.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

نگرانی مردم بابت مسائل اقتصادی و فرهنگی باید برطرف شود

نگرانی مردم بابت مسائل اقتصادی و فرهنگی باید برطرف شود

خلاصه خطبه ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجد دز – همزمان باسالروز شهادت رئیس مذهب تشیع امام جعفر صادق (ع) نماز عبادی سیاسی جمعه با حضور گسترده مردم مسلمان ومتدین ودر مصلای امام علی (ع) دزفول برگزارشد.

حجت الاسلام ولمسلمین خسروپناه در خطبه های نماز باتسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) به پیشگاه حضرت ولی عصر(ع) ، مقام معظم رهبری و مردم متدین از همه مردم وهیات هایی که در شب گذشته وامروز درشان آن حضرت عزاداری کردندتشکر کرد وگفت: خواندن زیارت نامه آن حضرت ازراه دور رشد معنوی ، اعتقادی وتقوای محبان آن حضرت را بهمراه خواهد داشت.

وی با اشاره به روایات ائمه معصومین علیهم السلام ، هر کار نیکی را صدقه عنوان کرد و گفت: بهترین شما کسی است که نسبت به خانواده اش بهتر است و هر مردی که به اهل و عیالش بیشتر کمک کند آن شخص خیّرتر و برتر است. امام جمعه موقت دزفول افزود:  اگر کسی به خانواده اش نیکی کند، خداوند عمر او را طولانی می کند.

خطیب موقت  نماز جمعه  با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر افزود:گرانی و مشکلات اقتصادی به مردم فشار آورده و مردم انتظار دارند دولت قیمت ها را تثبیت کند ومردم انتظار دارند دولت به مسائل اقتصادی وفرهنگی بیشتر توجه کنند.

دکتر خسرو پناه با اشاره به روز چهارم  شهریورکه بنام روز کارمند نامگذاری شده است تصریح کرد: خدمت به ارباب رجوع توسط کارمندان نوعی عبادت است که باید همراه با تکریم ارباب رجوع به درستی انجام گیرد.

حجت الاسلام ولمسلمین خسروپناه همچنین با گرامیداشت روز پزشک و روز داروسازی ، تلاش در زمینه خودکفایی کشور در تولید دارو را مهم و ضروری دانست و خاطر نشان کرد:مراکز علمی آموزشی کشور این ظرفیت را دارند تا در زمینه تولید داروهای شیمیایی و گیاهی گام های بلندی برداشته و کشور را از نظر دارو خودکفا کنند وخوشبختانه در زمینه تولید واکسن که بسیار پیچیده است موفقیت های خوبی درمراکزعلمی وپزشکی کشور صورت گرفته است.

امام جمعه موقت دزفول همچنین بمناسبت ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی گفت : پیشرفت و موفقیت های صنایع دفاعی نظامی ، جمهوری اسلامی ایران را در برابر تهدید نظامی دشمن بیمه کرده است.
خطیب نماز جمعه دزفول همچنین با اشاره به طوفان پیش آمده اخیر در دزفول گفت: متاسفانه این حادثه ناگوار علاوه بر تلفات انسانی به تاسیسات شهری بیش از یک میلیارد تومان خسارت زده است اما برغم همه این مشکلات وشکسته شدن ۹۶۰ درخت ، دستگاهای ذی ربط بویژه شهرداری دزفول ، اداره برق ، سازمان آب ودانشگاه علوم پزشکی در رفع مشکلات ناشی از این طوفان فعالیت و عملکرد خوبی  داه اند که جای تشکر دارد

حجت الاسلام ولمسلمین خسروپناه همچنین با گلایه از صداوسیما ی استان خواستار اطلاع رسانی به موقع در اینگونه حوادث طبیعی  شد وگفت : تخریب زیرساختها خیلی ساده است  امااطلاع مردم از چگونگی رفع مشکلات ناشی از آن به همت دست اندر کاران مربوطه نتایج مطلوب تر ی رادرجامعه به همراه خواهدداشت.

دکتر خسروپناه   در خاتمه با تحلیلی جامع  به تشریح چگونگی شکل گیری جریان سلفی تکفیری پرداخت و گروهک تروریستی داعش را دست پرورده غرب وامریکا برای ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان معرفی کرد.

حجت الاسلام دکتر خسروپناه بخش زیادی از خطبه دوم را به تحلیل تاریخی جریان سلفی گیری و تکفیریها پرداخت و اظهار کرد: سلفی گیری کسانی هستند که می گویند باید به اصحاب سلف و گذشته پیامبر(ص) برگردیم و همانطور که آنها عمل کردند ما نیز همان طور عمل کنیم و اولین کسی که در طول تاریخ این تفکر را مطرح کرد، “احمد بن حنبل”در قرن سوم بود که این اندیشه را مطرح و آغاز تکفیر مسلمانانی که با عقیده او مخالف بودند از تفکر او شروع شد ولی این تکفیر، کمرنگ بود.

وی ادامه داد: مرحله بعد در قرن هفتم توسط ” ابن تیمیه “است که خیلی صریح تکفیر را مطرح کرد که از شیعه و سنی هر کس با عقاید او مخالف بود، همه را تکفیر می کرد.که آنها کافر ند و محدورالدم هستند و چون او فردی فعال بود، کتابهای زیاد نوشته است.

امام جمعه موقت دزفول ، “محمد بن عبدالوهاب” در قرن ۱۱ هجری را سومین فرد ترویج دهنده این تفکر عنوان و افزود: در هر مرحله ای که این تفکر تکفیری مطرح شد هیچ یک از علمای اهل تسنن آنها را نپذیرفتند و تفکرات آنها را قبول نداشتند.

خطیب جمعه این هفته دزفول تصریح کرد: “این تیمه” هیچگاه مورد اقبال قرار نگرفت و پس از تبعید، مُرد و اکنون در دمشق دفن است و حتی “محمد بن عبدالوهاب” توسط پدر، برادر و استادش طرد و ناچار شد از نجد بیرون برود و به ایران سفر کرد ولی کسی تحویلش نگرفت.

دکتر خسروپناه با تاکید بر اینکه بعد از آن دوران نیز وهابیت جایگاهی نداشته است، افزود: در آغاز قرن ۲۰ میلادی، عربستان در اختیار شیعبان بود،اما انگلستان بعد از فروپاشی دولت عثمانی، نقشه ای ریخت و قدرت شیعیان را از عربستان قطع کردند و اداره عربستان را به وهابیونی داد که در عربستان اقلیت بودند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر نیز در عربستان، وهابیت نسبت به مذاهب دیگر در این کشور جمعییت کمتری دارد گفت: حکومت عربستان با کشف چاه های نفتی و درآمدی که از حجاج بدستشان آمد، کم کم به نان و نوایی رسیدن و با برنامه ریزی یک سری حرکات صورت دادند.

امام جمعه موقت دزفول، افزود: در ۲۰۰ سال اخیر سلفی هایی که در جهان اسلا م بویژه در شبه قاره و در کشورهای عربی مثل مصر، کسانی بودند که منصوب به شاه ولی الله دهنوی بودند مثل اخوات المسلمین در مصر و بعد گروهی به نام سلفی های جهادی که انشعابی از اخوانی ها بودند.

رئیس مؤسسه کشوری حکمت نوین فلسفه اسلام با اظهار اینکه حرکتهای اولیه همه این سلفی ها مبارزه با استعمار بوده است ، خاطر نشان کرد: در۵۰ سال اخیر، یک انشعابی از این سلفیه پیدا می شود بنام سلفیه تکفیری که مانند گذشتگانشان در تاریخ، جایگاهی نداشته و علمای اهل سنت آنها را قبول ندارند.

وی به گزارشی در مورد مراحل پنجگانه سلفی تکفیری در ۵۰ سال اخیر پرداخت و اذعان کرد: مرحله اول، در اواخر دهه ۷۰ میلادی وقتی بود که طالبان و بعد القاعده شکل گرفت و آمریکا برای مبارزه با ارتش سرخ شوروی در افغانستان روی اینها سرمایه گذاری کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه تصریح کرد: عربستان هزینه اینها را داد، پاکستان منطقه ای را برای آموزش در اختیارشان قرار داد و آمریکا سیاستگذاری و طراحی مبارزه با ارتش سرخ در افغانستان را صورت داد و موفق شد شوروی را ار افغانستان بیرون اندازد.

خطیب جمعه دزفول، به شروع مرحله دوم اشاره و بیان کرد: در مرحله دوم القاعده خودشان را نیروهای جهادی در مقابل جنایات آمریکا معرفی کردند. حملات ۱۱ سپتامبر بنا بر ادعایی که غرب دارد اینها انجام دادند و بهانه ای شد که آمریکا به افغانستان بیاید و با وجود اینکه خیلی کشته دادند ولی موفق نشدند.

امام جمعه موقت دزفول حضور آمریکا در عراق به بهانه مبارزه با حزب بعث و صدام و جلوگیری از مواد شیمیایی را آغاز کننده مرحله سوم جریان تکفیری عنوان و خاطر نشان کرد: با ورود آمریکا به عراق و کنار زدن صدام، سروکله القاعده پیدا می شود و دقیقا القاعده در این مرحله مانند مرحله اول به نفع آمریکا در عراق کار می کند.

وی افزود: مرحله چهارم، مرحه ای است که القاعده و انشعابات القاعده مثل جبهه النصره به بهانه اینکه دولت اسد، دولت مردمی نیست و می خواهیم دولت اسلامی دموکراتیک ایجاد کنیم به سوریه آمدند و شروع به جنایت کردند.

دکتر خسروپناه همه گروههای سلفی و تکفیری که در سوریه مشغول جنگ با دولت سوریه و جنایت هستند، را نام برد و گفت: القاعده، جبهه النصره؛ فتح الاسلامی، لواء الامه، گردانهای احرار الشام، ارتش آزاد سوریه، داعش و ثغور الشام، اینها همه جریانات تکفیری هستند که مشغول جنگ در سوریه هستند و در این مدت کشور سوریه را ویران کردند.

وی تجزیه سوریه را هدف اصلی این گروهها در سوریه عنوان و اظهار کرد: با همت بسیجیان سوری و کمک سپاه قدس، نتوانستند سوریه را بگیرند و به هدف خود که تجزیه سوریه بود، برسند و شکست خوردند که متعاقب آن بین داعش و جبهه النصره که اعلام کرده بودند همه جزء القاعده هستند اختلاف شد و نصره و داعش به جان هم افتادند.

حجت الاسلام خسروپناه انتخابات آزاد و دموکراتیک عراق که موجب پیروزی شیعیان در این کشور شده بود را عامل شکل گیری مرحله پنجم علام و گفت: با انجام انتخابات آزاد و دموکراتیک در عراق و پیروزی شیعیان که اکثر مردم عراق را تشکیل می دهند موجب شد تا کشورهای عربی احساس خطر کنند و دستور حمله به داعش را دادند و این سبب شد که مرحله پنجم شروع شود.

امام جمعه دزفول ورود داعشی ها از شام و کشورهای مختلف به عراق را مرحله پنجم این جریان تکفیری سلفی دانست و تصریح کرد: القاعده دشمن اول خود را شیعه و دشمن بعد خود را صهیونیستها می داند به همین دلیل القاعده گاهی مواقع به غزه کمک می کند ولی داعش، دشمن اول و آخر خود را شیعه می داند و با صهیونیست ها کار ندارد. بطوریکه ابوبکر البغدادی اعلام می کند ما دشمنی با آمریکا و صهیونیست نداریم.

وی ادامه داد: در هر مرحله ای که آمریکا وارد شد و از اینها حمایت کرد، برای آمریکا مشکل ایجاد کردند به همین دلیل آمریکا و صهیونیستها بدنبال آن بودند که انشعابی از این تکفیریها ایجاد کنند که موی دماغشان نشود و داعش را درست کردند.

دکتر خسروپناه افزود: داعش طی یک روز در عراق هزار شیعه را سر بریدند و هر کس نامش علی و زهرا باشد سر از تنش جدا کرد و در روایات ما پیش این وقوع ظهور چنین گروه جنایتکاری را خبر داده است.

امام جمعه دزفول با انتقاد از سکوت سازمان ملل در مقابل جنایات داعش اظهار کرد: یک بار آمریکا از شیعیان دفاع نکرد و داعش در سکوت مجامع بین المللی به کشتار شیعیان بسنده نکرد و سنی ها ، مسیحیان و ایزدی ها را کشت و صدها پیرمرد و کودکی که به کوهها فرار کرده بودند از تشنگی مُردند و یک بار صدای سازمان ملل نیامد.

این استاد حوزه و دانشگاه حضور آمریکا برای مبارزه با داعش را ریاکارنه توصیف و افزود: آمریکا وارد عمل شد و تا الآن شاید ۲ تیربار از آنها زده یا نزده باشد وصهیونیستها گفتند بگذارید مسلمانها همدیگر را بکشند، یک قدمی هم بر نداشتند.

وی پاکسازی ارتش عراق و بسیج عمومی را از دستاوردهای فتنه داعش در عراق عنوان و افزود: وقتی آمریکا وارد عراق شد اجازه نداد دولت عراق ارتش بعث را پاکسازی کند، سپاه بدر عراق که در ایران بود گفتند که باید خلع سلاح شوند ولی الآن ارتش پاکسازی شد، بسیج مردمی شکل گرفت و جلوی توسعه داعش را گرفتند.

خطیب جمعه دزفول، به اتحاد داعشی ها و بعثی ها در جنایانت امروز عراق اشاره و گفت: اکثر اهل سنت با سلفی ها و تکفیری ها مخالفند بطوریکه دارالافتاء مصر و علمای پاکستان فتوا دادند و جهاد علیه تکفیری ها را واجب اعلام کردند.

وی خطاب به کسانی که به آمریکا چشم دارند، با بیان اینکه آمریکا به مردم خودش هم رحم نمی کند تاکید کرد: یک نوجوان سیاهپوست در مقابل ایست پلیس دستانش را بالا می بردولی پلیس او را به رگبار می بندند، بعد مردم به خیابانها می ریزند و تا کنون نتوانسته اند اوضاع را جمع کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه افزود: ۸ ماه در پایتخت جمهوری اسلامی ایران به نقشه آمریکا در گیری شد، یک روز اعلام حکومت نظامی نشد و همین مردم در ۹ دی آن فتنه را جمع کردند، در یک شهر کوچکی در آمریکا ۸ روز مردم تجمع می کنند، حکومت نظامی اعلام می شود و این وضع دموکراتیک آمریکا و این لیبرالیزم آمریکاست!

وی با انتقاد از روشنفکرانی که می خواهند آمریکا را الگو قرار دهند، گفت: اُف بر لیبرالزیمی که برای مردم خودش ارزش قائل نیستند. روشنفکرانی که از لیبرالیزم حمایت می کردند، این مسائل را ببینند.

امام جمعه دزفول ادامه داد: آمریکا رویش نیست و گر نه تمام سیاهپوستان این کشور را به رگبار می بندند و برخی ها انتظار دارند، امریکا مشکل عراق را حل کند؟

رئیس مؤسسه حکمت نوین اسلامی افزود: با مرجعیت عراق، تدبیر مرجعیت و حمایت ایران، اتحاد بین شیعه و اهل سنت پدید آمد، بسیج عمومی شکل گرفت، حکم جهاد صادر شد و توانستند مقابل این جریان بایستند.

حجت الاسلام ولمسلمین خسروپناه  با تاکید بر اینکه آمریکا نه تنها بدنبال نابودی اسلام بلکه نابودی توحید در جهان است تصریح کرد: باید روی پای خودمان بایستیم و جهان اسلام باید خود مشکلاتش را حل کند، آمریکا آنر ا راحل نمی کند بلکه مشکل را ایجاد می کند.

براساس این گزارش نماز عصربه امامت حجت الاسلام ولمسلمین سید محمد علی قاضی دزفولی اقامه شد.

متن کامل خطبه:

 خطبه اول

“و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه إن الله بالغ أمره”

آغاز این خطبه روز جمعه، اول نفس خودم را و نفوس مکرمه شما را به تقوای الهی سفارش می کنم. تقوایی که فرمود حق تعالی کسی که اهل تقوی باشد اهل سعادت است. رزق من حیث لایحتسب نصیب اهل تقوی است کسانی که باتقوی هستند و اهل تقوایند خدای سبحان آنها را رها نمیکند در زمینه های مختلف مادی و معنوی آنهارا مدد می رساند.

همچون خطبه های قبلی ما در خطبه اول پیرامون آیین معاشرت مباحثی داشتیم. من می خواهم امروز قدری در زمینه خانواده صحبت کنم در خطبه قبل که چند ماه پیش در محضر شما عزیزان بودم درباره صله رحم مخصوصا خدمت به والدین سخنانی گفتیم امروز می خواهم قدری درباره توجه به خانواده، بیشتر همسر و طبیعتاً فرزندان مطالبی را عرض کنم. اولا تأکید اسلام بر ازدواج است ازدواج یک سنت است و سنت نبی گرامی اسلام است البته واجت عینی نیست مگر برای کسی که اگر ازدواج نکند به معصیت بیافتد ولی مستحب مؤکد است و خیلی بر آن تأکید شده است. طبیعی است که انسان مخصوصاً در عصر حاضر اگر ازدواج نکند احتمال به گناه افتادن برای او کم نیست لذا این امر مستحبی مستحب مؤکد برای خیلی ها به وجوب می رسد.

نبی گرامی اسلام محمد مصطفی(ص): فرمود: “من تزوج فقد اعطی نصف السعاده” کسی که ازدواج کند نیمی از سعادت را دریافت کرده و در بعضی از روایات آمده است که نیمی از ایمان را در یافت کرده است و نیم دیگر از ایمان را و نیم دیگر از سعادت را در اعمال دیگری که انجام می دهد بدست می آورد. لذا به ازدواج تأکید شده است. و البته راه آن این است که مقداری ازدواج ها را ساده بگیریم و پیچیده نکنیم و اینقدر خانواده عروس انتظار معجزه از داماد نداشته باشند و خانواده داماد انتظار کرامت از خانواده عروس نداشته باشند. مگر ۳۰ سال پیش، ۲۰سال پیش، نمی گوییم ۱۰۰ سال پیش مردم چطور ازدواج می کردند خیلی ها درآغاز زنگی چیزی نداشتند ولی بعد از ازدواج رزق و روزیشان اضافه شد. مخصوصاً آنهایی که به واجبات الهی توجه می کنند مخصوصاً نماز جماعت اول وقت خداوند همسر خوب و مال خوب نصیبشان می کند این توصیه ای است که هم اهل عرفان گفته اند و هم در روایات به آن تأکید شده است. اگر واقعاً ایمان به خدا داشته باشیم نباید به خاطر مسائل اقتصادی ازدواج را به تأخیر بیاندازیم. قناعت بورزد اسراف نکند و افراط در زندگی نداشته باشد خداوند کمک می کند.

در آیات متعددی ذکر شده است. مثلا آیه ۱۸۹ سوره اعراف که خانواده کانون آرامش انسانهاست. اگر خانواده ای اهل معنویت باشند اهل انس باشند کانون خانواده منشأ آرامش می شود. ولی باید زن و شوهر مخصوصاً مردان خیلی به این نکته توجه کنند هر خدمتی به خانواده می کنند این جهاد است این صدقه است. صدقه به معنای این که چطور صدقه دادن چقدر ثواب دارد انسان وقتی خانواده را اطعام می کند و کمک می کند علاوه بر این که واجب شرعی است عبادت نیز هست.

نبی گرامی اسلام فرمود: کل معروف صدقة هر کار نیکی صدقه است صدقه فقط پول دادن به فقیر نیست هر کار نیکی صدقه است. بعد فرمود: و کل ما انفق المؤمن من نفقة علی نفسه و عیاله و اهله کتب له بها صدقة هر خدمتی که انسان در منزل به خودش و خانواده اش و اهل و عیالش برای او بعنوان صدقه نوشته می شود. باز در روایت دیگری پیامبر اسلام فرمود: خیرکم خیرکم لاهله می دانید برترین شما چه کسانی هستند آنهایی هستند که نسبت به خانواده شان برترند. یعنی خدمت می کنند و خیر در منزل نازل می کنند. بعد فرمود: أنا خیرکم لاهله من از همه شما برترم چون بیشتر از همه شما به اهل و عیالم توجه می کنم. یعنی معیار برتری این است که هر مردی نسبت به اهل و عیالش بیشتر خدمت کند این شخص انسان خیّری است.

روایتی از امام رضا(ع) است “من طلب هذا الرزق من حله لیعود به علی نفسه و عیاله کان کالمجاهد فی سبیل الله عز و جل”  کسی که خدمت می کند و طلب رزق حلال برای خود و خانواده اش می کند مانند مجاهد در راه خدا است.

“الکاد لعیاله کالمجاهد فی سبیل الله” روایت دیگری است از نبی مکرم اسلام. کسی که برای زن و بچه اش زحمت می کشد و کسب حلال می کند مثل مجاهد در راه خداست. اگر در حال کسب و کارش از دنیا برود حکم شهید را دارد. ببینید چقدر خانواده اصالت دارد و مهم است. روایتی از امام صادق(ع) که در سالروز شهادت آن حضرت بسر می بریم فرمود “لا یجوز لرجل أن یخص نفسه شیء من المأکول دون عیاله” میفرماید این جایز نیست مردی غذایی را اختصاصی برای خود تهیه کرده و عیالش را در آن غذا شریک نکند. بعضی از جوانها بعد از ازدواج می گویند با رفقای دوره مجردی برویم و خوش بگذرانیم به رستوران بروند و به باغی بروند این درست نیست. اگر یک غذای لذیذی تهیه کرده اید خانواده را هم باید شریک کنید نه این که بگویید من بخورم ولی خانواده ام نخوردند که نخوردند. فرمود این جایز نیست لایجوز لرجل برای مردان جایز نیست که این کار را انجام دهند. بازروایتی از نبی گرامی اسلام است که فرمود: ” إذا أعطی الله أحدکم خیراً فلیبدأ بنفسه و اهل بیته” وقتی خداوند به یکی از شما خیری عطا کرد آغاز کنید این خیر را برای خودتان وخانواده تان. تا خداوند برای شما خیری نازل کرد خانواده را در آن خیر شریک کنید و آنها را محروم نکنید. یا سفارش شده است روز جمعه که فرا می رسد برای خانواده گوشت تهیه کنید و به عنوان روز عید (که روز جمعه یکی از اعیاد ما هست) کباب درست کنید وبا خانواده میل کنید و فرمودند روزهای جمعه میوه تهیه کنید و با خانواده میل کنید اینها سفارشاتی است که ذکر شده است.

و آخرین حدیث هم از امام صادق(ع) است. اگر کسی به خانواده اش توجه کرد، به عیالش عنایت کرد، نعمت داد، رزق حلال داد غیر از آثار آخرت  در این دنیا آثاری هم دارد؟ بله آثار دنیا این است امام صادق(ع) فرمود: “من حسن بره باهله زاد الله فی عمره” اگر کسی به خانواد اش نیکی بدهد خداوند عمرش را طولانی می کند. حالا ما در منطق بحثی داریم عکس نقیض ترجمه این بحث این است اگر کسی به خانواده اش توجه نکند بی اعتنایی کند ممکن است که عمرش کوتاه شود؟ بله. یعنی یکی از راههای عمر طولانی و عمر بابرکت خدمت و عنایت  به خانواده است.

خدا را به عزت و جلالش قسم می دهیم توفیق معاشرت صحیح مخصوصا به خانواده مان به ما عنایت بفرماید.

خطبه دوم

باز در این خطبه نفوس شما را و مخصوصا این کمترین را به تقوای الهی سفارش می کنم.

مناسبتهای مربوط به این هفته و هفته آینده که باید در این خطبه باید گفته شود متعدد است. من خیلی سریع و کوتاه سعی می کنم به مهمترین شان بپردازم. اولا سالروز شهادت امام صادق(ع) است این روز را به پیشگاه مقدس ولی نعمت ما و مولای ما حضرت ولی عصر(عج) تسلیت عرض می کنم و همچنین به مقام معظم رهبری و شما عزیزان و مؤمنین و مؤمنات شهرستان دزفول و اهل نماز.

و تشکر می کنیم از همه عزیزان و هیئاتی که در شب قبل و امروز صبح این مناسبت را قدر نهادند و مجالس مناسبی و عزاداری در شأنی انجام دادند. انشاءالله خداوند توفیق دهد که ما این ایام و مناسبتها را قدر بدانیم و بهره ببریم و این سفارش حقیر را هم فراموش نکنید که هر موقع سالروز ولادت یا شهادتی از ائمه هست زیارت نامه آن حضرت را بخوانید. درست است که ما محرومیم و نمی توانیم در مضجع شریف و مزار شریف امام صادق(ع) دربقیع باشیم و معلوم هم نیست که اجازه بدهند. حالا از دور عده ای سلام می دهند. ما هم اینجا از نزدیک با قلبمان سلام می دهیم به حضرت صادق(ع) و از آن حضرت بخواهیم عنایتی به ما داشته باشند و در رشد علمی و معرفتی و تقوایی، دعا کنند که خدای سبحان به ما عنایت کند.

اما مناسبتهای دیگری هم هست. این حادثه ناگواری که اتفاق افتاد این طوفان شدید و باد شدیدی که آمد و آسیب هم زد یک میلیارد و خورده ای خسارت زد. من یک تشکری دارم و یک گلایه ای. تشکرم از مسئولان شهرستان دزفول هست که انصافا زحمت کشیدند و سعی کردند در کوتاه ترین زمان این آسیب ها را جبران کنند. ۹۶۰ درخت شکست حالا شما ببینید شهرداری چقدر باید زحمت بکشد. شهرداری، شورای شهر، شهردار محترم جناب آقای مهندس کرمی نژاد واقعا زحمت کشیدند باید از همه شان تشکر و قدردانی کرد.

من در مسیر خدمت حاج آقای قاضی عرض می کردم یکی از دوستان ما یکی از اساتید معروف دانشگاه سالهاست که در واشنگتن زندگی می کند یک روز ایشان به من زنگ زد بعد از صحبت و احوالپرسی من سؤال کردم اوضاع و احوال آنجا چطوره؟ گفت طوفان شدیدی در واشنگتن آمد ۱۰ روز است ما نه آب داریم و نه برق. این عزیزان چقدر با سرعت هم سازمان آبفا و هم اداره برق هم دانشگاه پزشکی، ظاهرا ۲ نفری هم از دنیا رفته اند و عده ای مصدوم شده اند واقعا زحمت کشیدند که این خسارات تا حدود زیادی جبران شود. آب قطع شد برق قطع شد ولی دیدید چقدر با سرعت تلاش کردند و این کمبود را جبران کردند. من به عنوان عضو کوچکی از این شهرستان دزفول واقعا از همه شان تشکر می کنم و دست تک تک این خدمتگزارانی را که از شهرداری آمدند خیابان را جارو زدند و جمع کردند می بوسم. خدا خیرشان دهد و خدا عاقبت به خیرشان کند.

اما گلایه ای هم داریم از این صدا وسیمای عزیز، برای چنین حوادثی که اتفاق میافتد اطلاع رسانی هم بکنند و بدانند که بهرحال چنین اتفاقی افتاده است و بعد نتایج را هم بگویند که مردم بدانند اطلاع رسانی کنند شما همه می دانید تخریب خیلی ساده است ولی اصلاح کار سختی است. مقداری در این زمینه هم در صدا و سیمای خوزستان و هم کل کشور این اطلاع رسانی را داشته باشند.

اما مناسبتهای دیگر، من یادداشت کرده ام و سریع عرض کنم. ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی است باید از همه دانشمندان و مدیران صنایع دفاعی تشکر کنیم. عزیزان کشور ما الآن بیمه نظامی است و الا تا حالا دشمن بارها تصمیم گرفته بود حمله کند ولی چون در صنعت دفاعی ما رشد کرده ایم جرأت نمی کند این امنیت ما به خاطر زحمتی است که این عزیزان دارند.

اول شهریور روز پزشک و بزرگداشت ابن سیناست و همچنین ۵ شهریور روز داروسازی و بزرگداشت محمدبن زکریای رازی است که اینجا هم ما  تشکر می کنیم از زبان شما عزیزان به پرسنل دانشگاه پزشکی و مجموعه هایی که مربوط به داروسازی هستند خدمت و تلاش می کنند خدا خیرشان دهد مخصوصا این طرح سلامت که الحمدلله اجرا شده و امیدواریم استمرار پیدا کند و توسعه پیداکند.

اما باید تلاش بیشتری کرد مخصوصا در بخش دارو عزیزان ما باید عزیزان در دارو خودکفا شویم هم داروهای شیمیایی هم داروهای گیاهی، هندوستان از ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۰۰ تحریم آمریکا بود تحریم دارو بود. در این ۳۰ سال توانست در بحث تولید دارو خودکفا شود. شما انواع و اقسام داروهای گیاهی و مخصوصا شیمیایی را که بخواهید در هندوستان هست. دانشمندان نشستند کار کردند. الحمدلله در ایران هم کارهای خوبی انجام شده در انستیتوپاستور کارهای ارزشمندی انجام شده مخصوصا در تولید واکسن که تولید واکسن بسیار پیچیده است باید هم تشکر کرد و هم توصیه کرد که این را انشاءالله جدی تر بگیرند و از خدمات همه شان سپاسگذاری می شود.

۲ شهریور آغاز هفته دولت است که باید گرامی بداریم که شهادت شهید باهنر و شهید رجایی رضوان الله علیهما را و همچنین تشکر از زحمات دولت که خدمت می کنند ولی به هر حال این را بدانند که مؤمنین هنوز هم دغدغه فرهنگی دارند و هم دغدغه اقتصادی هنوز این ۲ دغدغه رفع نشده است. وقتی ما با مردم حشر ونشر و ارتباطی داریم از ما می خواهند که این را بگوییم که لااقل تثبیت قیمت صورت گیرد امیدواریم که دولتمردان مقداری مسائل عمومی معیشتی را (حالا بعضی کالاهای لوکس گران شود) ولی چیزهایی که عمومی است و نیاز اولیه مردم است به آن توجه کنند. و مسائل فرهنگی هم که بسیار بسیار برای ما اهمیت دارد.

۴ شهریور روز کارمند است کارمندان عزیز بدانند در محل کار خدمت به ارباب رجوع عبادت است اگر کارمندی کار ارباب رجوع را سریع راه می اندازد دارد عبادت می کند مانند نماز شب است. نماز شب مستحب است ولی رفع کردن مشکل ارباب رجوع واجب است. اگر امروز و فردا کنیم گناه است معصیت است بعد لقمه هم لقمه حرام می شود و اثر آن بر روی فرزند است اما آن کارمندی که خدمت می کند کار ارباب رجوع را راه می اندازد لقمه حلال وارد زنگی اش می شود و این لقمه حلال جهاد فی سبیل الله می شود هم از زحماتشان تشکر می شود وهم این تأکید را انشاءالله داشته باشند.

اول ذیقعده هم که ۵شنبه هفته آینده سالگرد ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر است هم به دختران عزیز این روز را تبریک می گوییم و هم امیدواریم از این بانوی بزرگوار درس عفت و زندگی را همه بیاموزند. وهمچنین آغاز دهه کرامت است که انشاءالله مردم از توانمندیهایشان استفاده کنند. و همچنین آغاز هفته حج است که عزیزانی که افرادی که مستطیع اند و امسال مشرف می شوند این را بدانند عزیزان این سفر سفر ملکوتی است سعی کنید رفتارتان در این سفر و بعد از سفر ملکوتی باشد مخصوصا کسانیکه سفر اولشان هست چشمشان که به خانه خدا میافتد اولا سعی کنند وقتی نزدیک می روند چشمها را ببندند و در دلشان از خدا ظهور حضرت ولی عصر و عاقبت به خیری را و رفع مشکلات مؤمنین ومؤمنات را و بعد چشمها را باز کنند کعبه مبارک را ببینید اشک بریزید و سجده کنید خیلی سفر بابرکتی است این را از دست ندهید عزیزانی که می خواهند بروند این را از دست ندهند حیف است آدم وقت بگذارد و به بازار برود و از این اجناس چینی گران قیمت خرید کند. چرا آدم برود این بهترین فرصت عبادت را رها کند و به دنبال دنیا برود، حیف است این فرصت را از دست ندهید. بعدا بیایید از ایران خرید کنید و هدیه هم بدهید خیلی خوب است و ثواب هم دارد. یا کم وقت بگذارید بیشتر وقتتان را  در مسجدالنبی و مسجدالحرام صرف کنید و در آنجا حضور پیدا کنید.

من وقتم خیلی کم است میخواستم چند دقیقه ای مختصر درباره جریان سلفی گری و تکفیری هایی که هستند اطلاعاتی هم تاریخی و هم اطلاعات جدیدی خدمتتان بدهم. میدانید سلفی گری یعنی کسانی که می گویند باید برگردیم به اصحاب سلف و اصحاب گذشته پیغمبر و همانطور که آنها رفتار کرده اند ما نیز رفتار کنیم تقریبا اولین کسی که در طول تاریخ این تفکر را بیان کرد احمدبن حنبل بود قرن سوم و چهارم این اندیشه را مطرح کرد قرن سوم و آغاز تکفیر مسلمانانی که با عقیده او موافق نبودند از تفکر ایشان شروع شد ولی کمرنگ. و در مرحله بعد در قرن هفتم احمدبن عبدالحلیم تیمیه است که به ابن تیمیه معروف است ایشان در قرن هفتم خیلی صریح بحث تکفیری را مطرح کرد هر کسی با عقیده او موافق نبود از اهل سنت و شیعه همه را تکفیر می کرد کافرند محدورالدمند هر کس به نیت زیارت قبر پیغمبر از شهرش سفر کند این کافر و محدورالدم است این در آثار ایشان است آدم پرکاری هم بود و کتاب های زیادی هم دارد و نفر سومی که این تفکر را مطرح کرد محمدبن عبدالوهاب در قرن ۱۱ هجری است ولی جالب است بدانید در هر مرحله ای  این تفکر تکفیری مطرح شد هیچ یک از علمای اهل سنت نپذیرفتند شیعیان هم که مشخص بود قبول نداشتند نه ابن تیمیه جایگاهی پیدا کرد تبعیدش کردند وبه زندان انداختند و بعد هم مرد در همین دمشق سوریه دفن است. محمدبن عبدالوهاب پدرش طردش کرد برادرش طردش کرد و استادش طردش کرد اصلا ناچار شد از نجد منطقه ای از عربستان بیرون رود و آمد شهرهایی مثل همدان و اصفهان و حتی به شهرهایی از ایران هم سفر کرد کسی تحویلش نگرفت بعد از آن هم وهابیون جایگاهی نداشتند. آغاز قرن بیستم عربستان در اختیار شیعیان بودد انگلستان بعد از فرو پاشی دولت عثمانی که عربستان هم در اختیار دولت عثمانی بود انگلیسی ها نقشه ای ریختند و آمدند قدرت شیعیان را از عربستان قطع کردند و اختیار اداره عربستان را دادند دست وهابیت با اینکه جمعیت کمی بودند و الآن هم وهابی ها جمعیت زیادی نیستند در عربستان مذاهب دیگر جمعیت بیشتری دارند کم کم به نان و نوایی رسیدند چاههای نفتی کشف شد. و به هر حال برای درآمدی که از سفر حج به دستشان می آید برنامه ریزی کردند و یک سری حرکتهایی صورت گرفت که بعد عرض می کنم.

در این ۲۰۰ سال اخیر سلفی هایی که در جهان اسلام بودند مخصوصا در شبه قاره یا در کشورهای عربی مثل مصر، کسانی بودند مثل دیوبندی ها منصوب بودند به شاه ولی الله دهلوی این صحبت ۲۰۰ یا ۲۴۰ ،۲۵۰ سال پیش است. اخوان المسلمین در مصر، بعد گروهی بودند به نام سلفی های جهادی که انشعابی از همین اخوانی ها بودند و جالب است بدانید همه این سلفی ها مبارزه شان با انگلیس و استعمار بود. حرکتهای اولی سلفی مبارزه با انگلیس در هندوستان بود، با فرانسه در مصر بود، الجزایر و کشورهای دیگر. بعد یکدفعه می بینیم در این ۵۰ سال اخیر نیم قرن اخیر انشعابی از این سلفیه پیدا می شود به نام سلفیه تکفیری. قبلا هم عرض کردم در تاریخ بود ولی جایگاهی نداشت علمای اهل سنت قبول نداشتند.

من از این مراحل ۵ گانه سلفی تکفیری در این ۵۰ سال اخیر به شما سریع گزارشی بدهم که خیلی اذیتتان هم نکنم. مرحله اول وقتی بود که طالبان، بعد القاعده در اواخر دهه ۷۰ میلادی شکل گرفت اینها آمدند در افغانستان در مقابل شوروی سابق بخاطر اینکه ارتش سرخ شوروی را از افغانستان را بیرون بیاندازند آمریکا آمد روی اینها سرمایه گذاری کرد عربستان هزینه اینها را داد و پاکستان که کشور آمریکایی است یعنی کلاً دولت پاکستان در اختیار آمریکاست مخصوصا نیروهای امنیتی اش. پاکستان منطقه ای در اختیار آنها قرار دادند برای آموزش. سیاست گذاری هم از آمریکا بود و آمریکا ۱ دلار هم هزینه نکرد عربستان هزینه کرد پاکستان موقعیت جغرافیایی را در اختیار گذاشت و آمریکا هم که طراحی کرد. تربیت کردند در مقابل شوروی چون شوروی با آمریکا  جنگ سرد داشت بنابراین شوروی از افغانستان برود به نفع آمریکا است آمریکا اینجا حمایت کرد موفق شدند و شوروی بیرون رفتند.

مرحله دوم سلفی تکفیری شروع شد القاعده آمد بعنوان نیروهای جهادی در مقابل جنایات آمریکا خودشان را معرفی کردند. آن حملات ۱۱ سپتامبر بنابر ادعایی که غرب دارد این را انجام داده اند بهانه ای شد آمریکا بیاید درمنطقه افغانستان و بگوید من می خواهم این جریان را از بین ببرم قبلاً به نفع من بود الآن موی دماغ ما شده است باید از بین برود. آمریکاییها خیلی هم کشته دادند و موفق هم نشدند ناچار شدند از افغانستان بیرون بروند. تعدادی از آنها هنوز هستند ولی قدرت القاعده و طالبان کم نشد جنایاتشان هم کما فی السابق هست.

مرحله سوم آمریکا وقتی وارد عراق شد به بهانه مبارزه با حزب بعث و صدام و جلوگیری از این مواد شیمیایی، جالب است با ورود آمریکا به عراق و کنار زدن صدام یکدفعه حضور و سروکله القاعده پیدا می شود و دقیقا القاعده در این مرحله سوم به نفع آمریکا در عراق کار می کند مثل مرحله اول، این مرحله سوم است.

مرحله چهارم مرحله ای است که القاعده و انشعابات القاعده مثل جبهة النصره می آید در سوریه به بهانه اینکه دولت اسد دولت مردمی نیست و دمکراسی حاکم نیست و ما می خواهیم دولت اسلامی دموکراتیک راه بیاندازیم می آیند و شروع به جنایات می کنند. حالا من برای شما اسم این جریانات را ببرم ۱٫القاعده بود ۲٫جبهة النصره ۳٫ فتح السلامی (اینها همه گروههای مختلف هستند) ۴٫ثغورالشام  ۵٫لواءالامة ۶٫گردانهای احرارالشام ۷٫ارتش آزاد سوریه و ۸٫داعش. اینها همه گروههای سلفی بودند که در سوریه جنایت کردند. و این کشور سوریه را ویران کردند سوریه ویران است دنبال تجزیه سوریه هم بودند ولی با همت بسیجی های سوری و همت کمکی که سپاه قدس داشت نتوانستند سوریه را بگیرند و تجزیه کنند و شکست خوردند حالا جالب است بدانید بین داعش و جبهة النصره که قبلا اعلام کرده بودند ما همه جزء القاعده ایم اختلاف پیدا شد و از باب ” الله مشغل الظالمین بالظالمین” النصره داعشی ها را می کشت و داعشی ها النصره را. خیلی آسیب دیدند و این سبب شد که مرحله پنجم شروع شود.

داعشی ها از شام و کشورهای دیگر آمدند و وارد عراق شدند این مرحله پنجم و آخرین مرحله است. کی وارد عراق شدند؟ وقتی که انتخابات آزاد دموکراتیک در عراق اتفاق می افتد و شیعیان به پیروزی هم می رسند چون اکثر مردم آنجا شیعه است و قبل از آن اتحاد گروههای سه گانه شیعه که با هم اختلاف داشتند با هم متحد می شوند. رأی اکثریت کرسی مجلس را بدست می گیرند تا می بینند این کشور دارد الگویی می شود برای کشور های عربی دیگر فردا عربستان هم می گوید ما هم می خواهیم یک کشور دموکراتیک داشته باشیم چرا ما در انتخابات شرکت نکنیم. امارات و کشورهای دیگر. تا احساس خطر کردند به داعشی ها دستور دادند وارد عراق شوید و حالا جالب است که بدانید القاعده می گوید دشمن اول ما شیعه است و دشمن دوم ما صهیونیستهاست لذا گاهی القاعده به غزه کمک می کنند اما داعشی ها می گویند دشمن اول و آخر ما شیعه است. لذا ما با صهیونیستها دشمنی نداریم یعنی ابوبکر بغدادی که الان رهبر این جریان هست می گویند ما با صهیونیستها دشمنی نداریم و با آمریکاییها. دقت کنید هر مرحله ای که آمریکاییها وارد شدند و از اینها حمایت کردند و موی دماغش شد در عراق هم همین القاعده موی دماغ شد در همین مرحله ای که قبل از این عرض کردم آمریکاییها و صهیونیستها دیدند که باید انشعابی از این تکفیری ها درست کنند که دیگر موی دماغ آمریکا نشود که داعش را درست کردند.

که می بینید سر می برند، فیلم می گیرند، فیلمها را در سایتهای اجتماعی فضای مجازی پخش می کنند. با تمام جسارت. در یک روز در عراق ۱۰۰۰ شیعه را سر بریدند. می گفتند نام هرکس علی و زهرا باشد باید سر از تنش جدا کرد. در روایات ۱۴۰۰ سال پیش ما این خبرها را داده اند. یکبار سازمان ملل سخنی نگفت یکبار آمریکا نیامد از شیعیان دفاع کند که چرا شیعه کشی راه انداخته اید. همین داعشی می خواستند موی دماغشان نشود رفتند شیعیان را هم کشتند بعد از شیعه سنیها را کشتند بعد از آن مسیحی ها را کشتند بعد ایزدی ها را کشتند. صدها نفر پیرمرد و کودک که بالای کوهها و تپه ها فرار کرده بودند، از تشنگی مردند. یکدفعه صدای سازمان ملل درآمد چون از بس سروصدا شد گفتند خیلی خطرناک شده باید برویم و جلوی آنها را بگیریم آمریکا وارد عمل شد و تا حالا شاید یکی دو تیربار از اینها زده باشند یا نزده باشند. پس کجایید شما آمریکاییها؟ چون فعلا به نفعشان نیست. صهیونیستها گفتند بگذارید مسلمانها همدیگر را بکشند و به آنها کاری نداشته باشید. یک قدم هم برنداشتند.

وقتی آمریکا وارد عراق شد اجازه نداد دولت عراق ارتش بعث را پاکسازی کند سپاه بدر عراق که در ایران بود هم وقتی رفت گفتند باید خلع سلاح شوند. ببینید نقشه آمریکا را. حالا بعثی ها آمدند و با داعشی ها متحد شدند و این جنایات را کردند. خوب الحمدلله ارتش عراق پاکسازی شد، نیروهای مردمی و بسیج مردمی شکل گرفت، سپاه قدس به اینها حمایت کرد و کمک کرد و الحمدلله جلوی توسعه آنها را گرفتند. چون داعشی ها پارتیزانی عمل می کنند و نیرو هم خیلی کم دارند این را خدمتتان بگویم اکثر اهیل سنت با سلفی ها مخالفند اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت با تکفیری ها مخالفند دار الافتاء مصر فتوا دادند علمای پاکستان فتوا دادند جهاد علیه تکفیری ها واجب است اهل سنت فتوا داده اند. تعداد کمی هستند از چچن و افغانستان و مالزی و جاهای مختلف جمع شده اند و دارند این جنایات را انجام می دهند و آمریکا هم اصلاً کاری ندارد معلوم است که نباید کاری داشته باشد برای آمریکا که سابقه اش جنایت در ویتنام است، سابقه اش در جنایت در ژاپن است، سابقه اش جنایت در عراق است در افغانستان است و در ایران است  معلوم است که از داعش حمایت می کند. بابا آمریکا به مردم خودش هم رحم نمی کند یک نوجوان سیاه پوست دستش را در مقابل ایست پلیس بالا می برد و می گوید تیراندازی نکنید به رگبارش می بندند بعد مردم می ریزند در خیابان ها شعار می دهند و راهپیمایی می کنند. نتوانستند جمع کنند. ۸ ماه در ایران به نقشه آمریکا درگیری در پایتخت جمهوری اسلامی شد یک روز اعلام حکومت نظامی نشد و همین مردم آنرا جمع کردند در ۹ دی ۸ ماه طول کشید. ۸ روز در یک شهر کوچکی از آمریکا مردم تجمع می کنند حکومت نظامی اعلام می شود این وضع دموکراتیک آمریکاست این لیبرالیسم آمریکاست روشنفکرانی که از لیبرالیسم دفاع می کند ببینند لیبرالیسم در دنیا چگونه است می خواهند آمریکا را الگوی خودشان قرار دهند. اف بر آن لیبرالیسمی که برای مردم خودش هم ارززش قائل نیست. روشان نمی شود والا همین مردم سیاهپوست را به رگبار می بندند. یک پلیس جنایت کرده خوب بیایید و محاکمه اش کنید. محاکمه اش کنید  قاضی هر حکمی داد. انتظار دارید بیاید و مثلا مشکل عراق را حل کند، نمی کند.

عرض آخرم،ولی الحمدلله با مرجعیت عراق، تدبیری که مرجعیت عراق کرد و با حمایتی که ایران کرد اتحاد بین شیعه واهل سنت پدید آمد، بسیج عمومی شکل گرفت، حکم جهاد آیت العظمی سیستانی داده شد و توانستند در مقابل این جریان بایستند.

عزیزان ما اگر مشکلات کشور خودمان و جهان اسلام را خود ما مسلمانان حل نکنیم آمریکا نه تنها حل نخواهد کرد بلکه مشکل را پدید می آورد آمریکا دنبال نابودی اسلام و نه تنها اسلام به دنبال نابودی توحید است. دل خوش کنیم به این افراد. و اسف از اینکه بعضی از افرادی خیال می کنند آمریکا اجازه می دهد خیلی راحت رابطه برقرار کند ابدا این خبرها نیست جنایاتی که قبل از انقلاب کرده بررسی شود. اینها دنبال اصلاح نیستند بلکه به دنبال افسادند. اگر ما مسلمانان روی پای خود توانستیم مقابله کنیم بله والا هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و بدتر هم می شود.

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید