.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

بااقامه ی امر به معروف و نهی از منکر ،حیات طیبه فردی فراگیر شده و به حیات طیبه اجتماعی تبدیل می شود

بااقامه ی امر به معروف و نهی از منکر ،حیات طیبه فردی فراگیر شده و به حیات طیبه اجتماعی تبدیل می شود

خلاصه خطبه ها

بااقامه ی امر به معروف و نهی از منکر ،حیات طیبه فردی فراگیر شده و به حیات طیبه اجتماعی تبدیل می شود

خطیب نماز جمعه دزفول در خطبه اول نماز جمعه به تبیین مؤلفه های حیات طیبه وحیات خبیثه از دیدگاه قرآن وروایات و تفاوت این دونوع از زندگی پرداخت و گفت : وجه تمایز حیات طیبه با حیات خبیثه در نوع  باور ها ،خلقیات و رفتارهاست .

اگر باورهای ما ،کفش ها و رفتار های فردی و اجتماعی و خانوادگی ما درمسیرآموزه های مکتب باشد حیات طیبه محقق خواهد شد و خداوند بهترین پاداش دنیوی و اخروی را نصیب ما  می کند .

وی وجود الگو های کامل و الهی نظیر رسول اکرم (ص) ،حضرت فاطمه زهرا(س) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را الگو های  فرا زمانی  وفرا مکانی  دانست که تبعیت از آن ها زمینه ی ورود فرد و اجتماع را در حیات پاک الهی و انسانی فراهم می کند و روی گردانی از این الگوهای اصیل، جوامع را به ویرانگری و پرتگاه آلودگی خواهد کشاند.

حجت الاسلام والمسلمین  خسرو پناه در خطبه دوم ولایت پذیری را از مظاهر تقوای الهی معرفی کرد .

وی ولایت پذیری رزمندگان اسلام را که در عملیات پیروزمندانه فتح المبین تجلی یافت

از امتیازات  مجاهدان اسلام شمرد وآنان رابه مقام ورتبه ای رساند که امام خمینی (ره) در پیامی خطاب  به آنها فرمود : اینجانب از دور  دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خدا بالای آن است می بوسم و بر این بوسه افتخار می کنم . خطیب جمعه ی دزفول ضمن تشکر از همه ی کسانی  که در احیای فر هنگ دفاع مقدس تلاش  می کنند گفت : بیش از ۲۰ سال است از دفاع مقدس می گذرد تلاش هایی هم صورت گرفته اما این تلاش ها  در شان جهاد و مبارزه و تلاش شهدای ما  نیست حتما لازم است یک موزه مهم و ارزشمندی برای  عملیات فتح المبین در منطقه ما ساخته  شود .موزه ای در خرمشهر ،موزه ای در کنار حرم مطهر حضرت امام و… تا فرهنگ رزمندگان ما  ورشادت های آنها  به ملت ما و نسل جوان و خارجی هایی که به ایران می آیند نشان داده شود.

خطیب جمعه دزفول در ادامه بمناسبت سالروز  تاسیس حوزه علمیه قم به وسیله  آیت الله شیخ عبد الکریم حائری در سال ۱۳۰۱اشاره  کرد و ضمن تجلیل  از این مرد  بزرگ گفت : حوزه ای که با ۶۰۰طلبه کارش را شروع کرد اینک عالی ترین مرکز جهان اسلام است  کهد از سایر کشورها جوانان مستعد به قم می آیند علوم اسلامی را فرا گیرد و برای تبلیغ به کشور خودشان می روند.

حجت الاسلام والمسلمین  خسرو پناه درپایان با تجلیل از مرحوم آیت الله قاضی امام جمعه اسبق و نماینده حضرت امام در دزفول گفتند : من افتخار شاگردی  در محضر ایشان داشته ام و ایشان مکرر می فرمودند در زمان طلبگی  ما چندین  مجتهد مسلم در دز فول بود و هیچ یک هم ادعای  اجتهاد نمی کردند . اکنون چه شده است که وضع فرهنگی دزفول و دین داری مردم تغییر کرده است ؟ چون عالمان کم هستند . هرجا دیدید عالمان با تقوا کم بودند آنجا لانه شیطان فراوان می شوند و تخم گذاری می کنند و این یک قاعده کلی است .

 متن کامل خطبه ها

خطبه اول

ضمن تبریک به مناسبت حلول سال نو همه شما مومنین و مومنات وخودم رو به تقوای الهی دعوت می کنم .   « اوصیکم و نفسی به تقوی الله » تقوای الهی اطاعت از دستورات خداوند سبحان است اگر کسی دستورات الهی را اوامر الهی رو اطاعت کند رسالت رسول گرامی اسلام را تصدیق کند ولایت و امامت اهل بیت عصمت و طهارت رو بپذیرد و اگر کسی خلقیاتش را بر اساس فضائل اخلاقی تنظیم بکند کنشش و رفتارش منطبق بر آموزهای دینی باشد این شخص با تقواست ملاک با تقوا بودن و تقوا داشتن اطاعت از دستورات الهی است موضوع بحث خطبه نخست این جلسه و این نماز سبک های زندگی است بطور کلی ما دو نوع حیات از نظر قرآن داریم یک حیات طیبه ویک حیات خبیثه . مومنان باید بسیار مراقب باشند نوع زندگی و سبک زندگی را که انتخاب می کنند بر اساس حیات طیبه باشد مراقب باشند به حیات خبیث و حیات حیوانی جهت پیدا نکنند چون هر لحظه انسان ممکن است به سمتش حرکت کند و مسیر مستقیم و صراط مستقیم و صراط حنیف ملت ابراهیم حنیف هم را فراموش بکند گرفتار غفلت بشود و برود به سمت مسیر حنیف این مسیر مستقیمی که انسان رو به مقصد می رساند عرب از او تعبیر می کند به « صراط حنیف» همان جاده ها و دره هایی که اگر انسان بخواهد مسیر رو منحرف بکند فرود میاد در درون دره و به مقصد و هدفش نمی رسد از او تعبیر می کند به صراط حنیف ما هر لحظه ممکن است گرفتار وسوسه بشویم و صراط مستقیم را گم بکنیم لحظه به لحظه با وسوسه های نو با شیطنت های نو . با جنون جن و انس شیطانی ممکن است قلبمون آسیب ببیند چقدر خوب است انسان در سال نو که وارد می شود تلاش کند هم حیات نویی برای خود بسازد حیات طیبه عالیه الهی که خدا به آن سفارش کرده است .

تفاوت حیات طیبه با حیات خبیثه در نوع باور هاست در نوع خلقیات در نوع رفتارها و نهادهاست اگر باورهای ما باورهای دینی باشد یعنی اگر از ما سوال کردند به چه چیزی اعتقاد داری اعتقاد ما به معاد « اشهد ان لا اله الا الله » و « اشهد ان محمد رسول الله » (صلوات) اساس باور ها باید توحید باشد . توحید و معنای توحید این است که خدای سبحان شریکی ندارد اما یک معنای عمیقی هم توحید دارد و آن این است که تمام ذرات عالم از آن اوست اگر توانستیم قلباً نه لفظاً به این مقام برسیم که آنچه داریم از او بدانیم اگر گفتیم علم من ، مقام من ، ثروت من ، جایگاه من هنوز مقام توحید را کسب نکردیم هنوز مشرکیم اون هم بدترین نوع شرک ، خود را شریک خدا قرار دادیم اگر فیزیک دانان ما که روی سلولهای بنیادین مطالعه می کنند اگر شیمی دانان ما که رو عناصر شیمیایی می اندیشند به این باور برسند که تمام ذرات عالم اتم های عالم تمام سلول های بنیادین وتمام عناصر شیمیایی همه عین رب الله است همه تجلی اوست ، یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد اگر کسی این رو از وجودش بیابد و درک می کند این حیات حیات طیبه است و وقتی ثروتی دارد انفاق می کند و از انفاق لذت می برد وقتی زکاتش رو می دهد خمسش رو می دهد . نمازش رو می خواند روزه اش رو می گیرد هر کاری که انجام می دهد لذت می بره شاد است . اما در مقابل انسانی که در دنیای تنگ و تاریک گرفتار شده فقط خودشو می بینه فرزنداشو می بینه مالشو ، ثروتشو ، مقامشو می بینه اون همیشه در تنگنای زندگیست زندگی براش لحظه ای آرامش بخش نیست بیچاره است یک سرمایه داری رو دیدم زمین گیر بود از آشنایان بود عیادتش رفتم در تهران به شدت زمین گیر بود گفت فلانی دوست دارم تمام ثروتمو بدهم و بتونم دوباره روی این دو تا پایم راه بروم حالا می فهمم خدا چه نعمتی به من داد که من از دست دادم حیات طیبه باورش توحید است خلقیاتش فضائل اخلاقیست ، رفتارش ، کنشش ، رفتار فردیش ، رفتار خانوادگیش ، اجتماعی اش همه و همه در مسیر خدمت به خلق خداست یعنی برای زن وبچه اش هم که تلاش میکند از این باب تلاش می کند که خدای  سبحان گفته برای زن و بچه ات تلاش کن آدم بیکار آدم بی خاصیت از نظر اسلام حیاتش حیات طیبه نیست . تاریخی که در آن مملو از تاریکی باشد حیات آن طیبه نیست عزیزان ما باید تلاش کنیم هم زندگی فردی ما حیات طیبه داشته باشد هم زندگی اجتماعی ما حیات طیبه داشته باشد و هم زندگی ما و هم تاریخ ما حیات طیبه داشته باشد یعنی فلسفه تاریخ ما هم حیات طیبه باشد اگر فردی از حیات خبیثه برخوردار بود این از نظر اسلام مذموم است ممکن است در جامعه ای افرادی حیات طیبه داشته باشند ولی جامعه حیاتش خبیثه باشد تکلیف تمام  نمیشه به همین خاطر گفته اند امر به معروف کنید نهی از منکر کنید تا شما که از یک حیات طیبه فردی برخوردارید جامعه هم از حیات اجتماعی طیبه برخوردار باشد « من عمل صالحاً من ذکراً او انثی و هو مومن» کسی که عمل صالح انجام بدهد چه مرد باشد چه زن باشد این مومن است « لنحیینه حیاتً طیبه » به او حیات طیبه می دهیم یعنی شرط حیات طیبه ایمان است اگر مردان و زنان ما از ایمان برخوردار باشند حیات اجتماعی آنها حیات طیبه خواهد بود و اجرشون هم به تعبیر قرآن « و احسن ما کانو یعملون » جزاشون جزای احسن است این جزا هم عزیزان توجه داشته باشید فقط جزای اخروی نیست جزای دنیوی هم است یعنی تمام حوادث روزگار آثار وضعی اعمال است . در روایات فراوانی داریم اگر انسان ها به والدینشان احترام بگذارند اگر صله رحم داشته باشند و بجا بیاورند اگر به بهانه های واهی قطع رحم نکنند عمر آنها طولانی می شود اما اگر به هر  بهانه ای از هم فاصله بگیرند ، قهر کنند ، فرزند با پدر و مادر ، پدر و مادر با فرزندان ، خواهر و برادر از یکدیگر گرفتار مرگ های فجیعه ای می شوند . مرگ های ناگهانی ، یکدفعه خبر می رسد فلان جوان سکته کرده ، این کلام حقیر نیست کلام ائمه است وقتی حیات طیبه را کسب نکنیم از ایمان فاصله پیدا کنیم جزا واعمال ما در همین دنیا تغییر پیدا می کند . عزیزان به خاطر وجود بعضی از مومنین که در این جامعه ما اهل تقوا و ایمان هستند خدا از برکت آنها به امثال بنده گنه کار هم رحم می کند چرا دعا می کنیم دعا اجابت نمیشه این نتیجه گناه است . اگر ۲۰  سال پیش ۳۰ سال پیش یک عده می گفتن این حرف ها ، حرف اینها در دین آمده اینها علمی نیست الان دیگه هم کسی نمیتونه این ادعا رو بکنه از قضا تحقیقاتی تحت عنوان تحقیقات و پژوهش های فرا روان شناختی درهمان کشور های ماتریالیست که در ذهن ما و خرد ما دادن این حرف ها واقعیت نداره همان آنها پژوهش هایی می کنند که دارن عوامل غیر طبیعی و تاثیر آن ها را در تحقیقاتشان نشان می دهند . حیات طیبه یک انسان و یک جامعه حیاتی است که اولیا و انبیا بهره می گیرند اینها الگوی آنهاست ارگر الگوی جوانان ما الگوی دختران ما فاطمه زهرا (س) « صلوات » فاطمه معصومه (س) « صلوات » باشد اگر الگوی مردان ما الگوی پسران ما ائمه عصمت و طهارت و ائمه اطهار باشن ایمان شان با این الگو شکل پیدا بکند مومن می شوند حیات طیبه پیدا می کنند جزاء احسن نصیبشون میشه اما اگر جوانان ما الگوهاشون ۴ تا رقاصو . افرادی که از ایمان کافی برخوردار نیستند حالا آرتیست سینما ها شدن بعد می بینی عکس این خواننده ها و بازیگران کذایی رو از کشور ها و نمیدونم سینماهای هالیوودی می آیند اینها رو الگو قرار می دهند چی داره من زندگی بعضی از این افراد مبتذل رو قرار دادن آخر اون چی داره من زندگی بعضی از این جوان های نادان ما واقعاً نمی دونند الگو قرار داده شده بارها خودکشی کرده اند بارها ازدواج کرده اند و زندگی ندارن حیف نیست ما کسانی مثل امیر المومنین داشته باشیم که علی الگوی همه عصرهاست . الگوی فرا زمانیست الگوی فرا تاریخی است علی یک موجود زمان مند نیست . علی مخصوص عصر خودش نبود هر چه جلوتر میرویم به امیر المومنین بیشتر محتاجیم و اگر این حقیقت رو بشناسیم و بفهمیم و الگو قرار بدهیم حیات ما حیات طیبه است . چنین افرادی با صوت قرآن انس پیدا می کنند نه با موسیقی های مبتذل نه با موسیقی های مدرن ابتذالی انحرافی ویرانگر انسانی . انسان ها رو به ویرانگری به پرتگاه ها می رسانند بعضی از این موسیقی های مبتذل که الان در جامعه ما هم متاسفانه رواج داره این ها حیات خبیثه ایجاد می کند عمدیه این ساز های مدرنی که الان داره در جامعه مطرح می شه عمده آهنگ ها ، آوازها و سبک های موسیقی های مدرن مملو از ابتذال است بنده این مطالب رو تحقیقاً عرض می کنم . اگر نماد های ما اگر شعائر جامعه ما بشود موسیقی بشود موسیقی مبتذل ، موسیقی مطرب ، اگر نهاد های ما در جامعه بشود بی حجابی ، بی عفتی ، چشم چرانی این جامعه می شود جامعه ای که از حیات خبیثه برخورداره . اما اگر جوانان ما در مراسم عروسیشون با ذکر خدا ، یاد خدا همراه با شاده شرعی زندگی مشترک شروع بکنند ، اگر خانم ها حجاب رو رعایت بکنند ، عفت رو رعایت کنند ، آقایون حیا رو رعایت بکنند خوب این جامعه ، جامعه طیبی است ، طاهریست ، پاکه . انسان هایی که در حیات خبیثه زندگی می کنند شعارشون این است « قالو انهی الا حیات ان الدنیا و ما نحن لمبعوسین » وقتی آنها رو به یاد قیامت می اندازی میگن بابا هر چی هست همین عالم دنیاست بحثی نیست ، برانگیختگی نیست ، معادی نیست . « و ما یخلقو الا دهر » بعضی ممکنه زبانی این حرف رو نزنند ولی فکرشون ، اندیششون اینه . ماتریالیست های اعتقادی ان بعضی .خدای سبحان می فرماید «  ما لهم بذلک من علم ان هم الا یخرصون » این حرف هایی که اینها می زنند از روی علم نیست یک ظن و گمانیست میدانید خلی ها تلاش کردند یک جوری اعتقاد مردم رو نسبت به خدا ازشون بگیرن . بعضی از دانشمندان بودند هزاران برهان اینکه میگم هزاران اغراق نمی کنم ها برهان بر اثبات وجود خدا فیلسوفان دین ارائه کردند ، یک برهان برای نفی خدا که خدا وجود نداره نتونستند پیدا بکنند . قرن هاست که دارن جون می کنن قبل از میلاد مسیح . از قبل از ارسطو افلاطون ، افرادی بودند تلاش کردند که اعتقاد به خدا رو از مردم بگیرند تا الان که خب خیلی ها هستند . یک برهان نتوانستن اقامه کنند که خدا نیست اما هزاران برهان وجود دارد که خدا هست . ایمان به خدا لازم است . بعضی از این جامعه شناسان که گرایش الهی هم ندارند امسال « دروکین » میگه آقا ما نمی دانیم که خدا هست یا نیست ، ولی میدونم اعتقاد به خدا در  جامعه ضروری ا ست . دورکین میگه بهداشت اجتماعی بوسیله خداست . اعتقاد به خداست . یونگ میگه : بهداشت روان بوسیله اعتقاد به خداست اینا تجربه است یعنی تحقیق علمیه  . آزمایشگاهی رو تجربی انجام دادن تا به این نتیجه رسیدن ایمان به خدا رو محکم بگیرند سعی کنیم فرزندانمون رو در ایمان به خدا و ایمان به اهل بیت دعوت کنیم ، تقویت کنیم معرفت آن ها و ایمانشان را . از شیطان اطاعت نکنید . عزیزان خود شیطان گفته است وقتی که قیامت فرا می رسد  « و قالَ الشَّیْطانُ لَمّا قُضِىَ الأَمْرُ» وقتی قوای الهی و قیامت الهی فرا رسید شیطان بع تابعانش و اعوان و انصارش می گوید «  اِنّ اللهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقَّ » خدا به شما وعده های حق داد ولی وعده هایی که من به شما دادم «  وَعَدتُّکُمْ فَاَخْلَفْتُکُمْ » هر وعده ای که من به شما دادم  من وعده           به شما دادم من وعده جاودانگی به شما دادم . اما من تخلف کردم برای اینکه « وَ ما کانَ لى عَلَیکُمْ مِن سُلطان » من حجتی بر شما نداشتم «  اِلاّ اَنْ دَعَوْتُکُمْ » من شما رو دعوت کردم شما هم اجابت کردید بعد نگویید که خدایا مقصر شیطانه  نه خیر شیطان میگه من فقط شما رو فراخواندم زینتهایی نشانشان دادم یک زن بی حجاب یک جوان عذب یک صحنه زشت . من فقط زینت ها رو نشانتان دادم کاری دیگه نکردم من فقط شما رو وسوسه کردم « فَلا تَلُومُونى  » شیطان میگه من رو مذمت  «وَ لُومُوا اَنْفُسَکُمْ » خودتون رو سرزنش کنید بعد در ادامه میگه که «  وَ ما اَناَ بِمُصْرِخِکُمْ » من فریاد رس شما نیستم من نمیتوانم شما رو از این قهر جهنم در بیاورم « وَ ما اَنْتُمْ بِمُصْرِخِىّ» شما هم فریاد رس من نیستید بعد هم تازه شیطان اون لحظه میگه « انی کفرت به ما عشرتکم » من به آنچه شما شرک ورزیدید من کافرم دیگه کامل تابع خودشو رها می کنه «    ان الظالمین لهم عذاب الیم » فرصت کوتاست عزیزان تا چشم به هم زدیم سال ۸۸ سپری شد سال ۸۹ هم در برق الخاطر می گذرد گویا دیروز کودکی بودیم ، نونهالی بودیم ، نوجوانی بودیم ، جوانی بودیم ، چه شد خیلی خیلی همه مان باید مراقب باشیم خدا رو قسم می دهم به عظمت و جلالش . توفیق عبادت بندگی ، ترک معصیت نصیب همه ما مرحمت بفرماید حیات طیبه رو برای همه ، تک تک و فرد فرد ما و جامعه ،     ما تحقق ببخشد ( الهی آمین ) حیات خبیثه را از جامعه ما دور بگرداند ( الهی آمین )

بسم الله الرحمن الرحیم

« اذا جاء نصرالله و الفتح . و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا . فسبح بحمد ربک واستغفره انه کان توابا »

خطبه دوم:

یکی از مظاهر تقوای الهی اطاعت از ولایت است . ولایت خدا ی سبحان که ولایت بن اساسه است که اسالتن ولایت دارد بر ما و ولایت کسانی که به اذن الله ولایت دارن ولایت توینی و تشریعی و سیاسی اجتماعی پیامبر اکرم محمد مصطفی (ص) ولایت تکوینی و تشریعی و سیاسی  اجتماعی اهل بیت و طهارت ولایت سیاسی اجتماعی فقیه جامع الشرایط که در این زمان ولایت حضرت آیت الله خامنه ای است (صلوات) که این ولایت تقوای الهی اقتضا می کند از این اولیا اطاعت کنیم انشا الله اگر عمری بود خدا توفیق داد این قول از ما دعا از شما که یک وقتی رو یک خطبه ای رو ما درباره شخصیت ، مقام و منزلت مقام معظم رهبری باید صحبتی داشته باشیم ایشون خودشون شخصاً پرهیز دارن ما هم همه مان کوتاهی کردیم متأسفانه برخی شناخت لازم رو از کمالات ایشون امتیازات ایشون سطح مدیریت و دانش ایشون کمتر آشنایی دارن . ایشا الله یک وقتی را برای شما صحبتی خواهیم کرد مناسبت های هفته متعدد است من مهم ترین اونها رو عرض می کنم چون مناسبت های بسیار مهم و ضروری است و باید به آنها توجه داشته باشیم سالروز و سالگرد عملیات فتح المبین بود که به لطف الهی به دعای امام زمان رزمندگان ما توانستن این منطقه وسیعی رو از دست دشمنان خدا بگیرند روح شهدای عزیزمان شاد با ارواح طیبه شهدای کربلا انشا الله همشون محشورن یاد آنها رو گرامی بدارید یا خانواده هایشان را عزیز بدارید و عزیزان این جمله معروفی که حضرت امام می فرمود :

« این جانب از دور دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خدا بالای دست شما است رو می بوسم و بر این بوسه افتخار می کنم » این رو برای عملیات فتح المبین فرمودند و من یک خواهشی از مسئولان نظامی و فرهنگی کشور دارم تقریباً خوب بیش از ۲۰ سال از جنگ می گذرد و فاصله گرفتیم درسته زحماتی کشیده شده موزه هایی تشکیل دادند اما اینها در شأن  جهاد و مبارزه و تلاش شهدای ما نیست حیف است ما این همه رشادت هایی داشته باشیم نسل های بعد از ما باید بدانند ماکت عملیات فتح المبین چیه باید تصویر عملیات فتح المبین رو به گونه های مختلف عرضه کنید من یک نمونه خدمتتون  عرض کنم . در سال ۱۹۶۷ اسرائیل آمد بلندیهای جولان رو گرفت شهر قنتیره سوریه رو گرفت سربازان نظامیان سوریه با مصر متحد شدن عربهای دیگه کشورهای دیگه کمک کردند سال ۱۹۷۳ حمله ای کردند شهر قنیتره رو آزاد کردند یک سوم بلندیهای جولان رو گرفتند کل این مساحت تقریباً ۴ کیلومتر بیشتر نیست یعنی دو سوم بلندیهای جولان هنوز دست اسرائیلی هاست دوستانی که سوریه مشرف می شن اگر بتونن حالا مجوز بگیرن از نزدیک ببینند می بینند اسرائیلی ها رفت و آمد می کنند آمدن یک موزه ای رو راه اندازی کردن تصاویر عملیاتها نشان دادند که چگونه توانسته اند این شهر قنیتره رو فتح اش کنند و چه افتخاری می کنند وقتی ایرانیهای ما می روند این موزه رو می بینند منطقه جولان رو هم می بینند خب می گویند پس بچه های ما چه کردند برای اونها باید چه کار بکنیم من خواهشم اینه از عزیزان از مسئولان نظامی فرهنگی اینرو جدی بگیرند حتماً باید یک موزه مهم و ارزشمندی برای عملیات فتح المبین در این منطقه باید ساخته بشود ( تکبیر ) موزه مخصوصی باید در خرمشهر و یک موزه مفصلی باید در کنار حرم مطهر امام (رض) وقتی خارجی ها می آیند ببینند که چه بود و چه شد شهر قنیتره هنوز با همون حالت تخریبش سر جاشه برای اینکه وقتی خارجی ها می آیند ببینند شهر چی بود چی شده اینها میراث ماست هویت ماست این مناطق به دست دوستان عزیزانی که در همینپادگان کرخه نماز شبشون اونقدر شلوغ بود که گویا به جماعت می خواندن . کسی می آید نماز رو به جماعت می خونه نماز مستحبی به جماعت خونده نمی شود از بس این بچه ها همه اکثرشون بلند می شدن نماز نافله شب می خواندن با تحجد با دست خالی اما با ایمان قوی منطقه رو گرفتن تو کتاب های درسی باید بیاریم اینها رو من سال گذشته همین موقع ها رفته بودم جزیره ابوموسی خوب اونجا منطقه نظامیه دیگه در سنگرها رفتیم در خدمت بچه ها بعضی از این بچه های خوب کادر بودند حالا یا ارتش یا سپاه وقتی ازشون سوال می کردم می دونید عملیات فتح المبین چی بود یا عملیات رمضان چی بوده یا عملیات آزاد سازی خرمشهر کی بوده ؟ تاریخ اولیه جنگ رو بعضی از نسل های بعدی نمی دونند قصور از آنها تقصیر از ما .

۲۲ مارس روز جهانی آب در مجمع عممی سازمان ملل معین شد آب مخصوصاً برای کشاورزها یک ماده حیاتی است . می دونید یکی از بحران های هفتگانه دنیای معاصر آب است آب الان یک بحرانی شده است خب شریعت ما این همه توصیه کرده در مورد صرفه جویی استفاده بهینه باز خواهش من از مسئولان کشاورزی این است که ما الان دانش و تکنولوژی و صنعت کشاورزیمان عالیست و از نظر دانشی و تکنولوژی کمبودی نداریم لکن این دانش عملاً در کشاورزی پیاده نشده . یعنی یک زمین کشاورزی که مثلاً یک پنجم این آبی که الان مصرف می کنه کافی است برایش ۵ برابر ۱۰ برابر گاهی اوقات براش مصرف می شود در حالی که اگر یک پنجم اون آب رو با تکنولوژی صنعت کشاورزی مدرن می توانند چند برابر بهره وری داشته باشن البتته کشاورزها باید همکاری داشته باشن کشاورزهای عزیزمون جهاد می کنند این عزیزان کشاورز همکاری کنند عزیزان ما مسئولین شهرداری یک تدبیری بیاندیشند یعنی دانش و عملیاتی در دزفولی که هم از برکت زمین ۴ فصل برخوردار است هم از برکت آب شکر عملی اینکه از دانش عملی استفاده کنیم .

۷ ربیع الثانی ۱۳۰۱ قمری شالروز تاسیس حوزه علمیه قم بود مرحوم آقا شیخ عبدالکریم حائری رو جمعی از مردم قم و بزرگانی از اراک دعوت کردند با ۶۰۰ طلبه آمدند حوزه علمیه قم رو به لطف الهی آباد کردند الان حوزه علمیه قم عالیترین مرکز جهان اسلام شده از کشور های متعدد می آیند درس می خوانند می روند در کشور های خودشان صحبت می کنند من بعضی از این طلبه ها رو می شناسم که آمدن  ۵ سال ۶سال، ۱۵ سال حوزه علیمه قم درس خوندن رفتن در آفریقای شمالی آفریقای جنوبی آمریکای لاتین در کشور های اروپایی در کشور های جنوب شرق ، آسیا ، مالزی ، اندونزی ، در شبه قاره پاکستان و هندوستان چه خدماتی کردند برکت آقا شیخ عبد الکریم حائری آمد با اخلاص و تقوا من از این فرصت می خواهم یک استفاده رو ببرم و حسن استفاده ای بکنم یک درد و دلی هم با شما در مورد حوزه علمیه دزفول داشته باشم عزیزان این حوزه علمیه دزفول یک زمانی پا به پای نجف دانش اش ، فقه اش ، کلامش ، فلسفه اش پا به پای نجف بود من خدمت سید و استاد حضرت آیت الله قاضی (رض) شاگردی کردم تقریباً فکر کنم آخرین شاگرد ایشون بودم کتاب شرایع رو خدمت ایشون تدریس کردم تک و تنها بودم و کس دیگه ای هم نبود ایشون بارها به خود بنده فرمود بارها می فرمود من اون زمانی که طلبه بودم و در دزفول درس می خواندم دزفول آن زمان طلبه گی آیت االله قاضی مجتهد مسلم داشت واین هم می گفت که یکی از آنها هم ادعای مجتهدی نمی کرد چه شد این چرا وضع فرهنگی این شهر تغییر پیدا می کنه وضع دینداری مردم تغییر پیدا میکنه چون عالمان کم هستن هر جا دیدید عالمی دینی با تقوا کم بود اونجا لانه شیطانه که تخم گذاری می کنه یک قائده کلی است . خب به لطف الهی دوست صدیق ما جناب حجت اسلام آقای قاضی لطف کردند این بار مسئولیت امام جمعه پذیرفتن آمدن از همان ابتدا هم با این درد و دغدغه وارد این منصب شدن برای اینکه حوزه رو تربیت کنن خب با یک نفر که نمیشه همه مردم باید کمک کنند ما علمای بزرگی داریم در قم میشه از اونها دعوت کرد ۱ سال ۲ سال بیان یک تعدادی از طلبه ها رو تربیت کنن آموزش بدهن و بعد به هر حال حوزه دزفول رونق پیدا کنه . مساجد ما بعضاً امام جمعه ندارن صیغه های عقد رو بعضی از مردم به من گفتن افرادی می خوانند که اعراب درست صیغه رو درست تلفظ نمی کنند بابا حلال خدا رو حرام می کنند . حوزه باید تقویت بشه حوزه باید رشد پیدا کنه بزرگانی مثل مرحوم آیت الله قاضی ، آیت الله شیخ محمد رضا معزی ، آقا شیخ محمد علی معزی شخصیت هایی مثل مرحوم علامه مخبر دزفولی که سالگرد ارتحال این عالم ربانیست امام جمعه موقت زمان آیت الله قاضی این مرد بزرگ . من نمی دونم اصلاً تا حالا اصلاً سجایا و ابعاد علمی معرفتی و نظریه علمی این عالم فرهیخته رو اصلاً به کتابت در آورده اند یا نه به صورت یک کتابی ، جزوه ای بدهند دست جوان بخواند مرحوم علامه مخبر ذوق شعر عربی شعر فارسی در فقه در فلسفه فرد بسیار ملا ای بود ملا به معنای دقیق کلمه بود ما حتی گذشته های خودمون رو ممکن فراموش کنیم من دو تا خواهش از شما مردم عزیز دارم : ۱ اون جوان هایی که مستعد هستند باهوشن علاقه مند هستن و می خوان بیان وارد حوزه بشن مخصوصاً پدر مادرها همکاری کنند مسیر با سعادتی است نوه حضرت امام برای من تعریف می کرد می گفت من کنکور دادم مهندسی قبول شدم رفتم خدمت امام عرض کردم آقا من دانشگاه هم قبول شدم ولی به حوزه هم علاقه دارم چی می فرمائید امام فرمود سعادت دنیا و آخرت در این حوزه است اگر علاقه داری البته ما جوان در همه رشته ها نیاز داریم توجه دارم پزشکی مهندسی بسیار بسیار استعداد دارن کسانی که در اون رشته ها و علاقه دارن واجبه برن درس بخونن امام هم این رو در کتاب ۴۰ حدیث شون فرمود و همانهایی که علاقه دارن و مستعدن بیان در حوزه تشویقشون بفرمایید مانع برایشان درست نکنید و

۲اینکه کمک کنند که این حوزه به لحاظ امکانات و ساختمان ها و اون چیزی که نیاز دارن تقویت بشه خیرینی که مدرسه می سازند بسیار کار ارزشمندی است خدا اجر پاداش بهشون بده خب یک عده از خیرین بیان نیازهای که حوزه داره تامین بکنند و حوزه بالنده ای همچون گذشته در دزفول داشته باشیم .

۱۰ ربیع الثانی سال روز وفات حضرت معصومه (س) هست (صلوات) من درباره عظمت این بزرگوار همین نکته رو فقط بگم مرحوم آیت الله عظمی آقای بهجت بعد از نماز وقتی نمازشون تموم  می شد نماز ظهر رو هر روز می آمد مثل یک عبدی در برابر این بانوی عظیم شأن می آمدن و با تواضع سخن می گفتن شاید حکمت خدا در این بوده است که قبر فاطمه زهرا (س) مخفی بماند و به جای او قبر مطهر و حرم مطهر حضرت معصومه (س) به جای اون زیارت کنند به یاد اون حضرت باشیم مخصوصاً اون دوستانی که مشرف می شن حتماً نائب زیاره همه ما باشن .

۱۰ فروردین ۵۸ شمسی همه پرسی تغییر رژیم شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی بودیم که ۱۲ فروردین اعلام روز جمهوری اسلامی بوده من یک نکته عرض بکنم اگر فرصتی شد جلسات بعد در این باره بیشتر صحبت خواهم کرد عزیزان جمهوریت و اسلامیت دو بال لاین شک جمهوری نظامی اسلامیت (تکبیر) نظام امت امامت است مردم سالاری دینی است ولایت فقیه یعنی همین اینها از  هم جدا نمی شن آنهای که می خواهند جمهوریت رو ترک کنند اسلامیت رو بزدایند اسلامیت رو ترک کنند جمهوریت رو بزدایند اینها در مسیر انحرافی قرار دارند و اما مهمترین مسئله عنوان سالی است که مقام معظم رهبری فرمود سال « همت مضاعف و کار مضاعف » که مخصوصاً مسئولان و البته تک تک مردم چون توسعه این کشور بدون تلاش مردم هم مسیر نیست مهم ترین عرصه فرمودند در همت مضاعف و کار مضاعف باید مبارزه با فقر ، فساد ، مبارزه با پیشرفت جامعه باشد حتماً باید مسئولین توجه داشته باشند و دارند هدف مند کردن یارانه ها تمام تلاش ها باید در مسیر فقر زدایی و فساد زدایی باشد این هدف مهمی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند دیگه من بیشتر مزاحم نشم طول کشید من در این جمله آخرم محکوم می کنم اسائیل رو که باز توطئه جدیدی رو شروع کرده عزیزان توجه دارید تاکید می کنم آمدن یک منطقه مخروبه ای رو به نام کنیسوالخراب رو دارن بازسازیش کردن آبادش کردن در مقابل بیت المقدس و قدم بعدی و توطئه بعدی آنها این است که مسجد القصی رو تخریب کنند به بهانه اینکه پیکر سلیمان رو از زیرش ظاهر کنند اینها دنبال این هستن که نام اسلام رو از اونجا در اون منطقه ببرند ولی کور خونده اند (تکبیر) خدایا در این هفته اول سال نو در این جمعه عزیز در این روز منصوب به آقای مولای ما « امام زمان » محضر شما محضر خدای سبحان عرض می کنیم خدایا ما سال گذشته رو با خوبیها و بدیهاش با خیرات و شرورش پشت سر گذاشتیم هر چه خیر بود خوب بود و از آن تو بود و هر چه شر و بدی بود از آن ما بود خدایا امام زمان را در این لحظات عزیز استجابت دعا واسطه قرار می دهیم خدایا هر چه شر است از این جامعه اسلامی بردار (الهی آمین) و هر چه خیر است بر این جامعه ببار . باران رحمتت رو بر این شهر و بر مردم ببار . خدایا به گناه ما به قصور ما به تقصیر ما نگاه نکن خدایا به عزت و جلالات قسم می دهیم عزت و مقمت و عظمتت قسمت می دهیم ما رو از شیطان و نفس اماره دور بگردان . ظهور امام زمان رو نزدیکتر بگردان . بارالها قسمت می دهیم معلولین جانبازان مرضای مسلمین مخصوصاً مرضای این جمع شفای عاجل عنایت بفرما . طول عمر با عزت به مقام معظم رهبری عنایت بفرما . توطئه دشمنان رو به خودشون برگردان . بارالها شب اول قبر علی و اولاد علی رو به فریادمون برسان . ثوابی از این مجلس نصیب ارواح طیبه شهدا و امام راحل بگردان .

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید