.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

همکاری نهادها و سازمان های شهری در برخورد با مفاسد سازمان یافته مستمر باشد.

همکاری نهادها و سازمان های شهری در برخورد با مفاسد سازمان یافته مستمر باشد.

خلاصه خطبه ها

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی “مجد دز” نماز جمعه ی این هفته ی شهرستان دزفول به امامت “حجت الاسلام والمسلمین دکترعبدالحسین خسروپناه” در “مصلی امام علی (ع) شهرستان دزفول” اقامه گردید.

“حجت الاسام خسروپناه” در”خطبه ی اول” نماز با تبریک حلول ماه شعبان با اشاره به این حدیث “امام صادق(ع)” که فرمودند:” انسان ۴ نوع رابطه دارد  رابطه ی انسان با خدا ، رابطه ی انسان با خود ،رابطه ی انسان با دیگران و رابطه ی انسان با طبیعت ” پیرامون آداب معاشرت گفت :هر کدام از این رابطه ها  آداب خاص و ویژه ای دارد . مثلاً در  رابطه بنده باخدا ادعیه وارده از طرف اهل بیت (علیهم السلام) چگونه سخن گفتن با خدا را به ما آموزش می دهد که ماه مناجات شعبانیه یکی ازمستند ترین و عاشقانه ترین ادعیه برای مناجات با خداست.

“حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه” در خطبه ی دوم با گرامیداشت روز پاسدار گفت: پاسداری و انقلاب مثل  دو مفهوم مترادف به هم پیوند خورده است. بالندگی انقلاب مرهون خدمات سپاه بوده و ملت هم قدردان سپاه است.  اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باعث شده که دشمن جرات طمع ورزی  به نظام را از ذهن خود بیرون کرده که لازمه این ماندگاری حفظ این نگرش انقلابی در نسل های بعدی پاسداران است.

رئیس پژوهشگاه فلسفه و حکمت ایران جانبازان را دارای حق بزرگی بر ذمه ی دانسته و افزود: این عزیزان به خاطر ما اعضا و جوارح خود را از دست دادند و سحت تر از این جانبازی ایثارو تلاشی است که همسران این جانبازان متحمل می شوند.

این استاد برجسته ی حوزه علمیه قم سالروزهفتم تیر و شهادت آیت الله بهشتی و  روز قوه ی قضاییه را یادآورشده و بیان داشت: کار قضاوت کاربسیار سخت و دشواری است . اگر قاضی با قواعد و ضوابط ،حکم الهی  را اجرا کنند و درست هم عمل کنند  خداوند بهترین اجر و پاداش ها را نصیبشان می کند.

“حجت الاسلام دکترخسروپناه” با تشکر از زحمات قضات و قوه ی قضاییه ،مهمترین انتظارات مردم از این قوه را تحقق عدالت،سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده ها ،تدبیر قوه ی قضاییه جهت پیشگیری و کاهش جرایم دانسته وافزود: مردم انتظار اجرای احکام الهی را دارند و هرگاه احکام الهی با قاطعیت اجرا شده جرائم کاهش یافته  است .

از عوامل به تاخیر افتادن پرونده ها  پیچیدگی و سنگینی جرائم بوده که با استفاده از سیستم های مدیریتی و نرم افزاری سرعت رسیدگی به پرونده ها در آینده کاهش محسوسی خواهد داشت

خطیب جمعه ی این هفته دزفول با قدردانی از فعالیت های اخیر نیروی انتظامی ،قوه ی قضاییه و شورای اسلامی شهر دزفول  در رسیدگی به مفاسد اخلاقی گفت:مردم دزفول مردمی متدین هستند و انجام کارهای غیر اخلاقی توسط اجانب را تحمل نخواهند کرد. عده ای سازمان یافته وارد شهر های مذهبی شده  و باعث ایجاد مفسده  می شوند .ایشان همکاری نهادها و سازمان ها در برخورد با مفاسد را خواستار شد.

“حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه ” در ادامه با اشاره  به شروع دور جدید مجلس شورای اسلامی خطاب به همه ی مسئولین خصوصاً نمایندگان گفت: شرط موفقیت یک شهر همدلی است  و کدورت باعث زمین ماندن مسائل شهری می شود . بسیاری از مشکلات موجود در کشور نشی از ضعف قانون گذاری و نظارت برقانون است و باید با هماهنگی و همیاری شخصیت های و فرهیختگان خارج از دزفول در توسعه ی این شهر تلاش کرد.شهرستان دزفول هم به امکانات فرهنگی،اقتصادی ،کشاورزی و هم به امکانات قضایی نیاز دارد و نمایندگان باید این مشکلات را در راستای مصالح نظام حل کنند

“امام جمعه ی موقت دزفول ” به نشت ۵+۱با ایران اشاره و تصریح کرد: موضع ایران شفاف و روشن است و ایران اعلام می کند به دنبال استفاده ی صلح آمیز از انرژی هسته ای به عنوان یک ضرورت حیاتی  در زمینه های مختلف از جمله پزشکی و تولید برق می باشد.حتی اگر آژانس زیر بار حرف های کشورمان نرود نیز حقیقت را به دنیا خواهیم فهماند و ایران با رعایت اخلاق و منطق گفت و گوهای خود با گروه ۵+۱ را ادامه خواهد داد.

ایشان افزودند: رهبر انقلاب فتوای حرام بودن استفاده از بمب اتم را داده اند ولی غرب اجازه ی استفاده از سوخت ۲۰ درصد را برای فعالیت های صلح آمیز به ملت ایران نمی دهد تا جایی که می گویند شما رشته ای به عنوان فیزیک هسته ای در دانشگاه نباید داشته باشید . لکن ما از حق خود کوتاه نمی آییم .

“حجت الاسلام خسروپناه” در پایان با اشاره به حوادث منطقه به ویژه عربستان گفت: مرگ ولی عهد عربستان “نائف” نقطه ی عطفی برای منطقه است و مایه تقویت دیدگاه روشنفکرانه و حقوق بشری بعضی از شاهزاده های عربستانی که طرفدار” پادشاهی مشروطه” خواهد بود . ایشان همچنین در فراز دیگری از خطبه ها با اشاره به بیداری اسلامی درمنطقه گفت: خبرهای نگران کننده ای در مورد قتل عام جوانان بحرینی به گوش می رسد که باعث تأسف است.

متن کامل خطبه ها

خطبه اول

نخست همه ی شما سروران عزیزم را خواهران و برادران گرامی و به ویژه خودم را به تقوای الهی دعوت می کتن تقوایی که راه گشای سعادت دنیوی و اخروی است اعیاد شریفه ی شعبانیه را به همه ی شما عزیزان تبریک عرض می کنم ، حلول ماه مبارک شعبان را که ماه معنویت و زمینه سازی برای ورود به ضیافت الهی است . هم ولادت با سعادت حضرت امام حسین “ع” را به شما تبریک عرض می کنم و هم ولادت حضرت اباالفضل “س” را و همچنین ولادت با سعادت حضرت زین العابدین امام سجاد “ع” را و از همه مهم تر ولادت با سعادت منجی بشریت و احیا گر عدالت  حضرت حجت ابن الحسن العسکری ، ماه بسیار مبارکی است ان شا الله که همه شما شاد و خرم و سرفراز باشید در این ایام مبارک .

بحثی که اگر خدا توفیق بدهد بتوانیم در چند خطبه به ان بپردازیم بحث ” آیین معاشرت ” است. همانگونه که عزیزان می دانند و در روایات هم آمده است ، در یک روایطی منصوب به امام صادق “ع” انسان چهارنوع رابطه دارد” رابطه انسان با خدا ، رابطه انسان باخود ، رابطه انسان با دیگران ، رابطه انسان با طبیعت ” . هریک از این چهار رابطه ایین و اداب ویژه ای دارند  مثلا انگاه که می خواهیم از رابطه انسان با خدا سخن بگوییم  ایین عبادت را باید بدانیم چگونه با خدا سخن بگوییم و ارتباط برقرار کنیم و او را بخوانیم ، همین ادعیه ای که در ماه رجب و شعبان و رمضان هست به ما یاد می دهد که با او چگونه سخن بگوییم این دعای مناجات شعبانیه که جزء مستند ترین و معتبرترین ادعیه هست  و همه ی ائمه اطهار “س” این دعا را می خواندند مناجاتی که هم با صلوات بر محمد وال محمد  شروع می شود و هم با صلوات بر محمد و ال محمد ختم می شود . گفته اند اگر خواستید دعایتان اجابت شود بین دو صلوات دعا کنید ، میفرماید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِینا لَکَ مُتَضَرِّعا إِلَیْکَ رَاجِیا لِمَا لَدَیْکَ ثَوَابِی تا اخر دعا ، دارد به ما یاد می دهد چگونه باخدا حرف بزنیم و چطور با او ارتباط برقرار کنیم نه انگونه که به قول مثنوی شبان با خدا سخن گفت ” ای خدا  تو کجایی تا شوم من چاکرت     چارقت دوزم کنم شانه سرت ” بنده خدا خیال می کرد خدا هم مثل خودش لباس می خواهد و نیاز به شانه زدن دارد ، مناجات شعبانیه می گوید وقتی با خدا داری حرف میزنی این دعای امیر المومنین به ما یاد می دهد که بگو خدایا تو عظیم تر از انی که من بتوانم درباره تو حرف بزنم و من حقیر تر از هر چیزی هستم که بتوانم درباره تو سخن بگویم من باید کمالت را پیدا کنم تا ذره ای از ان شعاع نورت را دریابم . ” الهی هب لی کمال الانقطاع الیک و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک ” این دعا دارد به ما یاد مب چیزی نیستیم ما کجا و او کجا ” این التراب و این رب الارباب ” به این ایین عبادت گویند . یه رابطه ای انسان با خودش دارد این رابطه با خود هم اداب و ایینی دارد که از ان تعبیر می شود به ایین فضیلت که با خود چگونه تعامل کنیم که فضائل کسب کنیم و رزائل را از صحیفه جان خود بزداییم این هم یک ایین و ادابی دارد . یک رابطه ای هم انسان با طبیعت دارد رابطه با اب ، خاک ، طبیعت ، حیوانات این ادابی دارد لذا الان که فصل گرما امده و تابستان ما نسبت به اب یک مسئولیتی داریم باید مراقب باشیم صرفه جویی کنیم افراط نکنیم این یک ادابی دارد اداب و ایین تعامل با طبیعت .عجیب است آدم وقتی سراغ آموزه های اسلامی در این زمینه می رود میبیند چقدر توصیه هایی در اسلام امده ، بعضی اوقات در بعضی بحث ها که با متفکران و فیلسوفان غیر مسلمان و غیر ایرانی جلساتی برگزار می شود از معارف اهلبیت و از این مکتب اهلبیت برایشان گفته می شود و قرائت می شود آنقدر این ها متاثر می شوند و می گویند عجیب معارفی شما دارید .

یک وقت در یک نشستی در بیرمنگام یکی از بزرگان مسیحیت می گفت اگر این ادعیه و این روایاتی که شما دارید این بحار الانوار را اگر ما مسیحی ها داشتیم کل دنیا را می گرفتیم . او می فهمد ما بر این سفه ی پر نعمت در این نعمات الهی حضور داریم و بهره هامان اندک است این هم بحث تعامل با طبیعت.

یک بحثمهم دیگر تعامل انسان با انسان های دیگر و جامعه است که از او ما تعبیر می کنیم به ایین معاشرت . ما چه نوع تعاملی باید با دیگران داشته باشیم ، اصلا ایا اسلام بر معاشرت تاکید دارد یا بر کناره گرفتن از دیگران تاکید دارد ؟ ماگوشه نشین باشیم ؟ یانه ما یک ارتباط اجتماعی باید داشته باشیم قطعا معاشرت و ارتباط با دیگران هم یک ضرورت اجتماعی است و هم سعادت فرد و جامعه یا شقاوت فرد و جامعه در همین تعامل اجتماعی است ، یعنی می توانیم یک تعامل اجتماعی داشته باشیم و سعادت فرد و جامعه را به ارمغان بیاورد یا معاذ الله تعامل اجتماعی شقاوت فرد و جامعه را بلکه شقاوت تاریخ را .این هم توجه کید یک وقت فرد سعادتمند است یا شقاوتمند یک وقت جامعه گرفتار شقاوت یا متنعم به سعادت است یک وقت تاریخ گرفتار شقاوت یا متنعم به سعادت است . تاریخ غیر از جامعه است ویک بستری است که با زمان شکل پیدا میکند ولی جامعه یک بستری است که با مکان شکل پیدا می کند.

معاشرت می تواند هم بر فرد هم بر جامعه و هم بر تاریخ تاثیر گزار باشد . اگر کسی اهل معاشرت نباشد این مشکل روانی دارد مشکل دینی هم دارد برای اینکه دین به حضور اجتماعی توصیه می کند ارتباط اجتماعی را ، البته اینجا من این نکته را عرض بکنم این منافات ندارد با این نکته که به هر حال انسان در مواردی گاهی اوقات باید یک خلوت هایی با خدای خود داشته باشد در ان خلوت ها با کسی ارتباط ندارد فقط ارتباطش باخداست ، ان البته لازم است مثل خلوت هایی که توصیه شده است که در هنگام حر با خدا داشته باشید ولی در ساعات دیگر انسان باید ارتباط اجتماعی داشته باشد با مردم در تعامل باشد با همسرش ، با فرزندانش ، باهمسایه هایش ، با محیط کارش ، با جامعه ای که در ان زندگی می کند .

حتی نه فقط جامعه ای که در ان زندگی  می کند باید با دنیا در ارتباط باشد ” قل سیرو فی الارض” این نوع ارتباطات را تاکید می کند ما باید بدانیم در دنیای امروز چه خبر است ما باید یتوایم با تعامل اجتماعی به دنیا پیام اسلام را منتقل کنیم اینکه در سفارش پیامبر هست ” علم را بجویید حتی اگر در چین باشد ” معنایش همین است این ارتباط اجتماعی را تاکید کرده . یا در ایه سیزدهم سوره حجرات وقتی خدای سبحان میفرماید : “یا ایه الناس انا خلقناکم من ذکر وانثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم ” در واقع دارد ضرورت معاشرت را ذکر می کند شما را از مرد و زنی افریدیم ای انسان شما را شعبه شعبه و قبیله قبیله قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید “لتعارفوا” .

بعضی ها هستند از همسایه خود هم خبر ندارند امروزه می گویند اگر کسی کامپیوتر بل نباشد استفاده کند بی سواد است ولو پی اچ دی هم داشته باشد . علم و ارتباطات این است امروزه آنقدر مقوله ارتباطات اهمیت دارد که دانشی به نام دانش ارتباطات در دانشگاه ها شکل گرفته . خداوند ما را شععبه شعبه و قبیله قبیله و گروه گروه و ملت ملت افریده تا همدیگر را بشناسیم و این شناخت ها در کمال انسان هم موثر است انسان اگر بداند مثلا فرض کنید سبک زندگی مردم در کشور های دیگر  ، تعامل اجتماعی شان چگونه است این شناخت ها خیلی مهم است .

به نظر بنده با این شناخت اندکی که دارم یسیاری از این افرادی که غرب زده می شوند و خیلی نسبت به غرب خود را گم می کنند این بر می گردد به جهلشان .

واقعا غرب را نشناختند ، اگر درست غرب را بشتاسند هیچ موقع غرب زده نمی شوند این باز از جهلشان است نه از شناختشان. یا خدای سبحان در ایه نوزدهم سوره نساء میفرماید : “و عاشروا هن به المعروف ” البته منظور مردان است نسبت به معاشرتشان با همسرانشان که می فرماید معاشرت به معروف داشته باشید ، با همسرانتان به نیکی و به معروف برخورد کنید .

باز از این ایه می شود استفاده کرد که اصل معاشرت یک ضرورت است و مورد تایید اسلام است . ایاتی که درباره امر به معروف و نهی از منکر است ایه ی “آمرون به المعروف و ناهون عن المنکر و الحافظون لحدود الله ” و ده ها ایه دیگر با هین موضوع . این ها دلالت دارد بر اینکه یک جامعه و معاشرتی باشد آنموقع در جامعه می شود از امر به معروف و نهی از منکر سخن گفت ، پس بنابراین به هیچ وجه گوشه نشینی مطلوب اسلام نیست اسلام تاکید بر معاشرت دارد من اجازه بدهید چند تا روایط در این زمینه بخوانم .

علی این جعفر از برادر بزرگوارش امام کاظم “ع” سوال کرد درباره فرد مسلمانی که ایا حق دارد فرد مسلمان به منظور لهو و لعب سیاحت کند یا در خانه ای ازلت گزیند ، دو فرض است  یا ازلت یا معاشزت لهو و لعبی .

اما کاظم “ع” فرمود  : نه هر دو باطل است ، پس چه مطلوب است معاشرتی که از سر لهو و لعب نباشد و در مسیر سعادت و کمال انسان باشد این احادیثی که می خوانم عمدتا از وسائل الشیعه جلد هشت است.

زید ابن علی از اباء معصومینش علیهم السلام از رسول الله “ص” نقل شده است که فرمود در امت من سه چیز نیست ، یعنی نباید باشد

یکی رهبانیت  یعنی گوشه نشینی  ، یکی سیاحت لهوی و لعبی یعنی بگوید من می خواهم بروم مسافرت دنبال لهو و لعب این هم نهی شده و یکی سکوت بله یک سکوتی در سیر و سلوک معنوی هست که از علامات مومن یکی سمت است یعنی سکوت اما این سکوت یعنی اینکه من کار ندارم در این باره و هیچ اظهار نظری نمی خواهم بکنم  .

معاشرت ضرورت دارد و در معاشرت تکلم لازم است .

روایتی از امام حسین “ع” هست که فرموده “علیکم به صلات فی المساجد و حسن الجوار للناس و اقامه الشهاده و حضور الجنائز انه لابد لکم من الناس ان حد لا یستغنی عن الناس حیات و الناس لابد لبعضهم من بعض” بر شما باد نماز در مساجد یعنی معاشرت داشته باشید و فرادی نخوانید بروید و نماز جماعت بخوانید حسن همسایه داری یعنی معاشرت خوب ، اقامه شهادت حاکم اگر لازم بود بروید گواهی و شهادت دهید و حضور در تشییع جنازه ها این ها نمونه هایی است از معاشرت من از این روایات می خواهم استفاده کنم چون اصل معاشرت ضرورت دارد .

حضرت فرمود ای مردم این را بدانید : هیچ کدانتان از دیگری بی نیاز نیستید . همه به هم نیازمندیم این نیست که مثلا فرض کنید یک پزشکی بگوید چون من پزشکم مردم به من نیازمندند من به دیگران نیاز ندارم ، نه خیر پزشک هم به دیگران نیاز دارد یا یک معلم بگوید من نیاز علم مردم  را تامین می کنم من به دیگران نیاز ندارم همه به همدیگر نیازمندند .

یک مومن با تقوای خدوم در جامعه بگوید من نیاز مردم را مثلا د یک کاری تامین می کنم مردم نیازی به من ندارند نه خیر همه به هم نیازمندند  ، و بعد فرمود : ” الناس لابد لبعض بعض”  انسان ها نسبت به هم نیازمندند ضرورت دارد که با هم ارتباط داشته باشند .

در روایت دیگری امام باقر “ع” از رسول الله نقل می کند : “هرکس از جماعت مسلمین دوری گزیند بند اسلام را از گردن خود برداشته است ” یعنی نمیتواند  ادعا کند من مسلمانم اما به جامعه مسلمین کاری ندارم .

امام صادق “ع” فرمود :اگر یک وجب کسی از جماعت مسلمین فاصله پیدا کند بند ایمان از گردنش باز کرده است.

و به اخرین حدیث هم مزین بشویم از امیر المومنین ، می فرماید : ان هایی که دنبال فرقه گرایی هستند و جدایی از جماعت مسلمین هستند امیر المومنین می فرماید خدا به این ها خیری نمیدهد نه نسبت به گذشتگانشان خیری می دهد نه نسبت به ایندگانشان ، خلاصه تاکید بر معاشرت و حیات اجتماعی یکی از ضرورت هایی است که در اسلام بیان شده است.

خداوند سبحان را قسم می دهیم که درک ایین درست معاشرت را و همچنین عمل صحیح به ان را به همه ما عنایت بفرماید.

خطبه دوم

یا عباد الله و نفسی و نفسی و نفسی به تقوا الله  ، باز همه ی شما عزیزان را و خودم را به تقوای الهی تقوای جامع تقوای بینشی ، منشی و کنشی دعوت میکنم .

مناسبت های این هفته متنوع و متعدد است من سعی میکنم سریع تر مطالب را عرض کنم و کمتر عزیزان را در این گرما ازار بدهم . باز مجددا تبریک عرض میکنم  این اعیاد شعبانیه را عزیزان استحضار دارید که سوم تیر ماه روز پاسدار است برادران عزیزمان هم امروز در این مکان مقدس حضور پیدا کرده اند پاسداری با انقلاب پیوند دارد مثل دو مفهوم مترادف میمانند ، اگر سپاه نبود انقلاب به این بالندگی و موفقیت نمیرسید سپاه حق بزرگی بر ملت دارد ملت هم قدر دان سپاه است  ما خب اینجا هم وظیفه داریم از برادران عزیزمان در سپاه پاسداران دزفول تشکر ویژه ای از زبان شما ملت عزیز داشته باشیم که هم این عزیزان قبل از انقلاب با اینکه هنوز سپاه شکل نگرفته بود فعالیت داشتند و هم در دوران انقلاب و دفاع مقدس و هم بعد از دوران دفاع مقدس فعالیت های زیادی داشتند در عرصه ها نظامی ، فرهنگی و عرصه های دیگر این اقتداری که الان سپاه دارد زمینه شده که دشمن جرات نمیکند به این نظام طمع بورزد این از اقتدار سپاه پاسداران است خب طبیعتا پاسداران عزیزمان هم باید مراقب باشند که ان شا الله هستند این نگرش سپاهی و انقلابی را هم در خودشان هم در نسل هی اینده حفظ کنند ، یعنی سپاه حتما باید این تبدیر را داشته باشد که نسل های بعدی که ملحق میشوند به این سازمان و نهاد مقدس نگرش انقلابی از دست نرود این از مناسبت اول.

چهارم تیر ماه روز  جانباز است ، عزیزان میدانید حق بزرگی جانبازان بر ضمه  ما دارند خوب این جانبازاتن برای ما دست و پاشان و اعضا و جوارحشان را از دست داده اند خیلی سخت است ، شاید از ان سخت تر تلاشی است که همسران این جانبازان میکنند  شما در نظر نگیرید یک ادم چند ساعت عضوی از اعضای بدنش درد بگیرد یا نتواند از ان استفاده کند چقدر سخت است ، حالا یک انسانی باید عمری روی صندلی چرخدار باشد جانبازانی که شیمیایی شدند یا در اثر موج انفجار اسیب دیده اند یک وقتی فرصت کنید بروید این ها را از نزدیک ببینید ، ببینید چطور دارند زندگی میکنند . خیلی سخت است . بعضی از این عزیزانی که دستشان ، پاشان یایکی از اعضای بدنشان اسیب دیده گاهی اوقات هر سال این ها باید بروند به درمان بپردازند ، جواب بگیرند یا نگیرند . خدا ان شا الله همه ی ان ها را سالم نگه دارد و از خدای سبحان خواستاریم که طول عمر با عزت به همه ان عزیزان عنایت بفرماید.

هفتم تیر ماه سالروز شهادت مظلومانه ایت الله شهید دکتر بهشتی و هفتاد و دو تن از یاران امام که توسط منافقین از خدا بی خبر در سال شصت اتفاق افتاد که به همین مناسبت هم روز قوه ی قضاییه اعلام شده . این جا من چند جمله درباره ی قوه قضاییه عرض بکنم کار قضاوت کار بسیار سخت و دشواری است این که یک قاضی و حاکم سخنان طرفین و شاکی و متهم را گوش بدهد بعد طبق ضوابطت حم الهی را اجرا کند خیلی کار سختی است ، البته یک قاضی اگر درست عمل کند بهترین اجر و پاداش را خدا نصیبش میکند . کار ساده ای نیست این که گاهی میبینیم پرونده ها به تاخیر میفتد یکی از عواملش پیچیدگی مسائل است مخصوصا الان هم جرائم یک پیچیدگی خاصی پیدا کرده اند مثل دوره های قدیم نیست که ساده بتوان موضوع را تشخیص داد و حکم را بر ان جاری کرد از این جهت خب همه ی عزیزان و ملت عزیز ایران  و مردم عزیز دزفول باید از مسئولان و کارمندان و قضات قوه قضاییه تشکر کنند و همچنین این سازمان ارزشمند در دزفول که تلاش میکند و به این پرونده ها رسیدگی میکنند . باید از همه شان تشکر کرد ؛ اما چند تا انتقاد و انتظار هم به نظرم مردم عزیز دارند یک انتظار تحقق عدالت در اجرای احکام اسلام تجربه نشان داده هر گاه احکام الهی با قاطعیت اجرا بشود جرائم کاهش می یابد ، البته من نمیخواهم بگویم تنها عامل کاهش جرائم این است نه خیر فعالیت های فرهنگی و کار های دیگر هم باید انجام داد اما وقتی افرادی که در سدد انجام جرم هستند بدانند که حکم خدا اجرا میشود ؛ خب عدالت تحقق پیدا میکند این یک نکته. انتظار دیگر سرعت و دقت در رسیدگی پرونده  ها است  ، هم سرعت هم دقت خب یکی از عوامل تاخیر پیچیدگی جرائم و سنگین بودن بعضی پرونده هاست این درست است ولی بخشی از ان برمی گردد به نوع سازمان ومدیریت سازمان خب من اخیرا شنیدم که ریاست محترم قوه قضاییه اتخاذ کردند که مقداری از امکانات ” آی تی و نرم افزاری ” استفاده بشود خود این تغییر سازمان مدیریت فرایند قضایی میتواند هم سرعت و هم دقت را بالا ببرد و انتظار سوم تدبیر قوه قضاییه جهت پیشگیری جرم و کاهش جرائم است  ، یعنی کار قوه قضاییه تنها بعد از وقوع جرم نیست حتما باید به پیشگیری هم بپردازد که اخیرا ریاست محترم قوه قضاییه هم یک معاونت پیشگیری جرائم راه انداختند ، این خیلی مهم است یعنی یکی از نهاد هایی که دقیقا می تواند تشخیص دهد که چگونه میتوان در مقابل جرائم ایستاد و پیشگیری کرد همین قوه قضاییه است چون با کیس ها و مصادیق مختلفی در ارتباط هستند و می شناسند ، اینجاست که طبیعتا با همکاری نهاد های دیگر باید این اتفاق بیفتد به هر حال ما از این عزیزان که تلاش میکنند که هم امنیت قضایی و احساس قضایی در جامعه ایجاد میکنند از همه شان سپاس گزاریم . من همین جا اجازه بدهید این فعالیت تاخیری که نیروی انتظامی و بسیج و قوه قضاییه با همکاری شورای شهر در برخورد با مفاسد اخلاقی انجام میدهند و تلاش کردند از همه شان تشکر یشود از زبان شما ملت عزیز .این شهر شهر مقدسی است ، دار المومنین است این که عده ای از جاهای دیگر بلند شوند و بیایند مفاسدی را در این شهر اجرا کنند وانجام دهند مردم دزفول تحمل نمی کنند مردم دزفول مردم متدینی هستند .بله ما این را میفهمیم فرق است بین یک جوانی دختری پسری که ضعف فرهنگی دارد ضعف معرفت دینی دارد گاهی اوقات یک رفتار خاصی در خیابان دارد خب باید البته با هدف با تکریم بهش  فهماند ما ان ها را نمیگوییم ارازل و اوباش ، ارازل و اوباش یک تعریف خاصی دارد  یک عده ای هستند سازمان یافته می اید در مناطق مذهبی مثل شهرستان دزفول و شروع می کنند به رفتار های خاص شهر هایی مثل قم و دزفول شهر هایی که اصلا حساب شده و برنامه ریزی شده برای اینکه مفاسدی را ایجاد بکنند ما خواهشمان از این عزیزان که واقعا از همه شان تشکر میکنیم و دستشان را می بوسم که زحمت کشیدند از همه این نهاد ها چون یکی از موفقیت هایی که این کار در این موقعیت در دزفول انجام گرفته همکاری این سازمان ها و نهاد هاست اگر این همکاری بشود ان شا الله می شود این کار بهتر هم انجام شود خواهش ما و این مردم عزیز و متدین دزفول این است که این مبارزه را استمرار دهند انشاالله .

مطلب بعد الحمد لله دور جدید مجلس شورا شروع شده چون من مدت ها بود که خدمتتان نرسیده بودم و در این باره صحبتی نداشتم  میخواستم خواهشی از زبان شما عزیزان داشته باشم به نمایندگان مخصوصا نماینده عزیز دزفول و همه مسئولان ، شرط اصلی موفقیت یک شهر همدلی است این شرط لازم است  ، شان این شهر این نیست که مسئولین بخواهند خدایی نکرده کدورت و برخورد هایی داشته و مسائل مهم شهر زمین بماند امکانات زیادی می توان برای این شهر گرفت هم امکانات فرهنگی و کشاورزی و اقتصادی و قضایی و … خواهش اول ما این است از همه نمایندگان که همدلی با هم و با دستگاه های دیگر و همه ی دستگاه ها با یکدیگر در راستای مصالح نظام و جامعه ای معنایش این نیست که اختلافی نباشد به هر حال انسان ها رای و نظری دارند اما عزیزان قران میفرماید ما دو نوع اختلاف داریم  اختلاف قبل از علم و اختلاف بعد ازعلم ،اختلاف قبل از علم که ما با هم بحث بکنیم تا حقیقت روشن بشود این خیلی خوب است و علم به خاطر این رشد میکند اما اختلاف بعد از علم  که فهمیده ایم که حقیقت چیست ولی باز با هم دعوا داشته باشیم این اختلاف از سر بغی و حسادت و شیطنت است خوب قبل از انتخابات هر گروهی و افرادی از یک کاندیدا حمایت کردند این خیلی خوب است انتخابات رونق و نشاطی پیدا بکند ولی بعد همه باید همدل با هم دست به دست هم کمک کنند ، هم نماینده را کمک کنند و هم نماینده با همه ی عزیزان همراهی کند. کمبود قوانین در کشور ، ضعف نظارت است این ها  شئون مجلس است که مهمترین شئون مجلس است . دو تا مسئله هست وضع قوانین و نظارت برحسن اجرای  قوانین که بنده به عنوان یک طلبه کوچکی عرض میکنم که بسیاری از مشکلاتی که من میبینم در کشور وجود دارد فقدان و ضعف قوانین است و بعد ضعف نظارت و این کار مجلس است که امام فرمود که مجلس در راس امور است به خاطر این اهمیت است که ان شا الله عزیزان دنبال کنند بنده حقیر هم  انچه از دستم بر بیاید خالصانه عرض میکنم در این که بتوانیم شخصیت های دزفولی که در خارج از دزفول هستند  ، بینشان هماهنگی شود و بتوان از کمک هایشان استفاده کرد . بنده به نوبت خودم هیچ کوتاهی نخواهم کرد و در خدمت عزیزان هستم ولی خواهشم این است که  افق دید را وسیع بگیریم و با یک نگاه کلان که عرض کردم در خطبه اول معاشرت را داشته باشیم که ان شا الله بتوانیم یک توسعه ای به این شهر عزیز بدهیم .

بحث های زیادی درباره سیاست خارجی است که البته فرصت نیست هم این بحث نشست پنج به علاوه یک است که عزیزان اخبار را پیروی می کردید و مستحضرید که موضع ایران موضع شفاف و روشنی است  .جمهوری اسلامی ایران با شفاف سازی صریحا اعلام می کند با محروم سازی صد در صد مخالف است ؛ ایران به دنبال استفاده صلح امیز از فعالیت های هسته ای است ، ما در انرژی های مختلف در برق در پزشکی نیاز داریم به این انرژی ، اصلا یک ضرورت حیاتی است برای دنیای امروز رهبری هم که صریحا فتوا ددند که اصلا ساختن بمب هسته ای شرعا حرام است دیگر از این شفاف تر . بارها هم اعلام کردیم که ما اماده هستیم که سوخت بیست درصد را خریداری کنیم خب نمی دهند که قانونا طبق مقررات ” ان پی تی ” باید این سوخت در اختبار قرار بگیرد ندادند ، میگویند : سوخت هسته ای به شما نمی دهیم برای فعالیت های صلح امیز شما هم تولید نکنید حتی رشته ای به نام فیزیک هسته ای در دانشگاه نداشته باشید ؛ دیگر تحقیر از این بالاتر خب الحمد لله جوان های عزیزمان رفتند تلاش کردند و به این فناوری هم رسیدند و این توانمندی را پیدا کردند الان هم ایران خیلی مودبانه با اخلاق و منطق این گفت و گوها را ادامه می دهد هرچند هم اژانس زیر بار حرف های ما هم نرود ، مهم نیست ولی ما به دنیا می فهمانیم با این رفتارمان و اخلاق و منطق که به هر حال به دنبال بیان حقیقت هستیم و خلاصه ان شا الله نظام با این ابزار تلاش می کند و پیش می رود تا ان شا الله بتواند به ان تمدن اسلامی اش برسد.

حوادث اخیر مصر و سوریه و بحرین و عربستان و… این ها بحث های مهمی است که من دیگر مصدع نشوم ، هم خبر های خوشحال کننده است  موفقیت اخوان المسلمین در مصر ، هم بعضی خبر های نگران کننده این مردم مظلوم بحرین که جوان ها با شور و هیجان می ایند در خیابان ها و تظاهرات می کنند و این عزیزان را به شهادت می رسانند . مرگ این ولیعهد یک نقطه عطفی است در عربستان حوادثی اتفاق افتاده است وقت ندارم توضیح بدهم . الان یک بخشی از شاهزاده ها می خواهند با یک تفکر روشن فکری و تفکر حقوق بشری صریحا اعلام می کنند که پادشاهی عربستان پادشاهی مشروطه باشد یک حرکتی است این ها  امیدوار کننده است برای حرکت های اینده.

خدا را قسم می دهیم به عزت و جلالش توفیق عبادت و بندگی و ترک معصیت را نصیب همه ما عنایت بفرماید ، خدایا توطعهی دشمنان را به خودشان برگردان ، خدایا توفیق نصرت به مردم بحرین عنایا بفرما ، ظور امام زمان را نزدیک تر بفرمان … .

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید