزب الله لبنان الآن متحد،منسجم است این درسی است که ازبسیج گرفته است. بسیج خیلی ارزشمنداست الحمدالله سپاه پاسداران عزیزماهم دردزفول هم مراسم ومراسم های فراوانی برنامه های متعددی ترتیب داده است که ان شالله عزیزان مشارکت می کنیدفقط اینکه من توصیه ای به همه بسیجیان می کنم ابتدابه خودبنده که افتخارم به هم همین است که بسیجی هستم وآن این است،عزیزان بسیج مقدس است،لذارفتاربسیجی هم بایدمقدس باشدبسیج مقدس است لذابینش بسیجی بایدمقدس باشدمنش بسیجی بایدمقدس باشدرفتارووکنشش هم مقدس باشداگرکسی گفت من بسیجی هستم اماشبهات فکری واعتقادی دارد این جمع نمی شود این مثل این است که می گویدمثلث هشت ضلعی دارم مثلث سه ضلعی دارد هشت ضلعی ندارد بسیج که می گویدمن شبهه دارم این بسیجی نیست بسیجی بایدشبهات فکری خودرابامطالعه حل کند اگرکسی معاذالله رفتارغیراخلاقی انجام دادوبگویدمن بسیجی هستم ابدا.بسیجی متواضع است بسیجی اهل احسان است، بسیجی حرمت والدین رانگه می دارد، بسیجی حق همسایه رارعایت می کند،بسیجی دریک کلمه مسلمان واقعی است. بسیجی یعنی شهدای هشت سال دفاع مقدس که بینششان ومنششان وکنششان مقدس بودالآن بسیجیان مسئولیت ماازدوران جنگ سنگین ترشده است خیلی کارهای سنگینی به دوشمان هست خیلی خیال نکنیم حالامامسئولیت نظامی نداریم و یاکارهای نظامی کمترشده است بسیجی بیکاراست بسیجی نگهبان وحراست کننده نظام است یعنی اگراین نظام ازلحاظ به لحاظ نظامی آسیب ببیندبسیجی باید اگرازلحاظ فکری آسیب ببیندبایدبسیجی حمایت کندد اگربه لحاظ فرهنگی آسیب ببیندبسیج باید حمایت کندلذاتوصیه حقیربه تمام برادران وخواهران بسیجی این است که تشکل بسیج وبسیجی را بارشدتقواومعرفت رشدبدهیدوبه تقدس بیشترنزدیک کنید خوب اول آذر،۱۵ذی الحجه میلادامام علی النقی (ع)است بنده به همه شماعزیزان تبریک عرض میکنم این ائمه مظلوم رامراسم بگیریم دردزفول من خدمت عزیزانمان درهیئت رزمندگان تشکرمی کنم انسان های مخلص وزحمتکش عرض کردیم خدمتشان همه ولادتهاومناسبتها مراسم بایددزفول داشته باشدعزیزان هم مشارکت داشته باشند استقبال کنند به هرحال این روزعزیزرابه شماعزیزان تبریک عرض می کنم .خوب ۱۸ذی الحجه عیدسعیدغدیرخم است یک مقداری من دراین خطبه سوم مطالبی راعرض بکنم خوب همه شماشنیده اید درسال دهم قمری پیامبراسلام بعدازبازگشت ازحجه الوداع درروزغدیرخم که مکانی بین مکه ومدینه مکانی بودبه نام غدیرخم درجحفه مردم راجمع کردند عده ای که عقب مانده بودندبرسند وآن هایی که رفته بودندبرگردند وباجحاز وپالان شترهامنبری ساخت دست امیرالمومنین را بالابردوجملاتی وخطبه غرایی برای مردم قرائت کرد “الست اولی بکم من انفسکم”ای جماعت مسلمین آیامن ازخودشما،به شماسزاوارترم  همه گفتند:بلی همه جواب مثبت دادند بعدحضرت درحالیکه دست امیرالمومنین رابالابردفرمود:”من کنت مولافهذاعلی مولا”هرکس من مولای اوهستم علی هم مولای اوست.این حدیث غدیربه تواترازاهل سنت وشیعه نقل شده است .مرحوم علامه شیخ عبدالحسین امینی درکتاب “الغدیر”مستندات این حدیث راذکرکرده است طبقه به طبقه ازعصرپیغمبرتادوره بعد.فرمودندکه این حدیث،حدیث متواتری است همه اعتراف کردندلذااهل سنت نمی توانداعتراف کننداشکال بگیرندخبرواحدی است قبول دارندتواترش را.اماتوجیهاتی می کنندمی گویندمثلاَپیغمبرخواست به مردم بگوید:که ای مردم علی رادوست بدارید خوب این چه توجیهی است پیغمبرهمه مردم رادرحجه الوداع درمکانی معین جمع کندوبگویدای مردم علی رادوست بدارید اولا همه مومنین بایدهمدیگررادوست دارند.این چه معنایی دارد پیغمبرخدابااین حکم شرعی که درسوره مائده آمده است اتمام واکمال دین متوقف به ولایت است یعنی من پیغمبرقرآن کامل رادراختیارشمامردم قراردادم تاآن مقداری که فرصت داشتم تبیین کردم اماتبیین تکمیلی قرآن ،دست ولایت است،دست امامت است.اگرامامت وولایت علی ابن ابی طالب رانپذیریدیعنی دین شماناقص است یعنی خاتمیت می شودبی معنا،اگرنبوت ،خاتمیت دارد،اگرقرآن آخرین کتاب است،اگردیگرقرارنیست پیغمبردیگری بیاید یعنی این دین جامع باشد،جاودانه باشد،کامل باشد،کمالش وجامعیتش به ولایت وامامت است،آن هم امامت معصوم است،نه کسی که خودش تصریح می کندکه به درجه عصمت نرسیده ام.کل جهان اسلام به ولایت علی ابن ای طالب محتاج است لذادرروایت فرمود”عیدخلافت است “غدیر،روزغدیر،روزخلافت است.عیدولایت است .عیدالله الاکبراست.عیدآسمانی است یعنی بارفتن پیغمبرارتباط مردم بآسمان قطع شدبابستن ولایت این ارتباط دوباره برقرارشد.می خواهیدارتباطتان ازآسمان وعالم معناقطع شودمی خواهیددراین عالم ملک بمانید.اگرمی خواهیدباعالم ملکوت ارتباط برقرارکنید،رابط امامت است،ولایت است.فلسفه غدیرتکامل بشریت است،تکامل انسانیت است.لذامی بینیدبسیاری ازاهل سنت که ولایت سیاسی امبرالمومنین را،ولایت بلافصل امیرالمومنین راقبول نکردند،ولی مرجعیت علمی امیرالمومنین راتصریح دارندیک گفتگوومناظره مکتوبی بین مرحوم علامه شرف الدین باشیخ سلیم “شیخ الازهرمصر”صورت گفت که این مناظره تحت عنوان مراجعات چاپ شدوبعدبه فارسی هم ترجمه شد”رهبری امام علی”من به دوستان توصیه می کنم،کلاًکتابهای مرحوم شرف الدین کتابهای ارزنده ای است مخصوصا”رهبری امام علی”واجتهاد درمقابل نص” این دوکتاب راعزیزان بخوانندخیلی معنادارندشیخ سلیم درآن گفتگوتصریح می کند،مامرجعیت علمی علی(ع)راقبول داریم،چرااین اعتراف راکردندبرای اینکه دیدندمقام علی (ع)را،دیدندمعرفت ودانش امیرالمومنین را،دیگراین رانمی توانستندانکارکنندوماازقضا شیعیان بایدتلاش کنیم برای اینکه وحدت بین سنی وشیعه آسیب نبیندوهم ازبشریت ازامامت محروم نشودبایدتلاش کنیم برای دنیای امروز،مرجعیت علمی اهل بیت ،مخصوصاً امیرالمومنین رابه دنیا معرفی کنیم این وطیفه ماست،مرجعیت علمی اهل بیت بسیاروظیفه سنگینی است ومابایدچنین کاری راانجام بدهیم بنده دریکی ازسفرهایی که به خارج ازکشورداشتم دریکی ازدانشگاه های معتبردنیادردپارتمان خداشناسی دانشگاه “درهام” بایک استادی که رئیس دپارتمان خداشناسی بودیک جلسه دوالی سه ساعتی بحثی داشتیم خوب اولش چون سنش خیلی بالابودوآن سالی که مارفته بودیم جوانتربودیم این بنده خدا،خیلی ماراتحویل نگرفت یک ساعت درباره جبرواختیاربرای ماصحبت کرد صحبتهایش که تمام شدبه ایشان گفتیم اجازه می دهیدماهم مطالبی رابگوییم گفتندبفرماییدماآمدیم نظریه لاجبرولاتفویض والامرالبین الامرین رابرایش توضیح دادیم که نه جبردرست است نه تفویض بلکه امربین الامرین است خدااراده کرده است که ماانسان هاکارهایمان رابااراده انجام بدهیم این آنقدراین بحث برایش جذاب بودکه بلندشدوگفت این نظریه مال خودتان است خیلی قوی است گفت من ازقضانظریه های مسلمانان راهم دیده ام اشاعره این راگفته اند،معتزله این راگفته اند،به نطرمن،نظراشاعره بهتربودولی این نظریه که شماگفتیدازآن خیلی قویترهست گفت این نظریه مال شماست ومن گفتم:نه،مال من نیست،این مال ائمه اطهاراست امام صادق(ع)است وائمه دیگرهم فرموده اندگفتم این مال اهل بیت است گفت می شودبیشترتوضیح بدهیدوائمه رابرای من معرفی کنید؛نشنیده بوددرقرن بیست ویکم میلادی زندگی می کنیم بعضی هانمی شناسندمرجعیت علمی ائمه را،مابایدمرجعیت علمی ائمه رامعرفی کنیم ولی این معنایش این نیست که ازولایت سیاسی اهل بیت غفلت کنیم نه،معنای وحدت شیعه وسنی هم این نیست که مادست ازعقایدخودبرداریم نه بحث روی این است که شیعه وسنی مشترکات زیادی دارندوروی آن مشترکات متمرکزبشوندواین بحث هارا،البته درمحافل علمی بایدگفتگوکردلکن توجه داشته باشیم ولایت سیاسی واجتماعی ائمه یکی ازمراتب ولایت اهل بیت است که درعصرغیبت این ولایت به فقیه جامع الشرایط منتقل شده است مااگرتوحیددرولایت راقبول داریم بایدولایت پیغمبررابپذیریم مااگرتوحیددرولایت راقبول داریم بایدولایت امام رابپذیریم مااگرتوحیددرولایت راقبول داریم ایدولایت فقیه جامع الشرایط رابایدبپذیریم من تعجب می کنم بعضی هامی گویندماولایت اهل بیت راقبول داریم امادیگرولایت ولی فقیه راقبول نداریم یعنی چه؟یعنی درعصرغیبت آیااحکام اسلام تعطیل بشودخوب چه ولایتی راازاهل بیت قبول داری یعنی اهل بیت می گویندوقتی مادرعصرغیبت به سرمیبریم احکام اجتماعی اسلام راتعطیل کنیداین معنانداردتحقق احکام اجتماعی اسلام بدون حاکم ممکن است؟ خیلی روشن است۴=۲×۲ لذاخدارحمت کندحضرت امام رافرمودتصورولایت فقیه مستلزم تصدیقش است هرکس خوب بفهمدولایت فقیه راتصدیقش می کنداگرحاکم مسلمین فقیه جامع الشرایط نباشدیعنی عالم به احکام نباشدمدیرومدبروعادل نباشدوفقیه ی برجامعه حکومت نکند به ناچارفقیری برجامعه حکومت خواهدکرد کسی که فقرعلمی دارد کسی که فقرتقوادارد کسی که فقرمدیریت داردمی خواهیدفقیری برجامعه حکومت کندکه حکومت بشودطاغوت یافقیه که حکومتش می شودمشروع مابایدازفقیه تبعیت کنیم فقیه جامع الشرایط وخدای سبحان عنایت کرده است به این نظام مقدس مابه این جمهوری اسلامی این نظام باولایت حضرت امام رضوان الله تعلی تحقق پیداکردتثبیت شدوباولایت مقام معظم رهبری توسعه یافت این توفیق الهی است اولین شخصیتی که دراین نظام مساله تهاجم فرهنگی را،مساله شبیخون فرهنگی رابه مردم معرفی کردمقام معظم رهبری بود،اولین کسی که خطرجنگ نرم رابه مردم معرفی کردمقام معظم رهبری بود،اولین شخصیتی که مشکلات عقب ماندگی علمی راطرح کردوفرمودنقشه جامع علمی برای کشوربنویسیدمقام معظم رهبری بود،اولین شخصیتی که فرموداگراین کشورمی خواهدازکشورهای پیشرفته هم لحاظ علمی واقتصادی جلوبرودبایدسندچشم اندازداشته باشدبایدسندبیست ساله داشته باشداین پیشنهاد پیشنهادرهبری بود، می دانیدمادر کشورنه به لحاظ نانوتکنولوژی نه بیوتکنولوژی نه سلول های بنیادی نه هسته ای عقب ترین کشورهابودیم ازپاکستان هم عقب تربودیم که قبلاخدمتتان عرض کردم هفتاددرصدمردم پاکستان بی سوادندالآن .رهبری مدیریت کردنانوتکنولوژی رادرایران ازآغازش بومی شد حالابیوتکنولوژی وچیزهای دیگرراازجاهای دیگرگرفتیم وبومی کردیم وتوسعه دادیم وجزء شش هفت،هشت کشورجهانیم جمعی ازدوستان ما درباره نانوتکنولوژی کارکردندشخصیت های بسیجی ،متدین ،انقلابی ،جبهه ای، عالم ،متخصص درفیزیک گفتند ما آقاتصمیم گرفتیم درزمینه نانوتکنولوژی تحقیق کنیم گفت به هرکدام ازآقایان که میرفتیم سرمیزدیم پیش مسئولان مسئولان مربوطه ماکجا ونانوتکنولوژی کجاخیلی خوب ولی امکانات مااصلاً نمی توانیم گفت طرحمان راخدمت رهبری دادیم طرح به دستشان رسیدماراخواستندبعدجهت دادند فرمودندما حمایت می کنیم امیدداشته باشیدبرویدجلو،وتوکل برخداوندداشته باشیدموفق می شویدوموفق شدیم همین سفراخیری که مقام معظم رهبری به قم مشرف شدندفرصت نیست من گزارش این سفرراعرض بکنم بامراجع عظام دیدارداشتندباعلماونخبگان حوزه ملاقات داشتندبابسیجیان دیدارداشتندباتوده مردم باخانواده شهدابامردم دیدارداشتندچه نکات ارزنده ای فرمودند:مردم مراقب باشید مادرعرصه های مختلف موردهجمه قرارگرفته ایم مراقب باشید یک عده ای به نام مسیحیت کلیسای خانگی درست می کنند مراقب باشید یک عده ای باعنوان فرقه های نوپدید فرقه سازی می کنند مراقب باشیداین فرمایشات رهبری است فرمودند مراقب باشید مادرتحول علوم انسانی بایدپیشقدم باشیم این علوم انسانی موجودنمی تواندنظام مارابه لحاظ رفتاری واجتماعی اصلاح کندمابایدبه فکرتحول علوم انسانی باشیم وفرموداین بالندگی واین رشدوتوسعه باوحدت میسراست سخنان یأس آلودنگوییداین خطابش به همه ماست چه مسئولین چه خطبا،چه منبری ها،همه ،همه ،معلم ها،اساتیددانشگاه ،آقانمیشه ممکن نیست چطورممکنه چرامگرماچه بودیم اول جنک سیم خاردارهم نمی توانستیم بسازیم نیازمندبودیم ازجمیع جهات اگرمی خواهیدقدرت خودرابدانیدب بینید دشمن شما کیست قویترین کشورالآن دردنیاآمریکاست ودشمن ماست چرااودشمن ماست چون ماقوی شدیم نیروگرفتیم به برکت ایمان به برکت تقواقدراین نعمت رابدانیم این نعمت نعمت رهبری است شماوضع عراق راببینیدچراسامان پیدانمی کندوضع افغانستان راببینید چراسامان پیدانمی کند هنوزکشوری مثل مالزی که ۱۴ایالت دارد ۹تا پادشاه درآن حکومت می کندالبته یک دولت واحده ای هم داردایران اقتدارش ازرهبری است ازولایت فقیه است قدراین نعمت رابدانیم شاکرباشیم وشکراین نعمت عزیزان به این است که برای مردم برای فرزندانمان تبیین کنیم سمت این شخصیت رابه لحاظ علمی عرفتی رفتاری من یک وقت خدمت خانواده شهیدمطهری بودم ایشان می فرمودفلانی من باخیلی هاازمسئولین ارتباط داریم به هرحال مجلسی دارندجشنی دارندعزاداری دارنددعوت می کنند گفت من ندیدم خانواده ای مثل خانواده مقام معظم رهبری به لحاظ تواضع، ساده زیستی ،فرزندان آقاهم همین طورعالم ،فاضل ،متواضع ،یعنی باورکنیدمن وقتی می بینم تربیت فرزندان رامی فهمم که این شخص چقدرمدیرموفقی است یعنی بااین همه مشغله های کاری به نسبت تربیت فرزندانش توجه داردوحتی نسبت به تربیت نوه هایش هم توجه داردحالاماتایک ذره سرمان شلوغ می شودبچه هایمان یادمان می رودبعدمی بینیم یکی کج می شود یکی ماوج مراقب این نعمت هاوالطاف خفیه الهی باشیم قدرشان رابدانیم شاکرباشیم

خداراقسم می دهم به عزت وجلالش توفیق عبادت بندگی ترک معصیت به همه مامرحمت بفرماید

پروردگاراطول عمرباعظمت به مقام معظم رهبری عنایت بفرما

معرفت مارابه نعمت های خودت افزون بگردان

توطئه دشمنان به خودشان برگردان

خدایاقسمت می دهیم این کشوررادرمسیرتوسعه وپیشرفت موفق بگردان

بارالها حیاو عفت به دختران وپسران ماعنایت بفرما

چشم بصیرت وقلب بابصیرت به همه ماکرامت بفرما

بارالهاظهورآقاامام زمان رانزدیک نزدیکتربگردان

همه ماراازاصحاب خالص آن حضرت قراربده

روح امام عالی است متعالی تربگردان.

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر /ان الانسان لفی خسر/الاالذین آمنوا و عملوا الصالحات وتواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته