.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

از منظر قرآن کریم تقوای الهی تنها راه نجات انسان در مواقف قیامت است

نماز جمعه دزفول

از منظر قرآن کریم تقوای الهی تنها راه نجات انسان در مواقف قیامت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “مجد دز” در 20 اسفند 1400، نماز عبادی سیاسی جمعه دزفول با حضور اقشار مختلف مردم متدین و ولایت مدار دزفول و به امامت حجه‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحسین خسروپناه امام جمعه موقت دزفول با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مصلای امام علی(ع) قرارگاه فرهنگی این شهرستان برگزار شد.

از منظر قرآن کریم تقوای الهی تنها راه نجات انسان در مواقف قیامت است

امام جمعه موقت دزفول در خطبه اول نماز ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی گفت: از منظر قرآن کریم تقوای الهی تنها راه نجات انسان در مواقف قیامت است.

در روز قیامت فقط عمل به تقوا ملاک انسان پرهیزکار است

وی افزود: در روز حساب هیچ کس به داد کسی نمی‌رسد و شفاعت کسی پذیرفته نیست، در آنجا فقط عمل به تقوا ملاک انسان پرهیزکار است.

مناجات شعبانیه دارای سند معتبر است و باید با آن انس گرفت و زندگی کرد

حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با تبریک اعیاد شعبانیه بویژه میلاد با سعادت حضرت ولی عصر(عج) به تبیین صلوات و مناجات شعبانیه پرداخت و گفت: مناجات شعبانیه دارای سند معتبر است و باید با آن انس گرفت و زندگی کرد.

مناجات شعبانیه مناجات زیبایی است و همه ائمه اطهار علیهم السلام به آن تقید داشته‌اند 

امام جمعه موقت دزفول با بیان این نکته که مناجات شعبانیه را همه ائمه اطهار علیهم السلام به آن تقید داشته‌اند؛ افزود: مناجات شعبانیه مناجاتی زیبا است که با صلوات بر محمد و آل محمد شروع و با همین ذکر به پایان می‌رسد.

براساس روایات، مناجات شعبانیه اوج توحید است که از کف تقاضا شروع می‌شود و به اوج آن می‌رسد

وی گفت: براساس روایات مناجات شعبانیه اوج توحید است که از کف تقاضا شروع می‌شود و به اوج آن می‌رسد.

بدبختیهای انسان از آنجا نشأت می‌گیرد که از خدای متعال دور می‌شویم و به ظواهر دنیا می‌چسبیم

خطیب موقت نماز جمعه دزفول ادامه داد: بدبختیهای انسان از آنجا نشأت می‌گیرد که از خدای متعال دور می‌شویم و به ظواهر دنیا می‌چسبیم.

در این روزگار مادی هرکس به شکلی به این دنیا دل بسته است و هر شخصی یک اسباب بازی دارد

امام جمعه موقت دزفول تصریح کرد: در این روزگار مادی هرکس به شکلی به این دنیا دل بسته است و هر شخصی یک اسباب بازی دارد.

خطیب نماز جمعه دزفول گفت: برای رسیدن به انس با پروردگار باید استفاده از عناوین فردی، تألیف کتاب، بحث و درس، دکان داری و اداره را کنار گذاشت تا در این دنیایی که به سرعت می‌گذرد از این ایام و از قرائت مناجات شعبانیه و عمل به آن بهره برد.

جنگ جهانی سوم علیه ایران به برکت شهدا خنثی شد و حتی یک وجب از خاک ایران به دشمن داده نشد

حجه‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحسین خسرو پناه در خطبه دوم نماز جمعه با گرامیداشت بیست و دوم اسفند سالروز تأسیس بنیاد شهید به فرمان حضرت امام و روز شهید گفت: جنگ جهانی سوم علیه این کشور به برکت شهدا خنثی شد و حتی یک وجب از خاک ایران به دشمن داده نشد.

دزفول ۲ هزار و ۶۲۱ شهید، چهار هزار و ۷۵ جانباز و ۴۴۸ آزاده داده و پایتخت مقاومت لقب گرفته است

امام جمعه موقت دزفول با اشاره به اینکه بنیاد شهید برای تکریم شهدا تأسیس شده است، افزود: دزفول ۲ هزار و ۶۲۱ شهید، چهار هزار و ۷۵ جانباز و ۴۴۸ آزاده داده و پایتخت مقاومت لقب گرفته است.

۲ درصد جمعیت دزفول شهید شده‌اند که باید تکریم و به نسل جوان معرفی شوند

امام جمعه موقت دزفول با بیان اینکه ۲ درصد جمعیت دزفول شهید شده‌اند که باید تکریم شوند، گفت: باید عظمت ایثار و اخلاق شهید را به نسل جوان معرفی کرد.

بیش از ۱۳۰ حمله هوایی پس از تأسیس سپاه انجام شد که به برکت سپاه ناکام ماندند

خطیب نماز جمعه دزفول در فرازی دیگر از خطبه‌های نماز جمعه به سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۳۰ حمله هوایی پس از تأسیس سپاه انجام شد که به برکت سپاه ناکام ماندند.

دشمن شبانه روز علیه سپاه شبهه ایجاد می‌کند و باید برای مقابله با آن به جهاد تبیین پرداخت

امام جمعه موقت دزفول با بیان اینکه کارهایی که سپاه انجام داده به معجزه شبیه است، افزود: دشمن شبانه روز علیه سپاه کار می‌کند که در برخی موارد نیز شبهه ایجاد می‌شود و باید برای مقابله با آن به جهاد تبیین پرداخت.

از افتخارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرتاب ماهواره نور ۲ به فضا است که یک تکنولوژی عظیم می‌باشد

امام جمعه موقت دزفول ادامه داد یکی دیگر از افتخارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرتاب ماهواره نور ۲ به فضا و در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین است که یک تکنولوژی عظیم می‌باشد.

آمریکا بعد از توافق سال ۲۰۱۵، یکهزار و ۵۰۰ تحریم جدید وضع کرده است

استاد برجسته حوزه و دانشگاه درخصوص مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: در یک مقطع زمانی هرچه آمریکایی‌ها در مذاکرات می‌گفتند ما قبول می‌کردیم ولی اکنون با اقتدار در مذاکرات شرکت می‌کنیم.

امام جمعه موقت دزفول افزود: آمریکا بعد از توافق سال ۲۰۱۵، یکهزار و ۵۰۰ تحریم جدید وضع کرده است.

کودتای ۸۸ که با اقتدار مقام معظم رهبری محقق نشد را در اوکراین اجرا کردند

وی افزود: کودتای ۸۸ که با اقتدار مقام معظم رهبری محقق نشد را در اوکراین اجرا کردند و باعث شد دولت اوکراین مردم خودشان را به قتل برساند.

امام جمعه موقت دزفول با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران منافع و مصالح خودش را دارد، اظهار داشت: استکبار جهانی آمریکا است که فعلا روسیه در مقابل آن ایستاده و ما از روسیه حمایت می‌کنیم؛ هرچند سیاست ایران مخالف با جنگ و خونریزی است.

جهاد تبیین تنها پرداختن به مطالب گذشته نیست بلکه به موضوعات حال نیز هست

امام جمعه موقت دزفول در فرازی دیگر از خطبه‌های نماز با بیان این مطلب که جهاد تبیین تنها پرداختن به مطالب گذشته نیست بلکه به موضوعات حال را نیز شامل می‌شود؛ گفت: اقدامات خوبی در زمینه مسائل فرهنگی دزفول انجام شده ولی نیاز است تلاش بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

قرارگاه فرهنگی امام جمعه دزفول اقدامات خوبی در زمینه فرهنگی انجام داده که قابل ستایش است

حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه افزود: قرارگاه فرهنگی امام جمعه دزفول اقدامات خوبی در زمینه فرهنگی انجام داده که قابل ستایش است.

متأسفانه کلیپ‌هایی برای شکستن حرمت‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود که باید با این اقدامات برخورد شود

خطیب موقت نماز جمعه دزفول ادامه داد: متأسفانه کلیپ‌هایی برای شکستن حرمت‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود که باید با این اقدامات برخورد شود.

همه مسئولان باید دست به دست هم دهند و با عقلانیت اسلامی اجازه حرمت شکنی ندهند

امام جمعه موقت دزفول مسئولان و متولیان فرهنگی را مسئول دانست و گفت: در برخی فروشگاه‌ها حرکات زننده‌ای دیده می‌شود، برخی می‌گویند باید فروشگاه را تعطیل کرد در حالیکه تعطیلی آن باعث بیکاری بالای ۳۰۰ کارگر می‌شود.

امام جمعه موقت دزفول با بیان اینکه اگر متولیان امر تدبیر نکنند مردم آنها را تغییر می‌دهند، افزود: همه مسئولان باید دست به دست هم دهند و با عقلانیت اسلامی اجازه حرمت شکنی ندهند.

افرادی در این مواقع با انتقاد از مسئولان و نشر کلیپ مورد نظر خودزنی می‌کنند؛ اشاعه فحشا از خود فحشا بدتر است

حجه‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: برخی افراد در این مواقع با انتقاد از مسئولان و نشر کلیپ مورد نظر خودزنی می‌کنند که باید بدانند اشاعه فحشا از خود فحشا بدتر است.

مسائل امنیتی نیز وجود دارد ولی تا زنده‌ایم اجازه نخواهیم داد خون شهدا پایمال شود

خطیب موقت نماز جمعه دزفول با بیان اینکه نهادهای فرهنگی، زحمات زیادی می‌کشند که قدردان آنها هستیم و باید همراهشان باشیم، افزود: مسائل امنیتی نیز وجود دارد ولی تا زنده‌ایم اجازه نخواهیم داد خون شهدا پایمال شود.

دغدغه اصلی مسئولان شهرستان اشتغال است

امام جمعه موقت دزفول با قدردانی از تلاش نیروهای انتظامی گفت: دغدغه اصلی مسئولان شهرستان اشتغال است و فرماندار، شهردار و شورای شهر اقدامات خوبی در این خصوص انجام داده‌اند و ارتباط خوبی با مردم دارند.

دزفول ظرفیت خوبی در کشت گیاهان دارویی، پرورش دام سبک و گندم دارد

امام جمعه موقت دزفول ادامه داد: دزفول ظرفیت خوبی در کشت گیاهان دارویی، پرورش دام سبک و گندم دارد که مسئولان باید بررسی کنند تا تولید گندم کمتر نشود.

خطیب موقت نماز جمعه دزفول با اشاره به جنگ اوکراین گفت: اوکراین بخشی از گندم کشورمان را تأمین می‌کند که با جنگی که آغاز شده در آینده با بحران گندم روبرو خواهیم شد همانطور که مصر نیز چند ماهی است با قحطی گندم روبرو شده است.

امام جمعه موقت دزفول بر ضرورت پرورش دام سبک و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش چند برابری فرآورده‌ها تأکید کرد و افزود: دانش کشاورزی کم نیست البته مسئولان به این موارد واقف هستند ولی باید بیشتر به این موضوع توجه کنند.

متن کامل خطبه‌ها:

خطبه اول:

السَلامُ عَلَیْکُم ورَحْمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ

اَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

قال الله الحکیم فی کتابه الکریم   اَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ   وَاتَّقُواْ یَوْماً لاَّ تَجْزِی نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَیْئاً وَلاَ یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَهٌ وَلاَ یُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلاَ هُمْ یُنصَرُونَ

عِبادَاللّه اُوصِیکُم وَ نَفسی وَ نَفسی بتَقوَى اللّه

در آغاز خطبه نخست ابتدئاً نفس این کمترین را و نفوس ارزشمند شما مؤمنین و مؤمنات را به تقوای الهی سفارش می‌کنم.

تقوایی که تنها راه نجات انسان در مواقف قیامت همین تقوای الهی است. خدای سبحان در این آیه شریفه که تلاوت شد، می‌فرماید: تقوای الهی را پیشه کنید وَاتَّقُوا یَوْمًا لَا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا هیچ کسی به داد کسی نمی‌رسد. آنجا دیگر برادر به فکر برادر، یا خواهر به فکر خواهر نیست.

پدر و مادری که شبانه روز تلاش می‌کنند تا فرزندش سالم بماند، تغذیه بشود، رشد بکند، تحصیل بکند در این دنیا؛ در آن عالم دیگر خبری از پدر و مادر نیست که به داد انسان برسد. شفاعت کسی پذیرفته نیست. غرامتی از کسی نمی‌گیرند که بخواهند غرامتی بدهند تا جبران بشود، خبری از اینها نیست. نصرتی هم نیست.

این روز، روز سختی است. روز دشواری است. در آن روز دیگر از ما نمی‌پرسند تو چقدر درس خواندی؟ تو چقدر مسئولیت داشتی؟ جایگاه داشتی؟ اعتبار داشتی؟ خبرها نیست. چقدر مرید داشتی؟ چقدر مقلد داشتی؟ آنجا دیگر فقط انسان است و عملش، به همین تقوایی که سفارش شده است.

چون ایام شعبان است و اعیاد شعبانیه را هم داشتیم، هم در پیش رو داریم تبریک عرض می‌کنم این اعیاد شریف را، مخصوصاً میلاد با سعادت حضرت ولی عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفدا، و یک مطلبی را عرض بکنم در این خطبه و به آن بسنده می‌کنم.

ماه شعبان دعاهای فراوانی در آن ذکر شده است. از صلوات شعبانیه گرفته که در بعد از هر نماز وارد شده است تا مناجات شعبانیه. عرض این کمترین به شما بزرگواران این است که عزیزان با مناجات شعبانیه انس بگیرید. در این ماه شعبان با مناجات شعبانیه زندگی کنید.

مناجاتی که سندش معتبر است به تعبیر علامه مجلسی که ذوالنونین ابوعبدالله حسین ابن احمد این روایت و این مناجات را نقل کرده است و علامه مجلسی هم سند این مناجات را معتبر دانسته است. مناجات از امیرالمؤمنین(روحی له الفدا) است.

مناجات شعبانیه را همه ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین بر آن تقید داشته‌اند. مناجات شعبانیه مناجاتی است که با صلوات بر محمد و آل محمد شروع می‌شود اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ و با صلوات بر محمد و آل محمد پایان می‌رود. وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ رَسُولِهِ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیما کَثِیرا.

در روایت داریم اگر خواستید دعایی بکنید دعای را بین صلواتین قرار بدهید تا اجابت بشود. مناجات شعبانیه این ویژگی را دارد. مناجات شعبانیه از کف تقاضا شروع می‌شود، به اوج تقاضا می‌رسد. خیلی زیباست. شروع دعا بعد از صلوات این است که وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ خدایا به من توجه کن. خدایا وقتی تو را می‌خوانم، نجوا می‌کنم، مناجات می‌کنم به من گوش کن. توجه کن. عنایت کن. تقاضا این است.

فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ خدایا می‌خواهم از غیر فرار کنم؛ به سوی تو بیایم. از اینجا شروع می‌شود تا آنجایی که از خدا انقطاع می‌خواهد. إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الأِنْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ این جملات را وقتی آدم می‌خواند باید فریاد بزند کجایند عارفان؟ ابن عربی کجاست؟ قونوی کجاست؟ جندی کجاست؟ فرغانی کجاست؟ خواجه عبدالله انصاری کجاست؟ اینهایی که ادعای عرفان کرده‌اند و کتب عرفانی نوشته‌اند کجا هستند. این بیان مولی الموحدین امیرالمؤمنین(ع) است که می‌فرماید إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الأِنْقِطَاعِ إِلَیْکَ و این جمله که  إِلَهِی وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیْتَهُ فَأَجَابَکَ

خیلی زیباست. اول دعا تقاضایش این بود وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ خدایا وقتی تو را می‌خوانم به من توجه کن. به من عنایت کن. حالا آخر دعا می گوید إِلَهِی وَ اجْعَلْنِی خدایا قرار بده مرا مَنْ از کسانی نَادَیْتَهُ تو آنها را می‌خوانی فَأَجَابَکَ.

اول بشر در آغاز مناجات می‌گوید خدایا من تو را می‌خوانم، تو اجابتم کن. آخر دعا می‌گوید: خدایا تو می‌خوانی و بنده تو را اجابت می‌کند وَ لاحَظْتَهُ ملاحضه می‌کنی او را، نگاه می‌کنی او را، به او توجه می‌کنی، به نحوی که فَصَعِقَ لِجَلالِکَ فَنَاجَیْتَهُ در عظمت تو مدهوش می‌شود. این بنده تو اوج فنا را پیدا می‌کند فَناجَیْتَهُ سِرّاً وَعَمِلَ لَکَ جَهْراً پنهانی با او نجوا می‌کنی.

یعنی عزیزان وقتی انسان جلو رفت شد؛ شد یدالله، شد عین الله، شد وجه الله، خدا با او مناجات می‌کند. خدا با سخن می‌گوید؛ تا آنجایی که دعا می‌فرماید: إِلهِى وَأَلْحِقْنِى بِنُورِ عِزِّکَ الْأَبْهَجِ فَأَکُونَ لَکَ عارِفاً، وَعَنْ سِواکَ مُنْحَرِفاً اوج توحید است. اوج توحید است. وقتی بِنُورِ عِزِّکَ الْأَبْهَجِ رسیدید آن وقت انسان می‌شود فَأَکُونَ لَکَ عارِفاً، وَعَنْ سِواکَ مُنْحَرِفاً

عزیزان ما هر بدبختی داریم از این است که از خدا منحرف هستیم. به منیّت‌هایمان، به اعتباراتمان، به این ظواهر دنیا چسبیده‌ایم. هرکسی یک جور. هرکسی یک اسباب بازی دارد. بعضی‌ها اسباب بازی‌هایشان عناوینشان هست. بعضی‌ها اسباب بازی‌هایشان کتابهایشان است. درس و بحث‌هایشان هست. بعضی اسباب‌بازی‌هایشان دکان داری‌هایشان هست. بعضی اسباب بازی‌هایشان اداره آنها هست. همه ما گرفتار اسباب بازی شدیم. وَعَنْ سِواکَ مُنْحَرِفاً، وَمِنْکَ خائِفاً مُراقِباً، یَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِکْرامِ خیلی مناجات عجیبی است. خیلی، خیلی…

این مناجات را بخوانیم، با آن انس بگیریم. با آن زندگی کنیم. حیف است این دنیا به سرعت کالبرق خاطف می‌گذرد. بهره ببریم از این ایام، از این لیالی، و از این مناجات.

خدا را قسم می‌دهم به عزت و جلالش درک معرفت و درک این مناجات را به همه ما عنایت بفرماید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم   وَالْعَصْرِ   إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ    إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ 

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

اُوصِیکُم عِبادَاللّه وَ نَفسی وَ نَفسی وَ نَفسی بتَقوَى‌اللّه

در این خطبه دوم بعد از سفارش نفس این کمترین و نفوس بزرگواران به تقوای الهی چند مطلب را عرض کنم.

دیدار اخیری که مقام معظم‌ رهبری با مجلس خبرگان داشتند؛ که صدیق عزیزمان، برادر گرامی جناب آیت‌الله فرحانی هم در مجلس و این نماز‌جمعه حضور دارند. محبت کردند و توفیق پیدا کردیم، محضرشان باشیم؛ ان‌شاءالله افاضه خواهند کرد. یک گزارشی هم از این دیدار که خوب این کرونا مدتی است عزیزان را محروم کرده است از دیدار مقام معظم رهبری؛ الحمدالله توفیق پیدا کردند، ولی‌ّمان را زیارت کردند؛ یک گزارشی خواهند داد.

حضرت آقا دراین دیدار یک تأکیدی بر جهاد تبیین داشتند. مجدد. تبیین مبانی ‌اسلام، ارزشهای اسلام. تبیین کارآمدی نظام جمهوری اسلامی و اینکه جهاد تبیین، نه اینکه دولت بیاید هزینه کنند، بودجه بگذارند و فلان کنند، نه، این باید یک کار جهادی باشد؛ نه اداری! اداری با جهادی خیلی جمع نمی‌شود.

من می‌خواهم مصادیقی را از جهاد تبیین خدمتتان عرض بکنم و شاکر باشیم از این نعمتهای الهی. اولاً ۲۲ اسفند سالروز تأسیس بنیاد شهید به فرمان حضرت امام و روز شهید است.

عزیزان این مملکت یک جنگ جهانی سومی علیه آن درست شد. همه کشورها، یا پول دادند، یا نیرو دادند، دادند امکانات یا اسلحه دادند همه آنها. و ایرانی در اول انقلاب که یک رئیس جمهور خائنی هم دارد که فرمانده کل قوا هم هست؛ که حاضر نبود جلوی دشمن بگیرد. می‌گفت ما زمین می‌دهیم که زمان بگیریم. این هم بالا سر این کشور است.

داخل کشور که همه آن درگیری. شمال، جنوب، کردستان، خلع عرب، کجا کجا… چه شد این کشور یک وجب خاکش را از دست نداد؟ به برکت همین شهدایی که امام بنیاد شهید را برای تکریم این عزیزان گذاشت. این دزفول ۲۶۲۱ شهید داده است ۴۰۷۵ جانباز داشته است. ۴۴۸ آزاده داشته است. پایتخت مقاومت شمرده شد.

درواقع دو درصد جمعیت خودش را بعنوان شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرد. یعنی بیشترین آمار را دزفول داشت. اینها باید تبیین بشود. جهاد تبیین یعنی همین. بله خیلی خوب است شبهای جمعه برویم سر مزار شهدا، فاتحه بخوانیم. اما باید شهید را به نسل جوان معرفی کرد. عظمت شهید، ایثار شهید، اخلاق شهید، اینها هم اینطور نبودند که تصادفا یک گلوله خورد؛ شهید شدند. این رزمندگان دفاع مقدس ما واقعاً با اخلاص جنگیدند.

این یک مصداق از جهاد تبیین. کار ماهاست. البته الحمدالله ما می‌بینیم این بر و بچه‌های نسلهای سوم چهارم ماشاءالله خوب دارند کار می‌کنند. کارهای ارزشمندی. کتاب می‌نویسند. جوانهایی که این شهدا را ندیدند هان! دارند درباره آنها کتاب می‌نویسند. آدم لذت می‌برد. احسنت بر شما جوانان انقلابی. این یک مثال.

مثال دوم برای شما بزنم از جهاد تبیین. به فرمان حضرت امام، چند روز یا یک ماه یا دو ماه … تقریبا یک ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران امام فرمان داد که سپاه تأسیس بشود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. سپاه تأسیس شد. در آن زمان سپاهی که تأسیس شد، نه مسائل نظامی را سپاه بلد بود. نه مسائل امنیتی را سپاه بلد بود. اما همین سپاه، بخشهای مهم را به فرمان امام به دست گرفت. مثل حفاظت از فرودگاهها و هواپیماها که چه کار بزرگی و از وقتی به دست سپاه افتاد، بیش از ۱۳۰ حمله هوایی شد که می‌خواستند هواپیماها را یعنی بربایند؛ ولی موفق نشدند به برکت سپاه و این حرکت اخیر سپاه که کار عظیم (عزیزان شما دوستانی که در رشته‌های هوافضا کار کرده‌اند، می‌دانند اینها به معجزه شبیه است.

آمدند همین پریروز ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد از کویر شاهرود، ماهواره نور ۲ را حمل کرد و می‌دانید عزیزان این ماهواره‌بر خود یک تکنولوژی عظیمی است. خود ماهواره یک تکنولوژی عظیمی است. آن نرم افزاری که ماهواره را سر ثانیه و کمتر از ثانیه رها بکند که در مدار قراربگیرد و نیروی جاذبه زمین این را نگه دارد و پرت نشود، یک تکنولوژی دیگر است. آمدند ماهواره نور ۲ را در مدار ۵۰۰  کیلومتری زمین قرار دادند؛ الان الحمدالله اطلاعات می‌دهد، اطلاعات می‌گیرد. سپاه کی تأسیس شد؟ به کجا رسید.! این جهاد تبیین می‌خواهد.

دشمن در جنگ شناختی شب و روز علیه سپاه دارد کار می‌کند. آن قدر شبهه ایجاد می‌کنند که بعضی از مردم هم بعضاً یک وقتها باورشان می‌شود. البته مردم باورشان نمی‌شود ولی به هرحال گاهی شبهه ایجاد می‌کنند. این، جهاد تبیین می‌خواهد. این مثال دوم.

مثال سوم از جهاد تبیین، که می‌خواهم بگویم ما چقدر کار داریم که باید انجام بدهیم همه ما هم مسئول هستیم و زود نگوییم فلان مسئول فلان مسئول … هم ما مسئول هستیم.

مثال سوم: عزیزان بگذارید مذاکرات وین را بعنوان مثال سوم برایتان بگویم که حالا دارد روزهای پایانی خود را طی می‌کند. شاکر باشیم عزیزان. یک زمانی عده‌ای در مذاکرات شرکت می‌کردند، هرچه طرف مقابل آمریکایی می‌گفتند، می‌گفتند چشم. بعد هم آمریکا از برجام خارج شد.

الان با اقتدار وارد گفتگو می‌شوند. البته احتمال دارد با همین تشدید مناقشات اوکراین، چون آمریکا به شدت نیاز به بازگشت آرامش همین بازار انرژی به جهان دارد؛ خیلی برای او حیاتی هست؛ احتمال دارد به هرحال این توافق نهایی هم تقویت بشود.

این عزیزان هم، تضمین کافی می‌گیرند؛ تلاش دارند می‌کنند. آمریکا ۱۵۰۰ تحریم را بعد از سال ۲۰۱۵ یعنی بعد از امضای برجام، ۱۵۰۰  تحریم را وضع کرده است. همین آمریکا. یعنی بعد از اینکه برجام را امضا کردند ۱۵۰۰ تحریم جدید امضا و جعل کرد. همین آمریکا.

باید تضمین جدی گرفته بشود البته این دوستان هم دارند تلاش می‌کنند. من می‌بینم گاهی اوقات بعضی از این نیروهای انقلاب، تخریب می‌کنند. ادبیات تندی کأنّ حالا مثل اینکه حالا مثلاً این عزیزانی که شبانه روز دارند زحمت می‌کشند اینها مثلا نیروی انقلاب نیستند.(خوب آنها هم نیروی انقلاب هستند.)

بعضی از آمریکاییها، من در سایت‌هاشون دیدم، می‌گفتند این دوره، ایرانیان با اقتدار گفتگو می‌کنند. باید خدا را شکر کنیم. دائم به همدیگر نق بزنیم. نقد کنیم فقط. اینکه درست نیست. تیم مذاکره کننده از سوی دولت انقلابی دارد کار می‌کند. نباید او را تضعیف کرد. البته دغدغه تضمین، مهم است. ما این مطالبه را حتماً باید داشته باشیم. این یک مثالی باز از جهاد تبیین.

یک مثالی دیگر باز از جهاد تبیین بزنم که مربوط به اوضاع و احوال این روزگار است. حالا به مصادیق گذشته خیلی نپردازم؛ این قصه اوکراین. که مع‌الاسف حالا یک دفعه یک عده پیدا شده است، دائم نقد روسیه می‌کنند. دائم به روسیه حمله می‌کنند. روسیه نمی‌دانم قرارداد ننگین با ما بسته است. شمال ایران را از ما گرفته است. ما به روسیه اعتماد نداریم.

خوب به آمریکا هم اعتماد نداریم. مگر داریم؟ به انگلیس هم اعتماد نداریم. این چه سخنی است که الان که یک، اصلا دقیقاً در زمین رسانه‌های آمریکایی بازی کرده‌اند. ببینید عزیزان: بحث آن مفصل است. الان نه می‌خواهم وقتتون را بگیرم. حتماً امام‌ جمعه محترم جناب حجهالاسلام والمسلمین آقای قاضی در خطبه‌های قبل هم توضیحاتی داده‌اند و توضیحات ایشان هم حتما کافی است.

من از این منظر می‌خواهم خدمتتان عرض کنم. عزیزان وقتی شوروی فروپاشید، آمریکا تعهد داده بود که این ۱۳و۱۴ نفر عضو ناتو اضافه نشود. رفت سریع کشورهای استقلال یافته را عضو ناتو کرد. الان ۳۰ کشور عضو ناتو هستند. بعد رسماً اعلامیه داده است. راهبرد داده است. خط مشی داده است که نباید کشوری به نام روسیه بماند. باید کشور روسیه تجزیه بشود.

خوب راه تجزیه او چیست؟ راه تجزیه او این است که کشورهای همسایه روسیه عضو ناتو بشوند. اول سراغ گرجستان رفت، بعد اخیراً دنبال این بود که اوکراین را عضو ناتو کند؛ بعد از اوکراین نقشه او این بود که آذربایجان را که همسایه ایران است، عضو ناتو کند. با اقتدار ناتو بعد بیاید به سمت تجزیه ایران.

قبل از آن هم که به دنبال تجزیه سوریه بودند. دنبال تجزیه عراق بودند. می‌خواستند عراق را به سه کشور تجزیه کنند. سوریه را به چهار کشور تجزیه کنند. در خطبه‌های قبل خدمت شما گزارش داده بودم چند سال پیش؛ الان دنبال تجزیه ایران هستند؛ به هشت کشور و تجزیه روسیه هستند از طریق همسایگان و تبدیل همسایه به ناتو. عضویتشان در ناتو.

حالا اوکراینی که نژاد، روسی. مذهب، ارتدکس. زبان، روسی. این طوری دارد تفرقه در حتی وحدت زبان ملی و فرهنگ ملی آنها ایجاد می‌کند. حالا اینور آن را هم شنیدید که سومین کشور اتمی بود اوکراین، وقتی فروپاشید، شوروی سابق، آمریکاییها مجبورشان کردند که باید خلع سلاح بشوید. ما شما را حمایت می‌کنیم. خلع سلاحشان هم کردند. الان هم در این درگیری که روسیه ایجاد کرده است اینها نه اروپا نه آمریکا وارد صحنه نمی‌شوند. نمی‌توانند.

آن قدر آمریکا ضعیف است اگر ورود پیدا بکند یا یکی از همسایه‌ها ورود پیدا بکنند با آتش گلوله‌های روسیه درگیر خواهند شد. خودشان را درگیر این مسائل نمی‌کنند.آلمان مگر می‌تواند حمایتی کند؟ آلمانی که ارتشی ندارد.(دقت می‌کنید؟)

اینها نقشه راهبردیشان این بوده است ۲۰۲۵ میلادی روسیه از جغرافیای زمین برچیده بشود و تجزیه بشود. بعد از آن بیایند سراغ تجزیه ایران. سال ۲۰۱۴ هم که کودتایی در اوکراین کردند و موفق شدند. همین کودتایی که در سال ۸۸ در ایران می‌خواستند انجام بدهند و به تدبیر و مدیریت مقام معظم رهبری موفق نشدند، این کودتا را در سال  ۲۰۱۴ در اوکراین انجام دادند. توجه دارید؟

خیلی جالبه بدانید؛ مردم اوکراین، روسیه به آنها اجازه می‌دهد که از مناطق‌شان دور بشوند که گرفتار آتش گلوله‌های روسیه نشوند. دولت اوکراین مردم خودش را به قتل می‌رساند که حق ندارید شهرها را خالی کنید. این جنایت … توجه دارید؟

عزیزان این چه حرفی است که بعضی‌ها می‌زنند (آقا روسیه نمی‌شود به او اعتماد کرد) اولاً ببینید جمهوری اسلامی ایران نه عقد اخوت با روسیه بسته است نه با کشورهای دیگری. جمهوری اسلامی ایران منافع و مسائل خودش را می‌بیند؛ یک.

هر منفعتی برای ملت اقتضا کرد وارد می‌شود. اما این که گفته شده است نه؛ با روسیه نباید قرارداد ببندیم، اعتماد کنیم، نمی‌دانم چنین است و چنان است با ایران فلان … اگر اینطور ایران باشد خوب پس همین حرفهایی که سلبریتی‌ها بعضاً می‌زنند. بعضاً از زبان بعضی آقایان شنیده می‌شود. خوب اگر این است عزیز من، ایران قبل از انقلاب با ایران بعد از انقلاب فرق کرده است.

عراق زمان جنگ با الان فرق کرده است. ما به خاطر حمله‌ای که عراق به ایران کرده است، با عراق رابطه برقرار نکنیم؟ این چه حرفی است.!

عزیزان اینکه تاریخ از مملو از جنایات حاکمان ظالم است. حاکمان ظالم در ایران هم ظلم کردند. نکردند؟ همین پادشاه ایران در جنگی که عمانی‌ها داشت؛ خلبان‌های ما را فرستاد که مردم عمان را بمباران کنند. بله در همین چند قبل از سال پیروزی انقلاب.

این چه حرفی است که تا گفته می‌شود مثلا در فلان تاریخ روسیه چنین کرده است پس ما اعتماد نکنیم. خوب آقا اینقدر دلتان می‌سوزد با روسیه ارتباط برقرار  کنید یک بار هم علیه انگلیس حرف بزنید. یکبار هم علیه آمریکا حرف بزنید. همه‌اش روسیه؟

نمی‌خواهم بگویم حالا ما به روسیه اعتماد داریم؛ ما اعتمادمان و توکلمان به خداست. ما با عقلانیت توحیدی تدبیر می‌کنیم. آمریکاییها را شما ببینید به هر حال بعد از فروپاشی روسیه و بعد از یلسین که کشور روسیه را به باد فنا داد و پوتین نجات داد. ۸۰ درصد اقتصاد روسیه دست صهیونیستها بودند.

پوتین آمد در چهار سال اول این ۸۰ درصد را به ۵۵ درصد رساند. بعد آرام آرام اقتدار آمریکا و صهیونیست‌ها را کم کرد. خدمتی کرد به ملت خودش. الان امروز استکبار جهانی آمریکاست. فعلا روسیه مقابل آمریکا ایستاده است و از این جهت وجه مشترک با ماست. چرا ما حمایت نکنیم؟ البته ما با جنگ موافق نیستیم؛ همانطوری که حضرت آقا فرمودند. آن بحث دیگری است.

همین الان هفته آینده ۲۵ اسفند ۶۶ بمباران حلبچه است. همین بمبهای شیمیایی که جوان‌هایمان را شیمیایی کردند، مردم حلبچه را کشتند با بمبهای چه کسانی بود؟ آلمانی‌ها بود. خوب چرا شما اجازه می‌دهید با آلمانی‌ها ارتباط برقرا کنیم؟ با آلمانی‌ها هم ارتباط برقرار نکنیم! عزیز من یک مقدار عقلانیت سیاسی، لااقل عقلانیت ملی داشته باشید. من نمی‌‎گویم عقلانیت اسلامی.

ببیند آقا وقتی می‌فرمایند جهاد تبیین، این است. چون گاهی اوقات حتی نیروهای خودی ما متوجه نیستند چه می‌گویند. حرفی که نباید بزنند، می‌زنند. جوانهای عزیز که در آستانه سالروز ولادت حضرت علی اکبر سلام الله علیه هستیم و روز جوان تعیین شده است؛ جوانان عزیز این را بدانید. بصیرت پیدا کنید.

جهاد تبیین این است. بعد این را من عرض کنم و دیگر بحثم را تمام کنم. جهاد تبیین فقط این نیست که گذشته را تبیین کنیم؛ مبانی انقلاب را تبیین کنیم؛ اینها لازم است. وضعیت حال را تبیین کنیم. یکی از کارهای تبیین این است ببینید الان مثلا شهرستان دزفول نیازهایش چیست؟ عقلا بنشینند این نیازها را بررسی کنند.

امروز نیاز دزفول مسائل فرهنگی است. مسائل فرهنگی است که البته واقعاً باید عرض بکنم قرارگاه فرهنگی که امام‌جمعه محترم راه انداخته است کار بزرگی انجام داده‌اند؛ این کارها را ببینیم و قدردانی کنیم. اما یک عده با برنامه‌ریزی، یک حرکتی انجام می‌دهند، یک کلیپی را می‌گیرند، در فضای مجازی پخش می‌کنند تا حرمتها شکسته شود. قطعاً با این حرکتها باید برخورد کرد.

من اینجا تأکید می‌کنم این فروشگاههایی که در دزفول راه افتاده است، مسئولین و متولیان این فروشگاهها باید مراقب باشند؛ مسئول هستند. شنیده‌ام در بعضی از این فروشگاهها خیلی اصلا یک حرکات زننده؛ چرا باید منکر، رواج پیدا بکند. بعضی از عزیزان می‌آیند مثلا می‌گویند این فروشگاه را باید تعطیل کرد. خوب بابا تعطیل وقتی بکنید ۲۰۰ و ۳۰۰ تا کارگر، کارمند بیکار می‌شوند و یکی از مشکلات دیگر شهر ما، مسائل اشتغال است. نه، آن مجموعه تعطیل نمی‌شود؛ ولی متولیان این مجموعه‌ها اگر مراقبت نکنند، تدبیر نکنند، مردم ادبشان می‌کنند.(تکبیر نمازگزاران)

مسئله دزفول الان مسئله فرهنگی است. چه معنایی دارد باغها را در اختیار یک عده‌ای قرار بدهند فساد ایجاد کنند؟ چه معنایی که علی کله بشود مرکز منکرات افرادی حالا هوا کم کم دارد گرم می‌شود، البته قرار فرهنگی واقعا دارد تلاش می‌کند؛ همه مسئولین باید دست به دست هم بدهند و نگذارند خون شهدا را ما نمی‌گذاریم پایمال شود، تا زنده‌ایم نمی‌گذاریم یک عده‌ای بیایند و حرمت شکنی کنند. ما اجازه نمی‌دهیم اما با عقلانیت اسلامی اجازه نمی‌دهیم.

این حرکتها را هم دوستان مثلا تا یک اتفاق اتفاق ناگوار در عرصه فرهنگ می‌افتد دائم خود زنی می‌کنند، علیه این مسئول. علیه آن مسئول. چه خبر است؟ چه کار می‌کنید و فلان؟ خوب بابا خودتون کاری انجام بدهید. همه باید کار انجام بدهیم.

خود زنی که غلط است. یا بعضی از دوستان همان کلیپ را دائم منتشر می‌کنند، اشاعه فحشا که از خود فحشا بد‌تر است. مسئله فرهنگی مسئله مهمی است؛ ولی نهادهای فرهنگی ما هم زحمت می‌کشند. عزیزان قدردان باشیم. ناشکری نکنیم.

مسئله دیگر بحث امنیتی است که گاهی اوقات افرادی رفتارهای ناامنی ایجاد می‌کنند. این هم باز نهادهای امنیتی ما شب و ‌روز ندارند. این عزیزان نیروی انتظامی ما، مسئولان امنیتی ما، واقعا شبانه روز ندارند. حالا یک اتفاقی می‌افتد دائم بیاییم تخریب کنیم، خودزنی ‌کنیم. اما مطالبه‌گری مطلوب داشته باشیم و همه ما هم نقش داشته باشیم در مسائل امنیتی.

و از همه مهمتر بحث اشتغال است مسئولین شهر باید دغدغه اصلی آنها اشتغال باشد و هست. من واقعا می‌بینم مثلاً فرماندار عزیز را، شهردار عزیز را، اعضای شورای شهر را، به هرحال خبردار می‌شویم؛ از نزدیک می‌بینیم. امام جمعه محترم، همه عزیزان را می‌بینم؛ واقعا اینگونه با مردم ارتباط دارند. تلاش می‌کنند.

اما کار زمین مانده زیاد است. من به زعم خودم حالا با اطلاعاتی که از اهل فن گرفتم عرض می‌کنم. عزیزان ظرفیت دزفول در کشت گیاهان دارویی؛ کشت چغندر، گندم، این جنگ روسیه و اوکراین، می‌دانید بخش عظیمی از تولید گندم در این منطقه است. ما آینده با بحران گندم مواجه هستیم.

مسئولین دزفول این را بررسی کنید. تولید گندم کم نشود. امروزه کشورهایی مثل مصر دو سه ماه دیگر با قحطی گندم مواجه می‌شوند. وضعیت اوکراین و روسیه وضعیتی نیست که این روزها تمام بشود. گرفتاری هنوز هست. پرورش دام سبک، عزیزان سالانه ۹ درصد از دام کشور تلف می‌شود. اما زاد و ولد ۷ درصد است. نمی‌شود ما نسبت به اینها بی‌تفاوت باشیم. حمایت از شرکتهای دانش بنیان؛ امروز کشاورزی، طیور، دام با دانش بنیان‌ها می‌تواند آثار چند برابر داشته باشد. اداره کشاورزی را با علم ببرید جلو. دانش ببرید جلو. امروز دانش کشاورزی ما کم نیست.

البته اینهایی که عرض می‌کنم هم فرماندار عزیز، امام‌جمعه محترم، مسئولین شهر توجه دارند؛ ولی شبکه سازی می‎خواهد. قرارگاه می‌خواهد.

خدا را قسم می‌دهم به عزت و جلالش بصیرت به همه ما عنایت بفرماید…

توفیق تبعیت از مقام معظم رهبری به همه ما مرحمت بفرماید…

خدایا توفیق جهاد تبیین به همه ما عنایت بفرما…

پروردگارا ما را از اصحاب خالص امام زمان(عج) قرار بده…

بارالها اموات این جمع بیامرز…

شهدا، ذوی الحقوق، علمایی که از این دنیا رفته‌اند، مرحوم آیت‌الله قاضی و اساتید بزرگوار ما که سالها در این شهرستان خدمت کرده‌اند؛ مخصوصا امام راحل با شهدای کربلا محشور بفرما…

مرضای مسلمین شفای عاجل مرحمت بفرما.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم   إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ   وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا   فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا 

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

انتشار توسط: مدیر سایت

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید