امام مهدى(عليه السلام) مى فرمايد: (أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فيها إِلى رُواةِ حَديثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتي عَلَيْكُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَيْهِمْ) ;
امّا در رويدادهاى زمانه، به راويان حديث ما رجوع كنيد. آنان، حجت من بر شمايند و من، حجّت خدا بر آنانم.
دکتر خسروپناه
راهبرد های قرآنی در تربیت انسان

سخنرانی حجت الاسلام دکتر خسروپناه در همایش «راهبردهای قرآنی در تربیت انسان»


برای دریافت فایل این مطلب بر روی گزینه ذخیره سازی کلیک کنید.

ذخیره سازی مطلب


گزارش همایش:

به گزارش پايگاه اطلاع رساني موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره (س)، در روز پنجشنبه مورخ 23 دي 89 همايش مذكور با حضور جمع كثيري از دانش پژوهان و علاقمندان تعليم و تربيت اسلامي برگزار شد. در اين همايش حضرت آيت الله خزعلي، حضرت آيت الله حائري شيرازي و حجت الاسلام دكتر خسرو پناه و همچنين استاد زاهدي به سخنراني پرداختند.

حجت الاسلام دكتر خسرو پناه بود كه به اهميت بررسي سه دانش علم النفس و تربيت و اخلاق در كنار هم پرداخت و نظام تربيتي را داراي چهار ركن مباني، اصول، روش ها، و اهداف دانست. حجت الاسلام دكتر خسرو پناه به تعريف نظام تربيتي به عنوان مجموعه گزاره هاي منظمي درباره تربيت اشاره كرده و افزود: مباني عبارت است از بنيان هاي فكري كه تربيت بر آن استوار مي باشد.

ايشان با اشاره به اصول و روش هاي تربيتي به عنوان قواعد كلي تربيتي، روش هاي تربيتي را زاييده قواعد كلي تربيتي دانستند كه استعدادهاي انسان را به فعليت مي رسانند تا به اهداف تربيتي برسند.

حجت الاسلام دكتر خسرو پناه تأكيد كرد كه در مباني، اصول، روش ها و اهداف تربيتي، قرآن و روايات به صورت حداكثري ورود كرده اند. در حوزه مباني و اهداف تربيتي، كارهايي شده است ولي در استخراج شاخص هاي لازم به عنوان محك براي سنجش ميزان وصول به اهداف تربيتي كاري نشده است. ايشان تأكيد كرد كه نبايد شاخص هاي تربيتي را از دانشمندان غربي بگيريم، چرا كه اين به معناي التقاط خواهد بود. زيرا دانشمندان غربي روش ها و اصول خود را از مباني و اهداف مبتني بر فلسفه انتقادي كانت يا مكاتب فكري سكولار دريافت كرده اند.

ايشان در پايان سخنان خود تأكيد كردند كه بايد به روش اجتهادي سوال هاي جديد شناسايي شوند كه در اين زمينه مي توان سوالات را حتي از جهان غرب دريافت كرد ولي جواب آنها را صرفاً از قرآن و روايات بايد استخراج نمود نه از مكاتب غربي.


alt