.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاه تمدن‌ساز را باید از ادبیات آغاز کرد

استاد خسروپناه

تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاه تمدن‌ساز را باید از ادبیات آغاز کرد

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر می‌خواهیم دانشگاه کارآمد و اثرگذار باشد، باید تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم و تمدن‌ساز را از ادبیات که رکن فرهنگ است، آغاز کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در اولین کارگاه آموزشی «نگارش و انتشار مقالات علمی در رشته زبان و ادبیات فارسی» که امروز در سالن 9 دی سازمان مرکزی برگزاری شد، با اشاره به لزوم توجه به سه مؤلفه روزآمدی، بومی‌سازی و حکمی‌سازی در علوم انسانی و هنر، اظهار داشت: روزآمدی علوم انسانی به معنای پرداختن به آخرین نظریات و دستاوردهای علمی است که این موضوع باید مدنظر مجلات و نشریات علمی باشد.

وی ادامه داد: بومی‌سازی یعنی شناخت و شناساندن نظریه‌های بومی و شخصیت‌های برجسته علمی و توجه به آرا و اندیشه‌ها متفکران متأثر از فرهنگ اسلامی، به طوری که کتاب‌های درسی زبان با فرهنگ بومی ایرانی اسلامی آمیخته شده و سبک زندگی ایرانی اسلامی، باید در آموزش زبان دیده شود و درباره آن تحقیق و مقالات مختلفی نوشته شود.

دکتر خسروپناه با تأکید بر حکمی‌سازی علوم انسانی و هنر، گفت: علوم انسانی از جمله زبان مبتنی بر مبانی خاص است، اگر انسان‌شناسی حکمی را که مبتنی بر فلسفه و عرفان انسانی است را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که در حکمی‌سازی علوم باید نظریه های مختلف علوم ادبی و زبانی را بدانیم.

وی افزود: وقتی می‌گوییم حکمی‌سازی یعنی پیوند ادبیات عرفانی با بحران‌های انسان معاصر. باید ظرفیت‌های زبان فارسی را به دانشجویان معرفی کنیم. به عنوان نمونه شعر «بنی آدم اعضای یکدیگرند» سعدی نقطه مقابل فردگرایی است. در گذشته ادبا حکمت عرفانی را با زبان توده مردم بیان کردند، چرا که ادیب حکیم بودند.

دکتر خسروپناه قوام اصلی دانشگاه را استاد فرهیخته و نظریه‌پرداز دانست و گفت: اگر می‌خواهیم دانشگاه ارتقا یابد باید به اساتید توجه داشته باشیم و اگر می‌خواهیم دانشگاه کارآمد و اثرگذار باشد و بر تربیت اثربگذارد و بتوانیم به تمدن‌سازی بپردازیم، تبدیل شدن دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاهی نسل سوم و تمدن‌ساز را باید از ادبیات که رکن فرهنگ است، آغاز کنیم.

در پایان این کارگاه آموزشی از نشریات برتر دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه زبان و ادبیات فارسی تقدیر شد.

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید