.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

باید تقوا پیشه کرد تا در روز قیامت قدری آرامش داشت.

باید تقوا پیشه کرد تا در روز قیامت قدری آرامش داشت.

چکیده خطبه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “مجد دز” در آخرین جمعه ماه محرم  آئین وحدت آفرین نماز جمعه با حضور اقشار مختلف مردم متدین و ولایت مدار شهرستان دزفول، به امامت حجة الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه امام جمعه موقت دزفول در مصلای امام علی(ع) قرارگاه فرهنگی این شهرستان برگزار شد.

دعوت به تقوای الهی و تبیین آداب و آئین معاشرت از منظر امام باقر(ع)

خطیب موقت نماز جمعه دزفول در خطبه اول نماز ضمن دعوت خود و مؤمنین و مؤمنات به رعایت تقوای الهی گفت: روز قیامت روزی بسیار نگران کننده برای هر انسان با تقوایی است و باید تقوا پیشه کرد تا در آن روز قدری آرامش داشت.

امام جمعه موقت دزفول در ادامه با تبریک سوم صفر سالروز ولادت باسعادت امام محمدباقر(ع) به تبیین آداب و آئین معاشرت از منظر امام باقر(ع) پرداخت و گفت: کودکی آن حضرت در دورانی اتفاق افتاد که فشار و خفقان بر علیه شیعه بود اما آن حضرت در کنار پدر بزرگوارش به ترویج معارف تشیع پرداخت.

نقشه معاویه نابودی شیعه و اندیشه های علوی و در نهایت شهادت امام حسین(ع) بود

دکتر خسروپناه با بیان این مطلب که نقشه معاویه نابودی شیعه و اندیشه های علوی و در نهایت شهادت امام حسین(ع) بود اظهار کرد: در آن عصر هیچ مسلمانی حتی جرأت نامگذاری فرزندش بنام علی را نداشت و تنها امام حسین(ع) بود که نام پسرانش را علی و دخترانش را فاطمه گذاشت.

تلاش امام باقر(ع) با بندگی، حلم و بردباری، و کار و تلاش در کنار بخشش

امام جمعه موقت دزفول با تبیین گفتمان علوی و رونق آن توسط امام محمد باقر(ع) افزود: آن امام همام با بندگی، حلم و بردباری، و کار و تلاش در کنار بخشش توانست در ارائه نظم و انضباط در توسعه علوم و شاگرد پروری نقش مهمی را ایفا نماید.

توصیه امام باقر(ع) در خصوص نحوه تغذیه و اجتناب از پرخوری

خطیب موقت نماز جمعه دزفول توصیه آن حضرت را در خصوص نحوه تغذیه مورد تأکید کرد قرار داد و با اشاره به هفته بانوان سلامت ایران گفت: باید در سبک زندگی خود از غذاهای پرچرب و پرخوری دوری جست و با تحرک و ورزش در طول سال خود را از بسیاری بیماریها از جمله سرطان نجات داد.

گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی(ره)

امام جمعه موقت دزفول در بخش دیگری از این خطبه سالروز شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی(ره) که در ۴۷ سالگی به شهادت رسید را گرامی داشت و گفت: این عالم وارسته و با نظم توانست در طول حیات خود چند کتاب بزرگ را در تفسیر و اصول و فقه تألیف و به یادگار بگذارد.

در نظام خانواده باید مسئله تربیت و محبت در اولویت قرار گیرد

دکتر خسروپناه همچنین با اشاره به هفته پیوند اولیا و مربیان اظهار کرد: در نظام خانواده باید پدران و مادران مسئله تربیت و محبت به فرزندان خود را بصورت اعتدال در اولویت قرار دهند و با اولیا و مربیان همکاری داشته باشند.

تقدیر از کلیه هیآت عزاداری که در حفظ شعائر حسینی کوشا بودند

حجة الاسلام  والمسلمین خسروپناه در خطبه دوم نماز جمعه دزفول با گرامیداشت اول صفر سالروز ورود کاروانهای اهل بیت علیهم السلام به شام از کلیه هیآت عزاداری، مداحان، سینه زنان، زنجیر زنان که در حفظ شعائر حسینی کوشا بودند تقدیر کرد و ارتحال آیت الله سیدمحمدحسن آقامیری را تسلیت گفت.

آیت الله آقامیری(ره)  فقیهی پارسا، مردم دار و مصداق یک عالم منظم بود

حجة الاسلام خسروپناه افزود: آیت الله آقامیری(ره)  فقیهی پارسا، مردم دار و مصداق یک عالم منظم بود که نزد آیت الله نبوی اجتهاد گرفت و سلوک و اخلاق را از آیت الله بهجت آموخت و طلاب زیادی را تربیت کرد.

در آمریکا مجریان سیاست ها عوض می شوند، ولی سیاست ها یکسان است

دکتر خسروپناه با گرامیداشت چهارم آبان سالروز اعتراض و افشاگری امام خمینی(ره) نسبت به طرح کاپیتولاسیون افزود: در آمریکا چهره ها و مجریان سیاست ها عوض می شوند، ولی سیاست ها یکسان است و هدف آنها تنها ضربه زدن به پیکره انقلاب اسلامی است.

همه نقشه های آمریکا با شکست رو به رو شد

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال ایجاد حاکمیت ۲ گانه در ایران بود گفت: آنها دنبال این بودند که نهادهای انقلابی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در داخل کشور، و نیز اقتدار سیاسی و نظامی ایران را در منطقه تضعیف کنند که با حمایت همه دولتمردان و ریاست جمهوری و انسجام کم نظیر مردم و مسئولان، اروپایی ها عقب نشینی کردند و همه نقشه های آنها با شکست رو به رو شد.

مردم سالاری اقتصادی می تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند

امام جمعه موقت دزفول ادامه داد: همانطور که مردم سالاری نظامی و سیاسی مشکلات سیاسی و نظامی کشور را حل کرد مردم سالاری اقتصادی نیز می تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

دکتر خسروپناه افزود: دولتمردان باید به مردم و داخل کشور اعتماد کنند و موانع را بردارند.

بانک ها باید به بانک الکترونیک تبدیل شوند

امام جمعه موقت دزفول در ادامه با انتقاد از قوانین و مقررات بانکی گفت: بانک ها باید به بانک الکترونیک تبدیل شوند.

مجلس باید نسبت به اصلاح قوانین بانکی اقدام کند

حجة الاسلام  والمسلمین خسروپناه افزود: قوانین و ساختارهای اقتصادی کشور غلط است و مجلس باید نسبت به اصلاح این قوانین به ویژه قوانین بانکی اقدام کند.

وی اظهار کرد: ساختار بانکی کشور اشکال دارد و وجود چک تضمینی موجب مشکلات فراوان و چک برگشتی می شود که قانون چک تضمینی باید اصلاح شود.

طرح صهیونیستی بارزانی با تدبیر ایران و  همکاری برخی کردها شکست خورد

امام جمعه موقت دزفول با اشاره به همه پرسی کردستان عراق  گفت: یک هزار و ۶۵۰ نفر از نزدیکان مسعود بارزانی با رژیم صهیونیستی همکاری دارند و این فرد عاملی برای اجرای طرح صهیونیستی است و هدفشان این بود که یک رژیم صهیونیستی دیگر در کردستان ایجاد کنند تا پس از آن دیگر کردهای منطقه را تحریک به استقلال کنند که اگر این اتفاق می افتاد یک بحران حل نشدنی در منطقه ایجاد می شد.

وی ادامه داد: این طرح صهیونیستی با تدبیر جمهوری اسلامی و سردار سلیمانی و همکاری برخی کردها شکست خورد و فتنه جدید دشمن ناکام ماند.

متن کامل خطبه ها:

خطبه اول:

السَلامُ عَلَیْکُم جَمیعاً ورَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ

اَعُوذُ بِاللّهِ مِن الشَّیطانِ الرَّجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

عِبَادَ اللَّهِ أُوصِیکُمْ وَ نَفْسِی وَ نَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه. همه شما بزرگواران را مؤمنین و مؤمنات را و مخصوصاً نفس این کمترین را به تقوای الهی سفارش می کنم، تقوا از روزی که هیچ کس و هیچ شخص دیگری به کار او نیاید، هیچ شفاعتی از کسی پذیرفته نشود و از کسی عوضی نستانند، روزی که کسی را یارای دیگری نیست، روز قیامت، روز بسیار نگران کننده ای است برای هر انسان اهل تقوایی. لذا باید تقوا پیشه کنیم تا در آن روز قدری آرامش داشته باشیم.

آغاز سخن روز شنبه اول صفر و روز دوشنبه اول آبان مصادف است با سوم ماه صفر، سالروز ولادت حضرت امام باقر (ع) به روایتی در سال ۵۷ قمری است. این روز را تبریک عرض می کنم و به عادت خطبه های نخستین نمازهای قبل که بحثم درباره آداب و آیین معاشرت بود، قدری درباره آیین معاشرت از منظر امام باقر(ع) نکاتی عرض می کنم.

همه شما می دانید که کودکی امام باقر(ع) در دوران خفقان و فشار شدید علیه شیعه بود. امام باقر(ع) هم در کنار پدر بزرگوارش امام سجاد، به ترویج معارف تشیع پرداخت. می دانید نقشه معاویه لعنة الله علیه این بود که شیعه را نابود کند. چیزی از آن اندیشه علوی نماند. خیلی تلاش کرد. آنقدر تلاش کرد که هیچ مسلمانی جرأت نمی کرد نام فرزندش را علی بگذارد.

گرچه امام حسین(ع) عملاً با او مخالفت کرد و نام پسرانش را علی نهاد، نام دخترانش را فاطمه نهاد، اما به هر حال شیعیان در هراس شدیدی بودند.

یزید ملعون با مشورت سرجون مسیحی، آن انسان پلید ضد اسلام، آمد آخرین گام را بردارد، آخرین گام برای حذف گفتمان علنی، شهادت حسین بن علی بود. اینکه رفتند و از حضرت ابی عبدلله بیعت خواستند، آنها می دانستند که حسین(ع) بیعت با یزید نمی کند. نامه های تند و تیز حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) علیه معاویه را دیده بودند. این را می دانستند، می دانستند یک راه بیشتر نیست و آن کشتن حسین است. این هم از خدایشان بود. برای اینکه می گفتند اگر حسین را هم به قتل برسانیم، دیگر هیچ اثری از گفتمان امیرالمؤمنین و اندیشه و مکتب امیرالمؤمنین نخواهد ماند.

این کار یزید بود که ابن زیاد را هم مأمور کرد این کار را انجام بدهد. ظاهراً هم به نتیجه رسید. اما باطن قصه چیز دیگری شد. باطن این شد که کم کم شیعیان، مسلمانان متنبه شدند و علیه بنی امیه قیام هایی شروع شد. ولی به هر حال در دوره شهادت امام حسین و بعد از شهادت مخصوصاً تا شام فشارها شدید بود. البته اختناق و خفقان هم بود ولی با شیوه خاصی که امام سجاد(ع) داشت، گفتمان علوی رونق پیدا کرد و ترویج شد.

امام باقر(ع) هم در این دوره و دوره امامتش، چه در دوره امامت امام سجاد(ع)، چه در دوره امامت خودش، چند کار مهم انجام داد که به بعضی از آنها من اشاره می کنم. یکی مسئله بندگی بود.

عزیزان ریشه همه کمالات ما در بندگی است. ریشه همه بدبختی های ما هم در شرک است و دوری از بندگی خداست. یعنی هرموقع بندگی خدا را رها می کنیم و می رویم سراغ بندگی شیطان، تازه بدبختی های ما شروع می شود.

امام باقر(ع) بندگی اش را در عمل به مردم درس داد. البته در گفتار هم سخنان بلند و ارزشمندی دارد. ولی در عمل، این بندگی را حفظ کرد. امام صادق(ع) می فرماید من شب ها برای پدرم بسترش را آماده می کردم که شب می خواهد بخوابد، بعضی شب ها پدرم دیر به منزل می آمد. یک شب مسجد رفتم دنبال پدرم، دیدم پدرم امام باقر(ع) درمسجد، تنها در سکوت، به سر می برد و تنهایی در مسجد به سجده رفته، مشغول ذکر خدا و ناله است. گفت شنیدم این ذکر ها را پدرم می خواند: سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّی حَقّاً حَقّاً، سَجَدْتُ لَکَ یَا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقّاً، اللَّهُمَّ إِنَّ عَمَلِی ضَعِیفٌ فَضَاعِفْهُ لِی، اللَّهُمَّ قِنِی عَذَابَکَ یَوْمَ تَبْعَثُ عِبَادَکَ وَ تُبْ عَلَیَّ إِنَّکَ أَنْتَ التَّوّابُ الرَّحِیمُ؛ یعنی خداوندا تو پاکی، تو منزهی، خدایا به حق که پروردگار منی. چقدر سخنان زیباست. خدایا من از سر طاعت و بندگی بر تو سجده می کنم، به پیشگاه تو سجده می برم. خدایا عمل من اندک است. من بضاعتی ندارم. اما این بضاعت اندک را تو چند برابر کن. من عملم ناچیز است، اما تو بزرگی.

ببینید! سخنان امام باقر(ع) با خدای خودش چگونه است. خدایا مرا در روز قیامت، روزی که بندگانت مبعوث می شوند، برانگیخته می شوند، از عذاب خودت در امان بدار بر توبه و رحمت آور، که تو بسیار بازگشت کننده مهربانی.

ببینید! امام صادق(ع) است، امام معصوم است. دارد می فرماید من رفتم مسجد، دیدم پدرم امام باقر(ع) اینگونه با خدا سخن می گفت. اینگونه بندگی می کرد. امام باقر(ع) شبانه روز یکصد و پنجاه رکعت نماز می خواند. اینها برای ما درس است. بندگی خدا باشد در سیاست موفقیم، در اقتصاد موفقیم، در فرهنگ موفقیم. هرموقع بندگی خدا کنار می رود و بندگی شیطان به جایش می آید در همه عرصه ها آسیب می بینیم.

می فرماید خدایا من در برابر حق، تسلیم و رضای محضم. خبر دادند فرزندت کسالت پیدا کرده. گفت من از خدا می خواهم به او عافیت بدهد، اما هرچه اراده خدا باشد من تسلیم او هستم. إنّا لِنُحِبُّ أن نُعافِیَ فیمَن نُحِب تمام کسانی را که دوست دارم، دوست دارم در عافیت به سر ببرند. اما فَإِذَا جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ سَلَّمنا فیما أحَب من تسلیم آنچه هستم که خدا دوست دارد. این مقام تسلیم و رضا. این درس بزرگی است. ریشه همه مسائل همین بندگی است.

ویژگی دوم حلم و بردباری امام است. یک مرد نصرانی خطاب به امام توهین می کرد. به امام گفت تو بقر هستی. چون بقر و باقر از یک ریشه هست. بقر به معنای گاو هست. به امام توهین کرد. حالا معنای لغوی هم همان شکافنده است. چون گاوها زمین را شخم میزنند، لذا به گاو بقر گفته شده. وجه تسمیه باقر که لقبی است که پیامبر به امام باقر(ع) داد، خود پیغمبر فرمود: باقرالعلوم؛ یعنی شکافنده علوم. اما باقر را به این جهت باقر العلوم گفته اند چون شکافنده علم بود. اصلاً اصل علوم تشیع و توسعه علوم تشیع را ما می بینیم از امام باقر(ع) و بعد امام صادق(ع) انجام شد.

مرد نصرانی به امام باقر توهین کرد. امام باقر(ع) هم با خونسردی جواب داد، من باقرم، بقر نیستم، باقرم. خیلی با خونسردی. بعد ایشان توهین کرد تو پسر زنی هستی که آشپزی می کرد. باز تحقیر دیگر. امام با ملایمت جواب داد، آشپزی هم بلد بود. از القاب مادرش ام فاطمه ام عبدالله، دختر امام حسن مجتبی(ع) بود؛ یعنی دختر امام حسن مجتبی(ع) با امام سجاد(ع) ازدواج کردند و فرزندشان امام باقر(ع) شد، توهین کرد.

بعد سخنان توهین آمیز و بی ادبانه دیگری به امام گفت. امام هم با خونسردی، با حلم، با ملایمت جواب او را داد. نصرانی از این ادب امام و حلم امام و بردباری امام، متنبه شد و استغفار کرد و مسلمان هم شد و شیعه شد.

ببینید! چقدر حلم مهم است. چقدر بردباری و خونسردی مهم است. بعضی ها تا یک اتفاق ناگواری می بینند، یک رفتاری که پسندشان نیست می بینند، زود عصبانی می شوند، زود برخورد می کنند، گاهی اوقات با خانواده شان بدرفتاری می کنند، گاهی اوقات با همسایگانشان بدرفتاری می کنند، یک محبت، یک ادب، یک خونسردی و حلم می تواند مسئله را حل بکند.

ویژگی دیگر امام این بود که اهل کار و تلاش بود، در عین حال اهل بخشش هم بود. بعضی آدم ها اهل بخشش هستند، اما از دیگران می گیرند می بخشند. مدام می روند به این رو می زنند، به آن رو می زنند، می گویند آقا مثلاً این موکب اربعین است، هزینه دارد، فلان دارد، می گیرد، اما از جیب خودش حاضر نیست یک ریال هزینه کند. بعضی اینگونه هستند.

بعضی هستند نه، خودشان کار می کنند. خودشان تلاش می کنند و بخشش مالی هم دارند. از پول خودشان. البته امام بخشنده بود خطای دیگران را می بخشید، هم بخشش مالی داشت. بخشش مالی مشاعدت مالی خیلی کار سختی است. از آن ۱۵۰ رکعت نمازی که اما باقر(ع) روزانه می خواند، سخت تر است. خود امام باقر(ع) می فرماید. می فرماید: أشد الأعمال ثلاثة؛ سه تا کار خیلی سخت است. یکی مواساة الإخوان فی المال؛ اینکه مساعت مالی با برادران داشته باشی، کمک مالی کنی.

دوم إنصاف الناس من نفسک؛ آدم باانصافی باشی نسبت به خودت. آنچه خودت دوست داری، برای دیگران دوست داشته باشی، آنچه برای خودت بد میدانی، برای دیگران هم بد بدانی. رعایت انصاف با مردم. خیلی سخت است. باور کنید از سجده های طولانی و از رکوع های طولانی سخت تر است که انسان انصاف با مردم داشته باشد. اینکه شب تا صبح برای امام حسین(ع) عزاداری کند. این سخت تر است. عزاداری برای امام حسین، سجده های طولانی، نماز شب خواندن دشوار نیست. اما انصاف با مردم داشتن خیلی سخت است. مساعدت مالی با مردم داشتن سخت است.

و سوم ذکر الله على کلِّ حال؛ در هر حال ذکر خدا را داشته باشی. ذکر خدا یعنی یاد خدا، نه فقط زبانش ذکر خدا را کند، به یاد خدا باشد. خیلی سخت است. اینگونه بود امام باقر(ع). اهل تواضع بود، اهل دستگیری بود، شاگرد پروری بود. شاگردان زیادی را در مکتب خودش تربیت کرد.

زرارة بن اعین، حمران بن أعین، ابان بن تغلب جابربن یزید، فضیل بن یسار، برید بن معاویه، محمد بن مسلم و بعضی از علمای عامه اهل سنت شاگرد امام باقر(ع) بودند.

دانشی که داشت مرتب این دانش را در اختیار دیگران قرار می داد و دیگران استفاده می کردند. حتی ضرب سکه را که عبدالملک بن مروان خواست انجام بدهد، امام راهنمایی اش کرد. چون همان زمان رومیان ضرب سکه داشتند و روی سکه شان می نوشتند پدر، پسر، روح القدس تثلیث که علامت مسیحیان بود. امام باقر(ع) سفارش کرد به عبدالملک که بنویسید شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ. و همین هم بر سکه ها حک شد.

نظم و انضباط امام در فعالیت های علمی، سیاسی، فرهنگی این نظم خیلی مهم است.

خدا رحمت کند، چون در آستانه سالگرد شهید آقا مصطفی هم هستیم، فرزند بزرگوار حضرت امام، ۴۷ سال این عالم بیشتر عمر نکرد که به شهادت رسید. بنده چون خودم طلبه هستم و یک قدری اهل تحقیق، وقتی کارهای علمی ایشان را می بینم یک دوره تفسیر عمیق نوشته، یک دوره اصول فقه، حواشی بر فلسفه، کتاب ولایت فقیه، نزدیک به ۲۰ جلد قطور علمی این عالم ۴۷ ساله نوشته.

از کجا این انسان آنقدر موفق می شود؟ چطور بعضی ها هستند ۸۰ -۷۰ سال در حوزه هستند هیچ کار علمی آنچنانی ندارند. علتش چیست؟ بی نظمی است. یک کسی سال هاست استاد دانشگاه است یک کار علمی ارزشمندی انجام نمی دهد. به خاطر بی نظمی است.

امام باقر(ع) بر نظم تأکید می کند. خدا شهید آقا مصطفی را رحمت کند. یک انسان وارسته منظم، که خدا رحمتش کند، این سالگرد شهادتش را هم تسلیت عرض می کنیم. ایشان به خاطر همین نظم و انظباطش این آثار و برکات را  از خودش به جا گذاشت.

از نکات خیلی مهمی که امام باقر(ع) در فرمایشاتش دارد، که وقت نیست من بحث کنم، روایات متعددی دارد درباره ی نحوه تغذیه. که چطور بخورید. این که تحرک داشته باشید. هر غذایی را نخورید. معده را پر نکنید. تحرکی به بدن بدهید که این غذا در معده راحت تر هضم بشود. توصیه های فراوانی امام باقر(ع) در باب تغذیه دارد. این سبک زندگی است. واقعا اگر کسی بخواهد بیاید علم و تغذیه را از منظر امام باقر(ع) توضیح بدهد، ساعت ها باید بحث کرد.

چون هفته ملی سلامت بانوان ایران است من این نکته را تأکید کردم. الان شما نگاه کنید انواع و اقسام سرطان ها در جامعه ما رواج پیدا کرده. بانوان و آقایان ما تحرک ندارند. ورزش نمی کنند. غذاهای پرچرب، پرخوری و کم تحرکی، معلوم هست این آسیب های جسمانی تحقق پیدا می کند.

عزیزان واجب است، شما شیعیان امیرالمؤمنین هستید. باید جهان پر و مملو از شیعیان بشود. چرا باید این بیماری ها پیدا بشود. یکی از علت هایش همین کم تحرکی است.

مقام معظم رهبری با این همه مشغله های کاری که دارد، هفته ای دوبار کوهنوردی می رود، پیاده روی می کند تا کوه و ورزش می کند. هفته ای دوبار. الان هم همین ورزش را دارد. خب اینها الگو های ما هستند.

بعضی می گویند آقا سرمان شلوغ است، کار زیاد داریم، نمی رسیم. کارمان که بیشتر از فعالیت های مقام معظم رهبری نیست که دنیا را دارد اداره می کند، نه فقط کشور ایران را. که حالا من در خطبه دوم اشاره ای خواهم داشت.

من تأکید می کنم این هفته ملی سلامتی که برای بانوان ایران در نظر گرفته شده، این سال سلامت بنامیم نه هفته سلامت. خانم ها جدی بگیرند ورزش را آقایان هم هینطور. البته جمعه ها کار خیلی خوبی در دزفول انجام می شود، این پیاده روی خانوادگی که هست. گاهی پیام هایش می آید خیلی خرسندم از این تدبیری که هست.

نکته آخرم، مسئله تربیت و محبت در خانواده. که فرمایشات امام باقر(ع) فراوان است. تأکید می کند بچه هایتان را تربیت کنید، محبت کنید، ولی اعتدال در محبت داشته باشید. پدر و مادرهایی که افراط در محبت می کنند، به بچه ها آسیب می رسد. آنهایی هم که تفریط در محبت دارند باز آسیب می رسانند. بعضی از پدر و مادرها محبتشان افراطی است. مدام محبت و محبت. حتی کار خطایی که می کنند، محبت می کنند. خطا را نباید بگذاری بچه انجام بدهید.

این را هم من تأکید می کنیم به همین لحاظ چون هفته پیوند اولیا و مربیان است. عزیزان بچه ها را وقتی به مدرسه می فرستید پدر و مادر ها دیگر نگویند خب معلم ها، مربیان هستند، تربیت می کنند. نه وظیفه پدر و مادر هاست توجه کنند. بروند با مربیان ارتباط برقرار کنند، کمک بگیرند. و بخش مهمی از تربیت را ما در خانواده برای فرزندانمان باید داشته باشیم. این را هم من تأکید می کنم چون جز تأکیدهای امام باقر(ع) هست.

عزیزان امام باقر(ع) ۴ ساله بود که در کربلا حضور پیدا کرد، خودش می فرماید. می فرماید: قُتل جدّی الحسین ولی أربع سنین؛ من ۴ ساله بودم که جدم امام حسین(ع) را به شهادت رساندند.

فکرش را بکنید، یک کودک ۴ ساله. و می گوید:  إنّی لأَذْکُر مقتله؛ من همیشه به یاد کشتن جدم حسینم. بعضی از مطالبی که در مقاتل آمده است راویان می گویند ما رفتیم از امام باقر(ع) سؤال کردیم، امام باقر(ع) صحنه هایی که دیده بود اینها را بیان کرده و در مقاتل آمده. فرمود: هر مؤمنی که به خاطر شهادت حسین بن علی(ع) گریه کند، تا اشکش بر گونه هایش جاری بشود، خداوند متعال غرفه ای در بهشت به او می دهد و مدت ها در آن سکنی می گزیند.

عقبة بن بشیر اسدی می گوید: عقبه از قبیله بنی اسد هست. می گوید یک روز محضر امام باقر(ع) رسیدم. امام باقر(ع) فرمود ای بنی اسد، خونی بر گردن شما دارم. عقبة بن بشیر می گوید: گفتم ای اباجعفر، رحمت خدا بر شما باد، گناه ما در این مورد چیست؟ کدام خون؟ مگر ما چه کرده ایم؟

امام باقر(ع) فرمود: جدم حسین کودکش را طلب کرد. و فرمود کودکم را، این طفل رضیع را، علی اصغر را نزد من بیاورید تا با او وداع کنم. وقتی کودک را آوردند یکی از قبیله شما تیر سه شعبه زهرآگین مِنَ الاُذُنِ إلَی الاُذُن.

در بعضی مقاتل نوشته اند بر گلوی علی اصغر این تیر را زدند. هر دو درست است. یعنی این تیر سه شعبه که گردن علی اصغر مِنَ الاُذُنِ إلَی الاُذُن بود گردن علی اصغر را هم برید. و امام باقر(ع) می فرماید: خون علی اصغر را امام حسین(ع) در مشتش گرفت. در بعضی روایات آمده به آسمان پرت کرد.

أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى القَومِ الظَّالِمِینَ

خدایا قاتلین حسین و اصحاب حسین را لعنت بفرست…

خدایا محبین امام حسین را رحمت نازل کن…

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم   وَالْعَصْرِ   إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ    إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ 

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

 

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه.

بعد از تقوای الهی و سفارش به تقوای الهی، این ایام عزای حسینی و مصائب اهل بیت را تسلیت عرض می کنم. فردا اول صفر است. ورود کاروانان اهل بیت امام حسین(ع) به شام، در سال ۶۱٫ لازم می بینم از همه هیآت، مداحان، عالمان، اهل منبر، سینه زنان، زنجیر زنان و همه عزیزانی که از کمترین و کوچکترین کار، تا فعالیت های وسیع برای این شعائر حسینی انجام دادند، باید تشکر کرد و دست همه ی آن عزیزان را می بوسم. ان شاءالله مأجور باشید.

ارتحال عالم فرزانه حضرت آیت الله آقامیری که فقیهی پارسا، اصولی مدقق و مردم دار بود را تسلیت می گوییم. انصافاً از مصادیق همان عالمان منظمی که با نظم علمی و اخلاقی خودش، دزفول درس خواند نزد مرحوم آیت الله عظمی نبوی، از ایشان اجازه اجتهاد گرفت؛ سپس قم مشرف شدند.

سلوک و اخلاق و معنویت را از حضرت آیت الله عظمی بهجت آموخت. علم رجال را از حضرت آیت الله عظما شبیری زنجانی آموخت. علم فقه و اصول را از اساتید دیگری مثل حضرت آیت الله عظمی حائری یزدی، حضرت آیت الله وحید خراسانی و سایر بزرگان فرا گرفت، بعد هم آمد به خدمت مردم و حوزه علمیه ی دزفول پرداخت، طلاب زیادی تربیت کرد. انصافاً ارتحال ایشان ثلمه ای بود. لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ  انصافاً جبران ناپذیر است. خدا عنایت کند علما و بزرگانی مثل ایشان در این دزفول استمرار پیدا کند.

چهارم آبان، سالروز اعتراض و افشاگری امام علیه پذیرش قانون کاپیتولاسیون در سال ۴۳ هست. در واقع می توان گفت این روز، آغاز دفاع از استقلال کشور و مبارزه با آمریکاست.

تاریخ ایران و آمریکا نشان می دهد، بلکه تاریخ آمریکا و جهان، نشان می دهد که سیاست های آمریکا، چه مجلس سنا، چه کنگره، چه حزب دمکرات، چه حزب جمهوری خواه و همه بخش های آمریکا یک نکته دارد و آن اینکه درست است که در قانون اساسی، یک قدرت مطلقه ای برای رییس جمهور آمریکا در نظر گرفته اند، ولی رییس جمهور آمریکا مجری سیاست هاست.

حالا می خواهد اوبامایی باشد که با یک چهره عقلانی ظاهر بشود، یا ترامپی باشد که با چهره دیوانه واری ظاهر بشود. اینها مجری اند. تاریخ نشان داده است که فرقی بین اوباما و ترامپ نیست. هر دو سیاست های آمریکا را که یک عده عقب نشسته اند و فکر می کنند، تحقیق می کنند، پژوهش می کنند، هزینه می کنند تا به اهداف شومشان برسند، یک نفر را گذاشته اند آقا شما مجری بشوید. چهره ها متفاوت است. رفتارها متفاوت است. ولی سیاست ها یکسان است. این سیاست اخیری که آمریکا داشت، چند هدف را دنبال می کرد.

یکی دنبال این بود که حاکمیت دوگانه در ایران درست کند. یعنی رهبری، یک سیاست را بیان بکند، عده ای دیگر از مسئولان اجرایی کشور هم سیاست دیگری را. این حرک اخیر دنبال ایجاد حاکمیت دوگانه در ایران بود. این یک.

هدف دومشان این بود که نهادهای انقلابی مخصوصاً نهاد بسیار ارزشمند سپاه پاسداران را تضعیف کند و از برخی صحبت های ناصوابی که در دوره انتخاباتی صورت گرفت، از آنها هم بهره برد، برای اینکه یک نگاه علیه سپاه در داخل کشور ایجاد بشود.

و هدف سوم هم تضعیف اقتدار نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی مخصوصاً در منطقه بود.

به لطف الهی آمریکا در هر سه هدف شکست خورد. در هر سه هدف. یعنی وقتی وارد این قصه شد و این صحبت ها را کرد که اصلاً ما برجام را قبول نداریم، باید دوباره بنشینیم گفت و گو کنیم، سپس گفت تبصره اضافه کنیم، ایران حق ندارد موشک بالستیک تولید کند و نمی دانم چنین و چنان، بهانه ها را مطرح کرد. این بهانه ها دقیقاً در پروژه ای بود که از زمان اوباما شروع شد، این را بگویم.

این که بعضی از اروپایی ها آمدند گفتند که نه ما سیاست آمریکارا قبول نداریم، اما دقت کردید صحبت های روئسای جمهور اروپا را، گفتند نه ترامپ بیخود می گوید، برجام را نباید نقضش کنیم و همانطور که هم پیمان بودیم، ادامه پیدا کند. اما، اما، اما، سپاه دیگر نباید درمنطقه حضور داشته باشد، اما ایران موشک بالستیک نباید بسازد. یعنی همان حرف های ترامپ را تکرار کردند. یعنی ترامپ گفت من برجام را قبول ندارم چون این کارها را ایران دارد انجام می دهد، موشک می سازد، توی منطقه حضور دارد. اروپایی ها گفتند ما برجام را قبول داریم، اما همان حرف هایی که ترامپ زدند آنها هم زدند، فرقی نکرد که، یک زمین بازی است.

خدا را شکر. ریاست محترم جمهوری پیام بسیار خوبی علیه ترامپ داد و محکم دولت و تمام دولتمردان از سپاه حمایت کردند. یک وحدت ملی کم نظیری در ایران شکل گرفت. این وحدت کم نظیر در ایران بین مسئولان نظام، بین سیاسیون نظام، بین نظامیون و سیاسیون نظام، کم نظیر بود. و دشمن هم عاملش شد.

گفتند نه ما با اقتدار هستیم، همه هم گفتند موشک می سازیم، حافظ نظام خودمان هم هستیم، احدی هم حق ندارد دخالت کند. این گفتمان واحد مقتدرانه باعث شد که اروپایی ها آمدند گفتند آقا اصلاً هرچه ایران گفت. سریع اروپایی ها عقب نشینی کردند، چرا؟ چون دیدند اگر عقب نشینی نکنند به ضررشان تمام می شود بهر حال این تعاملات اقتصادی که ایران با آنها دارد به ضرر آنهاست اگر قطع بشود. یک دفعه عقب نشینی کردند.

ولی این حوادث و ده ها حادثه دیگر شبیه این باید یک درس به همه مسئولان ما بدهد، که همانطور که مردم سالاری نظامی، مشکلات نظامی ما را حل کرد، مردم سالاری سیاسی، مشکلات سیاسی ما را حل کرد، جز از طریق مردم سالاری اقتصادی ما نمی توانیم از بن بست اقتصادی رهایی پیدا کنیم. اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا نمی کند.

دولتمردان باید به مردم اعتماد کنید، به داخل کشور اعتماد کنید، موانع را بردارید. یک شخص می خواهد یک کار اقتصادی انجام بدهد، صد نهاد در همین نظام مانعش می شوند، نمی گذارند کار انجام بشود. قوانین غلط است. ساختارهای اقتصادی غلط است. مجلس باید به فکر حل این ساختار های اقتصادی باشد. ساختار بانک ایراد دارد. هیچ جای دنیا اینگونه چک دست مردم نمی دهد که چک برگشتی درست بشود و بعد زندان های ما از چک های برگشتی پر بشود. هیچ جای دنیا اینگونه نیست. من هر کشوری می روم یکی از سؤالاتم این است که شما اصلاً چک دارید، می گویند بله چک داریم ولی نه چک ضمانت چک پولی.

مجلسی ها قانون چک را اصلاح کنید. قانون چک غلط است. بانک را باید به بانک الکترونیک تبدیل کنید. اگر بانک الکترونیک بشود دیگر لازم نیست ضابطین بروند از سوراخ سمبه ها موانع و اشکالات را پیدا کنند و بعد در قوه قضاییه پرونده تشکیل بدهند. قبل از اینکه تخلف صورت بگیرد، آشکار است. بانک باید بانک الکترونیک بشود. قوانین باید اصلاح بشود. آقا راهش این است. این حرف های بنده نیست. حرف های کارشناسان است که دارم برایتان می گویم.

اگر بخواهیم دل ببندیم برای حل مشکلات اقتصادی به اروپا، اروپایی ها همین هستند. دیدید که چه کردند. همان حرف های ترامپ را زدند فقط یک تفاوت داشت؛ گفتند برجام را قبول داریم اما. این اما کل ساختارهای اقتصادی و نظامی ما را آسیب می زند.

یک نکته ای را هم من درباره این همه پرسی استان کرکوک برایتان می گویم، دیگر عرضم را تمام کنم.

همه شما شنیدید کاملاً این طرح صهیونیستی است. من یک جمله می خواهم بگویم، اما بسته باید بگویم، نمی توانم بازش کنم. هزار و ششصد و پنجاه نفر از نزدیکان مسعود بارزانی، در رژیم صهیونیستی همکاری دارند. من عذر می خواهم نمی توانم این را باز کنم. دقیقاً پرچم های رژیم صهیونیستی را در دستشان دیدید.

یعنی مسعود بارزانی، عامل مستند عامل طرح رژیم صهیونیستی بود برای اینکه یک رژیم صهیونیستی دیگری در کردستان درست بشود. چه بلایی سر عراق می آمد، خب مستقل می شد.

جغرافیا و مساحت استان کرکوک به اندازه لبنان است. دو برابر بغداد است. ۴۰% ذخائر نفتی عراق در کرکوک است. ۷۰% ذخائر گازی عراق در کرکوک است. یعنی اگر این استان مستقل می شد، یک استانی بود که قدرت اقتصادی داشت، یک؛ کاملا به رژیم صهیونیستی وابسته می شد، دو؛ عراق آسیب جدی اقتصادی پیدا می کرد، چون دومین میدان نفتی عراق در کرکوک است و بعد هم تحریک می کرد کردهای ایران و سوریه و ترکیه را که آنها هم مستقل بشوند، وقتی هم آنها شعار بدهند درگیری درست می شد، بعد ممکن بود بعضی مناطق سنی نشین را هم تحریک کنند، اصلاً یک بحران لاینحلی می شد.

الحمدالله با تدبیر جمهوری اسلامی ایران، با تدبیر جناب سردار سلیمانی، از طریق خود کردها قصه را حل کردند. از طریق فرزند جلال طالبانی، چون منطقه کرکوک بیشتر عمدتاً در اختیار خاندان جلال طالبانی بود، توانستند بروند و عراق بر کرکوک پیدا تسلط کند و الحمدالله یک فتنه عظیمه ای از این منطقه برچیده شد. چون فتنه داعشی دیگر الحمدالله جمع شده، می خواستند یک فتنه جدیدی را ایجاد کنند که خدا را شکر نتوانستند.

عرض آخر هم این زیارت اربعین دوستان می روند مراقب باشید، احتیاط کنید، قوانین را رعایت کنید. سعی کنید در این سفر حتماً با وضو حرکت کنید و استفاده لازم را ببرید. حقیر را هم از دعای خیر و دعای خودتان فراموش نکنید.

خدایا ما را ببخش و بیامرز…

تا ما را نیامرزیده ای از این دنیا مبر…

حب علی و اولاد علی را در دل های ما احیا بگردان…

توطئه دشمنان به خوشان برگردان…

رژیم صهیونیستی، داعش، وهابیت، آمریکا نابود بگردان…

پروردگارا قسمت می دهیم مریض های مسلمین، مریض های این جمع شفاء عاجل کرامت بفرما…

طول عمر باعزت، مقام معظم رهبری، خدمتگزاران نظام، عزیزان حاضر در این جلسه، صحت، سلامتی، توفیق نصرت بفرما…

عمر رهبری را افزون تر بگردان…

انقلاب را از دست رهبری به دست امام زمان(عج) برسان…

فرج آقا امام زمان را نزدیک تر بفرما…

ثوابی از این مجلس به ارواح طیبه شهدا، امام شهیدان، اموات این جمع نائل و واصل بگردان…

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم   إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ   وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا   فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا 

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید