.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

نقش قیام سیدالشهدا(ع)،در پیشرفت تمدن جهان اسلام غیرقابل انکار است

نقش قیام سیدالشهدا(ع)،در پیشرفت تمدن جهان اسلام غیرقابل انکار است

خلاصه خطبه ها

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی”مجددز” امام جمعه موقت دزفول ظهر امروز در خطبه اول نماز در جمع عاشقان وعزاداران ونمازگزاران جمعه این شهرستان ضمن تسلیت شهادت سرور و وسالارشهیدان وهمچنین شهادت امام چهارم شیعیان حضرت سیدالساجدین(ع) باتوصیه خود و همگان به رعایت تقوی الهی،به تشریح خطبه ای از امام حسین(ع) خطاب به اصحاب در خصوص مرگ،چگونگی ورود آن به زندگی آدم وجدایی انداختن میان انسان ودنیا پرداخت.

“دکترخسروپناه ” در خطبه دوم نمازباتشکر از همه کسانی که در برگزاری تعزیه و سوگواری سیدالشهدا(ع) به هرشکل تلاش و کوشش می کنند گفت : لازم است از همه مداحان،خطبا و خدمتگزاران افتخاری و دولتی از جمله نیروی انتظامی و شهرداری،رسانه ها و اقشار مختلف مردم که باعزاداری خود موجبات تسلی دلی حضرت حجت(عج) را فراهم نمودند تشکر نمود .

ایشان افزود:اگرچه مدیریت و هماهنگی بین این همه هیئت و عزادار و گذر از مسیر قدیمی عزاداری دزفول بدون اعتراض و مشکل نیست لکن ضروری است که همه عزیزان باصبر وحوصله اجر عزاداری خود را مضاعف کنند .

امام جمعه موقت دزفول آغاز هفته بسیج را یادآور شده و تصریح کرد:نهادمقدس بسیج پیوندی ناگسستنی با انقلاب داشته که برای حفظ این نظام تاثیرگزار بوده است لذا لازم است متناسب با نیاز جامعه فعالیت نماید که از جمله این فعالیت ها می توان به طرح ارزشمند وموفق حلقه های صالحین اشاره کرد.

“رئیس پژوهشگاه فلسفه و حکمت ایران” در ادامه به نقش قیام سیدالشهدا(ع) در تمدن سازی جهان اسلام پرداخت .

ایشان شروع و رشد تمدن اسلامی در قرن های سوم چهارم و پنجم وظهور دانشمندان و عالمان برجسته وشیعی چون ابن سینا،زکریای رازی؛ابوریحان وخوارزمی و تاثیرتمدن جهان اسلام وغرب از آثاروتالیفات این داشمندان را مستقیماً مرهون قیام هایی چون توابین،مختار،نفس زکیه ….. دانست که پس از حادثه کربلا و برای خونخواهی و احیای شیعه در جهان اسلام رخ داده است .

“خطیب جمعه دزفول” بااشاره به تاسیس حکومت های شیعی در تاریخ اسلام آنها را به دودسته پراکنده و متمرکز تقسیم نموده و افزود : از جمله حکومت های شیعی پراکنده می توان به حکومت علویان با۶۴سال حکومت در طبرستان،حمدانیان در حلب با ۱٫۱ سال ،سربداران با۴۷ سال ،مرعشیان در مازندران با۲۴۵ سال ،مشعشعیان در خوزستان با۳۳۱ اشاره کرد .

دکتر خسروپناه ” به حکومت آل بویه با۱۲۰ سال در ایران و عراق ،فاطمیان در مصر با۲۷۰ سال ،حکومت صفویه با۲۲۸ سال،…. حکومت جمهوری اسلامی ایران به عنوان حکومت های گسترده ی شیعی اشاره کرد .

ایشان دوران حکومت آل بویه را یکی از بارزترین دوران حکومت شیعیان دانست که در این دوران دارالعلم ها،پژوهشگاه ها،کتابخانه ها بسیاری تاسیس شده و دانشمندان زیادی پا به عرصه گذاشته و با تولیدونشر علوم پرداختند . ایشان عزاداری هیات در اماکن عمومی ،اعلام رسمی عیدغدیر به عنوان عید بزرگ شیعیان،بازسازی ادوات و بالندگی تمدن اسلامی به دست شیعیان را از جمله اتفاقات در دوران “آل بویه برشمرد.

“امام جمعه موقت دزفول” تاسیس اولین حوزه علمیه توسط شیعیان در تاریخ اسلام به دست بابرکت امام سجاد(ع)درکربلای معلی وبعد از آن کوفه و سپس حوزه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) ودر ادامه آن تمدن اسلامی را نتیجه مستقیم قیام سیدالشهدا برشمرد.

ایشان در پایان بااشاره به رتبه علمی ۱۶ ایران در جهان و تولید علم توسط دانشمندان ایرانی در زمان حال در رشته ها ئ موضوعات مختلف علمی ازجمله هسته ای،نانوتکنولوژی،بیوتکنولوژی ،ریاضی و پزشکی و…. را ادامه همان تفکر شیعی قرن ها سوم تاپنجم دانسته و تصریح کرد: امیدواریم که تمدن جدید اسلامی را به برکت خون سیدالشهدا در آینده نزدیک در ایران ره اندازی کنیم .

پایان بخش خطبه های ذکر مصیبت امام حسین (ع) توسط حجت الاسلام خسروپناه بود و مداحی و سینه زنی نیز در بین نماز ظهر وعصر برگزار شد

متن کامل خطبه ها

خطبه اول

نمازگزاران عزیز، عزاداران حسینی در آغاز این خطبه همه شما و خودم را به تقوای الهی سفارش می کنم و تسلیت عرض می کنم این ایام عزاداری سالار شهیدان امام حسین علیه السلام و همچنین سالگرد شهادت امام سجاد را.

خطبه ای که در آغاز این خطبه قرائت شد یکی از خطبه های مهمی است که حضرت اباعبدالله الحسین به اصحابش بیان کرده و می فرماید: من شما را به تقوای الهی سفارش می کنم و شما را از ایام الله پرهیز می دارم. مقصود حضرت از ایام الله در این خطبه مرگ و قیامت است، یعنی شما را هشدار می دهم به روز مرگ و روز قیامت. و پرچم های این روز را بر می افرازم، پرچم های مرگ را، پرچم های قیامت را برای شما آشکار می کنم. مرگ را حضرت این گونه توصیف می کند که: مرگ با یک قیافه هولناکی وارد می شود و ورودش هم یک ورود و حلول نامطلوبی است یعنی مرگ وقتی حلول می کند در بدن و روح را از بدن جدا می کند با سلم و سلامتی که وارد نمی شود. انسان با سکرات موت، با وضعیت مرگ درگیر می شود تا جان می کند، جان کندن امر راحتی نیست. فرمود: مرگ برای آدم ها مزه تلخی دارد، وقتی چنگ می زند بر روح انسان و انسان را با عملش فاصله می اندازد. تا قبل از مرگ عمل دست ماست ما هرکاری بخواهیم می توانیم انجام دهیم؛ چه کار خیر، چه کار شر، احسان به خلق یا معاذ الله ظلم به حق. این عمل ماست هر طور بخواهیم می توانیم آن را جهت بدهیم و هدایت کنیم اما وقتی مرگ آمد و حلول کرد در بدن و روح را جدا کرد دیگر ما با عملمان فاصله ی گیریم. سپس حضرت فرمود: حالا که مقداری قصه مرگ برای شما معلوم شد شتاب کنید، مبادرت بورزید، در این مدت عمری که دارید با صحت جسم عمل درست انجام دهید و نگذارید این فرصت ها از دست برود. الان که در قید حیات هستید می توانید عمل صحیح و سالم و مؤمنانه را برای خودتان کسب کنید ولی بعد دیگر آدم دستش خالی است. حالا بازماندگان چقدر برای ما عمل خیر انجام دهند، صدقه بدهند، آن با خداست. بعضی بازماندگان توجهی دارند یک فاتحه ای برای ما می خوانند، بعضی ها هم نه اصلا یاد ما نکنند، چند صباحی سر قبر ما بیایند و فاتحه ای بخوانند و بعد اصلا یادشان برود قبر ما کجاست، مانند خیلی از آدم هایی که قبل از ما زندگی می کردند و مردند و الان بستگانشان اصلا نمی دانند قبرشان کجاست، ما هم مثل گذشتگان هستیم و فرقی نداریم. حضرت فرمود: مرگ وقتی حمله می کند شبیخون می زند و ناگهانی هم شبیخون می زند. مانند کاروانی که در مسیر در حال حرکت است و سارق ها یکدفعه به آن ها حمله می کنند، مرگ هم همین طور است خبر نمی دهد یکدفعه می آید و جان انسان را از انسان می گیرد معلوم هم نیست ممکن است جان یک بچه ۲ ماهه را بگیرد ممکن است جان یک پیرمرد و پیرزن ۱۰۰ ساله را بگیرد. فرمود: وقتی مرگ به سراغ انسان آمد شما را از این ظاهر زمین به باطن زمین می برد، چون به هر حال وقتی کسی می میرد او را دفن می کنند، از بلندی انسان را به پستی منتقل می کنند و از این انس زمین ما به سمت وحشت زمین می رویم. وقتی روی زمینیم با دوستان و آشنایان انسی داریم ولی وقتی در این تنگنای قبر شدیم گرفتار وحشت آن خواهیم شد. از این آسایش و روشنایی زمین به سمت ظلمت و تاریکی زمین می رویم، دیگه در این صورت نه کسی به دیدار خویشاوند می رود نه از بیماری عیادت می کند دیگر به فریاد کسی نمی رسند، روح انسان هم هر چه داد بزند کسی مگر به او توجه می کند بعد فرمود خداوند ما و شما را از این هراس های این روزگار یاری کند. این روز مرگ و روز قیامت روزی است که اگر کسی گرفتار آن شد جز یاد خدا هیچ کسی به داد آدم نمی رسد فرمود: خداوند ما و شما را از عقاب آن روز نجات دهد و ثواب شایانی بر ما حتمیت ببخشد. این کلامی بود از امام حسین علیه السلام. دیدم سفارش که شده است در خطبه اول از تقوا سخن بگویید هیچ کلامی زیباتر از و شیرین تر از کلام مولایمان امام حسین نیست که از او خطبه ای بخوانیم. هزار راهش هم این است خودش هم به ما یاد داده چطور عمل کنیم. فرمود: سعی کنید با خدای خودتان خوب حرف بزنید و خودتان را درست به خدا معرفی کنید. در دعای عرفه می فرماید: خدایا تو منت گذاشتی بر من، تو نعمت دادی، تو احسان دادی، تو زیبایی دادی، تو فضیلت دادی، تو برتری دادی، تو کمال دادی، تو توفیق دادی، تو عطا می کنی، اگر بی نیازی من دارم تو دادی، من از خودم چیزی ندارم. من کی هستم؟ خدایا فرمود: من اعتراف می کنم به گناهانم، ببخش من را. من بدی کردم، من هستم که همیشه همت بر گناه می ورزم، من نادانی کردم و الی آخر… این مطلبی است که ما باید توجه کنیم که عزیزان در این ایام عزاداری که دارید بهره می برید و به فیض عزاداری می رسید و اشکی می ریزید چگونه زیستن و چگونگی ارتباط با خدا را و سخن گفتن با خدا و معرفی خود و معرفی خدا را از این مکتب حضرت ابی عبدالله یاد بگیریم.

خدا را قسم می دهم به عزت و جلالش توفیق عبادت، بندگی و ترک معصیت نصیب همه ما بگرداند.

خطبه دوم

در این خطبه خودم و به ویژه خودم و نفسم حقیرم و شما عزیزان را به تقوای الهی سفارش می کنم.

مجدداَ ایام عزاداری حسینی و تاسوعا و عاشورای حسینی و سالگرد شهادت امام سجاد را به شما مؤمنین و مؤمنات تسلیت عرض می کنم و تشکر می شود از همه شما عزیزان، شما نمازگزارانی که آبرومندانه دل امام زمان را شاد کردید و هم تاسوعا و عاشورا و هم شب ها و روزهای دیگر در این دهه به عزای حسینی پرداختید، مشکی پوشیدید و مشکی پوشاندید، از عزیزان مداح، سخنوران، مخاطبان و همه عزیزان تشکر می کنیم، و همه مسئولان و نیروهای انتظامی که با پوشش و هماهنگی این عزیزان است که این مراسمات به خوبی برگزار می شود، از صدا و سیما و همه عزیزانی که دست اندرکارند، از ملت عزیز و مردم عزیز که از هیئت های عزاداری پذیرایی می کنند، از مسئولان، از هیئت امناهای هیئات سپاسگذاری می کنیم. الحمدالله طبق گزارشی که داده اند مراسم به خوبی اجرا شد، مخصوصا روز هفتم که سنت خوبی شروع شده، انشاءالله که با کیفیت بهتر و بیشتر ادامه پیدا کند. البته به هر حال چون اداره این هیئت ها مخصوصا در مسیر تاسوعا و عاشورا  کار دشواری است ممکن است گاهی ناهماهنگی هایی هم صورت بگیرد، خواهش می کنیم از دوستان، عزیزان و مسئولان مقداری توجه بیشتری داشته باشند که خماهنگی ها بیشتر شود، رنجشی از سوی بعضی از هیئت ها حاصل نشود که بتوانند مسیر را به راحتی بروند. به هر حال مسیر سنتی که در دزفول هست و مردم هم اصرار دارند از این مسیرها بروند کمی تنگ است و فشردگی می آورد و طبیعتاَ یک سری مشکلاتی دارد ولی بیشتر تلاش بشود که این مشکلات کاهش پیدا کند، عزیزانی هم که گاهی اوقات با این مشکلات مواجه می شوند برای رضای حسین بن علی(ص) بیشتر تحمل کنند که خداوند هم اجرشان را مضاعف خواهد کرد.

این ایام آغاز هفته بسیج است و باید از همه بسیجیان هم تشکر بشود، بسیج یک نهاد بسیار بسیار مقدسی است. این انقلاب ما پیوند وثیقی با بسیج دارد. خدا رحمت کند رهبر انقلاب را و این نهاد مقدس را تأسیس کرد و بسیار برای حفظ این نظام مؤثر بوده، انشاءالله متناسب با نیازهای جامعه بسیج باید توسعه پیدا کند. یک طرح خوبی به نام حلقه های صالحین راه اندازی کردند، خیلی کار مبارک و ارزشمندی است. بنده هم تا حدودی با این حلقه های صالحین در ارتباطم؛ هم در دانشگاه ها، هم در مراکز دیگر این حلقه های صالحین فعالیت می کند، انشاءالله این پشتوانه ای که بسیج نسبت به نظام داشته استمرار پیدا کند.

من در این خطبه دوم می خواهم به یک مطلب و نکته معرفتی درباره قیام ابی عبدالله اشاره کنم و آن نکته این است که گاهی اوقات کمتر درباره دستاوردهای قیام اباعبدالله سخن به میان می آید. بنده در یک جمله کوتاه عرض می کنم که قیام ابی عبدالله در تمدن سازی جهان اسلام نقش مؤثری داشته است، یعنی تمدنی که ما در قرن سوم و چهارم و پنجم در تاریخ داشتیم، که حکومت های شیعی شکل گرفت و همچنین علم و دانش، رشد و بالندگی پیدا کرد و تمدن اسلامی شکل گرفت، آغازش از شیعیان بود و این تمدن شیعی بر اهل سنت هم تأثیر گذاشت و یک تمدن اسلامی در کل جهان اسلام فراهم شد، و حتی این تمدن هم بر تمدن مدرن غرب هم تأثیر گذار بوده است. عزیزانی که با تاریخ تمدن مدرن آشنایی دارند می دانند که قرن یازدهم میلادی تا قرن چهاردهم میلادی عصر ترجمه آثار اندیشمندان مسلمان است، آثار بوعلی سینا، فارابی و زکریای رازی را ترجمه کرده اند. و اگر این چهار قرن بعد از جنگ های صلیبی این ترجمه ها انجام نمی شد، قطعا رنسانسی هم اتفاق نمی افتاد و این تحولاتی که الان غرب دارد که قدرت علمی پیدا کرده، بر سر سفره دانشمندان اسلامی و به ویژه دانشمندان شیعی نشستند. فارابی، زکریای رازی، بوعلی، خوارزمی، ابوریحان بیرونی دانشمندان شیعه هستند؛ مؤسس جبر و مقابله خوارزمی است، مؤسس جغرافیا با یک رویکرد جدید و نجوم ابوریحان بیرونی است، مؤسس پزشکی و طب بالنده در آن زمان بوعلی سینا است، مؤسس داروسازی و طرح بیمارستان های مختلف از جمله بیمارستان تخصصی کودکان زکریای رازی است. این ها شصیت های بزرگی بودند، کتاب الحاوی فی الطب زکریای رازی یا القانون فی الطب بوعلی سینا قرن ها کتاب درسی بوده و در آکسفورد و دانشگاه های معتبر آن ها تدریس می شد و متن درسی بود.البته این ها از یونانی های باستان، از ایران باستان و مصر باستان هم استفاده کردند ولی خودشان دانش جدید تولید کردند. زکریای رازی در الحاوی خیلی جاها از کتاب دیسقریدس استفاده کرده اما در آن حرف هایی هم دارد که حرف های خوش است و می گوید من خودم آزمایش کردم و این تحقیقات را انجام دادم. بنده می خواهم عرض کنم همه این ها از برکت قیام امام حسین است، چرا؟ چون وقتی قیام امام حسین سال ۶۱ انجام گرفت، بعد قیام ها و جنبش هایی شروع شد که این قسمت را همه شما شنیده اید، با شعار یا لسارات الحسین و شعار بعد، شعار الرضا من آل محمد (ص)، جنبش توّابین شکل گرفت، جنبش و نهضت مختار، قیام زید بن علی، قیام یحیی بن زید، قیام نفس زکیه، قیام برادر نفس زکیه ابراهیم، قیام شهید فخ، قیام ابن طبا طبا.. البته این قیام ها عمدتا به شکست انجامید ولی همه این قیام ها از برکت خون حسین بن علی بود. و بعد از این که این قیام ها انجام گرفت زمینه برای تشکیل حکومت های شیعی در جهان فراهم شد، یعنی اگر این قیام های پراکنده نبود حکومت های شیعی شکل نمی گرفت. حکومت های شیعی هم دو دسته بودند، یکی حکومت شیعی که در مناطق مختلف پراکنده بودند و یک دسته حکومت های شیعی که یک مقدار گستره اش بیشتر بود. حکومت هایی که پراکنده بودند مثل حکومت علویان در طبرستان، ۶۶ سال حکومت کرده، سال ۲۵۰ تا ۳۱۶ قمری؛ حکومت اسپانیا در الموت قزوین ۱۷۱ سال حکومت داشتند؛ حکومت حمدانیان در حلب در، شامات، ۱۰۱ سال حکومت داشتند؛ حکومت سربداران در خراسان ۴۷ سال حکومت داشتند؛ حکومت مرعشیان در مازندران ۲۴۵ سال حکومت داشتند؛ این ها حکومت شیعه بودند. دولت مشعشعیان در خوزستان (در خوزستان ما حکومت شیعی بوده) ۳۳۱ سال حکومت داشتند، یعنی سال ۸۴۵ تا ۱۱۷۶؛ این ها در مناطق خاص حکومت داشتند. اما شیعیان سه حکومت گسترده تر هم داشتیم، یکی دولت آل بویه ۱۲۰ سال در ایران و عراق حکومت کردند، بغداد را هم زمان بلد عباس تصرف کردند، دولت فاطمیان که در آفریقای شمالی، در مصر حکومت تشکیل دادند و بعد حکومتشان تا عربستان هم توسعه پیدا کرد. اصلا همین شهر قاهره که پایتخت مصر است، این شهر را فاطمیون شیعی راه انداختند و تأسیس کردند. این دانشگاه الاظهر مصر را به نام حضرت زهرا تأسیس کردند، کار شیعیان بوده، دولت فاطمیان ۲۷۰ سال حکومت داشتند و دولت صفویه که ۲۲۸ سال حکومت داشتند. البته قبل یا بعد از دولت صفویه هم دولت های شیعه داشتیم، مثلا ایلخانیان مغول بودند، حمله کردند و بغداد را گرفتند و حتی ضربه هایی به دولت سلجوقیان زدند، اما بعدها همین ایلخانیان شیعه شدند، یا دولت نادرشاه وقتی حمله کرد و دولت افشاری را راه انداخت، البته به اسم صفویه افاغنه را از اصفهان بیرون انداخت بعد دولت افشاری را که راه انداختند به اسم دولت شیعه، البته دولت هایی بود که به اسم شیعه بود ولی محتوای شیعه خیلی نبود. یا دولت های بعدی زندیه، قاجار، .. دیگر بعد از چند قرن یک دولت شیعی ناب به نام جمهوری اسلامی شکل گرفت. و جالب است بدانید اولین دولت بزرگ شیعی دولت آل بویه است و عمده تمدن علمی مربوط به همین دولت آل بویه است. دولتی که اولاَ دارالعلم تشکیل داد، کتابخانه ها تشکیل داد، آزمایشگاه ها، بیمارستان ها، پژوهشگاه ها تشکیل دادند. دانشمندان دیدند این جا زمینه کاری است شروع به کار علمی کردند و تمدن اسلامی شکل گرفت؛ یعنی اگر آل بویه نبود تمدن اسلامی به وجود نمی آمد و آل بویه یک دولت شیعی بود، دولتی بود که سال ۳۲۰ شروع شد ۴۴۰ تمام شد. علت تمام شدنش هم بحث هایی است که من نمی خواهم وارد شوم. ولی این دولت برای اولین بار اجازه داد هیئات عزاداری به صورت رسمی برای اولین بار به خیابان ها بیایند و برای اهل بیت عزاداری کنند، این هیئت های عزاداری که می بینید الان ما به این خوبی داریم، از زمان صفویه نبوده، از زمان آل بویه بوده. اولین دولتی که عتبات را بازسازی کردند و معرفی کردند به جهان، اولین دولتی بود که عید غدیر خم را رسماَ اعلام کرد و مردم عید غدیر جشن می گرفتند. حالا متوجه می شویم که چطور قیام امام حسین منشأ تمدن سازی شده، اگر قیام امام حسین علیه السلام نبود قطعا نامی از تشیع بلکه نامی از اسلام نبود. اجازه بدید حدیثی از امام باقر علیه السلام برایتان بخوانم، این حدیث را ابن ابی الحدید نقل می کند: بیشترین مصیبت برای ما و شیعیان بعد از رحلت امام حسن بود، وقتی امام حسن به شهادت رسید، فرمود: در آن زمان در هر شهر شیعیان ما را می کشتند، دست ها و پاهای آن ها را به این گمان که شیعه هستند از بدن جدا می کردند، و هر کسی که متهم به دوستی و ارتباط با ما می شد را زندانی کرده، اموالش را غارت می کردند یا خانه اش را خراب می نمودند. و این مصیبت و بلا همچنان شدت یافت تا زمان عبیدالله بن زیاد ملعون. این وضعیت را شیعیان داشتند، یعنی حتی اگر کسی سنی بود، شیعه نبود اما ولایت به معنای محبت به اهل بیت را داشت خانه را بر سرش خراب می کردند، محبت به اهل بیت جرم بود. اگر قیام حسین بن علی نمی شد و اگر پیام آوران عاشورا این پیام عاشورا را منتقل نمی کردند، قیام های بعد از قیام امام حسین بن علی انجام نمی گرفت و اگر این قیام ها انجام نمی شد، حکومت های شیعه شکل نمی گرفت و اگر حکومت های شیعه شکل نمی گرفت تمدن شکل نمی گرفت. ببینید چه عظمتی داشته این قیام، الان تمام مسلمانان جهان شیعه و سنی، فرق مختلف اسلامی افتخارشان این است که در یک مقطع تاریخی ما تمدنی داشتیم. مثلا در دولت عثمانی ها سلطان محمد فاتح این قدرت را داشت که سال ۱۴۵۳ بیاید و به استانبول حمله کند، دولت بیزانس را شکست دهد و قستنطنیه را فتح کند، قرن پانزدهم میلادی، یعنی آغاز رنسانس است. این قدرتی که سلطان محمد فاتح دارد از تمدنی است که از دولت های شیعه گرفت. هر جا را فتح می کرد دانشمندان شیعه را می آورد و در استانبول که فتح کرده بود مستقر می کرد. سلطان سلیم اول در زمان شاه اسماعیل وقتی به تبریز حمله کرد، در جنگ چالدران و تبریز را فتح کرد، خوب تبریزی ها محب اهل بیت بودند، البته آن زمان که شاه اسماعیل حکومت صفوی را تأسیس کرد، در ایران آن زمان یک سوم مردم شیعه بودند، دو سوم سنی بودند، بعد که در ایران تشیع گسترش پیدا کرد، سلطان سلیم وقتی در تبریز مستقر شد، همین تبریزی ها سلطان سلیم و عثمانی ها را از شهر بیرون انداختند، وقتی سلطان سلیم دید نمی تواند بماند دانشمندان شیعی را گرفت و با خود از تبریز به استانبول برد که از دانش آن ها استفاده کند. شما هر نشانه ای از تمدن اسلامی در تاریخ می بینید، رگه هایش در تشیع است و این به خاطر محبتی است که به حسین بن علی داشتند و حتی جالب است که در دنیا حوزه های علمیه زیاد است، الان در لندن و اروپا هم حوزه های علمیه است، حوزه علمیه خیلی گسترش پیدا کرده است، ولی می دانید اولین حوزه علمیه در کجا شکل گرفت؟ اولین حوزه علمیه در کربلا شکل گرفت. امام صادق علیه السلام به کربلا رفتند کنار علقمه یک منزلی گرفتند و در آن جا شروع به بحث و درس کردند و بعد همان مناطق را در قرن سوم (منطقه ای که امام صادق(ع) بود به نام اراض الجعفریات معروف شد)، این منطقه را شخصی به نام ابوالقاسم حمید مدرسه و حوزه علمیه ساخت، حوزه علمیه از کربلا به کوفه، بصره، ری، قم، بغداد گسترش پیدا کرد. یعنی شیخ مفید که در بغداد حوزه علمیه راه انداخت بعد از کربلاست، شیخ طوسی اگر حوزه علمیه را در نجف راه انداخت بعد از کربلاست، یعنی خون حسین بن علی منشأ تأسیس حوزه های علمیه شده، خون حسین بن علی منشأ توسعه ریاضیات شده، منشأ توسعه طبیعیات شده، منشأ توسعه جغرافیا و نجوم شده، این برکات خون حسین بن علی است. و امیدوارم ما شیعیان و همه ما مسلمانان ( چون امام حسین فقط برای ما شیعیان نیست اهل سنت هم برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کنند، بنده در یک دهه محرمی چند سال پیش در پاکستان در مسجد امام حسن منبر داشتم، در روز تاسوعا و عاشورا ۷۰۰۰ نفر جمعیت پای منبر بود که می گفتند از این تعداد دو سوم سنی هستند و اشک می ریختند و سینه می زدند، حسین علیه السلام مال همه انسان های آزاده است نه فقط برای شیعیان و حتی فقط مسلمانان، این برکات امام حسین علیه السلام است، این را باید قدر بدانیم) روزی از این قیام امام حسین درس بگیریم برای ساختن یک تمدن نوین اسلامی در آینده، و برکت این نظامی که حضرت امام راه انداخت و مقام معظم رهبری بشود این حرکت و قیام انجام بشود تا انشاءالله ما به این تمدن برسیم. الان هم من خدمت شما عرض کنم، دانشمندانی که در کشور داریم، دانشمندان هسته ای، دانشمندان نانوتکنولوژی، دانشمندان بیوتکنولوژی، دانشمندان ریاضیات و رشته های مختلف که الان توانسته اند کشور ما را در جهان به رتبه شانزدهم علمی برسانند. این دانشمندان بدون استثنا همه حسینی و عاشق حسین بن علی هستند. من شب اول محرم در یکی از شهرها برنامه داشتم و از تهران می خواستم بروم، مسئول یکی از این گروه هایی که ماهواره به فضا فرستادند، آمدند گفتند ما امشب جلسه ای داریم و دانشمندان ماهواره جمع اند، می خواستیم نسل جدید ماهواره را تست اولیه کنیم. خوب خیلی خوشحال شدیم و تبریک گفتیم، گفتند اگر می شود شما هم در این جلسه ما بیایید و در کنار این تستی که انجام می دهیم یک ذکری از حسین بن علی بشود؛ ببینید کسی که حسینی نباشد که برای این مملکت خدمت نمی کند، به آمریکا و کانادا می رود؛ این دانشمندان همه لباس سیاه بر تن، برای حسین بن علی ضجه می کشند، این کارهای علمی را انجام می دهند. این برکات حسین بن علی است، لذا این مجالسی که دارید این اشک هایی که می ریزید، کم ارزش ندانید، این ها بسیار قیمتی است، این ها تمدن ساز است. البته اگر عزاداری درست هدایت شود و دشمن آن را به سمت دیگری منحرف نکند. و اجازه بدهید در آخر این خطبه دل ها را ببریم به کربلا و زیارتی کنیم…

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید