.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

حضرت علی(ع) شخصیتی جامع در همه ابعاد زندگی است

حضرت علی(ع) شخصیتی جامع در همه ابعاد زندگی است

خلاصه خطبه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “مجد دز” آئین با شکوه نماز جمعه در سومین جمعه ماه رمضان با حضور امام جمعه و اقشار مختلف مردم فهیم و خداجوی دزفول و به امامت حجةالاسلام والمسلمین شیخ عبدالحسین خسروپناه امام جمعه موقت دزفول در مصلای امام علی(ع) شهرستان دزفول برگزار شد.

در ماه رحمت، مغفرت و نزول برکات الهی باید همه از تقوای الهی بهره‌مند شوند

خطیب موقت نمازجمعه دزفول در خطبه‌های نماز ضمن دعوت مردم به تقوای الهی گفت: در ماه رحمت، مغفرت و نزول برکات الهی باید همه از تقوای الهی بهره‌مند شوند.

حضرت علی(ع) شخصیتی جامع و الگویی مناسب در همه ابعاد زندگی برای جوامع بشری است

امام جمعه موقت دزفول ضمن تسلیت سالروز شهادت امیرمؤمنان حضرت علی(ع) به تبیین آداب معاشرت از منظر مکتب آن حضرت پرداخت و گفت: حضرت علی(ع) شخصیتی جامع و الگویی مناسب در همه ابعاد زندگی برای جوامع بشری است.

وی افزود: اگر انسان دنبال سیاست و ارائه خدمات اجتماعی، و تربیت فرزند صالح، و پدر و همسری شایسته است باید از نظام معرفتی امام علی(ع) الگو بگیرد.

نهج البلاغه کتابی برای تعمیق بینش انسانها در همه ابعاد زندگی است

دکتر خسروپناه در ادامه این خطبه از نهج البلاغه بعنوان کتابی برای تعمیق بینش انسانها در همه ابعاد زندگی یاد کرد و اظهار داشت: این کتاب حاوی معارف الهی و توحید نامه است که جامعه بشری با انس به آن می‌تواند مسیر پیشرفت و ترقی را طی کند.

مایه تأسف است که شیعه از گنجینه نهج البلاغه بهره نگیرد اما دیگر ادیان از کلام و دانش امام علی(ع) بهره‌مند شوند

وی افزود: نامه‌های نهج البلاغه عمدتاً به مسائل سیاسی، اجتماعی و اعتقادی می‌پردازد که باید از آنها درس آموخت.

وی تصریح کرد: مایه تأسف است که شیعه از این گنجینه بهره نگیرد اما مسیحیان و دیگر ادیان از کلام و دانش امام علی(ع)

بهره‌مند شوند.

گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت المقدس در سال ۶۱

حجةالاسلام والمسلمی شیخ عبدالحسین خسرو پناه در خطبه دوم نماز جمعه دزفول با گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت المقدس در سال ۶۱ گفت: رزمندگان اسلام در این عملیات توانستند پس از ۵۷۸ روز این شهر را آزاد کنند و نام روز مقاومت و پیروزی را در تاریخ کشور ثبت کنند.

گرامیداشت ۴ خرداد روز مقاومت و پایداری دزفول، اسوه پایداری شهر حضرت آیت الله قاضی(ره)

امام جمعه موقت دزفول همچنین ۴ خرداد روز مقاومت و پایداری را به مردم قهرمان دزفول تبریک گفت و اظهار داشت: مردم شهرستان دزفول همراه با اسوه پایداری، حضرت آیت الله قاضی(ره) که در طول جنگ حتی یکروز دزفول را ترک نکرد و توانست برغم حملات موشکی و توپخانه ای در شهر مقاوم و پایدار باقی بماند، بودند و امروز نیز باید این مقاومت را در گفتار و کردار نشان داد.

مردم خوزستان صبور، مقاوم، مبارز، متحد و در مسیر حق و ولایت هستند

امام جمعه موقت دزفول از خوزستان بویژه خرمشهر و دزفول بعنوان مهد تمدن و فرهنگ مقاومت و دروازه تشیّع یاد کرد و افزود: برغم توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی مخصوصاً صهیونیستها مردم خوزستان صبور، مقاوم، مبارز، متحد و در مسیر حق و ولایت هستند.

مسئولان با عقلانیت و همدلی در حل اشتغال و رفع بیکاری جوانان اهتمام بیشتری ورزند

وی با تأکید بر وحدت و همدلی مسئولان محلی در خدمت به مردم گفت: مسئولان با عقلانیت و همدلی در حل اشتغال و رفع بیکاری جوانان با استفاده از منابع عظیم زمین و آب اهتمام بیشتری ورزند.

بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با تشکلهای دانشجویی

دکتر خسرو پناه در بخشی دیگر از خطبه‌های نماز جمعه دزفول به بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با تشکلهای دانشجویی پرداخت و افزود: ایشان منشأ کمبودهای کشور را در ضعف کارگزاران دانست که باید با به کار آوردن مدیران حزب الهی انقلابی مدیریت جهادی کشور را توسعه داد.

بخش خصوصی سازی یک ضرورت است که باید به آن توجه بیشتر کرد

وی افزود: بخش خصوصی سازی یک ضرورت است که باید به آن توجه بیشتر کرد و نباید گذاشت شرکتها و کارخانجات تولیدی تعطیل شود.

هرجا موفق به اجرای فرامین مقام معظم رهبری بوده‌ایم پیشرفت داشته‌ایم

امام جمعه موقت دزفول تأکید کرد: هرجا موفق به اجرای فرامین مقام معظم رهبری بوده‌ایم پیشرفت داشته‌ایم.

مجلس با تصویب قوانین به موقع، کار آمد و نظارت دقیق نقش خود را به خوبی نشان دهد

وی همچنین با گرامیداشت ۷ مرداد آغاز هفته مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی باید نظارتش را بر امور و مصوبات مجلس  بیشتر نماید و با تصویب قوانین به موقع، کار آمد و نظارت دقیق نقش خود را به خوبی نشان دهد.

انتقاد از گرانیهای اخیر و پیشنهاداتی برای پیشرفت کشور

حجةالاسلام والمسلمین خسروپناه با انتقاد از گرانیهای اخیر گفت: برغم کاهش دلار ولی متأسفانه کالاها و ارزاق مورد نیاز مردم چند برابر شده است.

امام جمعه موقت دزفول مسئولان را برای تأمین کالاهای مورد نیاز با استفاده از منابع غنی کشور از جمله خرده سنگهای  معادن برای تبدیل به کاغذ سنگی و وفور گل و گیاه برای تولید گیاهان دارویی دعوت کرد.

اقتدار استقلال و آزادی کشور در برابر آمریکا برگرفته از آمادگی ارتش سپاه و بسیج است

وی اقتدار استقلال و آزادی کشور در برابر آمریکا را برگرفته از آمادگی ارتش سپاه و بسیج دانست که با معرفت علوی مجهزترین امکانات را در برابر کشور تأمین کرده‌اند.

دعوت از مردم برای بهره‌مندی از برکات شبهای قدر

حجةالاسلام والمسلمین خسروپناه در پایان ضمن دعوت از مردم برای بهره‌مندی از برکات شبهای قدر به مرثیه سرایی در وصف شهادت امیر مؤمنان حضرت علی(ع) پرداخت.

 

 

متن کامل خطبه

خطبه اول:

السَلامُ عَلَیْکُم ورَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه

اَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

عِبادَ الله اُوصِیکُم وَ نَفسی بتَقوَى اللّه

در آغاز خطبه نخست، نفس این کمترین را و نفوس شما بزرگواران را به تقوای الهی و پرهیز از گناه و معصیتی که خداوند از آنها نهی کرده است سفارش می‌کنم.

ان‌شاءالله در این ماه مبارک رمضان که ماه مغفرت است، ماه رحمت است، ماه برکات نزول معنوی است بتوانیم همه ما مخصوصاَ گوینده این سخن از تقوای الهی برخوردار باشد.

همچنین پیشاپیش شهادت مظلومانه مولانا امیرالمؤمنین اسدالله الاعظم، حیدر کرار، اول المؤمنین، ازهد العارفین، اشجع الناس، اتق المؤمنین مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) را به پیشگاه مولایمان امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری و شما نمازگزاران عزیز تسلیت عرض می‌کنم.

ان‌شاءالله بتوانیم در امشب که شب قدراست و شبهای دیگر با توسل به مولایمان امیرالمؤمنین(ع) بیش از گذشته به خدای سبحان تقرب پیدا کنیم.

نکته مهمی که در این خطبه محضر شما سروران عزیزعرض می‌کنم در راستای بحثهای گذشته ما که بحث از آداب و آیین معاشرت و زندگی هست؛ از مکتب امیرالمؤمنین و مدرسه امیرالمؤمنین(ع) درس بگیریم و استفاده کنیم و توجه داشته باشیم که امیرالمؤمنین(ع) یک شخصیت جامعی است. چون شخصیت جامعی است یک الگوی مناسب برای همه ما در همه ابعاد زندگی ماست.

در ساحتهای مختلف، ابعاد مختلف زندگی می‌توانیم از مولا امیرالمؤمنین(ع) درس بگیریم. اگر کسی بخواهد یک سیاست مدار الهی به معنای دقیق کلمه باشد؛ باید در مدرسه سیاست علی(ع) درس بخواند و در آنجا شاگردی کند.

اگر بخواهد یک عارف به معنای دقیق کلمه باشد، و بتواند منازل عرفانی را طی بکند و طریقت الهی و مسیر حق الی الله را داشته باشد، باید در مکتب عرفانی امیرالمؤمنین(ع) تلمذ کند.

اگر کسی بخواهد خدمات اجتماعی داشته باشد، مؤسسه خیریه راه بیاندازد، به محرومین کمک کند، توجه به نیازهای اجتماعی مردم داشته باشد، باید از مولا امیرالمؤمنین(ع) یاد بگیرد. [حالا فرصت نیست من هریک از این ابعاد را خدمت شما توضیح بدهم].

اگر کسی بخواهد فرزندی صالح، پدری مهربان، همسری شایسته باشد، باز در این نظام معرفتی امیرالمؤمنین(ع) باید الگو بگیرد. تمام زوایای تربیت، اخلاق، معنویت، سیاست، معیشت و همه ابعاد مختلف این مؤلفه‌ها را شما در این مکتب امیرالمؤمنین(ع) می‌آموزید، راهی دیگر ندارید بروید.

خدا رحمت کند محروم سید رضی را که در قرن پنجم، نهج البلاغه امیرالمؤمنین(ع) را گردآوری کرد. البته قبل از سید رضی هم خیلی‌ها بودند کلمات حضرت را جمع کردند. یکی از شاگردان ممتاز و شاگردان خوب امیرالمؤمنین(ع) اصبغ بن نباته است. او هم فرمایشات امیرالمؤمنین(ع) را گردآوری کرده است. شیعه و سنی مقید بودند کلمات حضرت را جمع بکنند. ولی خوب نهج البلاغه یک اثر دیگری است. یک نظم خاصی دارد.«بخشی خطبه‌های حضرت است، بخشی نامه‌های حضرت است، بخشی هم حکمتهای حضرت است».

من اگر بخواهم این سه بخش نهج البلاغه را خیلی کوتاه معرفی بکنم:

خطبه‌های امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه عمدتاَ حاوی معارف اسلامی است. در واقع توحید نامه است. خطبه‌های نهج البلاغه توحید نامه است.

نامه‌های امیرالمؤمنین(ع) عمدتاَ به مسائل سیاسی اجتماعی اقتصادی پرداخته است؛ که می‌توان نام سیاست نامه امیرالمؤمنین(ع) بر نامه‌ها نهاد.

حکمتهای نهج البلاغه هم مملو از مسائل اخلاقی و عرفانی و سیر و سلوکی و بحثهای مربوط به فضائل و رذائل و مسائلی از این قبیل که باز نام آن را باید حکمت نامه نهاد.

«مجموعه نهج البلاغه مجموعه‌ای از توحید نامه و سیاست نامه و حکمت نامه است».

لذا اگر کسی بخواهد نگرشش را نسبت به عالم و آدم عوض بکند نهج البلاغه بخواند. اگر بخواهد بینشش را نسبت به مبدأ و معاد تعمیق ببخشد نهج البلاغه بخواند. اگر می‌خواهد منشش را نسبت به فضائل و رذائل نکته سنج بکند نهج البلاغه بخواند. اگر بخواهد کنش رفتاری و اجتماعی خودش را هدفمند بکند نهج البلاغه بخواند.

عزیزان یکی از اسماء روز قیامت یوم الحسرة است. انسانها حسرت می‌خورند که چرا در دنیا بهره لازم را نبردند؟ لاَ شَکَ و لاَ رَیْبَ که یکی از مؤلفه‌های حسرت، حسرت از بهره نبردن از نهج البلاغه است. تا خداوند توفیق حیات در این دنیا به ما داده است با نهج البلاغه انس بگیرید.

نمی‌شود ما شیعه امیرالمؤمنین(ع) باشیم اما بعد بشنویم یک مسیحی درباره نهج البلاغه و فضائل علی(ع) کتاب نوشته باشد. این درست نیست. این عقلانی نیست که ما خود را شیعه علی بدانیم، اما در گوشه کنار دنیا ببینیم و بشنویم در هندش، در پاکستانش، درآفرقا، تانزانیا و کشورهای دیگر آفریقایی در جنوب شرق آسیا، در مالزی، در اندونزی، سنی‌های فراوانی که درباره فضائل امیرالمؤمنین(ع) و درباره نهج البلاغه کتاب نوشته‌اند.

و ما خدای نکرده حتی یک بار در عمرمان از نهج البلاغه امیرالمؤمنین(ع) استفاده نکنیم. این بد است. توجیه ندارد. زیارت امیرالمؤمنین(ع) رفتن در نجف اشرف، فضیلت است. شکی نیست. اما خوب این زیارتها خیلیهایش صوری است. آنچه از زیارت صوری مهم‌تر است، شاگردی امیرالمؤمنین(ع) است. در مکتب امیرالمؤمنین(ع) درس خواندن است. نهج البلاغه را انس داشتن است. از این فضائل استفاده کنیم.

مقام معظم رهبری بارها و بارها به مردم مخصوصاَ نسل جوان سفارش کردند از نهج البلاغه دور نشوید، فاصله نگیرید. خدا حفظ کند آیت الله العظمی مکارم شیرازی، یک شرح با عنوان پیام امام هم منتشر کردند. فکر کنم ۱۵ جلد است. کل نهج البلاغه خطبه‌ها و نامه‌ها و حکمتها با زبان ساده توسط ایشان و جمعی از محققین شرح زدند و شروح متعدد دیگر هم هست.

ما هفته‌ای یک ساعت را اختصاص بدهیم با علی انس بگیریم. هفته‌ای یک ساعت را اختصاص بدهیم. این همه وقتمان پای تلویزیون و حرفهای ربط و بی ربط و گردش و خلوت و جلوت و این همه عمر ما تلف می‌شود و حیف است با این نهج امیرالمؤمنین(ع) انس نگیریم.

الهی ما را با نهج البلاغه علی(ع) محشور بدار…

الهی ما را در کنار امیرالمؤمنین(ع) بنشان…

الهی ما را ولایت مدار اسدالله الاعظم قرار بده.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم   وَالْعَصْرِ   إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ    إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ 

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

اُوصِیکُم عِبادَ الله وَ نَفسی وَ نَفسی وَ نَفسی بتَقوَى اللّه

بعد از توصیه نفس این کمترین و نفوس مکرم شما خواهران و برادران نمازگزار به تقوای الهی، چهار مطلب را در خطبه دوم محضر شما عزیزان خودم عرضه می‌دارم.

مطلب اول: امروز سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اسارت است که در جریان عملیات بیت المقدس در سال ۶۱، خرمشهرعزیز توسط رزمندگان اسلام آزاد شد، و امروز را روز مقاومت و پیروزی نهادند.

این روز عزیز را تبریک عرض می‌کنم و همچنین چهارم خرداد که روز دزفول، روز مقاومت و پایداری است، به شما ملت عزیز، مردم عزیز، مردم قهرمان دزفول هم این روز عزیز را تبریک عرض می‌کنم.

و این نکته را به دشمنان اسلام، به دشمنان انقلاب، چه دشمنان داخلی، چه دشمنان خارجی، مخصوصاَ صهیونیستهایی که مرتب نقشه می‌کشند و ایادی آنها تلاش می‌کنند نقشه‌های آنها را در کشور عملی کنند این را گوشزد می‌کنم که خوزستان، بویژه خرمشهر، بویژه دزفول، مهد تمدن و فرهنگ و مقاومت و تدین و تشیع بوده است.

بله این مردم صبور هستند؛ ولی ظلم پذیر نیستند. این مردم ذَلُول هستند و ذلیل نمی‌شوند. مردمی مقاوم، مبارز، در مسیر خط ولایت و متحد. همیشه هم حواسشان جمع است که ابزار دست دیگران نشوند. این عنوانی که برای روز چهارم خرداد در تقویم ثبت شده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد؛ عنوان مطابق معنون است. روز دزفول روز مقاومت و پایداری.

این مقاومت و پایداری را ما همیشه باید نه تنها در گفتار، در کردار هم باید نشان بدهیم. نشان بدهیم مردم دزفول مردم مقاومی هستند. مردم پایداری هستند. و من اینجا می‌خواهم این را عرض بکنم که این مردمی که صدها موشک و توپ و انفجار را تحمل کردند، آدم وقتی به گلزار شهدا و شهید آباد و بهشت علی می‌رود این خانواده‌هایی که دسته جمعی به شهادت رسیدند؛ واقعاَ شرمنده می‌شویم که چه قدر ما عزیز از دست دادیدم؛ اما شهر را مردم خالی نکردند.

و اسوه پایداری این شهر هم حضرت آیت الله قاضی(ره) «صلواتی برای ایشان هم بفرستید». که یک روز در دوره جنگ تحمیلی تا زمانی که در قید حیات بودند، دزفول را ترک نکردند. ایشان را باید الگو قرار بدهیم.

من توصیه‌ام به عزیزان این است «وحدت وحدت وحدت»

واقعاَ توطئه صهیونیستها تفرقه است. خوزستان ما بیشترین قومیتها را در خودش جای داده است. همیشه این اقوام مختلف با وحدت و انسجام و همدلی، تمدن سازی کرده‌اند. در پیشرفت جامعه نقش داشته‌اند. در دوران جنگ تحمیلی، قبلش در دوران انقلاب، دست به دست هم توانستند این شهر را شهر نمونه بکنند. این ویژگی ارزشمند را عزیزان از دست ندهیم.

فردا هم که مراسم هست و به مناسبت روز دزفول ان‌شاءالله عزیزان، مردم و مسئولین همدلانه این روز را گرامی بدارند و از خدمت رسانی به این ملت عزیز هم کوتاهی نکنند.

[و این را من عرض بکنم حالا بنده که یک عضو کوچکی از این شهر هستم. گهگاهی توفیق پیدا بکنم، دست بوسی خدمت شما برسم]. مسئولین عزیز این شهر، متحد باشند، همدل باشند، به این مردم برسند، مشکلات عدیده‌ای در این شهر هست، که جز با همدلی نه اختلاف، با وحدت نه تفرقه، با عقلانیت نه جهالت، با استفاده از آموزه‌های اسلام و احکامی که شریعت به ما یاد داده است، بیاییم کمک کنیم. این وضعیت اشتغال، این وضعیت بیکاری که جوانها دارند. به این مسائل رسیدگی بشود.

این همه زمین کشاورزی و آب، واقعاَ توجیهی ندارد که جوانی بیکار باشد یا نیاز باشد تکدی بکند. خواهش بنده، من کوچکتر از همه عزیزانم که بخواهم عرضی داشته باشم؛ اما همه عزیزان بنشینند و مسائل را بررسی کنند و خلاصه این روز را با خدمت به مردم گرامی بدارند. نشستها، اجلاسیه‌ها خیلی خوب است و لازم هم هست و اما با خدمت رساندن به مردم می‌شود این روز را گرامی داشت.

اما مطلب دوم نکات مهمی مقام معظم رهبری در دیدار صدها دانشجو از تشکلات مختلف سراسر کشور داشتند. اشارات خیلی مهمی کردند. من بعضی از آنها را می‌خواهم اشاره کنم. یک نکته مهم این بود؛ منشأ کمبودها در کشور، نرویم سراغ ساختارها و قانون اساسی . قانون اساسی، قانون اساسی ارزشمندی است. اما ضعف در کارگزاران است. هر موقع کارگزاران حزب الهی و انقلابی و با مدیریت جهادی کار می‌کنند، می‌بینید کشور توسعه پیدا می‌کند. این یک نکته که در این سخنرانی داشتند.

[بله البته ساختار هم یک وقتها نقایصی دارد در طول زمان برطرف می‌شود. این را فرمودند].

به بحث خصوص سازی اشاره کردند، فرمودند که خصوصی سازی یک ضرورت است. دولت نمی‌تواند به همه امور بپردازد. باید به دست مردم سپرد. مردم سالاری دینی که فقط در انتخابات نیست. فقط در عرصه سیاست نیست. مردم سالاری دینی در عرصه سیل درعرصه‌های زلزله دیدید چه می‌کند. همین مردم رفتند واقعاَ دولت به تنهایی امکان نداشت بتواند این مشکلات و این گرفتاریها را حل بکند. نمی‌تواند دولت. هیچ دولتی در دنیا نمی‌تواند.

شاید خدمت شما عرض کردم یکی از کسانی که سالها است در واشنگتون زندگی می‌کند، تلفنی می‌خواست با من صحبتی داشته باشد، این قصه تقریباَ چهار سال، چهار سال و نیم پیش است. آن شبی که قرار بود زنگ بزند که تقریباَ شب ایران صبح آمریکا است، تماس نگرفت. ده روز بعد با من تماس گرفت عذر خواهی کرد. گفت یک طوفانی در واشینگتون و چند ایالت دیگر آمده است، ده روز است این چند تا ایالت برق ندارند. تمام تلفنها قطع است. آن شخص هم چون اهل موبایل نبود، خیلی سنت گرا است. می‌گفت: دیگر من راه ارتباطی نداشتم و تا برقها وصل شد و توانستم با شما تماس بگیرم.

در داخل آمریکا که ادعا می‌کند که این قدر اقتدار دارد، ده روز برقهای چند ایالت می‌رود به خاطر طوفان شدید، نمی‌توانند این برقها را تأمین کنند. ولی شما دیدید در این حادثه سیل چگونه مردم وارد شدند. دولت نمی‌تواند. طبیعی هم هست. مردم سالاری دینی باید در همه عرصه‌ها باشد.

لذا فرمود ضرورت خصوص سازی. اما این خصوصی سازی که دارد انجام می‌شود، خطاهای بزرگی در آن هست. این را حضرت آقا تأیید نمی‌کند. این چه خصوصی سازی است که لازمه خصوصی سازی تعطیلی شرکتها و کارگاهها و کارخانه‌ها است.

بحث برجام را فرمود بعضی می‌گویند آقا این برجام که به اینجا رسید این مثلاَ مقصر رهبری است یا رهبری کوتاهی کرده است. نخیر رهبری تذکرات خودش را داد. تمام شرائط و ویژگیها را بیان کرد. فرمود با این شرائط برجام را دنبال کنید. خوب گوش ندادند برجام شد فرجام.

وظیفه رهبری هم طبق قانون اساسی به هرحال سیاست گذاری است در مسائل اجرایی مگر یک جاهایی که واقعاَ تهدید نظام باشد، خوب البته رهبری وظیفه‌اش هم هست که وارد بشود. این همه تذکر دادند. این همه نصیحت کردند. نکات مهم را فرمودند. هر بار مقام معظم رهبری سیاست‌ها، راهبردها، نصیحتهای علی گونه را به ما گفتند، ما گوش دادیم موفق شدیم. هر موقع گوش ندادیم شکست خوردیم.

و من اینجا این نکته را بر فرمایشات مقام معظم رهبری می‌خواهم اضافه کنم. این برمی‌گردد به نظارت مجلس. مجلس شورا، نظارتش بر امور و مصوبات باید بیش از این باشد. آغاز هفته مجلس را، روز قانون هفتم خرداد را هم در پیش داریم. مجلس وقتی کارآمد است که هم مرتب قوانین را به موقع تصویب کند هم نظارت. نظارت نقش مهمی در بحث تصویب قوانین است.

چرا باید این وضعیت معشیت باشد؟ بحث دلار دارد روز به روز الان دارد کاهش پیدا می‌کند. چرا اجناس از فروردین تا الان چند برابر شده‌اند؟ چرا؟ یک زمانی می‌گفتند آقا قیمتها ماهیانه تغییر می‌کند. بعد دیدیم کم کم هفتگی شد. بعد می‌بیینیم روزانه تغییر می‌کند بعد می‌بینی صبح تا عصر قیمت ثباتی ندارد. بسیاری از کارهایی که در همین کشور می‌شود انجام داد، و قیمتها کاهش پیدا کرد و نیاز به واردات دلاری هم نداشته باشیم. من اجازه بدهید دو نمونه برای شما عرض کنم.

ما در کشور معادن سنگ فراوانی داریم از جمله در شهر محلات که معادنی هست ملیونها تن سنگ می‌شود از آن استخراج کرد. می‌دانید سنگها را وقتی برش می‌دهند خرده سنگهای فراوانی ریخته می‌شود؛ خیلی زیاد. اولاَ ما متأسفانه خیلی از این سنگها را خام فروشی می‌کنیم. این یک اشکال. همین خرده سنگها عزیزان بهترین ماده برای تولید کاغذ، کاغذ سنگی است.

ما سالانه یک میلیون تن کاغذ داریم وارد کشور می‌کنیم. ارز کشور خارج می‌شود و کاغذ وارد کشور می‌شود. در حالی که اگر همین خرده سنگهایی که از معادن در واقع بدست می‌آید، تبدیل به کاغذ سنگی بشود، کل کاغذ کشور را که تأمین می‌کند صادرات هم می‌توانیم داشته باشیم. کاغذ سنگی می‌دانید از کاغذ چوبی مقاومتش بیشتر است. اسکناسها را اگر با کاغذ سنگی تولید بکنند دوامشان چند برابراست. این نظر کارشناسان است. ما نیازی نداریم کاغذ وارد کشور بشود.  این یک مثال.

[من اگر بخواهم مثالهای اقتصادی برای شما بزنم، تا شب باید شما بمانید گوش بدهید. آنقدر زیاد است. اجازه بدهید یک مثال دیگر هم بزنم].

یکی از نیازهای کشور در تغذیه، مخصوصاَ اسانس است. ۹۵ درصد نیاز اسانس کشور دارد وارد کشور می‌شود. در حالی که ما این همه زمین کشاورزی داریم. اگر گیاهان دارویی تولید بشود یا همین گلهای محمدی(ص) که دارد در کشور در نیاسر، در قمصر، در جاهای مختلف دارد تولید می‌شود؛ اسانس اینها را بگیرند نه تنها نیاز کشور تأمین می‌شود صادرات هم می‌شود.

یک کیلو اسانس گل محمدی الان ۱۴۰ میلیون تومان پول آن است و دارد ارز کشور خارج می‌شود و این اسانس وارد کشور می‌شود. آن وقت کشور بلغارستان که یک سوم گل محمدی ما را تولید می‌کند، ۶۰ درصد اسانس گل محمدی دنیا را دارد تولید می‌کند و به فرانسه می‌دهد و تمام این ادکلنهایی که تولید می‌شود بیس اصلی آن همین اسانسهای گل محمدی است. خوب چرا ما این قدر کوتاهی؟ این همه امکانات.

خداوند این کشور را مملو از نعمت کرده است. ولی کو از تدبیر؟ کو از عقلانیت؟ کو از همت؟ کشور ایران غنی‌ترین کشور جهان است. بنده دنیا دیده‌ام. کشورهای مختلف را رفته‌ام. غنی‌ترین کشور ایران است با این همه امکانات. چرا باید جوان ما بیکار باشد؟ چرا این همه لیسانس و فوق لیسانس بیکار؟ بابا یک کمی به این فرمایشات مقام معظم رهبری در همین شبهای ماه مبارک رمضان گوش بدهیم. عنایت کنیم. توجه داشته باشیم.

مطلب سوم را هم عرض کنم. خیلی وقت عزیزان را نگیرم. پیش بینی که حضرت آقا نسبت به شیردوشی آمریکا از ریاض و ابوظبی هم که تحقق پیدا کرد و شنیدید. مجبور کردند صورت حساب حضور ناو آمریکایی در خلیج فارس را ۳۰۰ میلیون دلار، ریاض به ابوظبی پرداخت بکند. مقام معظم رهبری پیش بینی کرد، تحقق پیدا کرد. ملت ایران، قدر این استقلال خودشان را بداند. قدر این استقلال و آزادی خودشان را بدانند. که اگر ما هم نوچه آمریکا بودیم باید گاو شیرده آنها می‌شدیم. آمریکا این است.

اقتداری که حزب الله پیدا کرد، چون ۲۰ رمضان هم سالروز پیروزی حزب الله بر صهیونیسم است؛ این را عرض بکنم، کاری کرد با استقلال، با اقتدار که رژیم صهیونیستی اسرائیل را به زانو نشاند. این تفکر علوی است.

عزیزان سیاست علوی اقتدار می‌آورد. اقتصاد علوی اقتدار می‌آورد. معیشت علوی اقتدار می‌آورد. معرفت علوی اقتدار می‌آورد. تو را به خدا علی را رها نکنید. مسئولین علی(ع) را رها نکنید. زندگی سیاسی را از علی(ع) یاد بگیرید. این کشور با این همه نعمتها در کنار این استقلال که رژیم صهیونسیم را به زانو نشاندند. عزیزان گرامی ما این اقتدار نظامی را، درجمع ما نظامیان عزیز حضور دارند که دست تک تک آن عزیزان را من می‌بوسم؛ اقتدار نظامی‌ها، اعم از ارتش و سپاه و بسیج، اگر این اقتدار نبود، صدها بار بدانید تا الان به ما حمله نظامی می‎کردند.(تکبیر نمازگزاران)

رزمندگان ما رزمندگان علوی هستند. ببینید چه عزتی به ما دادند. چه اقتداری به ما دادند. مجهزترین نیازهای نظامی را همین جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب تولید کردند. در عرصه‌های دیگر نیز اگر این رویکرد علوی را داشته باشیم قطعاَ موفق خواهیم بود.

و اما آخرین عرضم ۱۹ رمضان هم که در پیش است. امشب شب نوزدهم است. هم شب قدر است که برتر از هزار ماه است. شب مغفرت و رحمت و تعیین مقتدرات الهی است. ما را هم از دعای خیر فراموش نکنید. برای همدیگر دعا کنید. برای کشور دعا کنید. مشکلات این کشور ان‌شاءالله رفع بشود و همچنین سالروز ضربت خوردن مولا امیرالمؤمنین(ع) است که به دست جهالت و ارتجاع و انحطاط  در سال چهلم قمری اتفاق افتاد و در ۲۱ رمضان هم آن حضرت به شهادت رسید.

همه شما شنیده‌اید که آن حضرت در شب ۱۹ ماه رمضان المبارک مهمان دخترش ام الکثوم(س) بود. یک توسلی هم به حضرت داشته باشیم و عرضم را تمام کنم.

امیرالمؤمنین(ع) مثل امشب حال عجیبی داشت. تا صبح که بیدار بود. شب قدربود. مرتب از اتاق بیرون می‌آمد. به آسمان می‌نگریست و می‌فرمود: به خدا سوگند دروغ نمی‌گویم. به من هم دروغ نگفته‌اند. این همان شبی است که به من وعده شهادتش را دادند. علی(ع) هم عاشق شهادت بود. علی(ع) تشنه شهادت بود.

وقت نماز صبح فرا رسید و به مسجد کوفه رفت. خفتگان را برای نماز صبح از خواب بیدار کرد. وارد محراب شد و مشغول نماز. همین که سر از سجده اول براشت شبیب بن بَجَرة اشجعی به حضرت حمله کرد. شمشیر او به طاق محراب خورد و به علی(ع) اصابت نکرد. ابن ملجم آمد و شمشیر بلند کرد و بر فرق سر مبارک امیرالمؤمنین(ع) زد.

حضرت فریاد زد: اللَّهُ أَکْبَرُ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ وَ فُزتُ وَرَبِّ الکعبَة این ذکر را امیرالمؤمنین(ع) فرمود و بعد نماز صبح را امام حسن(ع) تمام کرد و بعد امیرالمؤمنین(ع) را بردند. بیهوش می‌شد. به هوش می‌آمد. سفارش فقرا می‌کرد. سفارش ایتام می‌کرد. بعد تازه مردم کوفه در این دو سه روزه فهمیدند آن کسی که شبانه در خانه یتیمان می‌رود علی(ع) بود. آن کسی که دست نوازش بر سر یتیمان می‌کشد علی(ع) بود. اما  لَا یَوْمَ کَیَوْمِکَ یَا أَبَا عَبْدِالله اگر در خانه فاطمه زهرا(س) را آتش نمی‌زدند، اگر بیت رسول الله(ص) را حرمت نمی‌شکستند، نوبت به شکافتن فرق سر علی(ع) نمی‌رسید. و یا اگر علی(ع) را در محراب اینگونه به شهادت نمی‌رساندند، فرزندش امام حسین(ع) را در گودال قتلگاه با لب تشنه پیشانیش را نمی‌شکافتند. قلبش را نمی‌دریدند. سر از تنش جدا نمی‌کردند.

 أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى القَومِ الظَّالِمِینَ

اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ…

اللّهُمَّ احْفِظْ امام الخامنه‌ای…

أللّهُمَّ انصُرِ الإسلَامَ وَ المُسلِمِینَ…

اللَّهُمَّ  اخْذُلْ الْکُفْرِ وَ الْکُفَّارَ وَ الْمُنَافِقِینَ…

اللهم ارحم موتانا و شهدائنا لا سِیَّما امام الخمینی…

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم    قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ   مَلِکِ النَّاسِ  إلَهِ النَّاسِ  مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ   الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ   مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

انتشار توسط:مهدی مصباحی

Comment: 1

  • سعید

    پاسخ 25 بهمن, 1398 1:10 ق.ظ

    با سلام
    لطفاً از استاد بخواهید سیر مطالعاتی علوم عقلی را که ارائه فرموده اند به روز فرمایند تا بیشتر مورد استفاده ما طالبان حکمت ناب اسلامی قرار گیرد.
    تشکر

یک نظر ارسال کنید