.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

امیدوارم این بزرگوار در دفاع حکیمانه از مکتب اهل بیت پیش بروند و اگر شبهه ای در ذهن دارند با حلم به شنیدن جوابها اقدام کنند.

نقد سید کمال حیدری

امیدوارم این بزرگوار در دفاع حکیمانه از مکتب اهل بیت پیش بروند و اگر شبهه ای در ذهن دارند با حلم به شنیدن جوابها اقدام کنند.

چندی پیش کلیپی از جناب استاد سید کمال حیدری برای بنده فرستادند که متضمن نقد علم جدید و کارکرد اسلام و تشیع و دربردارنده نقد اثر دعا و توسل و وجه امتیاز مکتب اهل بیت بود. پاسخی خدمت دوستان فرستادم و جمعی درخواست انتشار آن را کردند.

1⃣ اولا قصه کرونا و دامن گیری جهان، قصه جدیدی نیست. بشر در طول تاریخش همیشه با بیماریهای جهان شمول مانند وبا و حصبه و غیره درگیر بوده وگاهی نیمی ازجهان را به آغوش مرگ می کشاند.عقلانیت و دینداری بشر باعث می شد که با امید به زندگی ومایوس نشدن فعالیتهای علمی را انجام بدهد و بیماران را نجات دهد.

بی شک بشر دراین پدیده شوم باموفقیت بیرون خواهد آمد و نباید به سرعت قضاوت نادرست کرد.تحقیقات کنونی عقلا و متخصصان حکایت از توفیقات علمی و پژوهشی و تکنولوژیکی در درمان کرونا دارد.

2⃣ ثانیا این تصویری که ازغرب می دهد که ادعای خدایی می کند مربوط به قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم است ودانشمندان غربی نیمه دوم قرن بیستم با تاثیر پذیری از نیچه توانستند جریان پست مدرن را پدید آورند ونقد عقلانیت ابزاری و عقلانیت خودبسنده غرب راامثال هایدگر و هوکهایمر و هابرماس و دیگران داشته اند و غرب کنونی به هیچ وجه ادعای خدایی نمی کند و به معنویت و عبودیت گرایش زیادی پیدا کرده است.

اینگونه سخنان غیر تخصصی درباره غرب ناشی از عدم اطلاع از غرب معاصر است‌.البته حوادثی مانند کرونا بر تواضع انسان معاصر می افزاید ونیازمندیش به خدای سبحان را بیشتر آشکار می سازد.‌

3⃣ ثالثا مطلب ایشان درباره اسلام وتشیع به یک بحث کلیدی برمی گردد که انتظار ما از دین چیست؟
آیا کسی ادعا کرده که وظیفه دین درمان وبا و حصبه و کرونا است تا بعد به قرائت رسمی از دین خرده گرفته شود. ادعای طب نقلی درمانگر همه بیماریها،یک ادعای شاذ است نه قرائت رسمی از اسلام و تشیع.

آری دین به ما سبک زندگی سالم راپیشنهاد می دهد هر کسی گوش دهد وعمل کند زندگی سالم خواهد داشت. احکام مربوط به خوردن و آشامیدن،نسخه تجربه پذیر موفق اسلام است که صدها تحقیق در باب آن انجام شده؛ حال مسلمانان جهان از جمله ایران بدان اعتنا نمیکنند و دچار ده ها بلیه در زندگی می شوند؛ آیا مقصر، اسلام و عالمان دین است یا مشکل از سبک زندگی نادرست ما است.

این یک مغالطه جدی است که رفتار نادرست دینداران را به دین یا عالمان از دین نسبت می دهند و منشا بی اعتقادی به فرمایشات معصومین علیهم السلام می گردد.

سبک زندگی فست فودی و رعایت نکردن در روابط شرعی و دهها رفتار نادرست که متاسفانه گاهی در جوامع اسلامی بیشتر از جوامع غربی است دلیل بر نادرستی اسلام و تشیع و مطالب گهربار اهل بیت علیهم السلام نیست.

علت عقب ماندگی چند قرن اخیر جوامع اسلامی هم معلول فقدان عقلانیت اسلامی است که متاسفانه به لحاظ تاریخی بدان مبتلا بوده ایم. مگر در قرنهای سوم تا ششم و قرنهای دهم و یازدهم که عالمان بزرگی چون فارابی ‌و زکریای رازی و ابن سینا و سهروردی و خواجه نصیر تا شیخ بهایی مسلمان و اهل بیتی نبودند پس چگونه توانستند دانشهایی را تولید کنند که الگویی برای جهان غرب گردید وتوانست غرب قرن سیزدهم را متحول سازد وزمینه رنسانس در اواخر قرن پانزدهم رافراهم نماید.

خداوند سبحان به بشریت عقل و وحی داده است؛هر گاه از هر دو درست استفاده کند سعادت نصیبش می شود و الا به شقاوت می انجامد.نه عقل جای وحی را تنگ کرده است و نه وحی جای عقل را.

4⃣ رابعا این بزرگوار چه نسخه ای برای کرونا دارد که بتواند درمانش کند حمله های خام و ناپخته کار راحتی است سخن ایجابی ایشان کجاست.ظاهرا این ادبیات نقادانه غیر مدللانه وخام اندیشانه وشبهه افکنانه،یک مدل جدیدی روشنفکر مآبانه است که تنها اعتقادات مردم را آسیب می زند.

🔸خلاصه سخن آنکه:دلایل عقلی ونقلی بر این مطلب دلالت دارد که وحی الهی آمده است تا با کمک عقل و تجربه دنیایی را آباد کند که سعادت آخرت را به همراه داشته باشد.انتظارات آبادانی دنیا از وحی بدون عقل و تجربه ادعایی نادرست است و هیچ عالم دین معتبری چنین نگفته است و از طرفی عقل و تجربه منهای وحی الهی دنیای پیشرفت را با ده ها بحران معاصر مانند بحران هویت و بحران محیط زیست همراه میکند.اصولا تفکیک دنیا از آخرت نامعقول است چون دنیا وآخرت دو ساحت یک واقعیت هستند و وقتی دین برای آخرت باشد و از طرفی دنیا وآخرت پیوند وثیقی داشته باشند پس نمی تواند دین بادنیا کاری نداشته باشد.احکام خوردنیها و آشامیدنی ها،نمونه ای از سبک زندگی اسلامی است.

امیدوارم این بزرگوار که سالها درخدمت دفاع از اهل بیت برآمدند وشبهات نامعقول وهابیت را پاسخ دادند درمسیر دفاع حکیمانه از مکتب اهل بیت پیش بروند و اگر هم شبهه ای در ذهن دارند باحلم به شنیدن و خواندن جوابها اقدام نمایند.توفیق همگان ازجمله نگارنده مسکین را از هادی مطلق خواستارم.

عبدالحسین خسروپناه

انتشار توسط: مدیر سایت

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید