.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

بانو امین نادره روزگار ما بود

یادنامه بانو مجتهده امین

بانو امین نادره روزگار ما بود

◽️ عمر ۹۹ساله بانو امین مملو از برکات معرفتی و معنوی است و ما باید این بانوی مجتهده را الگوی خود در زندگی قرار دهیم.
بانو سیده نصرت‌بیگم امین مشهور به بانو امین فقیه، عارف، حکیم و مفسر قرآن مشهور اصفهانی است که با تأیید علماء و مراجع تقلید وقت به دریافت درجه اجتهاد و روایت نائل شد.

◽️ وی در سال ۱۲۶۵ هجری شمسی در اصفهان به دنیا آمده و در روز ۲۳خرداد سال ۱۳۶۲ دار فانی را وداع گفت. این بانوی مجتهده که آثار خویش را غالبا با نام بانوی ایرانی یا بانوی اصفهانی منتشر می‌کرد، بیش از سی عنوان کتاب از جمله یک دوره تفسیر قرآن کریم از خود به یادگار گذاشته است.

بانو مجتهده امین، نادره روزگار ما بود، چنانچه با مطالعه آثار بانو مجتهده امین(ره)، عظمت این بانوی بزرگوار و شخصیت فرهیخته بیشتر مشخص می‌شود.
◻️ عمر ۹۹ ساله بانو امین مملو از برکات معرفتی و معنوی است، بانو مجتهده امین، سبک زندگی اسلامی را سرآمد برنامه‌های خود قرار داد و تعلیم، تربیت و تحصیل جزئی از زندگی او بود.

بانو مجتهده امین در سن ۴۵سالگی، اولین تألیف خود را به نام کتاب «اربعین الهاشمیة» نگاشت و حتی مشکلات و مصیبت‌های زندگی، مانع از تحصیل و تحقیق او نشد.
◽️ما در عصر خود چنین مجتهده بزرگواری داشتیم که هم در فقه و اصول و هم در حکمت، معاد و مباحث قرآنی یک شخصیت جامع بود و آثار ارزشمندی از ایشان به یادگار مانده است.
بانو مجتهده امین را باید الگو قرار داد، همان طور که این بانوی بزرگوار، راه بانوان عالمه و فاضله تاریخ اسلام را طی کردند، امید است بانوان این دوره هم راه ایشان را طی کنند و با وجود مشکلاتی که امروز وجود دارد، از درس و بحث فاصله نگیرند.

◽️بانو مجتهده امین را باید الگو قرار داد و درباره اندیشه و شخصیت ایشان کار کرد.
نخستین کار این است که آثار بانو امین تصحیح و چاپ مجدد شود.

◽️گام دوم در این مسیر این است که منظومه فکری بانو امین باید نگاشته شود؛ زیرا بانو امین شخصیتی جامع است که در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کرده و تألیفات مختلف در زمینه‌های فلسفه، فقه، اصول، حکمت و تفسیر علوم قرآن از ایشان به یادگار مانده است.
◽️ منظومه و نظام بینشی، کنشی و منشی آثار بانو امین باید تدوین شود، تحقیقات مسئله‌ای باید مورد توجه قرار گیرد، به عنوان مثال می‌توان روش‌شناسی معرفت دینی بانو امین را مورد پژوهش قرار داد و یا طلاب و پژوهشگران، معادشناسی #بانو_امین را با معادشناسی دیگر علما و متکلمین مقایسه کنند.

انتشار توسط: مدیر سایت

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید