.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

اگر نتیجه مذاکرات موجب ذلت مردم ایران شود، قطعا ملت آن را نخواهد پذیرفت.

اگر نتیجه مذاکرات موجب ذلت مردم ایران شود، قطعا ملت آن را نخواهد پذیرفت.

خلاصه خطبه ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجددز- در آخرین نماز جمعه سال ۹۳ آئین پرصلابت نماز جمعه با حضور اقشار محتلف مردم ولایت مدار دزفول ودر مصلای امام علی (ع)  این شهرستان برگزارشد .

حجت الاسلام و المسلمین “عبدالحسین خسروپناه” امام جمعه موقت دزفول در خطبه های نماز با دعوت مردم به عایت تقوای الهی، خواستار حفظ شئونات اسلامی در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) شد و ابراز کرد: حفظ شئونات اسلامی هیچگونه منافاتی با صله ارحام و دید و بازدید در ایام عید نوروز ندارد ولی باید همه در حفظ شئونات اسلامی در این ایام مقید باشند.

اوج دشمنی استکبار جهانی علیه اسلام درسال ۹۳

خطیب نمازجمعه دزفول، سال ۹۳ را اوج دشمنی استکبار جهانی علیه اسلام دانست و گفت: دشمن در این سال تمام تلاش خود را در زمینه فرهنگی، سیاسی و نظامی برای ایجاد اسلام هراسی در دنیا بکار برد ولی به یاری خدا این اقدامات خصمانه، نتیجه عکس داد.

رئیس مرکز ملی حکمت و فلسفه اسلامی ایران، توهین به صاحت پیامبر اعظم(ص) توسط نشریات غربی، پرورش داعش و ترویج تفکر افراطی در منطقه و توطئه های سیاسی در عراق و یمن را از جمله اقدامات گسترده استکبار جهانی برای اسلام هراسی برشمرد و خاطر نشان کرد: می خواستند بوسیله داعش چهره خشنی از اسلام را به مردم دنیا معرفی و عراق و سوریه را تجزیه کنند ولی با فتوای مرجعیت همه اقوام و طوایف در عراق و سوریه که پیش از این اختلافاتی هم داشتند، متحد و یکپارچه شدند.

نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا موجب تغییر معادلات طراحی شده دشمن شد

ایشان تصریح کرد: قدرت تشیع در جهان اسلام و دنیا بیشتر از همیشه در حال نمایان شدن است.

استاد خسروپناه، نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا را در تغییر معادلات طراحی شده دشمن بسیار مهم دانست و افزود: این نامه بازتاب های گسترده و تاثیرات فراوانی در اروپا و بویژه در فرانسه داشته بطوریکه کتابهای اسلامی و در صدر آنها قرآن بعنوان پر فروش ترین کتابهای فرانسه لقب گرفتند.

ایشان با تاکید بر افزایس گرایش ها به اسلام در دنیا یادآورشد: اسلام آینده درخشانی در آینده عرصه بین المللی خواهد داشت.

 راه حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور اقتصاد مقاومتی است

امام جمعه موقت دزفول، در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه عدم توجه جدی دولتمردان به مسائل اقتصادی موجب گلایه مردم شده است، به تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر اقتصادی مقاومتی اشاره و گفت: اقتصاد مقاومتی راه حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور است و اگر اقتصاد مقاومتی عملی شود ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور در دوران تحریم حل خواهد شد.

وی ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان یکی از زمینه های اقتصاد مقاومتی است که با فعال کردن ظرفیت های ان علاوه بر جلوگیری از خام فروشی ذخایر زیرزمینی کشور، موجب جلوگیری از خروج دانشجویان و دانشمندان از کشور می شود.

اگر نتیجه مذاکرات موجب ذلت مردم ایران شود، قطعا ملت آن را نخواهد پذیرفت

مذاکرات هسته ای موضوع دیگری بود که حجت الاسلام والمسلمین  خسروپناه آن را مورد توجه قرار داد و افزود: مردم ایران در طول تاریخ هیچ گاه زیر بار ذلت نرفته و نخواهد رفت و اگر نتیجه مذاکرات موجب ذلت مردم ایران شود، قطعا ملت آن را نخواهد پذیرفت.

رئیس مرکز ملی حکمت و فلسفه اسلامی ایران ابراز کرد: مسئولین مذاکره کننده هسته ای کشور هم تاکیدشان حفظ عزت ملت است و در سخنان خود به آن اشاره می کنند که امیدواریم این حرف، عملی شود.

نه تنها نسبت به کشاورزی توجه خاصی نشده بلکه قدری هم کم لطفی صورت گرفته است

امام جمعه موقت دزفول  از شهرستان دزفول بعنوان  شهری کشاورزی نام برد  و با گلایه از عدم توجه مسئولین شهرستان  و استان خوزستان به مشکلات کشاورزان این منطقه  گفت: متاسفانه نه تنها نسبت به کشاورزی توجه خاصی نشده بلکه قدری هم کم لطفی صورت گرفته است.

دکتر خسروپناه ادامه داد: پدیده ریزگردها طی هفته های گذشته موجب ضرر جبران ناپذیر به کشاورزان شده که انتظار ما از مسئولین شهرستان و استان این است که تلاش کنند لااقل ضرر و زیان مضاعفی برای کشاورزان ایجاد نکنند.

خانم ابتکار فقط وعده سر خرمن داد/ تا رهبری پیام ندادند مسئولین تکان نخوردند

خطیب جمعه دزفول، خواستار توجه ویژه مسئولین برای حل مشکل ریزگردها در خوزستان شد و اعلام کرد: باید حداقل برای منشاء داخلی ریزگردها فکر اساسی صورت گرفت. البته که این امر هزینه بر است ولی باید از زیرساخت های استان برای جل معضل ریزگردها در استان استفاده شود.

وی افزود: واقعا اگر این مشکل در شهرهای بزرگتر کشور اتفاق می افتد، مسئولین بدنبال حل آن نمی رفتند؟؟ مردم واقعا گلایه مند هستند.

امام جمعه موقت دزفول با تقدیر از سفر وزیر بهداشت به خوزستان، به شدت عملکرد خانم ابتکار رئیس محیط زیست کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: مسئول محیط زیست کشور فقط وعده سر خرمن داد و می گفت که در حال برنامه ریزی هستیم ولی نتیجه هیچی نشد.

حجت الاسلام  والمسلمین خسروپناه با تاکید بر ادامه پدیده گرد و غبار با افزایش دمای هوا طی ماه های آینده، ابراز کرد: باید مسئولین از الآن به فکر باشند و متاسفانه تا رهبری پیام ندادند مسئولین تکان نخوردند.

وی ادامه داد: مسئولین فقط به فکر جریمه های نقدی دیرکرد کشاورزان نباشند و رعایت حال کشاورزان را کنند که رعایت کشاورزان توصیه امیرالمؤمنین(ع) است.

برخی مسئولین شهرستان به اسم کرسی آزاد اندیشی نقش اپوزیسیون را ایفا می کنند

رئیس مرکز ملی حکمت و فلسفه اسلامی ایران، با ابراز تاسف از اظهارات صورت گرفته طی چند روز اخیر توسط برخی مسئولین شهرستان گفت: گاهی اوقات مطالبی به گوش آدم می رسد که جای تاسف دارد.

وی ادامه داد: برخی مسولان شهرستان به جای اینکه به مشکلات اساسی مردم بپردازند در حال ایجاد مسائل حاشیه ای در شهرستان و ایفای نقش اپوزیسیون هستند.

دکتر خسروپناه، خواستار رسیدگی مسئولین به حل مشکلات اساسی مردم شد و تاکید کرد: مشکل شهر دارالمؤمنین دزفول، کشاورزی، اشتغال وموارد متعدد بسیار دیگری است. آنها را رها کرده اید و به برخی مسائل دیگر توجه کرده اید!؟ بعنوان کرسی آزاد اندیشی که باید افراد اهل اندیشه به بحث در پیرامون مسائل بپردازند و به هر نتیجه که رسیدند، برگزار شود نه اینکه مسئولین در آن نقش اپوزیسیون را ایفا کند.

خطیب جمعه دزفول تاکید کرد: مسئولین باید به طبق قوانین، مسئولیت خود را انجام دهند که اگر این کار صورت گیرد، مردم هم همراهی خواهند کرد.

گفتنی است بر اساس اعلامیه قرائت شده در مصلای جمعه دزفول، اولین نماز جمعه دزفول در سال ۹۴ در آستانه سبزقبا(ع) دزفول اقامه خواهد شد.

متن کامل خطبه ها:

خطبه اول

معمولا در خطبه نخست به بحث آیین معاشرت می پرداختیم و پس از توصیه به تقوای الهی هم به نفس خودم و هم به شما مؤمنین و مؤمنات به این که چگونه زیست داشته باشیم و چگونه از منظر اهل بیت زندگی کنیم مطالبی گفته می شد.

امروز هم علاوه بر تأکید بر تقوای الهی و با توجه بر اینکه ایام هم ایام فاطمیه است، آیین معاشرت را به طور مختصر از منظر فاطمه زهرا(س) عرض خواهم کرد. تا بتوانیم آن حضرت را به عنوان الگویی برای خودمان هم زنان و هم مردان در نظر بگیریم. وقتی شخصیتی مثل امام زمان(ع) میفرماید: “ إن إبنة محمد(ص) لی أسوة حسنة ” وقتی امام زمان ما فاطمه زهرا را اسوه حسنه خود معرفی می کند ما هم قطعا باید تبعیت کنیم و او را الگو قرار دهیم.

به همین خاطر من چند نکته کوتاه عرض می کنم چون واقعا در این فرصت مجالی نیست آیین معاشرت فاطمی را به تفصیل بحث کنیم. چندتا نکته فقط اشاره می کنم تا انشاءالله بهره ببریم.

فاطمه زهرا(س) اهل معرفت و کسب دانش بود. بی بی دو عالم همیشه از محضر پیامبر گرامی اسلام بهره می برد. از امیرالمؤمنین استفاده می کرد و از این معارف آنقدر بهره برد که خود آن حضرت به مقام و منزلتی رسید که در بعضی از روایات آمده است جبرئیل بر او نازل میشد، و در روایات دیگر آمده که “فرشته اعظم من جبرئیل” حتی برتر از جبرئیل بر او نازل میشد و حقایقی از گذشته و آینده را برای او بیان می کرد. همیشه به دنبال کسب علم و معرفت و دانش بود.

ما هم که شیعه آن حضرت هستیم باید از او درس بگیریم، روزی از عمرمان نگذرد که معرفتی و شناختی از معارف اهل بیت پیدا نکنیم. شیعه فاطمی باید همیشه اهل کسب دانش و معرفت باشد، این یک ویژگی است.

ویژگی دومی که در آیین معاشرت حضرت زهرا(س) است خشیت و خوف او نسبت به خدای سبحان است. حضرت وقتی مشغول نماز میشد و خود را مهیای نماز می کرد در روایت داریم که گاهی دست و پای فاطمه زهرا می لرزید که می خواهد در محضر خدا حاضر شود. کسی که مقام و منزلت و عظمت حق تعالی را درک کند این گونه است. والا انسانی که شناختی نسبت به خدا نداشته باشد و یا شناخت ضعیفی داشته باشد خوفی هم نخواهد داشت. خشیتی هم نخواهد داشت.

” إنما یخش الله من عباده العلماء ” عالم خشیت به حق پیدا می کند، وقتی که می خواهد در مقابل خدا بایستد و با خدا نجوا کند می فهمد دارد با چه کسی حرف می زند. معلوم است در برابر عظمت او خشیت و خضوع و اوج خضوع و خشوع را پیدا می کند و زهرا (س) اینگونه بود.

سوم همدمی و همراهی با همسر بزرگوارش امیرالمؤمنین، نمیگویم فقط در بحثهای مربوط به امور سیاسی که بعدا اشاره می کنم. در همین مسائل همسرداری همراه امیرالمؤمنین بود مایه آرامش همسرش بود. روایتی از حضرت امیرالمؤمنین می فرمود وقتی به فاطمه نگاه میکردم اندوه از من زدوده می شد غم هایی که در دلم بود با دیدن فاطمه رفع می شد. به هر حال به امیرالمؤمنین خیلی ظلم کردند، حقش را غصب کردند، توهین به حضرت می کردند درد های علی در دل امیرالمؤمنین جمع می شد می رفت منزل چشمان مبارکش به فاطمه ی زهرا(س) می افتاد دلش آرام می شد و آرامش پیدا میکرد.

لذا پس از شهادت فاطمه امیرالمؤمنین یک نجوایی دارد که اهل بیت نقل کردند این نجوای حضرت علی را که خطاب میکند ای دختر محمد(ص) پس از تو برای تسلی خاطر به که پناه برم؟ بعد از تو با چه کسی تسلی جویم و آرام گیرم؟ علی خطاب به فاطمه این جملات را دارد که یا زهرا من بعد از تو کسی را ندارم که با او آرامش پیدا بکنم و تسلی خاطر پیدا کنم.همسر نمونه همسری است که مایه ی آرامش خانواده اش باشد.عرض کردم این ها فقط الگو برای زنان نیست برای مردان هم هست. مردی که وارد منزل می شود اگر مایه ی آرامش خانواده اش باشد این مرد مردی فاطمی وعلویست. زن هم همین طور وقتی همسرش وارد منزل می شود با دیدن او آرامش پیدا کند این زن فاطمی است وعلویست.

ویژگی دیگر حیا و عفت فاطمه زهرا (س) است که این هم الگو است برای هم مردان هم زنان. وقتی پیغمبر تقسیم کار کرد و کارهای مردانه را به علی سپرد فاطمه زهرا(س) خیلی خوشحال شد. خرسند شد از این که کارهای مربوط به مردان را او انجام ندهد و به امور مربوط به زنان و کار های مربوط به منزل بپردازد. یک روز امام علی از فاطمه زهرا (س) سؤال کرد که بهترین زنان چه کسانی هستند؟ فاطمه ی زهرا (س) فرمود که بهترین زنان کسانی هستند که نه آنها مردان را ببینند نه مردان آنان را ببینند. زنی که در خیابان پرسه بزند و خودش را در معرض دیدن نامحرم قرار بده این بهترین زن نیست. حواسمان باشد ما در کدام مکتب زندگی میکنیم آیا در مکتب فاطمه زندگی می کنیم یا در مکتب لیبرالیست های غربی. غربی ها می گویند هر زنی که بیشتر برهنه بیرون بیاید و خودش را در معرض دیگران قرار بدهد، وسیله ی تبلیغ کالاها بشود زن نمونه است. ولی این فضای شیطانی امروز این حرف ها را میزند.

فاطمه زهرا(س) میفرمایند بهترین زن آن است که کمتر ارتباط با مردان داشته باشد و یا ارتباط نداشته باشد. لذا وقتی آن مرد نابینا هم آمد به محضر پیغمبر فاطمه زهرا(س) تا شنید این مرد نامحرم نابینا قصد آمدن دارد چادر بر سر کرد و حجاب کامل پوشید. پیغمبر فرمود او نابیناست عرض کرد به پیغمبر که او نابیناست ولی من که او را میبینم. او بو را استشمام میکند. امروزه بعضی خانم ها هنگام خارج شدن از خانه یک من عطر به خود می زنند تا از چند فرسخی دیگران بوی آنها را استشمام می کنند. چقدر فاصله گرفتیم. چقدر زمینه ی گناه و معصیت را داریم با دستان خودمان فراهم میکنیم. بعد هم میگویند چرا خانواده ها به طلاق کشیده میشوند، چرا جدایی بوجود می آید، چرا ناهنجاری بوجود می آید.زمینه هایش همین است.

آخرین نکته از سیره ی آن حضرت ولایت مداری ایشان بود. فاطمه زهرا(س) هم زمان پیغمبر و هم زمان امیرالمؤمنین ولایت مدار بود. بدین معنی که هر دستوری که امیرالمؤمنین می داد اطاعت و حمایت می کرد. وقتی آن همه ظلم و ستم را به علی روا داشتند فاطمه زهرا(س) با اینکه مجروح شد از ایشان حمایت کرد. از حضرت علی حمایت کرد و دفاع کرد. این سیره و آیین معاشرتی است که از بی بی دو عالم فاطمه ی زهرا استفاده می کنیم.

خدا را قسم می دهم به عزت و جلالش توفیق چگونه زیستن و چگونه اندیشیدن فاطمی را نصیبمان کند.

خطبه دوم

همه شما عزیزان را و نفس این کمترین را به تقوای الهی سفارش میکنم و امیدوارم در این سالی که در آستانه حلولش هستیم احسن الاحوال را دریابیم احسن الاحوال درون خودمان را. از مقلب القلوب والابصار از مدبرالیل و النهار بخواهیم از آن خدای حکیم و علیم و خدایی که دل ها را منقلب میکند و به خود نزدیک میکند از او بخواهیم از آن محول الاحوال بخواهیم که حول حالنا الی احسن الحال.

احسن حال هم در همه ابعاد و همه جهات نه فقط در یک جهت. همان طوری که اشاره کردم سیره حضرت زهرا جامعیت داشت ما هم از خدا بخواهیم احسن احوال را به صورت جامع داشته باشیم.

من چند نکته را در این خطبه دوم عرض کنم.اولین نکته یک نکته بین المللی است. این سالی که دارد به پایان میرسد سال اوج استکبار جهانی علیه اسلام بود. خیلی تلاش کردند اسلام هراسی را در جهان گسترش بدهند هم فعالیت فرهنگی کردند هم فعالیت سیاسی کردند هم فعالیت نظامی کردند، خیلی تلاش کردند.

در عرصه فرهنگی که توهین هایی که در نشریاتشان در آن نشریه ی شارلی علیه پیغمبر انجام شد. فعالیت های سیاسیشان کارهایی بود که در عراق و یمن و فعالیت های دیگری که انجام دادند. فعالیت نظامی هم که پرورش داعش و تکفیری ها که کاملا محرز است که بدست همان ها انجام گرفت. اینکه جدیدترین سلاح های نظامی را در اختیارشان قرار می دادند که این سلاح ها از آن غربی ها بودند. خیلی تلاش کردند که اسلام هراسی را به طرق مختلف در دنیا ترویج بدهند اما به برکت خدای سبحان، عنایات الهی و دعای حضرت ولی عصر نتیجه نگرفتند و شکست خوردند. در اروپا و مخصوصا در فرانسه طبق آماری که گزارش داده اند بیشترین فروش کتاب ها در کتابفروشی ها کتاب های اسلامی و تهیه قرآن بود. یعنی هرچه بیشتر علیه اسلام کار می کنند غربی ها بیشتر به سراغ قرآن میروند تا ببینند که قرآن چه می گوید. نتیجه عکس می دهد.

می خواستند به وسیله داعش هم چهره خشنی از اسلام نشان دهند و هم کاری کنند که عراق تجزیه شود، سوریه تجزیه شود و بعد از آن به سراغ لبنان و کشورهای دیگر بروند. مرجعیت شیعه در عراق فتوا داد و مردم متحد شدند و قبل از این درگیری داعش، کردها می خواستند مملکت جدا درست کنند که اهل سنت و شیعیان را جدا کنند حداقل عراق می خواست به ۳ کشور جدا تجزیه شود و سوریه به ۴ کشور تجزیه شود. ولی مردم عراق، شیعه و سنی متحد شدند. کرد و عرب، همه با هم متحد شدند و در برابر داعش یک سپاه و بسیج قوی مردمی شکل گرفت و بلایی بر سر داعش آوردند که شهرهای مهمی مثل تکریت را هم توانستند آزاد کنند.

تلاشهایی که در یمن صورت گرفت، بازموفق نشدند، انصارالله موفق شدند که صنعا را بگیرند و قدرت تشیع در جهان و در دنیا بیشتر نشان داده شد. این یک حرکت بسیار بسیار مهم بود مخصوصا پیامی که مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکا دادند که در جوانان بسیار گسترش پیدا کرد و به جوانان توصیه شد که خودتان اسلام را مطالعه کنید و ببینید که اسلام چه می گوید، یک دور قرآن را بخوانید، نمی خواهد از ما بشنوید. و بسیار هم این پیام حضرت آقا مؤثر افتاد و تأثیرات خوبی در جهان غرب بوجود آورد و گرایش به اسلام روز به روز در اروپا در حال گسترش است.

آنها تلاش می کنند تا اسلام هراسی بوجود آید ولی نتیجه گرایش مردم به اسلام است. اسلام انشاءالله آینده درخشان بین المللی خواهد داشت. این نکته اول که بین المللی بود که برای توجه به آن عرض کردم.

دو سه نکته در رابطه با کشور: یک نکته بحث اقتصاد است، آماری که تحقیقات نظرسنجی که از مردم شده گلایه مردم این است که چرا مقوله اقتصاد جدی گرفته نمی شود؟ چرا دولتمردان ما کمتر به مسئله اقتصاد توجه می کنند؟ حضرت آقا بارها فرمودند: که اقتصاد مقاوتی راه حل همه مشکلات است. و یکی از شعب اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان هست. یعنی به جای خام فروشی و به جای اینکه ذخایر زیرزمینی را به ثمن بخس به دیگران بفروشیم و بعد از تبدیل آنها را به مواد گران قیمت و فروش آنها به چندبرابر قیمت به خودمان، ما خود این کار را بکنیم.

ما دانش بعضی از این تبدیل ها را داریم و امکان تحصیل بعضی از آنها هم برای ما وجود دارد. ما این همه دانشجو داریم که فارغ التحصیل می شوند ما می توانیم از دانش آنها استفاده کنیم. چرا دانشجوی ما ایران را رها کرده و در یک کشور اروپایی زندگی کند دانشجویان ما انسانهای متدینی هستند و به وطن خود اعتقاد دارند. امکانات می خواهند، اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی اگر انجام شود به جرأت می توان ادعا کرد که ۸۰-۷۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور در همین دوران تحریم حل می شود. این یک فرمول اقتصادی است و متخصصان اقتصاد این را می گویند. این نکته ای است که انتظار می رود که دولتمردان ما به آن توجه ویژه ای بنمایند.

دغدغه دوم بحث مذاکرات هسته ای است. انتظار مردم ما از دولت این است که در این مذاکرات و در این جلسات ۱+۵ در مذاکرات هسته ای یک نتیجه عزت مدارانه پیدا کنند نه یک نتیجه خدای ناکرده همراه با ذلت، مردم ما ذلت را نمی پذیرند نه مردم الان ما، ایران هیچ موقع در طول تاریخ زیر بار ذلت نرفته و نمی رود. همیشه ایرانیان اهل عزت بوده اند.

وقتی معاویه به قدرت رسید به همه مردم جهان اسلام نامه نوشت که باید علی(ع) را لعن کنید، خطبا علی(ع) را لعن کنند. این نامه به سیستان هم آمد، مردم سیستان گفتتند ما علی(ع) را لعن نمی کنیم، هر چه فشار آوردند مردم سیستان … ایران آن زمان … نپذیرفتند که علی را لعن کنند. امام حسین(ع) را به شهادت رساندند، همین که خبر شهادت امام به ایرانیان رسید مردم سیستان خلیفه و حاکم سیستان را که یکی از بستگان معاویه هم بود، از آل سفیان بود، از آنجا بیرون کردند. چند سال قبل از اینکه قیام توابین و مختار صورت بگیرد. مردم ایران هیچ موقع زیر بار ذلت نمی رفتند.

خواهش و تأکید ما، زبان مردم و فرمایش مقام معظم رهبری این است که در مذاکرات به عزت توجه داشته باشند  ” و لله العزة و للرسول و للمؤمنین ” و البته مسئولین این مذاکرات هم تأکید بر حفظ عزت دارند و سخنشان همین است و امیدواریم که همین اتفاق بیافتد که اگر غیر از این باشد تبعا مردم نخواهند پذیرفت. ( تکبیر نمازگزاران)

یک نکته هم درباره شهر خودمان عرض کنم: همه شما عزیزان و مسئولان می دانید که دزفول قطب کشاورزی است هرچند بنده به عنوان یک آشنای به این مسائل ( که آشنایی من از طریق کارشناسان هست و از تخصص دیگران استفاده می کنم ) از این تریبون عرض می کنم واقعا نسبت به کشاورزی توجه خاص نشده و قدری کم لطفی شده است، ولی این حوادث اخیر “گرد و غبارها و ریزگردها در خوزستان ” باعث شده که کشاورزان ما خیلی ضرر کنند – ضررهایی که جبران ناپذیر است- ما انتظار داریم از دولت و از مسئولان شهر و استان که تلاش کنند اگر این ضرر را نمی توانند جبران کنند حداقل ضرر و زیان مضاعفی برای کشاورزان درست نکنند. حالا در بحث ریزگردها هم واقعا راهکارهایی وجود دارد می توان بخشی از این زمین های داخل کشور را منشأ ریزگردها هست را تبدیل به زمینهای کشاورزی کنند که بخش مهمی از مشکل این ریزگردها حل می شود.

می گویند که هزینه سنگینی دارد، بله درسته. به هرحال دارید از امکانات زیرزمینی این استان برای حل معزلی از این استان استفاده می کنید. اگر این مشکل در شهرهای بزرگتر اتفاق می افتاد به دنبال حل آن نمی رفتید؟ ما واقعا گله مندیم، البته از وزیر محترم بهداشت تشکر می کنیم که آمدند و از نزدیک مسائل را دیدند ولی مسئول مستقیم محیط زیست فقط وعده سر خرمنی داد که ما داریم برنامه ریزی می کنیم، ولی هیچ نتیجه ای گرفته نشد. مردم اینها را می فهمند. فردا که هوا گرم می شود و تابستان می آید و در همین بهار که هوا در خوزستان گرم می شود، خطرات این ریزگردها مضاعف است. باید توجه اساسی کنند و این مسئله را حل کنند و تا وقتی که مقام معظم رهبری پیام ندادند اینها حتی تکانی هم نخوردند.

این از یک طرف و بحث اصلی که می خواهم عرض کنم مشکل کشاورزان است کشاورزها ی عزیز خیلی ضرر و زیان دیدند ما از مدیریت محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی استان می خواهیم که کمک کنند و مشکل این وام هایی که کشاورزان گرفته اند را حل کنند نه اینکه جرایم سنگین برای تأخیر پرداخت وام بر آنها تحمیل کنند. یا هزینه ای که برای آب باید بپردازند و هزینه های دیگر آنها، باید رعایت حال آنها را بکنند، این توصیه من نیست بلکه توصیه امیرالمؤمنین است که به فکر آبادانی کشاورزی باشید و به کشاورزان فشار وارد نیاورید. دائم به فکر این نباشید که از آنها مالیات بگیرید، جریمه نقدی به آنها وارد کنید به خاطر اینکه نتوانسته اند مثلا وام خود را پرداخت نمایند، باید آنها را رعایت کرد.

کشاورز هم زمین خود را رها می کند و وقتی کشاورزی رها شد مملکت ضرر می کند. امیدوارم که به این مسئله توجه شود.

ما در خطبه های قبلی درباره امنیت دزفول مطالبی بیان کردیم شخصا پیگیریهایی انجام دادم و بعضی از مسئولین هم پیگیری کردند، امیدوارم مسئولان داخل مخصوصا مسئولانی که مباشر این قصه هستند هم جدیت بیشتری نشان دهند. و امیدواریم این قضیه کشاورزان را هم قدری جدی گرفته و بر این عزیزان فشار وارد نیاورند.

و آخرین نکته: گاهی مطالبی به گوش می رسد که باعث تأسف است، گاهی بعضی از مسئولان به جای اینکه به مشکلات اصلی شهر بپردازند و به حل مسئولیت هایی که به دوش خودشان هست بپردازند، به مسائل حاشیه ای می پردازند و نقش اوپوزیسیون را بازی می کنند. من از این عزیزان خواهش می کنم که سعی کنند اولا وحدت خود را حفظ کنند و همدلی داشته باشند و مشکلات اساسی را حل کنند.

مشکل شهر ما و مشکل دارالمؤمنین ما کشاورزی است و مشکلات متعدد دیگری داریم، حالا ما اینها را رها کنیم و بپردازیم به بعضی مقوله های دیگر! این درست نیست. گاهی به عنوان کرسی های آزاد اندیشی، کرسی های آزاد اندیشی که باید افرادی که اهل اندیشه اند با هم گفتگو کنند دو نفر با هم بحث کنند و به نتیجه برسند. مسئولین شهر که نباید نقش اوپوزیسیون بازی کنند …یعنی چه… مسئول شهر باید تابع قوانین جمهوری اسلامی مسئولیت خود را دنبال کند.

وقتی به کسی عنوان مسئولیت کشوری دادند باید مسائل را حل کند و اگر به این شکل پیش روند قطعا مردم همراهی و همدلی می کنند و در برابر ناملایمات صبر خواهند کرد.

این ایام ایام فاطمیه است انشاءالله همه عزیزان شئونات اسلامی را رعایت می کنید و این منافاتی با دید و بازدید و صله ارحام ندارد و قطعا این امر لازمی است و باید هم انجام شود مخصوصا به بزرگترها سربزنید و به پدر و مادرها احترام بگذارید و دست بوس و پابوس آنها باشید ولی شئونات این ایام هم که همه انشاءالله مقید هستند رعایت شود.

به هر حال مصیبت حضرت زهرا(س) مصیبت سنگینی است، عزیزان این یک مصیبت تاریخی نیست که بگوییم قضیه ای بود و گذشت. یک مصیبتی است که در این ایام امام زمان ما خون گریه می کند. امام کاظم(ع) وقتی می خواهد جده اش فاطمه زهرا (س) را معرفی کند تعبیر می کند به “صدیقة شهیده” یعنی شهادت حضرت زهرا(س) قطعی است اما اینکه اسباب شهادتش چه بود و چرا این بانوی جوان در سن جوانی باید جان بدهد؟ مگر چه اتفاقی افتاد که در این سن مثل یک گل تازه شکفته پرپر شد؟

وقتی به تاریخ مراجعه می شود هم منابع اهل سنت و هم منابع شیعه می گویند سبب شهادت آن بانو ضربه ای بود که به سینه آن حضرت زدند و در بعضی روایات داریم لکذها یعنی ضربه شدید به سینه شخص وارد کردن. این ضربه را با چه زدند؟ با غلاف شمشیر که شمشیر در غلاف بود زدند و با این ضربه هم محسن زهرا سقط شد ولی گفته اند که پهلوی زهرا هم شکست حالا چه کسی این ضربه را زد.

آلوسی یک مفسر سنی بسیار متعصب است می گوید شخص دوم زد نام میبرد و می گوید با غلافش زد به سینه حضرت و بعد با تازیانه هم زد. بعضی کتب تاریخی می گویند قنفذ زد قنفذ با این غلاف زد و پهلوی زهرا را شکست بعضی از کتب تاریخی گفته اند خالدبن ولید زد و بعضی گفته اند مغیرة بن شعبه زد. عزیزان من از روی تحقیق عرض می کنم که همه شان زدند. یعنی وقتی که بی بی پشت در بود و به در ضربه زدند هر کسی که وارد می شد ضربه ای بر بانوی دو عالم می زد یعنی وقتی وارد منزل شدند شروع کردند به ضربه زدن، هم با غلاف زدند و هم با تازیانه زدند بعد هم که رفتند و دست و پای علی را بستند و او را کشان کشان آوردند و خواستند که او را از منزل بیرون ببرند هم تازیانه زدند. امام حسن (ع) میفرماید که ما بچه بودیم و می دیدیم که آنها دارند پدر و مادرم را ضربه می زنند ما شروع کردیم به گریه کردن و ناله می کردیم و نمی دانستیم که از پدر حمایت کنیم یا از مادر وقتی صدای گریه ما بلند شد تازیانه بود که بر سر ما هم می زدند.

خدایا به عزت و جلالت دلهای همه ما را به نور ایمان منور و روشن بگردان …

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید