.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

هر رای مردم در انتخابات تثبیت نظام ،و سیلی بر صورت امریکاست.

هر رای مردم در انتخابات تثبیت نظام ،و سیلی بر صورت امریکاست.

خلاصه خطبه ها

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجد دز نماز جمعه این هفته دزفول به امامت امام جمعه موقت این شهرستان“حجت الاسلام دکتر خسروپناه ” و باحضور شکوهمند مردم دیندار و ولایتمدار دزفول در محل مصلی امام علی(ع) برگزار گردید.
خطیب جمعه شهرستان دزفول در خطبه ی اول پس از توصیه ی خود و نمازگزاران به تقوای الهی و تبریک مبعث رسول اکرم صلی الله علیه وآله هدف از بعثت را تزکیه و هدایت نفوس و فهم حکمت دانسته و افزود : پیامبر مبعوث شد تا معلم بشریت باشد و مکارم اخلاق را تکامل بخشیده و توحید را در میان جهانیان گسترش بخشد .
“رییس انجمن حکمت و فلسفه ی ایران ” در خطبه ی دوم با تبریک سالروز میلاد سید الشهدا ، امام حسین علیه السلام در سوم شعبان، میلاد باب الحوائج ابوالفضل العباس مصادف با ۲۳ خرداد و ۵ شعبان سالروز ولادت سیدالساجدین علیه السلام رهروی خاندان عصمت و طهارت را برای عموم مردم از خدای منان خواستار شد .
“امام جمعه موقت شهرستان دزفول “ضمن تهنیت روز پاسدار و جانباز ، سپاه پاسداران را میوه ای از شجره ی طیبه ی انقلاب اسلامی دانسته که وظیفه اش پاسداری از هویت ، عزت و شرف ایران اسلامیست و خاطر نشان کرد : سپاه پاسداران همواره نه فقط در عرصه ی نظامی که در حیطه های سیاسی و فرهنگی از کیان اسلامی ایران محافظت می نماید .
ایشان حق جانبازان میهن را بر مردم یادآور شده و افزودند : جانبازان با جانفشانی های خود در سالهای دفاع مقدس ، روزهای زندگی خود را با رنج و زحمت سپری کرده و بعضی از آنها برای نفس کشیدن نیز با مشکلات زیادی مواجه اند لذا ما به پاس زحماتشان در قبال آنها مسئولیت داریم و باید به آنها رسیدگی کرده و آنها را از فراموش نکنیم .
خطیب جمعه دزفول با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در پایان هفته ، انتخابات را نماد مردم سالاری دینی دانسته و تصریح کرد : شرکت در انتخابات برای مردم از نظر حقوقی حق و از آن جهت که برای حفظ نظام لازم است بر فرد فرد مردم واجب شرعیست و هر رای مردم تثبیتی برای نظام و به منزله ی مشتی بر دهان آمریکا و دیگر زورگویان است .
“رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران” حساسیت این دوره ی انتخابات ریاست جمهوری را یادآور شده و افزود :دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران منتظر نتیجه ی حاصل از انتخاباتند زیرا تحریم ها ، مذاکرات ۵+ا و تحقیقات هسته ای ایران همه با برگزاری انتخاباتی شکوهمند تحت الشعاع قرار خواهد گرفت .
“دکتر خسروپناه” در ادامه با تذکر به نامزد های انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برای جلوگیری از اسراف در زمینه ی تبلیغات ،خاطر نشان کرد که فعالیت در شوراها تجارت دنیوی نیست بلکه تجارتی اخرویست و مسئولیت در این شوراها در صورت عدم صداقت و توانایی لازم در خدمت به مردم از لغزش های شیطانیست ؛و در صورت ارائه ی خدمات شایسته به مردم از سکوهای سعادت اخروی خواهد بود .
“امام جمعه موقت شهرستان دزفول ” با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مد ظلله العالی) خدمات دولت نهم و دههم را در کارهای عمرانی کشور ارزشمند دانسته و تصریح کرد : کاندیداهای نامزدی ریاست جمهوری در وعده های خود با مردم صادق و در خصوص فعالیت های دولت های گذشته سیاه نمایی نکنند زیرا هر دولت با وجود خدمات مختلف به مردم و کشور عاری از خطا نبوده و رییس جمهور آینده باید از این اشتباهها درس گرفته و دوباره آنها را تکرار نکند .
“خطیب جمعه ی دزفول ” دست یافتن ایران به رتبه ی ۱۶ علمی دنیا را در طول فعالیت دولت های گذشته یادآور شده و افزود : با توجه به اینکه در حال حاضر مهمترین ثروت اقتصادی در جهان ، ثروت علم است ؛دولت جدید باید در حفظ رتبه ی علمی کشور کوشا و با تبدیل علم به صنعت به ثروت اقتصادی دست یابد .
“حجت الاسلام خسروپناه “مشکلات کنونی کشور را تحریم ، تورم و بیکاری دانسته و افزودند : دولت یازدهم باید در حل مشکلات دولت های گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفته و با هماهنگی سه قوه ی مجریه ، مقننه و قضائیه و شور و مشورت کارشناسانه سکان اداره ی کشور را به نحو احسن به دست گیرد .
“دکتر خسروپناه ” در پایان توجه به ارزشها ، برنامه های کاربردی و عدم تصمیم گیری های شتاب زده و حاشیه سازی و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته )را توسط ریاست جمهوری آینده خاطر نشان ساخته و خواستار حضور همه ی اقشار مردم در انتخابات شد .

متن کامل خطبه ها:

خطبه اول

عِبَادَ اللَّهِ، أُوصِیکُمْ وَ نَفسی وَ نَفسی وَ نَفسی بِتَقْوَى اللَّهِ در آغاز خطبه نخست همه شما مؤمنین و مؤمنات و خودم را به تقوای الهی سفارش می کنم.

سالروز مبعث نبی اکرم(ص) را به همه شما سروران گرامی و نمازگزاران عزیزی که در این جلسه حضور دارید تبریک عرض می کنم.

بعثت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) بزرگترین حادثه تاریخ بوده است. مهمترین هدف بعثت رسول گرامی اسلام نیز تزکیه و هدایت نفوس و تحقق فهم حکمت و کتاب بوده است. پیامبر(ص) مبعوث به رسالت شد تا معلم بشریت شود، مبعوث به رسالت شد تا اتمام مکارم اخلاق کند، مبعوث به رسالت شد تا توحید را در جهان بسط دهد و با ظلم مبارزه کند.

بعثت رسول خدا(ص) پدیده ای در یک مقطع زمانی خاص نبود، بعثت رسول الله(ص) در هر زمانی بعثت است چون اسلام او دین خاتم است و در هر زمانی حیات بخش است، لذا بعثت رسول الله(ص) در هر زمانی استمرار دارد و هر لحظه پیامبر(ص) بر انگیخته می شود تا تمام انسان ها را در این عالم هدایت کند.

جمله معروفی از آن حضرت همه شما شنیده اید که فرمود: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را کامل، اکمال و اتمام کنم. یکی از مهمترین اهداف رسول گرامی اسلام(ص) این است که ما از سجایای اخلاقی در زمینه اخلاق فردی و اجتماعی برخوردار باشیم.

ما در خطبه های گذشته و در خطبه نخست درباره آیین معاشرت اسلامی سخن گفتیم، امروز هم قصد داریم به مناسبت روز مبعث قدری درباره آیین معاشرت از نگاه رسول گرامی اسلام(ص) و خاندان بزرگوارش سخن بگوییم.

خدای سبحان فرمودند” إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ” مؤمنین برادر یکدیگرند. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: ” الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ ” مسلمان برادر مسلمان است. اینکه برادر یکدیگر هستیم معنای آن چیست؟ روایتی است از امام صادق(ع) که فرمود اینکه ما، مسلمانان را اخوان خوانده اند بدین جهت است که از خیانت نسبت به یکدیگر دور باشیم، اگر مسلمانی به مسلمانی خیانت کند، مال او را بدزدد، جنایتی کند، آزاری برساند، این فرد برادری خودش را شکسته است.

امام صادق(ع) فرمود اینکه ما اخوان یکدیگر هستیم به این خاطر است که به همدیگر خیانت نکنیم، اینکه ما از اصدقاء یکدیگر هستیم و صِدیق و صَدیق یکدیگر هستیم به این خاطر هست که حقوق مودت یکدیگر را رعایت کنیم و طوری نشود که در هر زمینه ای محبت کم شود و دشمنی زیاد شود، اگر همسایه همدیگر هستیم باید مودت زیاد شود نه دشمنی، اگر از ارحام یکدیگر هستیم باید مودت زیاد شود نه دشمنی، اگر همشهری یکدیگر هستیم باید مودت زیاد شود نه دشمنی، اگر قرار است در انتخاباتی شرکت کنیم، رقبا و کاندیدهای مختلفی می آیند و خود را عرضه می کنند و ما سلیقه های مختلف در انتخاب کاندیدها داریم باید دشمنی را کنار بگذاریم و محبت و مودت به یکدیگر داشته باشیم “ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ” باید در همه عرصه ها ظاهر شود.

مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در جلد ۷۴ بحار الانوار یک باب به نام باب جوامع الحقوق باز کرده است و انواع حقوقی که انسان ها نسبت به یکدیگر دارند را بیان کرده است از جمله حقوق واجبه و حقوق مستحبه، بعضی از حقوق ادای آنها واجب و بعضی دیگر مستحب است.

آن حقوقی که واجب است نیز بعضی حقوق واجب فعلی و بعضی ترکی هستند، یعنی بعضی حقوق را واجب است انجام دهیم و بعضی حقوق را واجب است که ترک کنیم و ترکش حق است، به طور مثال وجوب دفاع از مال مردم، وجوب دفاع از جان مردم، وجوب دفاع از عِرض و آبروی مردم، اینکه فقط بگوییم ما وظیفه داریم از مال مردم حفاظت کنیم و به مال مردم خیانت نکنیم و نگذاریم دیگران خیانت کنند و مراقب جان مردم باشیم ولی آبروی مردم مهم نیست نه اینگونه نیست، آبرو و عِرض مردم نیز مهم است.

روایات عجیبی درباره کمک کردن به مردم، مؤمنین و مسلمانان وجود دارد که واقعا تکان دهنده است، روایتی از رسول گرامی اسلام(ص) است که فرمود کمک کردن به انسان ضعیف و کمک به مال، به جان و به عِرضش صدقه است و صدقه دادن تنها این نیست که آدم به فقیری پولی دهد حفظ جان، مال و آبروی مردم صدقه است.

ما مجاز نیستیم پشت سر عده ای که کاندید در انتخابات شورای شهر و رئیس جمهوری شده اند هر جور دلمان خواست حرف بزنیم ولو آبروی آنها را ببریم نه ما مجاز نیستیم، اما نسبت به آنچه که خودشان سخن می گویند، و ما درباره سخنانشان تحلیل و گفت و گو کنیم اشکالی ندارد.

امام صادق(ع) فرمود اگر مؤمنی، مؤمن مظلومش را یاری کند بهتر از یک ماه روزه گرفتن و اعتکاف در مسجد الحرام است، یعنی یک مؤمن مظلومی را کمک کردن اینقدر ثواب دارد.

یکی از مرض ها و آسیب های جدی که متاسفانه در بعضی از جوامع وجود دارد غیبت کردن است، اینکه پشت سر یکدیگر حرف بزنیم و بعد بگوییم بابا ما که دروغ نگفتیم، داریم واقعیت را می گوییم، خود غیبت کردن گناه است و اگر دروغ  و تهمت باشد گناهش مضاعف است، نفس اینکه پشت سر برادر و یا خواهر مؤمن سخن بگویید به گونه ای که اگر او بشنود ناراحت می شود این حرام و معصیت است.

یک وقت کسی غیبت می کند و شخصی می شنود این شخصی که می شنود یک وقت سکوت می کند، یک وقت تایید می کند، یک وقت تشویق می کند و یک وقت اعتراض می کند.

حضرت نبی اکرم محمد مصطفی(ص) وصیتی دارد که به امام علی(ع) فرمودند اگر مسلمانی در حضورش غیبت برادر مسلمانش را کنند و قدرت به یاری او نیز داشته باشد، یک وقت حاکم ظالمی است دارد غیبت می کند شما تقیه می کنید و نمی توانید حرف بزنید استثناء است اما در یک مجلسی هستید یک کسی دارد غیبت برادر مسلمانش را می کند شما هم قدرت دارید از برادر مسلمانت که در جلسه نیست دفاع کنید و یاریش کنید اما او را یاری نکنید حضرت فرمود خداوند او را در دنیا و آخرت یاری نمی کند، پس دیگر بماند آن شخصی که غیبت کرده چه گناه بزرگی را انجام داده است.

اینکه شخص در جلسه ای نشسته و غیبت برادر مؤمنش می شود و می تواند حرف بزند و برادرش را یاری کند ولی حرف نمی زند خدا در دنیا و آخرت یاریش نمی کند و عقبه های قیامت قرار می گیرد و مشکلات دارد و در حالیکه از پل صراط به سختی در حال عبور است می گوید خدایا به فریادم برس، خداوند ندا می زند و می گوید آن موقع که باید برادر مسلمانت را یاری می کردی نکردی، حالا انتظار داری ما یاریت کنیم.

رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند کسی که در غیبت برادر مؤمن خود در یک مجلسی نشسته غیبت برادر مؤمنش را می شنود و رد و مقابله می کند خداوند هزار دَر از شر دنیایی و شر اخروی را برای او رد می کند و اگر غیبت را رد نکند و گوش دهد و تشویق کند وِزر و عقاب همان غیبت کننده بر گردنش خواهد بود.

رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند ای اباذر کسی که در غیبت برادر مؤمن خود، از برادر مؤمنش که غیبت او صورت گرفته حمایت می کند، بر خدا حق است، بر خدا حق است که این شخص را از نار جهنم نجات دهد و رها کند چون به برادر مؤمن خود کمک کرده خداوند نیز به او کمک می کند. ای اباذر کسی که غیبت برادر مؤمنش را شنید و قدرت کمکش را داشت و به او کمک کرد خدا او را در دنیا و آخرت کمک می کند و اگر قدرت داشت و او را یاری نکرد خدا او را نه در دنیا و نه در آخرت یاری نخواهد کرد.

مرحوم شیخ مرتضی انصاری رضوان الله تعالی علیه بحث غیبت را که در مکاسب مطرح می کند می گوید رد غیبت غیر از نهی غیبت است.

ایشان خیلی ظریف اشاره می کند و می گوید یک وقت شخصی غیبت می کند شما به او می گویید غیبت نکن چون غیبت حرام است این خیلی خوب است اما یک وقت غیبت او را رد می کنید یعنی چی؟ یعنی وقتی دارد علیه برادر مؤمنش و خواهر مؤمنه سخن می گوید شما به او می گویید اینگونه نیست و از حق مؤمن دفاع می کنید این رَد غیبت است. یک وقت نهی غیبت می کنید که آقا غیبت نکن چون حرام است اما یک وقت رد غیبت می کنید یعنی از حق مؤمن دفاع می کنید که این چیز دیگری است یعنی نهی غیبت تنها کافی نیست بلکه حمایت از حق مؤمن نیز مهم است.

این ماه های مبارک رجب، شعبان و رمضان بهترین فرصت برای خودسازی و تمرین رعایت حقوق دیگران است که بتوانیم حقوق دیگران را ادا کنیم تا در دنیا و در آخرت خداوند به ما عنایتی کند.

پروردگارا به عزت و جلالت توفیق نصیب همه ما نمازگزاران، مؤمنین و مؤمنات بده تا بتوانیم حقوق مؤمنین و مؤمنات را دقیقا رعایت کنیم.

خطبه دوم

عِبَادَ اللَّهِ، أُوصِیکُمْ وَ نَفسی وَ نَفسی بِتَقْوَى اللَّهِ همه شما نمازگزاران عزیز و مخصوصا نفس حقیر خودم را به تقوای الهی، تقوای فردی، اجتماعی، رفتاری و قلبی سفارش می کنم.

مجددا سالروز بعثت نبی اکرم محمد مصطفی(ص) و سوم شعبان سالروز ولادت سید الشهدا امام حسین (ع)  و چهارم شعبان سالروز ولادت باب الحوائج حضرت اباالفضل العباس(ع) و همچنین پنجم شعبان سالروز ولادت امام سجاد(ع) را به همه شما عزیزان، مؤمنین و مؤمنات تبریک عرض می کنم. امیدوارم خدای سبحان به همه ما توفیق دهد تا بتوانیم راه این بزرگواران را تا آخر عمر طی کنیم.

روز پاسدار و روز جانباز را به پاسداران و جانبازان عزیز تبریک عرض می کنم. سپاه پاسداران میوه ای از شجره طیبه انقلاب اسلامی است و ماموریتش نیز پاسداری از هویت، عزت و شرف ایران اسلامی است. سپاه پاسداران فقط یک نیروی نظامی نیست بلکه به لحاظ نظامی، سیاسی و فرهنگی حارس نظام است.

جانبازان عزیز حق زیادی برگردن ما دارند. عزیزان سخن گفتن خیلی ساده است اما در نظر بگیرید آدم چند ساعتی دندان یا عضوی از اعضای بدنش درد بگیرد آرامش ندارد اما جانبازان ما عمری است که دارند با درد و رنج زندگی می کنند.

جانبازان برای این نظام و انقلاب مجاهدت کردند و راه ابا الفضل العباس(ع) را رفتند و حق زیادی بر گردن ما دارند. ما هنوز بعضی از جانبازان شیمیایی را داریم که با زجر و زحمت زندگی می کنند، بعضی از این عزیزان با زحمت نفس می کشند، این افراد را از یاد نبریم و برایشان دعا کنیم و احترام قائل شویم و به این عزیزان سر بزنیم و رسیدگی کنیم، غیر از وظیفه ای که دولت دارد همه ما این وظیفه را داریم که نسبت به این عزیزان تکریم داشته باشیم.

مهمترین مناسبت هفته آینده انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا است که هر دو از نماد های مردم سالاری دینی است. من می خواهم قدری در این باره خدمت شما نمازگزاران صحبت کنم.

اولا نفس شرکت در انتخابات یک حق و یک تکلیف است، یعنی حق شما مردم است که در انتخابات شرکت کنید و به هر کس که صلاح می دانید و او را اصلح می بینید رأی دهید و کسی نمی تواند به شما تحمیل کند که به چه کسی رأی دهید، هر کس را که صلاح می دانید و شرایط لازم را در او می بینید می توانید به او رأی دهید، اما یک تکلیف نیز است به لحاظ حقوقی حق است اما به لحاظ اینکه حفظ نظام از اوجب واجبات و متوقف بر مشارکت مردمی است بر تک تک شما تکلیف شرعی است که در انتخابات شرکت کنید.

ما در هر دوره انتخابات شاهد بوده ایم که دشمن همیشه منتظر نتیجه انتخابات بوده است و این سخن تازه ای نیست، اما حساسیت این دوره واقعا بیش از گذشته است و تمام این بحث ها در نشست ۱+۵، بحث های هسته ای و تحریم همه متوقف به این است که نتیجه انتخابات چه خواهد شد؟ نه اینکه چه کسی رأی می آورد و چه کسی رأی نمی آورد که آن هم اهمیت دارد و به هر حال هر کس که انسانی قوی تر و انقلابی تر باشد مسلما نظام نیز موفق تر خواهد بود اما این نکته که چند درصد از مردم از واجدین شرایط در انتخابات شرکت می کنند خیلی اهمیت دارد، یعنی هر رأی یک تثبیتی برای نظام و یک سیلی بر صورت آمریکا است. (تکبیر نمازگزاران)

ما همه اطمینان داریم که مردم عزیز ایران مشارکت و حضور جدی خواهند داشت و قطعا آبروی نظام را حفظ خواهند کرد و نظام را تثبیت می کنند اما آنچه که مهم است کاندیدهایی هستند که در صحنه انتخابات آمده اند، کسانی که خود را در معرض نامزدی قرار داده اند و می خواهند در انتخابات شوراهای شهر یا انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند اینها خیلی مهم است حواسشان جمع باشد.

من اول ۲-۱ نکته درباره شوراهای شهر عرض کنم. عزیزانی که در انتخابات شوراها شرکت کرده اند این را بدانند که شوراها را نباید تجارت دنیوی بدانند بلکه این را باید تجارت اخروی بدانند، لذا تبلیغات سالم انجام دهند و اسراف نکنند، آیات قرآن و اذکار الهی را روی کاغذ های تبلیغاتی خود نزنند که زیر دست و پای مردم بیفتد، می خواهد عضو شورای اسلامی شهر شود اما آیات مقدس الهی را که باید با وضو به آنها دست زد را روی زمین پخش کرده است.

عزیزان این مسئولیت ها لغزش های شیطان است البته سکوی سعادت نیز است. من از عزیزانی که در شورای سابق خدمت کردند و زحمت کشیدند تشکر می کنم اما به اعضای قدیم که قرار است کاندید شوند و برای انتخابات ثبت نام کرده اند و نیز به اعضای جدیدی که در صحنه آمده اند عرض می کنم، اگر آمدند و این احساس را دارند که می خواهند واقعا بینی و بین الله به مردم خدمت کنند بمانند ولی اگر به دنبال یک سری منافع شخصی هستند این چاه ویل و آتش است، اما اگر قصد کرده اند که واقعا به مردم خدمت کنند و انشاء الله نیتشان نیز همین است این سکوی سعادت است.

عزیزان خدمت به مردم حق نمی آورد، اینکه بگویند چون من چند سال به مردم خدمت کرده ام پس حق دارم که بیش از دیگران استفاده ببرم، مثلا فرض کنید دولت یک امکاناتی به شهر داده است که بین مردم علی السویه تقسیم شود، او بگوید چون من خدمت کرده ام پس سهم من ۲ برابر است و اگر چنین فکری داشته باشد، این رفتار، رفتار اموی است نه رفتار علوی.

حجت بر من تمام شد و من عرض کردم کاندیدی که در صحنه شورای شهر آمده است اگر ۱- نیتش این است و اگر ۲- توان دارد که به مردم خدمت کند و خود را ذی حق نمی داند و دستش کج نمی شود بماند در غیر اینصورت چاه ویل است، من گفتم فردای روز قیامت نگوید نمی دانستم، بعدا مال حرام در زندگی او آمد و بچه اش فاسد شد نگوید نمی دانستم. عزیزان یک وقت کاسبی لقمه ای حرام می خورد قطعا یک اثر منفی بر فرزندش دارد، یک وقت یک مسئولی لقمه ای حرام می خورد که اثر آن مضاعف است.

شوراهای شهر نماد مردم سالاری دینی ما است برای اینکه مردم مستقیم در صحنه اداره شهرشان حضور داشته باشند و بسیار طرح ارزشمند و خوبی است. هر چقدر شهر ها در اداره خود استقلال داشته باشند خیلی مفید است، دولت باید کوچکتر شود اما این به آن معنا نیست یک عده ای که به مسئولیت و قدرتی می رسند هر حرامی برای آنها حلال شود.

من به همه این عزیزانی که ثبت نام کرده اند ارادت دارم و بنده خادم همه آنها هستم، اما واقعا بینی و بین الله یک لحظه با خدای خودشان خلوت کنند اما یک خلوتی که واقعا بتوانند بر هوای نفس خود غلبه پیدا کنند مانند آن خلوتی که اصحاب امام حسین(ع) در شب عاشورا داشتند، نه آن خلوتی که عمر سعد داشت و بعد در نهایت نفس غلبه پیدا کرد منظور آن نیست.

در خلوت ببینند آیا واقعا می توانند خدمت کنند؟ چون اداره شهر کار ساده ای نیست و مشکلات عدیده ای دارد اینکه هم بتوانند خدمت کنند و هم خود را ذی حق ندانند و هم خدای ناکرده یک وقت دستشان کج نشود، اگر واقعا اینگونه است به صحنه بیایند و قطعا و بدون شک چنین کار، شغل و مسئولیتی خدمت به مردم و مؤمنین است و هر خدمتی که اینگونه باشد همانگونه که در روایت نقل شده است ثوابش از یک ماه روزه و اعتکاف در مسجد الحرام بیشتر است، یعنی به یک مؤمن کمک کردن اینقدر ثواب دارد حالا شما که می خواهید به جمعی از مؤمنین و مؤمنات کمک کنید چقدر ثواب دارد.

درباره انتخابات ریاست جمهوری ۸ نفر به صحنه انتخابات آمده اند. از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران واقعا باید تشکر کرد که زمینه را فراهم کرده و اسراف تبلیغات کاغذی را به حداقل رسانیده است، کاندیدها می آیند و صحبت های خود را می کنند که این از اقتدار نظام است.

عزیزان این را بدانید که در آمریکا ۲ دوره اجازه داده اند که کاندیدها بیایند و در صدا و سیمای آمریکا صحبت کنند و در انگلستان یک بار این اتفاق افتاده است ولی ایران دومین بار است که دارد این را تجربه می کند و به همه کاندیدها علی السویه فرصت می دهد که هیچ جای دنیا این کار را نمی کنند.

در ایران علی السویه بین ۸ نفر وقت گذاشته اند تا در صدا و همچنین در سیما حرف هایشان را بزنند و برنامه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود را مطرح کنند و ۲ مناظره انجام شده و مناظره سوم نیز برگزار می شود. این برنامه ها فرصت خوبی است تا مردم بتوانند حرف های کاندیدها را بشنوند و تصمیم عاقلانه ای بگیرند ولی آنچه مهم است این است که اولا به گونه ای سیاه نمایی نکنند، ثانیا وعده ای که توان اجرای آن را ندارند، ندهند به خاطر اینکه یک رأی بیشتر کسب کنند وعده هایی بدهند که من چنین و چنان می کنم، واقعا هر ادعایی که می کند باید بتواند انجام بدهد.

مقام معظم رهبری فرمایش جالبی در حرم حضرت امام(ره) داشتند و فرمودند به گونه ای حرف بزنید که خرداد سال آینده وقتی نوار سخنرانی شما را گذاشتند تا گوش دهید شرمنده مردم نشوید، مردم این انتظار را دارند.

مردم از رؤسای جمهوری خود صداقت و خدمت می خواهند اگر یک وقت نتوانستند کاری را انجام دهند صادقانه بگویند ما نتوانستیم. به هر حال همه امور که دست یک رئیس جمهور نیست آنقدر عوامل بین المللی دخالت دارد، بنابراین وعده ها، وعده های صادق باشد.

نکته مهمی که حضرت آقا تاکید داشتند این است که ما ۱۰ دولت را پشت سر گذاشته ایم و این دولت ها نقاط قوت و ضعف و خدماتی داشته اند، کاندیدها یک جوری صحبت نکنند که گویا تمام دولت های گذشته همه خطا و خیانت کرده اند خیر، همه خدمت ها و ضعف هایی داشته اند و انشای نانوشته غلط ندارد، آدم ها گاهی اوقات اشتباه می کنند و یک وقت هایی سهوا و یک وقت هایی عمدا این اشتباهات را مرتکب می شوند پس مراقب باشید تا تکرار نکنید و این ضعف ها را نداشته باشید.

حضرت آقا فرمودند دولت ۱۰ و ۹ کارهای وسیع عمرانی و حتی کارهای مهمی در مناطق دور دست انجام داد، جاده های وسیعی ساخت، پیشرفت های علمی کسب کرد و الان رتبه علمی ما رتبه بسیار خوبی است و رتبه ۱۷ یا ۱۶ علمی در جهان را پیدا کرده ایم که این امتیاز و قدرت عملکرد دولت های گذشته است که دولت جدید باید این را حفظ و تک رقمی کند و علم را صنعتی، تجاری کند، یعنی از طریق علم، ثروت اقتصادی کسب کند، اکنون مهمترین صنعت اقتصادی در دنیا ثروت علم است.

در عرصه های دارو نیز کارهای خوبی انجام شده است که من یک زمان در اینجا بعضی از این خدمات را توضیح دادم. دولت قبلی ارتباط خوبی با مردم داشت و مردمی بود. دولت قبلی نفوذ غرب باوری و گرایش سکولاریستی را در بدنه دولت متوقف کرد و نگذاشت که بدنه دولت گرایش سکولاریستی و غرب باوری پیدا کند، اینها امتیازات دولت قبل بود. دولت قبل، دولتی اصول گرا بود و شعار آن شعارهای انقلابی بود و جهت گیری ارزشی داشت، اینها خوب بود و باید ادامه داشته باشد.

همانگونه که حضرت آقا فرمودند دولت آینده نباید به گونه ای عمل کند که ما مجددا بنشینیم و شروع کنیم شبهات آنها و اطرافیانشان راعلیه خدا و پیغمبر(ص) جواب دهیم، یادمان نرود بعضی از این افراد در روزنامه های رسمی جمهوری اسلامی مقاله می نوشتند که ما باید علیه خدا راهپیمایی کنیم، یادمان نرود که علیه حضرت ابی عبد الله الحسین(ع) مقاله می نوشتند و قیام آن حضرت را به امور غیر اخلاقی متهم می کردند.

در همان ایام، شورای عالی انقلاب فرهنگی یک بار ما را دعوت کرد و رفتیم، ریاست جمهوری وقت نیز حضور داشتند و من آمار شبهاتی که در آن زمان در یکی، دو سال جمع کرده بودم را ارائه دادم. در واقع آمار دادیم که چقدر شبهه علیه خدا، پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) وجود دارد ولی ما در حال حاضر وقت این کارها را نداریم.

اکنون مشکلات بزرگی مثل تحریم اقتصادی، تورم و بیکاری را داریم که باید حل شوند. باید ببینیم مشکلاتی که در دولت های گذشته بوده است چگونه برطرف می شود، افزایش نقدینگی، تورم، گرانی و کاهش قدرت خرید مردم یک مشکل جدی است. عزیزان قطعا تحریم ها نقش مؤثری داشته است و تحریم را جدی بگیریم، فشار می آورند و ما باید مقاومت کنیم.

من ۴-۳ ماه پیش یک تاجری را در مالزی دیدم. ایشان به من می گفت، من با ایران تجارت نفت داشتم که سفیر آمریکا در مالزی و در کوالالامپور من را احضار کرد و گفت، تو چرا داری با ایران تجارت نفت می کنی؟ اگر این کار را ادامه دهی ما تو را در سراسر جهان تحریم می کنیم و حق نداری با ایران تجارت کنی، عزیزان فشارها اینگونه است.

سفرای آمریکا در کشورهای مختلف تجار را احضار می کنند ولی عامل مشکلات فقط تحریم نیست، هماهنگ نبودن قوای سه گانه می تواند مشکل باشد، رئیس جمهور آینده باید کسی باشد که با قوه قضائیه و قوه مقننه و قوای دو گانه نیز با قوه مجریه هماهنگ باشند.

در مسئله اداره کشور اولویت ها خیلی مهم است. ما نمی توانیم بودجه را صرف همه امورکنیم بنابراین باید اولویت ها را مشخص کنند.

یکی از مشکلات کشور تصمیم های غیرکارشناسانه است که دولت آینده باید مراقب باشد تا تصمیمات با شور و مشورت و کارشناسانه صورت بگیرد.

مشکل دیگر عدم حمایت از تولید ملی است. تولید ملی باید حمایت شود نه اینکه چوب بستنی را نیز بخواهند از آلمان وارد کشور کنند. این ایام روز صنایع دستی اعلام شده است، اگر صنایع دستی در همین خانه ها و منازل یک مقدار حمایت شوند تا صنایع دستی افراد خریداری و به فروش برسد خیلی از افراد می توانند در خانه های خود صنایع دستی انجام دهند و معیشت خود را تامین کنند.

برای حمایت از تولید ملی کارهای ارزشمند زیادی مخصوصا در صنایع کوچک و متوسط امکان پذیر است. ما یک صنایع بزرگ ملی مثل صنعت نفت و … داریم که روشن است اما بعضی از صنایع غیر ملی نباید صنایع بزرگ را تقویت کنند و بعد صنایع متوسط و کوچک توان رقابت، مقابله و مقاومت نداشته باشند و شکست بخورند.

انتقاد ناپذیری، شتاب زدگی، بی اهمیتی به قانون و حاشیه سازی هر کدام یک آسیب هستند که دولت آینده نباید اینها را داشته باشد.

عزیزان من این نکاتی را که عرض کردم همه این موارد از فرمایشات حضرت آقا بود و خواهش حقیر این است که اینها را ملاک عمل خود قرار دهید و ببینید از میان این کاندیدها چه افرادی بیشتر حاشیه سازی می کنند؟ چه افرادی برنامه های کاربردی دارند؟ چه افرادی به ارزش ها توجه بیشتری دارند؟ چه افرادی تصمیمات شتاب زده ندارند؟ اینها مهم و شاخص است.

این شاخصه ها را در افراد مورد بررسی قرار دهید و هرکدام از این موارد را با تیک و علامت مشخص کنید و در نهایت یک کاندیدی ۱۰ و دیگری ۸ شاخصه را دارد، پس آن کسی که شاخصه های مثبت بیشتری و منفی کمتری دارد حجت شرعی بر شما تمام شده است و بروید و به او رأی دهید.

عزیزان حتما در انتخابات شرکت کنید که حتما همه شما شرکت خواهید کرد و دیگران را نیز تشویق کنید و تلاش کنید تا انشاء الله شخص اصلحی بر منصب امور بنشیند.

پروردگارا به عزت و جلالت دل های همه ما را به نور علم و ایمان منور و روشن بگردان……

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید