.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

سوریه خاکریزاول جهان اسلام دربرابر اسرائیل است.

سوریه خاکریزاول جهان اسلام دربرابر اسرائیل است.

خلاصه خطبه ها

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی “مجد دز “ “حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه”  امام جمعه موقت دزفول ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه با توصیه عموم مردم و نفس خویش به رعایت تقوی الهی و قدر دانستن ساعات باقی مانده از روز قدر در ادامه بحث معاشرت و زیست اجتماعی از نگاه اسلام گفت :اسلام با هر گونه عزلت نشینی و فُرقه گرایی مخالف بوده و احادیث مکرری در کتب روایی در مذمت این موضوع آمده است . به گونه ای که امیرمومنان علی (ع) می فرماید : خدای سبحان نه در گذشه و نه در آینده به احدی در جدایی خیر نمی دهد .

خطیب جمعه این هفته دزفول آگاهی از مسایل اجتماعی را اولین وظیفه هر مسلمان دانسته و افزود : زندگی اجتماعی بدون اهتمام نسبت به امور مردم چون زندگی مورچگان و زنبورهاست . در دین مبین اسلام هر کس شب را صبح کند و به فکر مسایل دیگر مسلمانان نباشد ، مسلمان نیست .

“دکتر خسروپناه” در ادامه با اشاره به روز گرامیداشت اکرام ایتام و طرح های کمیته امداد برای بهبود وضعیت ایتام،سعی در حکومت عادلانه و مقید بودن به سرکشی به یتیم ها را دو دغدغه اصلی امیر مومنان در حکومت داری برشمرده و خاطر نشان کرد : اگر ما نمی توانیم کمک مالی به ایتام داشته باشیم ،محبت و کشیدن دست نوازش بر سر آنها کوچکترین راه ادامه مسیر مولای متقیان است چرا که بسیاری از یتیمان کوفه مثل امروزی به یتیم نوازی شبانه و بی ریای مولا پی بردند .

رئیس انجمن فلسفه و حکمت ایران در خطبه دوم نماز با تسلیت شهادت امام علی(ع) و توصیه به دوری از دنیا که همانا غفلت از خدا می باشد ؛۲۳ مرداد سالروز پیروزی شکوهمندانه حزب الله لبنان بر ارتش تا دندان مسلح اسرائیل را گرامی داشته و گفت :حزب الله لبنان با کمترین تجهیزات نظامی و تکیه بر سلاح پرقدرت ایمان و عشق به شهادت در ۳۳ روز مقاومت معجزه ای دیگر آفریدند . مقاومتی که تمام ارتش اعراب ده روز نتوانست انجام دهد و شکست خورد .

“امام جمعه موقت دزفول” ۲۶ مرداد ماه سالروز ورود اولین کاروان اسرای جنگ تحمیلی به کشور را گرامی داشته و با اشاره به موفقیت های علمی برخی آزادگان عزیز توجه جدی دولت و مردم در تکریم این فدائیان نظام و پیشتازان عرصه جهاد را خواستار شد .

ایشان ضمن تبریک موفقیت های بی سابقه تیم های ورزشی اعزامی ایران به المپیک جهانی گفت : ما شاهد برخی ناداوری ها در حق ورزشکاران ایران بالاخص کشتی گیر هم استانیمان آقای “عبدولی” بودیم که البته ایشان برای مردم عزیز ایران قهرمان ملی است .

دکتر خسروپناه در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل مشروح وضعیت منطقه خصوصاً کشور سوریه پرداخت .

این استاد حوزه و دانشگاه درخصوص چرایی هجمه جهانی علیه سوریه به تشریح شرایط استراتژیک این کشور گفت : سوریه از لحاظ جغرافیایی و قومیتی یک خاورمیانه کوچک است . لذا تغییر در سوریه منشاء تغییرات جدی در منطقه است . این کشور دارای ۸۲۰ کیلیومتر مرز مشترک با ترکیه ، ۴۵۰ کیلومتر با عراق ،۳۵۰ کیلومتر با اردن ،۱۵۰ کیلومتر با لبنان و ۷۶ کیلومتر مرز مشترک با رژیم اشغالگر اسرائیل است . لذا سوریه یک تهدید جدی برای صهیونیست هاست .

ایشان افزود :سوریه دارای ارتشی قوی و مسلح به موشک های پیشرفته روسی و سلاح های شیمیایی با ۴۵۰ هزار نیرو و ۴۰ هزار نفر نیروی عملیاتی است که اکثراً علوی و هم پیمان “اسد ” می باشند. لذا تغییر دولت “بشار اسد” وتاسیس یک دولت بی طرف، آمال نهایی کشور اسرائیل است به همین جهت سوریه خاکریز اول جهان اسلام در برابر اسرائیل است .

امام جمعه موقت دزفول رویدادهای اخیر سوریه به عکس سایر کشورها چون لیبی،تونس و … را که در یک پروسه اتفاق افتاد ، ناشی از یک پروژه از پیش طراحی شده دانسته و اضافه نمود : طرح اصلی کشورهای غربی تجزیه سوریه و تشکیل چهار دولت سُنی مذهب اَکراد در شمال ، سُنی مذهب اکراد در جنوب ،علوی ها در لازقیه و دولت کوچک “دُروزی ها ” در مرز با اسرائیل است . که این امر موجب نابسامانی همیشگی بین آنها و امنیت اسرائیل خواهد بود .

ایشان افزود : این طرح بلند مدت نیازمند یک طرح کوتاه مدت یعنی “بی ثباتی داخلی ” سوریه است . و اگر این بی ثباتی تبدیل به تغییر شود قطعاً این هجمه ابتداءً به ایران و سپس به ترکیه کشیده خواهد شد . چرا که قدرت گرفتن ترکیه نیز خطری برای آمریکا و اسرائیل است و ضعف کشور های منطقه و قدرت گرفتن رژیم اسرائیل ادامه همان تفکر “کشور از نیل تا فرات ” صیونیست هاست .

رئیس انجمن  فلسفه و حکمت ایران سخنان خود را با تحلیل روابط گذشه ترکیه با اسرائیل ادامه داده و گفت : در سال ۱۹۲۲ که دولت عثمانی انقراض یافت کشورهای سوریه و ترکیه مستقل و کشور سوریه به ۹ سال تحت قیومیت فرانسه قرار گرفت . در سال ۱۹۳۸ که فرانسه تصمیم به ترک سوریه می گیرد ، منطقه “هاتای ” سوریه را با قراردادی به ترکیه وگذار می کند تا نطفه اختلاف و درگیری را بین این دو کشور بکارد. فرار رهبر کردهای مخال دولت ترکیه به سوریه و ساخت سد بر رودهای دجله و فرات در نزدیکی مرز سوریه از جمله موضوعات مورد اختلاف این دو کشور می باشد .

این اختلاف ها ادامه داشت تا ۱۰ سال پیش سوریه و ترکیه با هم برادر شده ، و اقدام به لغو نیاز به روادید جهت ورود به کشور همدیگر ، ساخت کارخانه های مشترک مرزی ، ایجاد روابط فامیلی و استفاده ترکیه از جاده ترانزیتی سوریه نمودند که موجب رشد اقتصادی دو کشور گردید .

“دکتر خسروپناه” ورود کشور ترکیه در دشمنی با سوریه را ناشی از فریب غرب و استفاده ابزاری از آمال ترک ها برای تاسیس مجدد دولت عثمانی در منطقه ، و وعده تبدیل رابطه برادری به آقایی آنها و ایران هراسی دانسته و گفت : آمریکا و هم پیمانانش با فریب ترکیه و دور گرفتن خود ؛ اعراب و ترک ها را جلو انداختند به گونه ای اکنون اکثریت قریب به اتفاق دانشگاهیان و نخبگان ترکیه به اقدام دولت اردوغان علیه سوریه معترض و دولت وی را “پیمانکار آمریکا می دانند و ترکیه نیز با از دست دادن جاده ترانزیت خود به شدت از کرده اش پشیمان و در شرایط مناسبی به سر نمی برد  به شکلی که یک لیتر بنزین در ترکیه به ۵۰۰۰ هزار تومان رسیده است .

“امام جمعه موقت دزفول” در پایان “دولت اسد” را با همه خسارت های وارده پیروز این جنگ دانسته گفت : ما از آینده بی خبریم ولی امیدواریم با دعای مردم عزیز و خواست خدا دولت سوریه بر مشکلات غالب شده و تغییرات و مشکلات خود را به دست مردم و بدون دخالت دولت های بیگانه برطرف نماید .

متن کامل خطبه ها

خطبه اول

در این روز مهم که ثواب شب قدر را هم دارد ، چون روز قدر هم ثوابش ، ثواب شب قدر است ؛ همه ی شما عزیزان ، مومنین و مومنات را و بویژه این کمترین را به تقوای الهی سفارش می کنم .

قرار بر این بود که در خطبه اول چند جلسه ای درباره آیین معاشرت در اسلام سخن بگوییم . و معلوم شد معاشرت و زیست اجتماعی از نظر اسلام مطلوب و پسندیده و مورد تاکید است . اسلام با عزلت نشینی و دوری گزیدن از جامعه نه تنها توصیه نمی کند بلکه به شدت از آن مزمت کرده است .

امیرمومنان(ع) در روایتی می فرماید خدای سبحان در احدی در جدایی خیر نمی دهد نه در گذشتگان و نه در آیندگان . یعنی نه در گذشته جدایی و فرقه از نظر خدای سبحان مطلوب بوده است و نه در آیندگان و آینده این امر مطلوب است .

اولین وظیفه مسلمانان در حیات اجتماعی ایت است که از مسائل اجتماعی آگاهی داشته باشند و نسبت به مسائل جامعه اهتمام ورزند وگرنه اگر قرار باشد زندگی اجتماعی بدون شناخت و بدون اهتمام داشته باشند این زندگی اجتماعی می شود زندگی اجتماعی زنبور عسل و زندگی اجتماعی مورچگان ، آنها هم زندگی اجتماعی دارند ؛ فرقی که زندگی اجتماعی انسان با سایر حیوانات دارد این است که انسان در زندگی اجتماعی احساس مسولیت می کند ؛ باید مسایل اجتماعی را بشناسد و اهتمام بورزد نسبت به آنها ، وقتی می گوییم شناخت نسبت به مسائل جامعه و اهتمام نسبت به آنها از خویشان و بستگان شروع می شود تا همسایگان و همشهریان و هموطنان و شیعیان و بلکه مسلمانان جهان ، و می دانید که اسلام حتی نسبت به غیر مسلمانان هم اهتمام می ورزد ؛ یعنی اینطور نیست که مثلاً اگر تعدادی غیر مسلمان در جایی گرفتار سیل و زلزله شده اند ؛ مسلمان نباید به آنها توجه داشته باشند ؛ نه خیر، آنها هم باید مورد توجه قرار بگیرند .

در همین مورد روایات زیادی از پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت (س)هست درباره ی اهتمام امور مسلمین ، در روایتی نبی اکرم محمّد مصطفی (ص) می فرماید :” کسی شب را به صبح بگذراند و نسبت به امور مسلمین اهتمامی نورزد این شخص مسلمان نیست .”  حتی نمی فرماید مومن نیست چون رتبه ی مسلمانی نازلتر از رتبه ایمان است .

در روایتی دیگر نبی اکرم می فرماید :” اگر یک مسلمانی بشنود از کسی که فریاد زده و از مسلمی درخواست کمک کرده و مسلمان او را جواب ندهد و به او کمک نکند فرمود فلیسَ بمُسلم “؛ شبیه این روایات از ائمه ی دیگر نقل شده است ؛ و چون این ایام ، ایام ماه رمضان است  و تاکید شده در این ماه بیشتر به ایتام و مساکین و مستمندان توجه بشود ؛ یکی از مشکلات جامعه اسلامی نیازی است که ایتام و مستمندان و فقرا واین دسته از گروههای اجتماعی دارند ؛ امروز هم که ظاهراً به اسم “اکرام ایتام” نامگذاری شده مهم است که مسلمین به حدی که در توانشان هست ، بعضی اوقات ممکن است کسی از نظر مالی نتواند به یتیمی کمک کند ولی دست نوازش می تواند بر سر یتیم بکشد ! اکرام و تکریم یتیم  ارزشمند است ، یتیمی که پدر و یا پدر و مادرش را از دست داده نیاز به محبت و عاطفه دارد ، فقط نیاز مالی ندارد ، این سیره و سنّت امیرالمومنین علی (ع) بوده است که به خانواده های بی سرپرست و ایتام رسیدگی می کرد . علی (ع) در اداره ی حکومتش دو کار کرد هم تلاش کرد که سیستم حکومتش عادلانه باشد ؛یعنی به همه به اندازه ی حقشان از بیت المال سهم می داد ؛ به کسی زیاد و یا کم نمی داد ؛ علاوه بر آن شخص امیرالمومنین مقید بود که برود به مساکین و مستمندان و ایتام و بانوان بی سرپرست سرکشی و رسیدگی کند . و بسیاری از این خانواده ها در چنین روزی متوجه شدند آن کسی که شبها در خانه ی این عزیزان را میزد امیر مومنان بود !

امروز شاید بیش از دردی که حسنین و اهل بیت از فراق امیرالمومنین علی (ع) کشیدند ؛ دردی است که یتیمان و مساکین کشیدند ؛ یتیمانی که تا روزهای گذشته امیرالمومنین دست نوازش بر سرشان می کشید ، لقمه ی غذا در دهانشان می گذاشت و گاه با این بچه یتیم ها بازی می کرد !و امیرامومنین را امروز از دست دادند ؛ این ایتام برای بار دوم یتیم شدند !

این سنت را از حضرت علی (ع) یاد بگیرید ، این دوستان عزیز ما در کمیته امداد طرح های خوبی در باره ایتام دارند ؛ مشارکت و همکاری کنید . طرح هایی که در مورد ازدواج دختران جوان ، درباره جهیزیه شان دارند ، و طرح های دیگر مخصوصاً طرح کمک به ایتام مشارکت و کمک کنید . این سیره امیر المومنین است ، برای امیرالمومنین ثواب دارد پیراهن مشکی به تن کنیم و شال عزا بر گردن بگذاریم ولی بیش از همه اینها ثواب در این است که سیره ی امیرالمومنین را در زندگی پیاده کنیم و به فقرا و مساکین و مخصوصاً ایتام توجه ویژه ای بشود .

امروز روز شهادت امیرالمومنین است ؛ روز مصیبت دیگریست بر اهل بیت عصمت و طهارت ، امروز روز غربت اهل بیت شروع می شود ، مثل دیشبی امیر مومنان جان به جان آفرین تسلیم کرد و به شهادت رسید . البته برای علی دیشب مثل شب عید بود چون علی عاشق شهادت بود چون به دیدار زهرای مرضیه رفت ، به دیدار پیغمبر رفت . علی از این همه گرفتاریهایی که داشت راحت شد . اما اهل بیت چی؟ امام حسن چی ؟ تازه مظلومیت امام حسن شروع شد ، مظلومیت امام حسین و زینب …امیر مومنانی که وقتی فرق سرش را شکافتند و زیر بغلش را گرفتند و به طرف خانه ی صبیه شان بردند ؛ حضرت فرمود دیگه اینجا زیر بغلم را رها کنید ، دختر او نبیند علی را که زیر بغلش را گرفته اند ! من نمی دانم چه حالی حضرت زینب و ام کلثوم پیدا کردند وقتی دیدند که محاسن سفید علی  که آنها را خضاب نمی کرد به خون فرق سرش ….

عرض می کنیم یا امیرالمومنین اگر فرق سرت را شکافته اند ، فرزندت حسین را سنگ به پیشانیش زدند وفرق سر او را هم شکافته اند …

 

خطبه دوم

اوصیکم عبادالله و نفسی و نفسی به تقوالله….

امیرالامومنین علی بن ابیطالب در آخرین و صیت وسفارشش به حسنین فرمود : “اوصیکما به تقوالله شما را به تقوا و پرهیزگاری و ترس از خدا سفارش میکنم .” در شرح این یک جمله فرمود : در پی دنیا نباشید هرچند دنیا سراغتان بیاید . منظور از دنیا هم غفلت از خداست نه کار و تلاش ، بد معنا نشود ؛ در ادامه حضرت فرمود : در آنچه که در دنیا از دست  دادید تاسف نخورید ، سخن حق بگویید ؛ دشمن سرسخت ظالم و دوستدار و یاور مظلومان باشید . معنای تقوا همین است ، تقوا این نیست که آدم به لفظ بگوید من از خدا می ترسم !

اگر دشمن بخواهد بمباران کند آدم با زبان بگوید من به سنگر می روم این نجاتش نمی دهد ! باید به سنگر برود ، تقوای الهی به زبان تنها نیست که استغفرالله بگوید باید در عمل هم رعایت کند ؛ و حقوق دیگران مخصوصاً حق الناس را بیشتر رعایت کند .

مناسبت های امروز متعدد هست که بعضی از آنها را سریع عرض می کنم چون قدری می خواهم درباره وضعیت سوریه نکاتی را خدمت دوستان عرض کنم .

این روز را خدمت شما عزیزان و مولایمان حضرت ولی عصر(عج) تسلیت عرض می کنم ؛ ان شاءالله که همه ما از اصحاب خالص امیر المومنین علی (ع) باشیم و حب علی و اولاد علی را خداوند سبحان در دلهای ما و فرزندان ما و نسل ما تا روز قیامت احیا بگرداند .ان شاءالله

شب قدر هم شب عزیزی بود ، شب ۲۱ را پشت سر گذاشتیم و امروز هم ثواب شب قدر را دارد ؛ مراقب باشیم استغفرالله هم بگوییم و هم قلباً اهل توبه باشیم و آماده شویم برای شب بیست و سوم که شب بسیار مهمیست . شب ۲۳ دلها را از اجنبی دور کنیم و بگذاریم این دل فقط ظرف حب به خدا باشد ؛ با حال و معنویت دیگری از این شب بهره ببریم .

۲۳ مرداد سالروز پیروزی حزب الله عزیز لبنان در جنگ ۳۳ روزه است ، که بسیار معجزه آسا توانستند موفق شوند ؛ من در سال گذشته سفری داشتم در آن منطقه و از نزدیک دیدم ؛ واقعاً معجزه و ایثار بود ! ۳۳ روز مقاومت با کمترین تجهیزات و دشمن هم با قویترین امکانات ؛ کل جهان عرب نتوانست بیشتر از ۶ روز با اسرائیل در بیفتد و مقاومت کند . فقط حزب الله لبنان توانست ۳۳ روز با دشمن بجنگد و مقاومت کند و اسرائیلی ها را راند با کمترین امکانات ،البته بزرگترین امکانات در اختیار حزب الله لبنان بود و آن ایمان به خدا وعشق به شهادت بود ؛ این ارزش دارد .

۲۶ مرداد سالروزبازگشت افتخار آمیز اولین آزادگان عزیز به کشور ماست ؛ این عزیزان را ارج بنهیم و قدر بدانیم . بعضی از این عزیزان ۸ سال اسیر بودند و مقاومت کردند ؛ بسیاری از این عزیزان در ان فرصت حافظ قرآن شدند و الان هم بخش مهمی از این عزیزان تحصیلات عالیه را گذراندند و جزء خدمت گزاران نظامند ؛ بنده این موفقیت های این عزیزان را به آنها تبریک عرض می کنم و خلاصه ما مدیون آن عزیزان هستیم و باید همیشه خدمت گزار آنها باشیم .

حماسه خونین پاوه در سال ۵۸ سالگردش هست و همچنین باید تبریک بگوییم موفقیت های ورزشکاران عزیزمان را در المپیک جهانی که الحمدلله آوردن اینهمه مدال طلا و نقره بی سابقه بوده . و قطعاً اگر مسئولین ما بیشتر به این ورزشکاران و این رشته های مختلف علاوه بر توجهی که به فوتبال می کنند  عنایتی هم به ورزشکاران در رشته های دیگر هم بشود ؛ قطعاً افتخارات بیشتری خواهند آورد .

هرچند شاهد بودید که نامردیها و داوریهای ناعادلانه آنها در حق قهرمان عزیز ما “آقای عبدولی ” بودکه با او اینگونه برخورد کردند ، ولی از نظر ما ایشون قهرمان ملیست ؛ حالا اونها هرغلطی می خواهند بکنند ، شبانه روز زحمت کشیدند و تلاش کردند و ان شاءالله ملت ما قدر این عزیزان را بدانند که این افتخارات را نصیب کشور کردند .

اجازه دهید که درباره وضعیت سوریه وترکیه تحلیلها و مسائلی را عرض کنم ؛که چرا ترکیه همکاری خود را با غربیها علیه سوریه شروع کرد .

کشور سوریه از نظر موقعیت جغرافیایی و قومیتی خاورمیانه ی کوچکیست ؛ لذا تغییر در سوریه ، منشاء تغییر در خاورمیانه است .لذا بسیار استراتژیک است .خوب دقت کنید :۸۲۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه دارد ،۴۵۰ کیلومتر با عراق ،۳۵۰ کیلومتر با اردن ، ۱۵۰ کیلومتر با لبنان ،۷۶ کیلومتر در منطقه جولان با اسرائیل . خیلی حساس است ، یعنی اگر قرار باشد اسرائیل تهدیدی پیدا کند یکی از این جاها همین مرز ۷۶ کیلومتر است .

ارتش سوریه هم ارتش قوی است ۴۵۰هزار نظامی دارد که از اینها ۴۰ هزار نفر آدمهای عملیاتی هستند و بیشترشان علوی و هم پیمان با اسد ، به موشک های قوی روسیه هم مجهزند و با سلاحهای شیمیایی نامتعارف هم مجهز است که هنوز از این امکانات هیچ استفاده ای نکرده ؛ توده ی مردم سوریه هم چون نمی خواستند کشورشان به لیبی تبدیل شود با تغییر اسد مخصوصاً به این شکل موافق نبودند . لذا دیدید که اینهمه مهاجمان خارجی که وارد شدند مردم همراهی و همکاری نکردند .و از همه مهمتر سوریه خاکریز اول جهان اسلام در برابر اسرائیل است ؛ از مردم غزه تنها کشوری که در مرز اسرائیل بود و حمایت کرد سوریه بود لذا تغییر دولت اسد و تبدیل آن به یک دولت خنثی برای غرب مخصوصاً صهیونیست ها مهم است .

بیایید در مورد تحولاتی که اخیراً در سوریه اتفاق افتاد ، نکاتی را عرض کنیم : اولاً حادثه ای که در سوریه اتفاق افتاد یک پروژه است نه یک پروسه . بیداری اسلامی  در کشور های دیگر یک پروسه بود ؛ یعنی فرایندی طی شد مردم مصر، مردم لیبی و مردم تونس سالها گرفتار ظلم بی حد حاکمانشان بودند و فعالیت های متعدد هم داشتند تا بیداری اسلامی تحقق پیدا کرد و توانستند دولت ها را کنار بزنند اما سوریه اینطور نبود ؛حرکت درسوریه را به صورت یک پروژه طراحی کردند یعنی غربیها و صهیونیست ها آمدند طراحی کردند و گفتند حالا که در کشورهای عربی تغییراتی ایجاد شده بیایید این تغییر را در سوریه هم ایجاد کنیم ، این تغییر را بسازیم . لذا شروع کردند به نقشه و برنامه ریزی کردن؛ البته اولین بار طرح تجزیه سوریه را وزیر خارجه اسرائیل در سال ۱۹۸۲ میلادی داد ؛یعنی ۳۰ سال پیش، اینها طرح اصلیشان تجزیه ی سوریه بود . و جالب این است با اینکه طراح این تحولات در سوریه اسرائیل است ، تا الان دولت غصبی اسرائیل حتی یکبار در مورد سوریه یا علیه سوریه هیچ صحبت نکرده است !! این معنا دارد ، طرح را داده ترکیه و عربها را جلو انداخته است !

در لیبی غربیها مستقیم وارد شدند ولی در سوریه مستقیم وارد نشدند ؛ چرا؟ چون می دانستند قصه ی سوریه با لیبی فرق دارد لذا خودشان را مستقیم درگیر نکردند ترکیه و عربها را درگیر کردند . پس طرح اصلی تجزیه سوریه است ، می خواهند سوریه را به ۴  دولت تقسیم کنند ؛ ۱٫دولت علوی ها در لازقیه ۲٫دولت سنی شمالی ۳٫دولت سنی جنوبی  که این سنی شمالی و جنوبی چون اکراد هستند و غیر اکراد تا قیام قیامت اگر تشکیل شود با هم درگیرند ،یعنی ۲ دولت سنی شمالی و جنوبی  تشکیل شود که مرتب با هم درگیر باشند . ۴٫دولت کوچک بروزیه ها در مرز اسرائیل ، یعنی شهر قنیطره و بلندیهای جولان را بدهند دست گروهی که دغدغه ای ندارند و رابطه ی صلح آمیزی هم با اسرائیل داشته باشند .یعنی خطر تهدید اسرائیل در مرز سوریه از بین برود .

برای اینکه این طرح بلند مدت از بین برود باید طرح کوتاه مدتی را اجرا کنند و این طرح کوتاه مدت بی ثباتی در منطقه سوریه است . ولی اگر این بی ثباتی تبدیل بشود به تجزیه ی سوریه این پرونده بسته نمیشود و بعد می آیند سراغ کشورهایی مثل ایران و به ویژه ترکیه ؛ میدانید که بخش مهمی از مردم سوریه اکراد هستند و اکراد سوریه هم با اکراد ترکیه هم قومیت هستند ؛ حالا کردهای ایرانی خودشان را ایرانی و آریایی می دانند ولی اکراد ترکیه خودشان را ترک نمی دانند و اکراد سوریه هم خودشان را عرب نمی دانند !!!

لذا از اینجا درگیری به ترکیه منتقل می شود ، ترکیه ای که الان غرب از آن حمایت می کند در آینده به فکر تجزیه ی آن است ، چون اقتدار ترکیه هم برای غرب در آینده خطریست ؛ یعنی هم اسرائیل امنیتش را در منطقه جولان و قنیطره بدست می آورد ، و هم کشورهای اسلامی بی ثبات می شوند وتجزیه  می شوند و هم  هدف نهایی اسرائیل که از نیل تا فرات است از این طریق به آن می رسند ؛ یعنی قصه ، قصه ای جدیست !

بعضی از افراد و حتی خواص ما که توجه ندارند می گویند چرا از سوریه حمایت می کنیم ؛ فکر نمی کنند ، اصلاً بحث ما بحث اسد نیست ، نه خیر ، بیایند اجازه دهند مردم انتخابات آزاد دموکراتیک داشته باشند به هرکس می خواهند رای بدهند اما نگذارند این کشور بی ثبات و بعد تجزیه شود ؛ این خیلی خطرناک است !

چرا ترکیه درگیر شد ؟ نفعی برای آن دارد ؟ سال ۱۹۲۹ دولت عثمانی متلاشی می شود و ترکیه فعلی (آناتولی ) استقلال پیدا می کنند ؛عربستان قبلاً جدا شده بود ، لیبی هم جدا می شود ، بقیه کشورها هم جداا می شوند ؛ دولت عثمانی ، دولتی بزرگ بوده است ؛ ۶۲۰ سال حکومت کرده ، سال ۱۹۲۹ که سوریه از ترکیه ی فعلی جدا می شود ، فرانسه قیمومیت سوریه را به مدت ۹ سال بدست می گیرد ؛ یعنی ۹ سال سوریه در اختیار فرانسه بوده ، سال ۱۹۳۸ فرانسوی ها تصمیم می گیرند از ترکیه بروند ولی همان موقع قراردادی با ترکیه می بندند و منطقه “هاتای” سوریه را به ترکیه واگذار می کنند (شیطنت را ببینید) و اولین اختلاف سوریه و ترکیه را شروع می کنند ؛ یعنی سوریه و ترکیه سر این منطقه سالهاست با هم اختلاف دارند ؛ سوریه می گوید هاتای مال ماست و ترکیه هم می گوید نه مال ماست با فرانسه قرارداد داریم ؛ این اولین اختلاف بود .

دومین اختلاف این بود که وقتی اکراد ترکیه با دولت ترکیه درگیر شدند “عبدالله اجلان ” رهبر اکراد بود ، به سوریه فرار کرد و سوریه هم از او حمایت کرد ؛ و اختلاف دوم شروع شد ، البته در نهایت سوریه “اجلان ” را جواب داد و او هم به منطقه کینیا رفت و دستگیر شد و تا الان هم در زندان ترکیه است .

اختلاف سوم سوریه و ترکیه روی دجله و فرات بود ، منشاء دجله و فرات از ترکیه است ، ترکیه روی مرز سوریه سدی ساخت تا آب دجله و فرات وارد سوریه نشود و سوریه گرفتار کم آبی شود؛ این اختلافات ادامه پیدا کرد تا تقریباً ۱۰ سال قبل از درگیری اخیر ، این دو کشور با هم برادر شدند ، رفیق شدند ؛ یعنی جنگ سرد به پایان رسید ، سال ۲۰۰۵ بشار اسد سفری به ترکیه رفت ؛ سال ۲۰۰۹ لغو روادید می کنند یعنی مردم سوریه و ترکیه بدون گرفتن ویزا می توانستند به کشور همسایه وارد شوند . آنقدر با هم صمیمی می شوند که خطاب به هم برادر سوریه و برادر ترکیه می گفتند ؛ و حتی کابینه دولت مشترک هم تشکیل می دهند ؛ حتی رابطه ی خانوادگی با هم برقرار کردند یعنی اردوغان و اسد با هم ارتباط داشتند ، رابطه ی بسیار صمیمی ، و حتی در مرز سوریه و ترکیه شرکتهای اقتصادی مشترک تشکیل دادند که بسیار از نظر اقتصادی برای دو کشور مفید بود چون برای افراد بیکار شغل یابی شد .

و از همه مهمتر ترکیه برای صادرات کالاهایش به جاده ی ترانزیت احتیاج داشت و سوریه جاده ی ترانزیت او بود .مسئله خیلی پیچیده تر شد ؛چه شد که اردغان برادر اسد یکدفعه به جان هم افتادند ؟؟؟

سِرّش این است که ترکیه وزیر امور خارجه ای دارد به نام “داوود اوغلو” تئوریسین این دولت اخیر یعنی دولت عبدالله گل و اردوغان همین “داوود اوغلو” است . کتابی دارد به زبان انگلیسی بنام “عمق استراتژیک “در آن کتاب گفته ما می خواهیم دوباره دولت عثمانی را احیا کنیم ؛ غربیها آمدند روی این نقطه دست گذاشتند و گفتند آقای اردوغان شما می خواهید اقتدار عثمانی پیدا کنید و بر کشورهای منطقه غلبه کنید ؟ مخصوصاً آنها از قدیم (دوران صفویه) با ایران رقابتی داشته اند ، دیدند ایران دارد جایگاه و موقعیت بین المللی مخصوصاً در خاورمیانه پیدا می کند ؛ گفتند نه ما می خواهیم آقای منطقه باشیم ! شما که در لیبی مداخله و مشارکت نکردید چه طور می خواهید آقای منطقه باشید ؟! گفتند بیایید در سوریه دخالت کنید ، کار سوریه دو ماهه تمام می شود ؛ اسد کنار می رود و اخوان المسلمین (اخوانی های سوری ) حکومت را بدست می گیرند ؛ کشور هم در این دو ماه ویران می شود ؛ عربها پول می دهند ، شما بیایید کشور را بسازید ، هم سود اقتصادی برایتان دارد هم آقای سوریه می شوید !!!

اردوغان حساب سر انگشتی کرد و دید این خیلی برایشان بهتر است گفت همین کار را می کنیم درسته الان برادریم ولی بعدش آقا می شویم ، پدر می شویم ، چرا برادر باشیم ؟ این کلاه سرشان رفت و وارد درگیری شدند ! امریکایی ها و غربی ها اصلاً مستقیم وارد قضیه سوریه نشدند ؛ عربها و ترک ها را جلو انداختند ، اینها وارد درگیری شدند و دیدند ۲ ماه ،۳ ماه ، یکسال …

آنقدر اینها الان عصبانیند که در جلسات رسمی ای که ما اخیراً با بعضی از سیاستمدارانشان داشتیم با عصبانیت می گفتند : چرا ایران دارد از سوریه حمایت می کند ؟ ما جواب می دادیم : ما از سوریه حمایت نمی کنیم ما می گوییم اگر اختلافی هست مگر نمی گویید دموکراسی ، بگذارید مردم خودشان دخالت کنند ؛ شما چرا اینهمه گروه ، گروه می فرستید ؟ القاعده را از عراق ماموریت داده اند به سوریه آمده ؛ مردمی را که با آنها همکاری نمی کنند خانوادگی آتش می زنند ! در جواب اینکه شما خیال می کردید دو ماهه تمام می شود ؟ سرهایشان را پایین می اندازند ! الان اگر اسد شکست بخورد ، ترکیه باخته است !! ترکیه خیلی ضرر کرد ۱ لیتر بنزین ترکیه از ۲٫۵ لیره رسیده به ۴٫۵ یعنی حدود ۵۰۰۰ تومان ما ! جاده ی ترانزیتش را از دست داده ، صادراتش به کشورهای عربی با مشکل روبرو شده است .

عمده ی استادان دانشگاهی ، چه در دانشگاه انکارا و یا دانشگاه قاضی در انکارا و یا دانشگاههای استانبول که ما با آنها صحبت کردیم همه به شدت مخالفند و می گویند که ما موافق این نبودیم که ترکیه وارد این قضیه بشود ، ترکیه الان حزب مقابل آکپارتی یا حزب عدالت و توسعه ، حزب مقابلش حزب جمهوری خواه خلق است . در روزنامه ها و در سایت هایشان می گویند این دولت پیمانکار امریکا شده است ؛ یعنی ترکیه از نظر سیاسی و اقتصادی آسیب دیده است !

ازطرف دیگر دولت سوریه گفت من اکراد را آزاد می گذارم ؛ و این تهدید خیلی جدیست ! ۲۰ هزار کرد در ترکیه هست ،۲۰ هزار علوی و به گفته خودشان ۲۵ هزار علوی در ترکیه زندگی می کنند و  مخالف این حرکتی هستند که در سوریه انجام شده ؛ البته دولت اسد با اینکه بسیار خسارت دید ، و یکی از خسارتهای مهمی که این کشور پیدا کرد ، بحث عملیاتهای انتحاری بود ؛ کشته شدن وزیر کشور ، وزیر دفاعش ، کشته شدن رئیس استخباراتش ، این ضرر و زیان خیلی زیادی بود ! ۴۰ کیلو بمب در آب سردکن گذاشتند و ارکان نظام را در سوریه از بین بردند ! همه میگفتند دولت سوریه ساقط شد ؛ ولی خودش را نگه داشت ؛ این مقاومت خیلی مهمی بود .

تروریست های رسانه ای مرتب تمام کشتارهایی را که القاعده و گروههای مخالف از ملت انجام می دهند به نام دولت سوریه تمام می کنند . یعنی رسانه ها و امکانات دستشان است ، ولی اسد توانست با تدبیر و مدیریتی که کرد ، بخشهایی از حلب را و بعد یکی از شهرهای مهم بنام “حمص ” را آزاد کرد .

حالا آینده سوریه چه خواهد شد ، ما امیدواریم و باید دعا کنیم ، این را به شما عرض کنم مردم و دولت سوریه واقعاً مقاومت کردند ؛ و لذا هر کشور دیگری بود قطعاً با این آسیب ها از پا در می آمد . ولی توانستند مقاومت کنند و ما باید برایشان دعا کنیم ؛ چون بحث ، بحث اسد و دولت اسد نیست ؛ بحثی ملی و فراملیست یعنی ملت اسلامی در خطر است اگر این اتفاق بیفتد ؛ و قطعاً بعد از این کشورهای دیگر  هم آسیب هایی خواهند دید !

بنابراین الان ایران حمایت ها ، نشستها و کارهای دیپلماتیکی را شروع کرده و اینها همه می تواند نجات بخش باشد . و ان شاءالله دعای خیری که شما عزیزان در این مسئله دارید .

خدا را قسم می دهیم به عزت و جلالش که توفیق عبادت ،بندگی و ترک معصیت را نصیب همه ی ما بگرداند.

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید