.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

طبیعت، خلقت الهی است و این خلقت الهی را باید پاس داشت و حرمت آن را نگه داشت.

طبیعت، خلقت الهی است و این خلقت الهی را باید پاس داشت و حرمت آن را نگه داشت.

چکیده خطبه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “مجد دز” همزمان با ایام ولادت باسعادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) و روز طبیعت آئین نماز جمعه با حضور مردم متدین و ولایت مدار دزفول و جمعی از مسافران نوروزی به امامت حجت الاسلام والمسلمین  خسرو پناه امام جمعه موقت دزفول در آستانه متبرک سبز قبا برگزار شد.

دعوت به تقوای الهی و تبیین سیره حضرت فاطمه زهرا (س)

خطیب جمعه دزفول در خطبه های نماز ضمن دعوت  خود و مومنین و مومنات به تقوای الهی  وتبریک سال نو به تبیین شخصیت بی بدیل حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخت و گفت: اگر وجود مقدس پیامبر فرموده است که ” فاطمه پاره تن من است ”  چون حضرت زهرا (س) با اعمال و رفتار پاک و شایسته اش و دفاع از ولایت  اوج کمال و شایستگی خود را به حدی از مرحله اعلا رساند که نبی مکرم اکرم اسلام این چنین از ایشان تمجید بعمل آوردند.

امام جمعه موقت دزفول با اشاره به ۱۳ فروردین روز طبیعت و ۱۸ فروردین روز سلامت گفت: طبیعت، خلقت الهی است و این خلقت الهی را باید پاس داشت و حرمت آن را نگه داشت. چراکه اگر این حقوق رعایت نشود تنها به طبیعت آسیب نمی رسد بلکه به بشریت هم آسیب وارد می شود.

دکتر خسرو پناه ادامه داد: این گردوغبارهایی که مردم خوزستان و ایلام و بعضی از استانهای دیگر به آن مبتلا هستند دستاورد ظلمهایی است که بشر به طبیعت وارد کرده و الان خود بشر حتی انسانهای مظلوم بیگناه هم آسیب می بینند، مخصوصا کسانی که بیماری و ناراحتی دارند.

بعضی از آلودگیهای صوتی در سطح شهر و از جمله تالارهای عروسی مردم آزاری است

امام جمعه موقت دزفول با بیان این نکته که بعضی از آلودگیهای صوتی در سطح شهر و از جمله تالارهای عروسی مردم آزاری است گفت: نمیدانم که آیا واقعا اماکن این اجازه را داده و مجوز داده اند؟ چون برای تالارها نظارتی وجود دارد. موسیقی های عجیب و غریب که نه سنتی است و نه مدرن، صداهای وحشتناک که تا چندین خیابان تا ساعت ۲ نیمه شب مردم در عذاب هستند.

حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه اظهار کرد: شخصا با مسئولین نیروی انتظامی تماس گرفته ام و گفته ام که تذکری بدهید. ما که مخالف شادی نیستیم حالا بماند که در مجالس چقدر معصیت می شود و شب عروسی دو جوان با حرام شروع می شود و بعد می گویند که چرا فرزندان ما معتاد هستند و فاسد می شوند .

هر ماشینی که صدای ضبط را بلند کرد و باعث آزار دیگران می شود جریمه شود

دکتر خسرو پناه گفت: در اینجا خطاب من به امام جمعه است که مسئول شورای فرهنگ عمومی است، قانون تصویب کنند و این نیروی انتظامی را ملزم به اجرای آن کنند و هر ماشینی که صدای ضبط را بلند کرده و باعث آزار دیگران می شود جریمه کنند بعد ببینید که درست می شود  یا نه. یا این تالارهای خصوصی که راه انداخته اند صدها هزار تومان پول می گیرند، باعث آزار مردم می شوند آیا این خوب است؟ این آزار به طبیعت هست، آزار به انسانهایی که در طبیعت زندگی می کنند هست.

الان دیگر نوبت مسئولین است یعنی مردم دیگر وظیفه خود را انجام دادند

امام جمعه موقت دزفول در بخشی دیگر از خطبه های نماز از حضور مردم در انتخابات ۷ اسفند قدر دانی کرد وگفت: در کل استان افراد شایسته ای الحمد لله وارد مجلس خبرگان شدند و افراد معتمدی وارد مجلس شورا شدند باید از همه مردم و مسئولین تشکر کنم و الان دیگر نوبت مسئولین است. یعنی مردم دیگر وظیفه خود را انجام دادند.

دکتر خسرو پناه  با مقایسه انتخابات ایران و کشورهای غربی افزود: حضور مردم ایران در انتخابات از نظر بیس جهانی امار خوبی است چرا که  الان در کشورهای دموکراتیک امریکایی و اروپایی حتی ۳۵ درصد یا ۴۰ درصد افراد واجدین شرایط شرکت می کنند و معمولا به ۴۰ درصد نمی رسد.

استفاده از ظرفیت های داخلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

امام جمعه موقت دزفول با توجه به ظرفیت های بسیار خوبی  که در دزفول برای کارآفرینتی وجود دارد  گفت: از تمام مسئولانی که دزفولی هستند در خارج از دزفول در تهران مستقر هستند و مسئولیت های مهمی دارند از همه  اینها باید استفاده کرد این حرف غلطی است که گاهی اوقات من در گوشه و کنار می شنوم که مثلا آقایان در تهران هستند چکاره هستند که مثلا می خواهند درباره دزفول تصمیم بگیرند ولی عزیزان بعضی از این عزیزان میلیاردی به خاطر مسئولیت هایی که دارند، دارند سرمایه وارد دزفول می کننند و راضی نیستند من اسم ببرم، همین بیمارستان ویژه سرطانی را کمک کردند و ساختند، بیمارستان یازهرا را دارند کمک می کنند و امکانات می فرستند که بسازنند و تکمیلش کنند

حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسرو پناه در فرازی دیگر از خطبه های نماز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل گفت: برای تحقق فر مایشات معظم له باید به مردم اتکا کرد وتابع توانمدیهای مردم بود.

دکتر خسرو پناه افزود: تقویت اقتصاد دانش بنیان ، استفاده از ظرفیت های داخلی ، اصلاحات بانکی ، جلوگیری از قاچاق وبهبود نظام گمرک کشور از مسیرهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است .

گرامیداشت علامه شهید محمدباقر صدر و شهیده بنت الهدی

امام جمعه موقت دزفول همچنین  با اشاره به ۲۸ جمادی الثانی مصادف با ۱۹ فروردین  سالگرد شهادت علامه شهید محمدباقر صدر و شهیده بنت الهدی است  گفت: در سال ۵۹ این دو بزرگوار با وضع فجیعی توسط بعث عراق و به دست شخص صدام ملعون به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه افزود:  امام راحل هم به شهید صدر و هم به آیت الله سیستانی پیشنهاد داد که وجود شما در عراق لازم است و آنجا بمانید و هر دو بزرگوار به حرف ایشان گوش کردند و الان برکات آیت الله سیستانی را در عراق مشاهده می کنید و ایشان هم در عراق ماند و حزب الدعوه را راه انداخت، تشکیلات جماعة العلما را راه انداخت.

متن کامل خطبه ها:

خطبه اول:

أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِی وَ نَفْسِی وَ نَفْسِی بِتَقْوَى اللَّهِ  شادی ارواح طیبه شهدا مخصوصا امام شهیدان اجماعا صلواتی بفرستید.

آغاز سخن شما مؤمنین و مؤمنات را مخصوصا نفس خودم را به تقوای الهی سفارش می کنم.

تقوا به معنای پرهیزکاری و دور شدن از حرام های الهی است و در یک کلمه ساده از آتش جهنم دوری گزیدن می باشد. بمناسبت جایگاهی که انسان دارد تقوای او هم متناسب با جایگاه اوست، تقوای من طلبه با تقوای یک کارگر مشترکاتی دارد اما تفاوت هایی هم هست، بعضی از وسوسه ها سراغ من طلبه می آید و سراغ یک کارگر نمی آید، سراغ یک کارگر می آید و سراغ یک کارمند نمی رود، سراغ یک کارمند می رود و سراغ یک طبیب نمی رود، سراغ یک طبیب می رود و سراغ یک معلم نمی رود، وسوسه های آدم ها متفاوت است و گاهی اوقات یک وسوسه ای سراغ مرد می آید و سراغ زن نمی رود و یک وقت سراغ زن می رود و سراغ مرد نمی آید، وسوسه های مشترکی نیز که همه ما داریم.

تَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدیدُ العِقابِ “در این آیه ای که تلاوت کردم یکی از مصادیق تقوا را تعاون بر “بِر” و عدم معاونت بر “اثم” معرفی می کند، اینکه انسان تلاش کند کاری نیک انجام دهد یا کمک کند برای اینکه کار نیکی انجام بگیرد، یک جوانی می خواهد ازدواج کند و نیاز به کمک دارد کمکش کنند، یک بیماری نیازمند است حالا این نیازمندی ممکن است مالی و یا ممکن است نیازمندی طبابتی باشد، طرف پول هم دارد که نیاز درمانیش تأمین شود اما نیاز دارد که یک پزشک حاذقی به او رسیدگی کند یا گاهی اوقات بستگان به او سر بزنند و احوالی از او بپرسند و احساس تنهایی را از او بگیرند، این “بر” و از مصادیق نیکوکاری است.

چون این ایام، ایام سالگرد ولادت بی بی دوعالم فاطمه زهرا(س) بود و ما هم معمولا در خطبه اول اگر خدا توفیقی دهد از آیین معاشرت اسلامی سخن می گوییم بنا دارم چند نکته را در این خطبه اول از این الگوی مهم یعنی آیین معاشرت در زندگی و سبک زندگی فاطمه زهرا(س) ۳-۲ نکته را عرض کنم.

همه شما در وصف این بی بی دو عالم شنیده اید سَیِّدَةُ نِساءِ الْعالَمِینَ، سَیِّدَةُ نِساءِ أهل الجنة خیلی مقام است، اینکه پیغمبر(ص) فرمود فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی پاره تن من است و اینکه فرمود إِنَّ اللّهَ تَعَالَى یَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ یَرْضَى لِرِضَاهَا این جمله خیلی حرف است یعنی رضای فاطمه(س) با رضای خدا پیوند دارد و غضب فاطمه(س) با غضب خدا پیوند دارد میدانید معنای این چیست؟ معنایش این است که رضا و غضب فاطمه(س) هیچگاه از روی هوا و هوس نیست، وقتی رضای فاطمه(س) رضای خدا را به همراه داشته باشد و غضب فاطمه(س) غضب خدا را به همراه داشته باشد یعنی فاطمه(س) انسان کامل است، یعنی فاطمه مظهر تام الهی و مظهر تام اسماء و صفات الهی است، چون انسان تا به مقام انسان کامل نرسد رضا و غضب او رضا و غضب الهی نخواهد بود، این مقام انسان کامل است.

سؤال این است چطور فاطمه، فاطمه شد؟ اینکه اهل بیت(ع) در عالم ذر از مقام معنوی برخوردار بودند سخن درستی است ولی چون در این دنیا هم انسان ها اختیار دارند می توانند مقامات والا و معنوی خودشان در عالم ذر را در این دنیا از بین ببرند یا برعکس در این دنیا فاطمه(س) چه کرد که فاطمه(س) شد و غضبش غضب الهی و رضایش رضای الهی شد؟

نگاهی به زندگی حضرت فاطمه(س) بیاندازیم، حضرت(س) چند ویژگی مهم داشت:

یک اهل زهد بود. زهد معنایش این نیست که انسان لباسی ژنده دلق و وصله بسته ای بر تن بپوشد، معنایش این نیست البته گاهی اوقات و در یک مقطعی افراد ممکن است به خاطرمشکلات اقتصادی چنین وضعی پیدا کنند. در زمان حضرت زهرا(س) هم همینطور بود، زهد یعنی دلبستگی نداشتن به دنیا ولو ممکن است در دنیا از نعمت های مادی برخوردار باشد ولی تعلق به این دنیا نداشتن و چون تعلق ندارد ثروت، مال و جایگاه خود را در خدمت خلق خدا و برای رضای خدا قرار می دهد لذا اسیر در خانه اش می آید اطعام می دهد و اسیر می دانید یعنی مسلمان نیست البته اسیر مسلمان هم بود ولی آن اسیری که آمد مسلمان نبود، کافر و مسکین در خانه اش می آید حضرت(س) اطعامشان می دهد چون انسان است. حرمت انسان را نگه داشتن مهم است.

امروز عده ای از روشنفکران می آیند و می گویند ما باید انسان محوری را از اومانیست ها یاد بگیریم، مکتب هیومنیسم می گوید اصالت انسان، انسانی که اصالت را برای انسان قائل شود و خدا را فراموش کند به انسان هم رحم نمی کند.

سارتر یک فیلسوف اگزیستانسیالیسم الحادی و ملحد است و می گوید خدا اگر از زندگی انسان بیرون رفت همه چیز برای او مجاز است و هر کاری می کند. مگر اسم حرمت انسان را بردن ولی این همه جنایت در دنیا به اسم سازمان ملل کردن این چه انسان گرایی است؟ حرمت انسان را از سیره زهرای مرضیه(س) یاد بگیرید.

امیرالمؤمنین(ع) چاه می کند و از چاه بیرون می آمد، لباس ها و بدنش با آب و گِل چاه آغشته بود که چاه را وقف فقرا و مساکین می کرد. امیرالمؤمنین(ع) میلیاردرترین انسان ها بر کره زمین بود و ثروتمند تر از علی(ع) کسی نبود اما ثروتش را اینگونه در راه خدا هزینه می کرد. در کره زمین انسانی چون علی(ع) پیدا نبود که این همه ثروت داشته باشد اما ثروت امیرالمؤمنین(ع) خرج فقرا و مساکین می شود چون تعلق نداشت فلذا به محرومین خدمت می کرد چون وجود اهل بیت(ع) مملو از ایمان است.

نبی گرامی اسلام محمد مصطفی(ص) به سلمان خطاب می کند یا سَلمانُ إِنَّ ابْنَتِی فَاطِمَةَ قد مَلَأَ اللَّهُ قَلْبَهَا وَ جَوَارِحَهَا إِیمَاناً قلب و جوارح زهرا(س) مملو از ایمان بود، این حدیث ادامه دارد، وقتی قلب، جان، اعضا و جوارح انسان مملو از ایمان باشد اینگونه زاهدانه زندگی می کند و اهل صداقت و سلامت در زندگی است و به خانواده، همسایه، جامعه، همنوعان و همشهری های خود خیانت نمی کند.

یک وقت در یک همایش خارج از ایران  یک بودایی از من سؤال کرد و گفت اگر در چین کمونیست – البته الان خیلی از مردمچین متدین شده اند- اگر یک وقت سیل و زلزله ای بیاید دیدگاه شما مسلمان ها چیست؟ گفتم ما از نظر اسلام برایمان رنج آور است و بر ما مسلمان ها لازم است حتی به آن انسان ها کمک کنیم، انسان از آن جهت که انسان است حرمت دارد نه تنها انسان حتی حیوانات نیز حرمت و حقوقی دارند، طبیعت که امروز به نام روز طبیعت است نیز حرمت و حقوق دارد، رسالة الحقوق امام سجاد(ع) را معرفی کردم و گفتم این رسالة الحقوق امام سجاد(ع) را ببینید.

مهمترین و آخرین نکته ای که عرض کنم ولایت مداری حضرت زهرا(س) است. بی بی دو عالم با اینکه انسان کامل بود و خودش از مقام ولایت برخوردار بود، زهرای مرضیه(س) امام نبود ولی ولایت داشت البته ولایت امیرالمؤمنین(ع) بر او بود اما از ولایت تکوینی و معنوی برخوردار بود لذا فرشته اعظم از جبرئیل بر او نازل شد و سخنانی گفت و امیرالمؤمنین(ع) برای فاطمه زهرا(س) کتابت کرد و به صحیفه فاطمه معروف شد، این مقام ولایت است.

بی بی دو عالم از مقام ولایت برخوردار است ولی ولایت علی(ع) را بر ولایت خود ترجیح می دهد لذا وقتی آن همه آزار کشید و آن همه ظلم ها را دید تحمل کرد ولی وقتی دید که امیرالمؤمنین(ع) را با غُل و زنجیر به مسجد برای بیعت گرفتن بردند تحمل دیدن این وضعیت ولیِ خودش را نداشت و نمی توانست این را تحمل کند و می گفت به خدا قسم می روم کنار قبر پدرم نبی گرامی اسلام(ص) و نفرینتان می کنم.

حضرت فاطمه(س) رفت یک پارچه ای از نبی گرامی(ص) داشت گفت پارچه را بر سرم می گذارم و موهایم را زیر پارچه پریشان می کنم و شما اهل مدینه را نفرین می کنم.

قربان امیرالمؤمنین(ع)، تا احساس کرد که زهرای مرضیه(س) دارد برای نفرین کردن می رود سلمان را در آن وضعیت صدا زد و گفت سلمان برو جلوی زهرا را بگیر که نفرین نکند که اگر نفرین کند مردم مدینه در زمین مدینه فرو می روند.

سلمان آمد از این بی بی دوعالم درخواست کرد که مردم را نفرین نکن. فرمود سلمان من به خاطر ظلم هایی که بر من روا داشتند نمی خواهم نفرین کنم به خاطر ظلم هایی که بر علی روا داشتند می خواهم نفرین کنم.

سلمان اصرار کرد که زهرای مرضیه(س) نفرین نکند و زهرای مرضیه(س) گفت نفرین می کنم. سلمان عرض کرد علی مرا فرستاده است که بگویم نفرین نکن و دستور علی است، این دستور ولی زمان است و او امر کرده و فرموده است و او فرمود که به زهرا بگویم نفرین مکن.

حضرت فاطمه(س) تا این جمله را شنید، این ولایت مدار تسلیم شد و نفرین نکرده برگشت. اگر انسانی به این مقام معنوی، به این عظمت، درجه و این رشد معنویت و این مقامات می رسد هیچ عاملی ندارد جز یک عامل و آن ولایت مداری است.

انسان ولایت مدار و ولایت مدار حقیقی اهل صداقت است، انسان ولایت مدار اهل ثبات ایمان است، انسان ولایت مدار به توطئه و فتنه دشمنان مبتلا و گرفتار نمی شود، انسان ولایت مدار اهل زهد است، انسان ولایت مدار حقوق انسان ها، همسایگان و خانواده را رعایت می کند، انسان ولایت مدار امکان ندارد حرمت پدر و مادر نگه ندارد نمی شود و ولایت مدار نیست.

ولایت مدار دست و پای پدر و مادر می بوسد، ولایت مدار نماز واجبش را تقید دارد، ولایت مدار اهل انس با قرآن است، ولایت مدار دلش برای استقلال کشورش می سوزد، ولایت مدار کسی است که هیچ موقع گرفتار توطئه دشمنان نمی شود.

ولایت مدار نگاه می کند ولی کجاست و به چه سمتی می رود نه جلوتر از او می رود و نه از مسیر او عقب می ماند، زهرای مرضیه(س) ولایت مدار بود لذا این همه مقامات را پیدا کرد و فاطمه(س) با این ولایت مداری فاطمه(س) شد.

پروردگارا قسمت می دهیم به عزت و جلالت ما را هم جزء ولایت مداران قرار بده.

ما را از دوستان فاطمه زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) قرار بده .

خطبه دوم:

أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِی وَ نَفْسِی وَ نَفْسِی بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى مجددا در این خطبه نفس خودم را بویژه و شما مؤمنین و مؤمنات را به تقوای الهی سفارش می کنم. انشاءالله خدای سبحان توفیق دهد که این زاد و توشه را که بهترین زاد و توشه است نصیب همه ما مرحمت کند.

سال نو را به همه شما مؤمنین و مؤمنات تبریک عرض می کنم انشاءالله که سال خوش و خرم و بابرکتی داشته باشید هم از برکات مادی و هم از برکات معنوی برخوردار باشید.

و در این سال نو توفیق یابیم که برای همه دعا کنیم. ما هم دعاگوی شما بوده و هستیم و نائب الزیاره شما در عتبات نیز بودیم. من هر مکانی از امکنه شریفه را که توفیق که تشرف داشتم دو رکعت نماز اختصاصی برای شما نمازگزاران جمعه می خواندم که انشاءالله خداوند هم به شما توفیق دهد که همراه شما بتوانیم این عتبات عالیات و شریفه را زیارت کنیم.

امروز ۱۳ فروردین روز طبیعت معرفی شده است. ۱۸ فروردین هم روز سلامت معرفی شده است. طبیعت، خلقت الهی است و این خلقت الهی را باید پاس داشت و حرمت آن را نگه داشت.

محیط زیست را باید از آلودگی ها در امان داشت و همانطورکه اشاره شد اینها حقوقی دارند و این حقوق هم اگر رعایت نشود تنها به طبیعت آسیب نمی زنیم بلکه به بشریت هم آسیب وارد می شود.

این گردوغبارهایی که مردم خوزستان و ایلام و بعضی از استانهای دیگر به آن مبتلا هستند دستاورد ظلمهایی است که بشر به طبیعت وارد کرده و الان خود بشر حتی انسانهای مظلوم بیگناه هم آسیب می بینند. مخصوصا کسانی که بیماری و ناراحتی دارند.

متأسفانه ما بعضی از این نعمتها را قدر نمی دانیم. آلودگیهای صوتی، من گاهی اوقات اتفاقاتی را که در این دارالمؤمنین می بیینم تعجب می کنم، در هیچ جای کشور این آفات وجود ندارد – ببخشید که به این صراحت عرض می کنم اگر نگویم هیچ جای دنیا نیست – خانه هایی را اجاره می دهند و تالار عروسی شده اند.

نمیدانم که آیا واقعا اماکن این اجازه را داده و مجوز داده اند یا بدون مجوز اجاره می دهند. چون برای تالارها نظارتی وجود دارد. موسیقی های عجیب و غریب که نه سنتی است و نه مدرن، صداهای وحشتناک که تا چندین خیابان تا ساعت ۲ نیمه شب در عذاب هستند.

حتی شخصا با مسئولین نیروی انتظامی تماس گرفته ام و گفته ام که تذکری بدهید. ما که مخالف شادی نیستیم حالا بماند که در مجالس چقدر معصیت می شود و شب عروسی دو جوان با حرام شروع می شود و بعد می گویند که چرا فرزندان ما معتاد هستند و فاسد می شوند و چنین و چنان.

معلوم است که چرا اینگونه است وقتی شب عروسی مشمول نفرین صدها نفر شویم معلوم است همین می شود. یا نوار ماشین را با صدای بلند روشن کرده و مردم آزاری می کنند.

در اینجا خطاب من به امام جمعه است که مسئول شورای فرهنگ عمومی است، قانون تصویب کنند و این نیروی انتظامی را ملزم به اجرای آن کنند و هر ماشینی که صدای ضبط را بلند کرده و باعث آزار دیگران می شود جریمه کنند بعد ببینید که درست می شود  یا نه.

یا این تالارهای خصوصی که راه انداخته اند صدها هزار تومان پول می گیرند، باعث آزار مردم می شوند آیا این خوب است؟ این آزار به طبیعت هست، آزار به انسانهایی که در طبیعت زندگی می کنند هست.

همسایه ای می گفت نوه من ناراحتی دارد و هر موقع که این برنامه هست که گاهی در ماه ۴-۳ بار می باشد این بچه تا چند روز ناراحتی جسمی او تشدید می یابد و ما هر کاری می کنیم درمان نمی شود.

این حقوق انسانها را چگونه می خواهید جوابگو باشید. اینجا بنده هم به مسئول شورای فرهنگ عمومی و هم به مسئول نیروی انتظامی و هم سایر مسئولانی که دخالت دارند و همه عزیزان که دخالت دارند ضمن تشکر از خدماتشان عرض می کنم به این مسئله توجه کنند و این بی بند و باری اخلاقی و بی حجابی که در این دارالمؤمنین غوغا می کند که عرض کردم بعضی از وضعیتهای لباسها را من در تهران هم نمی بینم ولی در دزفول دارد اتفاق می افتد چه کسی اینها را می خواهد رسیدگی کند چرا جدی نمی گیریم؟

البته باید کار فرهنگی هم کرد ولی قوانینی که در نظام جمهوری اسلامی مصوب مجلس است باید اجرا کنند و مقید به اجرای آن باشند.(تکبیر نمازگزاران)

۲۸ جمادی الثانی مصادف با ۱۹ فروردین است سالگرد شهادت علامه شهید محمدباقر صدر و شهیده بنت الهدی است که در سال ۵۹ این دو بزرگوار با وضع فجیعی توسط بعث عراق و به دست شخص صدام ملعون به شهادت رسیدند.

فکر می کنم شهید صدر که ۴۶ سال بیشتر عمر نکرد اگر بنده عرض کنم که من در بین این علمای معاصر نابغه ای مثل ایشان ندیده ام اغراق نکرده ام. شخص عجیبی بود بحثهای علمی متعدد که در اینجا وقت پرداختن به آ ن نیست و علاوه بر نوآوریهای علمی عُلقه ای که به ولایت و به اهل بیت داشت و رساله ای که در فدک نوشت بی نظیر است.

ایشان تصمیم گرفته بود که به ایران بیاید، حضرت امام رضوان الله تعالی علیه به ایشان گفت که باید در عراق بمانی و وجود شما در عراق لازم است. امام هم به شهید صدر و هم به آیت الله سیستانی پیشنهاد داد که وجود شما در عراق لازم است و آنجا بمانید و هر دو بزرگوار به حرف ایشان گوش کردند و الان برکات آیت الله سیستانی را در عراق مشاهده می کنید و ایشان هم در عراق ماند و حزب الدعوه را راه انداخت، تشکیلات جماعة العلما را راه انداخت.

علاوه بر کار علمی کار تشکیلاتی هم می کرد و به نظامات فکری و اجتماعی اسلامی معتقد بود و اقتصادُنا نوشت. بحثهای مهمی در ایدئولوژی اجتماعی اسلام نوشت شخصیت فوق العاده ای بود بعضی از عزیزانی که الان هستند مثل آیت الله العظمی شاهرودی که مدتی رئیس قوه قضاییه بودند از شاگردان آیت الله العظمی شهید محمدباقر صدر بودند و انصافا شاگردان زیادی را تربیت کرد. روحش شاد و انشاءالله که با اجدادش محشور باشد.

نکته بعدی گر چه از زمانش گذشته ولی به هر حال چون ما در این فاصله خطبه ای نداشتیم لازم می بینم از مردم عزیزمان به خاطر حضور پرشکوهشان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به نوبه خود و به عنوان یک طلبه کوچک تشکر کنم.

انتخابات انصافا با نشاط برگزار شد و بحمد لله در کل استان افراد شایسته ای وارد مجلس خبرگان شدند و افراد معتمدی وارد مجلس شورا شدند و باید از همه مردم و مسئولین تشکر کنم و الان دیگر نوبت مسئولین است یعنی مردم دیگر وظیفه خود را انجام دادند گر چه طبق محاسبه ای که من داشتم دیدم متاسفانه تقریبا حدود یک سوم از مردم در انتخابات شرکت نکردند و حدود یک سوم حالا کم و زیاد به سایر کاندیداها و حدود یک سوم به نماینده منتخب رأی دادند البته این آمار از نظر بیس جهانی آمار خوبی است، می دانید الان در کشورهای دموکراتیک آمریکایی و اروپایی گاهی اوقات ۴۰-۳۵ درصد افراد واجدین شرایط شرکت می کنند و معمولا به ۴۰ درصد نیز نمی رسد.

بعضی از تئوریسین های آمریکایی می گفتند آمریکا از این انتخابات مجلس، هم مجلس شورا و هم مجلس خبرگان درس بگیرد و دموکراسی آمریکا خجالت بکشد ولی در عین حال چون این مملکت مال مردم است انتظار این است که همه مشارکت کنند و هر چه مشارکت بالا باشد درست است که یک نماینده وارد مجلس می شود و ممکن است کاندیداهای بعضی از عزیزان وارد مجلس نشود ولی نفس حضور در انتخابات عظمتی برای نظام است.

اکثریت مردم در انتخابات شرکت کردند و باید از همه این عزیزان تشکر کرد و الان دیگر نوبت مسئولین محترم است، همان توصیه ای که حقیر در خطبه قبل از انتخابات عرض کردم درخواست ما و همه مردم این است که همه مسئولین شهر با کمک نماینده محترم سه مقوله امنیت، وحدت و معیشت را دنبال کنند.

در دزفول ظرفیت های بسیار خوبی برای کارآفرینی، تولید حتی تولیداتی که صادرات داشته باشند وجود دارد ولی اینها فکر، تدبیر، همدلی و همکاری می خواهد.

از تمام مسئولانی که دزفولی هستند و در خارج از دزفول و در تهران مستقر هستند و مسئولیت های مهمی دارند باید استفاده کرد، این حرف غلطی است که گاهی اوقات من گوشه و کنار می شنوم که می گویند این آقایانی که در تهران هستند چکاره هستند که مثلا می خواهند درباره دزفول تصمیم بگیرند؟

واقعا این افراد راضی نیستند که من اسمشان را ببرم ولی عزیزان بعضی از این افراد به خاطر مسئولیت هایی که دارند سرمایه های میلیاردی وارد دزفول می کنند و راضی نیستند من اسم ببرم.

همین بیمارستان ویژه سرطانی را کمک کردند و ساختند، بیمارستان یازهرا را کمک می کنند و امکانات می فرستند که بسازند و تکمیل کنند، در بخش کشاورزی و در بخش های مختلف ما مسئولانی داریم که خدمت می کنند و اصلا این روحیه، روحیه خوبی نیست که بعضی ها بگویند من یک تنه می خواهم کارهایم را انجام دهم و کاری به دیگران ندارم نه، همه باید همدلی کنند و مسئله وحدت، امنیت و یا معیشت مسائلی نیستند که کار یک نفر تنها باشد و همه باید کمک کنند و هر کس به نوبه خودش دست به دست هم دهند.

ملاصدرا این حکیم متأله یک اصطلاحی دارد و می گوید کثرت در عین وحدت، قبل از انتخابات کثرت است و کاندیداهای مختلفی هستند و مردم می آیند و رأی می دهند ولی بعد از انتخابات دیگر کثرت در عین وحدت است و همه باید همدلانه برای توسعه این شهر خدمت کنند، به این جوان هایی که الان بیکار هستند و می خواهند زندگی تشکیل دهند یا زندگی تشکیل داده اند و نیازمند به یک شغل آبرومندی هستند که بتوانند از راه لقمه حلال زندگی خود را تأمین کنند خدمت کنید و این را مسئولین باید با کمک و همدلی دنبال کنند، دیگر عرض کردم مردم عزیز وظیفه خود را درست انجام دادند و الان دیگر نوبت مسئولین است.

آخرین عرضم این فرمایش مقام معظم رهبری است که امسال را به عنوان سال “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” معرفی کردند و نکاتی هم در سخنرانی که در حرم مطهر امام رضا(ع) فرمودند می باشد.

ایشان “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” را هم به صورت کلی نگه نداشتند و توضیح، شرح و بسط دادند که معلوم شود مقصود چیست ولی چند راهکار است که من اینها را از اقتصاد دانانی که تخصص در اقتصاد مقاومتی دارند عرض می کنم و اینها اگر اعمال شود به نظرم خیلی به سرعت می شود این مسیر را طی کرد هر چند راهی است که باید در زمان کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی شود.

یکی اینکه اقتصاد دانش بنیان را باید تقویت کرد و این نکته ای است که خود حضرت آقا فرمودند.

دوم استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های نیروهای مردمی است. مردم جنگ را به پیروزی رساندند و مقابله با آمریکا را مردم توانستند به نتیجه برسانند، اقتصاد مقاومتی جز به دست مردم امکان پذیر نیست و اعتماد اول ما باید به مردم خودمان باشد البته در کنارش هم تعاملات خارجی باید داشته باشیم، اینکه بعضی ها می گویند تعامل خارجی نه نمی شود ما که نمی توانیم مثل کره شمالی زندگی کنیم آن غلط است و ما قطعا باید تعاملات خارجی داشته باشیم اما تعاملات خارجی تابع توانمندی های مردم است یعنی اول اعتماد به مردم بعد استفاده از تعاملات خارجی والا اگر اعتمادی به تعاملات خارجی داشته باشیم نه به مردم خودمان که درست نیست، عزیزان دشمن خیر ما را نمی خواهد، کی خیر ما را خواسته است؟

شما تاریخ استعمار را از قبل ۱۹ میلادی به بعد ببینید اینها به خودشان هم رحم نکردند. شما ببینید اتریش و مجارستان چقدر مساحت داشت و الان چقدر شده، اینها به خودشان هم رحم ندارند آنوقت بیایند و به ما توجه کنند، این هم نکته دوم بود.

نکته سوم اصلاحات بانکی است و شامل کاهش سود افزوده بویژه کاهش بهره بانکی برای کسانی که وام می گیرند است. البته اخیرا دولت این را مصوب کرد و سود بانکی را برای سپرده ها کاهش داد و کار خوبی بود ولی از آن طرف باید بهره وام ها را کاهش دهند که بخش صنعت وقتی می خواهد از بانک وام بگیرد از همان ابتدا دغدغه پرداخت وام ها را نداشته باشد و بتواند صنعتش را رونق دهد، اینها شدنی نیست و امر محالی نیست و اراده می خواهد.

یکی تقویت اقتصاد دانش بنیان، دوم استفاده از ظرفیت های داخلی، سوم اصلاحات بانکی و چهارم جلوگیری از قاچاق است.

عزیزان این را که عرض می کنم تجربه شخصی است. من یک وقت تقریبا نزدیک ۱۰ روز خیلی از شهرهای مختلف هندوستان را با ماشین گشتم یعنی بمبئی رفتیم و از بمبئی به بنگلور رفتیم و از بنگلور همینطور تا جنوب هند به میسور رفتیم و شهرهای مختلف را گشتیم چون معمولا من در این سفرها یک سفرنامه و خاطرات و اطلاعات را می نویسم برایم خیلی مهم بود که ببینم در این هندی که همسایه چین است چقدر جنس چینی هست؟ باور کنید هر چه گشتم یک جنس چینی ندیدم و همه جنس ها مثل پارچه، کفش و سایر وسایل، هندی بود. Made in india

از یکی از نمایندگان مجلس شورای کشور هند نه ایالتی سؤال کردم؟ گفت ما طوری قاچاق را مدیریت کردیم که جنس چینی وارد نشود تا به صنعت گر و تولید کننده ما در کشور آسیب وارد نشود و ما این را مدیریت کردیم. به هرحال ۱میلیارد و ۴۰۰-۳۰۰ میلیون نفر در هند کار می کنند و لااقل خودشان نیازهایشان را تأمین کنند که از جای دیگر وارد کشور نشود آنوقت ما یک کشوری با ۷۵ میلیون نفر نمی توانیم قاچاق را مدیریت کنیم و مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق می گویند ما فقط ۲ درصد مبارزه با قاچاق داریم و ۹۸ درصد مبارزه نداریم، نمی شود اینها را حل کرد؟ اقتصاد مقاومتی یعنی همین، نه اینکه جنس چینی وارد بازار شود و توی سر تولید کننده ما بزند، اقتصاد مقاومتی این است و خیلی ساده می باشد، عرض کردم من این مطالب را از اقتصاد دانان برای شما نقل می کنم ولی به نظرم اگر هم کسی اقتصاد خیلی بلد نباشد می فهمد اینها شدنی است و نظام گمرک و خیلی موارد دیگر تأثیرگذار هستند.

حالا دیگر فرصت نیست که من وارد جزئیات شوم و اینها راهکارهایی است که اگر انشاء الله مسئولین لااقل مسئولین استان توجهی به این چند نکته عرایض بنده کنند و تدبیر و برنامه ریزی کنند و استاندار محترم، فرمانداران محترم و نمایندگان مجلس بنشینند و برای استان برنامه ریزی کنند و لااقل اجازه ندهند که کالاهای خارجی وارد استان شود، خیلی راهکارها وجود دارد، نه اینکه مدام دنبال منطقه آزاد باشیم و مرتب کالاها وارد و به تولید کننده ما آسیب وارد شود البته تولید کننده باید رقابتی باشد نه مثلا خودرو در اختیار یک بخش خاص و رقابت هم نباشد و کالاهای ناقص و ناامنی را برای مردم تولید کنند، قطعا اینها باید مثل یک پازل و مجموعه ای به هم مرتبط، دنبال شود.

پروردگارا به عزت و جلالت دلهای همه ما را به نور علم و ایمان منور و روشن بگردان….

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید