.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

تقوی تنها معبری است که ایمان را در انسان نگه می دارد.

تقوی تنها معبری است که ایمان را در انسان نگه می دارد.

چکیده خطبه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “مجد دز” آئین باشکوه نماز جمعه با حضور مردم سوگوار و ولایت مدار دزفول، حجة الاسلام و المسلمین قاضی امام جمعه و جمعی از روحانیان به امامت حجة الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه امام جمعه موقت دزفول در مصلای امام علی (ع) برگزارشد.

 کسانیکه از اسلام سکولار دفاع می کنند و خود را هم مسلمان می دانند اینها گرفتار یک تناقضند

خطیب موقت دزفول در خطبه اول نماز ایام شهادت سالار شهیدان حضرت سیدالشهدا(ع) را به پیشگاه امام زمان (عج) و نائب برحقش مقام معظم رهبری و شیعیان جهان تسلیت گفت و ضمن دعوت خود و مردم به تقوای الهی افزود: تقوی تنها معبری است که ایمان را در انسان نگه داشته و او را به مقام مخلصین و مهتدین می رساند.

امام جمعه موقت دزفول در ادامه، پیرامون آئین معاشرت دراسلام پرداخت و یادآور شد: دین اسلام دین جامع، و دارای جنبه های فردی، اجتماعی، خانوادگی و بین المللی است.

وی افزود: کسانیکه از سکولاریزم دفاع می کنند و یا از اسلام سکولار سخن می گویند و خود را هم مسلمان می دانند اینها گرفتار یک تناقضند.

 تبیین آئین معاشرت حسینی

حجة الاسلام والمسلمین خسروپناه با توجه به ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) آئین معاشرت حسینی را مورد تأکید قرار داد و گفت: امام حسین(ع) سومین پیشوای معنوی جهان اسلام است که در میان اهل سنت، مسیحیت و حتی دیگر فرق اسلامی از جایگاه و موقعیتی ویژه برخوردار است  اما از منظر شیعیان، آن حضرت علاوه برشخصیت معنوی از جایگاه سیاسی هم بهره مند است.

خطیب موقت دزفول با برشمردن ویژگیهای منحصر بفرد آن حضرت افزود: حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در دامان پیامبر، امام علی (ع) و حضرت زهرا(س) تربیت و تعلیم یافت و رابطه اش را با خدای متعال به اوج عبادت و بندگی رساند.

جامعه باید با تأسی به امام حسین (ع) در امر به معروف و نهی از منکر شجاعت و عقلانیت را بکار گیرد

خطیب موقت دزفول از انس با قرآن، نماز، مناجات، تواضع و فروتنی، جود و بخشش، عطوفت و مهربانی و شجاعت بی نظیر بعنوان دیگر ویژگیهای سلوکی امام حسین (ع) نام برد و افزود: جامعه باید با تأسی به آن حضرت در امر به معروف و نهی از منکر شجاعت و عقلانیت را بکار گیرد و در هدایت گری افراد به خوبی از آن استفاده نماید.

امام جمعه موقت دزفول  ضمن تقدیر از سوگواران حسینی در برگزاری آئین های عزاداری محرم گفت: با برنامه ریزی انجام شده، برنامه های با کیفیت و پرمحتوا در سطح شهرستان دزفول برگزار می شود که جای تقدیر دارد.

وی به عزاداران توصیه کرد پیش از مسئله عزاداری به احیای سنت های امام حسین(ع) از جمله احیای سنت اهدای خون در ماه محرم عمل کنند.

گرامیداشت ۱۶مهرماه سالروز شهادت رزمندگان نیروی دریایی سپاه پاسداران

حجة الاسلام والمسلمین در خطبه دوم نمازجمعه دزفول ۱۶ مهرماه سالروز شهادت رزمندگان نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس توسط متجاوزان آمریکایی را گرامی داشت و گفت: در سال ۱۳۶۶ شیطان بزرگ آمریکا دست به این جنایت زد و جوانان کشورمان را به شهادت رساند.

برخی گمان می کنند با شیطان بزرگ می توان معامله کرد

وی با انتقاد از اینکه برخی گمان می کنند با شیطان بزرگ می توان معامله کرد افزود: چگونه می توان با شیطان بزرگ معامله کرد؟ زیرا این شیطان ابتدا ناخوانده وارد می شود و به گفت و گو مذاکره دعوت می کند و پس از مدتی ادعای مالکیت می کند.

امام جمعه موقت دزفول به جنایات آمریکا در دیگر نقاط دنیا از جمله ویتنام، افغانستان و ژاپن نیز اشاره کرد و گفت: برخی افراد می گویند آمریکا با جمهوری اسلامی مشکل دارد، که در جواب باید گفت کشور ژاپن که جمهوری اسلامی ندارد که مورد تهاجم و جنایات آمریکا قرار گرفت و سالهاست که مستعمره آمریکا شده است.

وی افزود: در جنگ هشت ساله ایران و عراق حدود ۵۰۰ هزار نفر از عراقی ها کشته شدند در حالی که در ۱۰ سال گذشته بیش از یک میلیون نفر عراقی توسط آمریکا کشته شده اند و این پایان دوستی عراق و صدام با آمریکا بود.

عامل کلیه جنایت ها و کودتاها آمریکاست زیرا خوی استکبار چنین است

حجة الاسلام  والمسلمین خسروپناه به جنگ آمریکا در سوریه و کودتای ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: عامل کلیه این جنایت ها و کودتاها آمریکاست زیرا خوی استکبار چنین است.

امام جمعه موقت دزفول افزود: پس از آتش بس در سوریه، آمریکا ۱۰۰ نفر از سربازان سوری را کشت و ادعا کرد که این اتفاقی بوده و حتی عذر خواهی هم نکرد.

نباید به آمریکا این شیطان بزرگ اعتماد کرد

خطیب موقت دزفول  به دیگر بدعهدی های آمریکا اشاره کرد و گفت: پس از برجام قرار بود چهار فروند هواپیمای مسافری به ایران فروخته شود آن هم  به علت ورشکسته شدن شرکتهای آمریکایی و محتاج بودن آنها به پول ایران. اما با اینحال و با وجود پرداخت پول آمریکا  با فشار اتحادیه اروپا  به شرطی پذیرفته که در قرار داد این بند اضافه شود که هر موقع آمریکا خواهان بر گشت این هواپیماها باشد باید دوباره تحویل داده شود.

حجة الاسلام والمسلمین  خسروپناه با تأکید بر اینکه آمریکا هویتی جز ظلم و ستم ندارد گفت: نباید به این شیطان بزرگ اعتماد کرد .

هم وغم بعضی از مسئولان کشور به جای اجرای اقتصاد مقاومتی  موضوع بر گزاری کنسرت شده است

وی در فراز دیگری از خطبه های این هفته نمازجمعه دزفول به وضعیت فرهنگی و اقتصادی کشور نیز پرداخت و ضمن گلایه از مسئولان گفت: با وجود ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی در حد شعار باقی مانده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه هم وغم بعضی از مسئولان موضوع بر گزاری کنسرت شده ضمن انتقاد از برگزاری کنسرت موسیقی در شهر قم گفت: باید آسیب های فرهنگی و اقتصادی با احیای امربه معروف و نهی از منکر درمان شوند .

فعالیت های بنیاد برکت در مناطق محروم کشور ستودنی است

امام جمعه موقت دزفول به فعالیت های بنیاد برکت در مناطق محروم کشور نیز اشاره کرد و گفت: بنیاد برکت ساخت بیمارستان و چندین مدرسه را در دزفول در جهت محرومیت زدایی برعهده گرفته لذا دیگر مسئولان نیز باید با الگو گرفتن از این بنیاد و به دور از حزبی گری به اجرای پیوست فرهنگی و اقتصاد مقاومتی بپردازند.

وی افزود: دایره فعالیت های ستاد اجرایی فرمان امام که رئیس آن با ابلاغ مقام معظم رهبری انتخاب می شود در تمام کشور است و امروز نه تنها دزفول بلکه ملت ایران از فعالیت های این نهاد تشکر می کنند و جا دارد ما هم از برادر عزیزمان جناب اقای محمد مخبر تشکرکنیم.

امام جمعه موقت دزفول  به مسئولان توصیه کرد به دور از گرایش حزبی و سیاست بازی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند که در این خصوص علما نقش ویژه ای دارند

تقدیر ازدست اندرکاران برپایی ایستگاه سلامت در مصلای دزفول

خطیب موقت دزفول همچنین از دست اندر کاران برپایی ایستگاه سلامت در مصلای دزفول  تشکر کرد و از مردم خواست برای پیشگیری از برخی بیماریها خود را چکاپ کنند.

درپایان، مراسم باشکوه عزاداری امام حسین (ع) با مرثیه سرایی  ونوحه خوانی ذاکر ابا عبدالله الحسین (ع)  حاج آقا ابراهیمی برگزارشد.

متن کامل خطبه ها:

 

خطبه اول:

 

السّلام علیکم و رحمة الله برکاته

اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

عِبَادَ اللَّه اُوصِیکُم وَ نَفسی وَ نَفسی بتَقوَى اللّه ابتدای خطبه پس از تسلیت این ایام عزای حسینی مخصوصا به پیشگاه ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) و نائب بر حقش مقام معظم رهبری و شما مؤمنین و مؤمنات، نفس شما را و نفس خودم را مخصوصا نفس خودم را به تقوای الهی سفارش می کنم که تقوای الهی فرقان آور و قرب آور است.

انسانی که می خواهد اهل ولایت و ولایت مدار باشد، اهل ایمان باشد و ایمانش پایه دار بماند و جزء مصلحین و مهتدین و انسان های مخلص باشد، راهش تقواست. تقوا تنها معبری است که ایمان را نگه می دارد. تقوا تنها معبری است که انسان را به مقام مخلَصین و مهتدین نگه می دارد.

از خدای سبحان می خواهیم به عزت حسین بن علی(ع) مقام تقوا را به همه ما مرحمت بفرماید.

بحثی که من معمولا در خطبه اول خدمت عزیزان دارم، هرموقع توفیقی نصیب این کمترین می شود که عرض ادبی خدمت شما عزیزان داشته باشم، به بحث آیین معاشرت در اسلام می پردازم و اینکه اسلام چه توصیه هایی برای معاشرت و ارتباط با دیگران بیان کرده است چون دین اسلام یک دین جامعی است و فقط یک دین فردی نیست و هم جنبه فردی، خانوادگی، اجتماعی و بین المللی دارد و دین اسلام یک دین جامعی است لذا کسانی که از سکولاریزم دفاع می کنند و خود را هم مسلمان می دانند و از اسلام سکولار سخن می گویند، اینها گرفتار یک تناقض هستند مثل اینکه کسی بگوید یک مثلث ۸ ضلعی داریم، مثلث ۳ ضلع دارد و مثلث ۸ ضلعی که معنا ندارد و تناقض است، هم مسلمان و هم سکولار با هم جمع نمی شوند فلذا اگر کسی این اصطلاح را به کار برد احتمالا به معنای سخنش توجه ندارد بنابراین اسلام یک دین جامعی است و طبیعتا به مباحث معاشرت انسانها نیز پرداخته است.

چون این ایام، ایام عزای سالار شهیدان سیدالشهداء(ع) است، من می خواهم مختصری درباره آیین معاشرت حسینی(ع) مطالبی را عرض کنم.

همه شما عزیزان می دانید امام حسین(ع) سومین امام شیعیان و سومین پیشوای معنوی همه جهان اسلام است یعنی حتی اهل سنت نیز امام حسین(ع) را بعنوان یک شخصیت معنوی و یک امام معنوی قبول دارند. ناصبی ها که اهل بیت(ع) را قبول ندارند و یا بعضی از این تکفیری ها، نه سنی و نه شیعه هستند و ما نباید عنوان کنیم اینها سنی هستند نه، اینها ضد اهل سنت هستند.

به هر حال امام حسین(ع) یک جایگاه پیشوایی دارد البته ما شیعیان معتقدیم امام حسین(ع) سومین پیشوای هم معنوی است و هم سیاسی و اجتماعی ولی اهل سنت فقط امام حسین(ع) را سومین پیشوای معنوی می دانند یعنی اول امیرالمؤمنین(ع)، دوم امام حسن(ع) و سوم امام حسین(ع) را معرفی می کنند.

بعضی از عرفای اهل سنت می گویند اول امام علی(ع) و قطب الاقطاب ما امام علی(ع) است و بعد امام حسین(ع) است ولی همه عرفا بدون استثناء امام حسین(ع) را بعنوان یک ولی معنوی قبول دارند به همین خاطر نیز این ایام محرم که می رسد در کشورهای سنی نشین هم برای امام حسین(ع) عزاداری می کنند، در اندونزی، هندوستان و پاکستان عزاداری می کنند نه فقط شیعیان بلکه اهل سنت نیز عزاداری می کنند به خاطر همین علقه معنوی که به امام حسین(ع) دارند حتی در کشوری مثل هندوستان، هندوها نیز برای امام حسین(ع) عزاداری می کنند.

می دانید کشور هندوستان ایالات مختلفی دارد و این ایالت ها به این صورت است که ممکن است یک روزی در یک ایالتی تعطیل باشد و آن روز در یک ایالت دیگر تعطیل نباشد اما در سراسر هندوستان روز عاشورا تعطیل رسمی کل کشور است یعنی هندوها نیز تعطیل هستند و به حرمت امام حسین(ع) این تعطیلی را پاس می دارند و به مجالسی که برای امام حسین(ع) می گیرند، احترام می گذارند و بعضی از هندوها خود نیز مجالس می گیرند خلاصه امام حسین(ع) یک چنین جایگاه و موقعیتی دارد.

در سوم شعبان سال چهارم هجری به دنیا آمد و با کنیه اباعبد الله این حضرت(ع) معرفی شد، القابی هم دارد مثل رشید، وفی، طیب، سید، زکی، مبارک، التَّابِعُ لِمَرْضَاتِ اللَّهِ، وَ الدَّلِیلُ عَلَى ذَاتِ اللَّهِ اینها القاب امام حسین(ع) است یعنی دلیل و راهنمای به ذات خدا امام حسین(ع) است، سِبط النَبِی و سیدالشهدا که ما با کنیه اباعبد الله و لقب سیدالشهدا بیشتر انس داریم.

امام حسین(ع) مربیانی داشت، مربیان امام حسین(ع) شخص نبی گرامی اسلام محمد مصطفی(ص) بود، شخص امیرالمؤمنین مولی الموحدین علی بن ابی طالب(ع) بود، شخص فاطمه زهرا(س) بود و اینها امام حسین(ع) را تربیت کردند.

مسعودی که یکی از مورخان معروف هست می گوید رسول خدا(ص) در دوران کودکی شخصا متصدی تربیت امام(ع) بود، متصدی تغذیه امام(ع) بود، متصدی تأدیب و تعلیم امام حسین(ع) بود حتی آنقدر پیغمبر(ص) با امام حسین(ع) انس داشت که همبازی امام حسین(ع) بود، این خیلی مهم است که امام حسین(ع) با تربیت و تعلیم شخص نبی گرامی اسلام(ص) به این مقام ومنزلت برسد البته پدر و مادر بزرگوارشان نقش مهمی در تربیت او داشتند.

آنقدر پیغمبر(ص) با ایشان انس داشت که بارها می فرمود، اگر گریه امام حسین(ع) را می شنید می فرمود نگذارید گریه کند، گریه حسین(ع) مرا آزار می دهد، حضرت(ص) چنین انسی داشت.

ویژگی های معاشرتی امام(ع) و آن رابطه ای که امام حسین(ع) با خدای خود و با خلق خدا داشته، چگونه بوده است؟

من چند مورد از این روابط را توضیح خواهم داد:

رابطه ای که با خدا داشت و رابطه ای که امام حسین(ع) با خدای سبحان داشت، اوج عبادت و بندگی بود.

مؤمنین و مؤمنات اگر بخواهیم به مقامی برسیم جز از بندگی نشاید و تقوایی که در ابتدای خطبه عرض کردم یعنی بندگی الهی.

رسول گرامی اسلام(ص) بنده خدا شد تا رسول الله شد، با بندگی شیطان و بندگی باطل نمی توان به هدایت رسید و نمی توان به مقامات عالیه رسید. تنها راهش بندگی خداست و راه بندگی خدا این است که انسان انس با قرآن و انس با نماز داشته باشد، ابی عبد الله الحسین همینطور بود، شبها مناجات می کرد، اشک می ریخت و سحرخیزی داشت، اهل انس با قرآن بود حتی مهلتی که روز تاسوعا خواست، آخرین نامه ای که ابن زیاد ملعون برای عمر سعد توسط شمر ملعون فرستاد، ابن زیاد ملعون دیگر تصمیم گرفت و دستور داد که روز تاسوعا حمله را شروع کنند و امام حسین(ع) وقتی خبردار شد یک درخواستی از دشمن کرد که امروز و امشب را مهلت دهند و فرمود حسین از عبادت شب و راز و نیاز با خدا لذت می برد، امام حسینی(ع) که هر شب اهل عبادت و مناجات است می خواهد یک شب دیگر هم این عبادت و مناجات با خدا را داشته باشد، چقدر مهم است، امام حسین(ع) را الگوی خود قرار دهیم و از قرآن و انس با قرآن و انس با نماز بهره مند شویم و استفاده کنیم.

دومین ویژگی سلوکی امام حسین(ع) این بود که حضرت(ع) به شدت اهل تواضع و فروتنی بود. انسانی که اهل تواضع است نشانه فضایل، کرامات و امتیازات اوست.

بعضی ها خیال می کنند مثلا هر چه بیشتر کلاس بگذارند و خود را گنده نشان دهند این مثلا اعتبار بیشتری است، اینطور نیست.

یک درخت نخل وقتی ثمر و میوه می دهد تواضعش بیشتر است و شاخه ها خم می شوند و تواضع خود را با بار و ثمره خودش نشان می دهد. وقتی امام حسین(ع) که امام المسلمین است و چنین جایگاهی دارد که خدمتتان توضیح دادم در جهان و نه فقط جهان اسلام بلکه حتی در جهان غیر اسلام چنین جایگاهی دارد و حتی مسیحی ها هستند کسانی که دهه محرم برای امام حسین(ع) عزاداری می کنند و برای امام حسین(ع) جلسات علمی می گذارند و امام حسین(ع) را با عیسی مسیح البته عیسی مسیح از نظر خودشان مقایسه می کنند ولی معلوم است که امام حسین(ع) برایشان مهم است.

ما همین هفته در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران از آلمان مهمان داشتیم و استادان دانشگاه و جمعی از دانشجویان دوره دکتری یک هفته مهمان ما بودند که درباره مقایسه امام حسین(ع) و عیسی مسیح بحث شود چون ما اعتقاد داریم عیسی مسیح کلمة الله است و امام حسین(ع) نیز کلمة الله است و می خواستند درباره این کلمة الله صحبت شود که چطور حسین(ع) کلمة الله است.

مسئولشان که قبل از دهه محرم پیش من آمد، من به ایشان گفتم که امام حسین(ع) از نظر ما نه تنها کلمة الله است که ثار الله است و یک قدری برای او توضیح دادم که ثار الله چیست و خیلی متأثر و منقلب شد.

ما چون تازه نایب الزیاره شما بودیم واز سفر کربلا برگشته بودیم تسبیح و مهر کربلا آورده بودم بعد از این توضیحات من یکی از تسبیح های کربلا را به ایشان هدیه دادم، دیدم این تسبیح را گرفت و روی چشمش گذاشت و بوسید، یک استاد دانشگاه مسیحی.

بعد به من گفت یک قول باید به من بدهی، گفتم چی؟ گفت یک سفر کربلا مرا با خودت ببر، هر چی هزینه اش باشد من می دهم ولی می خواهم این آقا را از نزدیک ببینم و حرم او را زیارت کنم. عزیزان این مال فطرت سالم است، حَرَارَةٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ هر انسانی ایمانی به خدا داشته باشد، این حرارتی است و این حرارت تا روز قیامت سرد نمی شود چرا؟

چون این فضایل را حسین(ع) داشت. تواضع و فروتنی داشت بویژه نسبت به تهیدستان، تا چشمش به چند فقیر می افتاد، می رفت و با آنها همنشین می شد و گاه هم غذا می شد اگرغذایی صدقه نبود، هم سفره می شد و همراهی می کرد بعد می فرمود إِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ الْمُسْتَکْبِرِینَ خدا مستکبر را دوست ندارد.

نگو این تهدست است و ما کجا هستیم و اینها مثلا قابل نیست وعددی نیست، بابا خدا می فرماید اگر صدقه به فقیر دهی به من داده ای و من از دست تو می گیرم. تهیدستان این افرادی که از نظر دنیوی و مادی به دلایلی محروم هستند پیش خدا عزیز هستند. حَقٌّ لِلسَّائِلِ سائل و محروم حق دارد یعنی وقتی صدقه می دهید و انفاق و کمکی می کنید، منت نگذارید و در بعضی از روایات داریم وای به حال انسان مؤمنی که صدقه دهد با منت و اذی.

در قرآن نیز داریم ای اهل ایمان صدقه را با منت، اذی و اذیت کردن ندهید، منت نگذارید و یک جوری صدقه دهید که نفهمند شما داده اید.

امیرالمؤمنین(ع) وقتی به شهات رسید و مجروح شد آن موقع خیلی از این یتیمان و خانواده های بی سرپرست فهمیدند عجب، امیرالمؤمنین(ع) بوده که هر شب در خانه هایشان می رفته است، امام حسین(ع) نیز اینگونه بود.

یک روایتی در بحار است و می گویند وقتی بدن مطهر امام حسین(ع) و این بدن غرق به خون را و این بدنی که زخم های شمشیر و نیزه ها بر این بدن اصابت کرده که امام سجاد(ع) بدن ها را معرفی کرد و برای بدن هایی که سر نداشتند و علامتی نداشتند و بدن هایی که با سم ستوران بر آنها رانده شده بود، کی می تواند اینها را بشناسد؟ امام سجاد(ع) این عزیزان را معرفی کرد، بدن امام حسین(ع) را معرفی کرد و وقتی می خواستند بدن حضرت(ع) را دفن کنند، امام سجاد(ع) بدن پدر را دفن کرد چون امام بدن امام را دفن می کند.

بنی الاسد آن افرادی که بودند دیدند که یک زخم و پینه ای بر کتف امام(ع) است و این نه زخم شمشیر و نه زخم نیزه و نه زخم سنگ است و پینه بسته و معلوم است این پینه های حمل بارهایی است که امام(ع) حمل کرده است.

از حضرت(ع) سؤال کردند این پینه چیست؟ فرمود این جای بارهایی است که پدر من شبانه حمل می کرد و خودش روی دوشش می گذاشت و به در خانه های فقرا می برد و می داد، تواضع این است و این است که حسین(ع) سیدالشهدا می شود.

یکی از ویژگی هایی دیگری که ذکر شده است جود و بخشش است. یک روز پیش اسامة بن زید می رود، مریض بود و کسالت داشت، حضرت و امام(ع) پیش اسامة بن زید می رود و دید پیوسته دارد اظهار نگرانی و اندوه می کند، حضرت(ع) پرسید چه شده و چرا ناراحتی و علت اندوه را پرسید؟ عرض کرد که مبلغ ۶۰ هزار درهم بدهکار هستم و می ترسم اجلم فرا رسد و نتوانم بدهی را بدهم.

حضرت(ع) فرمود ناراحت نشو، من قبل از مرگت این بدهی را پرداخت خواهم کرد و دستور داد و پرداخت شد، اهل بیت عصمت و طهارت و امام حسین(ع) اینطور جود و بخشش داشتند.

عطوفت و مهربانی اوج محبت امام(ع) بود.

اولین سپاه ابن زیاد سپاه هزار نفری حر بن یزید ریاحی است، حر بن یزید ریاحی در منزل بَیَضه که یک آبگاهی مال قبیله بنی یربوع بوده وقتی به حضرت(ع) می رسند تشنه و خسته بوده اند، حضرت(ع) با آن سپاه و جمعیتی که داشت و جمعیتشان آن موقع بیشتر از جمعیت روزعاشورا بودند می توانست دستور دهد آقا بزنید و بکشید، اینها دشمن هستند و آمده اند ما را محاصره و اذیت کنند و براحتی می توانستند همه اینها را از بین ببرند ولی اخلاق حسینی وعاطفه حسینی را ببینید، حضرت(ع) دستور داد به آنها آب و غذا دهید حتی به اسبانشان آب دهید و خود حضرت(ع)  در آبرسانی به این افراد کمک کردند و آنها را سیراب کرد، همین اخلاق حسین بن علی(ع) آنقدر بر حر اثر گذاشت که متنبه شد، آمد و توبه کرد. این خیلی قیمتی است یک حرکت، یک انسان گناهکار را توبه کار کند، می دانید چقدر قیمتی است و چقدر ارزش دارد.

شجاعت حسین بن علی(ع) یکی دیگر از ویژگی های سلوکی آن حضرت(ع) است، شجاعت بی نظیر و کم نظیر.

تک تک افراد حمله می کردند حریف امام حسین(ع) نمی شدند. جمعی با شمشیر حمله می کردند حریف امام(ع) نمی شدند و آخرش دیدند که تنها راهش این است که با یک فاصله ای با نیزه و تیرکمان به بدن حضرت(ع) بزنند و سنگ پرت کنند چون نمی توانستند نزدیک شوند و حریف امام(ع) شوند، از این شیوه نامردی امام(ع) را زمین گیر کردند. شجاعت امام(ع) اینگونه بود.

در جامعه باید اهل شجاعت باشیم. اگرمی خواهید امر به معروف و نهی از منکر کنید در سلوک اجتماعی شرطش شجاعت است اما اگر انسانی شجاعت نداشته باشد امر به معروف و نهی از منکر نمی کند البته هم شجاعت و هم عقلانیت.

بعضی ها خیال می کنند وقتی می خواهند امر به معروف و نهی از منکر کنند از هر طریقی، هر طریق غیر اخلاقی و غیر عقلایی، نه این نیز درست نیست.

بهترین شیوه عقلانی و شرعی را امام حسین(ع) به کار گرفت که امر به معروف و نهی از منکر او اثر گذاشت. امر به معروف و نهی از منکر شجاعت، عقلانیت و اخلاق می خواهد و همه اینها باید با همدیگر جمع شوند، تا یک انحرافی در کسی می بینید زود نتیجه نگیریم که این شخص را باید کتک بزنیم و حد و تعزیر برای او جاری کنیم تا این آدم شود، نخیر امام حسین(ع) برای اینها خطبه خواند، صحبت و هدایت گری کرد نه اینکه مذاکره کرد، مذاکره یعنی چی؟ هدایت گری کرد و اثر داشت و یک عده ای مستبصر شدند.

وآخر الدّواء الکِیّ، کیّ طب قدیم یهودی ها بوده است و الان البته در طب جدید است. کیّ از طب یهودی ها در این طب مدرن آمده است و به معنای جراحی و پاره کردن و از طریق پاره کردن بدن، درمان کردن است و در طب جدید الان نیز رایج است.

در روایات آمده که آخر الدّواء الکیّ آخرین دوا کیّ است یعنی دریدن و درمان کردن، باید اول از طرق دیگری استفاده کرد و الان توصیه طب جدید همین است و به یک کسی که بیمار است که یکدفعه نمی گویند باید جراحی کنی طبیعتا باید اول از راه های دیگری رفت شاید مثلا غده ای است باید از راه های مختلف آن را درمان کرد تا این از بین برود و اگر از بین نرفت آخر الدّواء الکیّ.

آخر الدّواء در امر به معروف و نهی از منکر که شرطش شجاعت است الکِیّ است لذا باید با عقلانیت رفتار کرد یعنی ما باید با عقلانیت، شجاعت و اخلاق کاری کنیم که انحراف از جامعه برچیده شود، امام حسین(ع) همینطور بود.

همه شما این را شنیده اید که امام حسین(ع) حتی در یکی از بحث هایی که دارد می فرماید اگر نمی خواهید ما کوفه بیاییم ما به دیلم می رویم و به مسیر دیگر می رویم. چرا حضرت(ع) این حرف را زد؟ یعنی حضرت(ع) می خواست این را بگوید آقا ما نیامده ایم کشتار راه بیاندازیم، ما دنبال جنگ نیستیم ولی تا زنده ام در دیلم هم که بروم امر به معروف و نهی از منکر خواهم کرد. چرا؟ چرا امر به معروف و نهی از منکر می کنم؟ چون اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنم خود حضرت(ع) فرمود إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ وَ عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یَزِید، إِنَّا لِلَّهِ  برای کی می خوانند؟ برای کسی که از دنیا رفته است، امام حسین(ع) “ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ “ را برای اسلام خواند و گفت هر جا من بروم امر به معروف و نهی از منکر می کنم ولی من دنبال جنگ نیستم لذا حضرت(ع) می جنگید و دفاع می کرد و در حال دفاع رجز و خطبه می خواند و سخن می گفت شاید یک نفر از اینها هدایت شود. امر به معروف و نهی از منکر حسینی شجاعت می خواهد، عقلانیت و اخلاق نیز می خواهد.

بعضی ها محافظه کار هستند و بعضی ها محافظه کار نیستند اما از عقلانیت در امر به معروف و نهی از منکر استفاده نمی کنند، عده ای محافظه کار هستند و گرفتار تسامح می شوند و امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند و عده ای می خواهند امر به معروف و نهی از منکر کنند ولی خیال می کنند برای مقابله با منکر حتما باید آن منکر در خطبه نماز جمعه اعلام شود و اشتهار پیدا کنند و اشاعه فحشا شود تا مقابله شود، بابا این غلط است و باید نهی از منکر کرد اما با عقلانیت و شجاعت.

یک روشهای عقلایی و شرعی وجود دارد که یک آسیبی را از جامعه برداریم. بعضی ها خیال می کنند تا منکری را می بینند می گویند باید ما جمع شویم، بزنیم و بکوبیم و فلان و بهمان. به هر حال بنده که این حرف ها را می زنم یک اسلام شناس و یک طلبه ای هستم که سالهاست آیات و روایات می خوانم. متأسفانه در جامعه ما اکثرا اینطوری شدیم و گرفتار یک تساهل و تسامح شدیم و بعد می گوییم محافظه کاری و دنبال امر به معروف و نهی از منکر از هیچ طریقی نمی رویم. یک عده ای از آن طرف افراط و تفریط دارند.

شجاعت از ویژگی های سلوک امام حسین(ع) بوده است اما عقلانیت و اخلاق نیز بوده است. مثال های آن را خدمتتان عرض کردم. هدایت گری نه انتقام جویی، این از ویژگی های امام حسین(ع) است.

روز عاشورا رفت برای اهل کوفه و شام و برای اهل فتنه و نفاق صحبت کند، دستور دادند هلهله کنید. حضرت(ع) تا آمد که صحبت کند جمعیت هلهله کردند که صدای امام(ع) به آنها نرسد، حضرت(ع) به آنها فرمود وَیْلَکُمْ ما عَلَیْکُمْ أَنْ تَنْصِتُوا إِلَىَّ چرا شما گوش به حرف من نمی دهید؟ فَتَسْمَعُوا قَولی چرا گوش نمی دهید؟ چرا ولوله می کنید و چرا ساکت نمی شوید؟ فَتَسْمَعُوا قَولی تا سخن مرا بشنوید، بعد فرمود وَ إِنَّما أَدْعُوکُمْ إِلى سَبیلِ الرَّشادِ من می خواهم شما را به راه درست و رشد دعوت کنم، فَمَنْ أَطاعَنی کانَ مِنَ الْمُرْشَدینَ، وَ مَنْ عَصانی کانَ مِنَ الْمُهْلَکینَ اگر گوش به حرف من دهید و مرا اطاعت کنید، هدایت و رشد پیدا می کنید اما اگر گوش ندهید و عصیان کنید به هلاکت می رسید، اینها داد می زدند و بعد حضرت(ع) فرمود وَ کُلُّکُمْ عاص لاَمْری اما همه شما امر مرا عصیان می کنید.

غَیْرُ مُسْتَمِع لِقَوْلی گوش به حرف من نمی دهید چرا؟ حضرت(ع) می فرماید چون قَدِ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرامِ شکم هایتان از حرام پر شده است، فَطَبَعَ اللّهُ عَلى قُلُوبِکُمْ، “ خَتَمَ اللَّهُ عَلىٰ قُلوبِهِم وَعَلىٰ سَمعِهِم وَعَلىٰ أَبصارِهِم غِشاوَةٌ ” این است، لقمه حرام ختم قلب و طَبَع قلب می کند و مهر بر قلب ها زده می شود.

آخرین ویژگی در سلوک، غیرتمندی است. حسین(ع) رفتار غیرتمندانه داشت. در روایت داریم ان اَلغَیرَةُ مِنَ الایمانِ منشاء غیرت ایمان است. اگر بی غیرتی و رفتار پست در جامعه دیدید مال ضعف و فقدان ایمان است.

ثَمَرَةُ الشَّجَاعَةِ الغِیرَةُ اصلا کسی که شجاع است غیرت دارد لذا شما می بینید در اوج جراحت ها بر بدن و بی رمقی در جسم، حضرت(ع) می خواهد استراحتی کند، دشمن ابن سعد و شمر دستور می دهند به خیمه ها حمله کنید و با شمشیرها و نیزه ها خیمه ها را بدرید.

شمر ملعون گفت آتش بیارید تا خیمه حسین(ع) را با اهلش آتش بزنم، حضرت(ع) که توانی نداشت با صدای بلند فرمود هنوز حسین زنده است چرا به سراغ اهل حرم می روید؟ شمر ملعون گفت حق با حسین است بروید و کار او را تمام کنید.

حضرت(ع) داشت استراحت می کرد ملعونی سنگی به پیشانی حسین(ع) زد، پیراهنش را بالا برد تا خون را از پیشانی اش پاک کند که یک ملعون دیگری با تیر سه شعبه آهنین در مقاتل آمده که تیری با پیکان سه شاخه آهنین مسموم به قلب حسین(ع) زدند و خون از قلب حسین(ع) فوران کرد، در همین لحظه بود که عبد الله بن الحسن این فرزند نوجوان امام حسن(ع) که امام حسین(ع) برایش هم عمو بود و هم برایش پدر بود و او را بزرگ کرده بود، از خیمه ها بیرون آمد، زینب(س) دست او را محکم گرفته بود و اجازه نمی داد از خیمه دور شود، گفت به خدا قسم اجازه نمی دهم عمویم را از ما جدا کنند و دست زینب(س) را رها کرد و به طرف گودال قتلگاه رفت و خودش را بر بالین عمو رساند، عمو جان چه بلایی سرت آوردند؟ نیزه ها و تیرها و سنگ ها هیچ رحمی نکردند.

حرملة بن ملعون این ملعون بن ملعون آمد که با شمشیر کار امام(ع) را تمام کند و شهیدش کند تا شمشیر را بلند کرد که بر حسین(ع) بزند، این عبد الله بن حسن دستش را سپر قرار داد و دستش قطع شد و با یک پوست وصل بود فریاد زد: وا عَمّاه… وا عَمّاه …

لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم   وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ. 

 صَدَقَ الله الْعَلیُّ الْعَظِیمُ

خطبه دوم:

عِبادَ اللّه، عِبادَ اللّه، عِبادَ اللّه، اُوصِیکُم، اُوصِیکُم، اُوصِیکُم وَ نَفسی، وَ نَفسی، وَ نَفسی بتَقوَى اللّه تقوای الهی را پیشه کنید. در هر کاری و هر مسئولیتی تقوای الهی را پیشه کنید، زمینه ظهور فراهم می شود.

امام زمان(عج) در ظهورش و نجات جهان از ظلم و گسترش عدالت، افراد متقی می خواهد. مؤمن بی تقوی مثل مسلمان بی ایمان و مثل کافر، مشرک و منافق برای ظهور فایده ای ندارد، تقوی نیاز است.

خدا را به عزت و جلالش قسم می دهیم به برکت خون حسین بن علی(ع) مقام تقوی را به همه ما عنایت بفرماید.

۳ مطلب را در خطبه دوم عرض می کنم:

یک مطلب مربوط به کشور ما است که البته مطلب بین المللی است، یک مطلب که فعلا اختصاص به کشور ما دارد و یک مطلب که درباره شهر عزیزمان دزفول است و خطبه را تمام خواهم کرد.

مطلب اول که جنبه بین المللی دارد ولی با کشور ما ارتباط دارد، می دانید ۱۶ مهرماه سالروز شهادت رزمندگان نیروی دریایی سپاه پاسداران در درگیری با متجاوزان آمریکایی در خلیج فارس در سال ۱۳۶۶ شمسی است لذا این روز را به نام روز نیروی دریایی سپاه، و نبرد با شیطان بزرگ، آمریکا گذاشتند. این جنایت که جوان های ما را به شهادت رساند، این یک عمل شیطان بزرگ بود و اما این نه اولین جنایت و نه آخرین جنایت او بود.

امام(ره) خیلی تعبیر زیبایی فرمود، شیطان بزرگ. من یک سؤالی از کسانی که گمان می کنند با شیطان بزرگ آمریکا می توان معامله کرد بپرسم و سؤالم این است: آیا یک مؤمن می تواند با شیطان و ابلیس معامله کند؟

خطبه هفتم نهج البلاغه امیرالمؤمنین(ع) را بخوانید، وقتی وارد قلب مؤمن و انسان می شود اول ناخوانده وارد می شود، تخم گذاری می کند و تخم ها را به جوجه تبدیل می کند و بعد این جوجه ها که بزرگ شدند کم کم شیطان با این جوجه هایش شریک اعضا، جوارح و جوانح شما می شود و یکی چشم شما می شود و یک جوجه دیگر که بزرگ شده گوش می شود و یکی دیگر زبان شما می شود و به همین شکل ادامه پیدا می کند تا خود شیطان مالک جان شما می شود، شیطان این است، اول ناخوانده وارد می شود و حتی اجازه نمی گیرد و می گوید بیا با هم گفت و گو و معامله کنیم، بیا شریک شویم و نتیجه این می شود مالک شما.

شیطان بزرگ آمریکا نیز همین است چرا؟ طبیعی است برای اینکه شیطان ابلیس، این شیطان بزرگ را ساخته و در جان و وجودشان مملو از هوای نفس است و اینها به خودشان نیز رحم نمی کنند.

آمریکا در جنایت اتمی که در ژاپن کرد و از آن زمان تا الان ژاپن مستعمره اوست و هر موقع فرصت پیدا می کند علیه ژاپن قدم بر می دارد، در جنایتی که در حمله نظامی به ویتنام داشت، اینها که دیگر کشور ایران نبودند، اینها که انقلاب اسلامی نداشتند، اینها که دنبال جمهوری اسلامی نبودند.

بعضی ها خیال می کنند اگر نام جمهوری اسلامی برداشته شود دیگر مشکلات با آمریکا حل می شود، حاشا و کلا آمریکا ذلت ما را می خواهد نه استقلال و عزت ما را .

می گویید حالا ما تعامل می کنیم بعد حالا منافعی داریم و آنها منافعی دارند و با هم تعامل می کنیم که منافع ما حفظ شود، آیا آمریکا به تعاملی که کشور عراق و دولت بعد از صدام با او داشت و با آمریکایی ها تعامل کردند پایبند بود، صدام را که گوشش در دست آمریکا و شوروی آن زمان بود چه بلایی سرش آوردند؟ چطور آمدند که او را از بین ببرند؟ دیگر تاریخ مصرفش تمام شده بود و بعد وقتی در عراق آمدند، آمریکایی ها ۱۰ سال در عراق بودند، عراقی ها در جنگ ایران و عراق و در جنگی که علیه ایران داشتند کمتر از ۵۰۰ هزار نفر کشته دادند اما در ۱۰ سال حضور آمریکا بیش از یک میلیون نفر کشته دادند و یک کشور ویرانه را گذاشتند و رفتند.

در افغانستان چه کردند؟ در جنگ سردی که با شوروی سابق و روسیه فعلی داشتند چه کردند؟ هر موقع فرصت پیدا می کنند خیانت می کنند.

در همین کودتایی که در ترکیه اتفاق افتاد و من توفیق نداشتم و آن ایام فرصتی نبود که خطبه ای بخوانم و تحلیل این قصه را خدمتتان داشته باشم.

یک کودتای کاملا آمریکایی بود حالا دولتی که با آمرکیا هم پیمان است و عضو ناتو است یعنی دولت ترکیه همین دولت اردوغان و حزب آک پارتی حزبی است که عضو ناتو است و اولا خودش هم خیلی ناتو است.

چه بلایی سر سوریه آورد؟ چه مشکلاتی در جهان اسلام درست کرد؟ با اسرائیل هم پیمان شد و گوش به حرف اسرائیل و آمریکا دادند و این مصیبت را برای جهان اسلام درست کردند و همین حزب و دولت این همه خدمت برای آمریکا و اسرائیل کردند بعد آمریکا گفتند همین که اینها یکقدری اسلام گرا هستند و یک درصدی اسلام گرا هستند ولو اینکه اسلام آنها جمهوری اسلامی نیست ولی همین یک درصدی که دارند، این هم نباید باشد و کودتا رامدیریت کردند، گولن یک نیروی کاملا آمریکایی است و این کودتا را پشتیبانی کردند.

بعد دست به دامن ایران شدند که چه کار کنیم؟ ایران به آنها گفت به مردم بگویید به خیابان ها بریزند.

معمولا کودتایی که می شود معمولا مدل بین المللی این است که دولت به مردم می گوید به خیابان ها نیایید و حکومت نظامی اعلام می کنند ولی این مدل، مدل اختصاصی جمهوری اسلامی است و به اینها توصیه کردند که به مردم بگویید در خیابان ها بریزند و مردم در خیابان ها ریختند که دولت شکست نخورد و باز جمهوری اسلامی به دادش رسید چون البته اگر این دولت شکست می خورد قطعا دولت بعدی که روی کار می آمد خطرش بیشتر بود و تهدید بیشتری می کرد به هر حال درست است که این دولت هم فاسد است ولی یک دولت افسدی روی کار می آمد.

همین قصه اخیر ۳-۲ هفته پیش که آمدند و گفتند آقا بیایید آتش بس اعلام کنیم و جنگ تعطیل، هواپیماهای آمریکا چه کردند؟ چه جنایتی کردند؟ ۸۰-۷۰ نفر و نزدیک به ۱۰۰ نفر از سربازان سوری را در زمان آتش بس کشتند و بعد هم گفتند اتفاقی بوده، حواسمان نبود و نفهمیده بودیم و عذر خواهی نیز نکردند.

بابا بعد از برجام ۴ هواپیمای مسافربری می خواهند به ما بدهند که خود این شرکت ها می دانید ورشکسته شدند و از نظر اقتصادی به شدت محتاج خرید ما هستند اما مدام دارند منت می گذارند و آخرین صحبتشان این است وقتی اتحادیه اروپا به آمریکا فشار آورد که آمریکا دیگر ناچار شد بپذیرد گفت به شرطی می پذیریم که در این برگه خرید و قرارداد حتما باید یک بند اضافه شود که هر موقع آمریکا دستور داد هواپیما برگردند باید اینها را تحویل دهند، هواپیمایی که خریدیم را برگردانیم!.

چطور می خواهید به آمریکا اعتماد کنید؟ آمریکایی که جز زور، ظلم، ستم و استکبار هیچ هویت انسانی در وجودش نیست، می خواهید به این آمریکا اعتماد کنید؟ به شیطان اعتماد کنید؟

ما گرامی می داریم شهدای عزیز نیروی دریایی سپاه را و خدا آن عزیزان را رحمت کند، این مطلب اول.

مطلب دوم وضعیت فرهنگی و اقتصادی در کل کشور است. ما از مسئولین گله داریم.

مگر حضرت آقا نفرمود اقتصاد مقاومتی؟ مگر حضرت آقا نفرمود سیاست های اقتصاد مقاومتی این است و سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرد؟

چه کار کردید؟ هنوز برای گندم کشور دستتان را به اروپایی ها دراز می کنید؟ چرا اقتصاد مقاومتی در حد یک شعار مانده است؟ چرا وضعیت فرهنگی اینطور است و تمام هم و غم این آقایان این است که چرا در این شهر کنسرت برگزار می شود و چرا نمی شود؟ و اخیرا آمدند در شهر مقدس قم آن ابتذال فرهنگی را در این شهر مقدس انجام دادند، چرا این کار را می کنید؟ و خجالت این است که در شهر قم با مدیریت یک طلبه، این کار باید صورت بگیرد؟

این آسیب های فرهنگی و اقتصادی باید درمان شود و راهش امر به معروف و نهی از منکر است.

ما الان مدل اقتصاد مقاومتی مدون داریم و این معروف است و می شود خیلی از این مشکلات اقتصادی را حل کرد کما اینکه بعضی از عزیزان انجام دادند، همین فعالیت های ارزشمندی که در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) دارند انجام می دهند و همشهری عزیز ما آقای دکتر محمد مخبر در سراسر کشور دارد این خدمات را انجام می دهد و کارهای ارزشمندی که برای بیمارستان دزفول و تأسیس بیمارستان جدید انجام دادند، من از ایشان تشکر می کنم و ملت ایران و مردم دزفول از ایشان تشکر می کنند.

برای اینکه این همه خدمات و این فقط در دزفول نیست، در سیستان و بلوچستان و در جاهای مختلف خدمات داشتند و عمدتا با مدیریت اقتصاد مقاومتی و کمک کردن به بخش خصوصی این خدمات انجام شده است و ستاد برکت یکی از این فعالیت ها است.

ایشان وقتی این ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را بدست گرفت و حضرت آقا حکم دادند، چند میلیارد بدهی داشت و الان قراردادهای چند صد میلیاردی می بندد و برای بسیاری از جوان ها اشتغال فراهم می کند و این خدمات را ارائه می دهد، آقا این یک گوشه ای از این مملکت است، پس می توان کار کرد.

سیاست زده نشوید و حزبی کاری نکنید و علیه همدیگر سخن حزبی نگویید، ببینید این کشور اصلاح و آباد می شود یا نمی شود؟ راه دارد، امر به معروف، اما نه اینکه فقط امثال بنده بگوییم، نه معروف یعنی پیوست اقتصادی، فرهنگی و اقتصاد مقاومتی نوشته شده، بابا عمل کنید. دانشمندان اقتصاد اسلامی در ایران نشسته اند، ادبیات را تعریف کردند، قوانین را مدون کردند، فرمول بندی هایش را مشخص کردند و خیلی زحمت کشیدند، خوب عمل کنید.

باز می گوید نه ما می خواهیم اقتصاد نئوکلاسیک آمریکایی امید داریم، بابا آن جواب نمی دهد و در کشور آمریکا که خودش تولید دلار دارد نیز جواب نداده است و ۵ سنت هزینه می کند و ۱۰۰ دلار تولید می کند، بدون پشتوانه.

این هم نکته دوم است و علما نیز اینجا نقش مهمی دارند.

عزیزان حضرت ابی عبد الله الحسین(ع) یک خطبه ای برای علما نیز دارد و جالب این است علما را که معرفی می کند می فرماید اعْتَبِرُوا یا أَیُّهَا النَّاسُ و نمی گوید یا ایها العلما، بلکه می گوید یا ایها الناس، نه یا ایها العلما و یا ایتها العلما و خطاب اینطوری ندارد.

می فرماید ای مردم، پس شما فرقتان با توده مردم چیست؟ مگر آیات قران را نخوانده اید که توصیه، سفارش و سرزنش می کند علمای احبار و رهبان را بخاطر اینکه امر به معروف و نهی از منکر نکردند.

لانّهُمْ کٰانُوا یَرَوْنَ مِنَ الظّلَمَةِ الّذینَ بَیْنَ أَظْهُرِهِمُ الْمُنْکَر وَ الْفَسٰادَ فساد مقابلشان بود اما فَلا یَنهَونَهُم عَن ذلِکَ چرا؟ رَغبَةً فیما کانوا یَنالونَ مِنهُم، ورَهبَةً مِمّا یَحذَرونَ دیگر حالا یا بخاطر طمع و یا بخاطر ترس بوده که امر به معروف و نهی از منکر نکردند. عرض کردم امر به معروف و نهی از منکر شرایط دارد، عقلانیت و اخلاق می خواهد و اینها لازم است البته اگر یک عده دیگری این مراحل طی شد و دیگر گوش ندادند آخِرُ الدَّوَاءِ الْکَیُّ. ولی راه وجود دارد.

عزیزان بعد از نماز یک برنامه ای دارند ان شاء الله دوستان مشارکت می کنید و آخرین عرضم درباره دزفول عزیز و هم تشکر از همه هیآت و تکایا که با گرمی، حرارت، محبت و خدمت رسانی به مردم برنامه های هیآت را دنبال کردند و برنامه ها با کیفیت بود و مردم عزیز باشکوه حضور پیدا کردند و جای تشکر از همه این عزیزان دارد.

من درخواست و خواهشم این است که ما بیش از مسئله عزاداری این سنت حسینی را توسعه دهیم. همین اهدای خونی که انجام می شود و کار خیلی ارزنده ای است. مردم بیایید به نیت روح مطهر امام حسین(ع) خون هدیه دهیم و یا این طرحی که اخیرا از طریق دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است و این برنامه سلامت و ایستگاه سلامت را طراحی کردند که در مصلی ایستگاه سلامت گذاشته شده که در واقع یک نوع پیشگیری است.

ما خیلی اوقات بیماری هایی داریم و به خاطر اینکه آزمایش نمی کنیم بعد مبتلا می شویم و چه هزینه هایی برای خودمان و دولت فراهم می آید.

عزیزان یک چکاپ رایگانی دارند و بعد شما را توصیه می کنند، اگر بدن سالم باشد ان شاء الله و به برکت امام حسین(ع) که خیلی خوب است و مراقب باشید.

کم خوری و کم خوابی خیلی خوب است اما خواب زیاد و یا خواب خیلی کم و پرخوری و غذاهای فست فودی که هست اینها واقعا مضر است و مراقب جسممان باشیم به هر حال حق النفس را رعایت نماییم نفس حقوقی دارد که باید ادا کنیم.

دوستان متخصص و پزشک هستند، آزمایش و چکاپ می کنند و اگر خدای ناکرده کسالت و بیماری بود به فلان مرکز بهداشتی ارجاع می دهند که به فلان مرکز بهداشتی مراجعه کنید و شما همانجا بروید و گوش دهید.

به هر حال همانطور که یک حکم شرعی را که فقیه جامع الشرایط می گوید را باید گوش دهیم، یک متخصص پزشک وقتی توصیه پزشکی دارد نیز باید اطاعت و استفاده کنیم.

خدا را به عزت و جلالش قسم می دهیم توفیق عزت، هدایت و تقوا نصیب همه ما مرحمت بفرماید…

خدایا تا ما را نیامرزیدی از این دنیا مبر…

حب علی و اولاد علی(ع) را در دلهای ما احیا بگردان…

طول عمر باعزت به مقام معظم رهبری عنایت بفرما…

خدایا صحت و سلامتی به آن عزیز امام المسلمین و عزیزان در این جلسه، خطبه نماز جمعه و مصلی، مؤمنین و مؤمنات طول عمر، صحت و سلامتی به خودشان و خانواده هایشان عنایت بفرما…

فرج آقا امام زمان(عج) را نزدیکتر بگردان…

خدایا عزت، عفت و غیرت به جوانان ما عنایت بفرما…

مشکلات اقتصادی و فرهنگیشان را برطرف بگردان…

خدایا شجاعت، عقلانیت، اخلاق و توفیق امر به معروف و نهی از منکر به ما عنایت بفرما…

فرج آقا امام زمان(عج) را نزدیک تر بگردان…

چشمان ما را به جمالش منور و روشن بگردان…

مرضای مسلمین و مخصوصا مرضای این جمع و مخصوصا یک بانوی محترمه ای است که التماس دعا گفته، خدایا شفای عاجل کرامت بفرما…

ثوابی از این مجلس به ارواح طیبه شهدا، امام شهیدان و اموات این جمع نائل و واصل بگردان.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ   إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ، وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا، فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا. 

 صَدَقَ الله الْعَلیُّ الْعَظِیمُ

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید