امام مهدى(عليه السلام) مى فرمايد: (إِذا اسْتَغْفَرْتَ اللّهَ فَاللّهُ يَغْفِرُ لَكَ) ;
اگر از خداوند، طلب مغفرت  كنى، خداوند نيز تو را خواهد آمرزيد.
دکتر خسروپناه
خطبه های نماز جمعه درفول؛ 6 فروردین 90 فرستادن به ایمیل
altحجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان اظهار داشت: آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای آن به دنبال نسل کشی شیعیان بحرین و به اکثریت رساندن وهابیت در این کشور هستند و با این هدف دست به چنین جنایات فجیعی می‌زنند.


وی تصریح کرد: کشتارهایی که اکنون به‌ویژه در بحرین و با همدستی آمریکا و عربستان در حال انجام است دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.
وی افزود: استکبار جهانی سال‌هاست با ادعای دموکراسی خواهی و برقراری حکومت‌های مردمی به چپاول کشورها می‌پردازد که با اتفاقات اخیر منطقه و آنچه درکشورهایی نظیر بحرین و لیبی در حال وقوع است واهی بودن ادعای آنها به اثبات رسید.
امام جمعه موقت دزفول با ابراز تاسف از موضع‌گیری‌های مجامع جهانی به‌ویژه سازمان ملل متحد در خصوص سرکوبی ملت‌های منطقه گفت: این سازمان کور و کر شده است و تکه تکه شدن خردسالان و شیرخواران کشورها را نمی‌بیند.
وی در ادامه تداوم پایداری را رمز پیروزی ملت‌ها علیه زمامداران جور خود و مستکبران دانست و گفت: آمریکا و سران خائن کشورهایی همچون بحرین و لیبی بدانند که این بیداری‌ها هرگز به خواب تبدیل نخواهد شد و قیام‌های مردمی فرونشستنی نیست.
خسروپناه در بخش دیگری از خطبه‌ها به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال جهاد اقتصادی اشاره کرد و تلاش برای کاهش تصدی‌گری دولت در امور اجرایی را از مهم‌ترین زمینه‌های تحقق این نامگذاری عنوان کرد.
امام جمعه موقت دزفول گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی می بایست هرچه سریع‌تر اجرا شود تا جهاد اقتصادی به مدد بخش خصوصی محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: هدفمندی کامل و مطلوب یارانه‌ها که چندی است از سوی دولت آغاز شده از دیگر زمینه‌ها و مستلزمات تحقق جهاد اقتصادی در کشور است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
امام جمعه موقت دزفول گفت: این اقدامات همگی دارای یک پیش شرط است و آن پیش شرط توجه به عدالت در امور مختلف است تا ضمانتی برای اجرای گام‌های اقتصادی سودمند در کشور شود.

متن کامل خطبه

خطبه اول

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین و صل الله علی سیدنا و نبینا و مولانا ابا القاسم المصطفی محمد صل الله علیه و آله و سلم و آل طیبین الطاهرین المعصومین لاسیما حجه بن الحسن العسگری ارواحنا لتراب مقدمه الفداه.

قال الله تبارک و تعالی محکم الکتابه

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

“افمن اسس بنیا نه علی تقوی من الله و رضوان خیرٌ ام من اسس بنیانه علی شفاجرف هارفانهار به فی نار جهنم والله لا یهدی القوم الظالمین .”

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوالله ، همه شما مؤمنین و مؤمنات و خودم را به تقوای الهی سفارش می کنم .تقوای الهی بنابر آیه  ۱۰۹ سوره مبارکه توبه بنیان هر عملی است .هرکاری که انسان انجام می دهد اگر می خواهد در مسیر سعادت و کمال قرار بگیرد باید بر پایه تقوا و رضای الهی باشد در این آیه شریفه خدای سبحان می فرماید:”افمن اسس بنیانه علی تقوی من الله و رضوان خیرٌ ” آیا انسانی که بنیان کار خودش را بر اساس تقوا و رضای الهی نهاده است این بهتر است ؟ یا کسی که “افمن اسس بنیانه علی شفا جرف هار فانهار به فی نار جهنم “یا اینکه خودش را بر لبه پرتگاهی قرار بدهد که اگر لحظه ای لغزید از آن سقوط بکند ودر آتش جهنم قرار بگیرد و اگر در این آتش دوزخ سرنگون شد بداند که “والله لا یهدی القوم الظالمین “خداوند قوم ستمکار را هدایت نمی کند . تقوا به معنای حفاظت است ، صیانت است ، معمولا ًدر زبان فارسی تقوا را به پرهیزگاری ترجمه می کنند . صیانت و حفاظت از چه ؟ خود را نگهداشتن از چه چیزی؟ از گناه ،معصیت ، در واقع گناه و معصیت انسان را در یک پرتگاه و لبه پرتگاهی قرار می دهد که اگر خویشتن را محافظت نکند از این پرتگاه و لبه پرتگاه سقوط می کند و جایی سقوط نمی کند جز آتش جهنم .انسانی که در معرض گناه قرار بگیرد و خود را حفظ بکند از آسیب معصیت در امان باشد این انسان می شود انسان باتقوا . گناه هم انواع و اقسامی دارد یک وقت گناه تخلف از رابطه انسان با خداست اگر انسان رابطه اش را با خدا قطع کند می شود گناه .یک وقت رابطه اش نسبت به خودش تخریب می کند چون به هر حال انسان باید حافظ خودش هم باشد این هم یک نوع گناه است .یک وقت رابطه اش با خانواده اش و همسایگانش با محیطش با جامعه اش رابطه را تخریب می کند این هم گناه است گناه یک وقت از سنخ حق الله است ،یک وقت از سنخ حق النفس است ،یک وقت از سنخ حق الناس .مردم هم دیگر اعم از خانواده و همسایه و بستگان گرفته تا سایر مردم جامعه این گستره تقواست . تقوا حفاظت است . مصونیت است از گناهی که اگر انسان انجام بدهد بر لبه پرتگاهی قرار می گیرد که به تعبیر قرآن “علی شفاجرف هار فانهار به فی نار جهنم “خداوند ان شاالله به همه ما توفیق بدهد در این سال جدید ازتقوای زبانی ،تقوای بصری ،تقوای سمعی و از همه مهمتر تقوای قلبی نصیب ما بشود به لطف الهی .خوب من ان شا الله خداوند توفیقی بدهد و عمری باشد بنا دارم با توجه به اینکه امسال را مقام معظم رهبری مزین کرده اند به سال “جهاد اقتصادی “اگر توفیقی باشد چند جلسه ای درباره این واژه و مفهوم مقدس با شما عزیزان و نماز گزاران گفت وگویی داشته باشم .”جهاد اقتصادی “خیلی واژه دقیقی است .دوستان توجه دارید یکی از هنرها و امتیازات مقام معظم رهبری واژه ها را از غربیها نمی گیرد نمی گوید “توسعه اقتصادی “به جای “توسعه” از واژه “پیشرفت “استفاده می کند نمی گوید “فعالیت اقتصادی ” می فرماید “جهاد اقتصادی “این سری درونش است اولا ًهریک از واژه ها ومفاهیم غربی یک بار معنایی دارند مبانی دارند توسعه سیاسی ، توسعه اقتصادی به معنای غربی آن یک مبانی خاصی دارند یک مبانی اومانیستی دارند مبانی سکولار دارند اما وقتی می فرماید پیشرفت اقتصادی “دیگر واژه را از آنجا به عاریه نگرفته اند طبیعتاًمتأثر از آنها هم نخواهد شد این خود یک هنری است .متأسفانه بعضی از روشنفکران ما وقتی می خواهند حرفهای جدید بزنند همان الگوگیری از غرب را پیش می برند مقلدانه واژه ها را به کار می گیرند وتوجهی نمی کنند این واژه ها غربی است بعد می خواهند آن را اسلامی کنند بعد می گویند اومانیزم اسلامی،سکولاریزم اسلامی ،خوب یعنی چه ؟ مگر سکولاریزم اسلامی می شود مثل اینکه بگویند این کافر ،کافر اسلامی است ،کفر اسلامی معنا ندارد دزدی اسلامی ،شراب خواری اسلامی اینها معنا دارد ؟!معنا ندارد لذا توسعه به معنای غربیش اسلامی نیست ،غیر اسلامی است ضد اسلامی است به خاطر همین فرمودند “جهاد اقتصادی “جهاد یک مفهوم مقدسی است وقتی گفته می شود جهاد اقتصادی یعنی تلاش خالصانه چون جهاد یک عبادت است پس قصد قربت می خواهد مثل کسی که می خواهد وارد میدان جنگ بشود اگر قصد قربت نکند و کشته بشود مرگش ،مرگ شهدت نیست مثل اینکه کسیکه نماز می خواند روزه می گیرد خمس می دهد عد قصد قربت بکند نیت کند جهاد هم نیت می خواهد واجب است جهاد اقتصادی می فرماید : تلاش خالصانه در راستای پیشرفت پایدار عدالت محور است .حال چند جلسه می خواهد تامن این واژه ها را توضیح بدهم یعنی تلاش هست ،خالصانه هست در راستای پیشرفت است آن هم پیشرفت پایدار نه مقطعی ممکن است یک وقت کسی برنامه پیشرفتی داشته باشد ولی یک سال یا دوسال دوام دارد فایده ندارد وقتی برنامه و سیاستهای پیشرفت تدوین می شود باید پایدار باشد یعنی حتی فرزندان ما نوه های ما نبیره های ما نتیجه های ما از آن برنامه پیشرفت بهره ببرند و ادامه بدهند پیشرفت پایدار و عدالت محور در عرصه اقتصادی .خوب عرض کردم این به چند جلسه توضیح احتیاج دارد من فقط در این جلسه وخطبه نخست به بحث کار و تلاش اقتصادی سعی می کنم بپردازم که ببینیم از منظر پیغمبر و اهل بیت عصمت و طهارت کار و تلاش چه جایگاهی داردببینید هیچ مکتبی وهیچ آیینی به اندازه اسلام نسبت به کار وتلاش و کوشش تشویق وراهنمایی نکرده است مثلا شما وقتی بعضی از آیینها را می بینید می گوید انسانی که به سیر و سلوک بپردازد دیگر نباید با مردم ارتباط داشته باشد کار اقتصادی بکند زن و بچه را رها کند و مشغول ریاضت بشود اما اسلام این را نمی گوید اسلام می گوید باید بین دنیا و آخرت جمع کنید بین حضور اجتماعی و سیر وسلوک معنوی –فردی جمع بکنید اگر این کار را بکنید موفق هستید اگر توانستید هم عارف سالک باشید در درون هم مؤثر فعال اجتماعی باشید در برون آن وقت می شوید یک مسلمان جامع اما یک کسی بگوید برای مدتی چله نشینی بکنم این گوشه و آن گوشه بروم و مشغول ریاضت بشوم کاری به زن و بچه ام نداشته باشم تارک دنیا باشم تا به مقامات معنوی برسم این شخصیت جامعی نیست همانطور که در قبل عرض کردم اسلامش یک اسلام گزینشگر است نه اسلام جامع نگر. طلب روزی حلال در روایات به عوان بهترین عبادت معرفی شده است حتی در ردیف جهاد در راه خدا معرفی شده است “الکاد لعیاله کالمجاهد فی سبیل الله “یعنی مرد که صبح از منزل بیرون می رود و مشغول کسب وکار و تلاش است و تلاش اقتصادی می شود اگر این قصد قربت بکند این مثل مجاهد در راه خداست اجر دارد پاداش دارد کار وتلاش اقتصادی مایه عزت فرد و جامعه است در مقابلش بیکاری ،کسالت ،تنبلی این مایه شرمندگی و غضب الهی است اینها در روایات آمده است مرحوم صاحب جواهر آشیخ محمد حسن نجفی در جلد ۲۲جواهر الکلام صفحه ۴۴۹ می فرماید “توسعه مال بر اهل خانواده رشد اقتصادی خانواده یک امر مستحبی است هر مردی که تلاش بکند خانواده اش رشد اقتصادی پیدا بکند این امر مستحبی است تا آنجا که تأمین نفقه است واجب است بیشتر از تأمین نفقه می شود مستحب فرمود برخورداری از خانه وسیع ،مرکب مناسب ،اینها سفارش شده این نگاهی بعضی ها به اسلام دارند مثلا انسان مثل یک فقیری زندگی بکند اینطور نیست بله درباره حاکمان سفارش شده که مثل فقیرترین قشر جامعه زندگی کنید که درد فقرا رابشناسید اما نسبت به توده مردم چنین سفارشی نشده ،بله سفارش شده که مراقب باشید وقتی وسعتی در زندگیتان پیدا می کنید گرفتار غرور نشوید “ان الانسان لیطغی انرا استغنی“وقتی احساس بی نیازی کرد طغیانگر می شود فرمود وقتی وسعت در زندگی و مال اقتصادی پیدا می کنید این را در مسیر درست هزینه کنید لذا توصیه کرده است در این مقطع انفاق کنید دست مساکین را بگیرید در فروع کافی یا به تعبیر دقیقتر در “الکافی “جلد ششم صفحه ۴۳۸ هم از پیامبر اکرم محمد مصطفی هم از امام باقر (ع) و ائمه دیگر روایت شده است سفارش شده است استفاده از زکات برای کسی که توان کار دارد این حرام است بله زکات برای آدم های مستحق است ولی اگر کسی توان دارد که ازاین فقر بیرون بیاید باید تلاش کند باید از بازوی خودش برود و مشکل اقتصادی خود را حل کند لذا پیامبر اکرم فرمود صدقه و زکات برای شخص ۱)بی نیاز ۲) نیرومند ۳)سالم۴)صاحب مهارت جایز نیست کسی توان دارد ،جوان است سالم است نیرومند است برود کار کند می گویند کار نیست ،کار نیست یا عرضه کار کردن نیست ،من همه دوستان و مسئولان بهداشت و درمان برخی عزیزان برای من نقل می کردند که ما نیاز به پرستار مرد داریم درخواست می دهیم خیلی از آقایان نمی آیند خانمها می آیند برای پرستاری ،بسیاری از مسائل پرستاری مربوط به مردها هست یک بیمار مردی است نیاز به پرستار دارد بعد دختر جوان پرستار او برود و مشکلاتش در وسایل الشیعه جلد ششم صفحه ۱۶۰ همین روایت را توضیح می دهد هم این نکته را که نه هر کاری و نه هر شغلی بلکه کارها و شغلهایی که زمینه فساد است تباهی فرد و جامعه است شغلی که ربوی است این حرام است ،شغلی که جامعه را به انحطاط می کشاند فرد را منحرف می کند از اینها باید پرهیز کرد .کار اقتصادی در اسلام یک معنای خاصی دارد هر شغلی را کار اقتصادی نمی گویند فعالیت و تلاش اختیاری که انسان انجام می دهد ناظر به نیازها و خواسته های جامعه در راستای کمال انسان ،لذا بعضی از نیازهای انسان حقیقی و صادق هستند بعضی از نیازها کاذب هستند یک انسانی که معتاد به مواد مخد شده است بدنش نیاز به مصرف مواد مخدر دارد ولی این نیاز یک نیاز کاذب است اگر کسی برای تأمین مواد مخدرش سراغ شغل های کاذب رفت قطعاً کار اقتصادی نیست از نظر اسلام این می شود حرام ،جز مکاسب محرمه است ،کار اقتصادی تلاش برای کسب معاش دنیوی است در راستای سعادت اخروی .کار اقتصادی ،جهاد اقتصادی در مفهوم اسلامی این است ،تلاش خالصانه برای معیشت دنیوی در راستای سعادت اخروی بله این جهاد است این اجر دارد پاداش دارد این ثوابش ثواب مجاهد فی سبیل الله است ،لذا در حدیث نبوی آمده است “ملعون من القی کله علی الناس “در فروع کافی جلد پنجم صفحه ۷۲ آمده است “کسی که سنگینی زندگی خود را بر دش دیگران بیندازد این شخص ملعون است “گدایی و گدا پروری در نظام اسلامی مورد لعن قرارگرفته است بله اگر خانواده ایی واقعاً نیازمند هستند مستحق هستند گرفتار هستند زمین گیر هستند آنها باید گدایی کنند تکدی کنند آنها باید دولت اسلامی مردم مسلمان در جامعه اسلامی بروند و مشکلات او را حل کنند اگر شهری گرفتار گدا و گداپروری باشد و اهل تکدی در خیابانها پرسه بزنند این شهر دار المؤمنین نیست ،جهاد اسلامی ،جهاد اقتصادی باید در راستای کاهش این آسیبها باشد یکی از اصحاب پیغمبر از شدت فقر و تنگدستی گرفتار و مشکلات عدیده ای پیدا کرده بود فشار شدید بر خود و خانواده اش وارد شده بود با همسرش مشورت کرد که نزد پیغمبر بروند و مشکلاتشان را با پیغمبر در میان بگذارند دیگر کارد به استخوان رسیده بود وگفتند که با پیغمبر در میان بگذاریم شاید گره ما را پیغمبر باز کرد خوب دقت کنید اصلا نکته تربیتی در حدیث است وقتی خدمت پیامبر رفتند قبل از اینکه استمداد خود را مطرح بکنم بیان حاجت کنم پیغمبر فرمود “هرکسی از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می کنیم ولی اگر کسی بی نیازی بورزد و دست حاجت پیش مخلوقی نبرد و دستش را پیش مخلوق دراز نکند خداوند او را بی نیاز می کند “این صحابی پیغمبرخجالت کشید تا درخواست خود را مطرح کند برگشت ،خوب فشار اقتصادی خود وخانواده اش را بیشتر آزار داد گفت “خوب ، دوباره نزد پیغمبر بروم باز برای بار دوم رفت قبل از اینکه حاجت خود را مطرح کند همین جمله را دوباره پیغمبر تکرار کرد هرکسی از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می کنیم ولی اگر کسی بی نیازی بورزد و دست حاجت پیش مخلوقی نبرد و دستش را پیش مخلوق دراز نکند خداوند او را بی نیاز می کند “یعنی از خدا بخواه وتلاش کن خدا به تونیرو وقدرت داده است چرا از مخلوق می خواهی ؟ قدرت الهی در جان تو در وجود تو تجلی کرده است از این استفاده کن از مخلوق خدا می خواهی ولو مخلوق خدا پیغمبر اکرم انسان کامل باشد باز این شخص برگشت برای بار سوم آمد نزد پیغمبر باز پیغمبر همین جمله را فرمود صحابی چیزی نگفت و رفت ،گفت سه بار هست که نزد پیغمبر می روم این جمله را می فرماید یک سری در این مطلب است پیغمبر که علم ماکان و مایکون دارد می داند که مشکل من چیست ،می داند که به نان شب محتاجم و می تواند به من کمک کند ولی می گوید برو و حاجتت را از خدا بخواه بعد به خودش آمد بعد به خودش آمد گفت که من که بدنم سالم است این مقدار را که می توانم در بیابان خار بچینم هیزم جمع کنم وبفروشم و نیاز اقتصادی خود را تأمین کنم رفت وهمین کار را کرد و بعد از مدتی زندگیش زیر و رو شد از نیروی خدادادی درونی خود کمک گرفت توکل به خدا کرد و رفت وصاحب سرمایه و غلامانی شد درآن وضع برخورداری از رفاه پیغمبر را دید پیغمبر تبسمی کرد فرمود :نگفتم هر کسی از ما کمک بخواهد کمکش می کنیم ولی اگر از مخلوق بی نیاز بشوی و از خالقش بخواهی خدا تو را بی نیاز می کند “بله وقتی انسان زمین گیر است واقعاً مشکلات به او اجازه نمی دهند توان کار کردن ندارد یک وقت ما درقم یکی از دوستان اطلاع دادند که در منطقه ای در نیروگاه خانواده ای است ۱۲ فرزند داشت همه فرزندانش علیل و زمین گیر بودند یعنی ۱۰ تای آنها عقب ماندگی ذهنی و۲ تا از آنها عقب ماندگی جسمانی داشتند یکی از پسرهایش که مقداری وضعش بهتر بود او کار می کرد پدر هم پیر بود ولی واقعاً نمی توانستند نیازهایشان را برطرف کنند بعضی از خانواده ها همین طور هستند در همین دزفول به ما اطلاع دادند یک خانواده ای ۴ فرزند دارد و هر ۴فرزند عقب مانده هستند هم ذهنی هم جسمی مثلا یک کسی فرض می کنیم ۲۰ الی ۳۰ نان می برد آن نانها را می خورد و متوجه نبود پدر و مادرهم ساده، بعضی ها اینطوری هستند این که دیگر نمی شود گفت که آقا برو کار کن توان کار کردن ندارد اینجا وظیفه مسلمانان است هم وظیفه حکومت اسلامی است هم جامعه اسلامی این نیست که بعضی ها می گویند که وظیفه ما نیست وظیفه دولت اسلامی است وظیفه ما هم هست ،اصلا اگر همسایه ای داشته باشیم که نیازمند باشد و نیازش را نشناسیم محکوم هستیم چه رسد که بشناسیم و برآورده نکنیم این پرسشهایی است که از ما خواهند پرسید ولی یک عده هستند توان کار دارند ولی تن پرور شده اند گدا پرور شده اند اینها به لحاظ تربیتی باید آموزش داد که باید کار کنی گناه دارد این بیچاره اینکه تشویقش به کار نمی کنید این خودش یک ظلم است پس عزیزان کار وتلاش اقتصادی این حدیثی که خواندم اصول کافی جلد ۲ صفحه ۱۳۹ دوستانی که می خواهند مراجعه کنند کار و تلاش اقتصادی و جهاد اقتصادی بسیلر مبارک است جهاد اقتصادی تلاش در راستای پیشرفت پایدار عدالت محور است ان شاالله ابعاد دیگری هم این بحث دارد که ان شا الله عمری بود در جلسات بعد پیرامونش سخنانی خواهم گفت.

خدا را قسم می دهیم به عزت وجلالش توفیق عبادت و بندگی و ترک معصیت و توفیق جهاد اقتصادی نصیب همه ما مرحمت بفرماید.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

اذا جا نصر الله والفتح / ور أیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا / فسبح بحمد ربک واستغفره انه کان توابا

و سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

الحمدالله رب العالمین وصل الله عبدالله و رسوله و حبیبه و سفیه و حافظ سره و مبلغ رسالاته سیدنا و نبینا و مولانا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیت الطیبین الطاهرین المعصومین و علی علی بن ابیطالب وعلی فاطمة الزهراسیدة نساء العالمین وقره عین الرسول و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفربن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد وحسن بن علی وخلف القائم المهدی عجل الله تعالی فرجه و سهل الله لنا مخرجه

عبادالله ،اوصیکم و نفسی و نفسی و نفسی بتقواالله ، مجدداً خودم و مخصوصا خودم را شما عزیزان مؤمنین و مؤمنات را به تقوای الهی سفارش می کنم سعی کنیم هر سال جدیدی که آغاز می شود و سال گذشته به پایان می رسد همان گونه که درختان شکوفه های نویی از آنها می روید تقوای نویی از جان ما روییده شود و احساس هم بکنیم یک قدم جلوتر آمده ایم نه اینکه خدایی نکرده احساس کنیم تقوای ما ایمان ما ضعیف تر شده است خوب به لطف الهی خیلی ها در این سالها نیازها و مشکلات اقتصادیشان حل شده و رفع شده کاری نکنیم که این نعمتهای الهی به نغمت تبدیل بشوند نعمت الهی را نعمت مادی و معنوی الهی را باید شاکر باشیم شکر هم خودش مرتبه ای از تقواست خوب مناسبتها متعدد است من به برخی اشاره می کنم یکی آغاز سال نو سال ۱۳۹۰ که به همه شما مؤمنین و مؤمنات تبریک عرض می کنم و این روز عید نوروز را عزیزان یک عید باستانی ،ایرانی ، سنت ناسیونالیستی نگیرید ،این عید نوروز یک عید مقدسی است ،روز بزرگی است روایات متعددی در باره عید نوروز داریم که یک روایتش را عزیز ما قبل از خطبه ها بخشی از آن را قرائت کردند برای شما حدیثی است در بحار الانوار جلد ۵۶ صفحه ۹۲ روایت است معلی خنیث هست از امام صادق روایت شده است که روزی امام صادق از معلی سؤال کرد آیا می دانی امروز چه روزی است؟ معلی عرض کرد:این همان روزی است که عجم آن را بزرگ میشمارند و به یکدیگر هدیه می دهند خوب ما در روایات داریم که عید روزی است که در آن گناه نکند معصیت نکند ولی اینجا از این جواب معلی معلوم می شود که اینجا منظور عید نوروز است بعد در روایت حضرت هم هست نیروز تعبیرشده است امام صادق فرمود سوگند به خانه کعبه که در مکه معظمه است این آداب ورسوم عید نوروز رازی دیرینه دارد بگذار تا برای تو تفسیر بکنم تا بدانی بعد شروع کرد حضرت درباره روز عید نوروز که چه اتفاقاتی افتاده است یکی یکی برای معلی توضیح داد “نوروز روزی است که خداوند از بنده پیمان گرفت تا او را بپرستند و هیچ گونه شرکی نیاورند و پیامبران و راهنمایان و ائمه طاهرین ایمان آورند ” “عید نوروز نخستین روزی است که خورشید درآن طلوع کرد و بادهای آبستن کننده درختان وزید و گلها و شکوفه های زمین آفریده شد این همان روزی است که کشتی نوح در آن روز بر کوه جودی قرار گرفت این همان روزی است که در آن خداوند متعال چندین هزار نفر را که از ترس مرگ گریخته بودند خداوند به ایشان فرموده بود بمیرند مردند وحیات تازه به آنها بخشید این همان روزی است که جبرئیل بر پیامبر نازل شد در این روز رسول الله علی را برشانه خود بالا برد و علی بتهای قریش را از بالای کعبه به زیر انداخت و در هم کوبید و چنین روزی حضرت ابراهیم چنین کرد روزی است که مشرکان شکست خوردند این همان روزی است که پیامبر به اصحاب خویش دستور فرمود تا با علی (ع)به عنوان امیر المؤمنین بیعت کنند یعنی روز عید ، عید غدیر باعید نوروز تقارن داشته است و فرمود این همان روزی است که پیامبر علی (ع)را به وادی جنیان فرستاد تا از آنها هم بیعت بگیرد چون امیرالمؤمنین ائمه امام و تمام ائمه ،ائمه انس و جن هستند “ما خلقت جن و الانس الا لیعبدوا “انس و جن امام می خواهند امام از جنیان نداریم پیامبر از جنیان نداریم پیامبر و امامان از انس بودند وجنیان باید تبعیت می کردند وبیعت می کردند بعد فرمود این همان روزی است که امیر المؤمنین بر اهل نهروان پیروز شد و ……….. را به قتل رساند بعد دارد “و هو الیوم الذی یظهر فیه قائمنا و ولاه الامر “مثل چنین روزی است حضرت حجت ظهور می کند بعد فرمود “و ما من یوم نیروز الا و نحن نتوقع فیه الفرج “این چنین روزی است که ما انتظار فرج را می کشیم روز مقدسی است مواظب باشیم این روز را ناسیونالیستها به دست نگیرند تخت جمشیدی کنند آن را ،ارتباطش بدهند با ایران باستان نه روز مقدسی است بعد امام صادق به معلی فرمودند “ولانه لایامنا وایام شیعتنا “این روز ،روز ماست روز شیعیان ماست “حفظته العجم “ایرانیان این روز را حفظ کردند “وضیعتموه انتم “شما عربها آن را ضایع کردید عربهای که به هرحال رویکردی علیه ایران داشتند خطابش با آنهاست والا عربهایی داشتیم و داریم که شیعه اهل بیت و با رشد و کمالشان و آن بحثهای جاهلیت راکنار گذاشتند ولی مراقب باشیم همانطوری که در عرب جاهلیت وعرب جاهلیت اولی وعرب جاهلیت ثانیه یعنی بعد از بعثت پیامبر ایرانی وعربی می کردند و ایرانیان را موالی معرفی می کردند الآن هم عده ای هستند که با عنوان ناسیونالیزم ،پان ایرانیسم می خواهند برتری ایران را براقوام دیگر معرفی کنند اصلا قومیت گرایی چه عربی گرایی،چهایرانی گرایی چه اروپایی گرایی اینها مذموم است در اسلام حواسمان باشد عید نوروز را بابعضی حرکاتی مانند چهارشنبه سوری و امثال وذلک تخریب نکنند این نکته اول ،نکته دوم خوب همانطور که در خطبه اول عرض کردم به لطف الهی امسال سال جهاد اقتصادی معرفی شد توسط مقام معظم رهبری انصافاً بینی و بین الله شهادت می دهیم مسئولان نظام سال ۸۹ خیلی تلاش کردند خیلی کارشد من چون اکثر شهرهای کشور را سفر می روم شاید شهری نباشد در این کشور نرفته باشم هم گذشته را دیدم هم حال را دیده ام سال ۸۹ را خوب سفر های متعددی داشتم انصافا کارهای بسیار زیادی انجام شد در کل کشور شهرستان دزفول هم به همت مسئولان نظام و کشور و تلاش مسئولان شهر خیلی کارهای خوبی انجام گرفت بحث پیگیری و بازسازی شبکه فرسوده برق شهرستان کار ارزشمندی بود توسعه سد مخزنی کار ارزشمندی بود تأسیس دانشکده علوم پزشکی واقعاً کار ارزشمندی بود انصافا وزیر بهداشت خیلی مایه گذاشت شخصا آمد دزفول هم مسئولان شهری دزفول ،مسئولان دزفولی هم در کشور هستند در وزارتخانه ها هستند واقعا تلاش کردند تشکیل صندوق توسعه کشاورزی کار ارزشمندی بود بحث صنایع کربنبلک کار بسیار خوبی بود عزیزان ما در وزارتخانه تلاش کردند خیلی کار کردند واقعاً من از مسئولان خارج از دزفول عزیزانی که در وزارتخانه ها تلاش می کنند و این نظر مثبت را نسبت به دزفول دارند ما از آنها تشکر میکنیم وخداوند به آنها اجر بدهد مسئولان داخل کشور هم پیگیری کردند همت کردند درسال همت مضاعف تولنستند این خدمات را جذب کنند کار بسیار مبارکی بود ما از ایشان سپاسگزاریم .ولی عزیزان من ۲تا نکته به عنوان یک برادر کوچک احقر الناس هم به مسئولان دزفولی دارم هم به مسئولان کشوری در بحث همین جهاد اقتصادی که امسال قرار است تلاش مضاعفی در این زمینه بشود توصیه حقیر به مسئولین به عنوان یک برادر کوچک که من البته خودم را لایق نمی دانم توصیه کنم ولی از زبان مردم این است که مردم دزفول بیش از اینها حق دارند مردم دزفول عالیترین امنیت ،فرهنگ ،رشد وپیشرفت وتعالی را از مسئولین انتظار دارند و این انتظار بی جایی نیست این حق مردم دزفول است شبانه روز اگر مسئولین برای این مردم کار بکنند بنده عرض می کنم کم کار کرده اند مردم دزفول مردم نمونه ای بودند و هستند ولی شرط این موفقیت عزیزان مسئول وحدت است همدلی است من نمی خواهم بگویم اختلاف نباشد مگر می شود ما در یک خانواده برادر با برادر ،خواهر با خواهر ،خواهر با برادر اختلاف نظر دارند، اختلافات را در راستای منافع شهر جهت داد یعنی منافع شهر فدا نشوند اختلافات تبدیل به برد برد بشوند نه باخت باخت این توصیه این کمترین به آن عزیزان ،همدلی داشته باشند الحمدالله تا حدود زیادی هم همینطور بوده اند نمی خواهم بگویم خدایی نکرده دراین راستا قدمهایی برداشته نشده چرا کار هم زیادشده انصافا اگر این گزارش اجمالی که دادم مشارکت مسئولین داخلی شهر نبوداین آبادانی هم تا این حد صورت نمی گرفت ولی به هر حال دزفول یک شهر کشاورزی است ما الآن ببینید برای یک هکتار زمین گندم چقدر آب مصرف می کنیم شاید با یک بیستم این آب چندین برابر گندم را افزایش داد کی اتفاق می افتد ؟وقتی دانش مهندسی کشاورزی بیاید و در کشاورزی تحقق پیدا کند انتظار نباید داشته باشیم به کشاورزان که چرا اینطوری ؟ چرا آنطوری ؟ باید کمکشان کرد کشاورزان را باید زیر بالشان را گرفت این که بگوییم مثلاً دولت آمده است میوه ای با قیمت مناسب توزیع کرده است بله دستشان درد نکند کار ارزشمندی است ولی در ایران این زمین آبادی که دارد این میوه از خارج از کشور وارد بشود این کار مبارکی نیست این میمون نیست با این آبی که در دزفول هست و این زمینی که در دزفول هست که چهار فصلش زمین مولد و بارور است من خواهشم از مسئولین شهر این است بنشینند یک کمیته های تشکیل بدهند یک کار گروه هایی تشکیل بدهند در این سال جهاد اقتصادی یک کار گروه مخصوص کار کشاورزی یک کار کروه مخصوص صنایع و کار گروههایی دیگر و کارگروههایی مخصوص کار فرهنگی چون هر فعالیت اقتصادی یک پیوست فرهنگی می خواهد اگر فعالیت اقتصادی فعالیت عمرانی پیوست فرهنگی نداشته باشد پارکی که باید محل تفرج وآرامش باشد مرکز فحشا ومنکر می شود چرا؟ چون پیوست فرهنگی ندارد ، کار عمرانی هست ولی پیوست فرهنگی ندارد انصافاً عزیزان ما در شورای شهر وشهرداری خیلی زحمت می کشند دستشان درد نکند تمام این فعالیتها باتید یک پیوست فرهنگی داشته باشد فعالیت اقتصادی کشاورزی صنایع همه اینها پیوست فرهنگی می خواهند اینجاست که اگر مسئولین باهم نباشند نمی توانند امورات را پیش ببرند اما توصیه ما به مسئولان کلان کشوری که می خواهند در این عرصه جهاد اقتصادی کار کنند این است که جهاد اقتصادی همانطور که در خطبه اول توضیح دادم پیشرفت عدالت محور است اگر قرار باشد چون بدون واگذاری بخشهای دولتی و بخش خصوصی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ما جهاد اقتصادی را تحقق می بخشیم من معتقدم و از کارشناسان اقتصادی هم استفاده کرده ام شاید ساعتها با آنها جلسه داشته ام اگر ۲ کار در ایران اتفاق بیفتد مشکل اقتصادی کشور حل می شود و تضمین بقای انقلاب مضاعف می شود یکی همین بحث هدفمند کردن یارانه هاست، یکی اجرای درست اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی.دولت نمیتواند همه بار را خودش بکشد قطعا ًباید بخش خصوصی توسعه پیدا کند ولی پیشرفت بخش خصوصی باید براساس اصل عدالت باشد اگر قرار باشد بدون برگزاری مزایده در بعضی جاها مناقصه شرکتهای دولتی وافرادی واگذار بشود مخصوصا ًکسانی که درد انقلاب را نچشیده اند و بگویند داریم اصل ۴۴ را اجرا می کنیم نتیجه اش می شود همان ثروتهای باد آورده ای که سالها مردم ما زجر کشیدند از این شیوه های غلط من نمی خواهم بگویم خدایی نکرده دولت به این سمت می رود می خواهم بگویم که دولت کریمه جمهوری اسلامی ایران متوجه باشد و هست که جهاد اقتصادی بدون اجرای اصل ۴۴ امکان پذیر نیست و اصل ۴۴ قانون اساسی بدون عدالت پیشرفت عدالت محور اسلامی را تحقق نمی بخشد این مهم است واگذاری ها باید دقیقا باید براساس ضوابط باشد والا عرض کردم ثروتهای باد آورده به شکل دیگری تحقق پیدامی کند واین بسیار خطرناک است نکته سوم هم فقط یک خیلی کوتاه عرض می کنم درباره این حوادث اخیر وخیزش در خطبه قبل توضیح دادم فقط دراین خطبه می خواهم این حرکت شیطانی اروپا و آمریکا علیه مردم مظلوم لیبی و نقشه شیطانی آمریکا که توسط عربستان سعودی اجرا شد و مردم مظلوم بحرین ما در این خطبه دوم به شدت محکوم کنیم و بگوییم این چاهی که می کنید اول خودتان در آن فرو خواهید رفت جنایات قزافی کم بود که یک جنگ جهانی علیه لیبی به راه انداختید ومردم کشی را به راه انداختید مردم بی گناه حرفشان این است اجازه بدهید با دموکراسی حکومت وحاکمیت تعین بشود وبیش از این که حرفی نداشتند شما مدعیان دموکراتیک شما مدعیان جهانی سازی لیبرالیزم این ادعا کجا رفت حالا از این بدتر اردن وکویت هم متحدشدند برعلیه مردم لیبی همین تازگی وارد صحنه شدند یا مردم مظلوم بحرین بعد هم تا ایران حرفی میزند اعلام می کنندکه جنگ شیعه و سنی است .بحث شیعه و سنی نیست همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند سید حسن نصرالله ما از مردم لیبی هم حمایت می کنیم ما از مردم مصر هم حمایت می کنیم تمام رسانه ها راهم بسته اند که درباره جنایتهایشان در بحرین چیزی نگویند بحرین اکثریتشان شیعه هستند اینها این نقشه را پیاده کرده اند که ما نسل شیعه را می خواهیم از بین ببریم و بعد وهابیت عربستان هم می گویند بروید مهاجرت کنید بحرین که جمعیت حداکثری در بحرین وهابی بشود یک رسانه محکوم نمی کند در دنیا سازمان ملل هم که لال ،کور ،بچه های شیرخوار را چگونه تکه تکه می کنند و خدا می داند امام ما ،مولای ما، امام زمان چه زجری می کشد این صحنه ها رامی بیند شما شیعیان وقتی می شنوید می بینید این آزاری که مسلمانان می بینند چه حالی پیدا می کنید تازه یک هزارم این اطلاعات دست ما نمی رسد دشمنان اسلام بدانند مردم مسلمان جهان چه شیعه چه سنی همه بیدار شده اند این بیداری به خواب تبدیل نخواهد شد این قیام قعودی ندارد این مبارزه و فریاد سکوتی ندارد مردم دنیا فهمیدند که استکبار چه جنایتی می کند مردم دنیا فهمیدند که چقدر این استکبار باعث عقب ماندگی مسلمانان شده است اینها فهمیده اند جوانان شما فهمیده اند مردم شما فهمیده اند این مبارزه و خیزش اسلامی خیزش روشنفکری نیست خیزش حزبی نیست این خیزش در مصر مال اخوان المسلمین نیست مال روشنفکران سکولار نیست این خیزش ، خیزش بطن و متن مردم مسلمان است مردم مسلمان هستند که با این هوشیاری و بیداری حرکت خود را شروع کرده اند و خواص را هم دنبال خود می کشانند هر تلاشی می خواهند بکند این را بدانند تلاشان به نتیجه نخواهد رسید مردم مسلمان دنیا قیامی را شروع کرده اند که ان شا الله با قیام حضرت ولی عصر متصل خواهد شد”یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم “اینها می خواهند با باد دهان نور الهی را خاموش کنند “والله متم نوره و لو کره الکافرون “روز جمهوری اسلامی را هم سالروزش را در پیش داریم که ان شا الله عزیز ما امام جمعه محترم در هفته آینده در این باره توضیح بیشتری خوانهد داد فقط یک جمله کوتاه عرض بکنم عزیزان جمهوری اسلامی مدلی است از مردم سالاری دینی که با هیچ مدلی از مدلهای حکومتی دنیا مشارکتی ندارد یک چیز جدید ونویی است خدا رحمت کند حضرت امام را این اصطلاح را مطرح کرد که هم حضور مردم و رأی مردم مشارکت مردم باشد هم قوانین اسلام و من به نظرم یکی از الطاف خفیه الهی این اصطلاح بود که خدای سبحان برزبان مبارک ودهان مبارک امام وارد کرد که با انواع واقسام حکومتهای دموکراتیک وسوسیالیست تفاوت دارد واین بسیار ارزشمند است ان شاالله قدر آن را بدانیم وازآن بهره لازم را ببریم

پروردگارا ،به عزت وجلالت دلهای همه ما را به نور علم و ایمان و قرآن منور و روشن بگردان.

پروردگارا تا ما را نیامرزیده ایی از این دنیا مبر.

بار الها قسمت می دهیم شب اول قبر علی و اولاد علی را به فریادمان برسان.

فرج آقا امام زمان را نزدیکتر بگردان.

چشمان ناقابل ما را به جمال آقا امام زمان منور و روشن بگردان.

همه ما را از اصحاب خالص آن حضرت قرار بده.

خدایا ماه دوازدهم را سال گذشته درک کردیم به ما توفیق بده امام دوازدهم را هم درک کنیم .

خدایا توطئه دشمنان به خودشان برگردان .

نیست و نابود و ذلیل و رسوایشان بگردان .

عزت مسلمین افزونتر بگردان .

صحت و سلامتی به خدمتگزاران اسلام مخصوصاً مقام معظم رهبری عنایت بفرما.

عزیزان نمازگزار را صحت و سلامتی به خود وخانواده هایشان عنایت بفرما.

خدایا ثوابی از این مجلس به ارواح طیبه شهدا، امام شهیدان اموات این جمع نائل و واصل بگردان.

بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطیناک الکوثر/فصل لربک وانحر /ان شانئک هو الابتر

وسلام علیکم ورحمه الله و برکاته