.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

فرهنگ حسینی و خدمت به مردم باید در جامعه و درطول سال تداوم یابد.

فرهنگ حسینی و خدمت به مردم باید در جامعه و درطول سال تداوم یابد.

چکیده خطبه ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “مجد دز” در آئین با شکوه نماز جمعه دزفول که با حضور اقشار مختلف مردم دزفول در مصلای امام علی(ع) برگزار شد.

حجةالاسلام والمسلمین شیخ عبدالحسین خسروپناه امام جمعه موقت دزفول در خطبه‌های نماز ضمن دعوت مردم به رعایت تقوای الهی سالروز رحلت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام علی ابن موسی الرضا علیهم السلام را تسلیت گفت و به تبیین آئین معاشرت از منظر این ائمه پرداخت و افزود: ویژگی بارز رسول خدا مسئله حسن خلق آن حضرت بود.

آئین معاشرت در اسلام و از منظر پیامبر اسلام و امام حسن و امام رضا علیهم السلام

امام جمعه موقت دزفول افزود: پیامبر اسلام حتی با افراد مخالف خود با حسن خلق رفتار می‌کرد و می‌فرمود دین حسن خلق است و این ویژگی موجب جمع شدن مردم به دور پیامبر گرامی اسلام و گسترش اسلام در دیگر نقاط جهان شد.

حلم و بردباری امام حسن(ع) علاوه بر جذب قلوب مؤمنین حتی موجب جذب افراد مخالف شد

وی همچنین از حلم و بردباری امام حسن مجتبی(ع) بعنوان نکته‌ای مهم در آئین معاشرت در اسلام نام برد و اظهار داشت: این سیره و روش امام علاوه بر جذب قلوب مؤمنین حتی موجب جذب افراد مخالف از جمله مروان بن حکم شد.

تحکیم و تثبیت امامت از منظر امام رضا(ع) در شرایط سخت

امام جمعه موقت دزفول همچنین سومین نکته از آئین معاشرت در اسلام را موضوع تحکیم و تثبیت امامت از منظر امام رضا(ع) برشمرد و گفت: برغم شرایط خاص آن دوران آن حضرت توانست از تفرقه در بین مردم جلوگیری نماید و توحید و امامت را در جامعه گسترش دهد.

حجةالاسلام والمسلمین خسروپناه در خطبه دوم نماز جمعه دزفول با قدردانی از برگزاری باشکوه و باعظمت آئین اربعین گفت: با وجود مشکلات اقتصادی فراوان، کاهش نرخ ارز ملی و افزایش نرخ ارز خارجی که باعث نگرانی‌هایی شده بود با لطفی که خداوند به جامعه آزادی خواه عنایت کرد اربعین امسال با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار شد.

بیش از ۲۰ میلیون جمعیت از ادیان مختلف جهان در حماسه وحدت همراه با ایثار اربعین شرکت کردند

امام جمعه موقت دزفول افزود: بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ایرانی و بیش از ۲۰ میلیون جمعیت از ادیان مختلف جهان در این حماسه وحدت همراه با ایثار و انسان دوستی شرکت کردند که مایه مباهات است.

شهرستان دزفول هم سهم خوبی با هدایت امام جمعه دزفول در اربعین داشت

وی افزود: شهرستان دزفول هم سهم خوبی در اربعین داشت و با تشکیل موکب در مرز چذابه که با نانوایی صنعتی، سردخانه ۱۲ متری و آشپزخانه مجهز همراه بود در کنار کارهای فرهنگی و معنوی به خدمت رسانی به زائران می‌پرداخت.

یاوه سرائیهای رسانه‌های معاند در اربعین

امام جمعه موقت دزفول گفت: عده‌ای از رسانه‌های خارجی و افراد ضد انقلاب القا می‌کردند که این خدمات حمایت‌های دولتی است در حالی که فعالیت هیآت عزاداری در توان هیچ دولتی نیست و کاری مردمی است البته ادارات در تأمین زیرساختهایی چون برق و آب مشارکت داشتند.

تقدیر از کلیه افرادی که در آئین‌های عزاداری محرم و صفر فعالیت داشتند

خطیب موقت نمازجمعه دزفول از کلیه افرادی که در آئین‌های عزاداری محرم و صفر فعالیت داشتند و در رأس آن حجةالاسلام والمسلمین قاضی امام جمعه دزفول تقدیر کرد و گفت: راهپیمایی اربعین در دزفول نیز اقدام ارزشمندی است که ضمن تقدیر از خیّرین و افرادی که در این راستا فعالیت داشتند، کمبودهایی نیز وجود داشت و زائران هنگام برگشت با کمبود خودرو مواجه بودند که امیدواریم سالهای بعد تدابیر بهتری در این زمینه اندیشیده شود.

آنهایی که به آمریکا دلخوش هستند ساده نیستند

امام جمعه موقت دزفول در فرازی دیگر از خطبه‌های نماز با گرامیداشت ۱۳ آبانماه سالروز تسخیر لانه جاسوسی و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گفت: آنهایی که به آمریکا دلخوش هستند ساده نیستند بلکه ابلهند یعنی سفاهت بیش از این نیست که با این همه تجربه‌ای که از جنایات آمریکا دارند هنوز دلخوش گره گشایی از این کشورند.

به مردم خودمان باید اعتماد کرد

وی افزود: آمریکا به علت منافع شخصی خود مجبور شده به هشت کشور اجازه خرید نفت ایران را بدهد و این نشان می‌دهد آمریکا نمی‌تواند نفت ایران را تحریم کند و ما باید به مردم خودمان اعتماد داشته باشیم.

آمریکا با روحیه استکباری که دارد در هر جایی که ورود کند جز ویرانی حاصلی ندارد

دکتر خسروپناه افزود: آمریکا با روحیه استکباری که دارد در هر جایی که ورود کند جز ویرانی حاصلی ندارد که نمونه آن در ویتنام، افغانستان و عراق نمود پیدا کرده است.

حجةالاسلام والمسلمین خسروپناه در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه دزفول ضمن گرامیداشت روز فرهنگ عمومی گفت: فرهنگ عمومی ما در کلیه عرصه‌ها و سنت‌ها باید حسینی باشد و در ویژگیها، اخلاق، رفتار و سنت‌ها باید نگاه حسینی و زینبی وجود داشته باشد.

فرهنگ حسینی و خدمت به مردم برای خدا باید در جامعه و در طول سال تداوم یابد

امام جمعه موقت دزفول تأکید کرد: فرهنگ حسینی و خدمت به مردم برای خدا باید در جامعه و در طول سال تداوم یابد.

احتکار و ثروت اندوزی در شرایط کنونی اقتصادی کشور رفتاری ضد دینی و یزیدی است

وی افزود: احتکار و ثروت اندوزی در شرایط کنونی اقتصادی کشور رفتاری ضد دینی و یزیدی است.

همچنین سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه دزفول آقای رضا مرساق مسئول اتحادیه دانش آموزی بود که بروز رسانی می شود. همچنین بمناسبت ۱۳ آبان روز مبارزه ملی با استکبار و روز دانش آموز بیانیه بسیج دانش آموزی قرائت شد.

 

متن کامل خطبه ها:

خطبه اول:

سَلامُ عَلَیْکُم ورَحْمَةُ اللهِ

اَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

اُوصِیکُم عِبادَ اللّه وَ نَفسی وَ نَفسی وَ نَفسی بتَقوَى اللّه همه شما مؤمنین و مؤمنات را و مخصوصاَ نفس این کمترین را به تقوای الهی سفارش می‌کنم.

ا‌‌ن‌شاءالله خداوند هم توفیق فهم تقوا را و فهم مصادیق تقوا را به ما عنایت کند و هم توفیق عمل به تقوا را، که هم معرفت و هم عمل محتاج توفیق الهی است.

دأب ما این بود در خطبه نخست به آیین معاشرت در اسلام می‌پرداختیم. مدتی این مثنوی تأخیر داشت و توفیق حضور ما در جمع شما نمازگزاران کم شد و مدتی طول کشید، این بحث ادامه پیدا نکرد.

امروز در خطبه نخست به مناسبت اینکه در آستانه ۲۸ صفر هستیم؛ سالروز رحلت یا شهادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) در سال ۱۱ قمری و همچنین سالگرد شهادت امام حسن مجتبی(ع) در سال ۵۰ قمری و نیز سالگرد شهادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در سال ۲۰۳ قمری هستیم، در این خطبه ضمن عرض تسلیت شهادت این بزرگواران و هم شهادت رسول گرامی اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) بحث آیین معاشرت را من از منظر این سه بزرگوار نکاتی را خیلی کوتاه عرض می‌کنم.

ابتدا تسلیت عرض می‌کنم به پیشگاه مولایمان حضرت ولی عصر ارواحنا لتراب مقدمه فدا و شما نمازگزاران و مؤمنین و مؤمنات که زندگی شما وقف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. الحمدلله.

من فقط به سه نکته اشاره می‌کنم. هر نکته ناظر به یکی از آیین معاشرت یکی از این سه بزرگوار هست.

نکته اول درباره نبی گرامی اسلام است. اگر بخواهیم یک ویژگی خیلی بارز در آیین معاشرت از نبی گرامی اسلام استفاده کنیم و برداشت کنیم مسئله حسن خلق آن حضرت است. بعضی‌ها ایراد می‌گیرند؛ می‌گویند چرا پیغمبر با بعضی از این منافقین حتی برخورد نمی‌کرد، یا رفتار سلبی از خودش نشان نمی‌داد، همه را پیغمبر تحویل می‌گرفت.

این برمی‌گردد به حسن خلق نبی گرامی اسلام(ص)، که از خود آن حضرت سؤال شد حقیقت دین چیست؟ فرمود: حسن الخلق. حقیقت دین اخلاق حَسَن است.

ولذا نبی گرامی اسلام هم توصیه به حسن خلق داشته است و هم خودش در عمل اینگونه بود؛ که خدای سبحان در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران می‌فرماید: فَبِما رَحْمَة مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ

این اخلاق تو، رسول گرامی است؛ این نرم بودن تو و حسن خلقی که در بین مردم داری باعث شده است که مردم دور تو جمع بشوند. اگر تو غلیظ القلب بودی، اگر خشن بودی، اگر رفتارت با مردم رفتار تند و تیزی بود؛ مردم از اطرافت پراکنده می‌شدند، اینکه می‌بینی مردم دورت جمع شده‌اند و مردم تو را پذیرفته‌اند به خاطر حسن خلق تو هست.

و پیغمبر در کوتاهترین زمان موفق شد اسلام را در جهان گسترش بدهد. اولا خیلی سریع این عربستان را یکپارچه کرد. بعد از وفات آن حضرت اسلام در کشورهای دیگر هم گسترش پیدا کرد. اخلاق پیغمبر در گسترش اسلام نقش مؤثری داشت.

بعد خدای سبحان با این وجود که پیغمبر از حسن خلق برخوردار است می‌فرماید: فَاعْفُ عَنْهُمْ اینها را عفو کن. به هر حال یک وقتها ممکن است بعضی‌ها سهوا یا عمدا یک رفتاری از خودشان نشان بدهند؛ یک رفتار ناشایسته‌ای؛ آنها را ببخش.

بعد فرمود: وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْطلب مغفرت برای آنها از خدای سبحان داشته باش؛ که خداوند هم آنها را بیامرزد هم تو از آنها گذشت کن و عفو کن، هم برایشان پیش خدا دعا کن. طلب استغفار و مغفرت و استغفار داشته باش.

بعد می‌فرماید: وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ تازه با همین مردم هم مشورت کن. یعنی همین مردمی که گاهی اوقات ممکن است رفتارهایشان شایسته هم نباشد و تو باید از آنها گذشت کنی، ببخشی، استغفار بکنی، ولی با این وجود با همین مردم باید مشورت کنی. وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ، وَ شاوِرْ هم صیغه امر است، دلالت بر وجوب دارد. یعنی باید با همین مردم در امر حکومت مشورت کنی.

اما بعد از مشورت فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ  بعد از شور و مشورت عزم راسخی داشته باش، توکل به خدا إِنَّاللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ خدا هم اهل توکل را دوست دارد. این نکته اول که مربوط به حضرت به ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) بود.

نکته دوم در بحث آیین معاشرت، مربوط به امام حسن مجتبی(ع) است؛ که امام حسن مجتبی(ع) مجمع الفضائل بود. اما یکی از فضائلش که خیلی مطرح شد و دوست و دشمن بدان اعتراف کردند؛ حلم و بردباری آن حضرت بود؛ که معروف است به الحِلمُ الحَسَنی.

حلم حَسَنی درواقع بردباری که از شخصیت امام حسن(ع) سرچشمه گرفت. نقل شده است می‌گویند مروان بن حکم در تشییع جنازه امام حسن مجتبی(ع) حضور پیدا کرد. امام حسین(ع) وقتی او را دید تعجب کردو فرمود: تو در زمان حیات امام حسن(ع) خیلی امام را اندوهناک کردی، آزار دادی، رفتارهای ناشیسته‌ای انجام دادی. حالا چه شده تشییع جنازه امام آمدی؟

مروان بن حکم به امام حسین(ع) عرض کرد که: بله می‌دانم درست می‌گویید؛ من در اندوه امام حسن(ع) خیلی تلاش کردم اما این را بدان؛ من برای این جهت آمدم که حلم امام حسن(ع) آنقدر آشکار بود؛ که ما هر کار ناشایسته‌ای که انجام می‌دادیم؛ او با حلم و برداری ما را ادب می‌کرد و حلم و بردباری او مانند کوه محکم و مستحکم بود. با کوهها برابری می‌کرد. حالا تشبیه می‌کند حلم امام حسن(ع) را با استواری کوهها.

این سخن مروان بن حکم است که در واقع درباره دشمنی که تا آخر عمرهم علیه اهل بیت(ع) دشمنی کرد، و در تثبیت حکومت بنی امیه نقش داشت، در انحراف عثمان نقش داشت، در تثبیت حکومت بنی امیه؛ بعد هم حکومت مروانیان؛ به هرحال با تلاش ایشان تحقق پیدا کرد. خیلی خیانت کرد. اما دارد اعتراف می‌کند در واقع این حلم امام حسن(ع) چقدر حلم و بردباری عظیمی است. این هم یک نکته دیگر در باب آیین معاشرت که از رفتار و سجایا و فضائل اخلاقی امام حسن مجتبی(ع) عرض کردم.

نکته سوم از نکات و ویژگیهای آیین معاشرت در سبک زندگی امام رضا(ع) است. که این هم خیلی مهم است. البته واقعا درسهای اهل بیت(ع) و زندگی اهل بیت(ع) تمام شدنی نیست. چون فرصت کوتاه است؛ من می‌خواهم به آن نکات بارز بیشتر اشاره کنم. آن نکته‌ای که می‌خواهم درباره امام رضا(ع) عرض کنم؛ در آیین معاشرت حضرت یک نکته‌ای خیلی بارز است و آن تثبیت مسئله امامت و ولایت است.

با اینکه امام رضا(ع) ولایت عهدی را به هرحال با اجبار پذیرفت و در شهرغربت به شهادت رسید؛ (در سال ۲۰۳ قمری) اما این زجرها و زحمتها و اینها را همه متحمل شد برای اینکه مسئله امامت تثبیت بشود.

چون می‌دانید بعد از شهادت پیغمبر(ص) نگذاشتند مسئله امامت مستقر بشود. با اینکه بحث امامت و ولایت را نبی گرامی اسلام(ص) مکرر مطرح کرده بود. ولی عالمانه و عامدانه نگذاشتند که این مستقر بشود.

ولذا برخورد کردند امیرالمؤمنین را ۲۵ سال خانه نشین کردند. بعد از آن ظلمهایی که به حضرت شد. بعد از شهادت حضرت و صلح امام حسن(ع)هم که منابر ملزم بودند علیه اهل بیت و مخصوصاَ علیه امیرالمؤمنین خطبه بخوانند؛ و با این نقشه‌ای که کشیدند می‌خواستند مسئله امامت و ولایت محو بشود.

یکی از علتهایی که می‌بینید در طول تاریخ فرقه‌های شیعه پدید آمد؛ مثلا چهار امامی شد، شش امامی، هفت امامی، واقفیه و مانند آن، یکی از علتها البته آدمهای عالمانه، متعمدانه هم در تفرقه شیعیان نقش داشتند؛ اما بعضی‌ از مردم در اثر جهالت برای اینکه نمی‌گذاشتند؛ مسئله مهم امامت و ولایت برای مردم تبیین بشود. کاری که امام رضا(ع) کرد؛ در مسیری که از مدینه حرکت کرد؛ ازهمین خوزستان ما هم رد شده است؛ تا مثلا نیشابور.حالا خبر نیشابورش را بیشتر ما شنیده‌ایم.

اما حضرت در تمام مسیر، مسئله امامت و ولایت را مطرح می‌کرد کلمة لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی  بعد حضرت سوار بر مرکب حرکت کرد فرمود که: البته بِشُرطِهَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا مسئله ولایت را با توحید، امام رضا(ع) پیوند زد.

آن ایامی را هم که در مرو بود؛ مرتب مسئله امامت را و مسئله ولایت را برای مردم تبیین کرد، توضیح داد، شرح داد تا مردم متنبه بشوند، بفهمند مسئله امامت یک مسئله حیاتی است. ولذا حضرت در جاهای متعدد بحث امامت را مطرح کرد.

ولذا بعد از امام رضا(ع) می‌دانید دیگر بین شیعیان تفرقه و فرقه سازی پدید نیامد. یعنی بعد از امام رضا(ع) دیگر شما شیعیان هرچه هستند شیعیانی هستند که معتقد به ائمه اثنی عشری هستند، ولو امامان  بعدی هنوز نیامده‌اند؛ ولی اعتقاد به ائمه اثنی عشر که در روایت پبغمبر هست دیگر تثبیت شد. یعنی یکی از نکاتی که در آیین معاشرت حضرت با مؤمنین و مؤمنات و متدینین و متدینات داشت این بود که مسئله امامت را خوب تثبیت بکند و تحکیم بکند. اینکه حضرت بفهمد إنَّ الإمامَة زِمامُ الدّینِ و نِظامُ المُسلِمینَ و صَلاحُ الدُّنیا وعِزُّ المُؤمنینَ إنَّ الإِمامَةَ اُسُّ الإِسلامِ النّامی، و فَرعُهُ السّامی و تَوفیرُ الفَیءِ

این مباحث مفصل را که اصلا نقش امام یک نقش رکنی است. اصلا اگر شما می‌خواهید نماز درست را یاد بگیرید باید پیوند با امامت داشته باشید. روزه شما، زکات شما، خمس شما، حج شما، باید پیوند با امامت باشد. این را حضرت در عمل، یعنی آنقدر بیان کرد و آنقدر برای مردم توضیح داد، تا مسئله تثبیت شد و به لطف الهی مسئله امامت دیگر بعد از امام رضا(ع) برای مؤمنین تثبیت شد.

و بعد از آن هم حتی گروههای اهل سنت آرام آرام گرایشهایی به اهل بیت(ع) پیدا کردند و تعلق به اهل بیت(ع) پیدا کردند در نیمه اول قرن دوم اهل سنت خیلی از آنها به لطف الهی یک تعلقی به امیرالمؤمنین(ع) پیدا کرده بودند. حالا با آن همه هجمه‌های که علیه حضرت شد.

ولی نسبت به ائمه دیگر کمتر یا بعضاَ هم حتی مثلا نسبت امام باقر(ع)، امام صادق(ع) نگاه مثبتی نداشتند ولی بعد از امام رضا(ع) یعنی در قرن سوم می‌بینیم یک محبت فوق العاده‌ای اهل سنت نسبت به ائمه دیگر پیدا کردند و در مطالبشان از آن ائمه درس می‌گرفتند و استفاده می‌کردند.

خدا را قسم می‌دهیم به عزت و جلالش درس آیین معاشرت را از مکتب اهل بیت در زندگیمان تحقق ببخشد…

خدایا قسمت می‌دهیم مشکلات مؤمنین و مؤمنات، مخصوصا مشکلات جامعه ما را عنقریب برطرف بگردان.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ     إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ   فصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ    إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

اُوصِیکُم عبادالله وَ نَفسی بتَقوَى اللّه بعد از سفارش به تقوای الهی خطبه دوم را آغاز می‌کنم با بیان سه نکته.

نکته اول: خدا را شاکریم که ایزد منان به جامعه آزاده خواه نه فقط مسلمانان یا فقط شیعیان، عنایت کرد؛ که اربعین امسال هم با عظمت و با شکوه به ثمر رسید. با وجود با مشکلات اقتصادی و کاهش پول ملی و افزایش ارزش پول غیر، باعث شد که یک دلهره‌ای در بین مردم پیدا بشود بین مؤمنین و مخصوصا شخصیتهای فرهنگی، که نکند این مسیر اربعین، امسال آسیب ببیند، کاهش پیدا کند. لکن بیش از دو میلیون ایرانی به این سفر رفتند.

دو میلیون و سیصد و اندی از جمعیت مؤمنین و مؤمنات از شهرهای مختلف هجرت کردند؛ در این هجرت معنوی و روحانی و این سفر با معنویت به سلامتی الحمدالله برگشتند؛  به همراهی بیش از بیست میلیون جمعیتی که از سراسر جهان آمده بودند حتی اهل سنت، مسیحیان و ادیان دیگر که اعتقاد دارند و در واقع این وحدت توأم با عشق و محبت و ایثار و هنر و زیبایی و انسان دوستی را شما در این سفر می‌بینید. انصافاَ یک صحنه عجیبی است؛ یک صحنه عجیب کاملا مردمی و مردم سالارانه.

به لطف الهی شما مردم قهرمان دزفول هم سهم خوبی داشتید در این مسئله اربعین؛ با تشکیل موکب بسیار بسیار مهم و ارزشمند مردمی شهرستان دزفول، که خود مردم با هزینه‌هایی که می‌کردند از ایجاد یک دستگاه نانوایی گرفته که تمام صنعتی بود، سردخانه ۱۲ متری که آنجا راه اندازی کردند، آشپزخانه مجهزی که به زائرین سه وعده غذا می‌دادند و همچنین در کنار این مسائل حاجتهای مادی اولیه، مراسم معنوی از برگزاری دعاهای ندبه، کمیل و زیارت عاشورا و حتی زیارت اربعین در روز اربعین و سایر مراسم و برنامه‌هایی که عزیزان داشتند.

و این را من خدمت مردم قهرمان عرض بکنم؛ متأسفانه یک عده‌ای از رسانه‌های ضد انقلاب، از BBC گرفته تا بعضی از رسانه‌های دیگر اینگونه القا می‌کردند که این حمایتها، حمایتهای دولتی است. و دولت تمام مثلا دستگاهها را مأمور کرده  است  که چنین کارهایی را انجام بدهند، در حالی که اصلا این هیئتهای عزاداری که در ایام محرم و صفر فعالیت می‌کنند؛ اصلاَ کجا دولت می‌تواند این همه توانایی را انجام بدهد.

در توان دولت نیست. نه این دولت، در توان هیچ کدام یک ازدولتهای گذشته و آینده هم نبوده و نخواهد بود، این کار مردمی است. و بعضی‌ها هم زمزمه می‌کنند مثلاَ این موکبها، بعضا دولتی هستند، نخیر؛ گاهی اوقات دولتها، حالا ادارات برای آماده کردن زیرساختها کمک می‌کنند. به هرحال باید برق کشیده بشود، آب برود وامثال ذلک که خوب طبیعی است. و از این جهت هم ما از مسئولینی که در زیرساختهای این موکبها تلاش می‌کنند؛ سپاسگذاریم و دست همه آنها را می‌بوسیم، انصافاَ خدمت می‌کنند و من نمی‌خواهم نقش مسئولین را نادیده بگیرم.

البته بعضی مسئولین کشوری امسال قدری نامهربانی کردند، تصمیمهای خوبی نگرفتند، یا تصمیمهای دیری گرفتند. همین ارزی که بعدا تصمیم گرفته شد، واقعاَ در شأن ملت ما نبود. و اینگونه مردم باید در صفهای طویل و عریض؛ بعضیها پول همراهشان نیاورده بودند. یک پولی به حساب ریخته بودند برای اینکه دینار بگیرند با آن وضع اسفناک که واقعا شرمندگی داشت. ولی در شهرستانها عمدتا مسئولین انصافاَ خدمت کردند.

در دزفول هم از سرپرست محترم فرمانداری گرفته و شهرداری و نیروی انتظامی، سپاه و سایر نیروهای نظامی و انتظامی و بسیجی و بخشهای مختلف از آب و برق و بخشهای مختلف بهزیستی، بهداری و مانند آن، همه اینها تلاش کردند، خیلی زحمت کشیدند، دست آنها درد نکند. ولی این کارها، کارهای دولتی نیست، کار مردم است. توجه دارید؟

البته من اینجا جا دارد از امام جمعه محترم دزفول جناب حجةالاسلام والمسلمین حاج آقای قاضی هم تشکر کنم؛ که به هر حال این قضیه را مدیریت کرد و توانستند در واقع مردم را همراه کنند و این موکب الحمدلله به خوبی و با شأن اربعینی توانست به اهداف خودش برسد و خدمات ارزنده‌ای را انجام بدهد.

من این جا اجازه بدهید چون دیگر در پایان ماه صفر هستیم از همه کسانی که برای این مجالس خدمت کردند؛ همه، هرکسی، حالا از کسی که چایی می‌داد، آب می‌داد، نظافت می‌کرد؛ تا آنهایی که پول دادند، غذا درست کردند، مداحی کردند، منبر رفتند، همه وهمه. من دست تک تک آنها را می‌بوسم. اولا خوشا به سعادت شما. اینها توفیق الهی است.

خدمت کردن برای حسین بن علی(ع) برای مجالس عزاداری حسین بن علی(ع) دل امام زمان(عج) را شاد می‌کند. اگر بدانید مولایمان امام زمان(عج) از این رفتار شما، کار شما و عزاداریها چقدر خوشحال و خشنود شده است؛ شب و روز در خدمت امام حسین(ع) قرار می‌گیرید. قدر خود را بدانید. نیازی به تشکر امثال این حقیر نیست.

ولی از باب وظیفه عرض می‌کنم. وعاظی که زحمت کشیدند. بعضاَ از شهرستانها آمدند، از قم آمدند، فضلایی که در دزفول مستقر بودند، مجالس خیلی خوبی برگزار شد. ذاکرین اباعبدالله(ع) مداحان، همه الحمدلله با شکوه و خیّرینی که هم در بحث اربعین هزینه کردند؛ هم در این ایام دهه محرم، هم در راهپیمایی اربعین که بسیار راهپیمایی عظیمی، هم در دزفول انجام شد؛ به لطف الهی. از همه این عزیزان من تشکر می‌کنم.

از هیئتهای مذهبی، از مسئولانی که نظم و انظباط خوبی را در تاسوعا و عاشورا برقرار کردند. اکثر مردم راضی بودند. ولذا باید از همه این عزیزان، سروران عزیزمان تشکر کنیم. عزیزانی که ماه محرم و صفر در منازل روضه خوانی دارند؛ بسیار سنت حسنه‌ای است. از قدیم در دزفول بوده است و این سنت را علمای ما توصیه می‌کردند.

مرحوم شیخ انصاری، مرحوم آیت الله نبوی، آیت الله معزی و بزرگان دیگر، مرحوم آیت الله قاضی که خود ایشان مقید بود؛ هم در مجالس روضه‌ها شرکت می‌کرد؛ هم در بیت شریف خودشان روضه داشتند. این سنت حسنه را الحمدلله این علما و بزرگان داشتند. و این سنت الحمدالله ادامه  پیدا می‌کند. باید از همه عزیزان تشکر کنم و دست همه شما را می‌بوسم. ان‌شاءالله این سنت را ادامه بدهید.

البته باید مراقب هم بود. به هرحال هر سخنرانی را دعوت نکرد. بعضی از افراد هستند می‌آیند در مجالس شرکت می‌کنند. اصلاَ ظاهر اولیه آن شئون شرعی را رعایت نمی‌کند. مثلا می‌خواهند سخنرانی هم  بکنند توجه دارید؟ من البته اصلا مخالفتی ندارم مکلاها هم حتما باید برای امام حسین(ع) سخن بگویند. مداحی کنند. ما مکلاهای مُلا و فاضلی الحمدلله داریم که در دزفول سالهاست دارند خدمت می‌کنند.

بعضی از آنها نسل اندر نسل این سنت حسنه را داشتند؛ حتما باید حمایت کرد. اما افرادی که گاهی اوقات شئون اولیه را رعایت نمی‌کنند، بعد گاهی اوقات درمجالس حرفهایی می‌زنند. واقعا در شأن مجلس اباعبدالله(ع) نیست. البته بسیار بسیار نادر و کالمعدوم است. ولی اینها ان‌شاءالله نباید در دزفول ما باشند، باید با همان سنت حسینی و زینبی این مجالس را ان‌شاءالله دنبال بکنیم.

و در پایان هم همین بحث راهپیمایی اربعین هم بسیار ارزشمند، انصافاَ خیرین زیادی در این مسیر این موکبهایی که میزدند و همراهی می‌کردند دست همه آنها درد نکند؛ ان‌شاءالله عاقبت بخیر شوند و همه آنها سربازان حضرت ولی عصر(عج) بشوند.

البته کمبودها هم هست. من شنیدم در برگشت وسایل کم بود. بعضی عزیزان مسیر را پیاده رفتند؛ دوباره پیاده برگشتند. من شرمنده آنها هستم؛ وعذر خواهم. حالا ان‌شاءالله در سالهای بعد باید تدابیر بیشتری کرد. ولی ماشاءالله جمعیت زیاد، امکانات پاسخ گو نیست. نه اینکه دوستان کوتاهی کردند؛ انصافا عزیزان ما در شهرداری، در بخش ترابری، انصافاَ زحمت می‌کشند، تدبیر می‌کنند، خالصانه زحمت می‌کشند. ولی خوب کمبود امکانات را هم باید عزیزان ببخشند.

نکته دومی که می‌خواهم عرض کنم؛ ۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۵۸  به دست دانشجویان پیرو خط امام بود؛ و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامیده شده است.

من بارها عرض کردم. امروز هم این نکته را خدمت شما عرض می‌کنم. من نمی‌گویم آنهایی که به آمریکا دلخوش هستند اینها ساده‌اند؛ من خیلی عذر می‌خواهم در این مجلس شریف؛ ابله هستند. یعنی سفاهت دیگر بیش از این نیست؛ که با این همه تجربه از آمریکا، هنوز دلمان خوش باشد که آمریکا گره ما را باز بکند.

اولا امروز هم دیدید و حتما مطلع شدید. آمریکا مجبور شد به ۸ کشور اجازه بدهد که از ایران نفت بخرند. این هم خیال نکنید که دل او برای ایران می‌سوخت یا برای آن کشورها؛ نه! دلش برای خودش می‌سوزد. برای اینکه قیمت نفت بالا می‌رفت قیمت آن چند برابرمی‌شد و این خسارت اقتصادی بین المللی پیدا می‌کردند. ناچار شدند، اصلا نمی‌توانند نفت ایران را تعطیل کنند. ما باید اعتماد به مردم خودمان داشته باشیم. همین عربستان و بن سلمانی که اینقدر دلش به آمریکا خوش بود؛ یک شبه چطور آسیب دیدید با قتل آن خبرنگار، همه عقب نشینی کردند. این آمریکاست.

آمریکا هر جا رفته ویران کرده است. ویتنام رفت؛ ویران کرد. افغانستان رفت؛ ویران کرد. الان چند سال است آمریکا در افغانستان است؟ چرا مردم افغانستان حق این را ندارند که یک امنیتی داشته باشند؟ یک آرامشی داشته باشند؟ از تقریبا ۱۵-۱۰سال قبل از انقلاب، افغانستان درگیر است. از وقتی که شوروی سابق بود، بعد که شوروی شکست خورد آمریکا آمد. الان سالهاست مردم افغانستان امنیتی ندارند، آرامشی ندارند، تحصیلات درست و حسابی ندارند، در بدترین وضعیت دارند زندگی می‌کنند.

عراق صدام و آمریکا را کار را آورد مجبورش کرد که زن اولش را که زن اروپایی بود طلاق بدهد؛ زن عرب بگیرد. بعد رئیس جمهور عراق شد. بعد در عراق کم کم شروع کرد آن جنایات؛ و آمریکا کاملا حمایت کرد. تا دید که این صدام دارد یک ادعاهایی می‌کند انا رجل می‌گوید؛ مقابل او ایستاد. با چه ذلتی او را کنار زد. بعد هم بهانه آورد که در عراق امکانات شیمیایی و موشکی، اینها هست. آمدند ۱۰ سال جنایاتی که در عراق کردند به مراتب بیشتر از جنایاتی بود که صدام در طول قدرت و حکومتش انجام داده بود. این آمریکاست.

بعد هم رفتند لیبی را ویران کردند. اصلاَ استکبار معنایش این است. قذافی یک ماه قبل از اینکه ناتو به او حمله کند قرارداد و پیمانی با انگلیس بسته بود. که اگرهرکشوری هر جا به لیبی حمله کرد؛ انگلیس حمایتش کند. هواپیمای انگلیس جزء اولین هواپیماهایی بودند که رفتند و لیبی را بمباران کردند. الان کشور لیبی ویرانه است. اصلا جنگ قومیتی است. امنیتی نیست، آرامشی نیست. لیبی از نظر اقتصادی از نظر امنیتی از نظر فرهنگی نابود شد.

چطور بعضیها دلشان به آمریکا خوش است؟ من قبلا می‌گفتم یک عده غرب گرا هستند؛ باید بگوییم بعضیها غرب گدا هستند. دیگر از غرب گرایی هم فراتر رفتند.

ولذا نباید به این امور دل خوش کنیم، به مردم خودمان اعتماد کنیم و بدانید خلاصه این آمریکا با روحیه استکباری که دارد جز در مسیر نابودی همه کشورها کار دیگری ندارد. حتی اروپا. چرا اروپا اتحادیه درست کرد؟ می‌دانید چرا؟

برای اینکه دیدند اگر اتحادیه درست نکنند؛ آمریکا نابودشان می‌کند. حالا البته گاهی اوقات نوچه آمریکا می‌شوند. همین اتهامی که علیه ایران، دانمارک درست کرد؛ باز طراحی آمریکا بود. این جنایاتی که در نیجریه انجام دادند و تعدادی از شیعیان را در همین اربعین امسال به شهادت رساندند؛ این توطئه آمریکاست. سند هست هان!! حدس نسیت، تحلیل نیست، خبراست. چون نمی‌خواهند تفکر شیعه باشد. هرجا شیعه برود تفکرانقلابی و استکبار ستیزی هم همراه او میرود. اینها از این می‌ترسند.

و اما نکته پایانی، ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی است. عزیزان، فرهنگ عمومی ما در همه عرصه‌ها باید حسینی باشد؛ نه فقط محرم و صفر، در طول سال، این به این معنا نیست که هر روز عزاداری کنیم، نه!! ویژگیها و اخلاق حسینی را باید در رفتارمان، درسنّت‌مان داشته باشیم. عزیزان لحظه به لحظه جامعه ما و دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم صحنه عاشوراست، هر لحظه ما کربلاست، هر لحظه ما عاشوراست.

چون همیشه ما جنگ حق و باطل را داریم. منبری که می‌رویم، تدریسی که می‌کنیم، تحقیقی که انجام می‌دهیم، طبابتی، کشاورزی، کسب و کاری، اداره، هرجا، هرکاری که انجام می‌دهیم، نزاع حق و باطل است. سنت حسین(ع) چه بود؟ خدمت به مردم بود برای خدا، خدمت به مردم برای خدا، این سنت حسینی است. باید فرهنگ عمومی این باشد. با یک بهانه‌ای بخواهیم دنبال احتکار و رفتار استکباری باشیم ولو در محدوده کوچک خودمان، خوب این می‌شود همان رفتاری که یزیدیان داشتند. دنیا عالم معامله است. دنیا بخریم یا آخرت؟

هر لحظه یزیدیان یک طرف هستند، حسینیان هم  یک طرف. حسین(ع) آخرت گرا بود، در دنیا زندگی هم می‌کرد. امام حسین(ع) خیلی هم متمول بود. خیال نکنیم امام حسین(ع) یک شخصیتی بود آه در بساط نداشت، نخیر. متمول بود. سرمایه‌هایی از راه حلال، ولی در مسیر خیر هزینه می‌کرد. سنت حسینی این است. ولی یزیدیان دنبال کنز و جمع آوری ثروت هستند.

رفتار امام حسین(ع) را ببینید؛ در روز عاشورا سر تک تک عزیزان می‌گرفت و بغل می‌گرفت از جون و حر گرفته، تا حضرت قاسم و حضرت علی اکبر(ع). اما سپاه نفاق به دوستان خودشان هم رحم نمی‌کردند. برای غنیمت برای اینکه یک پیراهن کهنه از تن امام حسین(ع) در بیاورند یکدیگر را می‌کشتند. زیر پای اسبها له می‌کردند. این بودند!!

ما از سنّت حسینی درس بگیریم. فرهنگ عمومی مان باید حسینی باشد، زینبی باشد.

و این کاروان حسین(ع) از کربلا عازم کوفه شد. از کوفه عازم شام شد. از شام دوباره به کربلا آمد. به احتمال قوی در همین اربعین اول هم آمد. من با محاسبات ریاضی محاسبه کردم؛ الان وقت آن نیست عرض کنم. همین اربعین اول. ابوریحان بیرونی، هم همین نظر را دارد. علامه شرهانی استاد اساتید ما هم همین نظر را دارد. مرحوم آیت الله قاضی طباطبایی در تبریز در کتاب مفصلی در اربعین دارد؛ همین نظر را دارد. یعنی علمی ثابت می‌شود.

بعد هم از اربعین اول اهل بیت(ع) رفتند به طرف مدینه. الان در مسیر مدینه هستند. وقتی نزدیک مدینه شدند امام سجاد(ع) به بشیر گفت: که پرچمی سیاه به دست بگیرد و وارد مدینه بشو. مردم مدینه را خبر داد. بشیر بعنوان نماینده امام وارد مدینه شد. گفت: ای مردم مدینه از مدینه بیرون بروید. کاروان حسین(ع) می‌آید. مردم مدینه هم همه جمع شدند. به استقبال کاروان آمدند.

وقتی به کاروان رسیدند؛ دیدند که جز امام سجاد(ع) و کودکان و زنان، دیگر مردان، در این کاروان نیستند. هرچه پرسیدند از امام سجاد(ع) سؤال کردند چه شده است؟ حضرت اشاره کرد به طرف مزار پیغمبر برویم. مردم را هدایت کرد به سمت روضه مقدسه رفتند. وقتی نزدیک شدند خدا می‌داند زبان حال و قال امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س)، با پیامبر اکرم و فاطمه زهرا(س) چه بود!!

نمی‌دانم شاید زینب کبری(س) خطاب کرد؛ مادرش را. مادر جان: اصحاب فرزندت حسین(ع) را شهید کردند. مادرجان: فرزندانش را تک تک از حسین(ع) گرفتند و آنها را به شهادت رساند. مادرجان: دستهای عباس را بریدند. مادرجان: علی اصغر(ع) را ذبح کردند. فرزندت حسین(ع) را در گودال قتلگاه سر بریدند، از قفا سربریدند.

این زبان حال زینب(س) همه اینها را با زبان جانش با مادرش دارد؛ سخن می‌گوید. مادرجان سر فرزندت حسین(ع) را روی نیزه قرار دادند و جلوی چشمان ما می‌بردند. مادر‌جان: مصائبی که من دیدم؛ مصائبی بود که احدی ندید. بعد حسین(ع) در گودال قتلگاه. بعد در شام غریبان من باید می‌رفتم در این تاریکی شب، فرزندان حسین(ع)را، اینها با پاهای برهنه شان سر به بیابان گذاشتند بودند. بعضی ازآنها کنار این بوته‌ها جان داده بودند. بعضیها بیهوش شده بودند. اینها را تک تک من زینب(س) باید پیدا می‌کردم.

مادر‌جان: در مسیر کربلا تا کوفه تا شام من مراقب همه اینها بودم. اما مادرجان: عذرخواهی می‌کنم وقتی سر فرزندت حسین(ع) را آوردند روی تشت طلا گذاشتند با چوب خیزران. مادرجان: از فرزند حسین(ع) از رقیه(س) هم نتوانستم حفاظت کنم. وقتی در این خرابه شام سر پدر را برایش آوردند.

لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ

نَسئَلُک اَلّلهُمَ و نَدعُوک بِاسمِکَ العَظیمِ الاَعظَم الاَعَزِ الاَجَلِ الاَکرَم بِحَقِ بدماء شُهَداءِنا و بِحَقِ اِمامِ زَمانِنا یاالله یاالله یاالله

خدایا همه ما را ببخش و بیامرز

تا ما را نیامرزیده‌ای از این دنیا مبر

حب علی و اولاد علی را در دلهای ما، فرزندان ما، نسل ما، تا روز قیامت احیا بگردان

فرج مولامان امام زمان(عج) را نزدیک‌تر بگردان

رجعت مولایمان حسین بن را نزدیکتر بگردان

بارالها قسمت می‌دهیم مرضای مسلمین مخصوصا مرضای این جمع شفای عاجل کرامت بفرما

مظلومین جهان، شیعیان بحرین، شیعیان نیجریه و تمام عزیزان مظلوم، خدایا نصرت عنایت بفرما

بارالها قسمت می‌دهیم مشکلات این مملکت، مشکلات اقتصادی، مشکلات اشتغال، مشکلات جوانان، برطرف بگردان

بارالها قسمت می‌دهیم طول عمر با عزت به مقام معظم رهبری عنایت بفرما

ثوابی از این مجالس ما به ارواح طیبه شهدا امام شهیدان و اموات این جمع نائل و واصل بگردان.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم   وَالْعَصْرِ   إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ    إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ 

صَدَقَ اللهُ العَلی العَظیمُ

انتشار توسط:مهدی مصباحی

نظرات :2

یک نظر ارسال کنید