.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

رنجی به نام فقدان حکمرانی اقتصادی

فقه اقتصاد حکمرانی

رنجی به نام فقدان حکمرانی اقتصادی

🔹ما در حکومت اسلامی، وزارت اقتصاد و بازرگانی داریم ولی حکمرانی اقتصادی نداریم. کشور ما از فقدان حکمرانی اقتصادی رنج می‌‌برد؛ یعنی در سیاست‌ها، قوانین، ساختار‌ها و عالم خارج؛ یعنی آشفتگی زیادی در عالم خارج داریم؛ مثلا اینکه همه می‌‌دانیم قاچاق بد است ولی چون حکمرانی اقتصاد اسلامی نداریم، از این رو اراده همه جانبه برای مقابله با اختاپوس‌های اقتصادی وجود ندارد. اختاپوس اقتصادی اجازه نمی‌‌دهد شرکت‌های دیگر رشد کنند.

🔸 اگر سیاستگذاری و فعالیت‌های اقتصادی دولت موفق بود و یا حداقل ثبات اقتصادی ایجاد می‌‌کرد، بحث اسلام و اقتصاد نیز شاید به این اندازه داغ نمی‌‌شد ولی چون در این بحث ناکام بودند و مردم نیز در زندگی روزانه خود چالش‌های بسیار دارند و حکومت نیز اسلامی است مردم نیز سوال می‌‌کنند که اگر این حکومت اسلامی است چرا سفره ما این شکلی است؟

🔹به همه رسانه‌ها و صداوسیما تاکید می‌‌کنم که حتما به این بحث بپردازند. اگر این کار را نکنید خیانت به اسلام است. ممکن است مردم این عملکردهای غلط را به اسلامی نسبت دهند که به بسیاری از توصیه‌های آن عمل نمی‌‌کنیم و نتیجه عکس هم می‌‌گیریم.

🔸رهبری محورهای اقتصاد مقاومتی را بیان می‌‌کنند، ولی قوانین و ساختارها متناسب با این محور نیستند. اگر می‌‌خواهیم این بی ثباتی را حل کنیم باید بگوییم که تحریم‌ها ۳۰ درصد نقش دارد و ۷۰ درصد آن در ضعف حکمرانی است.

🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات

انتشار توسط: مدیر سایت

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید