.

عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم و نویسنده کتابها و مقالات فلسفی و کلامی و فقهی و مدرس علوم اسلامی در دانشگاه ها و دریافت کننده جایزه بین المللی علوم انسانی اسلامی
 

گفتمان فکری امام خمینی(ره) ومقام معظم رهبری دقیقاً باهم منطبق است

گفتمان فکری امام خمینی(ره) ومقام معظم رهبری دقیقاً باهم منطبق است

خلاصه خطبه ها

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی”مجددز” امام جمعه موقت دزفول ظهر امروز در آیین نماز جمعه این شهرستان با تبیین و تطبیق گفتمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری گفت :برخی پیرو امام هستند ولی امامی که از دنیا رفته است و از با عدم اطاعت از امام حاضرخویش قصد دارند با تفسیربه رای ،حرف امام را در جهت تایید حرف خودشان تغییر دهند .

ایشان از “توحیدمحوری”، “مخالفت با سکولاریسم” ؛”ساختن جامعه ای آزاد ومستقل” ؛ “قبول مدل جمهوری اسلامی” برای نظام جدید ایران؛”جوان باوری” ،”استکبار ستیزی ” و “خدمت پیوسته به عموم مردم و اقشار ضعیف ” به عنوان برخی از مولفه های یکسان و هماهنگ نظام فکری امام و رهبری نام برده و در توضیح آن افزود : بنده باتوضیح چند نمونه از گفتمان اندیشه و سیره امام و رهبری به شما ثابت خواهم کرد که حرکت و تفکر مقام عظمای ولایت دقیقاً با امام خمینی(ره) منطبق است . ما ابتداءً در اندیشه امام خمینی(ره) شاهد یک توحیدمحوری کامل هستیم هم در نظر و هم در عمل . و مثال آن برای حضرت امام را می توانید در جمله ماندگار ایشان پس از فتح خرمشهر ببینید که فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد و در سخنان مقام معظم رهبری هم خودتان مصداق زیاد سراغ دارید .

“رئیس پژوهشگاه حکمت وفلسفه ایران” با بیان نمونه هایی از اندیشه امام در مخالفت با سکولاریسم از سال ۱۳۴۷ افزود: امام آن زمان می گفتند که برخی می گویند دینداری همان متشرع بودن به دستورات ظاهری اسلام چون نماز خواندن است لکن بدون شک اشتباه می کنید چرا که دشمن با نگرش سیاسی شما کار دارد نه با نماز خواندن شما . دشمن با فتاوای میرزای شیرازی ها کار دارد که دقیقاً روزنه حیات آنها را نشانه رفته است . آنجا بوده که دشمن برای عدم ورود علمای نجف به عرصه سیاست برنامه ریزی کرد و ما موفقیت نسبی او را در برخورد برخی علمای آن روز با مواضع امام شاهد هستیم .

ایشان افزود :رهبری نیز بارها در دیدار با مسئولین فرموده اند که : مواظب باشید حوزه های علمیه سکولار نشوند چرا که ما از سیره معصومین آموخته ایم که دین از سیاست جدا نیست . البته ما با حمایت یک روحانی از حزب خاصی خیلی موافق نیستیم ، ولی اعلام موضع و ورود روحانیت نسبت به اصول اساسی اسلام و انقلاب لازم است .

“حجت الاسلام خسروپناه ” ساختن جامعه ای آزاد و مستقل مبنی بر عقلانیت و معنویت را از دیگر وجوه مشترک اندیشه وگفتمان امام و رهبری برشمرده و اظهار داشت : در جامعه مد نظر ما عقلانیت و معنویت می بایست به فراخور و نسبت لازم وجود داشته باشد . آزادی بدون قید ، بی بندوباری را بدنبال خواهد داشت . جامعه ای مطلوب این چارچوبه گفتمانی است که عدالت ،عقلانیت و معنویت آن پیشرفت همگرا را بدنبال داشته باشد .

“دکترخسروپناه ” مدل حکومتی جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم را ،قالب دلخواه امام و رهبری برای حاکمیت کشور بعد از انقلاب دانسته و تصریح کرد: برخی از ابتدای انقلاب دنبال تقویت جمهوریت و تضعیف اسلامیت و گروهی به عکس دنبال تقویت اسلام و تضعیف جمهوریت بودند که امام به طور قاطع با آنها مخالفت کردند . و در ادامه همین اندیشه ما شاهد طرح “مردم سالاری دینی” از سوی رهبری هستیم . این دو بزرگوار نقش سازنده مردم را در حل مشکلات کشور باور دارند .

ایشان نقش بدون انکار مردم را در دوران دفاع مقدس و بویژه حضور حماسی در نهم دیماه و خواباندن فتنه۸۸ یادآور شده و افزود: اگر مسئولین بجای سپردن امتیازات به برخی اشخاص خاص، مشکلات را به مردم واگزارند بدون شک موانع پیشرفت کشور در عرصه های مهم صنعتی،کشاورزی و اقتصادی برطرف خواهد شد .

“این استاد حوزه و دانشگاه” جوان باوری و استکبارستیزی را دو مولفه مهم دیگر این گفتمان مشترک دانسته و تاکید کرد : دموکراسی مطلوب غرب یعنی دموکراسی که مطابق با میل آنها باشد یعنی اگر در سوریه با حضور ناظران بین المللی انتخابات برگزار شود و از صندوق آراء آن بشاراسد با کسب ۸۰ درصد رای انتخاب شود ، چون این نتیجه مخالف میل آنها بوده پس انتخابات دموتراتیک نیست . اینجاست که میبینیم این ۲مولفه یعنی تاکید برسپردن امور به جوانها و داشتن روحیه استکبارستیزی در جای جای این نظام فکری هماهنگ موج می زند .

ایشان افزود: میلاد حضرت علی اکبر و روز جوان نیز در راه است لذا مسئولین تلاش کنند این رویداد فقط جهت ثبت در تقویم کشور نباشد و جهت رفع مشکلات جوانان و سپردن امور به آنها تلاش کنند

“امام جمعه موقت دزفول” در نهایت لزوم خدمت پیوسته به اقشار ضعیف جامعه را توسط دولت از دیگر مولفه های این گفتمان برشمرده و با تشکر از دولت جهت اجرای طرح بسته حمایتی ویژه سلامت گفت : تشکیل کمیته امداد و جهاد سازندگی در ابتدای انقلاب در همین راستا بوده است لذا لازم است از این تریبون از وزارت بهداشت و به تبع آن دانشگاه علوم پزشکی دزفول جهت پیش قدم شدن در اجرای طرح ویژه سلامت جهت کاهش هزینه درمان مردم تشکر نمایم .

“خسروپناه” در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه این هفته با تبریک اعیاد شعبانیه بویژه نیمه شعبان گفت:این شب بهترین ایام برای ایجاد انس و الفت بیشتر با امام عصر(عج) می باشد پس سعی کنیم با زبان مادری هرچه می توانیم با ایشان سخن گفته مناجات کنیم .

ایشان ضمن تسلیت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سالروز کشف ولایت مقام معظم رهبری خلف صالح و ادامه دهنده حقیقی امام راحل را تبریک گفت .

ایشان همچنین در خطبه نخست نماز و در ادامه بحث آداب معاشرت با استناد به آیات قرآنی ، به نحوه برخورد با والدین و آثار و تبعات نیکی و بی احترامی به آنها پرداخت .

متن کامل خطبه ها

خطبه اول:

قال الله تبارک و تعالی فی محکم کتابه:( فی وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا)

اوصیکم عبادالله ونفسی به تقوالله ، ابتدای سخن همه ی شما مومنین و مومنات و به ویژه نفس خودم را به تقوای الهی و پرهیزگاری سفارش می کنم، یکی از شرایط تقوای الهی رعایت آداب معاشرت اسلامیست که مدتیست در خطبه ی نخست پیرامون آن سخن گفته ایم، و گفته شد در خطبه های دیگر که در آداب معاشرت یک ارتباطی انسان با خدای خودش دارد که باید در این ارتباط از اخلاص و نیت خالص برخوردار باشد و ریاکاری در آن نباشد.

ارتباطی هم با خود و نفس خود دارد ، در ارتباط با نفس خود هم انسان باید مراقب باشد و حقوق نفس خود را رعایت کند ، زبان ما حقی دارد،دست ما حقی دارد ، پای ما ، چشم ما ، گوش ما ، این حقوق باید در این ارتباط با خود رعایت بشود ، و یک ارتباطی انسان با جامعه دارد ، با انسانهای دیگر رابطه دارد ، این ارتباط هم آدابی دارد که برخی از آن آداب را محضر شما عزیزان عرض کردیم .

در این جلسه می خواهم قدری در ارتباط با والدین مطالبی عرض کنم ؛ احسان به والدین ،فروتنی و محبت نسبت به والدین در آموزه های دینی ما ، در آیات و روایات تاکید زیادی شده ، در آیه ای که بخشی از آن را تلاوت کردم آیه ی ۲۴ از سوره ی مبارکه ی اسرا خدای سبحان می فرماید : حکم و دستور الهی بر این است که جز خدای سبحان کسی را نپرستیم و فقط او را عبادت کنیم ، توحید در عبادت در صدر آیه است .

در ادامه می فرماید :در کنار توحید از احسان به والدین سخن گفته و تاکید شده است ، سپس می فرماید ممکن است والدین شما یا هردو و یا یکی از آنها در کهولت بسر ببرند و در دوره ی کهنسالی باشند ، مراقب اینها باشید ( فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ)ه این والدین اف نگویید و سخن زشت و ناروا به آنها نگویید و حرمت آنها را نگاه دارید و (وَلاَ تَنْهَرْهُمَا) آنها را از خود نرانید (وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا) و با سخن کریمانه با آنها سخن بگویید ؛ یعنی حتی قرآن می فرماید نسبت به والدین حتی تشر جزئی که گاهی اوقات گاه والدین درخواستی دارند ممکن است فرزندان نخواهند و یا ناراحتند و نمی خواهند آن را اجابت کنند تشر و اعتراضی می کنند ، می فرماید حتی این اعتراض کوچک و این تشر زدن ممنوع است نباید این اتفاق بیفتد ؛ آنقدر حرمت دارند والدین که در آیات و روایات ما مکرر در کنار توحید الهی بر احسان به والدین تاکید شده ، در آیه ی ۲۴ سوره ی اسرا می فرماید : پرنده ها را دیده اید که بال خود را بر جوجه های خود پهن کرده و جوجه ها را زیر پال و بر خود نگاه می دارند عرب از آن به خفض جناح تعبیر می کند و می گوید در برابر والدین اینگونه باشید جناح و بال ذلولی خود را (ذلیلی بد است اما ذلولی خوب است ) برای والدین خود پهن کنید ، ” (وَاخفض لهُما جَناحَ الذلّ ِ منَ الرحمة وَ قل رَبّ ِ ارحَمهُما ) بگویید خدا یا به این والدین من رحم کن (کما رَبیانی صَغیرا ً ) همانطوری که در دوره ی کودکی این والدین من را تربیت کرده و پرورش داده و می پروراندند …خدایا به آنها رحم کن آنها در دوره ی کودکی به من رحم کردند ، خدایا تو هم به این والدین من در این دوران رحم کن…

فقط دستور داده شده است اگر والدین از شما شرک خواستند گوش ندهید ؛ در آیه ۱۵ سوره لقمان این را فرموده اند ولی در کارهای دنیوی با نیکی با آنها برخورد کنید و حرمت آنها را نگاه دارید .

در روایتی از امام صادق علیه السلام پاسخ می دهد به سوال منصوربن حازم سوالی می پرسد که : کدام عمل برتر است و فضیلت بیشتر دارد ؟ امام در جواب می فرماید : اول نمازخواندن در وقتش، دوم نیکی به والدین و سوم جهاد در راه خدا ، ببینید چه قدر مهم است ! نماز و جهاد در راه خدا و نیکی به والدین را کنار هم ذکر کرده اند ….

اگر فرزندی توفیق پیدا کرده و به والدین نیکی کرد چه آثاری نصیبش می شود؟ ۱٫ رضایت الهی ۲٫ گشودن درهای رحمت الهی و ۳ . این شخص بهرمند می شود از والاترین مرتبه ی بهشت به خاطر احسانی که به والدین داشته است .

البته بدانید حق مادر از پدر مهمتر است ؛ احترام به هردو لازم است ولی مادر را باید مضاعف احترام گذاشت؛ اگر کسی در حال نماز مستحبی باشد پدرش صدایش کند نماز خود را نباید قطع کند ولی اگر مادر صدایش کرد باید نماز را قطع کرده و ببیند مادرش چکارش دارد ؛ احترام به حرمت مادر از پدر هم اهمیت بیشتری دارد و خیلی مهم است .

در روایتی از پیامبر اسلام محمد مصطفی صلی الله علیه و آله جوانی از حضرت سوال کرد :چکنم که تا از دنیا رفتم بهشت نصیب من بشود و حورالعین ها به استقبال من بیایند؟ نبی گرامی اسلام فرمود : پیشانی پدرت و پای مادرت را ببوس ، عرض کرد : اگر از دنیا رفتند چه ؟ گفت قبر آنها را ببوس ، و پیامبر سفارش می کرد صبح جمعه به زیارت قبر والدینتان بروید ، اینها آثار و برکاتی دارد …

حال اگر کسی نسبت به والدین حرمت نگاه ندارد و گرفتار عاق والدین شود ، (عاق والدین یعنی آزار رساندن به والدین ) والدین از او آزرده باشند ، بعضی فکر می کنند عاق والدین وقتیست که والدین نفرین کنند ، نه ممکن است نفرین هم نکند ولی ناراضی باشد از فرزند خود ….

در حدیث قدسی آمده که خدای سبحان می فرمایند: به عزت و جلالم قسم که اگر شخصی گرفتار عاق والدین بشود و عبادت تمام انبیا را برپا دارد عبادت او را نمی پذیرم !! به خاطر عاق والدین….

ببینید خیلی مهم است ، عاق والدین آثار بدی هم دارد باعث کوتاهی عمر است ، ذلت در دنیاست، مانع شدن اجابت دعای اوست ، پس یکی از آداب معاشرتی که در اسلام تاکید شده رعایت حرمت والدین است مخصوصاً مادر و فرمودند این ارتباط خوب آثار مثبتی دارد و عاق والدین نیز آثار منفی و بسیار بدی دارد هم در دنیا و هم در آخرت ….

خدا را قسم می دهیم به عزت و جلالش توفیق عبادت، بندگی ، ترک معصیت و توفیق حرمت نگه داشتن نسبت به والدین را نصیب همه ی ما بگرداند .

خطبه دوم:

ابتدا اعیاد شعبانیه را به همه ی شما عزیزان تبریک عرض می کنم ؛مخصوصاً عید نیمه ی شعبان را که در پیش داریم که بعضی از آداب هم در شب نیمه ی شعبان سفارش شده از جمله احیای شب نیمه ش عبان، فرصت خوبیست که عزیزان در این نیمه ی شعبان انس بیشتری با حضرت ولی عصر(عج)بگیریم و با او به زبان مادری سخن بگوییم.

خدا رحمت کند حضرت آیت الله میلانی را که می فرمود :با زبان مادری با حضرت سخن بگویید .به هرحال درد دل و سخن و حرفی دارید خیلی فرصا مناسبی است ،این انس با حضرت ولی عصر سلام الله علیه است که حیات معنوی به ما می دهد .خیلی فرصت خوبیست آن را از دست ندهید.

همچنین تسلیت عرض می کنم سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام رضوانه الله تعالی علیه را به شما عزیزان ،امام حق بزرگی بر گردن جهان اسلام دارد ،مخصوصاً ما ایرانیان که عزت ،استقلال ،آزادی و حیات معنویمان از برکت آن امام عزیز است و باید همچنین تبریک عرض کنم سالگرد کشف ولایت مقام معظم رهبری را که انصافاًخلف صالح و ادامه دهنده ی راه امام رضوان الله تعالی علیه بوده و هست .

من در این خطبه ی دوم برای اینکه خیلی عزیزان اذیت نشوند و گرمای امروز خیلی به شما آزار نرساند مختصر می خواهم برخی از این مشترکات گفتمان فکری فرهنگی امام و رهبری را محضر شما عرض کنم تا این نکته برای شما معلوم شود که مقام معظم رهبری همان راه امام را طی کردند و دقیقاً همان گفتمان امام را دنبال می کنند . و این مهم است ،آخر بعضی پیرو امامند ولی امامی که از دنیا رفته است اما دیگر پیروی از امام حاضر نمی کنند چرا ؟ چون نسبت به امامی که از دنیا رفته است هرجور دلشان بخواهد کلام امام از دنیا رفته را تغییر و تفسیر می کنند اما امام حاضر صریحاٌ می گوید که من دیدگاهم چیست !

لذا بعضی ها تا دیروز دم از امام می زدند ،امروز هم شعار امام را می دهند اما نگاه گزینشی به کلام امام دارند ؛هرجا سخنی از امام به نفع آنهاست آن را می گویند یعنی معیارشان خودشان و عقیده ی خودشان است و بعد کلام امام را موید می آورند برای آنکه کلام خودشان را به کرسی بنشانند . خوب این چه تبعیتی از امام است ؟! امام را داری تابع خود می کنی نه خود را تابع امام ….

حضرت آقا ، مقام معظم رهبری مجموعه ی گفتمان فکریش با امام هماهنگ بوده و ادامه دهنده ی همان راه است ، من چند شاهد فقط ذکر می کنم البته بحثم بحث استقرای تام نیست ،مواردی را ذکر می کنم که این ادعای بنده ثابت بشود ؛ گفتمان فکری امام توحید محور بود و توحید را نه فقط به عنوان یک اصل اعتقادی بلکه توحید در عمل ، توحید استمرار داشت در عمل ، لذا خرمشهر هم که آزاد شد فرمود :خرمشهر را خدا آزاد کرد ؛ ببینید نگاه توحید محوریست ؛ مقام معظم رهبری نیز همین رویکرد را دارد و گفتمان او توحید محور است ، ما هر بدبختی می کشیم از این شرک است ، ما توحید را قبول داریم به عنوان اصل اعتقادی ولی در عمل ،عمل ما شرک آلود است ! این اصل اول که توحید است  و هم در عقیده و هم در عمل

شاهد دوم امام به شدت با سکولاریسم مخالف بود ، جدایی دین از سیاست ، جدایی دین از امور دنیوی ، اینکه دین را به مسائل عبادی و نماز منحصر کنیم ، در سخنرانی معروفی که در نجف داشتند در سال ۴۷ فرمودند که : بعضی می گویند دینداری در همین نمازخواندن است ! انگلیسیها که کاری به نمازخواندن تو ندارند ! انگلیسیها با نگرش سیاسی تو کار دارند ؛ انگلیسیها وقتی دیدند فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی رضوان الله تعالی علیه آنقدر اثر داشت که حتی خانواده ی قاجار قلیانها را شکاندند ، این اثر را دیدند گفتند باید یک کار مهمی انجام دهیم باید سیاست را از حوزه ی نجف جدا کنیم ، موفق هم شدند و شاهدش این است که امام وقتی تبعید شد به نجف ، بحث های سیاسی مطرح می کرد این طلبه های فاضل و طلبه های ملایی که درس بزرگان و مراجع دیگر را می رفتند می گفتند معلوم است امام که وارد این بحث های سیاسی می شود عالم نیست ، علما و بزرگان که کاری به سیاست ندارند !

بعد انگیزه پیدا کردند که ببینند امام چه می گوید و رفتند درس امام دیدند نه خیر ، درس ایشان از بقیه ی مراجع هم قوی تر است و کم کم جذب امام شدند .

و امام این طلسم و تفکر غلط را شکست که هر عالم دینی در سیاست وارد شد بی سواد است ، امام فرمود نه عالم باسواد باید وارد سیاست بشود و مقام معظم رهبری هم همین راه را ادامه داد و در یک سخنرانی فرمود : مراقب باشیم حوزه های علمیه ی ما گرفتار سکولار و سکولاریسم نشوند ، این خطریست که یک عالم دین ،عالم بودن خود را در این بداند که بگوید من کاری به مسائل سیاسی ندارم ….

دین از سیاست جدا نیست ، امیرالمومنین و پیغمبر کار سیاسی کرد ،همه ی بزرگان و پیشوایان دین ما سیاستمدار بودند ، بله کار حزبی کردن خطرناک است ، اینکه یک عالم دین طرفداری از یک حزب کند مقابل حزب دیگر، شاید این مطلوب نباشد و امام هم خیلی موافق نبود ، ولی اینکه یک روحانی، عالم دین و حوزه ی علمیه بگوید من کاری به سیاست ندارم مگر می شود دین را از سیاست جدا کرد؟ دین را از امور اجتماعی و تدبیر جامعه جدا کرد ؟!

شاهد سوم : امام به شدت دنبال ساختن جامعه ای بود آزاد ،مستقل ، همراه با عدالت و پیشرفت ، جامعه ای که از انحطاط بیرون بیاید ، جامعه ای همراه با عقلانیت ،جامعه ای همراه با معنویت ! بعضی شعارشان این بود که جامعه ی عقلانی آری جامعه ی معنوی نه ! بعضی می گفتند جامعه ی معنوی آری و جامعه عقلانی نه !

امام می فرمود:جامعه هم عقلانی و هم معنوی باید باشد ، جامعه ای که از عقل استفاده نکند منحط و عقب افتاده است ، جامعه ای که از معنویت استفاده نکند آن هم گرفتار انحطاط معنویست، عقلانیت و معنویت را باید با هم جمع کرد ، جامعه باید هم آزادی داشته باشد و هم استقلال ،هم عدالت و هم معنویت با هم ، لذا اگر جامعه ای دنبال آزادی و بی بندوباریست معنویت را ازبین می برد همانطور که اعضای بدن به هم کمک می کنند و یک پیکر را تشکیل می دهند اگر قرار بر این باشد که از آزادی دفاع کنیم ولی عدالت آسیب ببیند مثل لیبرالیسم ها، یا از عدالت دفاع کنیم و آزادی آسیب ببیند مثل سوسیالیست ها و مارکسیست ها این غلط است و تفکر جامعه ی اسلامی نیست !

امام یک نگرش پیوستگی بین عناصر و اصول انقلاب قائل بود ، رهبری نیز تاکید دارد عدالت و پیشرفت باید با هم پیش برود اینکه از پیشرفت دفاع کنیم اما عدالت آسیب ببیند و یا از عدالت سخن بگوییم اما جامعه پیشرفت نکند غلط است ؛ جامعه ی عادلانه ی پیشرفته را ما می خواهیم ! ببینید دقیقاً مسیری که رهبری طی می کند مسیری است که امام طی کرد ….

شاهد چهارم : امام تاکید داشت بر مدل جمهوری اسلامی ، بعضی هستند جمهوریت را پررنگ مطرح می کنند و اسلامیت را ضعیف، بعضی برعکس از اسلامیت دم می زنند و جمهوریت را ضعیف،امام فرمود جمهوری اسلامی ،مقام معظم رهبری فرمود مردم سالاری دینی و لذا باور داشتند مردم را ….امام و رهبری مردم را باور داشتند و دارند ، اعتقاد و باور قلبیشان این بود که مشکلات جامعه دست مردم حل می شود ، مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی ،نظامی …

بارها و بارها هم امام و رهبری به مسئولان اجرایی نظام خطاب کردند نقش مردم را نادیده نگیرید ! این مردم بودند که جلوی فتنه ی ۸۸ را گرفتند ؛ واقعاً اگر مردم جلوی فتنه را نمی گرفتند نظام چکار می خواست بکند ؟؟ راهپیمایی ۹ دی اتفاق نمی افتاد نظام رفته بود ! تعارفی نداریم با کسی…مردم نظام را حفظ کردند در بدترین وضعیت امنیتی کشور، نقش مردم در ۸ سال دفاع مقدس…

الان مشکل اقتصلدی داریم مسئولان ؟ مردم را مشارکت دهید ! در عرصه ی کشاورزی مردم را مشارکت دهید …در عرصه ی صنعتی مردم را مشارکت دهید نه نور چشمی ها را …ببینید چگونه مشکلات اقتصادی حل خواهد شد ! البته کشاورزان و صنعتگران طبیعتاً باید همراهی و کمک کنند در مسیر آموزه های اسلام قدم بردارند که همینطور هم هست …

به هرحال وقتی خداوند نعمت محصول را به آنها می دهد از حکم شرعی زکات استفاده کنند

به بنده گزارش می دادند و می گفتند که کشاورزانی که سال گذشته زکات داده اند امسال محصولشان چند برابر شده و الحمدلله خوشحالند ، اینها نعمت های الهیست و در برابر نعمت های الهی باید شکر عملی داشت !

شورایی که مسئول امور زکات را به عهده دارد با اینها باید مشارکت کرد ، ما نیازمند در جامعه داریم و آنها حقوقی دارند ،حق سائل ، حق محروم…حق دارند بر گردن ما ، اگر توانش را داریم باید کمک کنیم ، مردم جایگاه مهمی دارند و امام و رهبری باور دارند مردم را ، امام باور داشت و رهبری باور داشته و دارد !

لذا آقا نیز در صحبت های قبلی خود فرمودند مردم را بکار بگیرید در همه ی مسائل ، صنایع کوچک را تقویت کنید و نگذارید صنایع بزرگ صنایع کوچک را ببلعند … باید حمایت کرد صنایع کوچک تر را …

شاهد پنجم: امام جوانان را باور داشت و کشور را به دست نسل جوان داد ، کشور را نسل جوان اداره کرد ، شما وقتی عکس شهدا و فرماندهان دوران دفاع مقدس را می بینید چقدر سنشان بود ؟ ۳۰ ساله بود و یک لشکر را مدیریت می کرد …یک جوان سی ساله ….

همین الان مقام معظم رهبری با اعتمادی که به نسل جوان دارد دانش کشور در حال توسعه یافتن است ، در بخش هسته ای جوانان هستند که کار ار پیش می برند ، در بحث سلول های بنیادین جوانان هستند که این مسیر را طی می کنند ! در بخش ماهواره جوانان هستند که این دانش را عملیاتی کرده و تحقق می بخشند ؛ نسل جوان را امام و رهبری هر دو باور داشته و دارند !

۱۱ شعبان هم سالروز ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام است در سال ۳۳ قمری ولادت ایشان است روز جوان هم اعلام شده ، توصیه ما به مسئولان این است که روز جوان را فقط یک روز در تقویم در نظر نگیریم ، از فکر ، توان و اراده ی جوان باید استفاده کرد ؛ خیلی خطرناک است که جامعه ی ما جامعه ای پیر شود ، جامعه ی پیر نمی تواند تولید و توسعه داشته باشد !

شاهد ششم: امام مبارزه با استکبار و استبداد را یک اصل مهم می دانست ، رهبری هم همین مسیر را طی می کند ، همیشه به جهان هشدار می دهد که مراقب استکبار جهانی باشد ، این را نمی خواهند ، در همین سخنرانی اخیرشان در حرم حضرت امام فرمودند، این را حتی کشورهایی  که با استکبار جهانی امریکا همراهند یک روز امریکا از پشت به آنها خنجر می زند؛ امریکا به کسی رحم نمی کند…

شما ببینید در همین انتخابات سوریه ، انتخابات سوریه همیشه به صورت رفراندوم بوده یعنی یک نفر کاندید شده و مردم به صورت بلی و خیر جواب می دادند و او رییس جمهور می شد ؛ الان آمدند انتخابات برگزار کردند با نظارت سازمانهای بین المللی ، سه نفر کاندید شدند و در صحنه ی انتخابات هر سه تبلیغات داشتند و آقای بشار اسد رای آورد ، بالای ۸۰ درصد به ایشان رای دادند ، یک انتخابات کاملاً آزاد و دموکراتیک به اصطلاح خودشان ، ولی ۷ کشور صنعتی غرب با هم بیانیه می دهند که ما این انتخابات را قبول نداریم چرا ؟ چون از صندوق کسی که مقابل میل ماست بیرون نیامده !!

دموکراسی یعنی جامعه ای که مطابق میل ما عمل کند به این می گویند استبداد مدرن ! این کار امریکاست ! این چه دموکراتیک و دموکراسیست که در سازمان ملل یک عده حق وتو دارند ؟ این استبداد نیست ؟!

آخرین عرضم هفتمین شاهد که می خواهم به عنوان همراهی گفتمان امام و رهبری عرض کنم : امام و رهبری تاکید می کردند بر خدمت به عموم مردم مخصوصاً قشر ضعیف و مستضعف، برای همین کمیته ی امداد و جهاد سازندگی شکل گرفت… بارها و بارها مقام معظم رهبری فرمودند باید دولتمردان ما طرحی که می دهند نفعش برای عموم جامعه باشد نه عده ای نورچشمی!

اجازه دهید در اینجا از یک طرح بسیار بسیار ارزشمند وزارت بهداشت تشکر کنم ، این طرح بسیار مهم درمانی که ۷ بسته ی حمایتی و یک بسته ی نظارتی در بخش درمان طراحی کرده و بخشی از این طرح را اجرا کردند ، قبلاً وقتی یک بیمار به بیمارستان می رفت لباسش را باید خود رفته و خریداری می کرد ؛ الان یک طراحی کرده اند و دارد انجام می شود و باید از وزارت بهداشت و درمان، وزیر بهداشت عزیز تشکر کنیم ، از دانشگاه علوم پزشکی دزفول تشکر ویژه دارم که این طرح را بعضی استانها رعایت نکردند و وزیر به آنها اعتراض کردند ولی در دزفول این طرح اجرایی و عملیاتی شده و حتی هزینه ی بیمار کمتر از مصوبه ایست که دولت اعلام کرده ، اینها خدمات عمومیست و نفعش برای عموم مردم است و رهبری و امام همین را خواسته و می خواهند.

نظام باید در این مولفه هایی که عرض کردم گام بردارد.

انتشار توسط:مهدی مصباحی

بدون نظر

یک نظر ارسال کنید