.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

آیت الله معزی انصافاً در فقه و تفسیر ، مباحث عقلی و فلسفی صاحب رأی ، مکتب و فکر بود

آیت الله معزی انصافاً در فقه و تفسیر ، مباحث عقلی و فلسفی صاحب رأی ، مکتب و فکر بود

خلاصه خطبه ها

مام جمعه موقت دزفول با بیان اینکه قدرت آمریکا امروز در منطقه در حال از بین رفتن است، تصریح کرد: آمریکا از ترس از دست دادن چپاول‌گری انرژی خود در منطقه و تحقیر رژیم صهیونیستی به شدت به هراس و نگرانی افتاده است.

به گزارش خبرنگار مجد دز ، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، امام جمعه موقت دزفول، ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این شهرستان با اشاره به مواضع استکبار جهانی در قبال جریانات منطقه اظهار داشت: امروز استکبار مقابل موج اسلام خواهی و عدالت طلبی ملت ها خود را به غفلت زده و نمی خواهد آن را ببیند.

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی امیرالمومنین اهواز، ادامه داد: مستکبران و در راس آنها آمریکای جنایتکار می خواهند با ترفندهایی ،شعارها و خواسته های مردمی کشورهایی چون مصر ، لیبی ، تونس و بحرین را به گونه ای دیگر جلوه داده و مشکلات و خواسته ها را تنها در ارتباط با مسایلی همچون فقر، مشکلات اجتماعی و نظیر آن جلوه دهند.

وی تصریح کرد: این درحالی است که این ملت ها خواهان دین و پیاده شدن احکام قرآن و مبارزه با ظلم و دیکتاتوری هستند.

حجت الاسلام خسروپناه با تشریح نقش و تاثیرات انقلاب اسلامی ایران در شکل گیری حرکت های اسلام خواهانه گفت: این حرکت ها به برکت انقلاب و حرکت امام خمینی (ره) برای تشکیل حکومت اسلامی است که اکنون الگوی دیگر ملت ها نیز شده است.

امام جمعه موقت دزفول، با یادآوری اینکه قرآن کریم نیز خبر از غلبه مستضعفان بر مستکبران داده است گفت: امروز شاهد شکسته شدن بت دیکتاتورها در منطقه هستیم که بعد از سقوط صدام، بن‌علی و حسنی مبارک نوبت به سقوط دیکتاتور امریکا رسیده است تا به سلطه چند ساله آنها در منطقه پایان داده شده و شاهد آرامش در منطقه بدون حضور امریکا باشیم.

وی با بیان اینکه قدرت آمریکا امروز در منطقه در حال از بین رفتن است، تصریح کرد: آمریکا از ترس از دست دادن چپاول‌گری انرژی خود در منطقه و تحقیر رژیم صهیونیستی به شدت به هراس و نگرانی افتاده است و همین نگرانی‌ها سبب شده این نظام سلطه تدبیر خود را نیز از دست بدهد؛ خشم استکبار از جنبش‌های اخیر ملل اسلامی نشان‌دهنده توفیق بیداری امت اسلامی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افزود: ملت های آزاده جهان امروز خواهان تشکیل حکومت هایی هستند که مقابل ظلم و فشار مستکبران نظیر آنچه در ایران اسلامی به وقوع پیوسته مقابله و ایستادگی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه خاطر نشان کرد: خوشبختانه اکنون در دهه چهارم انقلاب که دهه رشد آن است، نه تنها در داخل بلکه در اقصی نقاط جهان شاهد تاثیر پذیری از این انقلاب هستیم که جای شکرگزاری دارد.

متن کامل خطبه

خطبه اول

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمان الرحیم

الحمدالله رب العالمین و صل الله علی سیدنا و نبینا و مولانا ابی القاسم المصطفی محمد (ص) و آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما حجه بن الحسن العسگری .

قال الله تبارک و تعالی فیه ما محکم کتابه :”اعوذ بالله من الشیطان الرجیم.  ذلک و من یعظم شعائر اللّه فانها من تقوى القلوب ” هر کس شعائر الهی را بزرگ بدارد بی تردید آن نشانه تقوای دلها است عباد الله،اوصیکم و نفسی بتقو الله ، نماز گزاران عزیز برادران خواهران گرامی  اول خودم را سپس شما عزیزان را به تقوای الهی سفارش می کنم . آیه شریفه ای که تلاوت شد یکی از نشانه های تقوای دلها را تعظیم و بزرگداشت شعائر الهی دانست آنهایی که شعائر الهی را بزرگ می دارند . نماز جمعه یکی از شعائر الهی است . ایام فاطمیه ،ایام محرم ،ماه مبارک رمضان اینها شعائر الهی هستند شبهای قدر . تمام مناسبت هایی که با برگزاری آن مناسبت ها انسانها بیشتر به یاد انسانها می افتند شعائر الهی هستند از نشانه های تقوای دلها این است که این شعائر بزرگ داشته بشوند .

خوب بحثی که ما در اولین خطبه امسال خدمت شما ارائه کردیم قرار بر این شد که چند جلسه ای را پیرامون جهاد اقتصادی مطالبی را خدمت شما عرض بکنیم . جهاد اقتصادی عرصه های مختلفی دارد ،یک عرصه اش تولید است . یک عرصه  آن مصرف است . هر کدام از این ابعاد مختلف چه در اقتصاد خرد چه در اقتصاد کلان آموزه های عظیم  و ارزشمندی در اسلام وجود دارد، که جهاد اقتصادی را در آن عرصه ها را تعیین می کند . من در این جلسه و در این خطبه نخست توفیقی و عمری باشد قدری درباره جهاد اقتصادی در عرصه تولید نکاتی را عرض بکنم.

ببینید در اسلام یک رابطه وثیقی بین دنیا و آخرت ذکر شده است . دنیا مقدمه آخرت است . فرق اسلام با آئین های دیگر در همین نکته است آئین های مثل بودا ئیزم و هندو ئیسم ،کنفوسیوس ،این آئین ها یی که مربوط به جنوب شرق آسیا است که بیشتر در هندوستان و در چین و تا حدودی در ژاپن فعالیت دارند اینها تمام هم و غمشان این است که انسان در این دنیا یک آرامشی پیدا بکند، لذا فقط توصیه به ریاضت می کنند. یعنی اگر شما از بودایی ها ،از هندوها و آیین های مختلف سؤال کنید که دیدگاه شما درباره فعالیتهای اقتصادی چیست ؟هیچ چیزی ندارند که بگویند، می گویند که ما فقط می خواهیم یک آرامشی داشته باشیم .مردم در این دنیا مخصوصا دنیایی مدرنیته زندگیشان پر از درد و رنج و اضطراب و دلهره است، بعدا هم می گویند مثلا در ژاپن که یکی از کشورهای توسعه یافته است بالاترین آمار خودکشی است .بالاترین آمار بیماری های روانی است، خیال نکنیم هر کجا کشوری توسعه یافته تر باشد، از لحاظ صنعتی از نظر روانی هم آرامش بیشتری دارد. نخیر، مشکلات خودشان را دارند بعد می گویند که ما می خواهیم یک نسخه ای بدهیم که خودکشی ها کمتر بشود و آرامش مردم بیشتر بشود و آنها  نسخه ای برای فعالیتهای اقتصادی ندارند .این آیینها اصلا به این سمت نمی روند.

بعضی از مکاتب بشری هم هستند که فقط می خواهند برای این دنیا برنامه ریزی کنند. لیبرالیزم ،سوسیالیزم و مکاتب دیگر فقط برای این جهان برنامه دارند ،کاری به معنویت و آخرت ندارند . تنها آیینی در جهان که هم به دنیای انسانها و هم به آخرت انسانها توجه دارد ” اسلام ” است . ” الدنیا مزرعه الآخره ” لذا به ما در عرصه تولید این سفارش کرده اند، که به گونه ای اهل دنیا باشید که آخرتتان فراموش نشود . هیچ جایی اسلام نفرموده اند، اهل دنیا نباشد می گویند دنیایی هست که مذموم است ” چیست دنیا از خدا غافل بُدَن         نی قماش و نقره و میزان و زر ” آن غفلت آدمی بد است. امیر المؤ منین می فرماید ” الدنیا تغر و تضر و تمر ” آن دنیایی که انسان را غفلت می دهد غرور می دهد فریب می دهد رهایش می کند این مذموم است ،اما دنیایی به این معنا که در زندگی اجتماعی باشد، همسر انتخاب بکند، بچه دار بشود، زندگی اجتماعی داشته باشد ، وارد مسائل سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی بشود هیچ وقت اسلام نگفته که مذموم است بلکه ممدوح هم هست و سفارش هم شده است. ” لا رهبانیه فی الاسلام ” عزلت نشینی را اسلام تأیید نکرده است ، ولی گفته است به گونه ای در دنیا زیست کنید و زیستن دنیوی داشته باشید که آخرت گم نشود. در دل زندگی دنیا آخرت خودتان را می سازید.

لذا فرمود کسی که مال یتیم را می خورد همان لحظه آتش جهنم می خورد “ان الذین یأکلون اموالا یتاما انما یأکلون فی بطون نارا ” ظاهر و باطن این عالم آخرت شماست این عالم ملک است ،ملکوت آن  باطن است که بهشت و جهنم است اما روز قیامت که روز ” یوم تبلی السرائر ” است می بینیم که عجب این آتش است !این جنت است ! این نار است ! بعد می گوئیم این از کجا آمد ؟ می گویند این همان غیبت شماست ،این همان تهمتهای شماست.  این همان کار خیری است که انجام دادی این همان انفاق و صدقه است ،اینطوری است این دنیای ما و آخرت با هم پیوند وثیقی دارند پیوند ناگسستنی دارند لذا فرمود سود دنیا را دارید مشکلی نیست هر انسانی که کاسبی می کند کار اقتصادی می کند می خواهد که سود کند ، اصلا عاقلانه نیست که کسی کار اقتصادی انجام بدهد که ضرر کند. ولی سود دنیا را که دنبال آن هستیم که اشکالی هم ندارد مراقب باشیم سود آخرت در طول آن نصیبمان بشود .لذا امیر ا لمؤمنین (ع) فرمودند ” و اعلموا عبادالله ان المتقین ذهبوا لعاجل الدنیا و عاجل الآخره ” اهل تقوا هم در این دنیای زود گذر و هم در آن دنیای جهان آخرت به سمت سود است.” و شارکوا اهل الدنیا فی دنیاهم ” متقیان در امور دنیوی مثل اهل دنیا هستند مشارکت دارند با اهل دنیا اما ” ولم یشارکهم اهل الدنیا ” اهل دنیا با آنها مشارکتی ندارند یعنی فرق متقی با غیر متقی در این است که متقی دنیای خود را در راستای آخرت خود تأمین می کند،  اما غیر متقی فقط به  فکر سود دنیای خود می باشد. لذا نفرموده اند که به دنبال سود دنیا نباشید ولی طوری به دنبال سود دنیا بروید که ادامه آن به سود آخرت برسید .این انسان ،انسان عاقل می شود . ” العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان ” انسان عاقل کسی است که دنیای خود را در مسیر سعادت آخرت خویش تأمین می کند نگوید من سخنرانی می کنم تا مردم خوششان بیاید من سخنرانی می روم تا مردم بگویند چه انسان خوبی . من کاسبی می کنم تا زندگیم زیر و رو بشود ولا آخرتتم بسوزد ، این ضرر است. وقتی روز قیامت فرا رسید می گویند چه آورده ای؟ می بینی که دست خالی هستی، این ضرر است این همه در دنیا دوندگی کردیم هیچ چیزی هم عایدمان نشد، این ضرر است . بله ،دنبال سود دنیا باشید اما در راستای سود آخرت . لذا فرمود اگر کسی در این مسیر گام بردارد و دنبال حسنه ای می باشد که بادوام است این را بداند که اجر مضاعف نصیب او می شود ” من جإ بالحسنه فله عشر امثالها ” هم دنیایش و هم آخرتش آباد می شود . خوب کسی که هم دنیا و آخرتش آباد است این بهتر است ، یا آن کسی که به فکر آبادانی دنیا است خیلی فرق است . بعضی ها هم فکر می کنند فقط به فکر آبادانی آخرت خود باشد در دنیا دنبال کار و تلاش نباشند این هم غلط است . پس بعضی ها هستند نه فکر آبادانی دنیای شان هستند نه آخرت ، این غلط است . بعضی ها هستند به فکر دنیا هستند به فکر آخرت نیستند این هم غلط است . بعضی ها هم بر عکس هستند قسم سوم آن هم غلط است . تنها راه درست این است که آدم به فکر دنیا و آخرت خویش باشد یعنی به گونه ای دنیایش را آباد کند که محتاج دیگری نباشد دستش به دهانش برسد.

خطبه های قبل عرض کردم تکدی در اسلام مذموم است . بعضی از دوستان بعد از عرایض بنده سؤالات  داشتند گفتند پس این همه انفاق به فقیر سفارش شده است پس این چه ؟ عرض کرده بودم انفاق به فقیر خیلی خوب است، لازم و عبادت است و سفارش شده است . اما انفاق به فقیر نباید باعث بشود که گدا پروری در جامعه رواج پیدا کند یعنی اگر کسی توان کار دارد باید کار کند. امام باقر(ع)  فرمود ” حرام است کسی که توان کار را دارد و زکات بگیرد ” ما در جامعه همیشه در زمانهای مختلف داریم انسانهایی هستن که زمین گیر هستند نیازمندند ، واقعاً توان کار را ندارند باید کمک کرد،  باید انفاق کرد، باید زکات داد، لذا مصرف زکات همین جا ست .

لذا در عرصه تولید عزیزان  طبق این آموزه های اسلام که خدمتتان عرض کردم در عرصه تولید اولا  باید تلاش کنیم از کالاها و تولید خدماتی که از نظر شرع ممنوع است پرهیز کنند، بعضی از فعالیتهای تولیدی در عرصه اقتصاد از نظر شرع ممنوع است مثلاً کسی می خواهد کار اقتصادی از طریق رباخواری انجام بدهد این ممنوع است .این توجیهات هم درست نیست که بعضی ها می گویند که بعضی بانکها سپرده گذاری بلند مدت و کوتاه مدت وام می دهند در این میان  سودی میبرند  یا سودی می دهند ، این توجیهی نمیشود که انسانها در بازارها رباخواری کنند . معاملات بانکی یک قوانینی دارد، براساس یک عقد شرعی است که بعضی از بانکها رعایت می کنند بعضی ها هم رعایت نمیکنند .بعضی ها هم رعایت نمیکنند  معاملات بانکی ربوی است و حرام است . قانون آن مشکل ندارد بعضی کارمندها توجه دارند رعایت می کنند مشکل شرعی پیش نمی آید. اما اگر این عقد شرعی رعایت نشود عقد نقد ونسبه و مانند اینها اگر این عقود شرعی رعایت نشود ربوی است و حرام می شود.   معاملات تولید کالا و خدمات باید در راستای شرع باشد یک .

دو در تولید تلاش کنیم در انتخاب گرینه برتر داشته باشیم مثلاً کسی توان کار تولیدی دارد فعالیت اقتصادی دارد ممکن است یک کاری سودش بیشتر باشد اما یک کاری نفعش برای جامعه بیشتر است سود هم دارد اگر می خواهید این سود دنیوی در راستای آخرت باشد گزینه برتر را انتخاب کنید ، الآن بعضی از فعالیتهای کشاورزی مخصوصاً در خوزستان خوب ممکن است نسبت به بعضی از کارهای تولیدی سود کمتری داشته باشد لکن می تواند منشا برکات آخرت باشد، این را باید مقدم بداریم.  اگر مسئولین کشاورزی در شهر و استان بیایند و یک نقشه تولید کشاورزی را طراحی کنند ما چه کنیم که از زمین کم، مصرف آب کم، تولید مضاعف داشته باشیم.

امروز عزیزان، دانش کشاورزی خیلی رشد کرده است بعضی از دانشجویان فارغ التحصیل رشته کشاورزی قطعه ایی زمین را تهیه کرده اند  چند برابر زمین شان تولید و برداشت داشته است برای اینکه از آن دانش استفاده کرده اند .لذا یکی از مؤلفه هایی که از آموزه های اسلام استفاده می کنیم رشد مهارت و تخصص است ، البته از تجربه بسیار باارزش کشاورزان سنتی هم باید استفاده کرد که تجربه هایی کشاورزان ما دارند که در کتابها نوشته نیست که باید از آنها استفاده کرد.  ولی دانش کشاورزی و فناوری کشاورزی امروزه به یک دستاوردهای خوبی رسیده است الآن در بعضی از کشاورزی ها می بینید استفاده سموم چند برابر اصلا نیازی نیست و می دانید که چه خسارات به بهداشت کشور میزنند استفاده از همین سموم کاهش پیدا کند ،با این قیمت گرانی که سموم دارد هم کشاورز ضرر می کند هم میوه آسیب می بیند، هم به بدن ها آسیب می رسد ، ما باید از دانش کشاورزی استفاده کنیم تا تولید افزایش پیدا کند و مخصوصاً به گونه ای از تولید استفاده کنیم از آسیب رساندن به محیط زیست جلوگیری بشود.

الآن عزیزان ،بحران آب یک قصه جدی است ، جهان در آینده با بحران آب روبرو می شود در شمال پاکستان یک منطقه ای هست منطقه شیعه نشین هم هستند،  یعنی شیعیان پاکستان یعنی حدود یک میلیون شیعه در آنجا مستقر است آنجا یخبندان است تابستان هم یخ است چه برسد به زمستان،  می گویند اگر کل دنیا آب آن  تمام بشود آنجا آب هست من سفری که ۲ سال پیش پاکستان رفتم شیعیان آنجا به من می گفتند که صهیو نیست ها الآن  چند سال است که می روند زمینهای آن منطقه را خریداری می کنند که آب وقتی گرفتار بحران شد اینها آب داشته باشند . ببینید که چه شیطنت ها یی  می کنند . عزیزان بحران آ ب جدی است در مصرف آب تلاش کنیم، مراقبت کنیم مخصوصاً در عرصه صنعت و کشاورزی هم به نفع تولید کننده است  هم به نفع کشاورز است، هم به نفع منافع ملی است

.به هر حال ما باید تلاش کنیم این سود خوب دنیوی مان در راستای سود آخرت باشد. یک قصه جالبی مولوی در مثنوی دارد که آموزنده است حدیث است که البته به صورت شعر در آمده است پیغمبر (ص) اوایلی که در مدینه حکومت تشکیل داد، آن موقع مردم زیاد نبودند وقتی خواست برای مردم صحبت کند به یک تنه درختی تکیه می داد و سخنانش را بیان می فرمود بعدها کم  کم  جمعیتی افزوده شد مردم دیگر پیغمبر را نمیدیدند یک منبر برای پیغمبر ساختند تا پیغمبر بر روی آن سخن بگویند تا مردم ایشان را مشاهده کنند. زمانی پیغمبر در حال صحبت یک ناله ای شنید. دید که ناله این تنه درخت است . پیغمبر از این تنه درخت سؤال کرد که چرا ناله  می کنی گفت:” یا رسول الله شما هر موقع حرف می زدید به من تکیه می دادید حالا مرا رها کرده اید”ستون حنانه از هجر رسول ناله میزد همچو ارباب عقول. بعضی جمادات مثل عاقل  می مانند. بعد پیغمبر فرمودند چه می خواهی حاجت تو چیست؟ گفت من مسند می خواهم بعد گفت تو بر سر مسند منبر ساختی گفت حالا چه می خواهی؟ می خواهی دعایی بکنم که خدا تو را تبدیل یک تنه خشک بشوی یا یک درخت نخل پر ثمر که تا آخر حیات این دنیا و قیامت مردم از میوه ات استفاده کنند . این را می  خواهی؟ تو سالها در این دنیا بودی، می خواهی عمر طولانی در این دنیا به تو بدهم یا می خواهی یک درخت بهشتی بسازمت که نعمتهای بهشتی به حال تو غبطه بخورند و بهشتیان بهره ببرند چه می خواهی؟ گفت: خواهی که تو را نخلی کنم تا تر و تازه بمانی تا ابد       یا در آن عالم حقت سروی کند. کدام را می خواهی؟ می خواهی سرو آخرتی بشوی یا نخل دنیوی. این تنه درخت گفت ما که مدتی در این دنیا بودیم ما آن حیات و آخرت ابدی را می خواهیم . بعد مولوی خیلی جالب می گوید می گوید ببینید این تنه درخت گفت:” آن خواهم که دائم شد بقاش” آن را می خو اهم بعد این مصرع را دارد که” بشنو  غافل کم از چوبی مباش” یک چوب ابدیت می خواهد آنوقت که ما انسانیم و ملک بر آدم سجده کرد به همین دنیای مختصر اکتفا کنیم، حیف است خدا را قسم می دهم به عزت و جلا لش توفیق معرفت به دنیا و آخرت و حسن عاقبت نصیب همه ما مرحمت بفرماید .

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

اذا جاء نصرالله و الفتح / و رأیت الناس ید خلون فی دین الله افواجا / فسبح بحمد ربک و استغفره انه کان توابا.

و سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین و صل الله علی سیدنا و نبینا و مولانا ابی القاسم المصطفی محمد و علی امیر المؤمنین  علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده النساء العالمین و علی الحسن و علی الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین وعلی محمد بن علی و جعفربن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد وحسن بن علی وخلف القائم المهدی ارواحنا لتراب مقدمه الفداه.

اوصیکم عبادالله ، اوصیکم عبادالله ، و نفسی و نفسی و نفسی بتقوا الله خودم و شما عزیزان را، مخصوصاً خودم را به تقوای الهی به تقوای در بینش ،منش ،کنش دعوت می کنم .امیدوارم خدای سبحان تا زنده ایم  تقوایی زیست کنیم و تقوایی  بمیریم . خوب مناسبت های متعدد است من سعی می کنم سریع مهمترین آنها را عرض کنم. اولین مناسبت همایش بسیار ارزشمند و گوهربار و ارزنده بزرگداشت آیت الله العظمی میرزا محمد علی معزی بود که دیروز با همت عزیزان و مسئولان به ویژه با مسئولیت و تدبیر امام جمعه محترم برگزار شد. نشست بسیار خوبی بود تجلیل از عالمان ، بزرگان در فرهنگ سازی جامعه نقش مؤثری دارد و آیت الله معزی هم شخصیت فوق العاده ای است، انصافاً در فقه در تفسیر حتی در مباحث عقلی _ فلسفی انسان صاحب رأی و صاحب مکتب و صاحب فکر بود . هم ایشان و هم مرحوم آقا شیخ محمدرضا معزی و کلا خاندان معزی که انصافاً خاندان بسیار ارزشمند عالمان پشت سرهم و همه اهل علم و دانش اهل تألیف اگر آثار خاندان  آیت الله معزی چاپ بشود فکر میکنم مجموعه ای بیش از ۵۰ الی ۶۰ جلد خواهد شد. ترجمه بسیار خوب مرحوم معزی از قرآن ،خط بسیار زیبایی که باز نسبت به قرآن که یکی از خاندان معزی داشتند و نگارش کردند .یکی از مهمانان دیروز می گفتند آقای خسرو پناه این دزفول خاکش چیست این همه عالم پرور بوده است و این همه بزرگان داشته است خوب این هم از واقعا از  تقوای همین مردم است دار المؤمنین بوده و ان شاالله هست بزرگانی مثل شیخ انصاری و خاندان ایشان و خاندان معزی و بزرگان دیگری که الحمدالله مایه برکت دزفول هستند امیدوارم این سلسله علم و دانش و فقاهت در این شهر استمرار پیدا بکند من فرصت نیست الحمدالله در شب گذشته مهمانانی که در دزفول بودند در مساجد دزفول رفتند و صحبت کردند حقیر هم در یکی از مساجد مقداری در مورد این خاندان صحبت کردم همیم مقدار فکر می کنم کافی باشد که بسیاری از بزرگان معاصر دزفول هم که مرحوم شدند حضرت آیت الله قاضی ،حضرت آیت الله مدرسی ،آیت الله تدین نژاد ،آیت الله نبوی خدمت شما عرض بکنم علامه مخبر دزفولی اینها همه شاگردان مرحوم آیت الله معزی بودند و از مکتب ایشان درس گرفتند مرحوم شیخ محمد تقی شو شتری که در شوشتر بودند و از علما و عرفای وارسته شوشتر بودند این شخصیت خیلی برکات داشته است ان شا الله این علم و دانش در این سلسله ادامه داشته پیدا کند و این حرکت ادامه پیدا بکند مرتب بتوانیم شخصیتهای بزرگی را که دزفول داشته است و الآن گمنام هستند و مردم از آنها شناختی ندارند مرحوم سید عبدالحسین لاری که در لارستان قیام کرد و در برابر انگلیسی ها ماند مرحوم میرزای شیرازی وقتی مردم  لارستان  خدمت ایشان رفتند و گفتند عالمی می خواهیم نترس ،شجاع ،مدیر و مجتهد گفت بگذارید چند روزی فکر کنم بعد مرحوم آقا سید عبدالحسین لاری را معرفی کرد .ایشان اصالتا دزفولی هستند ولی معروف به لاری شدند مقام معظم رهبری به ایشان علاقه داشتند مدتها قبل الان دیگر نمی دانم در اتاق رهبری عکس امام و عکس مرحوم لاری که به ایشان خیلی علاقه داشتند ایشان حکومتی در لارستان تشکیل داده بود در برابر استعمار گران.  خدا رحمت کند ایشان را و همین جا عزیزان یک فاتحه ای برای شادی روح آیت الله معزی بخوانیم که  ان شا الله ثواب این فاتحه به روحشان تقدیم بشود.

تشکر می کنم از وزیر محترم بهداشت همه مردم ما، مردم عزیز دزفول وزارت محترم  بهداشت و درمان تشکر می کنم که امروز دزفول مشرف شدند و اورژانس دزفول را افتتاح کردند. کار بسیار ارزشمندی بود از کادر پزشکی دزفول هم باید تشکر کرد که واقعا با همت این عزیزان چون دزفول حقش بیش از اینها است همه اگر شب و روز برای این شهر کار کنند واقعا کم است به همین مقدار هم که کار شده کار بسیار ارزنده و ذی قیمت است باید سپاسگزار بود. دوستان عزیز و خیرین هم باید کمک کنند .ببینید مردمی که به فکر هم دنیا و آخرتشان هستند بیایند کمکی بکنند،کمک کنند و این نیازمندان شهر را تأمین کنند همه کمک کنند اگر کسی هم می تواند ده هزار تومان کمک کند ،کمک کند ولی کمکها هم طوری نباشد که اگر ما کمکی کردیم بگوئیم که من باید اسمم باشد اعتبارم باشد این که دنیا می شود همه ملت دارند کمک می کنند اگر قرار باشد با نام ونشان انسان کار خیر را انجام بدهیم و نام آن کار خیر را به نام اهل بیت مزین کنیم. اینکه انسان مدرسه بسازد ،بیمارستان بسازد، درمانگاه بسازد، حوزه علمیه بسازد واقعا این خیلی ارزشمند است و کارهای خیلی خوبی است ولی بیایم واقعا با نام اهل بیت کارهای خود را مزین کنیم .و کارهای ارزشند و مقدس را هیچ اشکالی هم ندارد که این افراد زحمت کشیدند این خیلی خوب است، یعنی این را بگذاریم دیگران دنبال بکنند خود ما اصرار نکنیم من یادم هست آیت الله قاضی این مدرسه را که ابتدا ساخته بشود خود ایشان اصرار داشت که به نام یکی از اهل بیت باشد بعد آیت الله مهدوی کنی کمکهای اولیه را کردند گفتند :” نه شما عالم شهر هستید بگذارید نام عالمان باشد”  خود آدم نباید به دنبال این برود شهید مطهری وقتی به شهادت رسیدند شهید شد برای اینکه اسم ایشان را در خیابان ها بگذارند خدماتی کرد برای اینکه نام ایشان در خیابان ها باشد . انسان کار خیر انجام بدهد بعد دیگران خواستند آن نام را بگذارند، اگر هم نخواستند انسان اصرار نکند با قصد قربت کار بشود، بعد ان شا الله شخصیتهایی که واقعا زحمت کشیده اند مردم ارزششان را می دانند.

هفته هلال احمر است هم باید از مسئولان شهر تشکر کنیم که در ین زمینه زحمت می کشند عزیزمان هم توضیحات خوبی دادند و عزیزان هم استفاده کردند. یک مجموعه کاملا خالصی در کشور هست مشکلات و گرفتاری هایی پیش می آید خوب همین مجموعه هستند که به فریاد مردم می رسند .دوستان خیلی مهم است آموزشها را باید ببینیم این آموزش حوادث غیر مترقبه این را مردم بدانند خیلی از خسارتها کاهش پیدا می کند که در این زمینه باید از این مجموعه استفاده کرد.

۲۴ اردیبهشت لغو امتیاز تنباکو در طی فتوا ی آیت الله مجاهد میرزا حسن شیرازی است .من ۲ نکته را اینجا عرض می کنم نکته اول عزیزان ،تاریخ نشان داده است هر گاه استعمار و استبداد خواسته جنایتی بکنند حضور روحانیت اجازه نداده است میرزای شیرازی در برابر تحریم در برابر قرارداد ننگین استعمار گران حکم تحریم تنباکو را داد قرارداد این رژیم و قراردادهای دیگر روحانیت در مقابل آن ایستادند این خیلی مهم است یک قرارداد نگین نمی بینید که رو حانیت آن را امضا کرده باشد، این نتیجه فقاهت شیعه است، این نتیجه ایمان شیعه است ،علمای شیعه هم این را دارند. لذا این نکته را توجه داشته باشیم همیشه عزیزان از عالمان روحانی که در مسیر اهل بیت هستند و در آن مسیر گام بر دارند و به لطف الهی خدا را شاکریم که الآن در رأس این مملکت یک فقیه جامع الشرائط عادل ،عالم ،مدبر، دقیق بر این کشور نظارت می کند با حلم و مدیریت و علم و آگاهی و تقوا دارد این کشور را اداره می کند .نکته دومی که باید اینجا عرض کم مسئله حکم حکومتی است میرزای شیرازی علی الظاهر حاکم نبود ولی حکم حکومتی داد لذا قلیان های در بار را هم حاضر نشدند استفاده کنند آنها را هم شکستند حکم حکومتی حکم خداست همه باید تبعیت کنند .از مردم مدیران مسئولان کلان مسئولان میانه. نص روایت امام صادق (ع) است که فرمود ” انی قد جعلته علیکم حاکما ” بعد فرمود ” اذا حکم بحکمنا ” وقتی حاکم اسلامی حکم ما را ذکر کرد اگر کسی  این حکم را  قبول نکند” فهو فی حد الشرک بالله ” این مشرک است اینکه کسی بگوید که ما کاری نداریم حکم حکومتی بر هر کسی حتی مراجع تقلید این فتوای همه مراجع است یعنی  اگر ولی فقیه حکم حکومتی صادر کرد نه تنها مردم  ، نه تنها مقلدین ،مقلَدین و مراجع تقلید هم باید تبعیت کنند .وقتی حکم حکومتی شد. بله یک موقعی ولی فقیه فتوایی داده است مرجعی دیگر فتوایی داد مقلدین از مرجع خود تبعیت می کنند اما حکم جکومتی وقتی صادر شد باید از رهبری و حاکم اسلامی تبعیت کنند بنابراین ،این کارکرد حکم حکومتی است که امثال میزای شیرازی داشتند مرحوم آقا سید عبدالحسین لاری در لارستان داشتند حضرت امام در تشکیل حکومت اسلامی داشتند و مواردی از این قبیل که از حکم حکومتی جلوی ظلم و استبداد و استکبار بارها گرفته شده است این خیلی ذی قیمت است . نباید نسبت به حکم حکومتی ما کوتاهی بورزیم .

مطلب دیگر ۲۵ اردیبهشت روز جهانی خانواده است .عزیزان یکی از مهم ترین تأکیدات اسلام حفظ نظام خانواده است .حفظ نظام خانواده با محبت و معنویت تأمین می شود. خیال نکنیم بله ،مشکلات اقتصادی حل بشود مشکل خانواده هم حل می شود نخیر، کشورهای پیشرفته ای که بعضاً در مسائل اقتصادی رشد کرده اند می بینیم نظام خانواده دارد  از بین می رود .نظام خانواده را باید با معنویت ادامه داد.

۲۶ اردیبهشت سالروز یوم النکبت است  اعلام تأسیس رژیم منفور اشغالگر صهیو نیستی  که متأسفانه اینها استقلال پیدا کردند به خاطر تو طئه ای که کردند سران عرب عقب نشینی کردند و آسیبی از این جهت دیدند این روز نامبارک برای مؤمنین و مؤمنات واقعا اسف بار بود خیلی متأثر شدند الآن انسان یادش می آید واقعا  روز نکبت بود و مسلمانان بی عرضه و سران کشورهای عربی بی عرضه این روز نکبت را به وجود آوردند خیال کردند صهیو نیستها به همین اکتفا می کنند ابدا، صهیو نیست هاتمام هم و غم آنها این است که  اسلام را نابود کنند که از اول به دنبال این بودند شما ببینید در صدر اسلام امیر المؤمنین را به حاشیه می رانند .خانه نشینش می کنند. ابوذ ر غفاری به ربذه تبعید می کنند .جالب است خلیفه مسلمین دستور می دهد که قال رسول الله نگویید در همان مقتل یک عده ای یک منصبی پیدا می شود به نام قصه گویان حاکم و خلیفه اینها را تعیین می کرد اینها قصه می گفتند از تورات تحریف شده قصه می گفتند و چه انحرافاتی که اینها در اسلام به وجود نیاوردند، که ابوالاحبار، تمیم داری ، ……  از همان اول یهودیان نقشه کشیدند ازهمان ابتدا صهیو نیسم بوده است یهودیان نقشه کشیدند و اسلام را آسیب برسانند. به تعبیر قرآن اینها ” اشد عداوه ” هستند خیال می کنید با یک سرزمین کوچک اکتفا می کنند الآن هم باید خیلی مراقب باشند مخصوصا گروه های حماس، جهاد اسلامی باید مراقب باشند. بعضی پیمانها باعث  نشود که انحراف ایجاد بشود مثل جریان فتح پیش نیاید با ذکاوت و زیرکی باید این قصه را دنبال کنند تا ان شا الله بتوانند این رژیم اشغالگر را به مجازات برسانند و ان شا الله کشور فلسطین اسلامی بر پا بشود

و اما آخرین نکته به عنوان خطیب این هفته نماز جمعه عرض می کنیم به مسئولین دولتی و اجرای  و تفنینی  که ان شا الله با تبعیت از قانون  با هم همکاری کنند ببینید در کشور نظامند اسلامی باید قانون وضع بشود اگر در تفسیر قانونی اشکالی دارد شورای نگهبای قانون معین کرده شورای نگهبان هم  تفسیر کند حاشیه پردازی نشود امروزه کشور ما خیلی مشکلات زمین مانده خیلی دارد این نوع درگیری ها می تواند آسیب بزند البته ان شا الله همکاری این عزیزان کا ر را به ثمر خواهد رساند همیشه همینطور بوده دولت لایحه بودجه اش را به مجلس می داده و مجلس هم تصویب  می کرده اخیرا هم بودجه پانصد و هشت هزار  میلیارد تومانی  تصویب شد و کار کارشناسی خوبی از سوی دو طرف انجام شد خوب ان شا الله نتیجه خوبی را هم برای آینده خواهد داشت طبق برنامه  ۵ مجلس دولت موظف است ۲۱ وزارتخانه را به ۱۷ وزارتخانه تقلیل بدهد البته  وزارت ورزش و جوانان هم تصویب شد و۲۲ وزارت مصوب داریم فعلا وزارت ورزش و جوانان را تشکیل ندادند فعلا بنا دارند این ۲۱ را به ۱۷ تا تقلیل بدهد ادغام راه و مسکن و نفت و صنایع بازرگانی و دو وزارتخانه دیگر کار و رفاه است که اینها ادغام بشوند خوب اگر قانون به دولت اجازه می دهد بدون مصوبه مجلس این ادغام صورت بگیرد خوب مسأله ای نیست اگر قانون می گوید این ادغام با مصوبه مجلس باشد باید مجلس برود و این همکاری ها باید با استحکام انجام بشود و از حاشیه  کناره گیری بشود و از بحثها ی پراکنده پرهیز بشود تا ان شا الله امسال که سال جهاد اقتصادی است با تدبیر هم مجلس و هم دولت و قوه مجریه ان شا الله امور  به خوبی پیش برود .

خدایا پروردگارا به عزت و جلالت دلهای ما را به نور علم و ایمان و تقوا منور و روشن بگردان .

خدایا تا ما را نیا مرزیده ای از این دنیا مبر.

حب علی(ع)  و اولاد علی را در دل های ما نسل ما خاندان ما مهیا بگردان.

بارالها ،پروردگارا قسمت کی دهیم ظهور آقا امام زمان را نزدیکتر بگردان .

چشمان ما را به جمال آقا امام زمان منور و روشن بگردان .

ما را از اصحاب خالص آن حضرت قرار بده .

توطئه دشمنان به خودشان برگردان .

صهیو نیزم اشغالگر را نابود بگردان .

صحت و سلامتی و موفقیت را به کار گزاران نظام مسئولان و خدمت گزار مخصوصا مقام معظم رهبری ملت عزیز ایران عزیزان در این مجلس توفیق و نصرت و سلامتی را به خودشان و خانواده شان عنایت بفرما .

بار الها قسمت می دهیم ثوابی از این جلسات به ارواح طیبه شهدا ،امام راحل نائل و واصل بگردان.

مریض های مسلمین شفای عاجل کرامت بفرما.

بسم الله الرحمان الرحیم

انا اعطیناک الکوثر/ فصل لربک وانحر / ان شانئک هو الابتر .

صدق الله العلی العظیم

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید