.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

علت فاسد شدن عقل و ایمان، حب دنیا، شهوت و غضب است.

علت فاسد شدن عقل و ایمان، حب دنیا، شهوت و غضب است.

چکیده خطبه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “مجد دز” حجة الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه امام جمعه موقت دزفول در آئین با شکوه نماز جمعه که با حضور اقشار مختلف مردم ولایت مدار دزفول در مصلای امام علی(ع) این شهرستان برگزارشد در خطبه اول نمازجمعه ضمن دعوت مردم  به تقوای  الهی گفت: تقوی برای روزی است که هیچ کسی به کار دیگری نیاید وشفاعت هیچ کسی در آن روز پذیرفته نخواهد شد.

دعوت به تقوی و تبیین آداب معاشرت در اسلام

امام جمعه موقت دزفول  افزود: تقوای امروز اثرش برای روز قیامت خواهد بود و رعایت آن در دوران حیات نتیجه اش در آن روز خواهد بود و تأخیردررعایت تقوی به انسان آسیب خواهد زد.

عقل و عقلانیت مهمترین ابزار، منبع و معیار آداب معاشرت است

حجة الاسلام والمسلمین خسرو پناه درادامه این خطبه به معیارهای معاشرت پرداخت و از عقل و عقلانیت بعنوان مهمترین ابزار، منبع و معیار آداب معاشرت نام برد.

وی افزود: اکثر ناهنجاریهای اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جامعه ناشی از جهل است  و اگر انسان عقل خود را درست بکار گیرد بسیاری از معضلات مرتفع و به حداقل خواهد رسید.

امام جمعه موقت دزفول با ذکر نمونه هایی از ناهنجاریها از جمله اختلاف بین زن وشوهر، نزاعهای سیاسی، نزاعهای فرهنگی و نزاعهای اقتصادی را ناشی از بی عقلی دانست  و یادآور شد: اگر عقل وعقلانیت حاکم باشد به تعبیر اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام بسیاری از ناهنجاریها از بین خواهد رفت.

خطیب موقت نماز جمعه دزفول با ذکر روایتی از پیامبر اسلام افزود: عقل و ایمان دو بال برای رشد انسان هستند، ایمان نشانه عقل است و ایمان به خدا و محبت و دوستی با مردم، بسییاری از ناهنجاریهای اجتماعی که از کینه ها، حسادتها و رزایل نشأت می گیرد را حل می کند.

علت فاسد شدن عقل و ایمان، حب دنیا، شهوت و غضب است

امام جمعه موقت دزفول در پایان این خطبه علت فاسد شدن عقل و ایمان را حب دنیا دانست و شهوت و غضب را سبب فساد عقل و در نهایت ایمان برشمرد.

تبیین بازگشت امام خمینی (ره) و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

حجة الاسلام والمسلمین خسرو پناه در خطبه دوم نماز جمعه شهرستان دزفول به سالروز باز گشت امام خمینی (ره) به  ایران در ۱۲ بهمن سال ۵۷  و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: نزدیک به چهار دهه از این انقلاب می گذرد و جا دارد ارزیابی دقیق و منصفانه ای از این دوران داشته باشیم.

به اعتراف دشمنان، انقلاب اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور دستاوردهای بزرگی داشته است

وی افزود : به اعتراف دشمنان، انقلاب اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور دستاوردهای بزرگی داشته است  که از جمله می توان به استقلال کشور، آزادی مشروع مردم، مبارزه مردم با دشمنان بویژه با آمریکائیها و منافقین و پیروزی در جنگ تحمیلی، توسعه کشور از نعمت آب و برق و تلفن در دور افتاده ترین مناطق کشور، توسعه اقتصادی و تأثیرات فرهنگی بین المللی نام برد.

اگر جمهوری اسلامی ایران دو سال به تأخیر می افتاد رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات را فرا می گرفت

امام جمعه موقت دزفول افزود: اگر جمهوری اسلامی ایران دو سال به تأخیر می افتاد رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات را فرا می گرفت و مذهب رسمی ایران بهائیت می شد و این مطلبی است که برخی از سازمانهای جاسوسی آمریکا و اسرائیل آن را مطرح کرده اند.

حجة الاسلام والمسلمین دکتر خسرو پناه رشد علمی و جایگاه برتر کشور در دنیا را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی بر شمرد و گفت: پیشرفت درعلوم فضایی، آزمایش موشک های مختلف، پرتاب ماهواره سینا به فضا نمونه هایی از این دستاوردها است که در اوج تحریم ها اتفاق افتاد.

 از آسیب های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی که دارای عواملی است نباید غافل شد  

امام جمعه موقت دزفول اظهار کرد: برغم این موفقیت ها نباید از آسیب های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی که دارای عواملی است غفلت کرد.

حجة الاسلام والمسلمین خسرو پناه با تبیین این عوامل با بیان کلام امام خمینی(ره) در حمایت و پذیرفتن اسلام و رهبری، ولایت فقیه و مردم سالاری دینی، به اتحاد و وحدت کلمه و ساده زیستی مسئولین پرداخت و افزود: اگر برخلاف اینها عمل شود و گر فتار غربزدگی شده و متأثر از فضای مجازی  ماهواره شویم و اگر مسئولین گرفتار تجمل گرایی شده و به مردم اعتماد نکنند و مردم را در مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مشارکت ندهند و از آموزه های اسلام دور شوند و اگر فرمایشات رهبری حکیم را نپذیرند انقلاب دچار آسیب خواهد شد.

امام جمعه موقت دزفول با اشاره به راهبردهای مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و ضرورت تبدیل آن به برنامه توسط دولتمردان  تصریح کرد: ایران مردم فهیم ودلسوزی دارد بگذاید مشکلات اقتصادی را خودش حل کند، به بیگانه نمی شود اعتماد کرد چرا که بیگانه  به خودش هم رحم نمی کند.

مبارزه با فساد ساختاری و اداری و شفاف سازی حقوق مسئولان و اجرای عدالت ضروری است

امام جمعه موقت دزفول با تأکید بر مبارزه با فساد ساختاری و اداری و شفاف سازی حقوق مسئولان و آگاهی مردم از آن  و اجرای عدالت، به مشکل درمان و بیمه مردم اشاره کرد و گفت: مردم پولی که برای  بیمه درمانی پرداخت می کنند در حساب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز می کنند اما از وزارت بهداشت می خواهند که شما درمان مردم را تأمین کنید که این دو با هم سازگاری ندارد و برای حل این مشکل قوه مجریه و مجلس همراهی نمی کنند.

اجلاس آستانه برای نخستین بار با  ابتکار مهم جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت

خطیب موقت نماز جمعه دزفول در فرازی دیگر از خطبه های نماز به اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در آستانه و برای استمرار آتش بس تا حاکم شدن آرامش در سوریه  اشاره کرد و گفت: این اجلاس برای نخستین بار با  ابتکار مهم جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت که گروههای معارض با دولت قانونی سوریه به گفتگو بپردازند.

تفکر ترامپ نئولیبرالی و بی عدالتی است

امام جمعه موقت دزفول از آغاز به کار ترامپ و شعارهای او بعنوان آغازی پر التهاب درجهان  یاد کرد و گفت: ترامپ بلافاصله پس از تحلیف فرمان ساخت سامانه دفاع موشکی در مقابل تهدید های کره شمالی ایران صادر می کند.

وی افزود: تفکر ترامپ نئولیبرالی و بی عدالتی است و دنبال منافع حداقل جامعه  که سرمایه دارند هست یعنی ۹۵ درصد جامعه در خدمت ۵ درصد سرمایه دار.

مقاومت شجاعانه مردم یمن و تنهایی عربستان

امام جمعه موقت دزفول همچنین با اشاره به مقاومت شجاعانه مردم یمن و تنهایی عربستان گفت: عربستان کشورهای اسلامی را متحد کرد و نیروهای ائتلافی را ساخت اما امروز وضعیت آن اختلاف با منصور هادی،  با سازمان ملل، خارج شدن سودانی ها از یمن و اختلاف شدید با مصریها و الجزیره و امارات و قطریها است.

حجة الاسلام والمسلمین دکتر خسرو پناه در پایان درگذشت آیت الله هاشمی وشهادت جمعی از فداکاران آتش نشان در پلاسکو تهران را تسلیت گفت.

متن کامل خطبه ها:

 

خطبه اول:

 

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ  

أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّه وَ نَفسی بِتَقْوَى اللَّهِ 

در آغاز این خطبه نفس شما مؤمنین و مؤمنات، و به ویژه نفس حقیر را به تقوای الهی سفارش می کنم. تقوایی که خدای سبحان در آیه شریفه می فرماید ” وَ اتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ ” تقوی برای روزی که هیچ کسی به کار دیگری نیاید. تقوی برای آن روز.

 یَوْماً لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً ” هیچ کس به داد کسی نمی رسد. نه پدری، نه مادری، نه فرزندی و نه دوستی، وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ شفاعت هیچ کسی در آن  لحظه پذیرفته نمی شود. یک لحظه ای از لحظات قیامت همین است و شاید در مراحل بعدی شفاعت شامل حال عده ای شود اما یک روزی هست ” وَ اتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ ” که از کسی عِوضی نستانند.

بگوید حالا این را بدهیم در عِوض، مشکلات کم شود، نخیر خبری نیست ” وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ ” یاری رسانی هم نیست، کسی را یاری نکنند، تقوی برای آن روز است یعنی تقوای امروز اثرش برای آن روز است و امروز اگر تقوای الهی داشته باشیم آن روز به درد ما می خورد.

این روز یعنی الان و امروز، نگوییم امروز تقوی نداشته باشیم و فردا تقوی بورزیم نه، یک لحظه تأخیر در تقوی به انسان آسیب می زند.

دأب ما این بود که در خطبه اول قدری درباره آئین معاشرت صحبت می کردیم و امروز هم می خواهم مختصری درباره مهمترین ابزار و منبع و به تبع معیار معاشرت که عبارت است از عقل و عقلانیت، سخن بگوییم.

اکثر این مشکلات و ناهنجاری هایی که ما در جامعه می بینیم ناهنجاری های اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همه ناشی از جهل و نادانی است. انسان اگر عقل خود را درست به کار ببرد، بسیاری از این مشکلات به حداقل می رسد، کم شده و از بین می رود.

شما ببینید این اختلافاتی که گاهی اوقات زن و شوهرها با هم دارند که گاهی اوقات به امور قضایی هم کشیده می شود.

نگاه کنید این مشکلات سیاسی که گاهی اوقات آدم در کشور می بیند و این نزاع های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی از کجاست؟ از بی عقلی است. اگر عقل و عقلانیت حاکم باشد، ناهنجاری ها هم به تعبیر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از بین می رود.

دو روایت است از امام حسین(ع) از پدر بزرگوارش امیرالمؤمنین(ع) و ایشان از رسول گرامی اسلام محمد مصطفی(ص) و این دو روایت را نقل کرده اند که حضرت(ص) می فرمایند: رَأْسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الإِیمَانِ بِاللَّهِ التَّوَدُّدُ إِلَى النَّاسِ یعنی اگر می خواهید ببینید که کسی عاقل است و انسان عاقلی است و عالی ترین درجه عقل را دارد، ببینید ایمان دارد یا ندارد، ایمان نشانه عقل است.

بر خلاف این ادعایی که بعضی از غربی ها دارند و متأسفانه در نسل جوان ما بعضا هم این شبهه مطرح شده است و بعضی از عزیزان جوان ما خیال می کنند که هر کسی ایمان دارد مثلا باید عقل را کنار بگذارد، نه اصلا اینگونه نیست، عقل و ایمان دو بال برای رشد و بالندگی انسان هستند.

می فرماید رأس عقل و بالاترین مرتبه عقل یکی ایمان به خداست و بعد از ایمان به خدا التَّوَدُّدُ إِلَى النَّاسِ یعنی محبت و دوستی زیاد با مردم داشتن و مردم را دوست داشتن و به مردم محبت و عشق ورزیدن.

تمام این نزاع ها و اختلافاتی که هست و ناهنجاری های اجتماعی که وجود دارد مرجع آن که محبت نیست بلکه کینه ها، حسادت ها و رذایل است. اگر این رذایل کنار برود محبت و التَّوَدُّدُ إِلَى النَّاسِ تحقق می یابد و وقتی که محبت تحقق یافت نشان می دهد که این انسان، انسان عاقلی است و نشان می دهد که این جامعه، جامعه عاقلی است چون ممکن است افرادی در جامعه عاقل باشند ولی این کافی نیست جامعه، سازمان و نهاد باید عاقل باشد.

وقتی که شما به یک اداره ای می روید و می بینید که کارمندان آن اداره کار تو را سریع راه انداخته و امروز و فردا نمی کنند، آزار نمی رسانند و حق تو را ضایع نمی کنند، معلوم می شود که این سازمان، سازمان عاقلی است.

وقتی به سیستم قضایی، درمانی، آموزشی، اداری، شهرداری و امثال ذالک مراجعه می کنید و می بینید کسانی آنجا نشسته اند که کار را دیر انجام می دهند و مردم را آزار می رسانند، این معلوم است که عاقل نیست. عقل به این نیست که خیال کنیم و بگوییم مثلا فلانی دیوانه است و باید در دارالمجانین بستری شود، نه اسلام می گوید که این انسان عاقل نیست و سازمانی هم که نتواند این مشکلات خود را حل کند، سازمان عاقل نیست رَأْسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الإِیمَانِ بِاللَّهِ التَّوَدُّدُ إِلَى النَّاسِ.

در حدیث دیگر می فرمایند: رَأسُ العَقلِ بَعدَ الإِیمانِ بِاللّه عزوجل التَّحَبُّبُ إلَى النّاسِ محبت به مردم.

مؤمن چرا تو داری مال خود را حرام می کنی و این حقوقی که می گیری را حرام می کنی؟ مؤمن تو که داری برای امام حسین(ع) عزاداری می کنی و برای اهل بیت(ع) اشک می ریزی چرا وقتی روی صندلی می نشینی محبت به مردم نداری؟ بابا این کلام حسین بن علی(ع) از امیرالمؤمنین(ع) از نبی گرامی اسلام(ص) است، این کلام من خسروپناه نیست من که از خودم حرف نزدم. این روایتی است که نبی گرامی اسلام(ص) فرموده است و بعد همان کلام را امیرالمؤمنین(ع) فرموده و بعد همان کلام را امام حسین(ع) فرموده است. محبت به مردم و کار مردم را راه بینداز، این نشانه رشد عقلانی است.

امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند: کم عقلی باعث سوق دادن انسان ها از ایمان به کفر است. می دانید چرا بعضی ها کافر می شوند؟ چرا بعضی ها از ایمان فاصله می گیرند و گرفتار کفر می شوند؟ چون کم عقل هستند. ایمان وقتی برود بدانید که عقل قبل از آن رفته است یعنی از همان دری که عقل بیرون می رود، ایمان بیرون می رود.

وقتی ایمان بیرون برود آسیب های اجتماعی شروع می شود و مشکلات اخلاقی، ناهنجاری های اجتماعی، آزار رساندن به مردم، ناامنی درست کردن، کار مردم را راه نیانداختن، حالا ما تا آسیب های اجتماعی را ذکر می کنیم زود مثلا ممکن است چهار دختر بی حجاب در ذهنمان بیاید یا بعضی ناامنی های، اجتماعی البته اینها نیز آسیب های اجتماعی هستند ولی آسیب های خانوادگی، اختلافات خانوادگی و مشکلات اداری.

ممکن است کارمند هم توجیهاتی برای کم کاری خود داشته باشد بگوید مثلا حقوق من کم است و به ما کم می رسند، هر چی، به هر حال این قرارداد را بستی، اولا خدا را شکر کن که شاغلی، این نعمتی است ثانیا این قرارداد را بستی که با این حقوق این کارها را انجام دهی حالا به مردم ظلم کردن اثر وضعی برای زندگی خودت دارد و خودت را بیچاره می کنی و با خودت داری می جنگی.

امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) می فرمایند: چرا عقل فاسد می شود و آسیب می بیند که بعد ایمان نیز آسیب ببیند و بعد التَّحَبُّبُ إلَى النّاسِ و محبت به مردم آسیب ببیند؟ می فرمایند: سَبَبُ فَسادِ العَقلِ حُبُّ الدُّنیا حُب دنیا، حُب دنیا نیز روشن است یعنی شهوت و غضب. انسان از شهوت و غضب تبعیت کند، انسانی که تابع شهوت و غضبش شد و حُب دنیا پیدا کرد، عقلش فاسد می شود و عقلش که فاسد شد ایمانش می رود و ایمان که برود، ناهنجاری اجتماعی است. این فرمول است و همانطوری که فیزیکدان و شیمیدان فرمول می دهد و می گوید ما کشف کردیم در عالم طبیعت مثلا بین جرم و وزن این رابطه است، بین حرکت و زمان این رابطه است، قانون اول نیوتن این است و قانون دوم و سومش این است، قانون نسبیت انشتین این است، قانون است و یک عالم کشف کرده است. امامان معصوم ما دارند قانون و قوانین این عالم را به ما نشان می دهند و می گویند آقاجون حواستون باشه خیلی مهم است با عقل دنیا را می توانید آباد کنید اما اگر کم عقلی شد و عقل فساد پیدا کرد، ایمان می رود و ایمان که رفت آسیب های اجتماعی می آید.

چطور عقل می رود؟ و چطور عقل فساد پیدا می کند؟ حُبُّ الدُّنیا.

پس حُبُّ الدُّنیا به عقل ضربه می زند کسی که خیلی به دنیا محبت بورزد، شهوت و غضب، همین دنیای امروز، سینمای امروز مملو از شهوت و غضب است وقتی حب دنیا آمد عقل آسیب می بیند سَبَبُ فَسادِ العَقلِ وقتی عقل آسیب دید، ایمان می رود و وقتی که ایمان رفت، خدمت به مردم از بین می رود.

حالا مصداق این را همین دولتمردان آمریکایی ببینید، در خطبه دوم یک نکته درباره آمریکا عرض می کنم.

حب دنیا این است، شعار است که می خواهیم خدمت کنیم و مشکلات مردم را حل کنیم، نمی شود. حُبُّ الدُّنیا سَبَبُ فَسادِ العَقلِ است و عقل که فاسد شد ایمان می رود و ایمان که برود التَّحَبُّبُ إلَى النّاسِ و محبت به مردم دیگر معنا نخواهد داشت لذا امام حسین(ع) نیز در یک نامه ای به معاویه دارد که لا یَکمُلُ العَقلُ إلاّ بِاتِّباعِ الحَقِّ عقلت کامل شود باید از حق تبعیت کنی.

راه کمال عقل تبعیت از حق و حقیقت است. ما این مشکلاتی که در جامعه خودمان می بینیم منشاء آن همین است و خیلی روشن است. اگر جامعه بدنبال حل مشکلات است باید این مسیری که اهل بیت(ع) فرموده اند، طی شود.

خدا را قسم می دهم به عزت و جلالش، رشد عقلانیت و عقلی که اهل بیت(ع) فرموده اند را به همه ما عنایت بفرماید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ    وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

 

خطبه دوم:

 

أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّه وَ نَفسی وَ نَفسی وَ نَفسی بِتَقْوَى اللَّهِ بعد از سفارش به تقوی به همه شما مؤمنین و مؤمنات و نفس این کمترین چند مطلب مهم که مربوط به خطبه دوم است، خدمتتان عرض می کنم.

مناسبتها: اولا هفته آینده ۱۲ بهمن سالروز بازگشت حضرت امام راحل رضوان الله تعالی علیه به ایران در سال ۱۳۵۷ و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی است.

قریب به ۴ دهه از این انقلاب می گذرد و واقعا زمان آن رسیده که ما ارزیابی منصفانه و دقیقی و آسیب شناسی دقیقی از این دوران داشته باشیم.

اگر انصاف را رعایت کنیم که دشمنان ما هم مکرر گفته اند، انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای مهم داخلی و بین المللی داشته است.

استقلال کشور چیز کمی نیست، آزادی مشروع مردم چیز کمی نیست. مبارزه ای که مردم در برابر دشمنان داخلی و خارجی داشته اند توطئه ای که منافقین داشته اند، جنگ تحمیلی، توطئه های متعددی که آمریکایی ها داشته اند.الی زماننا هذا. اینها چیز کمی نیست.

توسعه ای که کشور به لحاظ امکانات مختلف آب، برق، تلفن و امثال ذالک در مناطق مختلف و دور افتاده ترین و دورترین مناطق داشته است. دوستانی که یادشان هست، دزفول قبل از انقلاب با دزفول بعد از انقلاب، اطراف مناطق محروم دزفول چه بود و چه شد، نمی گویم مطلوب است چون هر کاری را باید با مقایسه سنجید. توسعه اقتصادی مردم پیدا کردند. بله مشکلات اقتصادی هست ولی درصد مصرف مردم در این مخصوصا دو دهه اخیر را با قبل بسنجید خیلی بالاست.

چقدر مردم گوشت مصرف می کردند و الان چقدر مصرف می کنند نه به لحاظ جمعیت به لحاظ کمیت یک خانوار را عرض می کنم. تأثیرات فرهنگی بین المللی که جمهوری اسلامی داشته است. اگر جمهوری اسلامی ایران دو سال دیرتر اتفاق می افتاد همین رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات می آمد و ایران نیز رسما مذهب رسمیش بهائیت می شد این مطلبی است که بعضی از سازمان های جاسوسی رژیم صهیونیستی و آمریکا مطرح کردند و دنبال این بودند که مذهب رسمی ایران بهائیت شود و مناطقی که در تهران -الان دیگر لازم نیست من عرض کنم- که آماده کرده بودند برای اینکه بتوانند یک قبله، دین، آیین و کتاب جدیدی را در ایران ترویج کنند. الان نیز بهایی های بیت العدل خیلی تلاش می کنند و این دستاورد انقلاب است که جلوی این افراد، توطئه ها و دشمنان را گرفت.

رشد علمی، ما به لحاظ علمی چه بودیم و الان کجا هستیم. المپیادهایی که الان جوان های ما می روند، جایگاه علمی که کشور پیدا کرده است، رشد علمی فضایی که ایران پیدا کرد. سال ۷۷ موشک بالستیک شهاب ۳ را ساخت، سال ۸۴ ماهواره سینا به فضا پرتاپ شد، سال ۸۵ موشک شهاب ۴ آزمایش شد، ۸۶ کاوشگر یک به فضا رفت، ۸۷ ماهواره امید، ۸۸ کاوشگر ۳، ۹۰ ماهواره نوید، ۹۲ ماهواره فجر و الی آخر ۹۳ همینطور، ما شاهد رشد علمی در کشور هستیم در اوج تحریم ها، واقعا این تحریم های اقتصادی یک لحظه به ترکیه وارد شود ترکیه فرو می ریزد و اینها دستاوردهای انقلاب است اما نباید از آسیب های انقلاب نیز غفلت کنیم. ما در این کشور آسیب های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داریم و اینها عواملی دارد.

بگذارید من عواملش را از زبان امام(ه) برایتان بگویم. امام(رضوان الله تعالی علیه) فرمود این را بدانید اگر کشور حاکمیت اسلام را بپذیرد موفق است، اگر حاکمیت اسلام را نپذیرد و از اسلام فاصله بگیرد، شکست خورده است.

امام(ره) فرمود اگر یک رهبری حکیم باشد این کشور رشد می کند ولایت فقیه و رهبری حکیم و فرزانه رشد می کند نه، شکست می خورد. حضور مردم در صحنه، مردم سالاری، این نظام را تضمین می کند.

لذا حضرت آقا مرتب می فرماید و در انتخابات به وزارت کشور توصیه می کند کاری کنید که اکثریت قریب به اتفاق واجدین شرایط در انتخابات شرکت کنند یعنی طوری کاندیدها را بگذارید که متنوع باشد برای اینکه مردم با سلایق مختلف در صحنه بیایند چون مردم سالاری یک اصل است، اتحاد و وحدت کلمه و سفارش مهمی که حضرت امام(ره) داشتند ساده زیستی مسئولین است.

اما اگر نه ما گرفتار غرب زدگی شویم از این فضای مجازی و ماهواره متأثر و غرب زده شویم، اگر مسئولین ما گرفتار تجمل گرایی شوند، اگر به مردم اعتماد نکنند و مردم را در مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مشارکت ندهند، اگر از آموزه های اسلام دور شوند، اگر فرمایشات رهبری حکیم را نپذیرند، این انقلاب آسیب می بیند و تعارف نداریم.

مردم، مردم فهیمی هستند. مردم، مردم ایران، مردم دلسوزی هستند و بارها امتحانشان را پس دادند، بگذارید مردم مشکلات اقتصادی را حل کنند و کمکشان کنید. به بیگانه که نمی شود اعتماد کرد، بیگانه به مردم خودش نیز رحم نمی کند. اعتماد مردم، برنامه داشته باشید، بابا رهبری دارد راهبردهای اقتصادی می دهد و راهبردهای اقتصاد مقاومتی را داده، به برنامه تبدیل کنید، ببینید مشکلات حل می شوند یا نه. عدالت وَضْعُ کُلِّ شَی‌ءٍ فی مَوْضِعِه.

من نمی فهمم بیمه درمانی، پولی که برای بیمه درمانی خود می دهند در حساب وزارت کار می رود اما از وزارت بهداشت می خواهند که شما درمان مردم را تأمین کنید بابا این باهم نمی سازد.

همه عقلا نیز می گویند بابا این بیمه درمانی را که از مردم می گیرید به حساب وزارت بهداشت و درمان برود و آنها نیز مسئولیت درمان را برعهده دارند، نه مجلس همراهی می کند، نه قوه مجریه همراهی می کند، بعد می بینید یک بیمارستانی وزارت بهداشت راه می اندازد متخصصان می آیند و بعد از چند وقتی می گویند ما دیگر نمی رویم برای اینکه حقوق ما را نمی دهند چرا؟ چون بیمه پرداخت نمی کند. پول از مردم گرفته ولی حاضر نیست پرداخت کند بابا این معنی عدالت نیست یعنی وَضْعُ کُلِّ شَی‌ءٍ فی مَوْضِعِه نیست، روشن است.

مبارزه با فساد ساختاری و اداری خیلی مهم و روشن است. مسئولین باید با مردم شفاف باشند، چرا حقوق و درآمدهایشان را شفاف نمی زنند؟ هر شخصی باید وارد اینترنت که شد بفهمد حقوق عالیترین مقام چقدر است و باید بداند.

باید بداند مسئولین، وزرا و نمایندگان چقدر حقوق می گیرند، اینها باید شفاف باشد، وقتی شفاف نباشد فساد می آورد و یکی از عوامل فساد همین معلوم نبودن و شفاف نبودن است. انقلاب اسلامی با خون شهدا و مجاهدت مجاهدان به اینجا رسیده است، ما خیلی هزینه دادیم و این راه را باید هموار کنند و این مشکلاتی که عرض کردم باید برطرف شود. این یک نکته بود.

نکته دوم را سریع عرض کنم. اجلاس سه جانبه آستانه که ایران، روسیه و ترکیه برای استمرار آتش بس تا حاکم شدن آرامش در سوریه برگزار شد ابتکار مهمی بود و برای اولین بار توانستند یک گفت و گوی رو در روی گروه های معارض با دولت قانونی سوریه انجام گیرد. این ابتکار، ابتکار جمهوری اسلامی بود و جمهوری اسلامی نقش مهمی داشت و از موفقیت های سیاسی است که باید به عزیزان تبریک گفت.

یک نکته را درباره آمریکا عرض کنم همه شما شنیدید به هر حال آقای دونالد ترامپ بعنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، آغازی پر التهاب.

روز جمعه گذشته نیز تحلیف ایشان انجام گرفت و شعارهایشان را همه شما شنیدید که چی گفتند، آقا این آمریکا فلان است، اگر این جنگ ها و فعالیت های نظامی آمریکا نبود می شد آمریکا را سه بار از نو ساخت و از این حرف ها، بلافاصله بعد از تحلیف فرمان ساخت سامانه دفاع موشکی در مقابل تهدیدهای کره شمالی و ایران را صادر می کند یعنی باز هزینه برای کارهای نظامی.

چقدر گفت ما باید به مردم ضعیف و اینهایی که مسکن ندارند به اینها توجه کنیم. آقای ترامپ بعد از تحلیف، برنامه نظام خدمات درمانی بهداشتی را لغو کرد.

یک طرحی در آمریکا بود طرح تخفیف حق بیمه و رهن مسکن برای اینکه اینهایی که خانه ندارند خانه دار شوند و برای قشر متوسط، این طرح تخفیف حق بیمه و رهن مسکن را نیز لغو کرد.

پس کجا بود این شعارها؟ همان موقع که تازه ترامپ رأی آورد من در یک مصاحبه ای که با یکی از روزنامه ها داشتم عرض کردم و گفتم امکان ندارد این شعارها تحقق پیدا کند چرا؟ برای اینکه ترامپ در نئولیبرالیسم زندگی می کند و تفکرش تفکر نئولیبرالیسم است.

نئولیبرالیسم دنبال منافع حداقلیت اقل جامعه که سرمایه دارند باید منابع ببرند و ۹۵ درصد باید در خدمت ۵ درصد جامعه باشد و این تفکر نئولیبرالیسم است.

تئوریسین هایشان مثل نوزیک و دیگران صریحا این حر ف ها را زدند، این حرف من نیست. امکان ندارد کسی نئولیبرالیسم را بپذیرد و به فکر ۹۵ درصد جامعه باشد امکان ندارد مثل اینکه به گرگ بگویی ای گرگ وقتی به گله گوسفند رسیدی، ندرید و گوسفندها را ندرید و به گوسفندان رحم کنید. مگر می شود؟ ذات گرگ دریدن است و ذات نئولیبرالیسم بی عدالتی است و اصلا شعارش این است و می گوید عدالت یعنی چی؟ عدالت مثقالی چند؟ نه کیلویی چند و این حرفشان است.

نئولیبرالیسم همین است و نتیجه اش این است و بیش از این دیگر نباید انتظاری داشت.

نکته دیگر این قصه عربستان و یمن را نیز اشاره ای کنم.

الحمدلله با مقاومت مردم شجاع و مجاهد یمن، عربستان تنها ماند. عربستانی که تمام کشورهای اسلامی را متحد کرد و نیروهای ائتلافی ساخت، الان وضعیتش چیست؟ الان اولا با منصور هادی اختلاف پیدا کرده است.

سودانی ها که بخش عظیمی از نیروهای ائتلاف را تشکیل می دادند از یمن خارج شدند و گفتند ما دیگر نمی جنگیم، عربستان با سازمان ملل اختلاف پیدا کرده، مصری ها، الجزایری ها، قطر و امارات نیز اختلاف شدید با عربستان پیدا کردند و در همین اجلاس حقوق بشر اخیر، سودانی ها به مصری ها به نفع ایران رأی دادند.

سلفی گری عربستان در یمن تک و تنها ماند و هیچ غلطی نمی تواند کند و این نتیجه مقاومت مردم یمن است که از مقاومت مردم ایران درس گرفتند.

آخر عرضم هم تسلیت عرض می کنم ارتحال عالم مجاهد جناب آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) را که بعد از ارتحال ایشان من توفیق نداشتم در محضرتان باشم، یار امام و رهبری که خدماتی داشتند البته چون هویت نظام برای ما اصل است طبیعتا اگر کسانی یک وقتی ان قُلتی داشته باشند باید با ادب و اخلاق مطرح کنیم اما خدمات و زحمات بزرگانی که برای نظام زحمت کشیدند را هم نباید نادیده گرفت و ناشکری کرد.

ان شاء الله خداوند روح ایشان را با روح امام(ره) محشور کند و این تلاش هایی که کرده را نیز خداوند از او بپذیرد.

مخصوصا باید به مناسبت شهادت جمعی از فداکاران آتش نشانی را تسلیت عرض کنم.

عزیزان بعضی افراد ما در کشورمان داریم که واقعا سرباز گمنام هستند و قدر آنها را نمی دانیم و یک چنین اتفاقی می افتد که بعد می فهمیم این عزیزان چقدر مظلوم هستند.

در حادثه پلاسکو رفتند و جان صدها نفر را نجات دادند و می دانید تا این حادثه شروع شد سریع رفتند و عده ای داخل بودند را بیرون کردند و گفتند بیرون بروند و عده ای را نگذاشتند داخل بروند و حتی بعضی ها به اصرار می خواستند بروند نگذاشتند والا خیلی تلفات سنگین بود، این مجاهدان جانشان را دادند برای اینکه دیگران سالم بمانند و این حرکت های جهادی که این روزها داشتند همه کارهای آتش نشانان است که مجاهدانه تلاش کردند و خاک برداری کردند و توانستند بعضی صندوق های مردم که اموال و اسنادی بود اینها را پیدا کنند و هم شهدا را شناسایی کردند.

به هر حال این خدمات و امدادرسانی هایشان مأجور باشد و دعا می کنیم که روح مطهر این شهدا با ارواح طیبه شهدای کربلا ان شاء الله محشور گردد.

پرودگارا قسمت می دهیم به عزت و جلالت همه ما را ببخش و بیامرز…

تا ما را نیامرزیده ای از این دنیا مبر…

حب علی و اولاد علی(ع) را در دلهای ما، فرزندان ما و نسل ما احیا بگردان…

فرج آقا امام زمان(عج) را نزدیک تر بفرما…

توطئه دشمنان مخصوصا آمریکا، صهیونیست و سلفی گری وهابیت را به خودشان برگردان…

خدایا مسلمانان و شیعیان بحرین، یمن، سوریه و تمام مسلمانان و شیعیان مظلوم را نصرت عنایت بفرما…

پرودگارا قسمت می دهیم فرج آقا امام زمان(عج) را نزدیک تر بگردان…

شفای عاجل به مرضای مسلمین عنایت بفرما…

طول عمر با عزت به مقام معظم رهبری مرحمت بفرما…

پرودگارا ثوابی از این مجلس به ارواح طیبه شهدا، امام شهیدان و اموات این جمع نائل و واصل بگردان.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم    قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ،  مَلِکِ النَّاس ِ،  إلَهِ النَّاسِ،  مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ،  الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ،  مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید