.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

گذر از تحریم اقتصادی سخت تر از مسایل هسته ای و سلول های بنیادی نیست

گذر از تحریم اقتصادی سخت تر از مسایل هسته ای و سلول های بنیادی نیست

خلاصه خطبه ها

امام جمعه موقت دزفول گفت: مردم کشورمان باید در برابر تحریم های اخیر صبر ومقاومت داشته باشند زیرا گذر از آنها سخت تر از مسایل هسته ای و سلول های بنیادی نیست و با اقتصاد مقاومتی قابل حل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “مجد دز” حجت الاسلام ˈعبدالحسین خسروپناه ˈدر خطبه های این هفته نماز جمعه دزفول در مصلای امام علی(ع) با اشاره به تحریم های اقتصادی دشمن علیه ایران افزود: تحریم های آمریکا امر جدیدی نیست.

وی افزود: در زمان پهلوی کشورهای غربی نفت ایران را به تاراج می بردند و امکانات نظامی به ما می دادند،درصد بی سوادی مردم بسیار بالا بود ،افراد تحصیل کرده و باهوش کشورمان را به نیویورک و دیگر کشورها می بردند تا در ایران فعالیت نداشته باشند الان نیز تحریم های خود را به اشکال دیگر نشان می دهند.

حجت الاسلام خسروپناه تصریح کرد: استعمار همیشه به دنبال تحریم علیه ایران بوده به طوری که جنگ تحمیلی، به رهبری آمریکا بود و در آن زمان نیزاجازه خرید داروهای اولیه را به کشورمان نمی دادند پس از جنگ نیز با تهاجم فرهنگی، تحریم هسته ای و تحریم پزشکی به کار خود ادامه دادند.

امام جمعه موقت دزفول گفت: در ۱۰ سال اخیر بیشترین فیلم های هالیوودی ،فیلم های ایران هراس واسلام هراسی بوده که با تهیه این فیلم ها بیشترین جنایات علیه ایرانیان و اسلام داشته اند.

حجت الاسلام خسروپناه تصریح کرد: هرگاه در تحریم ها ملت ایران صبور بودند و مقاومت کردند و مسوولین نیز تدبیر کردند تحریم با شکست مواجه شده اکنون نیز مسوولین باید تدبیر کنند و مردم با مقاومت خود دشمن را شکست دهند.

وی گفت: ابهت آمریکا با انقلاب اسلامی و مقاومت های مردم ایران فروریخته و اعتبار جهانی اش را از دست داده است.

امام جمعه موقت دزفول افزود: سیاست های جمهوری اسلامی بر اساس گفت و گو است ولی نه چیزی که آمریکا مد نظر دارد.

وی گفت: آمریکا، عقب نشینی ایران از مواضع ،تسلیم ،ذلت و تبدیل آن به افغانستان و عراق را می خواهد درحالیکه مردم ایران ذره ای از مواضع خود عقب نشینی نمی کنند و زیر بار زور نخواهند رفت.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی گفت: با این سفرها مقام معظم رهبری از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات مردمی قرار می گیرد و به درخواست های آنان رسیدگی می کند که بسیار پربرکت است.

امام جمعه موقت دزفول کاهش تخصیص اعتبارات را از تدابیر مسوولین دانست و گفت:این امر موجب کاهش ریخت و پاش های اضافی ادارات و ساختمان های بسیار خواهد شد.

وی در فراز دیگری از خطبه های این هفته نمازجمعه دزفول ۲۹ ذی القعده سالروز شهادت مظلومانه امام جواد(ع) را تسلیت گفت.

حجت الاسلام خسروپناه به سفر اخیر مقامات لبنانی به دزفول اشاره کردو افزود: قرار است که نمایندگانی ازلبنان به دزفول بیآیند و به صورت نمادین تفاهم نامه ای مبنی بر خواهرخواندگی شهر صور لبنان و دزفول امضا شودکه مایه برکات است.

امام جمعه موقت دزفول همچنین با اشاره به ۲۲ مهرماه روز مقابله با بلایای طبیعی گفت:برای مقابله با بلایای طبیعی بایدتدابیر لازم اندیشیده شود تا مردم کمترین خسارات را متحمل شوند.

متن کامل خطبه 

خطبه اول

اوصیکم و نفسی به تقو الله ، همه ی شما عزیزان مومنین و مومنات را بویژه جوانان عزیز و مخصوصاً نفس خودم را به تقوای الهی سفارش می کنم ؛ بحثی که در خطبه ی نخست مدتیست آغاز کرده ایم مربوط به آئین معاشرت است و اینکه ما در ارتباطی که با یکدیگر داریم ؛ چگونه باید آداب معاشرت را رعایت کنیم ؛ خدای سبحان صریحاً می فرماید :” انّ مالومنون اخوه مومنین برادر یکدیگر هستند .” روایتی هم از حضرت ختمی مرتبت حضرت رسول الله (ص) وارد شده است که ” المسلم اخ المسلم ” مسلمان برادر مسلمان است . این اخوت و برادری به چه جهت است ؟ چرا مومنین برادر یکدیگرند ؟ چرا مسلمان برادر مسلمان است ؟ سرش در رعایت حقوقیست که طرفین نسبت به هم دارند ! چون مومنین نسبت به هم حقوقی دارند و باید حقوق را ادا کنند لذا برادرند ! پس علت برادری رعایت حقوق است . ولی باید بدانیم این حقوق چیست ؟ اگر این حقوق را بشناسیم و بدان عمل کنیم آیین معاشرت و ارتباطات اجتماعی را از نظر اسلام عمل کرده ایم .

مرحوم علامه ی مجلسی در جلد ۷۴ بحار الانوار بابی دارد به نام جوامع الحقوق و در آنجا روایاتی را ذکر می کند درباره ی حقوق انسانها ، از جمله یک روایت مفصلیست از حضرت زین العابدین امام سجاد (ع) که حضرت در این روایت مفصل می فرماید :” خداوند سبحان بر شما انسانها حقوقی را تعیین کرده است که این حقوق هم در حرکات شما معنا پیدا می کند و هم در سکونت شما !” یعنی در هر حرکت و سکونتی این حقوق تعریف شده و باید اینها را رعایت کرد ؛ حتی امام سجاد (ع) می فرماید ” افعال شما هم بر شما حقی دارند که باید ادا شود و خدا این حقوق را تعیین کرده است .”

فرق نظام حقوقی اسلام با نظام حقوقی سکولار این است که در نظام حقوقی اسلام خدای سبحان حقوق را تعیین می کند ؛ وحی الهی حقوق بشری را تعیین می کند ؛ اما در نظام های سکولار دور هم می نشینند و می گویند این حق انسان است امروز یک حق و فردا حقی دیگر! حتی بعضی اوقات با هم جمع می شوند برای اینکه بگویند حق مردم سوریه این است که با توپخانه و موشک باران نابود شوند ! می گویند این حق است !! خیلی جالب است . حق مردم فلسطین این است که گرفتار زور و ستم رژیم صهیونیسم شوند ! این حق آنهاست این حرفها را زده اند ؛ تحلیل نمی کنم خبر است .

علت این است که وقتی منشاء حقوق غیر وحی باشد منشاء حقوق انسان هوسباز شیطانی باشد هرموقع دلش خواست حقوقی را به نفع خودش و به ضرر دیگران تعریف می کند ! اما اگر منشا حق ، حق تعالی باشد ؛ طبیعیست که خدای سبحان بر اساس مصالح واقعی انسان حقوق و تکالیفش را تعیین می کند .

امام سجاد می فرماید انسانها نسبت به افعالشان هم حق و حقوقی دارند نسبت به نماز ، روزه ، صدقه ، این نمازی که شما می خوانید حقی دارد بر گردن شما ! این حق را باید ادا کنید . روزه حقیست بر گردن ما باید ادا کنیم . صدقه دادن حقیست بر گردن ما باید ادا کنیم . این حقوق الهیست .

لذا خداوند سبحان در سوره ی آل عمران در آیه ی ۱۰۳ این سوره ی شریفه می فرماید : به ریسمان الهی اعتصام بجویید ! تمسک کنید و تفرق نداشته باشید ! بعد می فرماید : اینکه شما برادرید و حقوق یکدیگر را باید رعایت کنید این کار تمسک کردن به ریسمان الهیست یعنی هرچه بیشتر حقوق همدیگر را ما انسانها رعایت کنیم مثلاً حقوق والدین ، فرزندان ، همسایگان ، حقوق مردم ، بیماران ، متعلمان و سایر انسانهایی که بر ما حقوقی دارند ؛ حقوق افعالمان را اگر ادا کنیم به ریسمان الهی چنگ زده ایم و بعد می فرماید این نعمت الهیست ! چون هر وقت به ریسمان الهی چنگ زدید و اجتماع و وحدت و اخوت پیدا کردید از نعمت عظیمی برخوردار خواهید بود .

حالا فرض کنید دشمن بیاید و بر شما تسلط پیدا کند ؛ چه اتفاقی می افتد ؟ دشمن بیاید و بین شما تفرقه ایجاد کند چه اتفاقی می افتد؟ حیات اجتماعی شما از بین می رود ! لذا یکی از مهمترین حقوقی که قرآن از آن یاد می کند الفت قلبی بین یکدیگر است . باید قلباً همدیگر را دوست داشته باشیم و محبت بورزیم . دوست داشتن به این معنا نیست که آدم در وظایفش کوتاهی کند ! بگوید ما چون همدیگر را دوست داریم و باید محبت و وحدت داشته باشیم پس حالا اگر تنبلی کردیم و کار هم نکردیم عیب ندارد ! نه خیر ! انسان باید وجدان کاری داشته باشد ؛ تلاش کند ؛ در عین حال اهل محبت و الفت قلبی هم باشد .

در روایت دیگری ازنبی اکرم محمد مصطفی (ص) می فرماید :” مردم با ایمان در صحبت و مصاحبت ، در ترحم و عواطف نسبت به یکدیگر مثل یک پیکرند ؛ همانطور که یک پیکر اگر یک عضو از اعضایش درد بگیرد سایر اعضا هم می رنجد و انسان دیگر نمی تواند بخوابد و بیارمد ؛ اعضای جامعه هم همینطورند ! اگر یک عضو از جامعه درد داشته باشد و ناراحتی داشته باشد باید سایر اعضای جامعه هم همینطور باشند ” بنی آدم اعضای یکدیگرند یا اعضای یک پیکرند ” این خیلی بیان زیبایی است که سعدی دارد و از همین روایات استفاده کرده است .

وقتی بنی آدم اعضای یک پیکر شدند آنوقت نتیجه اش این است که اگر یک عضوی به درد بیاید اعضای دیگر هم دردشان می گیرد و می رنجند ! دگر اعضا را نماند قرار ! قرارشان ازبین می رود و دگر عضو ها بی قرار می ماند چون می رنجند ! شما ببینید یک دندان آدم درد بگیرد خوابش نمی گیرد و بعضی وقتها بر فشار خونش هم تاثیر می گذارد . اینطوریست ! جامعه ی اسلامی و جامعه ی دینی باید همچین وضعیتی داشته باشد .

جمله ی عجیب ایست : امام صادق (ع) می فرماید :” خداوند سبحان پرستش نشده است به چیزی با فضیلت تر از ادای حق مومن” یعنی وقتی حق مومن را ادا می کنید این بیشترین فضیلتش پرستش و عبادت خداست و بالاترین فضیلت بندگی خداست .

این حدیث را هم بخوانم که برای من بسیار تکان دهنده بود از عوان بن تغلب روایت است که با امام صادق (ع) در طواف بودیم و ظاهراً طواف مستحبی بود می گوید : یکی از شیعیان امام آمد به من گفت که کار و گرفتاری د ارم که بیا این گرفتاری مرا رفع کن . می گوید من نگاه به امام صادق کردم که تکلیفم چیست الان وسط طواف است ؟ امام صادق (ع) فرمود :” برو و حاجت او را روا بدار ” عوان می گوید از امام سوال کردم طوافم را قطع کنم فرمودند بلی! گفت اگر طواف واجب باشد چه ؟ بعضی از شاگردهای ائمه شاگردهای زرنگی هستند ! انسانی که اهل پرسشگریست مومن زرنگ است . چون انسان دینش را باید یاد بگیرد در محضر امام صادق است باید سوال کند ! فرمود : بله حتی اگر طواف واجب بود باید قطعش کنی بروی و حاجت مردم را انجام دهی !

می دانی سرّش چیست ؟ چون طواف واجب موسع است فرض کنید نماز اول وقت است و مومنی حاجتی دارد نماز اول وقت بخوانیم یا حاجت مومن را روا داریم ؟ امام صادق می فرماید : ” اول حاجت مومن را انجام بده و سپس نماز بخوان چون وقت داری !”

حقوق بشریها بیایند از این مکتب یاد بگیرند ؛ اما یادشان باشد رعایت حقوق ، حقوق خانواده است ، حقوق جامعه هست ؛ مجلس عروسی داریم ؟ جشن است ؟ عیب ندارد باید شادی کرد ! اما آیا حق همسایه را ضایع کنیم و نگذاریم استراحت کند ؟ مجلس عزاداری است برای امام حسین (ع) است خیلی ارزشمند است و صواب دارد ؛ اما صوت بلندگو را آنقدر بلند کنیم که مردم را نذاریم استراحت کنند ؟

آیا رعایت حقوق خانواده به این معناست که هرچه بار و مسئولیت است طرف مقابل از همسر خودش بخواهد ولی خودش احساس مسئولیت برای خودش قائل نشود ؟ همسایه رعایت من را بکند ولی من لازم نیست ؟!همسر رعایت حال ما را بکند ولی ما رعایت نکنیم ! این درست نیست ! حتی ما در رانندگی کردن باید رعایت حقوق دیگران را داشته باشیم ؛ عابر پیاده هر وقت می خواهد از خیابان عبور کند باید مراقب باشد ! این موتورسواری که کلاه ایمنی سرش نمی گذارد و سوار موتور می شود ؛ این فقط حق خودش را ضایع نکرده بلکه حق دیگران را هم ضایع کرده ! او که ویراژ می رود توی خیابانها فقط حق خود را ضایع نکرده بلکه حق دیگران را هم چون وقتی آسیب دید هم خودش ضرر کند و هم خانواده اش و هم اموال بیت المال به دیگران هم ظلم کرده ؛ رعایت حقوق در تمام جزئیات زندگی باید مورد توجه قرار بگیرد ! معلم حق دانش آموز را باید ادا کند ! پزشک باید حق بیمار را ادا کند ! فروشنده باید حق خریدار را ادا کند ! البته طرف مقابل هم حقوقی دارند باید ادا کنند ؛ یعنی دانش آموز هم نسبت به معلم حقوقی دارند باید ادا کنند .

هیچ انسانی در این دنیا نیست که بگوید من حقی بر ذمه ام نیست . حتی امام معصوم و ولی فقیه هم حقوقی دارد باید ادا کند . خود خدای سبحان می فرماید :” من باید رحمت بر مردم نازل کنم ” حقوق طرفینی است . لذا در آئین معاشرت حتماً باید به حقوق یکدیگر توجه کرد .

خدا را قسم می دهیم به عزت و جلالش توفیق عبادت و بندگی و ترک معصیت و رعایت حقوق یکدیگر را به همه ی ما عنایت بفرماید .

خطبه دوم

اوصیکم عباد الله و نفسی و نفسی و نفسی به تقو الله ،مجدداً در این خطبه ی دوم نفس ضعیف و فقیر خودم و شما مومنین عزیز را به تقوای الهی سفارش می کنم ؛ زاد و توشه ی ما تقواست و انسانی که از این عالم دنی هجرت می کند جز تقوا هیچ چیز به داد او نمی رسد .

این فرصت های تقوا اندوزی را نسوزانید . این فرصتها از دست نرود ؛ یکی از اسماء روز قیامت یوم الحسرت است ؛ آدم حسرت می خورد که چه فرصت هایی در این دنیا داشت ؛ چه وقت هایی داشت که می توانست عبادت خدا بکند و به خلق خدا خدمت کند و اینها از دست رفتند .

مناسبت های متعددی هست ؛۲۵ ذی القعده ، مثل امروزی روز دحو الارض است ؛ روز حیات زمین است ! امیدواریم که هر چه سریعتر روز حیات قیام حضرت مهدی بشود .

سه شنبه ی هفته ی آینده ۲۹ ذی القعده سالروز شهادت مظلومانه ی امام جواد (ع) است ؛ که مسمومش کردند و هلهله می کردند برای اینکه صدای ناله ی امام را کسی نشنود ؛ این دردانه ی امام رضا (ع) ، می دانید که امام رضا خیلی امام جواد را دوست داشت و لذا گفته اند که اگر حاجتی دارید قسم بدهید امام رضا را به جوادش ، تسلیت عرض می کنم این ضایعه ی دلسوز را اول به پیشگاه ولی عصر (عج) و بعد هم به شما عزیزان .

روز شنبه دومین سالگرد سفر ریاست محترم جمهور هست به کشور لبنان و به همین مناسبت قرار است نمایندگان حزب الله .و جنبش عمل با نمایندگان ایران به همین مناسبت تفاهم نامه ای را مبنی بر خواهر خواندگی شهر صور و شهر دزفول با هم امضا کنند ؛ چون این دو شهر ، دو شهر مقاومتند ؛ صور پایتخت مقاومت لبنان و دزفول پایتخت مقاومت ایران و لذا این تفاهم نامه ان شاءالله مایه ی برکاتی است ؛ و البته حرکتها نمادین است و لی خیلی موثر است ؛ باید این مقاومتهایی که مردم دزفول داشتند در اثر جنایت های فراوان استعمار و استکبار باید به دنیا مرتب معرفی شود .

بنده در یکی از نشست های علمی که در یکی از کشورها داشتم یکی از نمایندگان سازمان حقوق بشر در آن جلسه حضور داشت . ایشان در آن جلسه از بعضی افراد مثل صدام ملعون و جنایتکارانی که در این دوره های اخیر بودند ؛ از حقوقشان حمایت می کرد . می گفت اینها حقوقی دارند و ما باید از اینها حمایت کنیم .

آن شخصیت هم شخصیت مهمی بود و از افراد ذی نفوذ بود . من دیدم اگر با او بخواهم بحث کنم که صدام اینهمه جنایت کرده تو داری درباره ی حقوقش حرف می زنی ؛ البته هر انسانی حقوقی دارد در این شکی نیست ؛ بهر حال اگر کسی جرمی انجام داده بیش از جرمش نباید مجازات شود ؛ اینها همه درست ! من این سوال را از او پرسیدم ؛گفتم شما اسم دزفول را شنیده اید ؟ فکری کرد و گفت نه ! گفتم دزفول یکی از شهرهای استان خوزستان است و استان خوزستان هم از استان های دوران دفاع مقدس و جنگ در ایران است .

گفتم این دزفول شهریست که همین صدامی که داری از او حمایت می کنی بیش از ۴۰۰ موشک به آن زده ! موشک های ۹ متری ، ۱۲ متری ، و من خانواده هایی را دیدم که دسته جمعی زیر آوار به شهادت رسیدند ؛ از کودکان شیرخوار تا پیرمرد و پیرزن ۷۰/۸۰ ساله ، بدنهای تکه تکه ی آنها را از زیر آوار در آوردیم . گفتمش اگر شما به مزار شهدای دزفول که ۲ مزار شهدا هم دارد بروید ؛ قبرهایی را می بینید که خانوادگی زیر آوار آرمیده اند . و زیر خاک خوابیدند ؛ شما اینها را نشنیدید ؟  گفت نه ! گفتم چطور شما طرفداران حقوق بشر همیشه به طرف ظلمه غش می کنید ؟ خوب یکدفعه هم اینطرف را ببینید که چه جنایاتی اینها انجام دادند ؟!!

لذا هرچه بیشتر دزفول معرفی شود مظلومیت این شهر و جنایاتی که علیه این شهر شده می تواند نقش موثر بین المللی داشته باشد . کار ارزشمندیست و ما هم از این عزیزان تشکر می کنیم .

۲۲ مهر ماه روز مقابله با بلایای طبیعیست و ظاهراً یک هفته را در نظر گرفته اند . فرماندار عزیزمان صحبت های خیلی مهمی کردند ؛ دوستان و عزیزان این مسائل را جدی بگیرید ! مهم است . ولی من فقط یک نکته را اضافه می کنم در مقابله با بلایای طبیعی ۲ تدبیر لازم است یکی تدبیر تجربیست ؛ برای عقل تجربی ما گفته است اگر مقاومت سازی کنید آسیب کمتر می بینید ؛ اینها باید حتماً رعایت شود ! برای عقل انسان هم حجت شرعیست .

تدبیر دیگر هم لازم است و آن تدبیریست که دین به ما گفته ؛ اگر گناه کنید گرفتار عذاب الهی می شوید ؛ کفران نعمت کنیم گرفتار عذاب الهی می شویم ؛ حقوق یکدیگر را رعایت نکنیم گرفتار عذاب الهی می شویم . اینها مطالبیست که در قرآن الهی آمده است ! بعضی می گویند پس این غربیها که چنین و چنانند …بله آنها هم به هر اندازه از احکام الهی و معارف دین الهی فهمیده اند چون هرکسی به اندازه ی شناختش مکلف است . هرکس تخلف کند گرفتار عذاب الهی می شود ؛ مگر کم می شوند ؟ دیگر عذابی بالاتر از اینکه نظام خانواده در غرب نابود می شود عذاب بالاتر از این ؟؟ به جای نظام خانواده ،( معذرت می خواهم )نظام همجنس بازی را دارند ترویج می کنند ! عذابی بالاتر از این ؟ اینها عذابهای الهیست !

البته من نمی گویم هرجا سیل و زلزله ای هست حتماً عذاب الهیست ؛ بعضی اوقات امتحان الهیست ! ولی به هر حال ما هم باید به توصیه هایی که عزیزان مطرح می کنند توجه کنیم و ساختمان سازی ها را جدی بگیریم با رعایت ضوابط و به این مسئله ی دینی هم که عرض کردم توجهی بشود .

۲۲ تا ۲۸ مهرماه هفته ی ملی سلامت بانوان ایرانی معرفی شده که ان شاءالله همه ی عزیزان به ویژه بانوان به این روز و هفته توجه ویژه داشته باشند . زن در اسلام جایگاه مهمی دارد ؛ خداوند سبحان در سوره ی احزاب وقتی می فرماید مومنین مومنات هم می گوید ؛ مسلمین مسلمات هم می گوید ؛ صائمین صائمات هم می گوید . زن و مرد در رشد معنویت برابرند . در بعضی مسائل تفاوت هایی گذاشته و آنها هم برای تفاوتیست که در نظام خانواده لازم است . تفاوت به معنای بی عدالتی نیست . ولی به هرحال بحث سلامت بانوان در کل نقشه ی سلامت باید به آن توجه شود .

دیروز هم عزیزان در شبکه بهداشت و درمان چند پروژه ی مهم را افتتاح کردند ؛ به این عزیزان تبریک می گوییم بحث سلامت و بهداشت خیلی مهم است . الحمد الله این مسئولین و عزیزان دلسوز این امر را جدی دنبال می کنند .

مناسبت های دیگری هم هست ؛ هفته ی بهداشت روانی از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه هست .۲۵ مهر روز جهانی غذاست .

اول ذی الحجه به مناسبت ازدواج فرخنده و مبارک امیرالمومنین (ع) و فاطمه ی زهرا (س) روز ازدواج جوانان معرفی شده ؛ باید این مسائل را جدی بگیریم . هزینه های ازدواج را کاهش بدهیم از طرف خانواده های دختر و پسر این هزینه ها را کاهش دهیم . یکی از موانع ازدواج همین هزینه های سنگین است !

۲۳ مهر روز جهانی استاندارد است که باید رعایت شود و ۲۴ مهرماه روز جهانی نابینایان معرفی شده و هم چنین سالروز شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی که نماینده ی امام و امام جمعه ی کرمانشاه بودند ؛ پنجمین شهید محراب در سال ۶۱ ! من روی این مناسبتها معطل نشوم ؛ فقط خواستم یاداوری شود .

یک نکته ای را کوتاه عرض می کنم و نکته ی دیگر را به خاطر مهم بودنش ۲/۳ دقیقه ای در رابطه با آن صحبت می کنم . مطلب اول درباره ی سفر اخیر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالیست که سفر بسیار پر برکتیست ؛ که از اواخر این هفته شروع شد و هفته ی آینده هم ادامه دارد . از نزدیک رهبری با مسائل و نیازها و مشکلات مردم مواجه می شوند . به همان سیره و سنتی که امیر المومنین داشت از نزدیک مشکلات مردم را جویا و دستورات لازم را مطرح می کنند ؛ و مخصوصاً در رابطه با این حوادث اخیر و بحث تحریم نکات مهمی فرمودند که عزیزان استفاده کردید .

تمام سفرهای رهبری ، سفرهایی که به ایلام داشتند به خوزستان ، قم مشرف شدند و سایر استانها که تقریباً میشه گفت اکثر یا تمام استانهای کشور را سفری داشتند و شهرهای مهم و بزرگ این استانها را هم یا خودشان رفتند و یا نماینده هایی را فرستادند ؛ مایه ی برکات زیادیست . خداوند ان شاءالله به رهبر عزیز فرزانه مان طول عمر با عزت بدهد که این نظام و جامعه مخصوصاً مردم عزیز از وجود پربرکت ایشان بیش از گذشته بهرمند شوند .

نکته ی مهمی که این ایام با آن درگیر هستیم ؛ بحث تحریم اقتصادیست ! قاعدتاً دوستان شاید از حقیر انتظار داشته باشند در این باب هم تحلیلی داشته باشیم . من ۲/۳ نکته را در باب تحریم عرض می کنم که شاید اهمیت بیشتری داشته باشد . نکته ی اول تحریم امریکا علیه ایران امر جدیدی نیست ؛ حتی اعتقاد من این نیست که تحریم امریکا از اول انقلاب ایران شروع شده ؛ یعنی از ۱۹۷۹ آغاز تحریم است نه ! من معتقدم غرب از قرن ۱۸ میلادی تحریمش را علیه کشورهای اسلامی از جمله ایران شروع کرده و تقریباً بعد از جنگ جهانی دوم که امریکا به قدرت تقریباً مهمی رسید این تحریم ها را خیلی جدی تر دنبال کرد و تحریمی بالاتر از این که نفت ایران را در تسلط خودشان گرفتند ! زمان پهلوی  نفت ایران را به تاراج می بردند و اسلحه و امکانات نظامی به ما می فروختند !

درصد بی سوادی جامعه چقدر بود ؟؟ ایرانیها هوش و استعداد فوق العاده ای دارند ؛ هر ایرانی که از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار بود زود این شخص را می بردند و در نیویورک و واشنگتن و ایالات خودشان مستقر می کردند و نمی گذاشتند در ایران نفع و سود علمی و فرهنگی و اجتماعی داشته باشد ! نمی گذاشتند !

ایران قبل از انقلاب هم تحریم بوده ؛ شکل تحریم فرق دارد !! نه فقط ایران ، اینها کشورهای استعمارگرند ! گرگند ! گرگ کارش دریدن است ! گرگها وقتی به یک گله ای می رسند فقط گله را می درند نمی گویند فقط یک گوسفند را بگیریم ؛بدریم و بخوریم و برویم ! کل گله را می خواهند بدرند !! گرگها وقتی حیوانی گیرشان نمی آید دور هم حلقه می زنند بعد ضعیف ترینشان را که می بینند همه دور او حلقه می زنند و به آن حمله می کنند و او را می درند !! این صفت گرگ است !

همیشه استعمار دنبال تحریم بوده ؛ بعد از انقلاب ایران هم به شکل دیگری تحریم های نظامی و اقتصادی و سیاسی و جنگ تحمیلی …. یک جنگ جهانی سوم بو د به رهبری امریکا ، تحریم اقتصادی در اوج جنگ اجازه نمی دادند سیم خاردار به ما بفروشند ! داروهای اولیه را اجازه نمی دادند ما خریداری کنیم ؛ ایران هم در طول دولت پهلوی نه پزشکیش شد کرد و نه تولیدات علمی داشتند ! از آن طرف هم تهاجم فرهنگی داشتند ؛ تحریم هسته ای کردند ؛ تحریم پزشکی کردند ؛ تحریم بنزین کردند ! مگر این تحریم اقتصادی کار اولشان است ؟ همیشه بوده ! هم تحریم کردند و هم تهاجم کردند !

می دانید بیشترین فیلم هایی که هالیوود در این ۱۰ سال اخیر ساخته فیلم های ایران هراسی و اسلام هراسیست ! من بعضی از این فیلم ها را دیدم ؛ آدم تعجب می کند انواع و اقسام جنایات را به ایران و به اسلام نسبت داده اند !

همین مهمانهایی که در جنبش غیر متعهدها به ایران آمده بودند ؛ بعضی از آنها به موسسه ی حکمت و فلسفه ی ایران آمده بودند و میزبانشان بودیم می گفتند : ما وقتی می خواستیم به ایران بیاییم می گفتیم زنده بر می گردیم یا نه ؟؟ آمدیم ایران دیدیم چه آزادی ! چه مردم با فرهنگ و مهمان نوازی ! آنقدر اینها علیه ایران تبلیغ کردند !!

بعضی خیال می کنند مشکل ما با امریکا مشکل هسته ایست ؛ شما اطلاع دارید بعضی از دانشگاههای ما را اتحادیه ی اروپا تحریم کرده است ؛ دانشگاه شهید بهشتی یک دانشگاه است ! رشته های علوم انسانی دارد ؛ علوم مهندسی و علوم پایه دارد ؛ دانشگاه شهید بهشتی را تحریم کرده اند یعنی نمی تواند هیچ فعالیت بین المللی انجام دهد ! اجازه نمی دهند ! می دانید چرا؟ برای اینکه عمده ی فعالیت هسته ای در دانشگاه شهید بهشتی انجام شده بود !

شهید شهریاری رضوان الله تعالی علیه عنصر بسیار مهمی برای کشور بود که به شهادت رسید ! مال همین دانشگاه بود . شهید علیمحمدی عضو هئیت علمی دانشگاه تهران بود ولی فعالیت های علمیش در دانشگاه شهید بهشتی بود ؛ شما همین پروسه ی ترورهای هسته ای را ببینید …

شهید شهریاری مبانی هسته ای را کار می کرد ؛ شهید علیمحمدی تئوریهای هسته ای را کار می کرد  ؛ شهید احمدی روشن مدیریت بارزرگانی این پروژه دستش بود ؛ شهید رضایی نژاد فعالیت تکنسینی به عهده اش بود و بعضی عزیزان مدیریت این فرایند دستشان بود و همه ی این عزیزان را نقشه کشیدند و ترور کردند ! به زعم خودشان که هسته ای تعطیل می شود !

شهید احمدی روشن به شهادت رسید ۳۰۰ نفر از دانشجویان صنعتی شریف گفتند ما رشته مان را عوض می کنیم می رویم در مهندسی هسته ای کار می کنیم . این است !!

هرگاه در این تحریم ها در این مبارزه سخت و نرم ، ملت ایران صبور بوده است ؛ مقاومت کرده است ؛ مسئولین نظام تدبیر کرده اند ؛ این تحریم ها به شکست انجامیده ! همیشه همین طور بوده !این تحریم اقتصادی که نسبت به تحریم های گذشته قابل مقایسه نیست …

من نمی دانم چرا بعضی از مسئولان هم جهالت می کنند و این مسئله را به جای اینکه بنشینند و تدبیر بکنند ؛ حرفهایی می زنند که دلسردی برای مردم بوجود بیاید ؟! این اتفاق نباید بیفتد ! باید بنشینند و تدبیر کنند ! در آینده به دنبال تحریم غذایی هستند ! این را کارشناسان می گویند .

همین الان مسئولین نظام مخصوصاً وزارت کشاورزی تدبیر کند ! خوزستان مخصوصاً دزفول قطب کشاورزی ایران است . بیایند تدبیر کنند ! مشکلات کشاورزان را حل کنند ؛ شبکه کشاورزی ایجاد کنند کالا درست تولید شود ؛ نیازها درست تولید شود و درست توزیع شود که سودش به جیب کشاورز برود نه بعضی دلالها . اینها شدنیست ! حل این مسائل سخت تر از سلولهای بنیادین نیست ! حل این مسائل سخت تر از حل مسائل هسته ای نیست …

لذا مسئولان عزیز ما در دزفول ، فرماندار عزیز ، نماینده ی عزیز که الحمدلله هر دو آنها دلسوز و چابک و با انگیزه کار می کنند بنشینند و با مسئولین تدبیر کنند واقعاً مسائلی مثل بحث کشاورزی را ۲ سال دیگر نیاییم تدبیر کنیم !! مسئولان خوزستان ، در قصه ی کمبود مرغ استان اصفهان تدبیر کرد ! اصفهان کمبودی نداشت چرا خوزستان این تدبیر را نکرد ؟؟اینها مشکلات لاینحلی نیست . مقاومت اقتصادی لازم است .

اسراف کاریها ، باید از بین برود .همین تخصیص های بودجه ای که دولت از ادارات کم کرده است ؛ من معتقدم از الطاف خفیه ی الهیست ! خیلی مبارک است . ریخت و پاشهایی که در ادارات دولتی داشتیم ؛ به خاطر پول زیاد بود… حالا ناچارند این تخصیصی که هست از ۱۰۰ درصد ۵۰ درصد شده ؛ این ۵۰ درصد را در مسیر درست استفاده کنند . اسراف کاری نشود ؛ ساختمان کذایی ساخته نشود ! کل دنیا شعار ریاضت اقتصادی سر می دهند ولی رهبر انقلاب فرمود مقاومت اقتصادی …ما هنوز به مرحله ریاضت نرسیده ایم ولی در مرحله ی مقاومت هستیم .

در ترکیه ای که نه تحریم است و نه مشکل با اتحادیه ی اروپا دارد چند ماه جنگش با سوریه شروع شد بنزینش از ۲/۵ لیره رسید به ۴/۵ لیره یعنی ۵۰۰۰ تومان یک لیتر، این بحران را پیدا کرد . تابستان ترکیه مردم نتوانستند مسافرت بروند و کاهش مسافرت داشتند ؛ گفتند ما نداریم برویم …

حالا مشاهده کنید مسافرتهای مردم ما در همین تابستان چند برابر سال گذشته شده ؟؟ ما باید بعضی از این مسائل را کاهش دهیم ؛ مردم و تدبیر مسئولان …این نکته ی مهمیست

پس تحریم آغاز نشده و این تحریم خطرناکتر از تحریم های گذشته نیست و با تدبیر و صبر و اقتصاد مقاومتی قابل حل است . اما چرا امریکا این کار را می کند ؟ همین دیروز ، پریروز اوباما سند دیگری درباره ی تحریم ایران امضا کرد ؛ چرا؟ البته اینها جنبه ی شعاری دارد و بحث انتخاباتی هم هست ولی قصه ی اساسی و ریشه ای دارد ! شما نگاه کنید :

امریکا بعد از جنگ جهانی دوم جنگ سرد با شوروی داشت ؛ با اینکه با شوروی ابرقدرت جنگ داشت ولی یک ابهت سیاسی- اجتماعی هم در دنیا داشت . این ابهت با انقلاب اسلامی فرو ریخت . این شعار نیست ؛ واقعیت است ! این فروریختن ابهت هم در کشورهای اسلامی نیست در کل دنیاست . نمونه ی اخیرش انتخابات مجلس گرجستان ، عزیزان گرجستان یک کشور هچطفلیست پایتختش است ؛ نزدیک ۵ میلیون جمعیتش است . پلیس گرجستان امریکای اند ! از وقتی که این دوره ی جدید غرب زده ها روی کار آمده اند . در همین انتخابات آنها را کنار گذاشتند . مردم گرجستان گفتند نمی خواهیم این مدل امریکایی کشور را اداره کنند …

ونزوئلا در انتخابات پارلمانی ، در انتخابات ریاست جمهوری این رای چاورز خیلی پیام دارد ! امریکا خیلی هزینه کرد که این کشوردوباره به دست چاورز قرار نگیرد . ونزوئلا کشور مهمیست که ۲۹ میلیون جمعیت دارد و کاراکاست پایتختش است و تفکر سوسیالیستی و ضد امریکایی دارد ؛ پنجمین صادرکننده ی نفت خام و سومین تولید کننده ی اپک است و هشتمین ذخایر گاز دنیا را دارد ؛ و قرار است رئیس جمهور ونزوئلا در ۶ سال آینده ، دوره ی بعد ریاست جنبش غیرمتعهدها را بر عهده بگیرد ؛ و این انتخابات خیلی حیاتی بود و امریکا خیلی هزینه کرد ولی موفق نشدند . امریکا اعتبار جهانیش را از دست داده و این به خاطر مقاومت مردم ایران زمین بوده است (تکبیر نمازگزاران)

آنهایی که به دنبال گفتگو هستند این را بدانند : سیاست های ایران اسلامی دگم نیست که غیرمنطقی بگوید گفتگو نه ! ما این حرف را نمی زنیم ؛ ما می گوییم عدالت و حقوق را رعایت کنید ؛ از قضا ما خودمان اهل گفتگو هستیم . پیام قرآن پیام گفتگوست ؛ اما این گفتگویی که امریکا می خواهد به دنبالش تسلیم است ؛ به دنبال تسلیم عقب نشینی و به دنبال عقب نشینی ذلت است ! به دنبال ذلت تبدیل ایران به افغانستان و عراق است !! همین بلا الان دارد بر سر ترکیه می آید . کردستان ترکیه بهم ریخت ؛ مجلس ترکیه الان می خواهد آقای احمد داوود اوغلو که تئوریسین ترکیه هست را احضار کنند ؛ ترکیه را بهم ریخت ، سوریه را بهم ریخت ؛ ببینید الان چه وضعی دارند ؟؟یک ذره از مواضع خودمان عقب نشینی کنیم ؛ این را بدانید عقب نشینی بعدی و بعدی و بعدی …

آنهایی که طمع کرده اند که با امریکا رابطه برقرار کنند بدانند می خواهند آینده ی ایران را یا عالمانه و خائنانه یا جاهلانه می خواهند تبدیلش کنند به افغانستان فعلی !! ما باید حواسمان جمع باشد و نگذاریم گرفتار اینگونه فریب ها بشویم .

پروردگارا همه ی ما را به عزت و جلالت ایمان و تقوای کامل عنایت بفرما….

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید