.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

لابی صهیونیست ها مانع توافق هسته ای

لابی صهیونیست ها مانع توافق هسته ای

خلاصه خطبه ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجد دز –  حجت الاسلام و المسلمین دکتر “عبدالحسین خسروپناه”  در خطبه های نماز عبادی سیاسی این هفته دزفول ضمن سفارش  به رعایت تقوای الهی به برگزاری منظم و باشکوه عزاداری های تاسوعا و عاشورای حسینی دزفول اشاره و ضمن تقدیر از همه مسئولین و دست اندرکاران گفت: علیرغم  تهدیدات داعش، این مراسم با کمال امنیت و نظم برگزار گردید.

عاشورا یک ایدئولوژی و یک مدرسه جهانی است

امام جمعه موقت دزفول ، به تشریح درسهای اجتماعی امروزی از عاشور پرداخت و گفت: عاشورا فقط یک حادثه تاریخی نیست بلکه یک ایدئولوژی و یک مدرسه جهانی است و بسیاری از قیام های دوران معاصر در کشورهای مختلف درس گرفته از مکتب حسین است.

دکتر خسر وپناه تصریح کرد: دشمنان فهمیده اند که تا مسلمانان حسین(ع) را دارند نمی توان به آنها آسیب وارد کرد، یا باید حسین(ع) را  از آنها گرفت و یا حسینی بودنشان را تحریف کنیم و نگذاریم معرفت حسینی(ع) در آن شکل گیرد.

دشمن نمی خواهد محبت به اهل بیت(ع) در بین مسلمانان رواج یابد

امام جمعه موقت دزفول با بیان اینکه دشمن نمی خواهد محبت به اهل بیت(ع) در بین مسلمانان رواج یابد افزود: برادران اهل سنت هم برای اباعبدالله(ع) مجالس عزاداری برگزار می کنند به طوری که در شب تاسوعا و عاشورا در کشور پاکستان چندین هزار نفر به عزاداری می پردازند که اکثر آنها سنی بودند.

دکتر خسروپناه، درس ظلم ستیزی و سازش نکردن با ستمگر را از درس های عاشورا خواند و با اشاره به اوضاع منطقه، جریان داعش را جریانی برخواسته از اروپا عنوان و گفت: چطور اکثر اعضای  داعش از اروپا آمده اند و اروپا با تمام امکانات و اقدامات اطلاعات و امنیتی خود نمی دانستند که این افراد در کشورهای اروپایی زندگی می کنند؟

همانهایی که در سازمان ملل، تصمیم برای حمله به داعش می گیرند، نفت او را نیز می خرند

وی افزود: اروپائی ها می دانستند و آنها را برای امروز می خواستند، جدیدترین سلاح ها را به آنها می دهند. داعش مناطق نفت خیزی از عراق را تصرف و  نفت را به ترکیه و اروپا می فروشد، همانهایی که در سازمان ملل، تصمیم برای حمله به داعش می گیرند، نفت او را نیز می خرند.

امام جمعه موقت دزفول، جنایات داعش را یادآور شد و افزود: داعش در یک روز، هزار شیعه عراقی را به جرم اینکه نامشان علی و فاطمه است، سر بریدند و نه تنها به شیعیان بلکه به اهل سنت، ایزدی ها و مسیحی ها هم رحم نمی کنند و این در حالی است که سازمان ملل تا مدتها اقدامات داعش را محکوم نکرده و پس از افزایش تبلیغات، علیه سازمان ملل مجبور شدند، بیانیه ای هم علیه آن صادر کنند.

مسلح کردن داعش  برای خدشه به چهره اسلام

دکتر خسروپناه به حمایت های بین المللی از داعش اشاره و گفت: داعش که جمعیتی نداشت، با تبلیغات فراوان و حمایت های بین المللی، به منظور خدشه دار کردن چهره اسلام، به جدیدترین سلاح ها مجهز شد و اکنون در عراق در حال چاپ پول است.

رئیس مرکز کشوری حکمت نوین اسلامی، با تاکید بر اینکه  اسلام در اروپا رو به گسترش است گفت: ۳۰ سال پیش در کشوری مثل انگلستان چهار مسجد وجود نداشت اما اکنون در اروپا، کلیسا ها را می فروشند و مسلمانان آنها را خریداری و به مسجد تبدیل می کنند.

گسترش اسلام در اروپا

وی خاطر نشان کرد: اکنون در شهرهای مختلف اروپا، نماز جمعه برگزار می شود و در ماه مبارک رمضان، مساجد و مراکز فرهنگی سی شب ماه مبارک برنامه اجرا می کنند.

خطیب جمعه دزفول، ایمان و عشق به اباعبدالله(ع) را عامل ایستادگی در مقابل داعش بین المللی دانست و گفت: اسلام در اروپا در حال گسترش است و به همین خاطر احساس خطر کرده وداعش را به جان مسلمانان انداختند.

عملیات شبانه ۱۷ عراقی به داعش

حجت الاسلام خسروپناه اظهار کرد: داعش در عراق، به راحتی در حال پیشروی بود و دولت و مردم عراق ترسیده و ارتش عراق نیز تصفیه نشده بود و برخی فرماندهان ارتش نیز به داعش پیوستند اما  ۱۷ نفر عراقی با همت و هدایت نیروهای ایرانی که عاشق اباعبدالله(ع) بودند دریک عملیات شبانه تلفات سنگینی به داعش وارد کردند و سالم برگشتند، وقتی این خبر پیچید، مردم عراق فهمیدند که می شود در مقابل آنها ایستاد، مرجعیت بزرگوار حضرت آیت الله سیستانی فتوای جهاد داد، بسیج عمومی شکل گرفت، علما لباس رزم پوشیدند، و داعش را با همه امکانات زمین گیر کردند.

تصفیه نکردن ارتش عراق از بعثی ها و منحل کردن سپاه بدر دو نقطه ضعفی بود که دکتر خسروپناه از نخست وزیر سابق عراق گرفت و گفت: نوری مالکی، نیروهای نظامی خودی را منحل و نیروهای غیرخودی را هم تصفیه نکرد و زمینه ای ایجاد شد که می توانست عراق را نابود کند.

وی با تاکید بر اینکه چیزی که عراق را نگه داشت، درس مکتب حسینی بود و هیچ چیز دیگری نبود،خاطر نشان کرد: درس ظلم ستیزی، سازش نکردن با ظالم، درس امر به معروف و نهی از منکر و درس استقلال از درسهای بزرگ عاشوراست.

لابی صهیونیستی مهمترین مانع بر سر توافق هسته ای

دکتر خسروپناه، امام جمعه موقت دزفول، گفتگوهای هسته ای نیز مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه ما اهل گفتگو هستیم اما گفتگو با حفظ استقلال، اظهار کرد: در بحث هسته ای که زیرنظر مقام معظم رهبری در جریان است، به هر نتیجه ای برسند، ملت حمایت می کند.

خطیب جمعه دزفول، لابی صهیونیستی را مانع اصل بر سر توافق هسته ای دانست و گفت: باید مسئولین مذاکره کننده مراقب لابی صهیونیستی در این توافق هسته ای آمریکا باشند. اطلاع داریم که برخی مسئولین سیاسی آمریکا نیز حاضر به حل مسئله هسته ای هستند و اروپا نیز زودتر از آمریکا علاقمند به حل مسئله هستند اما لابی های صهیونیست اینقدر قدرت دارند نمی گذارد.

وی سخنان نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور کشورمان و حرف های غیراخلاقی و ضدایرانی وی در سازمان ملل در فاصله کوتاه را نمونه ای از آن عنوان و اذعان کرد: صهیونیست ها دوست ندارند و نمی خواهند ایران آرامش پیدا کنند چرا که می دانند که خودشان به خطر خواهند افتد.

توصیه به دولت: توافق هسته ای عزتمندانه و گره نزدن حل مشکل معیشتی به رفع تحریم ها

دکتر خسرو پناه افزود: مذاکره کنندگان باید به این نکته توجه کنند که توافق هسته ای عزتمندانه که استقلال کشور آسیب نبیند در دستور کار باشد و بدانند مشکلات معیشتی فقط با رفع تحریم برطرف نمی شود بلکه با مدیریت و تدبیر حل خواهد شد.

وی مدیرت درست را از دیگر درس های عاشورا عنوان و بیان کرد: اگر مدیریت  درست شود و نظارت ها درست باشد کسی تخلف نمی کند. اگر دیوان محاسبات و سازمان بازرسی دقیق باشند و نظارت داشته باشند و از همه مهمتر، مجلس نظارت کنند. مشکلات حل خواهند شد.

نظارت بیرونی یکی از راههای مدیریت درست

حجت الاسلام دکتر خسروپناه یکی از راههای مدیریت درست را نظارت بیرونی و بالا بردن ارتباط مردمی مسئولین دانست و افزود: درسی که از عاشورا و کربلا باید بگیریم درس مدیریت است امام حسین(ع) طوری کاروان خود را مدیریت کرد که شیعه بی هویت که بدست دیگران کشته می شد و اعتماد اجتماعی نداشت با قیام اباعبدالله(ع) عزت پیدا کرد، قیام های بعدی شکل گرفت و حکومت های شیعه شکل گرفت. مدیریت درست قیام اباعبدالله(ع) بود، این مدیریت را باید درست کنیم

وی امر به معروف و نهی از منر را محدود به دختران بد حجاب نداست و گفت: امر به معروف، رابطه مردم با دولت و دولت با مردم است و بدترین منکرات، منکرات دولتی است، باید درسهای عاشورا را در زندگی و جامعه خود پیاده کنیم.

ایران خودرو باید از اداره دولت خارج شود

وی ۱۸ آبان روز ملی کیفیت را یادآور شد و با تاکید بر اینکه تولید با کیفیت باعث گسترش تولید است، گفت: تولیدکنندگان و  صنعت گران ایرانی باید بدانند که امروز دنیای صنعت و تولید به این نتیجه رسیده است که اگر اجناس تولیدی دارای کیفیت پائینی باشند ممکن است مدتی سوددهی داشته باشند ولی بعد از مدتی با شکست مواجه می شوند.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به صنعت خودرو سازی کشور با انتقاد از کیفیت پائین خودروهای تولید داخلی تصریح کرد: کیفیت خودروهای تولیدی به قدری پائین است که خودروی نو، پس از خرید باید به تعمیرگاه برده شود و مسئولین ایران خودرو نیز جواب آنها را نمی دهند.

امام جمعه موقت دزفول، افزود: اگر در تولید، رقابت نباشد و تولید انحصاری و دولتی باشد، ایجاد مشکل می کند و تا زمانی که تولید را از دولت نگیرند و تولید از انحصار خارج نشود و رقابت پیدا نکند، کیفیت بالا نمی رود این فرمول اقتصادی دنیاست.

وی با تاکید بر اینکه ایران خودرو باید از اداره دولت خارج شود و توسط بخش خصوصی اداره شود با اشاره به اینکه بخش خصوصی ما هم که دولتی است، اعلام کرد: اگر بخش خصوصی فعال بشود، مشکل بیکاری حل می شود، جوانان سر کار می روند، کثرت کارخانجات ایجاد میشود و همه تلاش می کنند که کیفیت بالا تولید کنند.

فلسفه منطقه آزاد صادرات است نه واردارت/ مسئولین اقتصادی کی می خواهند تدبیر کنند؟

دکتر خسروپناه ، با بیان اینکه تعیین یک روز در تقویم به نام کیفیت دردی را دوا نمی کند و باید این مشکلات عملا برطرف شود، کیفیت کالاهای خارجی را یکی از عوامل تمایل مردم به اجناس خارجی عنوان و گفت: مردم حاضرند کالای باکیفیت را حتی به بهایی گران تر خریداری کنند و این در حالی است که مردم ما ذاتا علاقمند به خدمت به کشور هستند.

امام جمعه موقت دزفول با تاکید بر اینکه مردم دشمن تولیدات داخلی نیستند، ایجاد منطقه آزاد در برخی شهرهای کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: فلسفه منطقه آزاد صادرات است نه واردات و هر جای دنیا که منطقه آزاد ایجاد می شود اولین هدف آن صادرات محصولات تولیدی است ولی ما منطقه آزاد را برای واردات درست می کنیم.

وی خطاب به مسئولین اقتصادی با بیان اینکه، مسئولین اقتصادی ما اینها را کی می خواهند متوجه بشوند و تدبیر کنند؟ گفت: واردات باعث ضرر تولید کننده داخلی و ورشکستگی واحدهای تولیدی و موجب اخراج کارکنان کارخانجات شده و در نهایت ضرر به مردم است، مسئولین باید روز ملی کیفیت را عملا اجرایی کنیم.

متن کامل خطبه : 

خطبه اول

در آغاز خطبه اول همه شما مومنین ومومنات و مخصوصا نفس خودم را به تقوای الهی سفارش می کنم. اتقوا الله. تقوایی که هم در ذهن و هم در دل و هم در رفتار ما باید ظهور یابد و همچنین لازم می دانم تسلیت عرض کنم ایام مصائب اهل بیت عصمت و طهارت را و از همه شما مومنین ومومنات تشکر کنم از اینکه در این دهه محرم و بعد از دهه، مجالس تعزیه خوانی و عزاداری برپا شد و عزیزان در تکایا و مساجد و مکان های مختلف به نوحه سرایی و سینه زنی و سخنرانی و بهره بردن از این مجالس پرداختند و با اهل بیت انس گرفتند.

جا دارد که از همه مسئولان شهر از نیروی محترم انتظامی از سازمان آب و برق و سایر مسئولانی که مشارکت کردند و بویژه صدا و سیمای استان که این عزاداری دزفول را خوب انعکاس دادند. از مسئولان صدا و سیمای کشور هم تشکر می کنیم انشاءالله همیشه با این خدمات و زحماتی که می کشند مأجور باشند و پاداش لازم را از اهل بیت بگیرند.

در خطبه نخست به آیین زیستی و اخلاقی و آیین معاشرت اسلامی پرداخته بودیم. اینکه انسان چگونه از معاشرت استفاده کند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند و توضیح دادم که ما انسانها یک معاشرت با خدا داریم و یک معاشرت با خود داریم و یک معاشرت با دیگران و یک معاشرت با طبیعت. اسلام در همه این ۴ نوع معاشرت سخن دارد.

من در این جلسه و در این خطبه می خواهم قدری پیرامون آیین معاشرت حسینی(ع) صحبت کنم. ما معمولا حضرت ابا عبدالله الحسین را از یک بُعد قیام و نهضت و مبارزه با ظلم وستم می شناسیم که البته بعد مهمی از شخصیت آن حضرت است ولی به بعد اخلاقی آن حضرت و توصیه هایی که فرموده است کمتر توجه می کنیم.

سفارش های فراوانی حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) در باره آداب و آیین معاشرت دارد. توضیح می دهد انسانها باید باادب باشند. ادب یعنی چه؟ حضرت میفرماید ادب این است که وقتی از خانه بیرون آمدی با هر کسی که برخورد می کنی خودت را برتر از او ندانی، یعنی اگر انسانی با کسی برخورد کرد و آن کس را پایین تر از خود دانست و خود را برتر معرفی کرد این انسان از نظر ابی عبدالله انسان بی ادبی است. از کجا می دانی برتر از او هستی؟ از ظاهرش دیدی؟ مثلا ظاهر شما مرتب تر است و ظاهر او مرتب نیست و فقیرانه است. آیا در دل او هم راه دارید؟ آیا در قلب و جان او هم راه دارید؟ آیا میزان تقرب او به خدای سبحان را می دانید؟ آیا از صفای باطنش اطلاع داریم؟

عزیزان هیچ موقع درباره دیگران به سرعت و به بدی داوری نکنیم. ادب این است. این کلام من نیست کلام مولایمان حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) است. ما اگر کسی را دیدیم خوش اخلاق است می گوییم آدم با ادبی است، البته قطعا این هم ادب است اما ادبی که امام حسین(ع) ذکر می کند این است که در درونت خودت را برتر از دیگران ندان. حتی گاهی اوقات شخصی خطا و اشتباهی دارد، یک فکر غلطی دارد، اگر می خواهی نقد کنی همان را نقد کن. آن شخص را انسان فاسق فاسد کذا معرفی نکنید. خیلی اوقات نیاز به داوری ما نیست مگر ما قسیم الجنة و النار هستیم. عده ای را به بهشت می بریم و عده ای رابه جهنم. مثل اینکه به ما گفته اند مأمورید بهشت و جهنم را تقسیم کنید. گاهی اوقات آدم آنقدر مشغول دیگران است که خودش را فراموش می کند. مدام درباره دیگران قضاوت و داوری می کنیم. این خوب است و آن بد است و … اما خودمان یادمان می رود. یادمان میرود درباره خود داوری کنیم.

حضرت میفرماید وقتی وارد مجلسی می شوید سلام کنید. از حضرت سؤال شد بخیل چه کسی؟ فرمودند: بخیل کسی است که از سلام کردن بخل می ورزد انتظار دارد دیگران به او سلام کنند. همین که انسان خود تقدم به سلام داشته باشد معلوم است که آدم بخیلی نیست. این توصیه ای است که امام حسین(ع) دارند. کوچکتر است سلام کن، علی الظاهر سوادش کمتر است سلام کن. سلام سلم و سلامتی می آورد. هرچه اصحاب تلاش می کردند که بر پیغمبر خدا محمد مصطفی(ص) تقدم سلام داشته باشند موفق نمی شدند. زود پیغمبر سلام می کرد، پیغمبر خداست ولی نمی گذاشت مردم بیایند دست بوسی و احترام کنند ایشان زودتر سلام می کردند. آنقدر معاشرت با ادب و اخلاق داشت که با همین اخلاق بسیاری دین آوردند و اسلام آوردند. حضرت ابی عبدالله هم همینطور بود.

حضرت امام حسین(ع) توصیه می کند در معاشرت و در جلساتی که دارید غیبت و عیب جویی نکنید. اگر عیب جویی کردید سریع عذرخواهی کنید. فرمود غیبت کردن نان و خورشت سگهای جهنم است. به هر حال ما که تابع ابی عبدالله هستیم نه فقط در مبارزه تابع حضرت باشیم و بگوییم حضرت با طاغوت مبارزه کرد ما هم تابع حضرت در مبارزه با طاغوت هستیم، این خوب و لازم است. قیام و انقلابمان از قیام حسین بن علی(ع) الگو گرفته ولی حسین بن علی(ع) همه اش همین نیست. همین اخلاقیات است احترام پدر و مادررا نگهداشتن، احترام خواهر و برادر را نگهداشتن احترام همسایه نگهداشتن مخصوصا توصیه حقیر این است که اخلاق اسلامی را در منزل و در محل کار بیشتر داشته باشیم چون بیشترین معاشرت ما در این دو محل است و الا اگر کسی را سالی یکی دو بار می بیند و اخلاق خوبی دارد که کافی نیست.

در منزل انسان باهمسرش، با شوهرش، با بچه هاش، بچه ها با پدر و مادر تندی نکنند با خوش اخلاقی رفتار کنند البته نسبت به همدیگر نصیحت کنند که حتما ارشاد و هدایت گری لازم است.

ابی عبدالله(ع) میفرماید پدرم امام علی(ع) میفرمود: حلیم باشید و توضیح می دهد حلم همان فرو بردن خشم است. گاهی کسی رفتاری می بیند و عصبانی می شود می گوید خشم خود را فرو بنشان زود عکس العمل نشان نده و با اخلاق رفتار کن. وقتی عصبانی شدی برو وضو بساز تا مقداری خنک شوی، تا مقداری عطش این عصبانیت خاموش شود بعد اگر خواستی حرف بزنی و تصمیم بگیری، آنوقت تصمیم بگیر. این اخلاق، اخلاق حسینی است اگر ما در مجلس حسینی شرکت کنیم و سینه بزنیم نوحه بخوانیم و عزاداری کنیم، شب در منزل با عصبانیت با خانواده و بچه ها برخورد کنیم این که رفتار حسینی نیست.

باید روی تمام ابعاد شخصیت امام حسین(ع) مخصوصا بعد اخلاقی حضرت تأکید کنیم عزیزان اینها نعمت های الهی است که داریم استفاده می کنیم و باید برای نعمت های الهی شاکر باشیم.

حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) در حدیث دیگر میفرماید: اگر خداوند بخواهد تدریجا بنده ای را غافلگیر کند ” این را اصطلاحا استدراج می گویند” نعمت های بسیاربه او می دهد و توفیق شکر گذاری را از او می گیرد. این استدراج است. اینکه ما شیعه حسین بن علی(ع) هستیم، اینکه مسلمانیم، اینکه قرآن داریم، نماز داریم، این همه توصیه های ارزشمند اخلاقی از اهل بیت داریم همه اینها شکر گزاری می خواهند و شکر گزاری هم باید زبانی باشد هم قلبی و هم رفتاری به هر سه صورت باید باشد.

البته حضرت فقط توصیه نمکنند بلکه عملا این اخلاق حسینی را هم نشان می دهد. من بررسی کردم ببینم حربن یزید ریاحی که مقابل ابی عبدالله قرار گرفت و با امام جروبحث و بگومگو هم کرد و قدری با امام تندی هایی هم داشت اما چه شد که در روز عاشورا  مستبصر شد و آمد در رکاب ابی عبدالله جنگید؟ توبه کرد گفت یابن رسول الله من اولین کسی بودم که جلوی کاروانت را گرفتم و می خواهم اولین کسی هم باشم که در رکاب تو به شهادت برسم. چه شد که این همه تغییر کرد؟ یک جواب دارد. اخلاق و ادب امام حسین(ع) را دید. وقتی سپاه ۱۰۰۰ نفری اش تشنه و عطشان آمدند حضرت دستور داد آبی را که از منزل قبلی جمع کرده و آماده کرده بودند به سپاه بدهید بنوشند حتی خود حضرت با دستان خود آب می داد به سپاهی که دشمن اوست و فرمود به اسبان شان هم آب بدهید. حر دید عجب، چه اخلاقی، بعد کم کم دید که امام اهل نماز است، اهل عبادت است، اهل رابطه با خداست (چون تبلیغات زیادی علیه اهل بیت و علیه امیرالمومنین بود. آل سفیان تمام هم و غم شان این بود که چهره امیرالمومنین را برای مردم خراب کننداهل بیت را تخریب کنند و تا حدی هم موفق شدند) حضرت این اخلاق را داشت.

لذا در این مسیر و مخصوصا در روز عاشورا اخلاق عملی حضرت حسین بن علی(ع) را ببینید عزیزان ما یک مقدار سرمان شلوغ شود مخصوصا مشکلات کاری و اداری هم باشد حوصله نداریم با بچه هامون حرف بزنیم. اما اخلاق حسین را ببینید در مسیر خبر شهادت مسلم را می دهند حضرت میفرمایند بچه های مسلم مخصوصا دختر مسلم را صدا بزنید، حضرت دست نوازش به سرشان می کشد. روز عاشورا هریک از از اصحاب که شهید می شدند و زمین می افتادند حضرت بالای سرشان می رفتند. گاهی سر اصحاب را بغل می گرفت و با آنها حرف می زد. وقتی خود حضرت تک و تنها شد و یارویاوری نداشت می رفت می جنگید، یا به خیمه ها برمی گشت که خودش را به اهل بیت نشان دهد که بدانند هنوز حسین زنده است و اهل بیت آرامش پیدا کنند و گاهی روی بلندی می رفت و فریاد می زد لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم یعنی هنوز حسین زنده است. اینگونه خبر می داد.

یک روز حضرت وقتی آمد برای وداع (چون حضرت چند بار وداع کرد) سوار بر مرکب شد که برود  دید که ذوالجناح حرکت نمی کند حضرت متوجه شد که سکینه آمده است. باباجون چکار داری گفت باباجون از اسب پیاده شو من عرضی دارم. دراوج جنگ و درگیری، حضرت پیاده شد گفت دخترم چکار داری گفت باباجون یادت هست وقتی خبر شهادت مسلم را دادند دست نوازش بر سر یتیمان مسلم کشیدی، من می دانم این رفتن تو بازگشتی ندارد می خواهم قبل از شهادت دست یتیمی بر سر من بکشی. حسین قبل از شهادت دست یتیمی بر سر بچه هایش کشید چون می دانست بعد از شهادتش یتیم نوازی نیست. بله نوازش کردند یتیمان حسین را اما با تازیانه نوازش کردند گوشواره از گوششان ربودند. ظاهرا وقتی سکینه در اربعین برسر مزار حسین آمد گفت باباجان خیلی برما تازیانه زدند اما پدر جان برعمه ام زینب بیشتر تازیانه زدند. می دانید چرا بابا برعمه ام تازیانه بیشتر زدند چون تا می خواستند بچه ها را بزنند عمه سپر می شد. لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

پروردگارا اخلاق حسینی به همه ما عنایت فرما. خدایا به همه مردان ما رفتار حسینی و به زنان ما اخلاق زینبی به جوانان ما رفتار سجادی عنایت بفرما.

خطبه دوم

چند مناسبت هفته است و قبل از آن اول نفس خودم را، نفس خودم را و نفس خودم را و نفوس شما عزیزان مومنین و مومنات را به تقوای الهی سفارش می کنم.

باز مجدد بعنوان یک طلبه کمترین از شما عزاداران حسینی از مسئولانی که در این ایام مخصوصا تاسوعا و عاشورا تلاش کردند تشکر می کنم. هیئات فراوان با نظم و با اخلاص، تلاش فراوان و مدیریت می خواهد. خیلی خوب الحمدلله من که توفیق حضور نداشتم ولی طبق گزارشی که دادند خیلی منظم و بدون مشکل، با وجود این که بعضی دشمنان بیرونی توطئه هایی داشتند الحمدلله خنثی شد و این مراسم به سلامتی برگزار شد. از همه باید تشکر کرد از تک تک شما مردم مومن و حسینی و زینبی که اینقدر این مراسم را باشکوه برگزار کردید و از همه مسئولان خادم حسینی که تلاش کردند.

۱۸ آبان روز ملی کیفیت است نکته کوتاهی عرض می کنم که هم به مسئولین هست هم به تولید کنندگان. تولید کیفیت باعث گسترش توزیع است. خودرو سازان ایرانی و تولید کنندگان ایرانی و صنعت گران ایرانی، امروز دنیای صنعت و تولید فهمیده است که اگر اجناس تولیدی، کیفیت پایین داشته باشد ممکن است مدتی سوددبیشتر ببرند اما بعد شکست خورده و ورشکست می شوند. چرا چیزهایی تولید می شود که کیفیت پایین دارد مثلا خودرویی که ساخته می شود. طرف نوع خودرو را می خرد فردا باید به تعمیرگاه مراجعه کند و تازه جوابش را هم نمی دهند. چرا این مردم را اذیت و آزار می دهید. سر آن یک نکته است اگر در تولید رقابت نباشد و تولید انحصاری باشد تولید دولتی باشد آسیب می رساند. تا تولید را از دولت نگیرند تا تولید را از انحصار در نیاورند تا تولید رقابت نیابد کیفیت بالا نمی رود این فرمول اقتصادی دنیاست. حالا من مثال خودرو را زدم، ایران خودرو باید از دولتی بودن درآید می گویند بخشی از آن در اختیار بخش خصوصی است، بخش خصوصی هم که دولتی است. بگذارید بخش خصوصی فعال شود مشکلات بیکاری حل می شود جوانان سر کار می روند کثرت کارخانه ها شکل می یابد همه تلاش می کنند کیفیت بالا داشته باشند. اگر فقط در تقویم ها ۱۸ آبان را روز ملی کیفیت اعلام کنند بی فایده است.

چرا مردم سراغ کالاهای خارجی می روند؟ وقتی دیدند کالایی کیفیت دارد حاضرند گاهی مبلغ اضافه بپردازند برای اینکه کالای درستی تهیه کرده و بهتر استفاده کنند. مردم ما ذاتا علاقه دارند که خدمتی به این کشور انجام دهند، مردم ما دشمن تولید که نیستند از خدا می خواهند که جوانانشان سر کار بروند و تولید رشد کند. ولی چرا مصرف کالای خارجی بیشتراست؟ منطقه آزاد درست می کنند همان منطقه آزاد خرمشهر و آبادان و شهرهای دیگر که اخیرا راه افتاد. آیا می دانید فلسفه منطقه آزاد چیست؟ فلسفه آن صادرات است نه واردات. هرجای دنیا که منطقه آزاد است اولین هدفشان صادرات کالاهای تولیدی است. ما منطقه آزاد درست کرده ایم که وارد کنیم، چه کسی ضرر می کند؟ تولید کننده ضرر می کند. چه کسی ضربه می خورد؟ مردم ضربه می خورند. چون تولید کننده که آسیب دید کارگران را اخراج می کند. ورشکست می شود.

من نمی دانم مسئولان اقتصادی ما کی می خواهند متوجه شوند؟ کی می خواهند تدبیر کنند؟ بعد می گویند ایران خودرو ورشکست شده و بدهی بالا آورده، به همین خاطر است. به روز ملی کیفیت باید عملا توجه داشته باشیم.

مطلب اصلی بنده درباره درس های اجتماعی امروزی از عاشوراست. چون خطبه دوم باید مقداری درباره مسایل روز هم باشد من از این زاویه می خواهم عاشورا را ذکر کنم. عاشورا فقط یک حادثه تاریخی نیست یک ایدئولوژی و مکتب است یک مدرسه جهانی است. همه دنیا از عاشورا استفاده کرده اند، مگر گاندی نمی گوید من در هندوستان هیچ کاری نکرده ام من از مکتب حسین گرفته ام درس حسین را در هندوستان پیاده کرده ام یک هندو این سخن را می گوید. در همین دوره معاصر قیام هایی که در آفریقا و در کشورهای مختلف صورت گرفته همه می گویند ما از مکتب حسین درس گرفته ایم. دشمنان می گویند تا مردم مسلمان (نه فقط شیعه) حسین را دارند نمی توانیم به آنها آسیب برسانیم باید حسین را از آنها بگیریم. یا حسینی بودن آنان را تحریف کنیم. نگذاریم معرفت حسینی پیداکنند. والا در دنیا اهل سنت هم مجالس عزاداری شان کم نیست.

من یادم هست در دهه محرم یکی از سالهای گذشته در اسلام آباد پاکستان منبر داشتم جمعیت زیادی می آمد شب تاسوعا و عاشورا جمعیت بیشاز ۶۰۰۰ نفر آمده بودند دو سوم جمعیت سنی بودند گریه می کردند و عزاداری می کردند منبرهای آنجا طولانی است تقریبا ۳ ساعت طول می کشید، منبر که تمام شد و پایین آمدیم همین افراد سنی، خانمها و آقایان با بچه هاشون می آمدند و می گفتند چون شما برای حسین بن(ع) روضه خوانده اید دستی به سر بچه ها بکشید. من این را دیده ام که عرض می کنم. اینگونه، محبت به اهل بیت دارند و دشمن این را نمی خواهد.

درس ظلم ستیزی سازش نکردن با ستم کار، درس مهمی است که ما از عاشورا گرفته ایم. برای مثال همین جریان داعش و تکفیری ها، جبهة النصره در سوریه و بعد از آن داعش در سوریه و عراق، جریانی که از اروپا ( همین، سؤال است که چطور اکثر اعضای این گروه از اروپا آمده اند؟) واقعا اروپاییان با این همه اطلاعات و امنیتی که دارند نمی فهمیدند که این افراد در کشورشان دارند زندگی می کنند؟ چرا می فهمیدند و حمایت هم می کردند چون این نیروها را برای این روز می خواستند. مجهزترین اسلحه ها را به آنها دادند و مناطقی از مناطق نفت خیز عراق را هم تصرف کردند، نفت آنجا را به ترکیه و اروپا می فروشند.

همین است که در سازمان ملل می گویند باید داعش را محروم کنیم ولی نفت آنها را می خرند. نفت را می خرند و جدیدترین اسلحه ها را به آنها می فروشند در یک روز ۱۰۰۰ شیعه را به جرم نامشان که علی وفاطمه بود سر بریدند. به اهل سنت هم رحم نکردند. اخیرا تعداد زیادی از علمای اهل سنت را شهید کردند، به ایزدی هم رحم نکردند به مسیحی ها هم رحم نکردند.

آنقدر فضای تبلیغات علیه سازمان ملل بد شده، گفتند جلسه ای بگیریم و داعش را محکوم کنیم. قبل از این محکوم نکرده بودند  از داعش یک حمایت بین المللی می شد، می دانید داعش در عراق پول تولید می کند؟ جمعیتی نبودند، بعد اینگونه رسانه ای کردند و تبلیغات در اینترنت و سایت ها انجام دادند که اذهان را به اسلام  بدبین کنند. سر می بریدند  فیلم می گرفتند و سرها به بچه ها می دادند که توپ بازی کنند. فیلم ها را در فضای مجازی نشان می دادند که مردم را از اسلام دور کنند. چون اسلام، عزیزان در اروپا در حال گسترش است. ۳۰ سال پیش در اروپا در کشورهایی مثل انگلستان ۴ تا مسجد پیدا نمی شد ولی الان مسیحیان کلیساها را می فروشند و مسلمانان آنها را می خرند و تبدیل به مسجد می کنند. در شهرهای مختلف در اروپا الان نماز جمعه برگزار می شود در اروپای مرکزی و اروپای شمالی. مساجد و مراکز فرهنگی در اروپا ۳۰ شب ماه مبارک برنامه داشتند. در اروپای شمالی مثل سوئد، نروژ، فنلاند اینها کشور هایی است که افطار ۲ تا ۲٫۵  ساعت است یعنی از ۲۴ ساعت شبانه روز ۲۱ یا ۲۲ ساعت باید روزه بگیرند. مثلا ساعت ۱۰٫۵ شب اذان بود تا نماز می خواندند تقریبا ۱۱ افطار می کردند و ساعت ۱ باید دوباره امساک می کردند. در همین شهرهای مختلف عرب ها، ایرانی ها، افغانی ها، افریقایی ها مراکز مختلفی دارند و ۳۰ شب ماه رمضان برنامه دارند. از ساعت ۷ بعدازظهر که هنوز آفتاب هست برنامه هاشان را شروع می کنند دعا و قرآن می خوانند تا ساعت ۱ که باید امساک کنند. نماز را بنابر احتیاط ساعت ۲ یعنی ۱ ساعت دیرتر باید بخوانند.

قبلا این خبرها نبوده، اینها ترسیدند و احساس خطر کردند که اسلام دارد این گونه گسترش می یابد. لذا داعش را به جان مسلمانان انداختند. ولی چه چیزی در مقابل این داعش بین المللی ایستاد؟ ایمان، عشق به حسین بن علی(ع). اصلا داعش در عراق می آمد جلو دولت عراق ترسیده بود و ارتش عراق بعثی ها که ملحق شده بودند بقیه ترسیده بودند، مردم عراق ترسیده بودند، داشت عراق از دست می رفت ۱۷ نفر عراقی با همت نیروهای ایرانی که هدایت شده بودند که عاشق حسین بن علی بودند عملیات شبانه ای کردند و عده ای از داعشی ها را کشتند سالم برگشتند. وقتی این خبر پیچید عراقی ها گفتند عجب پس می توانیم مقابل داعش بایستیم. بعد از آن گردانهای مردمی شکل گرفت مرجعیت هم” آیت الله سیستانی حفظهم الله” فتوای جهاد داد. به میدان آمدند و حتی علما لباس رزم پوشیدند و داعش را با این همه امکاناتی که دارد زمین گیر کردند. با این که ارتش عراق تصفیه نشده بود و اشکالات جدی که نخست وزیر سابق عراق داشت همین بود که ارتش عراق را تصفیه نکرده بود و بعثی ها مانده بودند. هم ارتش عراق را تصفیه نکرده بودند و هم سپاه بدری بود که در دزفول ما هم بود و در دوران دفاع مقدس این سپاه بدر هم سازمان شده بود این را هم منحل کرده بود نیروهای نظامی و خودی را منحل کرده بود و نیروها ی غیرخودی را هم تصفیه نکرده بود این زمینه ای شد. واقعا عراق از بین می رفت آنچه عراق را نگه داشت همین درس مکتب حسینی بود. و هیچ چیز دیگری نبود.

باید درس های زیادی گرفت، درس ظلم ستیزی، درس سازش نکردن با ظلم، درس امر به معروف و نهی از منکر درس استقلال، ما اهل گفتگو هستیم اما با گفتگو با حفظ استقلال. در این بحث هسته ای مسئولین زیر نظر مقام معظم رهبری به هر نتیجه ای که برسند ملت حمایت می کنند ملت ما حامی هستند اما باید مراقب باشند. در این توافق هسته ای آمریکا لابی های صهیونیستی زیادی دارند من اطلاع دارم گاهی بعضی از مسئولین سیاسی آمریکا حاضرند بحث هسته ای را حل کنند اروپا که زودتر از آمریکا اعلام می کرد. اما لابی های صهیونیستها آنقدر نفوذ دارند که نمی گذارند. نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور ما صحبت می کند بعد در سازمان ملل آن حرف های غیر اخلاقی و ضد ایرانی را می زند. صهیونیست ها نفوذ دارند و نمی خواهند ایران آرامش پیدا کند چون می دانند اگر ایران آرامش پیدا کند خودشان مشکل پیدا می کنند بنابراین می ترسند چون کشور خودشان هم آرامش ندارد.

لذا خیلی باید مراقب بود الان دارند علیه ایران منفی بافی می کنند. همه جا شعار می دهند که ایران دنبال ساخت بمب اتم است. همه شما و آژانس هسته ای که آمده و همه جا چک کرده باز چرا نسبت می دهید؟ چون می خواهند فضاسازی کنند.

دولت ما باید به این موارد توجه داشته باشد: ۱٫ توافق هسته ای عزت مندانه. استقلال آسیب نبیند.  ۲٫مشکلات معیشتی مردم فقط با رفع تحریم نیست. به فرض که تحریم هم برطرف شود (تازه منظورشان تحریم های هسته ای است که اگر به نتیجه رسیدند برمی دارند. تحریم های دیگر را که برنمی دارند.) به فرض که همه تحریم ها را بردارند آیا مشکل معیشتی حل میشود؟ مشکل معیشتی مدیریت درست می خواهد. این هم (مدیریت درست) از درس های مکتب عاشوراست. مدیریت درست کشاورزی، مدیریت درست تولید، مدیریت درست دارو، اگر مدیریت درست باشد، ساختارها درست باشد، نظارت درست باشد کسی جرأت نمی کند تخلف کند. اگر قوه قضاییه نظارت دقیق داشته باشد، اگر وزارت اطلاعات نظارت دقیق داشته باشد، اگر دیوان محاسبات دقیق باشد، اگر سازمان بازرسی دقیق باشد، و نظارت داشته باشند و از همه مهمتر مجلس شورا نظارت بر عملکرد درست داشته باشد، معلوم است که تحریم ها را می توان دور زد و اقتصاد مقاومتی شکل پیدا می کند. ما درسی که از عاشورا و کربلا باید بگیریم درس مدیریت است. عزیزان حسین بن علی(ع) طوری کاروان و قیامش را مدیریت کرد که شیعه بی هویت که به دست دیگران کشته می شد، دست و پایش قطع می شد، اعتبار اجتماعی نداشت با قیام ابی عبدالله عزت پیدا کرد، قیام های بعدی شکل گرفت حکومت های شیعی شکل گرفت. همه اینها به خاطر مدیریت درست ابی عبدالله بود.

مدیریت را باید درست کنیم و یکی از راه های مدیریت درست نظارت بیرونی است من بارها پیشنهاد داده ام و این پیشنهاد را هم در بعضی از سخنرانی ها هم که در شهرها ی مختلف داشته ام عرض کرده ام و در حضور مسئولین هم گفته ام، مسئولین باید ارتباط مردمی خود را بالا ببرند. تا بحث امر به معروف و نهی از منکر بیان می شود زود در ذهنمان ۴ تا دختر که در خیابان حجاب درست ندارند نیاید. امر به معروف ونهی از منکر یکی ارتباط مردم با مردم است یکی ارتباط مردم با دولت است و یکی دولت با مردم است. و بدترین منکرات منکرات دولتی است، دولتی فقط قوه مجریه نیست کل نظام مد نظر است. بدترین منکرات منکراتی است که مسئولینی گرفتار شوند البته مسئولین کلان کشوری ما الحمدلله سالم هستند ولی گاهی بعضی مسئولین میانه آسیب هایی دارند البته مسئولین بسیار متدین و مومن فراوانی در مسئولین میانه داریم که خدمت می کنند و زحمت می کشند مخلص و سالمند کم نداریم اما یکی هم زیاد است.

من این پیشنهاد را داده ام امیدوارم در دزفول هم بپذیرند و اجرا شود. چه اشکالی دارد قبل از نماز جمعه مسئولی بیاید مردم مسائلشان را مطرح کنند نماز جمعه فقط یک خطبه و نماز نباشد. ارتباط مردمی باشد مردم مشکلاتشان و درددلشان و گرفتاری هاشان را بیان کنند بعضی مشکلات واقعا به دست این مسئول حل می شود حل کند. گاهی کسی را برای یک امضا یک ماه یا دو ماه گرفتار کرده اند. باید در اداره معرکه گیری کند، داد و بیداد راه بیاندازد تا مشکلش را حل کنند. این ها درس های حسین بن علی (ع) است دهه محرم تمام شد حسین را فراموش نکنیم اینها را پیاده کنیم. اینها مسائلی است که به نظر بنده باید از عاشورا درس گرفت و عاشورا را نباید فقط یک حادثه تاریخی دید.

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید