.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

زینب کبری (س) مادر موفقی بود که یکی از دغدغه های ایشان تربیت فرزندان صالح بود.

زینب کبری (س) مادر موفقی بود که یکی از دغدغه های ایشان تربیت فرزندان صالح بود.

خلاصه خطبه ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ” مجد دز” آئین با شکوه نماز جمعه با حضور اقشار مردم متدین و ولایت مدار شهرستان دزفول و به امامت حجت الاسلام والمسلمین  عبدالحسین خسروپناه امام جمعه موقت دزفول در مصلای امام علی (ع) این شهرستان برگزار شد .

دعوت به تقوای الهی

خطیب نماز جمعه دزفول  در خطبه های نماز ضمن دعوت مردم به رعایت تقوای الهی گفت: تقوای الهی وپرهیزکاری انسان را در پیمودن مسیرآخرت تامین می کند .

تبیین آئین معاشرت از منظر سیره وسنت حضرت زینب کبری(س)

امام جمعه موقت دزفول با اشاره به در پیش بودن پنجم جمادی الثانی سالروز ولادت باسعادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار با تبریک این ایام خجسته  خطبه اول نماز را به بحث پیرامون آئین معاشرت از منظر سیره وسنت آن بانوی نمونه اسلام پرداخت و گفت: زینب کبری (س) مادر موفقی بود که یکی از دغدغه های  ایشان تربیت فرزندان صالح بود.

دکتر خسرو پناه افزود: نباید این فرهنگ القا شود تنها خانم هایی که بیرون کار می کنند و شغل بیرون از خانه دارند افتخار کنند بلکه باید به وجود خانم هایی که در خانه کار مهم تربیت فرزند صالح را بعهده داند افتخار نمود.

وی افزود: هم عفاف، حجاب و هم پارسایی زینب (س) برای همه  مردان وزنان عالم  درسی بزرگ است.

 برشمردن موفقیت های انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف علمی ، صنایع موشکی ، ماهواره و دارو

امام جمعه موقت دزفول در بخشی دیگر از خطبه های نماز با تبریک سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از حضور با شکوه مردم در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن تقدیر کرد وگفت: یوم الله بعنوان دقیق کلمه از آن خود مردم است که به اذن خداوند متعال استمرار پیداکرد و امروز هم مردم با همت و رشادت و ایمان و اخلاص به انقلاب امام و رهبری  پایبندند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با برشمردن موفقیت های انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف علمی، صنایع موشکی، ماهواره و دارو گفت: این توسعه در بخش های فرهنگی هم تداوم داشته و دارد بطوریکه فرهنگ انقلاب اسلامی به سراسر جهان صادر شده است .

خطیب نماز جمعه دزفول تصریح کرد: تشکیل حزب الله در مقابل صهیونیستها ، گسترش تشیع دربین ۸ تا ۱۲ میلیون نفر در نیجریه وحدود سه میلیون نفر در اندونری نمونه هایی از این موفقیتها است و امام فقط  به دنبال وحدت اسلامی در بین مسلمانان جهان بود

امام جمعه موقت دزفول با موفقیت خواندن پیروزهای اخیر در سوریه ونقش مقاومت در این پیروزیها گفت: اگر جوانان رشید ما به آنجا اعزام نمی شدند ما باید در کرمانشاه و ایلام در مقابل تروریستها مقابله میکردیم و حتی اندک اعتراض دراین زمینه احمقانه است چرا که سوریه خاکریز اول ماست.

لزوم تبعیت از قانون

دکتر خسرو پناه با اشاره به جایگاه قانونی شورای نگهبان  در امر انتخابات گفت: هرکس تایید شد یا نشد بعدها نباید روی آن دعوا شود باید در فکر انتخاب اصلح بود و دعواهای بچگانه باید کنار رود .

وی افزود: شورای نگهبان شورایی است که به دقت بررسی می کند و حتی اگر کسی آن را قبول نداشته باشد باید قانون را بپذیرد، شورای نگهبان که تابع سلائق شخصی نیست بلکه طبق ضوابط خودش عمل می کند.

تبیین شاخص های یک نماینده مجلس

حجت الاسلام  والمسلمین عبدالحسین خسروپناه همچنین با اشاره به انتخابات پیش رو در هفتم اسفند گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان دزفول پیچیدگی هایی نسبت به دیگر شهرهای کشور دارد و علاوه برنکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند و  شاخصه های تدین، دلسوزی، خدمات رسانی، پایبندی به ارزش های انقلاب، نماینده مردم باید برای تامین امنیت در این شهرستان برنامه داشته باشند .

وی با تقدیر از اقدامات نیروهای انتظامی  بر حفظ امنیت پایدار در شهرستان تاکید کرد و گفت: اگر مردم احساس امنیت نکنند، نخبگان و پزشکان و صاحبان صنعت از شهر مهاجرت می کنند.

امام جمعه موقت دزفول در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه نماینده مجلس باید برای تحکیم وحدت برنامه داشته باشد، افزود: دعوا و گسترش اختلاف قومی نشانه خیانت است و کاندیداها برای تامین امنیت پایدارباید برنامه داشته و به شعار دادن اکتفا نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه  رونق اقتصادی شهرستان و تامین معیشت مردم را از دیگر ضرورت های برنامه کاندیداهای مجلس دانست و گفت:ظرفیت های فراوانی در زمینه های مختلف در دزفول وجود دارد که باید از این ظرفیت ها در راستای اشتغالزایی و ایجاد کسب و کار استفاده کرد.

امام جمعه موقت دزفول  افزود: شهرستان دزفول سه برابر شهرمحلات که شهر گلهاست گل تولید می کند که باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.

متن کامل خطبه ها:

خطبه اول:

در آغاز سخن همه شما مؤمنین و مؤمنات و مخصوصا نفس خودم را به تقوای الهی، ورع و پرهیزگاری دعوت می کنم.

نبی گرامی اسلام محمد مصطفی(ص) می فرماید للمسافر من زاد فمن لم یتزود و سافر عطب و هلک و خیر الزاد التقوی هر مسافری محتاج زاد و توشه است وقتی مسافری از مبدأ به مقصدی سفر می کند مخصوصا اگر سفرش طولانی باشد و در بین راه امکان تهیه غذا نباشد باید زاد و توشه خود را فراهم کند.

بعد فرمود اگر کسی سفر کند و زاد و توشه ای فراهم نسازد این شخص نابود می شود عطب و هلک نابود می شود و به هلاکت می رسد و بعد فرمود الخَیرَ الزّاد التَّقوی بهترین و برترین زاد و توشه، تقوای الهی است چون همه ما در این دنیا در حال سفر هستیم و مسافر در این دنیا باید زاد و توشه خود را مهیا کند و در این سفر دنیا بهترین زاد و توشه، تقوا است. تقوای الهی و پرهیزگاری انسان را تأمین می کند که بتواند این مسیر و مسافت را به راحتی طی کند.

این ایام مبارک مخصوصا ۵ جمادی الاولی سالروز ولادت باسعادت دخت گرامی امیرالمؤمنین(ع) حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار و بهورز در پیش روی ما می باشد که به همه شما عزیزان مخصوصا به بانوان و بویژه به همه پرستاران و بهورزان تبریک عرض می کنم.

چون دأب و عادت ما این بود که در خطبه نخست به بحث آیین معاشرت اسلامی می پرداختیم به همین مناسبت که ایام ولادت باسعادت حضرت زینب کبری(س) است به ذهنم رسید که خوب است این بحث آیین معاشرت را از منظر سیره و سنت زینب کبری(س) مختصر بحث کنیم و فقط به چند نکته اشاره می کنم.

نکته اول اینکه زینب کبری(س) یک مادر موفق بود، یعنی یکی از دغدغه های این بانوی بزرگوار تربیت فرزندان صالح بود و اینکه انسان های وارسته، صالح، مؤمن و متقی تربیت شوند.

نقش مادری نقش خیلی مهمی است. متأسفانه الان در جامعه این فکر دارد رواج پیدا می کند که خانم ها هر چقدر بیرون کار کنند و شغل بیرون از منزل داشته باشند این افتخار است اما اگر مادری توانست چند فرزند صالح تربیت کند مثل اینکه این خیلی افتخار بزرگی نیست.

من نمی خواهم بگویم خانم ها در بیرون از منزل اشتغالی در شأن خود نداشته باشند چون اشکالی ندارد البته به شرطی که شأن زن و آن جایگاه و منزلت زن از بین نرود و ارتباط نادرست با نامحرم نباشد.

مسئولیت تربیت فرزند نقش و کار مهمی است. مادری که تلاش کند هم شیر پاک و حلال به فرزندانش بدهد و هم آنها را با خدا و پیغمبر(ص)و اهل بیت(ع) مأنوس کند خیلی کار مهمی کرده است، تربیت فرزند جامعه سالم را ایجاد می کند چون خانواده صالح و سالم جامعه صالح بوجود می آورد.

فرزندان حضرت زینب(س) آنگونه تربیت شدند که حاضر شدند در راه امام حسین(ع) به شهادت برسند. حضرت زینب(س) عون و محمد خود را در راه قیام و نهضت امام حسین(ع) در راه خدا داد و این فرزندان نیز با افتخار رفتند و وارد کارزار شده و جزء شهدای کربلا شدند. اگر این ۲ فرزند انسان های مؤمن، متقی و وارسته ای نبودند که نمی آمدند در رکاب امام حسین(ع) بجنگند و از ولی زمانشان حمایت کنند، این نشانه تربیتی بود که مادرشان حضرت زینب کبری(س) داشت.

نکته دوم اینکه حضرت زینب(س) همسر بسیار خوبی بود. در بعضی از مطالب تاریخی آمده است که عبد الله بن جعفر از عظمت، محبت و جایگاه حضرت زینب(س) سخن گفته و او را بعنوان همسری وارسته معرفی کرده است.

همسر داری جهاد در راه خداست و این از آن نکاتی است که متأسفانه بعضی فمینیست ها ترویج می کنند که همسرداری چه معنایی دارد؟ این شبهات غلط است.

اگر یک زنی در قبال خدماتی که شوهر می کند چون وجوب نفقه به عهده مرد و شوهر است و زن از آن طرف به شوهرش برسد و محبت و انس بورزد و خدمت کند این جهاد دراه خداست و ثواب و عبادت به شمار می آید. این یک نکته الگویی است که از این بانو می توان استفاده کرد.

نکته سوم اینکه یکی از القاب زینب کبری(س) عقیله بنی هاشم بود.عقیله از عقل است یعنی زینب کبری(س) انسانی عاقله بود.

عقل معنایش این نیست که اگر کسی بتواند خوب استدلال کند و مثلا منطق و ریاضیات بلد باشد عاقل است چون گاهی اوقات در محافل علمی وقتی از عقل سخن به میان می آید می گویند عقل یعنی قوه عاقله که همان قوه استدلال گر است و هر کسی که از قدرت منطقی، عقلانی و استدلال گر برخوردار باشد این آدم خیلی عاقل است ولی عاقله تنها این نیست، بله البته اگر کسی اهل استدلال و منطق باشد خوب است.

بعضی ها اهل احساسات هستند و احساسات آدم ها را زود تغییر می دهد، بادی از یک طرف می وزد او به آن سمت می رود جهت باد که تغییر کرد مسیر او هم عوض می شود این افراد انسان هایی هستند که اهل احساسات می باشند نه استدلال.

قرآن می فرماید “قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَکُمْ “در این آیه به کسب استدلال، برهان، منطق و عقلانیت توصیه شده است اما یکی از ویژگی های دیگر عقلانیت این است که شخص از آن دانشی که دارد هم دانش را درست کسب کند و هم درست عمل کند.

عاقل کسی است که بر اساس علمش برای خود بهشت می سازد. العَقلُ ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمانُ‌ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجِنان این جایگاه عقل است و چنین کسی را قرآن و روایات به حکیم تعبیر می کنند و انسان حکیم انسانی است که درست بیاندیشد و به آن اندیشه درست بگونه ای صحیح عمل کند چون بعضی ها اندیشه شان درست است و خوب می فهمند اما خوب عمل نمی کنند، بعضی ها ممکن است اتفاقی کار خوبی انجام دهند اما اندیشه درست ندارند.

زینب کبری(س) عقیله بنی هاشم بود به همین معنایی که عرض کردم، یعنی هم خوب می اندیشید و هم خوب عمل انجام می داد.

نکته چهارم اینکه زینب کبری(س) را در سیره عملی و آیین معاشرت بعنوان الگوی خود قرار دهیم این بود که زینب(س) اهل قرآن و مفسر قران بود، یعنی خانم هایی که در مدینه بودند از زینب کبری(س) آموزش درس قرآن می دیدند و تفسیر قرآن را از آن بانوی بزرگوار بهره می بردند. ظرائف، معانی، اشارات، بواتر و تأویلات قرآن را از زینب کبری(س) یاد می گرفتند.

چقدر خوب است که ما در جامعه خود آنقدر بانوان عالمه، فاضله، مفسره و دین شناس داشته باشیم که وقتی خانم ها سؤالی دارند از یک عالم روحانی مرد نپرسند بلکه از یک عالمه سؤال کنند و مسائل دینی را از آن شخص فرابگیرند، و زینب کبری(س) این ویژگی را داشت.

حضرت زینب(س) انس با قرآن داشت. عزیزان سفارش شده ایم که همه ما هر روز با قرآن انس بگیریم ولو چند آیه قرآن را بخوانیم و یا حداقل هر روز آیة الکرسی را بخوانیم اما خیلی خوب است هر روز یک صفحه قرآن خوانده شود و اگر کسی توفیق دارد یک جزء قرآن را بخواند و با قرآن یک انسی داشته باشد و روزی نگذرد که چهره  و نگاه ما به صفحات قرآن نخورد و ۴ آیه قران را تلاوت نکنیم، چون این خوب نیست. زینب کبری(س) از مکتب امیرالمؤمنین(ع) و فاطمه زهرا(س) یاد گرفته بود که با قرآن انس داشته باشد.

نکته پنجم نقش پرستاری او نسبت به بیمار کربلا است. اصلا به همین خاطر روز ولادت حضرت زینب(س) را روز پرستار و بهورز معرفی کردند و خیلی وجه تسمیه بجایی است چون یکی از مأموریت های حضرت زینب کبری(س) در کربلا پرستاری از امام سجاد(ع) بود.

امام سجاد(ع) خود این را بیان می کند، شیخ مفید در الارشاد می گوید علی بن الحسین(ع) فرمود آن شبی که پدرم در بامداد آن کشته شد و به شهادت رسید من نشسته بودم و عمه ام زینب از من پرستاری می کرد.

این قصه معروف را همه شنیده اید که حضرت(ع) می گوید در این هنگام پدرم در چادر خود به سر می برد و جون که غلام آزاد شده ابوذر بود مشغول اصلاح و تعمیر شمشمیر بود که امام حسین(ع) آن اشعار معروف ۳ بیتی را خواند یا دَهرُاُفّ لَکَ مِن خَلیلِ. کَم لَکَ بِالاِشراقِ وَ الاَصیـلِ این اشعار را در این موقعیت حضرت(ع) بیان کرد و آنجا امام سجاد(ع) می فرماید عمه ام زینب از من پرستاری می کرد.

این یک مقام، منزلت و ارزش است و پرستاران و بهورزان ارزش خدمت به بیماران را کم ندانند و خیال نکنند این کار کم ارزشی است. من دیده ام بعضی پرستارها واقعا خسته می شوند، گاهی اوقات بیمار است و ناله می کند و به هر حال ممکن است گله کند و نق بزند ولی پرستار باید با زبان خوش و با اخلاق حسن به بیمار خدمت کند و این کار، کار زینبی است و این را دست کم نگیرید.

مسئولان نیز باید قدر پرستاران و بهورزان را بدانند و نسبت به نیازهایشان، معیشتشان و مسائلشان توجه داشته باشند و حرمت آنها را نگه بدارند و پرستاران نیز باید حرمت بیماران را نگه بدارند و این کار را عبادت و ارزش معنوی بدانند.

کار پرستاری را با حقوقی که می گیرند مقایسه نکنند و بگویند مگر حالا ما چقدر حقوق می گیریم؟ بله ممکن است واقعا حقشان بیش از این باشد اما نفس کار مهم است، مثل کسانی که به هر حال در مقابل دشمن می ایستند و مبارزه می کنند اینها که به خاطر حقوقشان نمی جنگند بلکه به خاطر حفظ جامعه و حریم کشورشان می جنگند.

مطلب بعد بحث پیام آوری عاشوراست که نکته بسیار مهمی است و دقیقا زینب کبری(س) مصداق این آیه شریفه است “ألَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَ کَفَی بِاللَّهِ حَسِیباً” حضرت زینب(س) تبلیغ رسالت الهی را داشت بدون اینکه ذره ای عقب نشینی کند. اگر زینب کبری(س) نبود نه تنها قیام حسین بن علی(ع) در کربلا خاموش می شد که رسالت رسول الله(ص) نیز ادامه پیدا نمی کرد.

زینب کبری(س) علاوه بر اینکه پیام آور عاشورا بود استمرار بخش رسالت رسول الله(ص) نیز بود و نهضت های سیستان، مدینه، توابین و نهضت های بعدی تا نهضت هایی مثل سربداران و نهضت های دوره صفویه و بعد و حتی نهضت انقلاب اسلامی همه از برکت قیام حسین بن علی(ع) است که پیام آور آن زینب کبری(س) بود.

سید بن طاووس این مطلب را نقل می کند و من از ایشان نقل می کنم که شبیر بن خزیم اسدی می گوید زینب دختر علی را چنان دیدم که هیچ زنی به سخنوری او نبود، خیلی حرف است، حضرت زینب(س) این همه عزیزان و پاره های تنش را از دست داده است ولی خطبه می خواند و سخنوری می کرد که مردم تعجب می کردند این چه کسی است؟

شبیر می گوید زینب دختر علی را چنان دیدم که  هیچ زنی به سخنوری او نبود، گویی که از زبان پدرش علی سخن می گفت، حتی بعضی ها می گویند وقتی زینب(س) سخن می گفت ما یاد علی و خطبه های امیرالمؤمنین(ع) می افتادیم، نقش استمرار در اینجا خود را نشان می دهد، واقعا اگر این خطبه های زینب(س) نبود، اگر زینب(س) رسالتی که به عهده داشت را درست انجام نمی داد چیزی نمی ماند و دین پیغمبر(ص) از بین می رفت چون اصلا قیام امام حسین(ع) برای همین بود و ایشان فرمود و علی الدین والسلام.

نکته مهم اینکه حضرت زینب(س) با این همه فعالیت های اجتماعی و خطبه های غرایی که می خواند ولی می بینیم که حجاب و عفاف خود را نیز حفظ می کرد و این خیلی مهم است ولی الان تا یک خانمی می خواهد یک کار اجتماعی کند خیال می کند که به طور مثال باید فکلش بیرون بیاید و یک جوری خود را در معرض نامحرم قرار دهد تا این خانم، یک زن اجتماعی شود نه، زینب(س) یک زن اجتماعی بود اما عفاف و آن صفات تقوایی زنانه را در نهایت، رعایت می کرد و ما باید این را یاد بگیریم و از سیره زینب(س) آموزش ببینیم نه از این فمینست هایی که حتی زندگی ابتدایی خانوادگیشان را نمی توانند درست اداره کنند، عفاف، حجاب و پارسایی زینب(س) برای مردان و زنان درس است.

خداوندا قسمت می دهیم ما را از این حریم زینبی(س) دور مساز.

خدایا قسمت می دهیم به عزت و جلالت امنیت حرم زینبی(س) را دوباره برگردان و توطئه دشمنان این حرم مخصوصا داعشیان را به خودشان برگردان.

خطبه دوم:

أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسی وَ نَفسی وَ نَفسی بِتَقْوَى اللَّهِ در این خطبه مجددا نفس خودم و شما مؤمنین و مؤمنات را به تقوای الهی سفارش می کنم و امیدوارم خدای سبحان توفیق دهد تقوای بینشی، منشی، نگرشی، کنشی، فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی داشته باشیم چون تقوا در همه زمینه ها لازم است. از خدا می خواهیم بحق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از این تقواهای الهی برخوردار باشیم.

در خطبه دوم چند مطلب است که باید عرض کنم البته برای اینکه عزیزان خیلی خسته نشوند سریع و کوتاه این مطالب را عرض خواهم کرد.

اول اینکه لازم است ایام الهی و مبارک دهه فجر و جشن ۳۷ سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را که واقعا باید از یوم الله به معنای دقیق کلمه یاد کرد را خدمتتان تبریک عرض می کنم.

این ایام را که ایام خود شماست و ایام مبارکی است که بدست شما و به اذن الله تحقق و استمرار پیدا کرد را تبریک عرض می کنیم. از همه مردم عزیز و مؤمن این شهرستان که با همت، رشادت، ایمان، اخلاص به انقلاب و امام(ره) و رهبری در راهپیمایی دیروز شرکت کردند و انصافا راهپیمایی باشکوهی بود تشکر می کنم.

از جوان های عزیزی که حضور داشتند، عزیزان مدارس که با عشق و علاقه حضور پیدا کرده بودند و پرچم شکوهمند جمهوری اسلامی را به دست داشتند، روحانیت عزیزی که در بخش های مختلف این راهپیمایی حضور داشتند، دانشگاهیان عزیز، استادان، دانشجویان، کارمندان دانشگاه، نظامی ها، انتظامی ها و همه اقشار مختلفی که در این راهپیمایی حضور داشتند و با شعارهای خود آن استقامت و مقاومت خود را به دشمنان عرضه کردند تشکر می کنم.

شرکت در راهپیمایی کار ارزشمندی بود که من جا دارد از تک تک شما عزیزان تشکر کنم و دست همه شما را می بوسم و از اینکه محبت کردید و انقلاب خود را اینگونه پشتیبانی می کنید باید سپاسگذار باشیم همچنین از صحبت های خیلی خوب امام جمعه محترم و فرماندار محترم تشکر می کنیم.

از همه اقشار و عزیزان مخصوصا عزیزان نیروی انتظامی که مسئولیت سنگین تری به عهده داشتند و عزیزانی که مسئولیت صوت راهپیمایی را به عهده داشتند تشکر می کنیم، راهپیمایی خیلی خوب مدیریت و اداره شد، و از همه عزیزان که شاید بعضی از اسامی و عناوین یادم نمانده باشد سپاسگذاریم، انقلاب خودتان است و این جشن پیروزی نظامی است که متعلق به خود مردم است و انشاء الله خداوند به همه شما توفیق دهد و این راهپیمایی جزء عبادات شما ثبت شود.

عزیزان این انقلاب اسلامی در طول تاریخ بی نظیر است، یعنی هیچ یک از انقلاب های دنیا مثل انقلاب فرانسه، آمریکا و انگلیس اینگونه نبوده است البته اکثر انقلاب ها مردمی شروع شده ولی مردمی استمرار پیدا نکرده و بعضی هایشان واقعا با بحران هایی روبه رو بوده اند به طور مثال وقتی انقلاب انگلیس در قرن ۱۷ اتفاق افتاد کل شهر لندن آتش گرفت و بین مشروطه خواه ها و سلطنت طلب ها خیلی درگیری بود که در نهایت ترکیبی بین مشروطیت و سلطنت درست کردند و هنوز می بینید که کشور انگلستان هم یک کشور دموکراتیک و هم سلطنتی است چون الان ملکه حاکم است و گاهی اوقات پادشاه حاکم است، ولی جمهوری اسلامی ایران به معنای دقیق کلمه هم جمهوریت و هم اسلامیت بود یعنی مردم انقلاب کردند و مردم انقلاب را حفظ کردند و قدم به قدم از ابتدای پیروزی انقلاب زمانی که دشمنان توطئه می کردند و نقشه می ریختند مردم مراقبت می کردند و کمیته انقلاب اسلامی که سالگردش هفته آینده است را مردم راه انداختند.

مردمی که انقلاب کردند خودشان هم این انقلاب را حفظ کردند و بعد در دوران دفاع مقدس نیز شما می بینید که تمام پیشرفت هایی که در کشور اتفاق افتاده و انتقال آب، برق و گاز به روستاها کار مردم بوده و جهاد سازندگی نیز کار مردم بوده و هر جا می بینیم که مردم حضور داشتند توسعه هم همراهشان بوده است.

الان و در حوزه مباحث علمی اینهایی که تولید علم دارند و در صنایع مختلف، موشک، ماهواره، صنایع دارو و صنایع دیگر و امور فرهنگی آمده و قدمی برداشته اند و موجب توسعه کشور شده اند مردم بوده اند که با عشق و علاقه این کار را انجام داده اند.

مردمی که با انگیزه اسلامی حرکت و قیام کردند این انقلاب را نگه داشته اند، یعنی مردمی که عضو نهضت آزادی و حزب توده نبودند وعضو احزاب مختلف نبودند و جزء توده مردم بودند که واقعا دغدغه دینی و ارزش های اسلامی را داشتند انقلاب را به اینجا و به ثمر رساندند و لذا به معنای دقیق کلمه این انقلاب یک انقلاب مردمی است بدون اینکه ما بدنبال گرفتن یک وجب خاک باشیم یعنی نه تنها اجازه ندادیم و شما مردم اجازه ندادید که یک وجب خاک سرزمینتان را بگیرند بلکه به دنبال این نبودید که یک وجب خاک بگیرید و به دنبال کشورگشایی نبودید.

فرهنگ انقلاب اسلامی به سراسر دنیا صادر شده و اینکه می بینید یک حزب الهی در مقابل رژیم صهیونیستی که اراده می کرد می آمد بیروت را می گرفت و تصرف می کرد تشکیل می شود و الان ۳۳ روز می جنگد و یک وجب خاک لبنان را نمی تواند بگیرد و شکست می خورد، این از برکت انقلاب اسلامی است.

سالگرد شهادت شهید موسوی که حزب الله را تأسیس کرد را در پیش رو داریم. حزب الله با دست خالی و در حالی که هیچ چیز نداشتند اما ایمانی که از انقلاب اسلامی و امام (رضوان الله تعالی علیه) به دستشان رسیده بود حزب الله را تأسیس کردند و در مقابل رژیم صهیونیستی که کل جهان عرب و ناسیونالیزم عربی متحد شدند ولی پس از ۶ روز دیگر نتوانستند مقاومت کنند و شکست خوردند، مقاومت کردند و رژیم صهیونیستی در۳۳ روز که فقط با حزب الله می جنگید شکست خورد و این ایمانی است که از انقلاب اسلامی دارند، این ایمانی که به نیجریه رفت و در کوتاه ترین زمان بین ۱۲-۸ میلیون نفر شیعه بوجود آورد، این ایمانی که وقتی به اندونزی رفت در کوتاهترین زمان حدود ۳ میلیون نفر به تشیع گرایش پیدا کردند در حالی که ما اصلا تبلیغ تشیع در دنیا نداشتیم یعنی تفکر امام(ره) تفکر وحدت بود و اصلا دنبال ترویج تشیع نبود.

وقتی انقلاب اسلامی صادر شد خیلی از اهل سنت مجاهد دیدند عجب این تفکر درست است. ما در سفری که در ماه صفر برای مراسمی که در واتیکان برگزار می شد رفتیم که البته اکنون فرصت نیست که گزارش آن را مفصل خدمتتان عرض کنم، همان روزی که به روم رسیدیم شب اربعین بود و یک جوان ایتالیایی به هتلی که مستقر شده بودیم آمد.

ایشان از آمدن ما اطلاع پیدا کرده بود و آمد و گفت ما یک مجلسی به مناسبت اربعین حسینی داریم که می خواهیم در این مجلس حضور پیدا کنید و صحبت کنید.

من سؤال کردم مگر در رم هم شیعه هست که برای امام حسین(ع) مجلس بگیرند؟ گفتند بله، از کشورهای مختلف از جمله ایتالیا شیعیانی هستند و خود ایشان ایتالیایی بود، سؤال کردم، گفت بله من شیعه هستم، گفتم شیعه بودید؟ گفت خیر، پدرم و جد و آبادم همه کاتولیک بودند و همین الان نیز پدر و مادرم و تمام فامیلهایم کاتولیک هستند و اصلا شیعه نیستند.

گفتم چطور شد تو شیعه شدی؟ گفت من اولین سؤالم این بود که انقلاب اسلامی ایران یعنی چه و چیست؟ و این جوان ایتالیایی از ایتالیا به ایران می آید و ۳ ماه فقط زبان فارسی را یاد می گیرد که بتواند کتاب های فارسی را بخواند و بعد آثار فارسی را می خواند و کتاب های بعضی از شخصیت ها را مطالعه می کند و حقیر را نیز می شناخت و به هر حال می گفت در تهران بعضی جلسات شما را هم آمده ام و به هر حال شناخت داشت.

ما به این مجلس رفتیم و دیدیم یک جمعیتی در آنجا حضور دارند که جمع قابل توجهی از آنها کسانی بودند که اصلا شیعه و مسلمان نبودند و شیعه شده اند. این جوان ایتالیایی قبلا کاتولیک بوده و بعد شیعه شده و یک ساختمانی را اجاره کرده که از پول پدرش اجاره این ساختمان را می پردازد فقط برای اینکه شیعیان بتوانند در رم و در مرکز کاتولیک پاتوقی داشته باشند.

بعد از صحبت مراسم سینه زنی داشتند و اصلا یک سینه هایی می زدند که من اشکم می ریخت، خدایی اینها چه عشقی به امام حسین(ع) دارند، این عشق از کجا آمده؟ این فکر، اندیشه و محبت از همین انقلاب اسلامی است.

یک زمانی واتیکان اصلا مذهب شیعه را تصور نمی کرد و خیال می کرد اسلام یعنی اهل سنت اما الان به جایی رسیده که می گوید ما از اسلام شیعه را یک مذهب عقلانی می شناسیم و مهمترین همایش بین المللی خودشان را برگزار می کنند و می گویند ما از اسلام فقط می خواهیم نمایندگانی شیعه از حوزه علمیه قم به اینجا بیایند و صحبت کنند و نظر اسلام را بیان کنند.

معاون پاپ به من می گفت که ما یک سؤال و فتوایی از رهبر شما می خواهیم حالا درباره مسئله ای که من عرض نمی کنم، من سؤال کردم که شما از جاهای دیگر و از الازهر و از علمای دیگر شیعه هم نظر خواسته اید؟ گفتند نه، ما آیت الله خامنه ای  را رهبر جهان اسلام می شناسیم و ایشان نظری بدهند می گوییم نظر علمای اسلام این است، این خیلی حرف است، این جایگاهی است که انقلاب اسلامی ایجاد کرده است و این از برکت خون شهداست، این از برکت قطره، قطره خون شهداست و این از برکت زحمات جانبازان و خانواده های شهداست، و این انقلاب اینگونه بدست آمده است.

از زمان پاپ ژان پل دوم که ترور صورت گرفت برای پاپ های بعدی ماشین ضدگلوله گذاشتند و دیگر مراقب بودند، بعد از پاپ ژان پل دوم پاپ بندیکت شانزدهم نیز ماشین ضد گلوله داشت اما پاپ فرانسیس که همین پاپ فعلی است وقتی که پاپ شد گفت ماشین ضد گلوله را بردارید من رهبر مسیحیان کاتولیک هستم ماشین ضدگلوله یعنی چه؟ با ماشین معمولی در بین مردم و زندانی ها می رود و دست و پاهای زندانی ها را می شوید و خیلی متواضعانه، اخلاقی و عارف مسلک است، رفتار پاپ فرانسیس خیلی برای ما جالب بود و گفتیم این چه پاپ جالبی است، بعد همین پاپ فرانسیس می گفت من این سیره عملی را از امام خمینی(ره) یاد گرفته ام و خودش این را می گوید یعنی عرفان امام(ره) بر روی پاپ اثر گذاشته است، تفکر توجه به محرومین بر روی بزرگترین رهبر مسیحیان دنیا اثر گذاشته است، این روحیه استکبار ستیزی انقلاب اسلامی بر روی دنیا اثرگذاشته است اما این چطور بدست آمده است؟

بعضی از مهمان های خارجی که به ایران می آیند ما آنها را به جماران و کاخ شاه می بریم و خدا شاهد است که من مکرر دیده ام بعد در جلساتی که داشتیم گریه می کردند و می گفتند ما نمی دانستیم این امام چه کرده است ولی خانه او و کاخ شاه را که دیدیم فهمیدیم چرا امام اینقدر توی قلوب نفوذ کرده است، او قلب ها را تسخیر کرده است نه زمین ها را و این مهم می باشد.

عزیزان حضرت آقا در سخنرانی اخیرشان فرمود مراقب باشید انقلاب اسلامی در نیمه راه خودش است و همچنین فرمود دشمن بدنبال بازداشتن حرکت جمهوری اسلامی است، جمهوری اسلامی همیشه در حال حرکت در اخلاق، عرفان، استکبار ستیزی، علم و مسائل مختلف بوده و می خواهند جلوی این حرکت را بگیرند و این کار دشمن است لذا بدنبال جنگ نرم و ایجاد  اختلافات قومی، شیعه و سنی، روحانی و حوزوی و دانشگاهی هستند، چون می خواهد جلوی حرکت انقلاب را بگیرد.

عزیزان دشمن آرام نمی نشیند و شب و روز جان می کند برای اینکه نقشه بکشد، آمریکا بدنبال این است و اینکه چرا رژیم صهیونیستی مرتب عربستان را تحریک می کند که به سوریه نیرو بفرستد با اینکه عربستان خودش نیرو ندارد و نیرو اجیر می کند و به آنها حقوق می دهد که به سوریه بفرستد، عربستان تو که تا الان نیرو می فرستادی خوب الان هم بفرست، قبلا مخفیانه یعنی بدون اعلام می فرستادی و الان اعلام می کنی پس اتفاقی نیفتاده اما اینکه چرا اعلام می کند؟ چون آنها پیروزی های اخیر سوریه را دیده اند و احتمال می دهند که بچه های حزب الله حلب را بگیرند بنابراین از این می ترسند.

عزیزان سوریه سنگر مهم ماست و اگر عزیزان ما الان در سوریه نبودند الان باید در کرمانشاه و در ایلام می جنگیدند. این اعتراض احمقانه ای است که بعضی ها می گویند چرا جوان های ما سوریه بروند؟ این افراد باید  تاریخ جنگ های صلیبی را بخوانند اگر در جنگ های صلیبی فاطمیون به سلجوقیان روم کمک می کردند و منطقه سلجوقیان دست صلیبی ها نمی افتاد دیگر صلیبی ها نمی توانستند بیایند و قدس را بگیرند و فاطمیون را از بین ببرند، آنقدر از فاطمیون کشتند که تا ۳ روز جنازه ها توی قدس بر روی زمین بود و کسی نبود جنازه ها را جمع کند.

سوریه خاکریز اول ماست و جوان های ما با عشق و اخلاص می روند ولی یک عده احمق و دیوانه پشت سر این شهدا حرف می زنند و اینقدر بی بصیرت هستند یعنی دشمن باید به کرمانشاه و ایلام بیاید و بعد ما با او بجنگیم، ببینید منطقه را چقدر ناامن کرده اند، کشوری به امنیت ایران در منطقه وجود ندارد و حتی در کشورهایی مثل فرانسه، ببینید کشور فرانسه نتوانست جلوی یک تروریست را بگیرد و ما لحظه به لحظه با تروریست ها مواجهیم و این سربازان انقلاب مقابله می کنند و امنیت را در کشور ایجاد کرده اند.

خیلی باید مراقب این نهضت بود و یکی از راه های مراقبت همین انتخابات است، انتخابات مجلس خبرگان که بسیار مهم و تعیین کننده است و انتخابات مجلس شورای اسلامی.

اول این نکته را عرض کنم، دوستان اجرایی و هیئت های نظارت و شورای نگهبان زحمت کشیدند و بحث تأیید صلاحیت ها را مطرح کردند و ظاهرا تا ۲۷ بهمن فرصت است و دیگر هر کسی تأیید شد و یا تأیید نشد تا این زمان مشخص می شود و بعد از آن سر اینکه چرا این فرد تأیید شد و یا تأیید نشد نباید دعوا باشد.

باید به فکر این بود که اصلح چه کسی است که باید به مجلس برود؟ دنبال این باید بود. این دعواهای بچه گانه باید کنار برود و باید به فکر مسائل کشور بود و شورای نگهبان شورایی است که با دقت در حال بررسی است و اگر کسی تصمیم شورای نگهبان را قبول ندارد ولی باید قانون را بپذیرد و اگر قانون را نپذیرد دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

ممکن است بنده یک جایی بگویم ای کاش شورای نگهبان این آقا را تأیید می کرد و ای کاش آن آقا را تأیید نمی کرد، آیا شورای نگهبان باید تابع سلایق شخصی من و امثال من باشد یا طبق ضوابط خود عمل کند؟، به قانون اعتماد کنید.

جالب این است بعضی از افرادی که خودشان توسط شورای نگهبان تأیید شده اند دارند به شورای نگهبان اعتراض می کنند آیا شورای نگهبان را قبول داررید یا ندارید؟ اگر دارید پس الان هم بپذیرید و اگرندارید پس آن موقع که شما را تأیید کردند نپذیرید، اینکه تناقض است.

الان دیگر وقت آن است که ببینیم اصلح کیست؟ در بحث مجلس خبرگان الحمدلله نهادی به نام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و من به نظرم می رسد همانطوری که حضرت آقا فرمود این بحث لیست ها می تواند یک اطمینان به افراد دهد و این ظرفیت خوبی است که ما راحت تر درباره مجلس خبرگان تصمیم بگیریم البته معنایش این نیست که اگر کسی نسبت به شخص دیگری اطمینان پیدا کرده که اصلح است به او رأی ندهد و رأی دادن به آن شخص هیچ اشکالی ندارد.

مجلس شورای اسلامی قدری پیچیده است مخصوصا در بحث دزفول نیز پیچیدگی خاص خود را دارد. من علاوه بر آن شاخصه هایی که مقام معظم رهبری مکرر فرموده اند که انسانی باشد مؤمن، متدین، دلسوز مردم، به فکر خدمت رسانی به مردم، با تقوا و پایبند به ارزشهای اسلامی باشد ولی به نظر بنده می رسد که کاندیدهای عزیز باید این ۳ شاخص مهم را نیز داشته باشند البته همه آنها برای من علی السویه هستند اما باید برای این ۳ شاخص برنامه دهند و اگر برای این ۳ مورد برنامه قوی داشتند آن شخص اصلح است:

یکی برای وحدت مردم دزفول باید برنامه داشته باشد و این خیلی مهم است، اینکه بخواهد در دزفول دعواهای قومیتی درست کند این خیانت است، همه شهروندان، شهروندانی دزفولی هستند و از حق و حقوق شهروندی برخوردار هستند و هر کس بخواهد با این تبعیضات اختلافاتی ایجاد کند من معتقدم که این شخص مشروعیت ندارد نماینده مجلس شود و شروع کند دعوا راه بیاندازد، البته شعار ندهد و به او بگوییم برنامه شما برای وحدت چیست؟

مسئله دوم امنیت است که من در اینجا جا دارد از مسئولین نیروی انتظامی و فرماندهی نیروی انتظامی تشکرکنم انصافا زحمت می کشند ولی به خاطر بعضی حوادثی که اتفاق می افتد هر چند این مجرمین و متهمین را دستگیر کردند و در حادثه اخیر نیز شنیدم مجددا موفق شدند و عزیزان سعیشان مشکور و مجرم را دستگیر کردند و اعتراف کرده است ولی مسئله امنیت و احساس امنیت در دزفول مهم است.

اگر مردم احساس امنیت نکنند عزیزان فرار مغزها می شود، ما اینجا به پزشکان متخصص و دانشمندان متخصص نیاز داریم اگر احساس کنند که امنیت وجود ندارد نمی مانند. نماینده مجلس، کسی که می خواهی مردم به تو رأی دهند برنامه شما برای امنیت دزفول چیست؟ و باید برنامه دهد.

مسئله سوم معیشت مردم البته در راستای فرهنگ اسلامی مردم است. در دزفول این همه ظرفیت های کشاورزی، زمین و آب و این همه موقعیت های کار اقتصادی است، می دانید تولید گل در دزفول ۳ برابر تولید گل در محلات که شهر گل هاست می باشد، این ظرفیت را باید تأمین کند و هر کس بخواهد بیاید باید برنامه داشته باشد، در طول ۴ سال چه برنامه ای دارید؟ مثلا درصد بیکاری کاهش و اشتغال زایی افزایش پیدا کند و این ۳ مورد مهم هستند که اگر برای این ۳ مورد برنامه دارد بسم الله و بیاید.

خواهش من از کاندیدهای عزیز این است واقعا اگر تشخیص می دهید که یک کسی اصلح و توانمند تر است و برنامه بهتری دارد چه اشکال دارد به نفع او کنار بروید البته سهم خواهی نیز نکنید، اینکه بگویید حالا ما کنار رفتیم بعد به ما چه پستی می دهید یعنی چه؟ اینها را کنار بگذارید.

قطره قطره خون شهدا جلویمان را می گیرد از من که الان خطبه می خوانم تا آن کسانی که ادعا دارند، جوان ما رفته و جان خود را داده است، بعد سهم می خواهید؟ سهمی که بر قلب انقلاب سم است و قلب انقلاب را می درد، کجا می خواهیم برویم؟ مرگی که به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) جلوی پای ماست، بابا برای مردم خدمت کنید، برای این مستضعفین خدمت کنید، برای اینهایی که با این همه مشکلات در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می کنند خدمت کنید و آنها را دریابید، ببینید چه کسی واقعا توانایی بیشتر دارد؟ اگر کسی می گوید نه، من از همه اصلح تر هستم، باشد در صحنه بماند اما رقیب شکنی نکنید و علیه همدیگر تبلیغ نکنید و برنامه دهید و کار ایجابی کنید، مردم، مردمی آگاه، باشعور و مطلعی هستند و آنها تصمیم می گیرند.

خدا را قسم می دهم به عزت و جلالش، خدایا معرفت به دین، قرآن و ایمان و معرفت به نهج البلاغه و اهل بیت(ع) نصیب همه ما مرحمت بفرما….

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید